Osaatko

vastata?

Jeesuksen hienoin keksintö "sapatti on ihmistä varten" :)

2:27   Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.

MUTTA KEITÄ VARTEN SAPATTI OLI ENNEN TÄTÄ JEESUKSEN HIENOA HUOMIOTA? Jumala ei ollutkaan asettanut sapattia ihmisille :)

16

395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alusta asti!

Kyllä se sapatti on ihan ihmistä varten ja myös työeläimiä, alusta asti.

Kyllä se sapatti lähtee jo luomisesta. Ei se ollut niin, että Jumala loi ihmisen sapattia varten. Kyllä se oli niin, että myöskin sapattini minä annoin heille.

Hes. 20:12

Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.

Hes. 20:20

ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne.

• oikein...

Minustakin israelilaiset ovat IHMISIÄ :)

20:9 Mutta minä tein, minkä tein, oman nimeni tähden, ettei se tulisi häväistyksi pakanain silmissä, joitten keskellä he olivat ja joitten silmäin edessä minä olin tehnyt itseni heille tunnetuksi viemällä heidät pois Egyptin maasta.
        20:10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan,
        20:11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
        20:12 Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.

KUTEN HUOMAAT, EI OLLUT SAPATTIA ASETETTU PAKANAIN VIETETTÄVÄKSI, VAAN AINOASTAAN ISRAELILAISILLE.

• oikein... kirjoitti:

20:9 Mutta minä tein, minkä tein, oman nimeni tähden, ettei se tulisi häväistyksi pakanain silmissä, joitten keskellä he olivat ja joitten silmäin edessä minä olin tehnyt itseni heille tunnetuksi viemällä heidät pois Egyptin maasta.
        20:11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
        20:12 Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät.

KUTEN HUOMAAT, EI OLLUT SAPATTIA ASETETTU PAKANAIN VIETETTÄVÄKSI, VAAN AINOASTAAN ISRAELILAISILLE.

Kovin vaikuttaa siltä kuin nykyisetkin sapatinviettäjät ymmärtäisivät pikemminkin ihmisen olevan sapattia varten eikä päinvastoin, päätellen siitä, että he koko ajan korostavat sapatin pyhyyttä Jumalan käskynä näyttäen unohtavan sapattiasetuksen lähimpänä olevan, käytännön puolen: että sinä ja palvelijasi sekä aasisi ja juhtasi saisitte levätä.

• ajattelet
        oikein... kirjoitti:

että pakanat eivät ole ihmisiä.

• sellaista?
        ajattelet kirjoitti:

että pakanat eivät ole ihmisiä.

Sinun mielestä vain adventistit ovat ihmisiä, eikö niin. Muut ovat huoranpenikoita, petoja ja ties mitä.

Missä on se kohta raamatussa, jossa pakanoille kerrotaan sapatista?

• ole huoranpenikoita.
        sellaista? kirjoitti:

Sinun mielestä vain adventistit ovat ihmisiä, eikö niin. Muut ovat huoranpenikoita, petoja ja ties mitä.

(voitte kyllä kutsua itseänne miten haluatte).

Adventistit ovat pakanoita ja ihmisiä. Meillä on siitä Jeesuksen usko, Jumalan sinetti ja Pyhän Hengen todistus.

• sellaista? kirjoitti:

Meidän Vanha Testamenttimme, jossa mm. sapattimääräykset ovat, on juutalaisuuden pyhä kirja. Eihän sitä oltu tarkoitettukaan muille kuin juutalaisille. Muilla kansoilla oli omat pyhät tekstinsä, sikäli kuin oli. Juutalaisena lahkona syntynyt kristinusko, erkaannuttuaan "emostaan", juutalaisuudesta ei tuntenut tarvetta (pikemminkin päinvastoin) juutalaisen lakihurskauden noudattamiseen. Siksipä uuden Testamentin puolelta ei mitään sapattisääntöjä löydykään koska kristillinen kirkko ei katsonut mielekkääksi pakottaa pakanuudesta kääntyviä tulemaan kristityiksi juutalaisen lakihurskauden kautta.

• ei ole
        Epiktetos kirjoitti:

Meidän Vanha Testamenttimme, jossa mm. sapattimääräykset ovat, on juutalaisuuden pyhä kirja. Eihän sitä oltu tarkoitettukaan muille kuin juutalaisille. Muilla kansoilla oli omat pyhät tekstinsä, sikäli kuin oli. Juutalaisena lahkona syntynyt kristinusko, erkaannuttuaan "emostaan", juutalaisuudesta ei tuntenut tarvetta (pikemminkin päinvastoin) juutalaisen lakihurskauden noudattamiseen. Siksipä uuden Testamentin puolelta ei mitään sapattisääntöjä löydykään koska kristillinen kirkko ei katsonut mielekkääksi pakottaa pakanuudesta kääntyviä tulemaan kristityiksi juutalaisen lakihurskauden kautta.

jyvällä, ei edes ampumaradalla kristinuskossa. Sitä se babylon teettää.

Missä kohdin Uudessa testamentissa löydät Jumalan muuttaneen suhtautumisensa syntiin?

• ei ole kirjoitti:

jyvällä, ei edes ampumaradalla kristinuskossa. Sitä se babylon teettää.

Missä kohdin Uudessa testamentissa löydät Jumalan muuttaneen suhtautumisensa syntiin?

Yritän mieluummin katsella jyvää hahlon takaa... :)

• jos tähtäisit
        Epiktetos kirjoitti:

Yritän mieluummin katsella jyvää hahlon takaa... :)

peiliin?

• pakanain
        oikein... kirjoitti:

olla esimerkinä Jumalan kansasta vai Israelin?

Ja mistä ne pakanat tulee? Eikös ne ole niitä, jotka vähin erin lupuivat Jumalasta tai unohtivat vuosisatojen saatossa Jumalan?

Kumpien piti olla esimerkkinä ja kumpaan kansaan syntyi Messias, joka sanoi, että sapatti on ihmistä varten? Eikö Kristus, Sapatin Herra
        tullut pakanoitakin varten?

Kun Kristus tulee ihmisen Herraksi, niin ei ihminen elä enää pakanuudessa, vaan Kristuksessa. Tämä osa on niin juutalaisen kun pakanain, jotka kääntyvät.

Apost. 17:30.

Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

• lutkulainen

Myöskin sapattini annoin heille olemaan merkkinä minun ja heidän välillä,että he tulisivat tietämään ,että minä olen Herra joka pyhitän heidät.Eikö tämä ole selvästi Israelilaisille tarkoitettu ,kun tällöin ei Jeesus ollut vielä tullut.Tänä päivänä meidän ja Jumalan välillä merkkinä on Jeesus ja Hänen kauttaan me tulemme tietämään ja tuntemaan Jumalan , ja Jeesus on Pyhityksemme.Kiitos Vapahtajani Sinussa me omistamme kaiken ",mitä elämään tarvitaan".Kiitos Jeesus ,että sinä olet VANHURSKAUTENI,PYHITYKSENI ja LAINTÄYTTÄJÄNI.

• jos tähtäisit kirjoitti:

peiliin?

No, niin kai. Mitäs me tällaiset "Platonin luolan vangit" muuta kuin kuvajaista...

• vaan,
        lutkulainen kirjoitti:

Myöskin sapattini annoin heille olemaan merkkinä minun ja heidän välillä,että he tulisivat tietämään ,että minä olen Herra joka pyhitän heidät.Eikö tämä ole selvästi Israelilaisille tarkoitettu ,kun tällöin ei Jeesus ollut vielä tullut.Tänä päivänä meidän ja Jumalan välillä merkkinä on Jeesus ja Hänen kauttaan me tulemme tietämään ja tuntemaan Jumalan , ja Jeesus on Pyhityksemme.Kiitos Vapahtajani Sinussa me omistamme kaiken ",mitä elämään tarvitaan".Kiitos Jeesus ,että sinä olet VANHURSKAUTENI,PYHITYKSENI ja LAINTÄYTTÄJÄNI.

Ylösnoussut Kristus on kaiken a. ja o. Tämä Jeesus Kristus on antanut sapatin ihmistä varten, lepoon ja Jumalan lapsen iloksi.

• Näillä sanoilla:

Matt. 21:43
      Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
      - - -

Sapatti oli aina ollut ihmistä varten, eikä ihminen
      sapattia varten. Mutta valtakunnan lailliset johtajat olivat alistaneet ihmisen sapatille.
      Jeesus huomautti, vertauksen avulla, että
      valtakunta otetaan pois sellaisilta alistajilta
      ja annetaan Hänen opetuslapsilleen.
      Tämän nuo lainkiivailijat huomasivat ja totesivatkin Jeesuksen tarkoittaneen heitä.
      Eivät tehneet parannusta, vaan tahtoivat tappaa
      Jeesuksen.

Matt 21.
      45 Kun ylipapit ja fariseukset kuulivat nämä hänen vertauksensa, ymmärsivät he, että hän puhui heistä.
      46 Ja he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana.

Joh 5:18
      Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Kun Jeesus sitten vielä teki itsestään Jumalan,
      sai Hän maksaa näistä totuuksista hengellään.
      Mutta niin on, että Jeesuksen opetuslapsina me,
      sapatin Herraan uskovat, olemme sapatin herroja,
      eikä sapatti meidän alistajamme.

Vielä vähemmän nuo ylifariseukset, joilta valtakunta otettiin pois ja annettiin meille.

• Hyviä kirjoituksia on paljon

Totta tosiaan laillinen kuningas Saul kutsutti
        voidellun kuninkaan, Daavidin viihdyttämään itseään
        taidokkaasti soittimella. Jos pakosta olisi
        pitänyt mennä, lainpelosta, ei Daavid olisi edes
        rohjennut saapua nökösälle, sillä nytkin hän
        joutui väistelemään tuon kiihkoilijan keihästä.

Lopulta jälleen kerran pakeni. Seurakuntaa
        vainotaan silviisii yhäti, mutta ainahan
        voideltuj lopulta voittaa laillisen, kuten
        valta lopulta annettiin Daavidin käsiin.

Lainkiihkoilija on verrattavissa psykopaattiin,
        oireilu on samankaltaista aina oikeassa olemista.
        Mitenkäs se nyt olikaan - ne kääntävät takapuolensa armolle - niinkuin Saul Daavidille -
        eivätkä huomaa, että armollinen olisi voinut
        vaikka tappaa. Ja eikun vaino jatkuu, niin kauan,
        kun henki pihisee pihisevässä ja puhisevassa
        lainkiihkoilijassa.

Hänethän on KIRJATTU kuninkaaksi. Mutta hän ei
        tiedä, että senjälkeen hänen tilalleen on
        VOIDELTU toinen; ARMOLLINEN eikä armoton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2806
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      142
      2636
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2197
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2143
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1880
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1394
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1236
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1204
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1128
    Aihe