Kristuksen opit vs. harhaopit

Luin juuri tuolta Sirkka-Iitan sekoiluja, ettei opeilla ole väliä. Tuollaista hapatusta vastaan on Jumala Raamatussa selvästi sanonut:
"Jos joku tulee teidän luoksenne EIKÄ TUO MUKANAAN TÄTÄ OPPIA, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi" (2 Joh 1:10) Oikea oppi on siis vietävä mukanaan joka paikkaan ja taas vastaavasti väärää oppia ei saa ottaa vastaan eikä sanoa edes tervetulleeksi sen tuojaa, vaan nuhdella ja karttaa niinkuin Jumala selvästi sanoo: "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti" (Tiit 3:10)

Ja Raamattu puhuu myös noista Kristuksen oppiin haluttomista olkootpa adventisteja tai penseitä mukauskovia:
"Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia" (2 Tim 4:3)

"Jos joku MUUTA OPPIA opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä SIIHEN OPPIIN, joka on jumalisuuden mukainen" (1 Tim 6:3)

Uskovia taas käsketään jättämään opin alkeet ja siirtymään vahvempaan ruokaan, olettaen tietysti, että nuo alkeet on jo opittu raamatullisesti: "Jättäkäämme sentähden KRISTUKSEN OPIN alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta." (Heb 6:1-2)

Jeesus kyllä tuli opin kanssa, mutta eihän sitäkään suurin osa ihmisistä hyväksynyt eikä hyväksy nytkään:
"Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa." (Matt 22:33)

Lakikin on pantu tuomitsemaan kaikki, mikä on tervettä oppia vastaan:
"Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on TERVETTÄ OPPIA vastaan - autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu." (1 Tim 1:8-11)

Sirkka-Iitalla ja kumppaneilla sekä adventisteilla on siis Raamatun vastaiset opetukset opettaessaan, että tunteilla, ihmisälyllä tai jollain muulla lihallisuudella voi tulla muka uskoon ja pysyä uskossa. Mutta Raamatusta löytyvät ne hengelliset opit, jotka johtavat Jeesustielle ja Jeesustietä eteenpäin - selvät viitat ja varoitusmerkit.

Mutta kun kelvottomat vastustavat Herran oppia ja yrittävät kääntää uskovia pois uskosta, niin Jumala voi heitä rangaista ja tuon rangaistuksen nähdessään joku muu uskoo:
"Mutta Elymas, noita - sillä niin tulkitaan hänen nimensä - vastusti heitä, koettaen kääntää käskynhaltijaa pois uskosta. Niin Saulus, myös Paavaliksi kutsuttu, täynnä Pyhää Henkeä loi katseensa häneen ja sanoi: "Voi sinua, joka olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä? Ja nyt, katso, Herran käsi on sinun päälläsi, ja sinä tulet sokeaksi etkä aurinkoa näe säädettyyn aikaan asti." Ja heti lankesi hänen päällensä synkeys ja pimeys, ja hän kävi ympäri ja etsi taluttajaa. Kun nyt käskynhaltija näki, mitä oli tapahtunut, niin hän uskoi, ihmetellen HERRAN OPPIA." (Apt 13:812)

Niinpä ne uskoon tulleet, jotka eivät saa kunnon raamatullista opetusta kasvunsa mukaan (tai opettele oppeja itse Raamatusta) ja pane niitä elämässään käytäntöön, ovat kaikkien tuulten heiteltävinä ja luopuvat sitten uskosta, kun väärien oppien opettajat vievät heitä kuin pässiä narusta.

33

1220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvas

      että

      2. Tim. 4:8
      Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.

      • Sinullahan oli Raamatun vastainen oppi, että avoliitto eli huorinteko ei muka olisi helvettiin johtava synti, niinkuin Raamattu sanoo, vaan muka kristinopin mukainen:

        "Määritelkää ensin mikä
        Kirjoittanut: hirvas 5.11.2007 klo 10.20

        on huoruutta. Raamattu sanoo monessa kohdin, että haureutta on avion rikkominen. Jos joku erooaa vaimostaan muun kuin haureuden tähden, ja menee uudelleen naimisiin, hän tekee huorin!

        Siis kuinka paljon todellisia huorintekijöitä on jokaisessa uskonnossa itsessään, kun otetaan huomioon Raamatun sana. Nykysin erotaan, kun tikku menee sormeen, se riittää syyksi.

        Minusta vihkimisseremoniat ja häät ovat ihmisten keksimiä, joten eivät en ole Jumalasta.
        JA jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa olla yhdessä, niin tuskin Jumala sitä katsoo karsaasti. Hänhän on itse rakkaus, ja sanoi, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin."

        ---

        Karmeaa Jumalan sanan vääristelyä ja väärin opetusta. Tuo sinun oppisi on täysin Raamatun vastainen:

        "Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa." (1 Kor 5:9-11)

        "Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset" (1 Kor 6:9)


      • hirvas
        uskova_1 kirjoitti:

        Sinullahan oli Raamatun vastainen oppi, että avoliitto eli huorinteko ei muka olisi helvettiin johtava synti, niinkuin Raamattu sanoo, vaan muka kristinopin mukainen:

        "Määritelkää ensin mikä
        Kirjoittanut: hirvas 5.11.2007 klo 10.20

        on huoruutta. Raamattu sanoo monessa kohdin, että haureutta on avion rikkominen. Jos joku erooaa vaimostaan muun kuin haureuden tähden, ja menee uudelleen naimisiin, hän tekee huorin!

        Siis kuinka paljon todellisia huorintekijöitä on jokaisessa uskonnossa itsessään, kun otetaan huomioon Raamatun sana. Nykysin erotaan, kun tikku menee sormeen, se riittää syyksi.

        Minusta vihkimisseremoniat ja häät ovat ihmisten keksimiä, joten eivät en ole Jumalasta.
        JA jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa olla yhdessä, niin tuskin Jumala sitä katsoo karsaasti. Hänhän on itse rakkaus, ja sanoi, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin."

        ---

        Karmeaa Jumalan sanan vääristelyä ja väärin opetusta. Tuo sinun oppisi on täysin Raamatun vastainen:

        "Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa." (1 Kor 5:9-11)

        "Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset" (1 Kor 6:9)

        samaa mieltä. Jos porttokirkon vihkiminen on se ainoa autuaaksi tekevä asia avioliitossa, niin heikoissa kantimissa on koko kristillinen liike.
        Siellähän siunataan kohta homotkin, eli kaikki kelpaa, sinne vaan.

        Ja sinulle, minä pidän omasta uskostani huolen, se riittää mihin riittää, se ei ole varmaan sinun päänsärkysi.


      • oikea oppi?
        uskova_1 kirjoitti:

        Sinullahan oli Raamatun vastainen oppi, että avoliitto eli huorinteko ei muka olisi helvettiin johtava synti, niinkuin Raamattu sanoo, vaan muka kristinopin mukainen:

        "Määritelkää ensin mikä
        Kirjoittanut: hirvas 5.11.2007 klo 10.20

        on huoruutta. Raamattu sanoo monessa kohdin, että haureutta on avion rikkominen. Jos joku erooaa vaimostaan muun kuin haureuden tähden, ja menee uudelleen naimisiin, hän tekee huorin!

        Siis kuinka paljon todellisia huorintekijöitä on jokaisessa uskonnossa itsessään, kun otetaan huomioon Raamatun sana. Nykysin erotaan, kun tikku menee sormeen, se riittää syyksi.

        Minusta vihkimisseremoniat ja häät ovat ihmisten keksimiä, joten eivät en ole Jumalasta.
        JA jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa olla yhdessä, niin tuskin Jumala sitä katsoo karsaasti. Hänhän on itse rakkaus, ja sanoi, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin."

        ---

        Karmeaa Jumalan sanan vääristelyä ja väärin opetusta. Tuo sinun oppisi on täysin Raamatun vastainen:

        "Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa." (1 Kor 5:9-11)

        "Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset" (1 Kor 6:9)

        Onko sinulle myös annettu valta tuomita muita? Kuka muuten keksi avioliittoon vihkimisen rituaaleineen?

        Miksi pappi sanoo vihkiessään paria jotenkin näin "kaikkitietävän jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnäollessa....
        ja kun katsoin eteeni, näin papin kasvot...pitääkö pappi itseään jumalana?


      • kauhiast
        uskova_1 kirjoitti:

        Sinullahan oli Raamatun vastainen oppi, että avoliitto eli huorinteko ei muka olisi helvettiin johtava synti, niinkuin Raamattu sanoo, vaan muka kristinopin mukainen:

        "Määritelkää ensin mikä
        Kirjoittanut: hirvas 5.11.2007 klo 10.20

        on huoruutta. Raamattu sanoo monessa kohdin, että haureutta on avion rikkominen. Jos joku erooaa vaimostaan muun kuin haureuden tähden, ja menee uudelleen naimisiin, hän tekee huorin!

        Siis kuinka paljon todellisia huorintekijöitä on jokaisessa uskonnossa itsessään, kun otetaan huomioon Raamatun sana. Nykysin erotaan, kun tikku menee sormeen, se riittää syyksi.

        Minusta vihkimisseremoniat ja häät ovat ihmisten keksimiä, joten eivät en ole Jumalasta.
        JA jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa olla yhdessä, niin tuskin Jumala sitä katsoo karsaasti. Hänhän on itse rakkaus, ja sanoi, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin."

        ---

        Karmeaa Jumalan sanan vääristelyä ja väärin opetusta. Tuo sinun oppisi on täysin Raamatun vastainen:

        "Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa." (1 Kor 5:9-11)

        "Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset" (1 Kor 6:9)

        Miksi itseään uskovina pitävien ohjenuorana ovat "kymmenen käskyä"? Raamatussa oikeat kymmenen käskyä ovat liiton ehdot 2.Moos 34

        Miksi UT:ssa ei kertaakaan mainita mitään "kymmenestä käskystä"?

        Kuka keksi käskyjen numeroinnin ja aloittiko hän sen jostain keskeltä käskyjä, eikä jumalan antamasta ensimmäisestä käskystä?

        Esittele minulle, mikä on raamatun mukaan yhdeksäs käsky?


      • hirvas
        oikea oppi? kirjoitti:

        Onko sinulle myös annettu valta tuomita muita? Kuka muuten keksi avioliittoon vihkimisen rituaaleineen?

        Miksi pappi sanoo vihkiessään paria jotenkin näin "kaikkitietävän jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnäollessa....
        ja kun katsoin eteeni, näin papin kasvot...pitääkö pappi itseään jumalana?

        kirjoitettuna Raamattuun. Siellä se on. Minä en tuomitse ketään, mutten hyväksy sellaisia oppeja ja käytäntöjä, joita ei Raamattu opeta.

        Pappi ei ole Jumala, eikä varmaan pidä itseään Jumalana. Hän kysyy vain sen kaavan mukaan, jonka kirkon isät ovat hyväksyneet vihkikaavaksi.


      • hirvas kirjoitti:

        samaa mieltä. Jos porttokirkon vihkiminen on se ainoa autuaaksi tekevä asia avioliitossa, niin heikoissa kantimissa on koko kristillinen liike.
        Siellähän siunataan kohta homotkin, eli kaikki kelpaa, sinne vaan.

        Ja sinulle, minä pidän omasta uskostani huolen, se riittää mihin riittää, se ei ole varmaan sinun päänsärkysi.

        Ei avioliittoon vihkiminen kirkoille kuulukaan.

        Mutta kyllä Jumala sääti avioliiton ainoaksi mahdolliseksi seksin harjoittamisen paikaksi, jossa Jumala miehen ja naisen yhdistää. Niinpä se on myös virallisesti solmittava ja maistraatti on siihen suomalaisen yhteiskunnan asettama vihkijä - siunauksen voi sitten sen toimittaa oman seurakuntansa pastori, jos sen haluaa lisäksi.

        Avioliitossa nainen ja mies tulevat yhdeksi lihaksi Jumalan tarkoittamalla tavalla:
        "Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva." Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva. Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut. Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu." Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:18-24)
        "ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?" (Matt 19:5)
        "Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." (Matt 19:6)

        Tuon sinun mallisi mukaan yhtyminen on porttotoimintaa eikä siihen saa todellakaan mitään Jumalan siunausta, vaan päinvastoin iankaikkiset vaivat:
        "Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." (1 Kor 6:16 )


      • oikea oppi? kirjoitti:

        Onko sinulle myös annettu valta tuomita muita? Kuka muuten keksi avioliittoon vihkimisen rituaaleineen?

        Miksi pappi sanoo vihkiessään paria jotenkin näin "kaikkitietävän jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnäollessa....
        ja kun katsoin eteeni, näin papin kasvot...pitääkö pappi itseään jumalana?

        Juu, Raamatusta löytyy kyllä jopa viikkoja kestäneet häärituaalit.

        Mutta maistraatissa se käy hyvin pikaisesti eikä muuta tarvita.

        Homostelu, homoliitot ja kaikenlainen homoliittojen siunaaminen tai yhdistäminen on kauhistus Jumalan silmissä. Joka sellaista tekee, älkööt luulko tuomiotta jäävänsä.


      • hirvas
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei avioliittoon vihkiminen kirkoille kuulukaan.

        Mutta kyllä Jumala sääti avioliiton ainoaksi mahdolliseksi seksin harjoittamisen paikaksi, jossa Jumala miehen ja naisen yhdistää. Niinpä se on myös virallisesti solmittava ja maistraatti on siihen suomalaisen yhteiskunnan asettama vihkijä - siunauksen voi sitten sen toimittaa oman seurakuntansa pastori, jos sen haluaa lisäksi.

        Avioliitossa nainen ja mies tulevat yhdeksi lihaksi Jumalan tarkoittamalla tavalla:
        "Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva." Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva. Ja ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille ja taivaan linnuille ja kaikille metsän eläimille. Mutta Aadamille ei löytynyt apua, joka olisi hänelle sopinut. Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu." Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:18-24)
        "ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?" (Matt 19:5)
        "Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." (Matt 19:6)

        Tuon sinun mallisi mukaan yhtyminen on porttotoimintaa eikä siihen saa todellakaan mitään Jumalan siunausta, vaan päinvastoin iankaikkiset vaivat:
        "Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." (1 Kor 6:16 )

        Raamattu sanoo:

        1. Moos. 2:24
        Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
        Matt. 19:5
        ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
        Mark. 10:7
        Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
        Ef. 5:31
        "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

        Sen paremmin maistraatin kuin minkään muunkaan pitämästä rituaalista Raamattu ei puhu mitään.
        Minä teen tilin uskostani Jumalalle, kyllä se aikanaan selviää.


      • kauhiast kirjoitti:

        Miksi itseään uskovina pitävien ohjenuorana ovat "kymmenen käskyä"? Raamatussa oikeat kymmenen käskyä ovat liiton ehdot 2.Moos 34

        Miksi UT:ssa ei kertaakaan mainita mitään "kymmenestä käskystä"?

        Kuka keksi käskyjen numeroinnin ja aloittiko hän sen jostain keskeltä käskyjä, eikä jumalan antamasta ensimmäisestä käskystä?

        Esittele minulle, mikä on raamatun mukaan yhdeksäs käsky?

        2.Mooseksen kirja:
        20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
        20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        ENSIMMÄINEN:
        20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        TOINEN:
        20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        KOLMAS:
        20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        NELJÄS:
        20:8 Muista pyhittää lepopäivä.
        20:9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        VIIDES:
        20:12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        KUUDES:
        20:13 Älä tapa.
        SEITSEMÄS:
        20:14 Älä tee huorin.
        KAHDEKSAS:
        20:15 Älä varasta.
        YHDEKSÄS:
        20:16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        KYMMENES:
        20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."


      • anteeksi
        hirvas kirjoitti:

        kirjoitettuna Raamattuun. Siellä se on. Minä en tuomitse ketään, mutten hyväksy sellaisia oppeja ja käytäntöjä, joita ei Raamattu opeta.

        Pappi ei ole Jumala, eikä varmaan pidä itseään Jumalana. Hän kysyy vain sen kaavan mukaan, jonka kirkon isät ovat hyväksyneet vihkikaavaksi.

        En sinua tarkoittanut, uskova ykköselle yritin kirjoittaa. Olen ihan samaa mieltä kanssasi, avoliitto on ihan oikea liitto.


      • homoista?
        uskova_1 kirjoitti:

        Juu, Raamatusta löytyy kyllä jopa viikkoja kestäneet häärituaalit.

        Mutta maistraatissa se käy hyvin pikaisesti eikä muuta tarvita.

        Homostelu, homoliitot ja kaikenlainen homoliittojen siunaaminen tai yhdistäminen on kauhistus Jumalan silmissä. Joka sellaista tekee, älkööt luulko tuomiotta jäävänsä.

        Sinäkö toimit jumalan sijaisena maan päällä tuomitsemalla ihmisiä?


      • maistraatista
        uskova_1 kirjoitti:

        Juu, Raamatusta löytyy kyllä jopa viikkoja kestäneet häärituaalit.

        Mutta maistraatissa se käy hyvin pikaisesti eikä muuta tarvita.

        Homostelu, homoliitot ja kaikenlainen homoliittojen siunaaminen tai yhdistäminen on kauhistus Jumalan silmissä. Joka sellaista tekee, älkööt luulko tuomiotta jäävänsä.

        Ei raamattu kehoita ihmisiä käymään pikaisesti maistraatissa. Kaikenlaisia harhaoppeja sinäkin levittelet :)


      • hirvas
        anteeksi kirjoitti:

        En sinua tarkoittanut, uskova ykköselle yritin kirjoittaa. Olen ihan samaa mieltä kanssasi, avoliitto on ihan oikea liitto.

        sillä rakkaus ei koskaan häviä, kaikki muu tulee häviämään.

        1. Kor. 13:13
        Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

        Että tulkaa yhdeksi lihaksi Herrassa ja eläkää onnellisena Jumalan ja keskinäisessä rakkaudessanne.


      • laskien:
        uskova_1 kirjoitti:

        2.Mooseksen kirja:
        20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
        20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        ENSIMMÄINEN:
        20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        TOINEN:
        20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        KOLMAS:
        20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        NELJÄS:
        20:8 Muista pyhittää lepopäivä.
        20:9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        VIIDES:
        20:12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        KUUDES:
        20:13 Älä tapa.
        SEITSEMÄS:
        20:14 Älä tee huorin.
        KAHDEKSAS:
        20:15 Älä varasta.
        YHDEKSÄS:
        20:16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        KYMMENES:
        20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

        Näiden käskyjen sentään sanotaan olevan kymmenen käskyä eli liiton ehdot. Valitettavasti sinun käskyjä ei ole raamatussa sanottu kymmeneksi käskyksi :(

        12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa.
        13 Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa.

        14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan.

        15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen.
        16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin.

        17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

        18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

        19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin.
        20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

        21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.
        22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.
        23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

        24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

        25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

        26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. "Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."

        27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot."
        28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo KYMMENEN KÄSKYÄ.


      • muut luvattomia
        uskova_1 kirjoitti:

        Sinullahan oli Raamatun vastainen oppi, että avoliitto eli huorinteko ei muka olisi helvettiin johtava synti, niinkuin Raamattu sanoo, vaan muka kristinopin mukainen:

        "Määritelkää ensin mikä
        Kirjoittanut: hirvas 5.11.2007 klo 10.20

        on huoruutta. Raamattu sanoo monessa kohdin, että haureutta on avion rikkominen. Jos joku erooaa vaimostaan muun kuin haureuden tähden, ja menee uudelleen naimisiin, hän tekee huorin!

        Siis kuinka paljon todellisia huorintekijöitä on jokaisessa uskonnossa itsessään, kun otetaan huomioon Raamatun sana. Nykysin erotaan, kun tikku menee sormeen, se riittää syyksi.

        Minusta vihkimisseremoniat ja häät ovat ihmisten keksimiä, joten eivät en ole Jumalasta.
        JA jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan ja haluaa olla yhdessä, niin tuskin Jumala sitä katsoo karsaasti. Hänhän on itse rakkaus, ja sanoi, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin."

        ---

        Karmeaa Jumalan sanan vääristelyä ja väärin opetusta. Tuo sinun oppisi on täysin Raamatun vastainen:

        "Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa." (1 Kor 5:9-11)

        "Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset" (1 Kor 6:9)

        Kun on mennyt sänkyyn ensimmäisen kerran, mon tämän henkilön jälkeen tuleva huoruutta vaikka se vihittäisiin papin aamenella.
        Raamattu ei tunne esiaviollista yhteyttä.
        Siksi ei pidä olla huolimaton ja valita ensimmäistä pariaan huolimattomasti.
        Siis pappi ei tee avioliittoa pyhäksi vaan ihminen itse olemalla uskollinen ensimmäiselleen.


      • hirvas kirjoitti:

        Raamattu sanoo:

        1. Moos. 2:24
        Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
        Matt. 19:5
        ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
        Mark. 10:7
        Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
        Ef. 5:31
        "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

        Sen paremmin maistraatin kuin minkään muunkaan pitämästä rituaalista Raamattu ei puhu mitään.
        Minä teen tilin uskostani Jumalalle, kyllä se aikanaan selviää.

        Sillä uskovaisuudessa on loppujen lopuksi ja
        kaikenkaikkiaan kyse Isän ja ihmsilapsen välisestä
        täysin henkilökohtaisesta suhteesta.

        Niinpä osoittautuu - varsinkin viimeisellä tuomiolla - että moni sellainen, jota emme lainkaan pitänyt
        uskovaisena, osoittautuukin armonlapseksi ja vastaavasti ihanteellisena kristittynä pitämämme
        on saattanutkin bluffata koko elämänsä ajan - esittää vain ihmisille tai

        kuten Jeesus sanoo: "rukoili itsekseen näin..."

        Paavalin sanat "kukin olkoon omassa mielessään
        (=vain itseensä sovittaen) täysin varma - nuo raamatulliset sanat ovat tuiki tarpeellista
        matkaevästä.

        Kun esim minä vastustan jotain oppia, niin vaivaudun vastustamaan ainoastaan siitä syystä,
        etten voi hyväksyä sitä, että JOKU ON AINOANA OIKEASSA ts. Jumala on hänen ja seuraajiensa
        yksinoikeus.

        Senvuoksi minua kauhistaa ajatus, että alkaisin
        kaikkia muita vaatia olemaan samaa mieltä kanssani
        kaikesta - syyllistyisin itse siihen mistä syytän.

        Sitäpaitsi, Jumala sallii ja hyväksyy ja siunaa - syystä jos toisesta -
        paljon enemmän kuin äkkiseltään luulisi.
        Mutta kiistelyksi menisi, jos kertoisin intiimistä
        suhteestani Elämän Herraan.


      • hirvas
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Sillä uskovaisuudessa on loppujen lopuksi ja
        kaikenkaikkiaan kyse Isän ja ihmsilapsen välisestä
        täysin henkilökohtaisesta suhteesta.

        Niinpä osoittautuu - varsinkin viimeisellä tuomiolla - että moni sellainen, jota emme lainkaan pitänyt
        uskovaisena, osoittautuukin armonlapseksi ja vastaavasti ihanteellisena kristittynä pitämämme
        on saattanutkin bluffata koko elämänsä ajan - esittää vain ihmisille tai

        kuten Jeesus sanoo: "rukoili itsekseen näin..."

        Paavalin sanat "kukin olkoon omassa mielessään
        (=vain itseensä sovittaen) täysin varma - nuo raamatulliset sanat ovat tuiki tarpeellista
        matkaevästä.

        Kun esim minä vastustan jotain oppia, niin vaivaudun vastustamaan ainoastaan siitä syystä,
        etten voi hyväksyä sitä, että JOKU ON AINOANA OIKEASSA ts. Jumala on hänen ja seuraajiensa
        yksinoikeus.

        Senvuoksi minua kauhistaa ajatus, että alkaisin
        kaikkia muita vaatia olemaan samaa mieltä kanssani
        kaikesta - syyllistyisin itse siihen mistä syytän.

        Sitäpaitsi, Jumala sallii ja hyväksyy ja siunaa - syystä jos toisesta -
        paljon enemmän kuin äkkiseltään luulisi.
        Mutta kiistelyksi menisi, jos kertoisin intiimistä
        suhteestani Elämän Herraan.

        Kun minulle ja sinulle on Jumalan sanassa annettu perusta pelastumiselle, niin miksi pitää haikailla sinne ja tänne. Eksyttäjiä on ihan tarpeeksi, joka käänteessä.

        Pidä kiinni siitä, mitä Pyhä Henki sinulle on opettanut, se on totuus. Me olemme kaikki syntisiä ja olemme Jumalan armon varassa.

        Minä laitan pääni tyynylle siinä uskossa, että Jeesus on kanssani - nyt ja aina.
        Jollei uskoni riitä, niin paljon se kysyy muiltakin kapealla tiellä kulkevilta. Siunausta Antti - jaksetaan.


      • jpp3
        hirvas kirjoitti:

        Kun minulle ja sinulle on Jumalan sanassa annettu perusta pelastumiselle, niin miksi pitää haikailla sinne ja tänne. Eksyttäjiä on ihan tarpeeksi, joka käänteessä.

        Pidä kiinni siitä, mitä Pyhä Henki sinulle on opettanut, se on totuus. Me olemme kaikki syntisiä ja olemme Jumalan armon varassa.

        Minä laitan pääni tyynylle siinä uskossa, että Jeesus on kanssani - nyt ja aina.
        Jollei uskoni riitä, niin paljon se kysyy muiltakin kapealla tiellä kulkevilta. Siunausta Antti - jaksetaan.

        Antti tuossa jo veikin sanat suustani, joten totean sinullekin niinkuin Antillekin, että
        Wilcoxin Thomasta mukaellen tarkatkaamme, missä
        on pelastuksemme perustus. No sehän on Kristuksen
        veren puhdísvassa voimassa. Sinulle ei, kuten Antillekaan tarvitse Sanan paikkoja tueksi etsiä.
        Sillä sinä olet juurtunut Kristukseen, johon sapatinlevossa uskonkuuliaisuudessa auutuutemme
        perustuu - tuulipa sitten pohjoisesta, etelän esplanaadeilta, idän susirajalta tai lännen menestysteologisesta kokemuskristillisyydestä yms

        Joten näin aamutuimaan Kristuksen rauhaa Jeesuksen nimessä ja veressä, sillä jatkuvassa sapatinlevossa Hänessä, joka on kaiken pää, vaelluksemmekin puhdistuu puhdistumistaan kohti
        Kristuksen täyteyden täyden iän määrää!


      • totta mitä
        hirvas kirjoitti:

        Raamattu sanoo:

        1. Moos. 2:24
        Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.
        Matt. 19:5
        ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
        Mark. 10:7
        Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
        Ef. 5:31
        "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

        Sen paremmin maistraatin kuin minkään muunkaan pitämästä rituaalista Raamattu ei puhu mitään.
        Minä teen tilin uskostani Jumalalle, kyllä se aikanaan selviää.

        tuossa luin Hirvaksen viestistä, että hän on avoliitossa, hän kun tuossa viestinsä lopussa sanoo että, Teen tilin uskostani Jumalalle, kyllä se aikoinaan selviää,


      • hirvas
        totta mitä kirjoitti:

        tuossa luin Hirvaksen viestistä, että hän on avoliitossa, hän kun tuossa viestinsä lopussa sanoo että, Teen tilin uskostani Jumalalle, kyllä se aikoinaan selviää,

        vaan ymmärsit hieman väärin. Vastasin kysyjälle, ja samalla tarkoitin, että kyllä Jumala aikanaan ratkaisee mikä on oikein avoliiton kohdalla. Raamatussa ei kerrota ainoatakaan tapausta, että pari olisi jonkun toimesta vihitty avioliittoon.

        Itse olen ollut avioliitossa yli 38 vuotta.


      • anteeksi erehdykseni
        hirvas kirjoitti:

        vaan ymmärsit hieman väärin. Vastasin kysyjälle, ja samalla tarkoitin, että kyllä Jumala aikanaan ratkaisee mikä on oikein avoliiton kohdalla. Raamatussa ei kerrota ainoatakaan tapausta, että pari olisi jonkun toimesta vihitty avioliittoon.

        Itse olen ollut avioliitossa yli 38 vuotta.

        minä vähän sitä ajattelin että sinähän olet uskovainen mies, ja eihän siihen aikaan kun olet mennyt naimisiin niitä avopareja viellä tainnut ollakaan, sehän on tätä nyky muotia.


      • tarkoittaa,
        anteeksi erehdykseni kirjoitti:

        minä vähän sitä ajattelin että sinähän olet uskovainen mies, ja eihän siihen aikaan kun olet mennyt naimisiin niitä avopareja viellä tainnut ollakaan, sehän on tätä nyky muotia.

        että on avoin Jumalalle!

        Eli avoliitossa on tilaa Jumalalle, kun se on täysin avoin Jumalan suuntaan.


      • kylläkään voi
        tarkoittaa, kirjoitti:

        että on avoin Jumalalle!

        Eli avoliitossa on tilaa Jumalalle, kun se on täysin avoin Jumalan suuntaan.

        yhtyä, minä uskon että pastori vihkii olkoonpa sitten minkä kirkkokunnan tahansa, tietystikin mihin nuoripari kuuluu yleensähän niin on.
        Kun menin naimisiin niin luterilainen pappi vihki meidät, kyllä se minulle oli ainakin ihan tosi toimitus, mieheni ei uskonut mihinkään niihin aikoihin,mutta kumminkin hyväksy papin vihkimään.
        Nuo avopari suhteet on niin hataralla pohjalla, eihän siinä ole muuta kun riita tulee sanoo toisilleen hyvästit, ja siinä on ero, jos on lapsia, kuka niistä muu huolehtii kuin nainen, naisen osa ei ole hyvä siinä avoliitossa.

        En usko että avoliitossa on juuri tilaa Jumalalle, eikä varmaan kyselläkään Jumalan ohjausta kovinkaan paljon, jos ei nyt kysellä enää avioliitoissakaan, maailma on mennyt aivan ylösalaisin moraalin suhteen.


      • moraalinvartijaksi
        kylläkään voi kirjoitti:

        yhtyä, minä uskon että pastori vihkii olkoonpa sitten minkä kirkkokunnan tahansa, tietystikin mihin nuoripari kuuluu yleensähän niin on.
        Kun menin naimisiin niin luterilainen pappi vihki meidät, kyllä se minulle oli ainakin ihan tosi toimitus, mieheni ei uskonut mihinkään niihin aikoihin,mutta kumminkin hyväksy papin vihkimään.
        Nuo avopari suhteet on niin hataralla pohjalla, eihän siinä ole muuta kun riita tulee sanoo toisilleen hyvästit, ja siinä on ero, jos on lapsia, kuka niistä muu huolehtii kuin nainen, naisen osa ei ole hyvä siinä avoliitossa.

        En usko että avoliitossa on juuri tilaa Jumalalle, eikä varmaan kyselläkään Jumalan ohjausta kovinkaan paljon, jos ei nyt kysellä enää avioliitoissakaan, maailma on mennyt aivan ylösalaisin moraalin suhteen.

        Avoliitossa ollaankin ihan vapaaehtoisesti toista rakastaen.

        Kun olet saanut papin siunauksen liitolle, niin siinä sitten olet vaikka väkisin, niinkö? Eikö muka avioliitosta lähdetä sanomalla hyvästi ja sitten tapellaan lapsista. Miten avioliitto tekee naisen osan paremmaksi?


      • olekkaan yrittänyt
        moraalinvartijaksi kirjoitti:

        Avoliitossa ollaankin ihan vapaaehtoisesti toista rakastaen.

        Kun olet saanut papin siunauksen liitolle, niin siinä sitten olet vaikka väkisin, niinkö? Eikö muka avioliitosta lähdetä sanomalla hyvästi ja sitten tapellaan lapsista. Miten avioliitto tekee naisen osan paremmaksi?

        tässä moraalin vartijaksi, mutta olen kumminkin sitä mieltä että avioliitto on vahvemmalla pohjalla kuin avoliitto.

        Sanoit että kun saanut papin siunauksen niin siinä ollaan vaikka väkisten, ei siinä tarvitse olla väkisten, mutta siinä täytyy kumminkin viellä ero ottaa, mitä ei avoliitossa tarvita.

        Naisen osa on mielestäni avioliitossa parempi, määrätäänhän siinä isä elättämään lapsiaan, mutta avoliittolainen saa livistettyä paremmin pakoon.
        Mutta jokainen tehköön omantuntonsa mukaisesti, minä olen vaan niitä vanhan ajan ihmisiä, kun ei tunnettu viellä yhdessä asumista ennen avioliittoa.


    • Olipas aloitukseni todella hyvä, kun sai penseät luopiot ja puolivillaiset nostamaan päänsä ja huutamaan minulle syytöksiä, pilkkaa ja uhkauksia niinkuin Jeesus lupasi, että Hänen seuraajilleen tullaan tekemäänkin.

      Niinpä jatkan iloisesti rallatellen tällä Kristustiellä ja kiitän kaikesta. Ekumeenikot pyörikööt uskonnollisuudessaan ja yhteisöllisyydessään, jos haluavat, minä en siihen kepilläkään kajoa.

      Ja mitä tämän kirjoitukseni perään kirjoitatte, sitä en edes lue, turhaa soopaa vain tuutin täydeltä.

      E-mailini on yhä [email protected] (huom. alaviiva, muuten ei tule perille), joten apua etsivät voivat ottaa yhteyttä niinkuin tähänkin asti.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2003
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      255
      1702
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1640
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      56
      1598
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1438
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1373
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      284
      1194
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1183
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      41
      1097
    Aihe