Henkilöauto, vetokyky väh. 2500kg

Naikkonen65

Onko mitään henkilöautoa jonka vetokyky on vähintään 2500kg? Nyt ei siis lasketa maastureita henk. autoiksi. Tarttis henk.auton vetämään hevoskärryä, mielellään joku sedan-mallinen, ei siis maasturia.

10

14640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja mihin sitä tarvitset?

      Jaa, eipä hevin tule mieleeni ihan aitoa henkilöautoa, jossa kytkentämassa olisi noin suuri. Taitaa olla teoreettisestikin mahdotonta.

      Vaan kerrohan, miksi hevoskujetusvaunun vetoon tarvitset noin suuren kytkentämassan? Kaksi hevosta painaa 1000 kg, joten kärryn omapainoksi jää 1500 kg, mikä ei pidä paikkaansa.

      Kahden hevosen kuljetuskoppeja on valmistettu 1500 kg kokonaismassalla. Nykyään nuo saksalaiset ja hollantilaiset ovat kylläkin tekniseltä kokonaismassaltaan 2000 - 2500 kg, mutta käsittääkseni niiden todellinen omapaino 2 kpl polleja jää kuitenkin alle 2000 kilon.

      Ja se kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja sen kuorman TODELLISTA painoa, ei sitä kärryn rekisteriotteeseen merkittyä KOKONAISMASSAA, joka taas on se joka määrää ajokorttivaatimukset oli kärry täysi tai tyhjä.

      Oikein tarkasti taiteilemalla saattaisi löytyä vetoauto kahden hevosen kärry, jossa perävaunun tekninen kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa, eikä yhdistelmän kokonaismassa ylitä 3500 kilon rajaa, ja silloin saisit vetää pelkällä B-kortilla.

      Käytännössä kuitenkin se BE on 99% varmuudella tarpeen, ja jos Sinulla sellainen kortti on niin voit keskittyä tässä kytkentämassa-asiassa pelkästään siihen mikä on perävaunun kahden hevosen ja kamppeiden todellinen paino. Etsi sitten vetoauto sen mukaan.

      Tuo 2500 kilon kytkentämassa kuulostaa aika yliammutulta, jos kyseessä on vain kahden hevosen vaunu.

      Katso perävaunun rekisteriotteesta vaunun omapaino, omamassa, ja kerro se tieto, sekä montaako hevosta kuljetat niin kerron Sinulle mikä on vaadittava kytkentämassa.

      • -Jimmy-

        Hei,

        paljonkohan saisi olla painoa perässä G-mallin diesel-astralla? Korttia kyllä löytyy, mutta mitä sanoikaan laki? Oliko se nyt niin, että vetoauton massaa ei saanut trailerin/perävaunun paino ylittää?


    • RolsRoy

      tai Bently olisi sopiva? Entä iso Cadilac?

    • Osta paku tai maasturi

      Sedan mallisesa isossa Volvossa (S80) on suurin sallittu perävaunun massa 1600kg. E-sarjan isolla desel mersulla saa vetää 1900kg. Neliveto Audi A6:lla saa myös vetää 1900kg.

      Lähimmäksi taitaa mennä Audi A8 nelivedolla ja kolmen litran dieselkonella, sillä saa kiskoa jo peräti 2200kg. Auton yli sadan tonnin hinta tosin voi olla jonkinmoinen rajoittava tekijä.

      http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/new_search/public/item.jsp?carId=131.29705&list=11985718838980&cmd=move0&order=34.21&count=20&portal=auto&.pkg=11985718838860

      Tuossa olisi Audi Q7, maasturi joka kyllä on melko lailla henkilöauton näköinen, jarrullinen kärry saa painaa jo peräti 3500kg. Hintakin jää jo alle reilusti sadan tonnin :)

      Tavisten hintaluokissa tuollaisella vetokyvyllä on turha hakea ainakaan sedan mallista autoa.

      Mutta jos tila-auto kelpaa, niin jollain vanhalla Chevrolet Astrolla saa vetää yli 2500kg kärryjä.

      http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/public/item.jsp?carId=31.1937137&list=11985720424510&cmd=move2&order=34.7&count=20&portal=auto&.pkg=11985720423210

      • Tutki tyyppikilpi!

        Tuo Chvey Astron kytkentämassa on kyllä puppua, ja jos tuollainen massa on rekisteriotteeseen merkitty niin kyseessä on selkeä virhe. Joku on sobeltanut aseetuksen kohtaa "..jos kytkentämassa ei ole ilmoitettu..." tai miten se nyt meneekään, ja käyttänyt lain suomaa järjetöntä mahdollisuutta määritellä kytkentämassa vetoauton massojen mukaan.

        Astron tyyppikilpi kyllä kertoo kytkentämassan, ja se on tuntuvasti pienempi. Vanhoille 80-luvun jenkkifarkuille on joillakin konttoreille annettu myös 2700 kilon kytkentämassoja, mikä on kirkkaasti yli valmistajan salliman.

        Kaikista autoista löytyy, jos on ymmärrystä ja ammattitaitoa, tieto valmistajan rajaamasta kytkentämassasta.

        Tuo linkin Astro on nelivetoinen, mutta nelivetoisuus ei vaikuta kytkentämassaan muiden kuin maastohenkilöautojen ja maastopakettiautojen kohdalla, teoriassa, eikä Astro ole kumnpaakaan.

        Mersun 300 väyrysten farkku/pakuversioissa on kytkentämassaa 2100 kg. Ja ovat aika halpoja jo.


      • Henry Morgan
        Tutki tyyppikilpi! kirjoitti:

        Tuo Chvey Astron kytkentämassa on kyllä puppua, ja jos tuollainen massa on rekisteriotteeseen merkitty niin kyseessä on selkeä virhe. Joku on sobeltanut aseetuksen kohtaa "..jos kytkentämassa ei ole ilmoitettu..." tai miten se nyt meneekään, ja käyttänyt lain suomaa järjetöntä mahdollisuutta määritellä kytkentämassa vetoauton massojen mukaan.

        Astron tyyppikilpi kyllä kertoo kytkentämassan, ja se on tuntuvasti pienempi. Vanhoille 80-luvun jenkkifarkuille on joillakin konttoreille annettu myös 2700 kilon kytkentämassoja, mikä on kirkkaasti yli valmistajan salliman.

        Kaikista autoista löytyy, jos on ymmärrystä ja ammattitaitoa, tieto valmistajan rajaamasta kytkentämassasta.

        Tuo linkin Astro on nelivetoinen, mutta nelivetoisuus ei vaikuta kytkentämassaan muiden kuin maastohenkilöautojen ja maastopakettiautojen kohdalla, teoriassa, eikä Astro ole kumnpaakaan.

        Mersun 300 väyrysten farkku/pakuversioissa on kytkentämassaa 2100 kg. Ja ovat aika halpoja jo.

        Tyyppikilvestä max yhdistelmämassat varsinkin jenkeissä, siellä nimittäin merkittiin trailer towing package varusteltuihin huomattavasti eroavat massat perävaunupainoihin.

        Esim C10 pikkari 5.7 dieseliin ei saanut ko. pakettia, mutta bensaversioon sai. Siitä johtuen Dieselin perävaunun max massa oli aina n.750 kg bensamallin salliessa sopivalla vetokytkimellä 3667 kg. Jarruttomien perävaunumassat on jenkeissä yleensä aina 454 kg johtuen sikäläisistä määräyksistä.

        Minulla oli aikoinaan Merecury Colony Park vetopaketilla, joka sisälsi mm. kolmerivisen syylärin, lisäjäähdyttimet tomaatti jaohjaustehostin öljyille, sekä tiheämmän lukkoperän ja tuplapakoputket. Tuohon sai muistaakseni n. 2450 kg perävaunumassan.


        Mielestäni tällä hetkellä kannattaa vuokrata/miniliisata joku uusi vekotin AKE.n tietojärjestelmien päivityksen korjaamisen ajaksi, koska nyt kaikkia autojen virallisia tietoja arvotaan jokeriarvontakonetta käyttäen ilman Veikkaus OY.n virallisia valvojia.

        Eli katsastuksissa saattaa muuttua kytkentämassat virallisten maahantuojien ilmoittamiin karvahattumallien arvoihin varustuksesta riippumatta, suomeenhan tuotiin vain mahdollisimman edullisia henkilöautoja tyyppikatsastettavaksi ja verotettavaksi.

        Eli köyhät kärsii aina omista poliittisista valinnoistaan;-)


    • mitään autoja

      olekkaan, ne on vaan neljä soikeeta rengasta, ratti ja loota, jotka on vaan helppo idioottienkin kasata ja koota.

      • Ryhdy tekemään...!

        Loistava bisnesidea sulla! Siitä vaan kasailemaan, ja kun myyntihinnat ovat tuolla haarukassa 50 000 - 150 000 euroa niin tiliä teet.
        Ihme ettei kukaan muu ole vielä tätä keksinyt!


    • toiseksi autoksi

      Jos ajattelit että voit samalla autolla hoitaa kauppareissut ja trailerin vetämisen, niin kannattaa ehkä unohtaa se.

      Tavallisen henkilöauton pitää olla jo melko suuri että sillä saa vetää 1500kg. Suurimmilla saa vetää noin 2000kg, pinenillä ei edes 1000kg.

      Pakettiautojen ja sitymaastureiden vetokyky on yleensä noin 2000kg.

      Oikeiden maastureiden jopa yli 3000kg.

      Jos tarvitset oikeasti noin suurta vetokykyä ja vedät paljon, niin ala katsella sopivaa maasturia autoksesi.

      Jos vetotarve on satunnaista ja matkat lyhyitä, niin sitten kannattaa harkita jotain vanhempaa autoa vain vetokäyttöön.

    • vaikka

      Mersu e-sarja 320 4-matic. Voima ja vetokyky pitäis riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe