Lestadiolaisten "eri henki"

Topi

Silloin tällöin palstalle putkahtaa esikois- ja vanhoillislestadiolaisten tappelu siitä, että kummalla se "eri henki" oikein on.

Tähän on helppo vastata:

Niillä on "eri henki" ja ovat poikenneet pois Raamatun opetuksesta, jotka väittävät olevansa ainoita oikeita uskovaisia.

Kukaan oikeassa ja Raamatun hengen mukaisessa uskossa oleva henkilö/kirkkokunta ei opeta näin. Tästä voitte arvoisat lestadiolaiset itse vetää johtopäätökset, ketkä ovat "eri hengen" vietävinä.

88

8729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meri

Olen pahoillani, että näin julkisella internet-sivulla loukkaannuin jonkun vanhoillisen tai sellaisena esiintyneen esikoislestadiolasista esittämistä huomautuksista.
      Varmaan on Topinkin maukasta ottaa erotuomarin rooli ja päästä besserwisserinä sanomaan, kumpi puoli on oikeassa, vanhoilliset vai esikoiset.
      Kumpaankin ryhmään mahtuu monenlaisia ihmisiä.
      Ja miten se silitteleekään syntistä, itserakasta lihaa, kun uskoo tai mielestään peräti tietää olevansa oikeassa, tämä Topikin.
      Vaikka olen esikoinen, en silti ole kovin ilahtunut siitä, että vanhoillisiakaan mollataan.

• Topi

Siellä ainakin kolahti.

• Anonyymi

Arvostettu nimimerkki Meri !
        Kirjoitit että molempiin sekä esikoisiin että vanhoillisiin mahtuu monenlaisia ihmisiä mutta se että on monenlaisia ihmisiä niin ei tätä totuutta muuta että vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla kun keksittiin valheita kristillisyyden vanhimmista että saatiin kristillisyys maailmaan päin ja sitten uskottiin tuon omanvanhurskauden riettaan saarnaa kun olisi ollut autuaallista mennä Raatamaan Kuoksun Nikun Purnun tykö ja anoa niitä kauheita omanvanhurskauden riettaan vaikutuksia anteeksi. Sellaisesta kristillisyydestä tulee kauhea kristillisyys kun Omavanhurskaus pääsee armon eteen . Se alkaa vaatimaan syvempää katumusta ja parannusta ja ottaa veljeltä kristillisyyden pois ja erottaa seurakunnasta . Katuvaiselle on ehdoton anteeksi saarnaaminen ilman ehtoja . Itse kuulun esikoiset ry seurakuntaan

• veeällä

...vaan ääneen siitä ei voi vl-piireissä puhua, koska leima on otsassa välittömästi.

Ei vanh.l. mielestä muut lestadiolaiset ole oikeassa uskossa, raja on jo siinä.

• Topi

"Ei vanh.l. mielestä muut lestadiolaiset ole oikeassa uskossa, raja on jo siinä."

että Jumala on samaa mieltä?

• Paula
        Topi kirjoitti:

"Ei vanh.l. mielestä muut lestadiolaiset ole oikeassa uskossa, raja on jo siinä."

että Jumala on samaa mieltä?

Väliäkö Jumalasta - onhan meillä maailmankaikkeuden ainoa oikeassa oleva seurakunta

Olen lapsuuteni lestadiolaisena eläneenä ja vasta aikuisena siitä eronneena päätynyt siihen että vanhoillislestadiolaiset kyllä puhuvat paljon Jumalasta, mutta todellisuudessa Jumalan mielipiteellä ei ole vanhoillislestadiolaisen elämässä niinkään väliä.

Kaikkein kohtalokkain mielipide on se mikä on rinnallakulkevalla toisella uskovaisella ja ennen kaikkea yhteisöllä. Yhteisö on tärkeämpi kuin yksittäisen uskovaisen henkilökohtainen omatunto. Luther tosin opetti että omatunto on Jumalan ääni ihmisen sydämessä.

Pohjimmiltaan vanhoillislestadiolaisille on yhteisöstä tullut jumala, yhteisöä ihastellaan ja sitä palvotaan. Ihmisen on asetettava seurakunnan kanta ja mielipide kaiken muun edelle. Ihmisestä on tullut yhteisön orja. Jos yhteisö ei pidä sinua uskovaisena, olet helvettiin tuomittu kuoleman oma. Silmiinpistävän erilainen ei sovi missään mielessä olla. Yhteisön peukalo näyttää ylös tai alas.

Paula

• vakas@M
        Paula kirjoitti:

Väliäkö Jumalasta - onhan meillä maailmankaikkeuden ainoa oikeassa oleva seurakunta

Olen lapsuuteni lestadiolaisena eläneenä ja vasta aikuisena siitä eronneena päätynyt siihen että vanhoillislestadiolaiset kyllä puhuvat paljon Jumalasta, mutta todellisuudessa Jumalan mielipiteellä ei ole vanhoillislestadiolaisen elämässä niinkään väliä.

Kaikkein kohtalokkain mielipide on se mikä on rinnallakulkevalla toisella uskovaisella ja ennen kaikkea yhteisöllä. Yhteisö on tärkeämpi kuin yksittäisen uskovaisen henkilökohtainen omatunto. Luther tosin opetti että omatunto on Jumalan ääni ihmisen sydämessä.

Pohjimmiltaan vanhoillislestadiolaisille on yhteisöstä tullut jumala, yhteisöä ihastellaan ja sitä palvotaan. Ihmisen on asetettava seurakunnan kanta ja mielipide kaiken muun edelle. Ihmisestä on tullut yhteisön orja. Jos yhteisö ei pidä sinua uskovaisena, olet helvettiin tuomittu kuoleman oma. Silmiinpistävän erilainen ei sovi missään mielessä olla. Yhteisön peukalo näyttää ylös tai alas.

Paula

Olen samaa mieltä kanssasi, vaikken ole seurakuntaa jättänytkään.
        Ei tosin helppoa ole óllut tapella näitä herruuksia vastaan,vaan kun raamattukin sanoo että mitä pimeissä ajatellaan.
        Mark. 4:22
        Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki.
        Luuk. 2:35
        ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."

Kuitenkin ymmärrän että asiat jotka sen vaikuttavat; ovat sen kaltaisia ettei niitä taida moni käsittää,ja näin syntyy tää sekasoppa jota saamme leivän ja viinin sijasta hörppiä..

Viini kun on kielletty niin "uskon kautta" itsekukin ymmärtäköön , mitä se saa aikaan.

• vaini
        Paula kirjoitti:

Paula

Itse olen Vl:ä ja kokemukseni ovat aivan erit kuin sinulla.

• vakas@M
        vaini kirjoitti:

Itse olen Vl:ä ja kokemukseni ovat aivan erit kuin sinulla.

Kuitenkin tuo minusta osuu napakymppiin.

Jos on asia josat ollaan erimieltä, niin "vaikka olisi väärässäkin>" niin johtokunta yleensä saa seurakunnan mukaansa; toinen on tää VASTUUVAPAUS ?
        Sen saa johtokunta olipa seurakunnan asiat hoidettu kuinka lystää, eihän muuta yleensä tarkisteta kuin kassa.

Mutta sitten kun menemme opillisiin ??? niin paneppa käsi omaan poveesi, ja tutki mitä sieltä löydät, tietämättömyyttäkö vai vilppiä niinkuin niin monella, no joillakin on myös arkuuttakin, ei uskalla seisoa suorana totuudessa, vaan mukautuu valheeseen:

• Uskovainen mies
        Paula kirjoitti:

Paula

asiaa.

Siunausta sinulle!

• Tätä mieltä
        Paula kirjoitti:

Paula

milloin suomut putoavat vanhoillislestadiolaisten silmiltä.

• Jeps
        Tätä mieltä kirjoitti:

milloin suomut putoavat vanhoillislestadiolaisten silmiltä.

ovat vain melko kovassa kiinni.

• Ji-u

Minua kiinnostaa kuulla vanhoillislestadiolaisten perusteellinen vastaus siihen, miksi esikoislestadiolaiset eivät ole "uskomassa" eivätkä jumalan valtakunnassa?
        He uskovat kuten vanh. lestadiolaiset melkein kaikista asioista!
        Miksi esikoislestadiolaiset (ainakin jyrkimmät) ja vanhoillislestadiolaiset silti molemmat ryhmät kuuluttavat olevansa ainoassa oikeassa uskossa?

• Näin se menee
        Ji-u kirjoitti:

Minua kiinnostaa kuulla vanhoillislestadiolaisten perusteellinen vastaus siihen, miksi esikoislestadiolaiset eivät ole "uskomassa" eivätkä jumalan valtakunnassa?
        He uskovat kuten vanh. lestadiolaiset melkein kaikista asioista!
        Miksi esikoislestadiolaiset (ainakin jyrkimmät) ja vanhoillislestadiolaiset silti molemmat ryhmät kuuluttavat olevansa ainoassa oikeassa uskossa?

jotka väittävät olevansa ainoita oikeita, ovat VÄÄRÄSSÄ ja opettavat HARHAOPPIA.

• Uskovainen

sinun uskosi on oikeampi/parempi kuin

1) esikoislestadiolaisen usko
        2) jonkun muun uskovaisen usko?

• W-Lestadiolainen
        vakas@M kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, vaikken ole seurakuntaa jättänytkään.
        Ei tosin helppoa ole óllut tapella näitä herruuksia vastaan,vaan kun raamattukin sanoo että mitä pimeissä ajatellaan.
        Mark. 4:22
        Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki.
        Luuk. 2:35
        ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."

Kuitenkin ymmärrän että asiat jotka sen vaikuttavat; ovat sen kaltaisia ettei niitä taida moni käsittää,ja näin syntyy tää sekasoppa jota saamme leivän ja viinin sijasta hörppiä..

Viini kun on kielletty niin "uskon kautta" itsekukin ymmärtäköön , mitä se saa aikaan.

Eikö "häpseillämme" ole monesti sanottu että ei se pelasta että on lestadiolainen vaan se että on uskomassa. Saa sitä roikkua mukana piireissä, mutta viimeisellä tuomiolla voi olla tukalat oltavat vaikka onkin "lesta" mikäli ei ole uskomassa.

Kukaan ei voi tietää ketkä ja kuka pelastuu, eikä kenenkään pidä maanpäällä tuomita ketään. Ei voi tietää vaan voi uskoa. Jokainen uskokoon miten uskoo. Itse uskon niinkuin raamattu sanoo ja mielestäni vanhollislestadiolaisuus on ainoa oikea usko. En tuomitse kuiteskaan ketään, koska usko perustuu uskomukseen eikä tietoon ja järkeen!

Te jotka haukutte ihmisiä täällä selän takana ja "kuulutte" piireihin. Onko omatuntonne puhdas? Mikäli on niin ok, mutta mikäli jokin painaa, niin korjatkaa asianne. Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta vaan jokaisella on omakohtainen usko!

Kaikille aurinkoista kesää!
        T:Oulun kolli!

• minä

VL:T opettaa että raja kulkee sydämmestä sydämmeen eli uskovaisesta uskovaiseen.

• Lasse-setä

kun meinaa yhteys syntyä yhren ja toisen kans. Mä käväsin kansanlähetyksen tilaisuudessa ja siellä oli ihan kristittyjä ihmisiä. Ja pitivät muakin kristittynä.

• ...
        Lasse-setä kirjoitti:

kun meinaa yhteys syntyä yhren ja toisen kans. Mä käväsin kansanlähetyksen tilaisuudessa ja siellä oli ihan kristittyjä ihmisiä. Ja pitivät muakin kristittynä.

En oikee nyt kyllä ymmärrä mitä haluat sanoa?

• kysyjä

Sanoppa ketkä sinun mielestäsi pääsevät taivaaseen ja millä perusteella?

• Topi

Kaikki ne henkilöt, jotka ovat vilpittömin mielin lähteneet seuraamaan Jeesusta eli noudattaneet omalla kohdallaan Jeesuksen kehotusta:

"Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon."

Ja jotka edelleen pyrkivät elämään mahdollisimman hyvin Raamatun ohjeiden mukaisesti. Kukaan ihminen ei pysty täydellisesti elämään Raamatun ohjeiden mukaisesti - olipa sitten esikoinen, vanhoillinen tahi joku muu. Me olemme loppupelissä kuitenkin vain ihmisiä.

Jotkut ehkä kuvittelevat kykenevänsä elämään prikulleen Raamatun mukaisesti. Näin luulevalla ei kaikki asiat ole ihan kunnossa.

• Topi

Kysyit myöskin, millä perusteella ihminen pääsee taivaaseen.

Sillä perusteella, että Jumala on aikanaan rakentanut pelastussuunnitelman kaikki ihmisiä varten. Tämän pelastussuunnitelman yksi keskeinen elementti on se, että Jeesus on aikanaan sovittanut meidän kaikkien synnit Golgatan ristillä.

Tämän Jeesuksen sovitustyön nojalla sinä, minä ja hentun liisa sekä kaikki muut halukkaat pääsevät taivasmatkalaisten joukkoon ottamalla Jeesuksen työn omakohtaisesti vastaan.

• minä
        Topi kirjoitti:

Kaikki ne henkilöt, jotka ovat vilpittömin mielin lähteneet seuraamaan Jeesusta eli noudattaneet omalla kohdallaan Jeesuksen kehotusta:

"Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon."

Ja jotka edelleen pyrkivät elämään mahdollisimman hyvin Raamatun ohjeiden mukaisesti. Kukaan ihminen ei pysty täydellisesti elämään Raamatun ohjeiden mukaisesti - olipa sitten esikoinen, vanhoillinen tahi joku muu. Me olemme loppupelissä kuitenkin vain ihmisiä.

Jotkut ehkä kuvittelevat kykenevänsä elämään prikulleen Raamatun mukaisesti. Näin luulevalla ei kaikki asiat ole ihan kunnossa.

Ketkä ei pääse taivaaseen ja miksi? Onko sellaisella ihmisellä joka on menossa helvettiin, mahdollisuus päästä vielä jollakin tavalla taivaaseen(siis ei vielä kuollut ihminen)? Ja miten tämä muutos tapahtuu?

• Topi
        minä kirjoitti:

Ketkä ei pääse taivaaseen ja miksi? Onko sellaisella ihmisellä joka on menossa helvettiin, mahdollisuus päästä vielä jollakin tavalla taivaaseen(siis ei vielä kuollut ihminen)? Ja miten tämä muutos tapahtuu?

pitää ratkaista iäisyyskohtalonsa maallisen matkansa aikana. Kuollut ei enää pysty muuttamaan iäisyysosoitettaan.

Sen sijaan JOKAINEN ihminen pystyy muuttamaan juuri tällä hetkellä iäisyysosoitteensa iäisestä kadotuksesta taivaan iloon.

Jos olet todella asiasta kiinnostunut (etkä kysele lämpimiksesi), niin voit rukoilla luettuasi tämän viestin seuraavan lyhyen rukouksen:

"Jumala minä kaipaan päästä Sinun yhteyteesi. Anna minulle minun syntini anteeksi ja ota minun elämäni ohjaukseesi ja johdatukseesi."

Jos tämän rukouksen lähetät vilpittömin mielin ja sydämestäsi, niin TAIVAS VASTAA!!
        Sillä hetkellä olet siirtynyt kuoleman tieltä elämän tielle.

Siunausta!

• minä
        Topi kirjoitti:

pitää ratkaista iäisyyskohtalonsa maallisen matkansa aikana. Kuollut ei enää pysty muuttamaan iäisyysosoitettaan.

Sen sijaan JOKAINEN ihminen pystyy muuttamaan juuri tällä hetkellä iäisyysosoitteensa iäisestä kadotuksesta taivaan iloon.

Jos olet todella asiasta kiinnostunut (etkä kysele lämpimiksesi), niin voit rukoilla luettuasi tämän viestin seuraavan lyhyen rukouksen:

"Jumala minä kaipaan päästä Sinun yhteyteesi. Anna minulle minun syntini anteeksi ja ota minun elämäni ohjaukseesi ja johdatukseesi."

Jos tämän rukouksen lähetät vilpittömin mielin ja sydämestäsi, niin TAIVAS VASTAA!!
        Sillä hetkellä olet siirtynyt kuoleman tieltä elämän tielle.

Siunausta!

Missä kohdin raamattua sanotaan parannuksen tapahtuvan nuin? Ja onko joku esimerkki jostain henkilöstä raamatusta, joka olisi näin saanut parannuksen?

• kohdin
        minä kirjoitti:

Missä kohdin raamattua sanotaan parannuksen tapahtuvan nuin? Ja onko joku esimerkki jostain henkilöstä raamatusta, joka olisi näin saanut parannuksen?

Raamatussa aina toinen henkilö julisti anteeksi antamuksen katuvalle. Esim. Saulus Tarsolaiselle (Paavali) Ananias, vangin vartijalle Paavali ja Siilas, kuningas Daavidille jne.

• Hohhoijaa
        kohdin kirjoitti:

Raamatussa aina toinen henkilö julisti anteeksi antamuksen katuvalle. Esim. Saulus Tarsolaiselle (Paavali) Ananias, vangin vartijalle Paavali ja Siilas, kuningas Daavidille jne.

pari esimerkkiä Raamatusta. Entäs kaikki muut siihen aikaan uskoontulleet?

Jälleen yrität työntää tänne lestojen omaa oppia.

PS. Luehan tarkemmin Apt. 9:17. Siinä EI puhuta mitään, että Ananias julistaa Sauluksen synnit anteeksi. "...että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä."

Tässä jälleen lestat ovat itse muokanneet kyseistä Raamatun kohtaa oman oppinsa mukaiseksi ja opettavat ohi Raamatun tekstin.

• tähän
        minä kirjoitti:

Topi

• seurailija
        Hohhoijaa kirjoitti:

PS. Luehan tarkemmin Apt. 9:17. Siinä EI puhuta mitään, että Ananias julistaa Sauluksen synnit anteeksi. "...että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä."

Tässä jälleen lestat ovat itse muokanneet kyseistä Raamatun kohtaa oman oppinsa mukaiseksi ja opettavat ohi Raamatun tekstin.

Mutta kumminkin saulus tarvitsi tullakseen parannetuksi ananiaksen välikappaleeksi.

Ei tullut suoraan taivaaseen rukoilemalla parannetuksi.

• seurailija
        Hohhoijaa kirjoitti:

Mutta kumminkin saulus tarvitsi tullakseen parannetuksi ananiaksen välikappaleeksi.

• Topi
        minä kirjoitti:

ei sanota, etteikö ihminen voisi tulla uskoon vaikkapa yön hiljaisuudessa yksin ollessaan. Edelleen missään kohdin Raamattua ei sanota, että ihminen voi tulla uskoon vain siten, että toinen ihminen julistaa hänelle synnit anteeksi.

Ei missään.

• Minä
        Topi kirjoitti:

ei sanota, etteikö ihminen voisi tulla uskoon vaikkapa yön hiljaisuudessa yksin ollessaan. Edelleen missään kohdin Raamattua ei sanota, että ihminen voi tulla uskoon vain siten, että toinen ihminen julistaa hänelle synnit anteeksi.

Ei missään.

Toistan kysymykseni!

Odotan vastausta näihin kysymyksiin. Koska niin väitit tuossa aikaisemmin että rukoilemalla ihminen pääsee pelastettujen joukkoon. Haluan tietää millä perusteella olet noin käsittänyt asian?

• siis
        Topi kirjoitti:

Ei missään.

Jeesuksen sanat "joille te synnit anteeksi annatte..." turhia vai valehteliko Hän? Raamatusta ei tosiaan löydy ainuttakaan kohtaa, jossa ihminen olisi saanut syntinsä anteeksi rukoilemalla tai yön hiljaisuudessa yksin ollessa. Minä en ole löytänyt Raamatusta muunlaisia parannustapahtumia kuin toisen saarnan kautta.

• Hohhoijaa
        seurailija kirjoitti:

ketään välikappaleksi. Samoin ei Jumala tarvitse ketään ihmistä välikappaleeksi pelastaakseen jonkun ihmisen synnin yöstä.

Tämä oli Jumalan menettelytapa Sauluksen kohdalla. Miksi? Sitä kukaan meistä ihmisistä ei tiedä. Vain Jumala itse tietää sen.

On melkoista väittää, että kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaikkivoipa Jumala ei pystyisi pelastamaan ihmistä ilman ihmisen apua.

Kuulostaa melko kornilta!

• Topi
        siis kirjoitti:

Jeesuksen sanat "joille te synnit anteeksi annatte..." turhia vai valehteliko Hän? Raamatusta ei tosiaan löydy ainuttakaan kohtaa, jossa ihminen olisi saanut syntinsä anteeksi rukoilemalla tai yön hiljaisuudessa yksin ollessa. Minä en ole löytänyt Raamatusta muunlaisia parannustapahtumia kuin toisen saarnan kautta.

"Jeesuksen sanat "joille te synnit anteeksi annatte..." turhia vai valehteliko Hän?"

kertoo yhden tavan monista. Lestadiolaiset ovat tulkinneet sen niin väärin, että pitävät sitä ainoana tapana ihmisen tulla uskoon.

Ei Jeesus valehdellut koskaan.

• Topi
        Minä kirjoitti:

Toistan kysymykseni!

Odotan vastausta näihin kysymyksiin. Koska niin väitit tuossa aikaisemmin että rukoilemalla ihminen pääsee pelastettujen joukkoon. Haluan tietää millä perusteella olet noin käsittänyt asian?

riittää vastaukseksi Raamatun yleishenki ja Jeesuksen sanat:

Jeesus EI SANO, että tulkaa minun tyköni toisen ihmisen kautta.

Eihän Raamattuun ole mahdutettu kaikkien ihmisten uskoontuloja. On siis aivan turha tivata tuota.

Yhteenveto:

Ihminen tulee uskoon, kun hänen sydämensä kääntyy vilpittömästi Jumalan puoleen ja ihminen haluaa saada syntinsä anteeksi ja tulla pelastetuksi Jumalan lapseksi.

Tämä voi tapahtua joko aivan yksin ollessa, toisen henkilön julistaessa ihmiselle hänen syntinsä anteeksi tms. Ei ole mitään standarditapaa.
        SYDÄMEN ASENNE JA HALU ratkaisee.

• gv43
        Topi kirjoitti:

"Jeesuksen sanat "joille te synnit anteeksi annatte..." turhia vai valehteliko Hän?"

kertoo yhden tavan monista. Lestadiolaiset ovat tulkinneet sen niin väärin, että pitävät sitä ainoana tapana ihmisen tulla uskoon.

Ei Jeesus valehdellut koskaan.

hbg4ewr

• armon penikka
        Hohhoijaa kirjoitti:

ketään välikappaleksi. Samoin ei Jumala tarvitse ketään ihmistä välikappaleeksi pelastaakseen jonkun ihmisen synnin yöstä.

Tämä oli Jumalan menettelytapa Sauluksen kohdalla. Miksi? Sitä kukaan meistä ihmisistä ei tiedä. Vain Jumala itse tietää sen.

On melkoista väittää, että kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaikkivoipa Jumala ei pystyisi pelastamaan ihmistä ilman ihmisen apua.

Kuulostaa melko kornilta!

Kuitenkin on selkeästi useassakin Raamatun kohdassa Vapahtajan itsensä sanomana syntien anteeksiantamisen valta jätetty Pyhän Hengen saaneille ihmisille. Emmehän voi pitää Jeesuksen omaa sanomaa valheena.

Joh. 20:21-23
        Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
        22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

• Hohhoijaa
        armon penikka kirjoitti:

Kuitenkin on selkeästi useassakin Raamatun kohdassa Vapahtajan itsensä sanomana syntien anteeksiantamisen valta jätetty Pyhän Hengen saaneille ihmisille. Emmehän voi pitää Jeesuksen omaa sanomaa valheena.

Joh. 20:21-23
        Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
        22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Jeesus lähettää seuraajansa julistamaan hyvää sanomaa.

Lestadiolaiset unohtavat kaiken muun Raamatusta ja ottavat ohjenuorakseen vain tuon yhden kohdan, joka on todellakin YKSI tapa.

Miksi sinä ja muut lestat unohdatte muut kohdat ja Jeesuksen opetukset Raamatusta?

• Minä
        Topi kirjoitti:

Eihän Raamattuun ole mahdutettu kaikkien ihmisten uskoontuloja. On siis aivan turha tivata tuota.

Yhteenveto:

Ihminen tulee uskoon, kun hänen sydämensä kääntyy vilpittömästi Jumalan puoleen ja ihminen haluaa saada syntinsä anteeksi ja tulla pelastetuksi Jumalan lapseksi.

Tämä voi tapahtua joko aivan yksin ollessa, toisen henkilön julistaessa ihmiselle hänen syntinsä anteeksi tms. Ei ole mitään standarditapaa.

Tässä yksi kohta
        1.
        Saul uhkui yhä vihaa ja murhanhimoa Herran opetuslapsia kohtaan. Hän meni ylipapin luo 2. ja pyysi tältä Damaskoksen synagogille osoitettuja kirjeitä, jotka valtuuttaisivat hänet vangitsemaan tuolle tielle lähteneet, sekä miehet että naiset, ketkä vain käsiinsä saisi, ja tuomaan heidät Jerusalemiin.
        3. Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. 4. Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" 5. Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. 6. Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        7. Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. 8. Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen. 9. Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
        10. Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi. 11. Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee, 12. ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin." 13. Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*. 14. Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi." 15. Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. 16. Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden."
        17. Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." 18. Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin. 19. Ruokaa nautittuaan hän taas voimistui.

• ovat
        Hohhoijaa kirjoitti:

Jeesus lähettää seuraajansa julistamaan hyvää sanomaa.

Lestadiolaiset unohtavat kaiken muun Raamatusta ja ottavat ohjenuorakseen vain tuon yhden kohdan, joka on todellakin YKSI tapa.

Miksi sinä ja muut lestat unohdatte muut kohdat ja Jeesuksen opetukset Raamatusta?

ne muut Raamatussa mainitut muut tavat? Kertoisitko epätietoisille. Siis Raamatun kohtia, eikä mitään "yleistä henkeä".
        Kiitos!

• armon penikka
        Topi kirjoitti:

Yhteenveto:

Mitähän se uskoon tuleminen oikein on? Varmaankin kaikki kristityt ovat sitä, että tärkeä osa uskoa on uskoa Jeesukseen. Mitä se usko Jeesukseen sitten on? Mitähän varten se Jeesus tuli tänne maan päälle? Eikö Jeesus tullut tänne sovittaakseen kaikki maailman synnit ja valmiistaakseen meille tien taivaaseen? Eikö siis merkittävin asia uskossamme ole uskoa tämä Jeesuksen lunastustyö tapahtuneen myös juuri minun ja sinun kohdalle?
        Tuskin itse pystymme aikaansaamaan tällaista uskoa, se on Jumalan antama.

Joh.ilm.12:11
        Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

• Topi
        armon penikka kirjoitti:

Mitähän se uskoon tuleminen oikein on? Varmaankin kaikki kristityt ovat sitä, että tärkeä osa uskoa on uskoa Jeesukseen. Mitä se usko Jeesukseen sitten on? Mitähän varten se Jeesus tuli tänne maan päälle? Eikö Jeesus tullut tänne sovittaakseen kaikki maailman synnit ja valmiistaakseen meille tien taivaaseen? Eikö siis merkittävin asia uskossamme ole uskoa tämä Jeesuksen lunastustyö tapahtuneen myös juuri minun ja sinun kohdalle?
        Tuskin itse pystymme aikaansaamaan tällaista uskoa, se on Jumalan antama.

Joh.ilm.12:11
        Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

haluat sanoa?

• Topi
        Minä kirjoitti:

Tässä yksi kohta
        1.
        Saul uhkui yhä vihaa ja murhanhimoa Herran opetuslapsia kohtaan. Hän meni ylipapin luo 2. ja pyysi tältä Damaskoksen synagogille osoitettuja kirjeitä, jotka valtuuttaisivat hänet vangitsemaan tuolle tielle lähteneet, sekä miehet että naiset, ketkä vain käsiinsä saisi, ja tuomaan heidät Jerusalemiin.
        3. Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. 4. Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" 5. Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. 6. Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        7. Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. 8. Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen. 9. Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
        10. Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi. 11. Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee, 12. ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin." 13. Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*. 14. Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi." 15. Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. 16. Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden."
        17. Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." 18. Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin. 19. Ruokaa nautittuaan hän taas voimistui.

sanoa?

• zzz...
        ovat kirjoitti:

ne muut Raamatussa mainitut muut tavat? Kertoisitko epätietoisille. Siis Raamatun kohtia, eikä mitään "yleistä henkeä".
        Kiitos!

taistelija taisi nukahtaa juuri kriittisellä hetkellä. Kyllähän häntä jo väsyttikin!!!

• fdsedf
        minä kirjoitti:

gevw

• Hohhoijaa
        ovat kirjoitti:

Kiitos!

ja kastetaan se pelastaa."

Siis JOKA USKOO!! Ei mitään puhetta siitä, että pitäisi mennä toisen ihmisen käsien kautta.

Tässä ketjussa jo todettu Jeesuksen sana:

Edelleen Jeesus:

"Joka minun tyköni tulee, sitä minä en heitä pois."

Jne. jne. jne...

Missään noissa ei puhuta kenestäkään ihmisapumiehestä. Lestadiolaiset vain sulkevat silmänsä muulta Raamatulta ja opettavat yhden jakeen pohjalta väärin kyseistä asiaa.

Tämä väärin opettaminen pönkittää heidän omaa asemaansa ja he ovat tehneet itsestään henkilöitä, joita ilman Jumala ei voi toimia ja pelastaa luomiaan ihmisiä.

Huh huh!

• Hohhoijaa
        zzz... kirjoitti:

taistelija taisi nukahtaa juuri kriittisellä hetkellä. Kyllähän häntä jo väsyttikin!!!

ettei minulla ole kauniina kesäpäivänä muuta tekemistä kuin päivystää tätä palstaa?

• minä
        Topi kirjoitti:

sanoa?

Siinä oli esimerkki miten tullaan uskovaiseksi.

Ei tullut saul rukouksen voimalla uskovaiseksi.

• katselija
        Hohhoijaa kirjoitti:

ettei minulla ole kauniina kesäpäivänä muuta tekemistä kuin päivystää tätä palstaa?

Ei taida löytyä kohtaa millä tositaisit?

• Hohhoijaa
        katselija kirjoitti:

"tositaisit?

???

• minä
        Hohhoijaa kirjoitti:

"tositaisit?

???

todistaisit

• Hohhoijaa
        katselija kirjoitti:

Otsikko "Joka uskoo".

• MInä
        Minä kirjoitti:

Tässä yksi kohta
        1.

1.
        Kesareassa oli Cornelius-niminen mies, joka palveli sadanpäällikkönä niin sanotussa Italialaisessa kohortissa*. 2. Hän oli hurskas ja jumalaapelkäävä, niin kuin koko hänen perhekuntansakin, hän antoi runsaasti almuja juutalaisille ja rukoili alati Jumalaa. 3. Kerran hän iltapäivällä yhdeksännen tunnin vaiheilla näki näyssä selvästi Jumalan enkelin, joka tuli hänen luokseen ja sanoi: "Cornelius!" 4. Cornelius tuijotti peloissaan enkeliä ja kysyi: "Mitä tahdot, herra?" Enkeli vastasi: "Rukouksesi ja almusi ovat uhrina nousseet Jumalan eteen, ja hän on muistanut sinut. 5. Lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan tänne Simon, jota kutsutaan myös Pietariksi. 6. Hän asuu Simon-nimisen nahkurin luona, jonka talo on meren rannalla." 7. Kun enkeli tämän puhuttuaan oli mennyt pois, Cornelius kutsui luokseen kaksi palvelijaansa sekä yhden läheteistään, hurskaan sotilaan. 8. Hän kertoi heille kaiken ja lähetti heidät Joppeen.
        9. Seuraavana päivänä, kun miehet olivat matkalla ja jo lähestyivät kaupunkia, Pietari nousi kuudennen tunnin vaiheilla katolle rukoilemaan. 10. Hänen tuli nälkä ja hän halusi ruokaa, mutta sillä aikaa kun ateriaa valmistettiin hän joutui hurmoksiin. 11. Hän näki taivaan avoinna, ja taivaasta tuli alas ikään kuin suuri purjekangas, joka laskettiin maahan neljästä kulmastaan kannateltuna. 12. Siinä oli kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia ja matelijoita, sekä taivaan lintuja. 13. Samassa hän kuuli äänen: "Nouse, Pietari! Teurasta ja syö!" 14. Mutta hän vastasi: "Ei, ei, Herra! En ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta tai kiellettyä." 15. Silloin ääni puhui uudelleen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi." 16. Tämä tapahtui kolmesti. Heti sen jälkeen kangas nostettiin taivaaseen.
        17. Kun Pietari vielä ihmetteli, mitä hänen näkynsä oikein tarkoitti, Corneliuksen lähettämät miehet ilmaantuivat portille. He olivat kyselemällä löytäneet Simonin talon 18. ja tiedustelivat nyt kuuluvalla äänellä, oliko talossa vieraana Simon, toiselta nimeltä Pietari. 19. Pietarin yhä pohtiessa näkyään Henki sanoi hänelle: "Kolme miestä kysyy sinua. 20. Mene alas ja lähde epäröimättä heidän mukaansa. Minä olen lähettänyt heidät." 21. Pietari meni alas miesten luo ja sanoi: "Minä olen se, jota etsitte. Mikä on asianne?" 22. Miehet vastasivat: "Pyhä enkeli on ilmestynyt sadanpäällikkö Corneliukselle, joka on hurskas ja jumalaapelkäävä mies ja hyvässä maineessa kaikkien juutalaisten keskuudessa. Enkeli käski hänen kutsua sinut kotiinsa ja kuunnella, mitä sinulla on sanottavana." 23. Silloin Pietari pyysi miehet sisään vieraikseen.
        Seuraavana päivänä Pietari lähti matkaan miesten kanssa, ja muutamat Joppessa asuvat veljet tulivat hänen mukaansa. 24. Sitä seuraavana päivänä hän tuli Kesareaan. Cornelius oli kutsunut koolle sukulaisensa ja lähimmät ystävänsä ja odotti tulijoita. 25. Kun Pietari oli astumassa sisään, Cornelius tuli häntä vastaan ja kumartui hänen edessään maahan saakka. 26. Mutta Pietari sanoi: "Nouse, minä olen vain ihminen niin kuin sinäkin", ja auttoi hänet ylös. 27. Sitten hän Corneliuksen kanssa keskustellen meni sisään ja tapasi siellä suuren joukon ihmisiä. 28. Hän sanoi heille: "Niin kuin tiedätte, juutalaisen ei ole sallittua seurustella toiseen kansaan kuuluvien kanssa eikä mennä heidän luokseen. Jumala on kuitenkin osoittanut minulle, ettei ketään ihmistä saa pitää epäpuhtaana tai saastaisena. 29. Siksi lähdin vastustelematta, kun minua tultiin hakemaan. Nyt tahtoisin tietää, miksi te pyysitte minua tulemaan."
        30. Cornelius vastasi: "Kolme päivää sitten olin tähän aikaan, yhdeksännellä tunnilla, täällä kotonani rukoilemassa. Silloin seisoi yhtäkkiä edessäni mies, jolla oli hohtavan valkeat vaatteet, 31. ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi. 32. Lähetä sana Joppeen ja kutsu luoksesi Simon, jota sanotaan myös Pietariksi. Hän asuu nahkuri Simonin talossa meren rannalla.' 33. Niinpä lähetin heti noutamaan sinua, ja teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme kaikki täällä Jumalan edessä kuullaksemme, mitä Herra on sinun käskenyt puhua."
        34.
        Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi:
        "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. 35. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa. 36. Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut - hän, joka on kaikkien Herra.
        37. "Te tiedätte, mitä on tapahtunut ensin Galileassa ja sitten kaikkialla Juudeassa* sen jälkeen kun Johannes saarnasi ja kastoi. 38. Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan. 39. Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat, 40. mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä - 41. ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista. 42. Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi. 43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
        44. Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. 45. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; 46. he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: 47. "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48. Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

• Matkaaja
        Topi kirjoitti:

"Seuraavat ja pyrkivät mahdollisimman hyvin... jne" Ja sitten paikkaavat lopun armolla, vai???

Paavali kirjoittaa roomalaisille:
        Ei Jumala ole kansaansa hyljännyt, jonka hän ennen on tuntenut. Ettekö te tiedä, mitä Raamattu Eliaasta sanoo? kuinka hän rukoilee Jumalaa Israelia vastaan, sanoen: Herra, he ovat tappaneet sinun profeettas ja sinun alttaris kukistaneet, ja minä yksinäni jäin, ja he etsivät minunkin henkeäni. Mutta mitä Jumalan vastaus sanoo hänelle?
        - Minä olen itselleni jättänyt seitsemäntuhatta miestä, jotka ei ole Baalille polviansa taivuttaneet. Niin ovat jääneet tälläkin ajalla armon valitsemisen jälkeen. Mutta jos se armosta on, niin ei se ole enää töistä, sillä ei armo muutoin armo olisikaan. Mutta jos se on töistä, niin ei se enää armo ole...

• vg44
        gv43 kirjoitti:

hbg4ewr

gr435

• d3ww3
        vg44 kirjoitti:

gr435

t4q32

• Melvi

ns."Pikkuesikoiset"

• Topi

lestadiolaisuuden hajaannusta ihan munaskuita myöten. Lähinnä tällä palstalla esiintyvät vanhoilliset ja esikoiset. Onhan niitä hajaantuneita haaroja kaikkiaan ilmeisesti yli kymmenen. Kertokoon ken tietää. Tämän avauksen perustarkoitus ei kuitenkaan ole ruveta esittelemään lestadiolaisuuden hajaantuneita haaroja.

• armon penikka

Mikähän se OIKEA henki oikein on. Voisiko kuvitella, että se on osallisuus Jumalan Pyhästä Hengestä? Jos näin on, ei meillä silloin ole varmaankaan tarve toisia erotella eri joukkoihin, koska Jumalan tahtohan Raamatun mukaan on se, ettei yksikään hukkuisi, vaan "jokainen itsensä parannukseen kääntäisi".
      Kun suurena syntisenä saa uskoa armosta syntivelkansa anteeksi Vapahtajan ansion tähden, ja omistaa Jeesuksen ristinkuolemallaan ja ylösnousemuksellaan valmistaman vanhurskauden omakseen, ei ole silloin tärkeimpänä tehtävänä alkaa luokittekemaan muita eri ryhmin. Paremminkin kiitollisena rukoilla, että kaikki saisivat tulla samasta armosta osallisiksi.

• gt444gew

tg4e43w

• Pohjanmaa

verissä päin, kumpi porukka on oikeassa ja kumpi väärässä. Aikanaan sakki on pirstoutunut moneen eri leiriin.
      Voiko tuollaisista mikään joukko olla Raamatun mukaan elävää ja uskovaa?

Tätä palstaa seuranneena oma näkemykseni on se, että esikoisissa on paljon ihan "terveen oloisia" uskovaisia. Sen sijaan vanhoillisissa en ole vielä sellaisia havainnut.

• vc4ew

g433

• kysyn

Millä perusteella luokittelet ihmisen terveen oloiseksi? Sekö että ollet hempeä ja hyväksyt kaiken. Se on ihmisen mieli ja mielellään niin tekisin itsekin, mutta raamattu on tosi, mitään siihen lisäämättä ja pois jättämättä.

• Pohjanmaa
        kysyn kirjoitti:

Millä perusteella luokittelet ihmisen terveen oloiseksi? Sekö että ollet hempeä ja hyväksyt kaiken. Se on ihmisen mieli ja mielellään niin tekisin itsekin, mutta raamattu on tosi, mitään siihen lisäämättä ja pois jättämättä.

Vaan sillä perusteella, että pyrkii noudattamaan Raamatun opetuksia ja kunnioittaa muidenkin uskovien uskoa eikä kuvittele olevansa niin ainutlaatuinen, että "vain minä tiedän mitä Jumala tahtoo" - kaikki muut ovat väärässä.

Tätä tarkoitan.

• kalle
        Pohjanmaa kirjoitti:

Vaan sillä perusteella, että pyrkii noudattamaan Raamatun opetuksia ja kunnioittaa muidenkin uskovien uskoa eikä kuvittele olevansa niin ainutlaatuinen, että "vain minä tiedän mitä Jumala tahtoo" - kaikki muut ovat väärässä.

Tätä tarkoitan.

Se on totta että pitää myös kuunnella ja kunnioittaa muita ihmisiä. Mutta keskusteluhan alunperin lähtikin siitä että VL:t on väärässä. Että meillä on väärä henki. Eikö se kunnioitus nimenomaan puutu niiltä, jotka eivät hyväksy meitä ja meidän käsityksiä???

• Pohjanmaa
        kalle kirjoitti:

Se on totta että pitää myös kuunnella ja kunnioittaa muita ihmisiä. Mutta keskusteluhan alunperin lähtikin siitä että VL:t on väärässä. Että meillä on väärä henki. Eikö se kunnioitus nimenomaan puutu niiltä, jotka eivät hyväksy meitä ja meidän käsityksiä???

pitäisi hyväksyä Raamatun vastaisia käsityksiä?

Juuri te vanhoilliset tyrmäätte ilman perusteluja muiden uskon ja korotatte itsenne ainoiksi oikeiksi.
        Juuri tätä tarkoitin.

• kalle
        Pohjanmaa kirjoitti:

Juuri te vanhoilliset tyrmäätte ilman perusteluja muiden uskon ja korotatte itsenne ainoiksi oikeiksi.
        Juuri tätä tarkoitin.

Äskettäin vielä väitit että pitää hyväksyä eri mielipiteet ja käsitykset kun nyt oot jo toista mieltä.

Kuka tyrmäs ja missä?

Ja miltä osin VL:t poikkeaa raamatusta?

• kalle!
        Pohjanmaa kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin.

Äskettäin vielä väitit että pitää hyväksyä eri mielipiteet ja käsitykset kun nyt oot jo toista mieltä.

Kuka tyrmäs ja missä?

• hyvin
        kalle! kirjoitti:

Kuka tyrmäs ja missä?

itsekin, mitä veeällät opettavat vastoin Raamattua.

• on sitä
        kalle! kirjoitti:

Kuka tyrmäs ja missä?

vain me -oppia.

• Kalle
        on sitä kirjoitti:

vain me -oppia.

Kertokaa sitten oikein uskovat, mitä se oikea usko on, kun kerran tunnutte tietävän? Vastaukseksi tällä kertaa ei riitä pelkät kuittaukset että te olette väärässä. Vaan kertokaa se miten olette uskomassa ja mitkä on ne perusteet sille. Tuo jankkaus "Me oppi" ei hyödytä yhtään mitään.

• Vastaus
        Kalle kirjoitti:

Kertokaa sitten oikein uskovat, mitä se oikea usko on, kun kerran tunnutte tietävän? Vastaukseksi tällä kertaa ei riitä pelkät kuittaukset että te olette väärässä. Vaan kertokaa se miten olette uskomassa ja mitkä on ne perusteet sille. Tuo jankkaus "Me oppi" ei hyödytä yhtään mitään.

ja omaa nokkaa/joukkoa korottaen ja muita väheksyen vaan kuten Raamattu opettaa.

• Kalle
        Vastaus kirjoitti:

ja omaa nokkaa/joukkoa korottaen ja muita väheksyen vaan kuten Raamattu opettaa.

Jos kertoisit miten se raamattu opettaa?

• Meri

Todelliset esikoiset ja todelliset vanhoilliset eivät "tappele" keskenään, koska eivät taida olla paljonkaan tekemisissä toistensa kanssa.
        "Tappelu" vaatii jo aika suurta mielenkiintoa toinen toistaan kohtaan, eikä sellaista taida sen enempää vanhoillisilta kuin esikoisiltakaan löytyä. Vaan kumpikin osapuoli katsoo viisaimmaksi antaa toisen ryhmän olla ja uskoa ja opettaa omalla tavallaan.

MINÄ se vain täällä närkästyin ja sanoin poikkipuolisen sanan jollekin vanhoilliselle, joka saattoi olla samanlainen marginaaliuskovainen omassa ryhmässään kuin minäkin olen omassani.
        Siitä on kasvanut laaja keskustelu.
        En näet koe edes omaavani kovin vahvaa esikoislestadiolaista identiteettiä, vaikka minulla on esikoislestadiolainen kotitausta. Käyn seuroissakin vain silloin tällöin. Mutta koska koen olevani sinne aina tervetullut ja ihmisetkin ovat mukavia, roikun siellä mukana.
        Valitettavasti on niin, että kun lestadiolaisena kuulen jonkun "maailman jumalisen" suusta olevana "terveen oloinen" uskova, alan kohta miettiä, olenko uskova ensinkään, sanoohan Jeesus
        (Joh. 15: 18-19):
        "Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
        Tai toisaalla (Luuk. 6: 22):
        "Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin."
        Jotkut yrittävät silti keskustella rakentavasti - tai eivät ainakaan halua suotta kärjistää erimielisyyksiä, asioita tai tilanteita.
        Silti helposti käy niin, että jokainen hurskasteleva haukku, ilkeys tai harhaoppisyytös, mitä lestadiolaisiin kohdistetaan, vain vahvistaa heitä uskossaan, että he ovat oikeita uskovaisia. Ja jotkut mielstään jopa ainoita oikeita. Sillä eihän Jeesus Raamatussa uskon ja omantunnon rauhan lisäksi seuraajilleen juuri muuta lupaa kuin "hikeä, verta ja kyyneleitä".
        Voi hyvinkin olla, että moni lestadiolainen ottaa kaikki ulkopuolisten pilkat ja ilkeydet lähes kiitollisena vastaan - kuin todisteena siitä, että on oikealla tavalla uskomassa.

• Minä

Edelleenkään ei ole tullut vastausta kysymyksiini. Selitäppä nyt miten olet uskomassa, kun en vieläkään oo päässy perille?

En muistaakseni ole missään vaiheessa tyrmännyt ajatuksiasi, mutta onhan raamatusta löydyttävä kohtia miten tullaan uskovaiseksi. En ole löytänyt kohtaa jossa esim.rukoilemalla olisi tultu uskovaiseksi? Jos tiedät kohdan niin kerro.

• Ei-lesta

Jumala ei tarvitse ihmistä avukseen - ei lestaa eikä ketään muutakaan, kun hän pelastaa syntisen ihmisen.

Yksi on välimies Jumalan ja ihmisen välillä: Jeesus Kristus. Ja Hän riittää.
      Voitte lopettaa vl-luulottelun, että Jumala ei pärjää ilman vanhoillislestadiolaisia.

Kyllä Hän pärjää!

• Turha toivo

kivi muuttuu kullaksi kuin kunnon vl uskoo Raamatun mukaista totuutta tuossa asiassa.

• Minä
        Turha toivo kirjoitti:

kivi muuttuu kullaksi kuin kunnon vl uskoo Raamatun mukaista totuutta tuossa asiassa.

kiteytetty.

• Minä
        Turha toivo kirjoitti:

Kerro se totuus???

• Turha toivo
        Minä kirjoitti:

Kerro se totuus???

Hylkää harha ja ota tilalle totuus. Tiedät kyllä mikä on totuus ja miten se eroaa vl-harhasta.

• Copy
        Minä kirjoitti:

Kerro se totuus???

"Väliäkö Jumalasta
        Kirjoittanut: Paula, 2.7.2003 klo 23.51

Paula"

• Kalle
        Copy kirjoitti:

"Väliäkö Jumalasta
        Kirjoittanut: Paula, 2.7.2003 klo 23.51

Paula"

Mutta nytkö olet sitten löyänyt oikean uskon???
        Mitäs sitten tapahtuu kun maailma kerran loppuu?

• Minä
        Turha toivo kirjoitti:

Hylkää harha ja ota tilalle totuus. Tiedät kyllä mikä on totuus ja miten se eroaa vl-harhasta.

No kerro se paikka missä ovat oikeat uskovat ja millä perusteella???

• emka

Mistähän täälläkin keskustelu palstalla puhuttaisi jo lestadiolaiset sinua tottelisi,tämä palstahan loppuisi aiheiden puutteeseen.Olen puolenvuoden aikana lukenut näitä juttuja ja etupäässä lestadiolaisten mollaamista tämä on.Silleehän se oli Jeesuksenkin aikana Jeesus ja Hänen seuraajansa olivat fariseusten "hampaissa"jatkuvasti,Fariseukset oikein hakemalla hakivat syytä että Jeesuksen saisivat "nitistettyä" ja niinhän siinä kävikin mutta se olikin Jumalan suunnitelma että Jeesuksen seuraajat kerran pelastuisivat.Meillähän on uskonnon vapaus mutta luulen että monet mielellään lestadiolaiset "hävittäisi"maan päältä jos vain voisivat.

• Juu
        emka kirjoitti:

Mistähän täälläkin keskustelu palstalla puhuttaisi jo lestadiolaiset sinua tottelisi,tämä palstahan loppuisi aiheiden puutteeseen.Olen puolenvuoden aikana lukenut näitä juttuja ja etupäässä lestadiolaisten mollaamista tämä on.Silleehän se oli Jeesuksenkin aikana Jeesus ja Hänen seuraajansa olivat fariseusten "hampaissa"jatkuvasti,Fariseukset oikein hakemalla hakivat syytä että Jeesuksen saisivat "nitistettyä" ja niinhän siinä kävikin mutta se olikin Jumalan suunnitelma että Jeesuksen seuraajat kerran pelastuisivat.Meillähän on uskonnon vapaus mutta luulen että monet mielellään lestadiolaiset "hävittäisi"maan päältä jos vain voisivat.

vl-lässytystä.

• Jafo

Näin puusta katsoen tuo eri lestadiolaisfaktioiden ero ja kiista siitä kumpi on oikeassa, muistuttaa herkullisesti entimuinoin ollutta suurta juopaa enemmistökommunistien ja stalinistien välillä. Molemmat julistavat olevansa ainoita oikeita perimmäisen totuuden haltijoita ja kaikkein eniten väärässä ovat eritoten sen toisen suuntauksen väki, jopa enemmän kuin pakanat/porvarit konsanaan.

Ilmeisesti kummassakin tapauksessa kyse on siitä, että oikeita ongelmia joko ei ole tai niistä ei keskustella. Kommunistien kohtaloksi koitui lopulta marginalisoituminen sisäisen hajaannuksen kautta, ja sillä tiellä taitavat jo lestadiolaisetkin olla varsin tukevasti. Tuskin kumpikaan joukko, ei kommunistit se enempää kuin lestadiolaisetkaan, kokonaan täältä häviää pois tavallisia ihmisiä riemastuttamasta, kyllä hämähäkinseittikauppiaille aina sen verran kysyntää piisaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3597
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1855
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1651
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1362
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      114
      1203
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      91
      1202
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1079
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      964
    9. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      28
      962
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      98
      942
    Aihe