Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Finasta

c3p0

Mieltäni on tässä jo vähän aikaa painanut tälläinen kysymys. Olen nuori 20-vuotias ja olen huomannut että ohimot lähtevät karkaamaan! Olen harkinnut finasteridin käytön aloittamista, mutta kun luin siitä rupesin hieman epäilemään, Koska olen näin nuori ja murrosikäni alkoi aika myöhään. Pituuttakin olen vielä vähänaikaa sitten kasvanut. Eli jos nyt aloitan finasteridin käytön vaikuttaako se kehittyvään parrankasvuun jne? vaikuttaako se hedelmällisyyteen pitkällä aikavälillä, kun näin nuorena jo sitä rupeaisi popsimaan?

Sitten vielä REVIVOGEN käärmeöljy vai ei?

Voisiko pelkällä rogainella/recrealla saada pysäytetyksi hiusrajan vetäytymisen?

Typeriä kysymyksiä kai, kun jokaiseen vaikuttaa yksilöllisesti. Ja noihin fina kysymyksiin varmaan osaa vaan lekuri vastata. Haluaisin kuitenkin kuulla kokeneiden mielipiteitä. kiitos vastauksista.

23

3624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jpjpjp

      Mun mielipide: Ala käyttää heti. Olen itse käyttänyt 13v ajan, ks alla. Voin suositella. Jos aloitat nyt, lienee suurehko mahdollisuus, 80% ehkä, että hiustenlähtö pysähtyy (ainakin lähes) jopa kymmeniksi vuosiksi. Jos et aloita, voi olla, että tila kehittyy nopeastikin, kuten joillakin tekee. 20v alkaa harveta ja 25v on jo kekkos-look. Mitä aiemmin sen parempi. Fina on nimenomaan hyvä olemassaolevan säilyttäjä, ei niinkään menetetyn takaisinsaaja, vaikka sitäkin voi sattua.

      Pituuskasvuun, prim/sekund.sukupuoliominaisuuksiin fina ei vaikuta aikuisella (sinulla) mainittavasti: kehon karvoitus voi muuttua hieman hennommaksi, kuten myös parrankasvu. Harvoille tulee seksuaalitoimintoihin liittyvää ongelmaa, 1 tai 2%lle tai jotain. Lihaksistoon ei vaikuta. Ei juuri mihinkään juuri ollenkaan...

      Mut päätä itse... Etsi tietoa netistä ja käy vastaanotolla sellaisella lääkärillä, joka on perehtynyt aiheeseen. Summanmutikassa kun menet tk-lääkärille tms niin voi olla että hyvä kun tietää lääkkeestä nimen mutta ei muuta.

      • jokulainen

        kuin arvoisa nimimerkki jpjpjp!
        Mitä aikaisemmin aloittaa finan käytön sitä paremmat mahdóllisuudet on säilyttää valtaosa hiuksista ainakin 50-60-vuotiaaksi.
        Eikä fina-annoksen tarvitse olla 1 mg/vrk. Monilla miehillä tehoaa jo 0,25 mg lähes yhtä hyvin kuin 1 mg ja riski saada sivuvaikutuksia Propecia- tai Gefina-lääkeestä on noin pienellä annostuksella erittäin vähäinen.


      • royz
        jokulainen kirjoitti:

        kuin arvoisa nimimerkki jpjpjp!
        Mitä aikaisemmin aloittaa finan käytön sitä paremmat mahdóllisuudet on säilyttää valtaosa hiuksista ainakin 50-60-vuotiaaksi.
        Eikä fina-annoksen tarvitse olla 1 mg/vrk. Monilla miehillä tehoaa jo 0,25 mg lähes yhtä hyvin kuin 1 mg ja riski saada sivuvaikutuksia Propecia- tai Gefina-lääkeestä on noin pienellä annostuksella erittäin vähäinen.

        Mulla tuli sivuvaikutuksia, vaikka otin vaan tuon 0,25 mg päivässä. Erektio ei ollut yhtä kova ja vehje oli muutenkin vähän turta. Lisäksi rintoja turvotti aavistuksen verran. Huomasin myös kehoni karvoituksen muuttuneen hennommaksi... se nyt ei sinänsä haittaa, kun olenkin melkein liian karvainen :) Mutta se laittaa vaan miettimään, että taitaa tuo DHT olla aika tärkeässä osassa miehellä, joten en enää välttämättä viitsi lähteä sitä blokkailemaan.


      • Luulotautinen
        royz kirjoitti:

        Mulla tuli sivuvaikutuksia, vaikka otin vaan tuon 0,25 mg päivässä. Erektio ei ollut yhtä kova ja vehje oli muutenkin vähän turta. Lisäksi rintoja turvotti aavistuksen verran. Huomasin myös kehoni karvoituksen muuttuneen hennommaksi... se nyt ei sinänsä haittaa, kun olenkin melkein liian karvainen :) Mutta se laittaa vaan miettimään, että taitaa tuo DHT olla aika tärkeässä osassa miehellä, joten en enää välttämättä viitsi lähteä sitä blokkailemaan.

        Minä ainoastaan haistelin Propecia-pilsuja kuukauden ajan,niin jo lakkasi seisomasta,kasvoi isot tissit ja ääni kimeni! Kaveri sai samat oireet pelkästä katselemisesta!


      • c3p0
        jokulainen kirjoitti:

        kuin arvoisa nimimerkki jpjpjp!
        Mitä aikaisemmin aloittaa finan käytön sitä paremmat mahdóllisuudet on säilyttää valtaosa hiuksista ainakin 50-60-vuotiaaksi.
        Eikä fina-annoksen tarvitse olla 1 mg/vrk. Monilla miehillä tehoaa jo 0,25 mg lähes yhtä hyvin kuin 1 mg ja riski saada sivuvaikutuksia Propecia- tai Gefina-lääkeestä on noin pienellä annostuksella erittäin vähäinen.

        Kuinka hankalaa on saada vaihdetuksi tuo propecia resepti -> gefinaksi. Meinaa on toi nyt helvetti järjetöntä touhua! Että toi perkeleen propecia 1mg finasterid 100klp maksaa 200€ ja gefina 100kpl(pistää 4osaa ni 400klp) 40€. kyl meinas silmät pudota päästä ku hiukset konsanaan ku teki pientä hintavertailua. Rupes oikee ottamaa päähä! tähän vaivaan on pilvin pimein käärmeöljyjä ja vedätyksiä, sitten ku löytää jonku ku pitäis oikeesti toimia ni siinäkin kusetetaan rahaa!

        Niin eli onko vaikeata saada vaihdettua se resepti gefinaksi tai vastaavaksi halvemmaksi finasteridi tuotteeksi, vai pitääkö olla verbaalinen lahjakkuus että edes onnistuu. Voiko sitten apteekissa saada vaihdetuks farmaseutin avulla jos kyselee vastaavia?

        kun alottaa ton finan käytön niin tuleeko siinä sitä alkulähtöä, mitä joistain tuotteista tulee?


      • ZXVS
        c3p0 kirjoitti:

        Kuinka hankalaa on saada vaihdetuksi tuo propecia resepti -> gefinaksi. Meinaa on toi nyt helvetti järjetöntä touhua! Että toi perkeleen propecia 1mg finasterid 100klp maksaa 200€ ja gefina 100kpl(pistää 4osaa ni 400klp) 40€. kyl meinas silmät pudota päästä ku hiukset konsanaan ku teki pientä hintavertailua. Rupes oikee ottamaa päähä! tähän vaivaan on pilvin pimein käärmeöljyjä ja vedätyksiä, sitten ku löytää jonku ku pitäis oikeesti toimia ni siinäkin kusetetaan rahaa!

        Niin eli onko vaikeata saada vaihdettua se resepti gefinaksi tai vastaavaksi halvemmaksi finasteridi tuotteeksi, vai pitääkö olla verbaalinen lahjakkuus että edes onnistuu. Voiko sitten apteekissa saada vaihdetuks farmaseutin avulla jos kyselee vastaavia?

        kun alottaa ton finan käytön niin tuleeko siinä sitä alkulähtöä, mitä joistain tuotteista tulee?

        laki ei sinäns kiellä lääkäreitä kirjoitamasta Gefina-reseptiä hiustenlähdön ehkäisyyn koska vaikuttava aine on sama, mutta melkoinen osa lekureista ei syystä tai toisesta halua kirjoittaa gefina-lääkemääraystä muuhun kuin eturauhasen liikakasvun hoitoon.
        Itse sain gefina-reseptin, kun jätin "tunteikkaan" viestin terveyskeskuksen omalääkärille viedessäni propecia-reseptin "uusimslaatikkoon". Viestissä kerroin mm., että rahani eivät riitä Propecia-lääkkeeseen.


      • gefinan hommaamisessa.
        c3p0 kirjoitti:

        Kuinka hankalaa on saada vaihdetuksi tuo propecia resepti -> gefinaksi. Meinaa on toi nyt helvetti järjetöntä touhua! Että toi perkeleen propecia 1mg finasterid 100klp maksaa 200€ ja gefina 100kpl(pistää 4osaa ni 400klp) 40€. kyl meinas silmät pudota päästä ku hiukset konsanaan ku teki pientä hintavertailua. Rupes oikee ottamaa päähä! tähän vaivaan on pilvin pimein käärmeöljyjä ja vedätyksiä, sitten ku löytää jonku ku pitäis oikeesti toimia ni siinäkin kusetetaan rahaa!

        Niin eli onko vaikeata saada vaihdettua se resepti gefinaksi tai vastaavaksi halvemmaksi finasteridi tuotteeksi, vai pitääkö olla verbaalinen lahjakkuus että edes onnistuu. Voiko sitten apteekissa saada vaihdetuks farmaseutin avulla jos kyselee vastaavia?

        kun alottaa ton finan käytön niin tuleeko siinä sitä alkulähtöä, mitä joistain tuotteista tulee?

        Marssin vain määrätietoisesti ihotautilääkärin juttusille, ja selitin, että haluasin gefinaa hiustenlähtöön ja selitin vielä sen teoriankin mihin finan vaikutus perustuu, niin ei tullut yhtään vastaansanomisia. Eli kun olet perehtynyt asiaan niin ihme on jos ei lääkäri kirjota gefinaa, ja jos ei kirjota niin lääkärit ei lopu kesken, vaiha seuraavaan. Älä siis huoli, vaan käy hakeen samaa kamaa järkevämpään hintaan.


      • merc

        toi 1-2% on merckin perseestä vedetty yhteenveto. Todellisuudessa toi protsentti on paljon korkeampi.


      • nyt tyttö
        Luulotautinen kirjoitti:

        Minä ainoastaan haistelin Propecia-pilsuja kuukauden ajan,niin jo lakkasi seisomasta,kasvoi isot tissit ja ääni kimeni! Kaveri sai samat oireet pelkästä katselemisesta!

        Sama täälä. Olen mies ja mullaki tissit kasvo niin että joudun jo rintsikoita käyttämään ja jouduin jopa vaihtamaan kirkkokuoron bassosta sopraanopuolelle. Sen verran korkeelle nous ääni. Menkatki näyttäs oleva tulossa....muna on pelkkä löysä nakki, ei ota eteen eikä taakse. Ja kaikki vain sen takia että ajattelin propecia tablettia..Taidan lähtee käsveskan ostoon...


      • jpjpjp
        c3p0 kirjoitti:

        Kuinka hankalaa on saada vaihdetuksi tuo propecia resepti -> gefinaksi. Meinaa on toi nyt helvetti järjetöntä touhua! Että toi perkeleen propecia 1mg finasterid 100klp maksaa 200€ ja gefina 100kpl(pistää 4osaa ni 400klp) 40€. kyl meinas silmät pudota päästä ku hiukset konsanaan ku teki pientä hintavertailua. Rupes oikee ottamaa päähä! tähän vaivaan on pilvin pimein käärmeöljyjä ja vedätyksiä, sitten ku löytää jonku ku pitäis oikeesti toimia ni siinäkin kusetetaan rahaa!

        Niin eli onko vaikeata saada vaihdettua se resepti gefinaksi tai vastaavaksi halvemmaksi finasteridi tuotteeksi, vai pitääkö olla verbaalinen lahjakkuus että edes onnistuu. Voiko sitten apteekissa saada vaihdetuks farmaseutin avulla jos kyselee vastaavia?

        kun alottaa ton finan käytön niin tuleeko siinä sitä alkulähtöä, mitä joistain tuotteista tulee?

        Ala ottamaan finaa pienemmällä annoksella niin sen hinta muuttuu jotakuinkin merkityksettömättömäksi. Jaa Propecia 1mg tabletti vaikka 4 osaan ja ota yksi tällainen / vrk. Tällöin vrk-annos on 0,25mg ja tutkimusten mukaan DHT-vähentyminen niin veressä kuin hiusfollikkeleissa on lähes samaa tasoa kuin annoksella 1mg tai 5mg/vrk!!

        Jos 1mg (tai 5mg) laskee DHT:a lähes 80% niin 0,2mg:kin laskee noin 70%!!! Hoitovaikutuksessa ei ole paljoakaan eroa tutkimusten mukaan. Hieman enemmän kasvaa uusia hiuksia jos ottaa 0,2mg:n sijasta 25-kertaisen annoksen. Mutta ero ei ole kovinkaan kummoinen.

        Jos haluaa vängällä saada vielä parempaa hoitovastetta kuin fina 0,2mg/vrk:lla (tai finalla ylipäätään, olipa annos sitten vaikka 5mg/vrk), ja on mahdollisuus sijoittaa rahaa projektiin (ehkä 400e/kk tjsp!!) ja onnistuu saamaan lääkettä (reseptejä tai ulkomailta) niin voi alkaa ottaa dutasteridiä annoksella 2,5 mg (5 kaps)/ vrk. Tämä tulisi kovin kalliiksi ja sivuvaikutusten mahdollisuus olisi jo varmaan aikamoinen. Mutta tämän aineen tällä massiivisella annoksella on todettu kasvattavan hiuksia vielä selvästi enemmän kuin very low dose fina. Tuolloin DHT-esto taitaisi olla jotain 95% tai enemmänkin. Tässä tulee kuitenkin sivuvaikutukset mieleen, kun ottaa huomioon, että duta on sekä type 1 ja 2 5-alfa-reductase inhibiittori. Ja DHT:n merkitys mm keskushermostossa on vielä aikalailla tuntematon. Aivoissa on 5-AR aktiviteettia!!-- eli voisi kuvitella DHT:lla siellä olevan jotain tehtävää.


      • ripinstinct
        c3p0 kirjoitti:

        Kuinka hankalaa on saada vaihdetuksi tuo propecia resepti -> gefinaksi. Meinaa on toi nyt helvetti järjetöntä touhua! Että toi perkeleen propecia 1mg finasterid 100klp maksaa 200€ ja gefina 100kpl(pistää 4osaa ni 400klp) 40€. kyl meinas silmät pudota päästä ku hiukset konsanaan ku teki pientä hintavertailua. Rupes oikee ottamaa päähä! tähän vaivaan on pilvin pimein käärmeöljyjä ja vedätyksiä, sitten ku löytää jonku ku pitäis oikeesti toimia ni siinäkin kusetetaan rahaa!

        Niin eli onko vaikeata saada vaihdettua se resepti gefinaksi tai vastaavaksi halvemmaksi finasteridi tuotteeksi, vai pitääkö olla verbaalinen lahjakkuus että edes onnistuu. Voiko sitten apteekissa saada vaihdetuks farmaseutin avulla jos kyselee vastaavia?

        kun alottaa ton finan käytön niin tuleeko siinä sitä alkulähtöä, mitä joistain tuotteista tulee?

        Ota selvää hiustenlähtöön perehtyneistä ihotautilääkäreitä..esim www.hiukseton.fi. Varaa aika ja juttele asiasta. Mulle määrättiin gefinaa heti kättelyssä. Lekuri tuumas että propecia on liian kallis. Eli vuoden gefinakuuri asiantuntevalta ihotautilääkäriltä ja se on siinä. Aikaa varaamaan siitä kuin olisi jo!


    • jpjpjp

      Paivitys. Hyvin toimii edelleen fina! Olen ottanut nyt jo noin 17v (katso ylla), ei sivuvaiiutuksia, hyvat hiukset.

    • jpjpjp-taas

      Päivitys. Yhä toimii fina, annos n 0,7mg/vrk. nyt 21v ajan.
      Ei sivuvaikutuksia.

    • Pertti111111111111111

      Ei siinä nyt suurta vahinkoa tule jos kokeilet. Sivuoireet katoaa kyllä kun lopetat käytön, mitä nyt joitain kauhutarinoita netissä on että pysyvä impotenssi tms. Itse käytin muutaman kuukauden, mutta kun oli heikentynyt tunto terskassa erityisesti, huomattavasti heikentynyt erektio ja vetinen sperma niin se riitti. Mieluummin toimiva alapää kuin kalju yläpää.

    • 37575h

      Itse 29v ja karvan kasvu naamassa/kropassa lisääntyy vaan kuukausi kuukaudelta (johtunee iästä(kin)). Myös lihaskasvu on jatkunut normaalina, tai no lihasta tullut enemmissä määrin kun olen käynyt ahkerammin salilla. Hiukset karkaa vieläkin samaa tahtia. 4kk finaa takana.

    • jpjpjp

      Nyt olen kokeiluluonteisesti lisännyt 0,5 mg fina per vrk annokseen 0,5 mg dutasteridi joka viides päivä. Hyvin on fina toiminut, hiukset suunnilleen kuten vuonna -95, mutta luin tuon kombon saaneen aikaan hyviä tuloksia joillain. Katsotaan taas muutaman vuoden päästä...

    • Anonyymi

      Päivitys eli jpjpjp tässä. Yhä toimii hyvin. Aloitin käytön 24vuotiaans, nyt kohta 52 vuotias. Muurinen päivässä, ehkä 0,5 mg.

    • Anonyymi

      Jpjpjp tässä.

      Hyvin toimii. Olen kohta 52v. Käyttänyt 24vuotiaasta. Duta ei ollut hyvä. Jätin pois. Harveni hiukan hiukset. Nyt taas muru finaa joka pv tai joka toinen pv, ehkä 0.5mg per vrk. Suosittelen. Ei sivuvaikutuksia. D3vitamiini kanssa vaikuttaa positiivisesti hiustenkasvuun. Moni on huomannut että syksyllä tukka kasvaa parhaiten... Olen muuten LL, mainittakoon. Että pystyn hieman mm tarkkailemaan sivuvaikutuksia ym. Tosi hyvä aine fina. Tuli sopivasti markkinoille silloin 90luvun alkupuolella. Olin jo ennen sitä koettanut ties mitä usean vuoden ajan ilman tuloksia mm viviscal fontene banfi hieronta ymym.

    • Anonyymi

      Se toimii. Aloittakaa vaan varhain. Ehkä 20v. Tähän on syynsä joita en lähde erittelemään. Tutustunu alaan ( myös koulutus LL). Lopetti ainakin mulla hiustenlöhdön totaslisesti silloin aikoinaan. Oli silloin indikaatiolla eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu eli BPH. Tuli myöhemmin male pattern baldness indikaatiolla. Mut kyl se toimii. Minulla annos vain 0.3 tai 0.5 mg per vrk. Tutustukaa tutkimuksiin. 0.2mg antanee lähes (70% DHT pitoisuuksien laskussa) saman tehon kuin vaikkapa 5mg per vrk. Hyvä aine. Ainakin mulla. Ei gynoa. Penkki vieläkin natuna 170kg 52v. Seksit ok. Mut avainasia täs on juttu et aloittakaa nuorena. N 20v. Karkeesti silloin ku pituuskasvu loppunu eli 18-20v. Hyvät jatkot. Eron huomaa jo 6-12 kk ja voi hyvin olla että jälkeenkin tulee lisäkasvua tai hiustenlähtö pysähtyy seuraavaksi 20 tai 50 vuodeksi. JK

      • Anonyymi

        Tää oli kans jpjpjp


      • Anonyymi

        Tekisi mieli itsekin tuota dutaa kokeilla, että toimisiko se ohimoille. Juuri tarkastelin meta-analyysia duta vs fina. Duta selkeästi tehokkaampi. Sivuvaikutusprofiili samanlainen, ei eroa.

        Jpjpjp kohdalla syynä hiusten lähtöön on ollut seasonal shedding tai sitten testotasot on kohonnut niin paljon (jokin merkitys testolla sitten hiusten lähdössä kuitenkin on).


    • Anonyymi

      Ei ollu seasonal shedding ilmiö kun käytin dutaa ( fina kokoajan. Testasin dutaa oisko ollu 1-1,5v en muista enää. Mut se vaikutti frontaaliin selkeän negatiivisesti. Jätin sit pois dutan ja tilanne koheni entiselleen. Ja on noin sama nyt kuin silloin ku aloitin finan eli kohta 30v. Pakko tohon on olla tyytyväinen. Annoksena nykyään n0,5mg ehkä 4x/vko. Vaikka t1/2 on lyhyempi niin sitoutuminen resrptoroihin voi olla ja ilmeisesti onkin paljon pidempi. Joidenkin tutkijoiden mukaan annostelu kerran per vko voisi olla ihan yhtä hyvä kuin vaikkapa päivittäin...

    • Anonyymi

      Ja edellä taas LL jpjpjp

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe