Etuhampaan juurhoito

Pelottaa

Minulla on meneillään (nyt lääkepaikka) yläetuhampaan juurihoito. Onko täällä ketään kohtalotovereitä...?? Kysyisin,että onko teillä hammas pysynyt suussa,tummunut tms. ja koska teitä on hoidettu eli onko juurihoidosta pitkä aika? Olen todella peloissani kun hammalääkäri kertoi mitä on odotettavissa,eli hammas sattaa lähte suusta jne. Auttakaa neuvoillanne,kiitos.

10

3905

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuttaperkkajuuret

      Minulla juurihoidettiin etuhammas yli 20-vuotta sitten, ollessani 17-v.
      Hammas on hieman (vain aavistuksen verran) tummempi kuin viereinen hammas, mutta ei mustunut, se ei edes heilu, voin purra sillä esim.jäätelöä(ei tunnu),omenaa tms.aivan normaalisti.
      Puhuin aikuisena hammaslääkärille pelosta, että juurihoidettu etuhammas irtoaa, hän sanoi että siihenkin on hoitokeinonsa mikäli niin sattuisi käymään, eli hampaattomana ei tarvitse olla.

      Nykyhammaslääketiede on edennyt huimasti, joten pelko pois, titaanihammas (jos oma hammas irtoaa eikä sitä voida istuttaa takaisin)tai laminaatti(hammas tummuu) pelastavat nykypäivänä tilanteen.

      Hammaslääkärisi kuulostaa näin aikuisen mielestä hieman vanhanaikaiselta. Sorry vaan.

    • jo 30 v sitten

      ja hyvin on suussa pysynyt. Minulla etuhammas pääsi kuolemaan itsekseen ja ehti tummua jonkin verran ennen juurihoitoa. Luulen että juurihoidettu hammas kyllä aina jonkin verran tummuu ja tietysti voi olla heikompi kuin terve hammas. Muista siis ettet yritä avata kaljapullojen korkkeja hampailla. Nykyään voi laittaa hyvin esteettiset laminaatit tai kruunut jos hampaat tummentuvat häiritsevästi. Minulla on jonkinlainen muovipinnoite, joka sekin on ihan hyvä.

    • Leekko

      Minullakin toinen etuhammas juurihoidettu noin kymmenen vuotta sitten. Narskutan öisin hampaita ja juuri tähän hampaaseen oli ilmeisesti osunut niin kova paine, että se ei ollut kestänyt ja tavallaan "kuoli". Mutta pääsin hyvin hoitoon, ei ole hammas tummunut olleskaan, mitä nyt hieman lohkesi erään urheilusuorituksen timmellyksessä, mutta muuten on hammas pysynyt oikein hyvin paikallaan. Joten älä huoli! :)

      • Pelottaa

        kaikille vastanneille,vähän helpotti kuulla teidänkin tarinoitanne, kävin todellakin TK:ssä yllättävän etuhammaskivun vuoksi ja yllätyksekseni siihen sitten tehtiin juurihoito. Elämäni ensimmäinen. Hoito sujui ihan ok,puudutuksineen kaikkineen,mutta todellakin jäin kauhusta kankeana miettimään hammaslääkärini sanoja:hammas ei tule kestämään paikoillaan,eikä sillä kannata purra/haukata mitään kovempaa... ja se myös tummuu ajan kanssa,ellei jopa tipu pois. Ajattelin myös laminaattia jo peloissani ja erehdyin siitäkin mainitsemaan johon hammaslääkäri totesi:ei kannata,tilanne laminaatin alla vain pahentaa tilannetta. No nyt olen tullut siihen tulokseen että taidan mennä yksityiselle heti kun etuhampaani on kunnan puolesta saatettu kuntoon. Lminaattia heti kättelyssä harkiten.


      • pelko pois
        Pelottaa kirjoitti:

        kaikille vastanneille,vähän helpotti kuulla teidänkin tarinoitanne, kävin todellakin TK:ssä yllättävän etuhammaskivun vuoksi ja yllätyksekseni siihen sitten tehtiin juurihoito. Elämäni ensimmäinen. Hoito sujui ihan ok,puudutuksineen kaikkineen,mutta todellakin jäin kauhusta kankeana miettimään hammaslääkärini sanoja:hammas ei tule kestämään paikoillaan,eikä sillä kannata purra/haukata mitään kovempaa... ja se myös tummuu ajan kanssa,ellei jopa tipu pois. Ajattelin myös laminaattia jo peloissani ja erehdyin siitäkin mainitsemaan johon hammaslääkäri totesi:ei kannata,tilanne laminaatin alla vain pahentaa tilannetta. No nyt olen tullut siihen tulokseen että taidan mennä yksityiselle heti kun etuhampaani on kunnan puolesta saatettu kuntoon. Lminaattia heti kättelyssä harkiten.

        Minäkin pelkään todella paljon hammaslääkäiä ja minulle on tehty monia suuria operaatioita, mutta minun hammaslääkäriltäni on mahdollisuus saada ilokaasua, jota hengitetään hoidon aikana. Ei ole tarvinnut puuduttaa lainkaan ja itse ainakin voin olla aivan rentona koko ajan. Minulle tehdäänkin kerralla yleensä kahden käyntikerran työt, ilokaasu mahdollistaa sen, voisin istua siinä tuolissa vaikka kuinka kauan.


    • jännittää

      Juurihoito on rutiinitoimenpide jota ei kannata jännittää.

    • oli kaameaa

      Multa juurihoidettiin äskettäin yksi poskihammas, hermoa ei saatu millään tunnottomaksi ja kipu oli helvetillistä, kun hermoa viilattiin pois, toivoin koko hoidon ajan, että kipukynnykseni ylittyisi ja taju lähtisi mutta ei lähtenyt, itkin aivan koko ajan, toivottavasti ikinä en joudu kokemaan samaa, joskus se hermo ei vaan puudu ja sitten se on hoidettava noin, hammaslääkäri oli hyvä ja pätevä ja käyn edelleen hänen luonaan säännöllisesti.

      • Sama ongelma puudutus ei oikein tehonnut. Sen jälkeen hampaasta ei kumminkaan ole ollut mitään ongelmaa.

        Yksityisellä olen käynyt jo 10 vuotta.


      • the_road

        Ihme hammaslääkäreitä, jos ei saa juurihoitoa tehtyä kivuttomasti. :( Jos juurihoito sattuu, niin ei ole puudutettu tarpeeksi reilusti.

        Siinä vaiheessa, kun on hampaan juurikanavat saatu näkyviin, niin mun hammaslääkäri ainakin aina on kysynyt, että tekeekö kippeetä ja kun on tehnyt, niin on sitten puuduttanut sinne juurikanavaan suoraan. Okei, se puuduttaminen suoraan hampaan sisään sattuu ihan pirusti esimmäiset pari sekuntia, mutta sen jälkeen ei enää tietoakaan kivusta.


    • Kiäakkomies

      Minun purukalusto kovi kokia 18 vuotta sitten kun ennen jääkiekkopelin alkua lämmiteltiin ilman kypäriä jäillä ja kiekko tuli suuhun. Toinen yläetuhampaista kuoli ja juurihoidettiin - hyvin on paikoillaan pysynyt ja tummunut vain hieman, hätäinen ei edes huomaa kuulemma. Koska tästä kärsästä nättiä ei saa niin en ole miettinyt mitä tekisin jos hammas irtoaisi, tuskinpa istuttaisin uutta tilalle. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe