Henkilöauto, vetokyky väh. 2500kg

Naikkonen65

Onko mitään henkilöautoa jonka vetokyky on vähintään 2500kg? Nyt ei siis lasketa maastureita henk. autoiksi. Tarttis henk.auton vetämään hevoskärryä, mielellään joku sedan-mallinen, ei siis maasturia.

10

15851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja mihin sitä tarvitset?

      Jaa, eipä hevin tule mieleeni ihan aitoa henkilöautoa, jossa kytkentämassa olisi noin suuri. Taitaa olla teoreettisestikin mahdotonta.

      Vaan kerrohan, miksi hevoskujetusvaunun vetoon tarvitset noin suuren kytkentämassan? Kaksi hevosta painaa 1000 kg, joten kärryn omapainoksi jää 1500 kg, mikä ei pidä paikkaansa.

      Kahden hevosen kuljetuskoppeja on valmistettu 1500 kg kokonaismassalla. Nykyään nuo saksalaiset ja hollantilaiset ovat kylläkin tekniseltä kokonaismassaltaan 2000 - 2500 kg, mutta käsittääkseni niiden todellinen omapaino 2 kpl polleja jää kuitenkin alle 2000 kilon.

      Ja se kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja sen kuorman TODELLISTA painoa, ei sitä kärryn rekisteriotteeseen merkittyä KOKONAISMASSAA, joka taas on se joka määrää ajokorttivaatimukset oli kärry täysi tai tyhjä.

      Oikein tarkasti taiteilemalla saattaisi löytyä vetoauto kahden hevosen kärry, jossa perävaunun tekninen kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa, eikä yhdistelmän kokonaismassa ylitä 3500 kilon rajaa, ja silloin saisit vetää pelkällä B-kortilla.

      Käytännössä kuitenkin se BE on 99% varmuudella tarpeen, ja jos Sinulla sellainen kortti on niin voit keskittyä tässä kytkentämassa-asiassa pelkästään siihen mikä on perävaunun kahden hevosen ja kamppeiden todellinen paino. Etsi sitten vetoauto sen mukaan.

      Tuo 2500 kilon kytkentämassa kuulostaa aika yliammutulta, jos kyseessä on vain kahden hevosen vaunu.

      Katso perävaunun rekisteriotteesta vaunun omapaino, omamassa, ja kerro se tieto, sekä montaako hevosta kuljetat niin kerron Sinulle mikä on vaadittava kytkentämassa.

      • -Jimmy-

        Hei,

        paljonkohan saisi olla painoa perässä G-mallin diesel-astralla? Korttia kyllä löytyy, mutta mitä sanoikaan laki? Oliko se nyt niin, että vetoauton massaa ei saanut trailerin/perävaunun paino ylittää?


    • RolsRoy

      tai Bently olisi sopiva? Entä iso Cadilac?

    • Osta paku tai maasturi

      Sedan mallisesa isossa Volvossa (S80) on suurin sallittu perävaunun massa 1600kg. E-sarjan isolla desel mersulla saa vetää 1900kg. Neliveto Audi A6:lla saa myös vetää 1900kg.

      Lähimmäksi taitaa mennä Audi A8 nelivedolla ja kolmen litran dieselkonella, sillä saa kiskoa jo peräti 2200kg. Auton yli sadan tonnin hinta tosin voi olla jonkinmoinen rajoittava tekijä.

      http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/new_search/public/item.jsp?carId=131.29705&list=11985718838980&cmd=move0&order=34.21&count=20&portal=auto&.pkg=11985718838860

      Tuossa olisi Audi Q7, maasturi joka kyllä on melko lailla henkilöauton näköinen, jarrullinen kärry saa painaa jo peräti 3500kg. Hintakin jää jo alle reilusti sadan tonnin :)

      Tavisten hintaluokissa tuollaisella vetokyvyllä on turha hakea ainakaan sedan mallista autoa.

      Mutta jos tila-auto kelpaa, niin jollain vanhalla Chevrolet Astrolla saa vetää yli 2500kg kärryjä.

      http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/public/item.jsp?carId=31.1937137&list=11985720424510&cmd=move2&order=34.7&count=20&portal=auto&.pkg=11985720423210

      • Tutki tyyppikilpi!

        Tuo Chvey Astron kytkentämassa on kyllä puppua, ja jos tuollainen massa on rekisteriotteeseen merkitty niin kyseessä on selkeä virhe. Joku on sobeltanut aseetuksen kohtaa "..jos kytkentämassa ei ole ilmoitettu..." tai miten se nyt meneekään, ja käyttänyt lain suomaa järjetöntä mahdollisuutta määritellä kytkentämassa vetoauton massojen mukaan.

        Astron tyyppikilpi kyllä kertoo kytkentämassan, ja se on tuntuvasti pienempi. Vanhoille 80-luvun jenkkifarkuille on joillakin konttoreille annettu myös 2700 kilon kytkentämassoja, mikä on kirkkaasti yli valmistajan salliman.

        Kaikista autoista löytyy, jos on ymmärrystä ja ammattitaitoa, tieto valmistajan rajaamasta kytkentämassasta.

        Tuo linkin Astro on nelivetoinen, mutta nelivetoisuus ei vaikuta kytkentämassaan muiden kuin maastohenkilöautojen ja maastopakettiautojen kohdalla, teoriassa, eikä Astro ole kumnpaakaan.

        Mersun 300 väyrysten farkku/pakuversioissa on kytkentämassaa 2100 kg. Ja ovat aika halpoja jo.


      • Henry Morgan
        Tutki tyyppikilpi! kirjoitti:

        Tuo Chvey Astron kytkentämassa on kyllä puppua, ja jos tuollainen massa on rekisteriotteeseen merkitty niin kyseessä on selkeä virhe. Joku on sobeltanut aseetuksen kohtaa "..jos kytkentämassa ei ole ilmoitettu..." tai miten se nyt meneekään, ja käyttänyt lain suomaa järjetöntä mahdollisuutta määritellä kytkentämassa vetoauton massojen mukaan.

        Astron tyyppikilpi kyllä kertoo kytkentämassan, ja se on tuntuvasti pienempi. Vanhoille 80-luvun jenkkifarkuille on joillakin konttoreille annettu myös 2700 kilon kytkentämassoja, mikä on kirkkaasti yli valmistajan salliman.

        Kaikista autoista löytyy, jos on ymmärrystä ja ammattitaitoa, tieto valmistajan rajaamasta kytkentämassasta.

        Tuo linkin Astro on nelivetoinen, mutta nelivetoisuus ei vaikuta kytkentämassaan muiden kuin maastohenkilöautojen ja maastopakettiautojen kohdalla, teoriassa, eikä Astro ole kumnpaakaan.

        Mersun 300 väyrysten farkku/pakuversioissa on kytkentämassaa 2100 kg. Ja ovat aika halpoja jo.

        Tyyppikilvestä max yhdistelmämassat varsinkin jenkeissä, siellä nimittäin merkittiin trailer towing package varusteltuihin huomattavasti eroavat massat perävaunupainoihin.

        Esim C10 pikkari 5.7 dieseliin ei saanut ko. pakettia, mutta bensaversioon sai. Siitä johtuen Dieselin perävaunun max massa oli aina n.750 kg bensamallin salliessa sopivalla vetokytkimellä 3667 kg. Jarruttomien perävaunumassat on jenkeissä yleensä aina 454 kg johtuen sikäläisistä määräyksistä.

        Minulla oli aikoinaan Merecury Colony Park vetopaketilla, joka sisälsi mm. kolmerivisen syylärin, lisäjäähdyttimet tomaatti jaohjaustehostin öljyille, sekä tiheämmän lukkoperän ja tuplapakoputket. Tuohon sai muistaakseni n. 2450 kg perävaunumassan.


        Mielestäni tällä hetkellä kannattaa vuokrata/miniliisata joku uusi vekotin AKE.n tietojärjestelmien päivityksen korjaamisen ajaksi, koska nyt kaikkia autojen virallisia tietoja arvotaan jokeriarvontakonetta käyttäen ilman Veikkaus OY.n virallisia valvojia.

        Eli katsastuksissa saattaa muuttua kytkentämassat virallisten maahantuojien ilmoittamiin karvahattumallien arvoihin varustuksesta riippumatta, suomeenhan tuotiin vain mahdollisimman edullisia henkilöautoja tyyppikatsastettavaksi ja verotettavaksi.

        Eli köyhät kärsii aina omista poliittisista valinnoistaan;-)


    • mitään autoja

      olekkaan, ne on vaan neljä soikeeta rengasta, ratti ja loota, jotka on vaan helppo idioottienkin kasata ja koota.

      • Ryhdy tekemään...!

        Loistava bisnesidea sulla! Siitä vaan kasailemaan, ja kun myyntihinnat ovat tuolla haarukassa 50 000 - 150 000 euroa niin tiliä teet.
        Ihme ettei kukaan muu ole vielä tätä keksinyt!


    • toiseksi autoksi

      Jos ajattelit että voit samalla autolla hoitaa kauppareissut ja trailerin vetämisen, niin kannattaa ehkä unohtaa se.

      Tavallisen henkilöauton pitää olla jo melko suuri että sillä saa vetää 1500kg. Suurimmilla saa vetää noin 2000kg, pinenillä ei edes 1000kg.

      Pakettiautojen ja sitymaastureiden vetokyky on yleensä noin 2000kg.

      Oikeiden maastureiden jopa yli 3000kg.

      Jos tarvitset oikeasti noin suurta vetokykyä ja vedät paljon, niin ala katsella sopivaa maasturia autoksesi.

      Jos vetotarve on satunnaista ja matkat lyhyitä, niin sitten kannattaa harkita jotain vanhempaa autoa vain vetokäyttöön.

    • vaikka

      Mersu e-sarja 320 4-matic. Voima ja vetokyky pitäis riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      153
      4972
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      191
      4001
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      134
      3676
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      46
      2951
    5. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      31
      2273
    6. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      139
      1914
    7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1717
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      35
      1458
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1414
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1309
    Aihe