Henkilöauto, vetokyky väh. 2500kg

Naikkonen65

Onko mitään henkilöautoa jonka vetokyky on vähintään 2500kg? Nyt ei siis lasketa maastureita henk. autoiksi. Tarttis henk.auton vetämään hevoskärryä, mielellään joku sedan-mallinen, ei siis maasturia.

10

14700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja mihin sitä tarvitset?

      Jaa, eipä hevin tule mieleeni ihan aitoa henkilöautoa, jossa kytkentämassa olisi noin suuri. Taitaa olla teoreettisestikin mahdotonta.

      Vaan kerrohan, miksi hevoskujetusvaunun vetoon tarvitset noin suuren kytkentämassan? Kaksi hevosta painaa 1000 kg, joten kärryn omapainoksi jää 1500 kg, mikä ei pidä paikkaansa.

      Kahden hevosen kuljetuskoppeja on valmistettu 1500 kg kokonaismassalla. Nykyään nuo saksalaiset ja hollantilaiset ovat kylläkin tekniseltä kokonaismassaltaan 2000 - 2500 kg, mutta käsittääkseni niiden todellinen omapaino 2 kpl polleja jää kuitenkin alle 2000 kilon.

      Ja se kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja sen kuorman TODELLISTA painoa, ei sitä kärryn rekisteriotteeseen merkittyä KOKONAISMASSAA, joka taas on se joka määrää ajokorttivaatimukset oli kärry täysi tai tyhjä.

      Oikein tarkasti taiteilemalla saattaisi löytyä vetoauto kahden hevosen kärry, jossa perävaunun tekninen kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa, eikä yhdistelmän kokonaismassa ylitä 3500 kilon rajaa, ja silloin saisit vetää pelkällä B-kortilla.

      Käytännössä kuitenkin se BE on 99% varmuudella tarpeen, ja jos Sinulla sellainen kortti on niin voit keskittyä tässä kytkentämassa-asiassa pelkästään siihen mikä on perävaunun kahden hevosen ja kamppeiden todellinen paino. Etsi sitten vetoauto sen mukaan.

      Tuo 2500 kilon kytkentämassa kuulostaa aika yliammutulta, jos kyseessä on vain kahden hevosen vaunu.

      Katso perävaunun rekisteriotteesta vaunun omapaino, omamassa, ja kerro se tieto, sekä montaako hevosta kuljetat niin kerron Sinulle mikä on vaadittava kytkentämassa.

      • -Jimmy-

        Hei,

        paljonkohan saisi olla painoa perässä G-mallin diesel-astralla? Korttia kyllä löytyy, mutta mitä sanoikaan laki? Oliko se nyt niin, että vetoauton massaa ei saanut trailerin/perävaunun paino ylittää?


    • RolsRoy

      tai Bently olisi sopiva? Entä iso Cadilac?

    • Osta paku tai maasturi

      Sedan mallisesa isossa Volvossa (S80) on suurin sallittu perävaunun massa 1600kg. E-sarjan isolla desel mersulla saa vetää 1900kg. Neliveto Audi A6:lla saa myös vetää 1900kg.

      Lähimmäksi taitaa mennä Audi A8 nelivedolla ja kolmen litran dieselkonella, sillä saa kiskoa jo peräti 2200kg. Auton yli sadan tonnin hinta tosin voi olla jonkinmoinen rajoittava tekijä.

      http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/new_search/public/item.jsp?carId=131.29705&list=11985718838980&cmd=move0&order=34.21&count=20&portal=auto&.pkg=11985718838860

      Tuossa olisi Audi Q7, maasturi joka kyllä on melko lailla henkilöauton näköinen, jarrullinen kärry saa painaa jo peräti 3500kg. Hintakin jää jo alle reilusti sadan tonnin :)

      Tavisten hintaluokissa tuollaisella vetokyvyllä on turha hakea ainakaan sedan mallista autoa.

      Mutta jos tila-auto kelpaa, niin jollain vanhalla Chevrolet Astrolla saa vetää yli 2500kg kärryjä.

      http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/public/item.jsp?carId=31.1937137&list=11985720424510&cmd=move2&order=34.7&count=20&portal=auto&.pkg=11985720423210

      • Tutki tyyppikilpi!

        Tuo Chvey Astron kytkentämassa on kyllä puppua, ja jos tuollainen massa on rekisteriotteeseen merkitty niin kyseessä on selkeä virhe. Joku on sobeltanut aseetuksen kohtaa "..jos kytkentämassa ei ole ilmoitettu..." tai miten se nyt meneekään, ja käyttänyt lain suomaa järjetöntä mahdollisuutta määritellä kytkentämassa vetoauton massojen mukaan.

        Astron tyyppikilpi kyllä kertoo kytkentämassan, ja se on tuntuvasti pienempi. Vanhoille 80-luvun jenkkifarkuille on joillakin konttoreille annettu myös 2700 kilon kytkentämassoja, mikä on kirkkaasti yli valmistajan salliman.

        Kaikista autoista löytyy, jos on ymmärrystä ja ammattitaitoa, tieto valmistajan rajaamasta kytkentämassasta.

        Tuo linkin Astro on nelivetoinen, mutta nelivetoisuus ei vaikuta kytkentämassaan muiden kuin maastohenkilöautojen ja maastopakettiautojen kohdalla, teoriassa, eikä Astro ole kumnpaakaan.

        Mersun 300 väyrysten farkku/pakuversioissa on kytkentämassaa 2100 kg. Ja ovat aika halpoja jo.


      • Henry Morgan
        Tutki tyyppikilpi! kirjoitti:

        Tuo Chvey Astron kytkentämassa on kyllä puppua, ja jos tuollainen massa on rekisteriotteeseen merkitty niin kyseessä on selkeä virhe. Joku on sobeltanut aseetuksen kohtaa "..jos kytkentämassa ei ole ilmoitettu..." tai miten se nyt meneekään, ja käyttänyt lain suomaa järjetöntä mahdollisuutta määritellä kytkentämassa vetoauton massojen mukaan.

        Astron tyyppikilpi kyllä kertoo kytkentämassan, ja se on tuntuvasti pienempi. Vanhoille 80-luvun jenkkifarkuille on joillakin konttoreille annettu myös 2700 kilon kytkentämassoja, mikä on kirkkaasti yli valmistajan salliman.

        Kaikista autoista löytyy, jos on ymmärrystä ja ammattitaitoa, tieto valmistajan rajaamasta kytkentämassasta.

        Tuo linkin Astro on nelivetoinen, mutta nelivetoisuus ei vaikuta kytkentämassaan muiden kuin maastohenkilöautojen ja maastopakettiautojen kohdalla, teoriassa, eikä Astro ole kumnpaakaan.

        Mersun 300 väyrysten farkku/pakuversioissa on kytkentämassaa 2100 kg. Ja ovat aika halpoja jo.

        Tyyppikilvestä max yhdistelmämassat varsinkin jenkeissä, siellä nimittäin merkittiin trailer towing package varusteltuihin huomattavasti eroavat massat perävaunupainoihin.

        Esim C10 pikkari 5.7 dieseliin ei saanut ko. pakettia, mutta bensaversioon sai. Siitä johtuen Dieselin perävaunun max massa oli aina n.750 kg bensamallin salliessa sopivalla vetokytkimellä 3667 kg. Jarruttomien perävaunumassat on jenkeissä yleensä aina 454 kg johtuen sikäläisistä määräyksistä.

        Minulla oli aikoinaan Merecury Colony Park vetopaketilla, joka sisälsi mm. kolmerivisen syylärin, lisäjäähdyttimet tomaatti jaohjaustehostin öljyille, sekä tiheämmän lukkoperän ja tuplapakoputket. Tuohon sai muistaakseni n. 2450 kg perävaunumassan.


        Mielestäni tällä hetkellä kannattaa vuokrata/miniliisata joku uusi vekotin AKE.n tietojärjestelmien päivityksen korjaamisen ajaksi, koska nyt kaikkia autojen virallisia tietoja arvotaan jokeriarvontakonetta käyttäen ilman Veikkaus OY.n virallisia valvojia.

        Eli katsastuksissa saattaa muuttua kytkentämassat virallisten maahantuojien ilmoittamiin karvahattumallien arvoihin varustuksesta riippumatta, suomeenhan tuotiin vain mahdollisimman edullisia henkilöautoja tyyppikatsastettavaksi ja verotettavaksi.

        Eli köyhät kärsii aina omista poliittisista valinnoistaan;-)


    • mitään autoja

      olekkaan, ne on vaan neljä soikeeta rengasta, ratti ja loota, jotka on vaan helppo idioottienkin kasata ja koota.

      • Ryhdy tekemään...!

        Loistava bisnesidea sulla! Siitä vaan kasailemaan, ja kun myyntihinnat ovat tuolla haarukassa 50 000 - 150 000 euroa niin tiliä teet.
        Ihme ettei kukaan muu ole vielä tätä keksinyt!


    • toiseksi autoksi

      Jos ajattelit että voit samalla autolla hoitaa kauppareissut ja trailerin vetämisen, niin kannattaa ehkä unohtaa se.

      Tavallisen henkilöauton pitää olla jo melko suuri että sillä saa vetää 1500kg. Suurimmilla saa vetää noin 2000kg, pinenillä ei edes 1000kg.

      Pakettiautojen ja sitymaastureiden vetokyky on yleensä noin 2000kg.

      Oikeiden maastureiden jopa yli 3000kg.

      Jos tarvitset oikeasti noin suurta vetokykyä ja vedät paljon, niin ala katsella sopivaa maasturia autoksesi.

      Jos vetotarve on satunnaista ja matkat lyhyitä, niin sitten kannattaa harkita jotain vanhempaa autoa vain vetokäyttöön.

    • vaikka

      Mersu e-sarja 320 4-matic. Voima ja vetokyky pitäis riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe