voiko

täydellisyyden tavoittelia

armo olla "parannuksen takana"????
Suuresti hämmästyin viime pyhänä tuota lausetta
kun julistaja puhui.

En tahdo tehdä tällä mitään riita kysymystä ,mutta kirjoittakaa miten
itse koette "armon" omalla kohdallanne .

Jos itseltäni laitettaisiin "armo" hyllylle
jokaisen katumattomuuteni vuoksi ,taitaisi se olla hyllyllä alusta loppuun .

Mutta oli se puhuja jo melko "höppänä" muutenkin.
Silti koen tuollaisen ruuan aika vaaaralliseksi
ihmisten "psyykkeelle".

129

5400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se mieli, se mieli

      Jos tarkoitat seurapuhetta 30.12.2007 paikkakunnalta, josta minä kuuntelin saarnaa, niin tarkasti ottaen puhuja ei esittänyt omana ajatuksenaan tuota lausetta, vaan siteerasi erästä edesmennyttä saarnamiestä, käsitellessään alkoholin käytön vaaroja uskonelämällemme. Puhuja ei kylläkään asettanut armoa parannuksen taakse. Hänhän puhui siitä kuinka kristillisyydessä on opetettu,että "yksikin ryyppy on jo synti, joka turmelee tunnon ja juoda itsensä juovuksiin, on lankeemus ja te tiedätte, mitä se merkitsee;sen ihmisen autuus on parannuksen takana". Tämä nähdäkseni oli tuon kyseisen puhujan sanoma kuulijakunnalleen.

      Mitä sitten itse tuohon asiaan tulee, niin Laestadiuksen opetus on, kuten voit hänen monista kirjoituksistaan todeta, että ei käy laihin se, että huorata ja uskoa, olla juomari ja uskoa, varastaa ja uskoa, kirota ja tapella ja sen päälle uskoa! Eräälle tunnetulle viinan ystävälle, joka tahtoi pitää itseään kristittynä mutta lankesi usein juoppouteen, Laestadius asetti eteen valinnan: Taivas tai Helvetti! Ei Jumalan Pyhä Henki ja viinan henki asu samassa sydämessä; toisen tai toisen täytyy paeta.

      Hyvä on meidän aina muistaa myös se Raamatun totuus, että Jumalan armo on vain katuvaisen syntisen osa! Ei se ole synnin rakastajien ja puolustajien peite.

      Miten muuten tuo kyseinen puhuja oli mielestäsi "höppänä" ja millä tavoin se ilmeni hänessä?
      Itse epäilen, että olet saanut pahan korvapistoksen parannussaarnoja kohtaan. Vai oletko itse kaappijuoppo, jolle moiset saarnat tuovat vatsanpuruja? Jos nuo saarnat tekevät pahaa jonkun psyykelle, niin on syytä muistaa, että tämän herätyksen ensimmäistä työntekijää myös syytettiin "hulluinhuonelaiseksi". Mutta onneksemme seurakunnan Herra on luvannut hullunsa korjata!

      Lopuksi: Et varmaankaan tuolla kirjoituksellasi ole pitämässä saarnaajien käsiä ylhäällä, josta tuo puhuja Mooseksen esimerkin valossa myös jotakin mainitsi. Mutta jos tunnet saavasi tyydytystä tuollaisesta kirjoittelusta , niin toivottavasti voit nauttia siitä täysin rinnoin.

      • oikeampaa mennä

        keskustelemaan kahden kesken puhujan kanssa.

        Ei ole sopivaa meidän levitellä puhujienkaan ehkä taitamattomia sanoja täällä netissä eikä edes keskusteluissa.

        Myös puhujien tulisi lainata toistensa puheista vain myönteisiä asioita.

        Toisten vikojen levitteleminen on hajottavaa työtä.


      • minä koin kyllä

        asian samalla tavalla kuin täydellisyyden tavoittelija.

        aika karkeesti vastaat hänelle ,sinä edellinen kirjoittaja,heti hyökkäät kimppuun!!!

        Ja sitten tämä kyseinen saarnaaja kylläkin haukkui jotain saarnaajaa puhuessaan siiä miten väärin toinen oli puhunut,käsittääkseni oli jo tosi vanha juttu.

        olen samaa mieltä ,että vähän voitais katsoa ketä laitetaan saarnaamaan ja ketä ei!!!


      • viestini oli tarkoitettu si...

        .....


      • teutatess

        Kuulin myös tämän saarnan , PL. oli henkilö . Mutta en tuollaista ymmärrystä siitä saanut. Kuin aloittaja esitti . Vaan samanlaisen kuin se mieli , kirjoitti kauniin vastauksen .
        Mutta toinen kohta pisti korvaan,
        Ja se oli tämä . kun joku tekee parannusta ,niin tämä uusi henkilö otetaan eteen näytille, melkein tuli mieleen että teatraalinen näytelmä . Tästä oli esimaku norjalaisilla ,Kiirunassa 1996.

        Kun heillä oli puolikypsä herännyt mukana , ja teki teatraaliseti parannuksia juuri kun Hoorn saarnasi , tämä voi olla vain Sellaista näyttelemistä josta halutaan irto pisteitä, voi olla että (vanhimmat) ovat nyt antaneet ohjeita
        jaoita tulisi noudattaa .

        En tiedä , mutta sellainen tunne tuli . Olkaamme varovaisia ottakaamme vastaan vain se mikä on oikein . Karttakaamme sellaista mikä tuntuu väärältä , ja jos on vaikeaa tunnistaa , voimme kysyä ohjetta ja neuvoa muiltakin Kristityiltä , tutkikaamme Raamattua ! Ja jos ohje ei siellä ole ei se ole sopiva , sanokoon sen kuka tahansa , paitsi JUMALA JA JEESUS .


      • herätysliike

        ei todellakaan ole siinä kunnossa kun se oli Lestadiuksen aikana!!

        Ei Lestadius ollut näin 'tiukkapipo' kuin nykyään monet saarnaavat.Lestadius oli hyvä tyyppi ja mm.seurakuntaoppi oli käsittääkseni hieman erilainen.

        Silloin puhuttiin mm. kielilläkin, tämäkään armolahja ei toimi meidän herätysliikeessä ollenkaan, sitä ei edes tajuta mitä se meinaa tai profetoimista, jos joku saa profetian niin ei sitä noteerata mitenkään, vaan mieluummin pilkataan.

        sitten sielä, että onko raamatussa tosiaan, että yksikin ryyppy on synti, ajattelen, että älkää juopuko ...mutta tietenkin olen väärässä:-), vaikka minun ei tee mieli juoda mutta noin niinkuin periaatteesta on kyse...


      • henkilö ei ollut
        teutatess kirjoitti:

        Kuulin myös tämän saarnan , PL. oli henkilö . Mutta en tuollaista ymmärrystä siitä saanut. Kuin aloittaja esitti . Vaan samanlaisen kuin se mieli , kirjoitti kauniin vastauksen .
        Mutta toinen kohta pisti korvaan,
        Ja se oli tämä . kun joku tekee parannusta ,niin tämä uusi henkilö otetaan eteen näytille, melkein tuli mieleen että teatraalinen näytelmä . Tästä oli esimaku norjalaisilla ,Kiirunassa 1996.

        Kun heillä oli puolikypsä herännyt mukana , ja teki teatraaliseti parannuksia juuri kun Hoorn saarnasi , tämä voi olla vain Sellaista näyttelemistä josta halutaan irto pisteitä, voi olla että (vanhimmat) ovat nyt antaneet ohjeita
        jaoita tulisi noudattaa .

        En tiedä , mutta sellainen tunne tuli . Olkaamme varovaisia ottakaamme vastaan vain se mikä on oikein . Karttakaamme sellaista mikä tuntuu väärältä , ja jos on vaikeaa tunnistaa , voimme kysyä ohjetta ja neuvoa muiltakin Kristityiltä , tutkikaamme Raamattua ! Ja jos ohje ei siellä ole ei se ole sopiva , sanokoon sen kuka tahansa , paitsi JUMALA JA JEESUS .

        ,kuulin myös saarnan.Vastatkoon täydellisyyden tavoittelija jos on eri mieltä.


      • uskis

        vastata tähän juoppous-asiaan. Sanoit ettei juoppous ja usko voi asua samassa sydämessä. Olen eri mieltä! Sehän riippuu täysin ihmisen sydämen ASENTEESTA. on hyvin karkea yleistys (lievästi sanottuna) sanoa, että kaikki alkoholiongelmaiset menevät suoraa päätä helvettiin.

        Joku voi vilpittömästi uskoa ja taistella kaikin voimin alkoholin houkutuksia vastaan, ja silti aina sortua uudestaan ja uudestaan. Mitä muuta vaihtoehtoa hänellä olisi kuin uskoa sellaisena, jos haluaa pelastua?

        Pahan puhuminen lähimmäisestä on yhtä iso synti kuin murha. Itse joudun siihen päivittäin. En haluaisi tehdä niin, mutta aina huomaan joutuvani syntiin. Mitä muuta vaihtoehtoa minullakaan on, kun rukoilla syntisyyttäni anteeksi ja uskoa sellaisena kuin olen?

        Epäuskoa on Raamattu sanonut synneistä pahimmaksi. Siihen minä joudun myös joka päivä, vaikka pyristelen ja taistelen epäuskoa vastaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa sellaisena kuin olen.

        Korostan vielä lopuksi, että ihminen joka iloitsee synnistä (esim. juoppoudesta) ja mielellään tekee sitä joka päivä yrittämättäkään taistella vastaan, ei mielestäni voi olla Jumalan lapsi.

        Minulla kihahtaa aina kun kuulen tällaista umpimähkäistä tuomitsemista. Kuvitelkaa mitä se tekee sellaisen ihmisen uskolle, joka tosissaan taistelee syntiä vastaan! Tällaista ihmistä pitäisi tukea kaikin tavoin, eikä potkia muualle ja tuomita helvettiin.


      • jeesuslainen
        uskis kirjoitti:

        vastata tähän juoppous-asiaan. Sanoit ettei juoppous ja usko voi asua samassa sydämessä. Olen eri mieltä! Sehän riippuu täysin ihmisen sydämen ASENTEESTA. on hyvin karkea yleistys (lievästi sanottuna) sanoa, että kaikki alkoholiongelmaiset menevät suoraa päätä helvettiin.

        Joku voi vilpittömästi uskoa ja taistella kaikin voimin alkoholin houkutuksia vastaan, ja silti aina sortua uudestaan ja uudestaan. Mitä muuta vaihtoehtoa hänellä olisi kuin uskoa sellaisena, jos haluaa pelastua?

        Pahan puhuminen lähimmäisestä on yhtä iso synti kuin murha. Itse joudun siihen päivittäin. En haluaisi tehdä niin, mutta aina huomaan joutuvani syntiin. Mitä muuta vaihtoehtoa minullakaan on, kun rukoilla syntisyyttäni anteeksi ja uskoa sellaisena kuin olen?

        Epäuskoa on Raamattu sanonut synneistä pahimmaksi. Siihen minä joudun myös joka päivä, vaikka pyristelen ja taistelen epäuskoa vastaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa sellaisena kuin olen.

        Korostan vielä lopuksi, että ihminen joka iloitsee synnistä (esim. juoppoudesta) ja mielellään tekee sitä joka päivä yrittämättäkään taistella vastaan, ei mielestäni voi olla Jumalan lapsi.

        Minulla kihahtaa aina kun kuulen tällaista umpimähkäistä tuomitsemista. Kuvitelkaa mitä se tekee sellaisen ihmisen uskolle, joka tosissaan taistelee syntiä vastaan! Tällaista ihmistä pitäisi tukea kaikin tavoin, eikä potkia muualle ja tuomita helvettiin.

        No nyt mä uskis sanon aamenta sun sanomisen päälle.Sä tajusit täysin ton jutun mitä tuo ketjun aloittajakin tarkoitti varmastikkin.Asia on juuri noin.


      • jeesuslainen
        jeesuslainen kirjoitti:

        No nyt mä uskis sanon aamenta sun sanomisen päälle.Sä tajusit täysin ton jutun mitä tuo ketjun aloittajakin tarkoitti varmastikkin.Asia on juuri noin.

        että, me monet monet tarvittais sellaista sanaa ruksalla mikä nostaa ja kantaa ja lohduttaa... se on omalle kohdalleni ainakin myös parasta parannussaarnaa!

        En tarvi syntilistoja, se ei hyödytä mitään.(vaikka nyt tiukkis ajattelee, että en kestä parannussaarnaa,mutta jääköön omaan arvoonsa).

        Mutta lohduttava,rohkaiseva sana nostaa syntisen ihmisen ja tarvin ainakin itse sitä voimaa ja sanaa mikä auttaa taas päivän matkan kulkemaan.


      • uskis
        jeesuslainen kirjoitti:

        että, me monet monet tarvittais sellaista sanaa ruksalla mikä nostaa ja kantaa ja lohduttaa... se on omalle kohdalleni ainakin myös parasta parannussaarnaa!

        En tarvi syntilistoja, se ei hyödytä mitään.(vaikka nyt tiukkis ajattelee, että en kestä parannussaarnaa,mutta jääköön omaan arvoonsa).

        Mutta lohduttava,rohkaiseva sana nostaa syntisen ihmisen ja tarvin ainakin itse sitä voimaa ja sanaa mikä auttaa taas päivän matkan kulkemaan.

        sellaista sanaa minäkin kaipaan. Ja varmasti kaipaavat kaikki, jotka ovat syntisiä ja tarvitsevat Vapahtajaa. Eikö parannussaarnan myös tulisi olla sellaista, joka herättäisi ihmiset ymmärtämään, että he TARVITSEVAT Jeesusta koska itsestä ei ole? Ei parannussaarna tarkoita syntilistoja.

        Toki synnistä saa ja tuleekin varoittaa. Mutta nimenomaan SYNNISTÄ, eikä mistään itse keksityistä synneistä, kuten että yksi suullinen alkoholia olisi syntiä. Juopuminen on kylläkin syntiä.
        (no, meni nyt vähän sivureiteille...)

        Eilen olin seuroissa ja olisi ollut kiva kuulla julistusta parannuksesta ja syntien anteeksiantamuksesta - sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta. Sen sijaan kuulin kahden tunnin luennon Jellivaaran seuroista ja lapin vanhimmista. Enemmän siellä Eevaltista puhuttiin kuin Jeesuksesta. Herää kysymys, mikä on arvojärjestys? No, tuli sieltä onneksi vähän sanomaa Kristuksestakin ja se osa saarnasta oli täyttä asiaa.


      • Parattu
        jeesuslainen kirjoitti:

        että, me monet monet tarvittais sellaista sanaa ruksalla mikä nostaa ja kantaa ja lohduttaa... se on omalle kohdalleni ainakin myös parasta parannussaarnaa!

        En tarvi syntilistoja, se ei hyödytä mitään.(vaikka nyt tiukkis ajattelee, että en kestä parannussaarnaa,mutta jääköön omaan arvoonsa).

        Mutta lohduttava,rohkaiseva sana nostaa syntisen ihmisen ja tarvin ainakin itse sitä voimaa ja sanaa mikä auttaa taas päivän matkan kulkemaan.

        parannussaarnaa; voit jättää sen omaan arvoonsa. Varmaan teet sen myös niissä kohdin Raamattua, jossa parannuksesta puhutaan. Kuitenkin on se kelvannut Jumalalle, että hänen palvelijansa ovat virkansa alkaneet juuri parannuksen huudolla; näin teki Johannes Kastaja, näin teki itse Herra Jeesus lähettäessään opetuslapsensa saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksiantoa! Lutherkin alkoi uskonpuhdistusprosessinsa teeseillä, joista 1.käsittelee Jumalan Pojan sanoja parannuksesta ja mitä se merkitsee. Mutta niin kuin se ei kelvannut sen aikaisille fariseuksille ja kirjanoppineille, ei se kelpaa tänä päivänäkään nykyisille farisealaisille eikä kuolleen uskon tunnustajille; heidän täytyy saada nauttia iloisesta elämästä ja sen hekumasta täällä ajassa vaatien itselleen Jumalan lapsen nimeä, kuten tyhmät neitseet,ja sitten pitäisi päästä jatkamaan iloa kunnian taivaassa. Mutta Raamatun opetusten ja todistusten mukaan se on täysin mahdotonta.


      • uskis
        Parattu kirjoitti:

        parannussaarnaa; voit jättää sen omaan arvoonsa. Varmaan teet sen myös niissä kohdin Raamattua, jossa parannuksesta puhutaan. Kuitenkin on se kelvannut Jumalalle, että hänen palvelijansa ovat virkansa alkaneet juuri parannuksen huudolla; näin teki Johannes Kastaja, näin teki itse Herra Jeesus lähettäessään opetuslapsensa saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksiantoa! Lutherkin alkoi uskonpuhdistusprosessinsa teeseillä, joista 1.käsittelee Jumalan Pojan sanoja parannuksesta ja mitä se merkitsee. Mutta niin kuin se ei kelvannut sen aikaisille fariseuksille ja kirjanoppineille, ei se kelpaa tänä päivänäkään nykyisille farisealaisille eikä kuolleen uskon tunnustajille; heidän täytyy saada nauttia iloisesta elämästä ja sen hekumasta täällä ajassa vaatien itselleen Jumalan lapsen nimeä, kuten tyhmät neitseet,ja sitten pitäisi päästä jatkamaan iloa kunnian taivaassa. Mutta Raamatun opetusten ja todistusten mukaan se on täysin mahdotonta.

        mielestäsi? Millä ihminen voi itsensä parantaa?

        Kääntymällä Kristuksen puoleen juuri niin syntisenä kuin on, rukoilemalla syntejään anteeksi ja ennen kaikkea USKOMALLA syntinsä ja syntisyytensä anteeksi. Millään muulla ihminen ei voi parantua, eikä puhdistua kuin Kristuksen kalliilla verellä.

        Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.


      • uskis
        uskis kirjoitti:

        mielestäsi? Millä ihminen voi itsensä parantaa?

        Kääntymällä Kristuksen puoleen juuri niin syntisenä kuin on, rukoilemalla syntejään anteeksi ja ennen kaikkea USKOMALLA syntinsä ja syntisyytensä anteeksi. Millään muulla ihminen ei voi parantua, eikä puhdistua kuin Kristuksen kalliilla verellä.

        Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

        Kun ihminen on tehnyt parannuksen, eli USKOSSA omistanut Jumalan armollisen lupaukset Jeesuksesta Kristuksesta, se alkaa väistämättä näkymään hänen elämässään, koska Jeesus on sydämessä Herrana. Se aivan väistämättä vaikuttaa kaikkeen, valintoihin, koko elämän suuntaan. Ihminen ei pysty enää ILOITEN ja MIELELLÄÄN tekemään syntiä ja elämään synnissä.

        Ellei näin ole, on syytä tarkastaa sydämen tilaa. Mutta parannus ei ole elämänmuutos, vaan uskon ja armon vastaanottamista syntisenä. Näin olen asian ymmärtänyt.


      • Jukka J:salo
        Parattu kirjoitti:

        parannussaarnaa; voit jättää sen omaan arvoonsa. Varmaan teet sen myös niissä kohdin Raamattua, jossa parannuksesta puhutaan. Kuitenkin on se kelvannut Jumalalle, että hänen palvelijansa ovat virkansa alkaneet juuri parannuksen huudolla; näin teki Johannes Kastaja, näin teki itse Herra Jeesus lähettäessään opetuslapsensa saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksiantoa! Lutherkin alkoi uskonpuhdistusprosessinsa teeseillä, joista 1.käsittelee Jumalan Pojan sanoja parannuksesta ja mitä se merkitsee. Mutta niin kuin se ei kelvannut sen aikaisille fariseuksille ja kirjanoppineille, ei se kelpaa tänä päivänäkään nykyisille farisealaisille eikä kuolleen uskon tunnustajille; heidän täytyy saada nauttia iloisesta elämästä ja sen hekumasta täällä ajassa vaatien itselleen Jumalan lapsen nimeä, kuten tyhmät neitseet,ja sitten pitäisi päästä jatkamaan iloa kunnian taivaassa. Mutta Raamatun opetusten ja todistusten mukaan se on täysin mahdotonta.

        Jumalan lapset eivät tarvitse lakia parannukseen, koska he seuraavat rakkauden lakia, kuten Paavali sanoo.
        Lain uhkaukset eivät koske Jumalan lapsia, mutta vanha ihminen tarvitsee lain ojennusnuoraksi, ettei synti pääsisi hallitsijaksi.

        Näin opetti Luther ja Raattaamaakin. Rovastille tämä oli ainakin alkuaikoina aivan hämärää.


      • Näin minä sen näen
        uskis kirjoitti:

        Kun ihminen on tehnyt parannuksen, eli USKOSSA omistanut Jumalan armollisen lupaukset Jeesuksesta Kristuksesta, se alkaa väistämättä näkymään hänen elämässään, koska Jeesus on sydämessä Herrana. Se aivan väistämättä vaikuttaa kaikkeen, valintoihin, koko elämän suuntaan. Ihminen ei pysty enää ILOITEN ja MIELELLÄÄN tekemään syntiä ja elämään synnissä.

        Ellei näin ole, on syytä tarkastaa sydämen tilaa. Mutta parannus ei ole elämänmuutos, vaan uskon ja armon vastaanottamista syntisenä. Näin olen asian ymmärtänyt.

        Mielen muutos se ainakin on katkismuksenkin mukaan. Ja mitä sitten merkitsee, että ihminen jättää korttipöydät, huorahuoneet, viinapullot, tanssipaikat ja huvihuoneet ja leikkaa itsensä irti tämän maailaman katoavaisesta menosta, josta myös jo profeetat saarnasivat VT:n aikana Israelin kansalle? Parannus kutsutaan myös sydämen ja mielen muutokseksi, jonka hedelmänä myös seuraa tuntuva ja näkyvä muutos ihmisen elämässä! Siis murhe synnistä kääntää parannuksen autuudeksi, jota ei yksikään kadu, sanoo Pietari. Ja tämä autuus l. onnellisuus näkyy jo täällä Jumalan mielen mukaisessa elämässä ja vaelluksessa.


      • 1.laki lakkaa....
        Jukka J:salo kirjoitti:

        Jumalan lapset eivät tarvitse lakia parannukseen, koska he seuraavat rakkauden lakia, kuten Paavali sanoo.
        Lain uhkaukset eivät koske Jumalan lapsia, mutta vanha ihminen tarvitsee lain ojennusnuoraksi, ettei synti pääsisi hallitsijaksi.

        Näin opetti Luther ja Raattaamaakin. Rovastille tämä oli ainakin alkuaikoina aivan hämärää.

        vanhasta ihmisestä erilleen uudensyntymän päivänä? Eli onko sinusta tullut lihanpyhä? Minä en ole. Minussa elää vielä myös tuo vanha osa, jota myös Vanhaksi Adamiksi kutsutaan. Ja tämän tähden tarvitsen vielä Jumalan lain tuon vanhan ihmisen masentamiseksi ja synnin ilmoittamiseksi, kuten Paavalikin sanoo, ettei hän olisi synnistä mitään tiennyt ellei laki olisi hänelle ilmoittanut, ettei hänen pitänyt himoitseman! Mutta uusi ihminen minussa elää Jumalan armosta Kristuksen rakkauden lain alla. joten "emmepä silleen ole ilman lakia", kuten Paavali todistaa.


      • uskis
        Näin minä sen näen kirjoitti:

        Mielen muutos se ainakin on katkismuksenkin mukaan. Ja mitä sitten merkitsee, että ihminen jättää korttipöydät, huorahuoneet, viinapullot, tanssipaikat ja huvihuoneet ja leikkaa itsensä irti tämän maailaman katoavaisesta menosta, josta myös jo profeetat saarnasivat VT:n aikana Israelin kansalle? Parannus kutsutaan myös sydämen ja mielen muutokseksi, jonka hedelmänä myös seuraa tuntuva ja näkyvä muutos ihmisen elämässä! Siis murhe synnistä kääntää parannuksen autuudeksi, jota ei yksikään kadu, sanoo Pietari. Ja tämä autuus l. onnellisuus näkyy jo täällä Jumalan mielen mukaisessa elämässä ja vaelluksessa.

        Minä näen, että mielen muutos on juuri sitä, että ihminen ymmärtää olevansa syntinen. Niin syntinen, ettei hän itse voi itseään parantaa.

        Vasta kun Jeesus on ihmisen parantanut ja puhdistanut verellään, voi myös seurata se oikea elämänmuutos, joka miellyttää Jumalaa. Se kumpuaa rakkaudesta ja kiitollisuudesta Vapahtajaa kohtaan siitä kaikesta, mitä hän on tehnyt. Ei jonkun sanelemana ja käskemänä.

        Siltikin ihminen on koko ajan syntinen ja koko ajan tarvitsee armoa. Parannusta on palata tähän joka päivä, kuten Lutherkin puhuu jokapäiväisestä parannuksesta ja katumuksesta.


      • uskis
        1.laki lakkaa.... kirjoitti:

        vanhasta ihmisestä erilleen uudensyntymän päivänä? Eli onko sinusta tullut lihanpyhä? Minä en ole. Minussa elää vielä myös tuo vanha osa, jota myös Vanhaksi Adamiksi kutsutaan. Ja tämän tähden tarvitsen vielä Jumalan lain tuon vanhan ihmisen masentamiseksi ja synnin ilmoittamiseksi, kuten Paavalikin sanoo, ettei hän olisi synnistä mitään tiennyt ellei laki olisi hänelle ilmoittanut, ettei hänen pitänyt himoitseman! Mutta uusi ihminen minussa elää Jumalan armosta Kristuksen rakkauden lain alla. joten "emmepä silleen ole ilman lakia", kuten Paavali todistaa.

        Eikö laki ole annettu osoitamaan ihmisille näiden syntisyys ja kyvyttömyys pelastua sitä noudattamalla? Jeesus ei lieventänyt lakia, päinvastoin: hän kovensi ja tarkensi sitä niin ankaraksi, eteti kenelläkään ole mitään mahdollisuutta täyttää sitä.

        Joka kuvittelee voivansa itse edes osittain ansaita pelastuksensa, kieltää lain.


      • teutatess
        Jukka J:salo kirjoitti:

        Jumalan lapset eivät tarvitse lakia parannukseen, koska he seuraavat rakkauden lakia, kuten Paavali sanoo.
        Lain uhkaukset eivät koske Jumalan lapsia, mutta vanha ihminen tarvitsee lain ojennusnuoraksi, ettei synti pääsisi hallitsijaksi.

        Näin opetti Luther ja Raattaamaakin. Rovastille tämä oli ainakin alkuaikoina aivan hämärää.

        Niin sillä tavoin kuin suruton , riittää kun on synnin tunto , ja synnit anteeksi . Ei tarvitse niillä asioilla hehkuttaa , vaan uskoa armosta synnit anteeksi , iankaikkisella unhotuksella .
        Tämä on oikea oppi .


      • Hiukan epäilyttää touhusi
        teutatess kirjoitti:

        Niin sillä tavoin kuin suruton , riittää kun on synnin tunto , ja synnit anteeksi . Ei tarvitse niillä asioilla hehkuttaa , vaan uskoa armosta synnit anteeksi , iankaikkisella unhotuksella .
        Tämä on oikea oppi .

        Olletko teutates nyt aivan varma ja oikeilla jäljillä kun kirjoittelet nimellä josta voi tunnistaa henkilön joka mahdollisesti ei itse ole edes kirjoittanut mitään, vaan joku hörhö olettaa hänen kirjoittelevan täällä. Ei kuulosta kovin järkevältä toiminnalta sinun touhusi.


      • teutatess
        herätysliike kirjoitti:

        ei todellakaan ole siinä kunnossa kun se oli Lestadiuksen aikana!!

        Ei Lestadius ollut näin 'tiukkapipo' kuin nykyään monet saarnaavat.Lestadius oli hyvä tyyppi ja mm.seurakuntaoppi oli käsittääkseni hieman erilainen.

        Silloin puhuttiin mm. kielilläkin, tämäkään armolahja ei toimi meidän herätysliikeessä ollenkaan, sitä ei edes tajuta mitä se meinaa tai profetoimista, jos joku saa profetian niin ei sitä noteerata mitenkään, vaan mieluummin pilkataan.

        sitten sielä, että onko raamatussa tosiaan, että yksikin ryyppy on synti, ajattelen, että älkää juopuko ...mutta tietenkin olen väärässä:-), vaikka minun ei tee mieli juoda mutta noin niinkuin periaatteesta on kyse...

        Eihän me herätysliikkeelle parannusta tehdä , ei sillä ole muuta , väliä kuin teemme sen Jeesukselle Kristukselle , Ei myös vaikuta kuka on lapissa vanhimpana, vain JUMALA JA KRISTUS ANTAVAT SYNNIT ANTEEKSI . Sillä on merkitys .


      • Jeesuslainen
        Hiukan epäilyttää touhusi kirjoitti:

        Olletko teutates nyt aivan varma ja oikeilla jäljillä kun kirjoittelet nimellä josta voi tunnistaa henkilön joka mahdollisesti ei itse ole edes kirjoittanut mitään, vaan joku hörhö olettaa hänen kirjoittelevan täällä. Ei kuulosta kovin järkevältä toiminnalta sinun touhusi.

        Hyvä ystävä,Teutateshan vaan vastasi Jukka j.salo-nimimerkkiselle,eihän sillä ole mitään tekemistä tämän nimisen henkilön kanssa välttämättä.


      • puhetta!!!
        Näin minä sen näen kirjoitti:

        Mielen muutos se ainakin on katkismuksenkin mukaan. Ja mitä sitten merkitsee, että ihminen jättää korttipöydät, huorahuoneet, viinapullot, tanssipaikat ja huvihuoneet ja leikkaa itsensä irti tämän maailaman katoavaisesta menosta, josta myös jo profeetat saarnasivat VT:n aikana Israelin kansalle? Parannus kutsutaan myös sydämen ja mielen muutokseksi, jonka hedelmänä myös seuraa tuntuva ja näkyvä muutos ihmisen elämässä! Siis murhe synnistä kääntää parannuksen autuudeksi, jota ei yksikään kadu, sanoo Pietari. Ja tämä autuus l. onnellisuus näkyy jo täällä Jumalan mielen mukaisessa elämässä ja vaelluksessa.

        Totta kai sinä sen näin näet!

        Omaavanhurskautta juuri meille tyrkytät!

        1
        Parannus = katumus usko. Ei muuta.
        2
        Ihminen on autuas ilman mitään tekoja.
        3
        Vasta uskon hedelmänä voi päästä irti entisestä elämästä.
        4
        On siis saarnattava USKOA Jumalan lapsille, eikä
        parannusta.
        Heikoille on saarnattava uskoa, eikä vaatimuksia.
        5
        Omanvanhurskauden farisealainen oppi aloittaa väärästä päästä.


      • - Abimelek

        Miksi juomisesta puhutaan sillä, missä ei juomareita ole edes kuulolla??

        Miksi siellä ei puhuta pyrkimyksistä ansaita ITSE omilla teoillaan autuutta, kun sellaisia kiusattuja on ollut rukoushuone vähintään puolillaan?

        Ihminen jonka Kristus löytää vapautuu kahleista, ja syyllisyydestä iloon ja Jumalan lasten vapautaan, mutta lain jyristelemisen kautta vain lisätään kipua ja tarvetta juoda pullosta lääkettä kipuunsa. Valtaosa saarnamiehistäkin käyttää ilmeisesti masentuneina mielialalääkkeitä, eräänlaisena alkoholin korvikkeena, kun ei Jumalan armo kirkastu.

        Armoa kun ei voi ostaa, se on Jumalan lahja syntisille, mutta jatkuvasti näitä yrittäjiä vaan riittää "lippuluukulla".


      • - Abimelek
        teutatess kirjoitti:

        Kuulin myös tämän saarnan , PL. oli henkilö . Mutta en tuollaista ymmärrystä siitä saanut. Kuin aloittaja esitti . Vaan samanlaisen kuin se mieli , kirjoitti kauniin vastauksen .
        Mutta toinen kohta pisti korvaan,
        Ja se oli tämä . kun joku tekee parannusta ,niin tämä uusi henkilö otetaan eteen näytille, melkein tuli mieleen että teatraalinen näytelmä . Tästä oli esimaku norjalaisilla ,Kiirunassa 1996.

        Kun heillä oli puolikypsä herännyt mukana , ja teki teatraaliseti parannuksia juuri kun Hoorn saarnasi , tämä voi olla vain Sellaista näyttelemistä josta halutaan irto pisteitä, voi olla että (vanhimmat) ovat nyt antaneet ohjeita
        jaoita tulisi noudattaa .

        En tiedä , mutta sellainen tunne tuli . Olkaamme varovaisia ottakaamme vastaan vain se mikä on oikein . Karttakaamme sellaista mikä tuntuu väärältä , ja jos on vaikeaa tunnistaa , voimme kysyä ohjetta ja neuvoa muiltakin Kristityiltä , tutkikaamme Raamattua ! Ja jos ohje ei siellä ole ei se ole sopiva , sanokoon sen kuka tahansa , paitsi JUMALA JA JEESUS .

        Kysymys ei ollut sinun mainitsemastasi henkilöstä.


      • - Abimelek
        teutatess kirjoitti:

        Eihän me herätysliikkeelle parannusta tehdä , ei sillä ole muuta , väliä kuin teemme sen Jeesukselle Kristukselle , Ei myös vaikuta kuka on lapissa vanhimpana, vain JUMALA JA KRISTUS ANTAVAT SYNNIT ANTEEKSI . Sillä on merkitys .

        Päinvastoin, uskoon tullessasi sinä annat Jeesukselle luvan pestä sinun syntisi pois
        Pyhällä sovintoverellään


      • teutatess
        puhetta!!! kirjoitti:

        Totta kai sinä sen näin näet!

        Omaavanhurskautta juuri meille tyrkytät!

        1
        Parannus = katumus usko. Ei muuta.
        2
        Ihminen on autuas ilman mitään tekoja.
        3
        Vasta uskon hedelmänä voi päästä irti entisestä elämästä.
        4
        On siis saarnattava USKOA Jumalan lapsille, eikä
        parannusta.
        Heikoille on saarnattava uskoa, eikä vaatimuksia.
        5
        Omanvanhurskauden farisealainen oppi aloittaa väärästä päästä.

        Jos vastasit uskiksen tekstiin , en olisi ihan samaa mieltä kaikessa ,sillä hänellä on paljon viisautta myös .
        1. Parannus eli mielen muutos on Pyhän Hengen vaikutus
        2. juuri näin paitsi ,USKO
        3. ok
        4. aivan niin
        5. nimen omaan näin (siksi Jeesuskin teki heille kompa kysymyksiä ja he meni aina siihen , astettuun loukkuun .

        Heillä tekeminen ei loppunut koskaan , esimerkiksi astian pesusta Niitä oli 5 kivi astiaa ja pesijä pesi niitä määrättömästi ei tullut sabattia eikä töistä loppua . Puuttui USKO .


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        vastata tähän juoppous-asiaan. Sanoit ettei juoppous ja usko voi asua samassa sydämessä. Olen eri mieltä! Sehän riippuu täysin ihmisen sydämen ASENTEESTA. on hyvin karkea yleistys (lievästi sanottuna) sanoa, että kaikki alkoholiongelmaiset menevät suoraa päätä helvettiin.

        Joku voi vilpittömästi uskoa ja taistella kaikin voimin alkoholin houkutuksia vastaan, ja silti aina sortua uudestaan ja uudestaan. Mitä muuta vaihtoehtoa hänellä olisi kuin uskoa sellaisena, jos haluaa pelastua?

        Pahan puhuminen lähimmäisestä on yhtä iso synti kuin murha. Itse joudun siihen päivittäin. En haluaisi tehdä niin, mutta aina huomaan joutuvani syntiin. Mitä muuta vaihtoehtoa minullakaan on, kun rukoilla syntisyyttäni anteeksi ja uskoa sellaisena kuin olen?

        Epäuskoa on Raamattu sanonut synneistä pahimmaksi. Siihen minä joudun myös joka päivä, vaikka pyristelen ja taistelen epäuskoa vastaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa sellaisena kuin olen.

        Korostan vielä lopuksi, että ihminen joka iloitsee synnistä (esim. juoppoudesta) ja mielellään tekee sitä joka päivä yrittämättäkään taistella vastaan, ei mielestäni voi olla Jumalan lapsi.

        Minulla kihahtaa aina kun kuulen tällaista umpimähkäistä tuomitsemista. Kuvitelkaa mitä se tekee sellaisen ihmisen uskolle, joka tosissaan taistelee syntiä vastaan! Tällaista ihmistä pitäisi tukea kaikin tavoin, eikä potkia muualle ja tuomita helvettiin.

        Jokainen ymmärtää että laki ei voi pelastaa ketään, lain kautta tulee vain synnin tunto.

        Lakihenkisen julistajan konstit ja eväät ovat vähäiset lisää lakia, lisää lakia, ja lisää lakia.

        Aikansa lakia julitettuaan, voihke seurakunnassa yltyy, ja saarnamies kuvittelee olevansa sitä parempi saarnaaja, mitä kovempi poru lain alle ajettujen Jumalan lasten suusta nousee. Ei tällainen reppana- puhuja tunne Jeesusta, jotta hän voisi johdattaa kipeän ja armon nälkäisen ihmisen Jeesuksen parannettavaksi, puhdistettavaksi ja ruokittavaksi.

        Lakihenkinen ei ole itse kokenut ansaitsematonta lahja- armoa, mitä muuta hän voisi muillekaan jakaa??

        Lakia, lakia ja lakia. Kipua, voihketta, syyllisyyttä, häpeää, itsensä mitätöimistä, itseinhoa, itsensä vähättelyä. Siis pelkästään inhimillistä kipua ja kärsimystä, Jumalan parantavan armon sijaan, joka YKSIN USKOLLA otetaan vastaan Kristuksen sanasta.

        Tit. 2:11   Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille

        Tit. 2:12   ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
        Tit. 2:13   odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
        Tit. 2:14   hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

        Tit. 2:15   Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.
        Tit. 3:1   Muistuta heitä olemaan hallituksille ja esivalloille alamaiset, kuuliaiset, kaikkiin hyviin tekoihin valmiit,
        Tit. 3:2   etteivät ketään herjaa, eivät riitele, vaan ovat lempeitä ja osoittavat kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan.


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        mielestäsi? Millä ihminen voi itsensä parantaa?

        Kääntymällä Kristuksen puoleen juuri niin syntisenä kuin on, rukoilemalla syntejään anteeksi ja ennen kaikkea USKOMALLA syntinsä ja syntisyytensä anteeksi. Millään muulla ihminen ei voi parantua, eikä puhdistua kuin Kristuksen kalliilla verellä.

        Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

        Maailman yksinkertaisinta asia.

        Raamattu kertoo syynkin: Koska he eivt tunne Jumalan vanhurskautta, niin he rakentavat sen tähden omaa vanhurskauttaan.

        Jumala nimittäin vaatii TÄYDELLISEN VANHURSKAUDEN, vähempi ei riitä. MNämä reppanat luulevat syntiryteikössä juoksemista ja eteen tulevien syntien väistelyä vanhurskaudeksi.

        He eivät ikinä ole tunnustaneet itseään kokosyntisiksi, SIIS kyvyttömiksi pelastukseen ilman Jumalan KOKONAISTA armoa, jonka ANSIOTON Jumalalta AINOSTAAN lahjaksi saa, - JEESUKSEN KRISTUKSEN ANSION TÄHDEN.


      • Jeesukseen uskova lestadiol...
        Näin minä sen näen kirjoitti:

        Mielen muutos se ainakin on katkismuksenkin mukaan. Ja mitä sitten merkitsee, että ihminen jättää korttipöydät, huorahuoneet, viinapullot, tanssipaikat ja huvihuoneet ja leikkaa itsensä irti tämän maailaman katoavaisesta menosta, josta myös jo profeetat saarnasivat VT:n aikana Israelin kansalle? Parannus kutsutaan myös sydämen ja mielen muutokseksi, jonka hedelmänä myös seuraa tuntuva ja näkyvä muutos ihmisen elämässä! Siis murhe synnistä kääntää parannuksen autuudeksi, jota ei yksikään kadu, sanoo Pietari. Ja tämä autuus l. onnellisuus näkyy jo täällä Jumalan mielen mukaisessa elämässä ja vaelluksessa.

        Parannus on Syntien anteeksiantamuksen vastaanottamista USKOSSA Jeesukselta Kristukselta hänen nimensä ja verensä tähden. Piste.

        Parannus saa aikaan elämänmuutosta. Kuinka Jumalan armo voisikaan jäädä tyhjäksi jos se USKOSSA otetaan vastaan.

        Nämä opetus- ja kasvatuskristityt, joilla tarkoitan remmillä ja henkisellä väkivallalla "uskoon" kasvatettuja lastojen lapsia. He ovat tottuneet luottamaan "hyviin" tapoihinsa, seurakunnan erehtymättömiin jumalanpalveluskaavoihin, ja omaan hyvään elämäänsä, joka perustuu yhdistyksen johtajien laatimien sääntöjen tarkkaan noudattamiseen.

        Kelpaa siinä sitten höyrytä muille korttipakoista, tanssipaikoista, huvihuoneista, viinapulloista ja huorahuoneista :-))

        Mutta auta varjele, jos kosket heidän pyhään ja koskemattomaan lehmäänsä, omavanhurskauteen!!
        Siinä on Jeesuksen verellä puhtaaksi pestyltä Jumalan lapselta oksat pois, kun tuomarilta vaahto tulee suupielistä, hänen repiessään Jeesuksen lahjoittamaa vanhurskautta pois sen omistavilta. :-)))) He eivät huomaa kuinka naurettavaa tuo on Jeesuksenvapauttamille, jotka eivät heidän satujaan enää kuuntele, niistä jo kyllikseen saaneena.

        Jeesuksen lahjoittama vanhurskaus riittää, muuta kun ei ole, sellaista joka pelastaisi syntisen helvetistä. Hallelujaa! Kiitos Jeesus!


      • täydellisyyden tavoittelia

        väärin ? myönnän sen olevan mahdollista.
        Tämä väärin kuulemisen mahdollisuuden ovat
        jo useammatkin julistajat saaneeet aikaan ,ottamalla saarnoissaan "uskoni" pois.

        En todellakaan nauti sellaisesta kirjoittelusta jolla saadaan eripuraa aikaan.

        Mutta hyvä jos asia joitakin kiinnostaa ja se saa näimmä aikaan rakentavaakin keskustelua.

        Jos nyt kysyt minulta että selittäisn tuon "uskoni" pois ottamisen voin sanoa etten edes yritä sitä koska "anteeksivain" sinä et sitä voi ymmärtää .

        Sen verran niistä "höppänöistä" huomaa sanoin höppänöistä en sanonut "hulluista",
        heidän eväänsä on syöty jo aikoja sitten ,tämäkin höppänä jos olisi nöyrtynyt lopettamaan puheensa silloin kun ensimmäisen kerran aikoi niin pidot olisivat olleet lähes täydelliset.

        En ihmettele miksi lampailla on nälkä ,kun joutuvat koluamaan samaa laidun tilkkua vuodesta toiseen ,mutta toisaalta ymmärrän heidän hätänsä seurakunnasta mutta se hätä ei ole yhdestä lampaasta .
        Mielummin paimennetaan niitä 99 muuta lammasta kun palataan etsimään sitä yhtä.


      • viestitön
        viestini oli tarkoitettu si... kirjoitti:

        .....

        viestiä sinulta; sain viestin taivaasta. E kuoli uskossa ja tuli perille. Hyvä näin.


      • yksi monista
        täydellisyyden tavoittelia kirjoitti:

        väärin ? myönnän sen olevan mahdollista.
        Tämä väärin kuulemisen mahdollisuuden ovat
        jo useammatkin julistajat saaneeet aikaan ,ottamalla saarnoissaan "uskoni" pois.

        En todellakaan nauti sellaisesta kirjoittelusta jolla saadaan eripuraa aikaan.

        Mutta hyvä jos asia joitakin kiinnostaa ja se saa näimmä aikaan rakentavaakin keskustelua.

        Jos nyt kysyt minulta että selittäisn tuon "uskoni" pois ottamisen voin sanoa etten edes yritä sitä koska "anteeksivain" sinä et sitä voi ymmärtää .

        Sen verran niistä "höppänöistä" huomaa sanoin höppänöistä en sanonut "hulluista",
        heidän eväänsä on syöty jo aikoja sitten ,tämäkin höppänä jos olisi nöyrtynyt lopettamaan puheensa silloin kun ensimmäisen kerran aikoi niin pidot olisivat olleet lähes täydelliset.

        En ihmettele miksi lampailla on nälkä ,kun joutuvat koluamaan samaa laidun tilkkua vuodesta toiseen ,mutta toisaalta ymmärrän heidän hätänsä seurakunnasta mutta se hätä ei ole yhdestä lampaasta .
        Mielummin paimennetaan niitä 99 muuta lammasta kun palataan etsimään sitä yhtä.

        "höppänöintiä". Miten olisit tuo "höppänäsi" sijassa esiintynyt? Jos tuo ko. saarnamies olisi saanut pari päivää aikaa valmistella puhettaan ja antaa se vielä jonkun kielitieteilijän stilisoitavaksi, niin ehkä lopputulos olisi sinuakin paremmin tyydyttänyt. Mutta tämähän ei ole käytäntö kristillisyydessä.

        Kyllähän me kaikki sen tiedämme, että tässä kristillisyydessä on aina ollut niitä valittajia, jotka sanovat, että parhaat hevoset seisovat tallissa ja huonoilla kynnetään. Olisit itse varmaan erinomainen evankelista ja syntisten lohduttaja mutta Siionin muurin vartijaksi sinusta tuskin olisi.Haluja sinultakaan ei siihen puuttuisi ja siksi ehkä asia sinua rasittaakin, kun et ole tullut kyllin huomatuksi.


      • Aameen
        täydellisyyden tavoittelia kirjoitti:

        väärin ? myönnän sen olevan mahdollista.
        Tämä väärin kuulemisen mahdollisuuden ovat
        jo useammatkin julistajat saaneeet aikaan ,ottamalla saarnoissaan "uskoni" pois.

        En todellakaan nauti sellaisesta kirjoittelusta jolla saadaan eripuraa aikaan.

        Mutta hyvä jos asia joitakin kiinnostaa ja se saa näimmä aikaan rakentavaakin keskustelua.

        Jos nyt kysyt minulta että selittäisn tuon "uskoni" pois ottamisen voin sanoa etten edes yritä sitä koska "anteeksivain" sinä et sitä voi ymmärtää .

        Sen verran niistä "höppänöistä" huomaa sanoin höppänöistä en sanonut "hulluista",
        heidän eväänsä on syöty jo aikoja sitten ,tämäkin höppänä jos olisi nöyrtynyt lopettamaan puheensa silloin kun ensimmäisen kerran aikoi niin pidot olisivat olleet lähes täydelliset.

        En ihmettele miksi lampailla on nälkä ,kun joutuvat koluamaan samaa laidun tilkkua vuodesta toiseen ,mutta toisaalta ymmärrän heidän hätänsä seurakunnasta mutta se hätä ei ole yhdestä lampaasta .
        Mielummin paimennetaan niitä 99 muuta lammasta kun palataan etsimään sitä yhtä.

        Totisesti siitä ei nauti kukaan, - en usko.
        Ekslusiivinen (muut pois sulkeva) seurakuntaoppi on hajaannusten hedelmää. Muut Jeesukseen uskovat ovat seurakunnalle uhka. Toisinsanoen puhujat luovat tuon uhkakuvan puheillaan.

        Olen ollut -60 luvulla seuroissa jossa eräs ei lestadiolainen sanoi puhujalle hyväksyvää ääneen seuroissa. Puhuja tiuskaisi:
        "Ei ole ennen vuohet määkineet minun saarnojeni alla."

        Tuo sokea oman vanhurskauden henki on niin sisäänrakennettu, uskallan sanoa kanonisoitu yhteisössämme, että tuntuu lähes mahdottomalta edes lievittää sen ilmenemistä "ulkouolisia" kohtaan. Ulkopuoliset ovat vaarallisia, nän opetetaan. Pelko näin opettaa pakenemaan vastuuta. Raamattu opettaa vallan toisella tavalla, siitä huolimatta se ei mene lävitse vaan omavanhurskauden paljastuminen herättää armottoman itsepuolustusreaktion, jossa totuus unohtuu tyystin.

        Luuk. 6:32   Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee?

        Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.

        Luuk. 6:33   Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee?

        Niinhän syntisetkin tekevät.

        Luuk. 6:34   Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee?

        Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.

        Luuk. 6:35   Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi,

        sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.

        Luuk. 6:36   Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.


      • Aameen
        yksi monista kirjoitti:

        "höppänöintiä". Miten olisit tuo "höppänäsi" sijassa esiintynyt? Jos tuo ko. saarnamies olisi saanut pari päivää aikaa valmistella puhettaan ja antaa se vielä jonkun kielitieteilijän stilisoitavaksi, niin ehkä lopputulos olisi sinuakin paremmin tyydyttänyt. Mutta tämähän ei ole käytäntö kristillisyydessä.

        Kyllähän me kaikki sen tiedämme, että tässä kristillisyydessä on aina ollut niitä valittajia, jotka sanovat, että parhaat hevoset seisovat tallissa ja huonoilla kynnetään. Olisit itse varmaan erinomainen evankelista ja syntisten lohduttaja mutta Siionin muurin vartijaksi sinusta tuskin olisi.Haluja sinultakaan ei siihen puuttuisi ja siksi ehkä asia sinua rasittaakin, kun et ole tullut kyllin huomatuksi.

        Ei ole käytäntö kristillisyydessä?
        Sinäpä sen taas kerran tunnustit!
        Tiedätkö sinä ollenkaan mitä tarkottaa sana
        kristitty?

        "Kielitieteilijän stilisoima". Missä seurakunnassa tällaista tehtäisiin?

        Kuinka kehtaatkin puolustella ihmisoppeja, vetämällä kirjoituksesi täysin pieleen avaajan aiheesta. Avaaja hyvin kuvasi seurakuntamme opetuksen tilaa sellaisena, kun sen näkee seuroihimme tuleva ei- lestadiolainen, mutta uskova henkilö.

        Panettelet asiattomasti tuntematonta henkilöä, häpeä!

        Mikähän se tarkkaan ottaen on tämä sinun siionisi, jonka muurilla sinä vapiset tykkisi takana? :-)

        Osta Raamattu jos sinulla ei sitä ennestään ole!
        Ja jos on, niin kaiva se sieltä pölyn alta esiin ja ala lukemaan Jumalan sanaa.

        Martti Luther:

        11 p. Heinäkuuta. 2. Tim. 4:4.

        He kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkeevat.

        Koska ihmiset kuulevat juttuja ja esimerkkiä kerrottavan kummastelevat he. Jos saarnaaja suosittelee kuvailluksilla ja hengellisillä osotuksilla, niin se on kansan mieliin.

        Mutta jos hän saarnaa vanhurskaaksi tekemisestä, että ainoastaan uskon kautta Kristuksen päälle taitaa Jumalan edessä tulla vanhurskaaksi ja autuaaksi, silloin ei kansa pidä häntä puheliaana, eikä kuule häntä mielellään.

        Pidä se varmana merkkinä, että kun saarnataan vanhurskaaksi tekemisestä, niin kansa torkkuu ja yskii, mutta kuin aletaan kertoa juttuja ja esimerkkiä, niin avaavat molemmat korvansa ja kuuntelevat.


      • jeesuslainen
        yksi monista kirjoitti:

        "höppänöintiä". Miten olisit tuo "höppänäsi" sijassa esiintynyt? Jos tuo ko. saarnamies olisi saanut pari päivää aikaa valmistella puhettaan ja antaa se vielä jonkun kielitieteilijän stilisoitavaksi, niin ehkä lopputulos olisi sinuakin paremmin tyydyttänyt. Mutta tämähän ei ole käytäntö kristillisyydessä.

        Kyllähän me kaikki sen tiedämme, että tässä kristillisyydessä on aina ollut niitä valittajia, jotka sanovat, että parhaat hevoset seisovat tallissa ja huonoilla kynnetään. Olisit itse varmaan erinomainen evankelista ja syntisten lohduttaja mutta Siionin muurin vartijaksi sinusta tuskin olisi.Haluja sinultakaan ei siihen puuttuisi ja siksi ehkä asia sinua rasittaakin, kun et ole tullut kyllin huomatuksi.

        HUH,HUH!!!


      • - Abimelek
        jeesuslainen kirjoitti:

        HUH,HUH!!!

        Tähän ovat muutamat valitettavasti päätyneet.
        Katoppa kun ruohoa on vähän ja se on kuivaa, ja lammastarhan aita on niin korkea ettei sen yli edes näe vihreätä ruohoa, ei se sitten ihme ole että potilas jo hourii nälissään.

        Luuk. 12:11   Mutta kun he vievät teitä synagoogain ja hallitusten ja esivaltojen eteen, älkää huolehtiko siitä, miten tai mitä vastaisitte puolestanne tahi mitä sanoisitte;
        Luuk. 12:12   sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava."

        Luuk. 12:13   Niin muuan mies kansanjoukosta sanoi hänelle:

        "Opettaja, sano minun veljelleni, että hän jakaisi kanssani perinnön."

        Luuk. 12:14   Mutta hän vastasi hänelle:

        *) "Ihminen, kuka on minut asettanut teille tuomariksi tai jakomieheksi?"

        Luuk. 12:15   Ja hän sanoi heille: "Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi."

        Luuk. 12:16   Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin.
        Luuk. 12:17   Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?'

        Luuk. 12:18   Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni;
        Luuk. 12:19   ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.'

        Luuk. 12:20   Mutta Jumala sanoi hänelle:

        'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
        Luuk. 12:21   Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, ...

        - mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."


      • jeesuslainen
        - Abimelek kirjoitti:

        Tähän ovat muutamat valitettavasti päätyneet.
        Katoppa kun ruohoa on vähän ja se on kuivaa, ja lammastarhan aita on niin korkea ettei sen yli edes näe vihreätä ruohoa, ei se sitten ihme ole että potilas jo hourii nälissään.

        Luuk. 12:11   Mutta kun he vievät teitä synagoogain ja hallitusten ja esivaltojen eteen, älkää huolehtiko siitä, miten tai mitä vastaisitte puolestanne tahi mitä sanoisitte;
        Luuk. 12:12   sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava."

        Luuk. 12:13   Niin muuan mies kansanjoukosta sanoi hänelle:

        "Opettaja, sano minun veljelleni, että hän jakaisi kanssani perinnön."

        Luuk. 12:14   Mutta hän vastasi hänelle:

        *) "Ihminen, kuka on minut asettanut teille tuomariksi tai jakomieheksi?"

        Luuk. 12:15   Ja hän sanoi heille: "Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi."

        Luuk. 12:16   Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin.
        Luuk. 12:17   Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?'

        Luuk. 12:18   Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni;
        Luuk. 12:19   ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.'

        Luuk. 12:20   Mutta Jumala sanoi hänelle:

        'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
        Luuk. 12:21   Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, ...

        - mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."

        meillä kuuluu vielä sitä armokin sanaa!
        Ja tarvii rukoilla , että se kirkastuu myöskin kaikille! Olisi ihanaa yhdessä koko seurakuntana kiittää ja ylistää Jumalaa,katsomatta kehenkään ihmiseen! Ei mikään suku erottuisi muista ja kaikki oltaisiin yhdessä maailmaa vastaan, sillä siellä on työtö kyllä.
        Ja jos mahdollisuutta, niin toimittaisiin myöskin muiden seurakuntien kanssa yhdessä.

        Voi miten ihanaa tuollainen olisi.Ja vaikka meille tulisi 'vierailevia' puhujia eri seurakunnista.Kaikki yhtä olisimme, veljiä ja sisaria keskenämme.

        Vain Pyhä Henki voi saada tuollaista aikaan, vois alkaa vaikka armolahjatkin toimimaan...


      • ole mistään E:stä
        viestitön kirjoitti:

        viestiä sinulta; sain viestin taivaasta. E kuoli uskossa ja tuli perille. Hyvä näin.

        puhunut!! Varmasti E meni taivaaseen, en sitä epäilekkään.


      • tämä herätysliike
        teutatess kirjoitti:

        Eihän me herätysliikkeelle parannusta tehdä , ei sillä ole muuta , väliä kuin teemme sen Jeesukselle Kristukselle , Ei myös vaikuta kuka on lapissa vanhimpana, vain JUMALA JA KRISTUS ANTAVAT SYNNIT ANTEEKSI . Sillä on merkitys .

        Aamen ,aamen.Kiitos Jeesus!


      • mitä olet
        herätysliike kirjoitti:

        ei todellakaan ole siinä kunnossa kun se oli Lestadiuksen aikana!!

        Ei Lestadius ollut näin 'tiukkapipo' kuin nykyään monet saarnaavat.Lestadius oli hyvä tyyppi ja mm.seurakuntaoppi oli käsittääkseni hieman erilainen.

        Silloin puhuttiin mm. kielilläkin, tämäkään armolahja ei toimi meidän herätysliikeessä ollenkaan, sitä ei edes tajuta mitä se meinaa tai profetoimista, jos joku saa profetian niin ei sitä noteerata mitenkään, vaan mieluummin pilkataan.

        sitten sielä, että onko raamatussa tosiaan, että yksikin ryyppy on synti, ajattelen, että älkää juopuko ...mutta tietenkin olen väärässä:-), vaikka minun ei tee mieli juoda mutta noin niinkuin periaatteesta on kyse...

        Eipä sinun käsityksellä olekaan mitään merkitystä.


      • viestit on
        ole mistään E:stä kirjoitti:

        puhunut!! Varmasti E meni taivaaseen, en sitä epäilekkään.

        jostain asiasta samaa mieltä. Toi E tarkoitti Emppua Turun pualesta, jota sä et varmaan tuntenut. Mut hyvä, kun uskot kuten minäkin, että hän kostui kunniaan.


      • teutatess / Abimelek
        - Abimelek kirjoitti:

        Päinvastoin, uskoon tullessasi sinä annat Jeesukselle luvan pestä sinun syntisi pois
        Pyhällä sovintoverellään

        Korkeatasoista keskustelua. Homma näyttää olevan hanskassa ja hankat hukassa.

        Eihän me herätysliikkeelle parannusta tehdä , ei sillä ole muuta , väliä kuin teemme sen Jeesukselle Kristukselle , Ei myös vaikuta kuka on lapissa vanhimpana, vain JUMALA JA KRISTUS ANTAVAT SYNNIT ANTEEKSI . Sillä on merkitys .



        Teet parannuksen Jeesukselle?
        Kirjoittanut: Abimelek -2.1.2008 klo 21.53


        Päinvastoin, uskoon tullessasi sinä annat Jeesukselle luvan pestä sinun syntisi pois
        Pyhällä sovintoverellään


      • - Abimelek
        teutatess / Abimelek kirjoitti:

        Korkeatasoista keskustelua. Homma näyttää olevan hanskassa ja hankat hukassa.

        Eihän me herätysliikkeelle parannusta tehdä , ei sillä ole muuta , väliä kuin teemme sen Jeesukselle Kristukselle , Ei myös vaikuta kuka on lapissa vanhimpana, vain JUMALA JA KRISTUS ANTAVAT SYNNIT ANTEEKSI . Sillä on merkitys .



        Teet parannuksen Jeesukselle?
        Kirjoittanut: Abimelek -2.1.2008 klo 21.53


        Päinvastoin, uskoon tullessasi sinä annat Jeesukselle luvan pestä sinun syntisi pois
        Pyhällä sovintoverellään

        Vaan toisinpäin, Jeesus tekee Henkensä ja verensä voimalla syntisessä parannuksen.

        Miksi toistelet kahden nimimerkin tekstejä heidän yhdistetyllä nimimerkillään, kun asia ei mitenkään sinulle kuulu??

        Et näytä ymmärtäneen kirjoitusten sisältöä.


      • entinen neiti
        Jukka J:salo kirjoitti:

        Jumalan lapset eivät tarvitse lakia parannukseen, koska he seuraavat rakkauden lakia, kuten Paavali sanoo.
        Lain uhkaukset eivät koske Jumalan lapsia, mutta vanha ihminen tarvitsee lain ojennusnuoraksi, ettei synti pääsisi hallitsijaksi.

        Näin opetti Luther ja Raattaamaakin. Rovastille tämä oli ainakin alkuaikoina aivan hämärää.

        Mitä Sä täälläkin huseeraat,
        eikös se ole kiellettyä toimintaa??


      • teutatess
        entinen neiti kirjoitti:

        Mitä Sä täälläkin huseeraat,
        eikös se ole kiellettyä toimintaa??

        Sinä itse olet kirjoittanut tuolla nimimerkillä .
        Jäikö itselle joku päälle .
        Kerro vaimolle terveisiä

        5.1 -08 Ilta seuroissa saimme myönnytyksen , koneet saa pitää , kunhan ne laitetaan keskeiselle paikoille houneistossa niin että sinne ei voi nuoret lukittautua yksin ja katsella mitä vain .


      • Maikin puolesta vaan
        entinen neiti kirjoitti:

        Mitä Sä täälläkin huseeraat,
        eikös se ole kiellettyä toimintaa??

        vanhapiika. En ole ollut täällä lähes kahteen vuoteen. Nytkin eräs tuttava ilmoitti minulle, että yrität sumuttaa täällä kansaa minun piikkiini. Pysy sinäkin vaan omalla tontillasi ja poissa näiltä sivuilta.


    • vaatisi perusteellisemman analyysin.

      En tidä, jos siihen kykenen, mutta koitan.

      Raamatussa sanotaan, että armo opettaa kristillistä elämää. Vapaasti muistellen.

      Tässä armoasiassa on kaksi tai kolme käsittelytapaa. Tämänkin tien molemmissa laidoissa on ojat.

      Armo voidaan laittaa kortille, ikääntyneemmät muistavat korttiajan. Jokaista ostosta kohti leikattiin pieni kuponki säännöstelykortista pois.

      Armoa voidaan käsitellä kuin avointa piikkiä lähipubissa.

      Armoon liittyy armahdus. Joka armahtaa, tehköön sen ilolla. Paavali puhuu myös laupeudesta, hän neuvoo Jumalan sydämellisen laupeuden kautta.

      • Saarnavirka on ainutlaatuinen ilmiö.
        Siihen ei saa haluta.
        Siihen joutuu väkisin.
        Siitä ei yleensä joudu pois.
        Sitä tehdään julkisesti, mutta arvioida ei saa.
        Jonakin pyhänä pitää sääliä.
        Jonakin pyhänä pitää ymmärtää.

        Se on ainoa työ, jota saa tehdä jokainen oman mielensä mukaan. Voi vaikka purkaa toisen tekemän osuuden.

        Ajatellaanpa tätä vaikkapa rakennustyömaana.

        Joku on tehnyt ihan hyvän perustuksen, mutta osa rakentaa siihen perustuksen päälle ja osa viereen.

        Osa tekee tiilistä ja betonista, osa virittelee olkia, heinäpaaleja ja kaislamattoja.

        Joku muuraa ilman vatupassia ja linjalankaa.

        Joku käyttää kivikirvestä.

        Miettikäämme hartauteen vaipuneina, millainen pytinki siitä tulee????


      • eevan tytär
        vihne kirjoitti:

        Saarnavirka on ainutlaatuinen ilmiö.
        Siihen ei saa haluta.
        Siihen joutuu väkisin.
        Siitä ei yleensä joudu pois.
        Sitä tehdään julkisesti, mutta arvioida ei saa.
        Jonakin pyhänä pitää sääliä.
        Jonakin pyhänä pitää ymmärtää.

        Se on ainoa työ, jota saa tehdä jokainen oman mielensä mukaan. Voi vaikka purkaa toisen tekemän osuuden.

        Ajatellaanpa tätä vaikkapa rakennustyömaana.

        Joku on tehnyt ihan hyvän perustuksen, mutta osa rakentaa siihen perustuksen päälle ja osa viereen.

        Osa tekee tiilistä ja betonista, osa virittelee olkia, heinäpaaleja ja kaislamattoja.

        Joku muuraa ilman vatupassia ja linjalankaa.

        Joku käyttää kivikirvestä.

        Miettikäämme hartauteen vaipuneina, millainen pytinki siitä tulee????

        päälle


    • Armon alla

      ja siihen myös Jeesus kehottaa, kun hän sanoo:"Olkaa te myös täydelliset, miin kuin teidän Taivaallinen Isännekin täydellinen on". Mutta on harhaa luulla, että me omasta puolestamme pääsemme sellaisen täydellisyyden omistajaksi, että sillä autuuden hankkisimme.

      Jumalan armo ei todella ole mikään huutokauppatavara. Sen voi ihminen kadottaa syntielämän kautta, johon myös juoppous luetaan. Niin kävi myös tyhlaajapojalle, että hän kadotti autuaallisen sieluntilan.
      Oliko Jumala armollinen ensimmäiselle maailmalle, jonka Hän hukutti vedenpaisumisella? Syntielämällä ihminen vetää päällensä Jumalan vanhurskaan vihan.
      Mutta nöyrille Hän antaa armonsa ja joka pahat tekonsa tunnustaa ja katuu, sille tapahtuu laupeus.

      • se on. Jumalan

        Pyhä Henki muistuttaa meitä synnistä. Se muistuttaa joskus myös siitä, joa alamme omimaan jotain onnistumista omaksi ansioksemmekin.

        Siksi meidän on ahkeroitava Jumalan Sanan kuuloon, että saisimme voimaa Jumalan Sanasta uskon kilvoitukseen.

        Kyllä Pyhä Henki neuvoo meitä aivan arkielämässä. Ei meidän siihen pyhityspuoleen tarvitse niin paljon satsata. Pyhä Henki neuvoo meitä ajan ja rahan käytössä, välttämään ahneutta ja suuntaamaan huomiotamme lähimmäisiin.


    • - Abimelek

      Hyvän havainnon on veli tehnyt. Armoa ei todellakaan voi omalla parannuksellaan ansaita.

      Mutta kun puhuja ei ole käsittänyt vanhurskauttamisoppia oikein, niin kaikki muukin opetus vinoutuu ja sekoittuu ihmisoppeihin. Näin käy, ja tulee käymään vastakin.

      Ihminen vanhurskautetaan Yksin uskolla, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Hallelujaa kiitos Jeesus.

      • Hammur-Abi

        jotta alettaisiin pysymään asiassa; varsinkin siinä, mitä alkuperäinen avausteksti käsitteli. Mutta asiaahan täällä ei juuri kirjoita kukaan. Kaikki vain haukkuvat toisiaan, Lapinmaan kristillisyyttä ja sen vanhimpia tai sitten Suomen saarnaajakuntaa. Tällainen työ se vasta rakenttaakin yksimielisyyttä kristikunnassa.


      • on elävä kristillisyys?

        Ihminen vanhurskautetaan Yksin uskolla, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

        Mutta kun täälläkään, näilläkään palstoilla lähes kukaan ei usko, miten silloin voisi saada armoa, miten voisi saada katumusta yksin Kristuksen tähden.

        Usein tapaa seuroissa ihmisen joka ei usko, vaikka niin väittääkin, jo elämällään kieltää uskon. Miten silloin voisikaan saada parannuksen ja syntinsä anteeksi.


      • Lahonneet aidat
        on elävä kristillisyys? kirjoitti:

        Ihminen vanhurskautetaan Yksin uskolla, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

        Mutta kun täälläkään, näilläkään palstoilla lähes kukaan ei usko, miten silloin voisi saada armoa, miten voisi saada katumusta yksin Kristuksen tähden.

        Usein tapaa seuroissa ihmisen joka ei usko, vaikka niin väittääkin, jo elämällään kieltää uskon. Miten silloin voisikaan saada parannuksen ja syntinsä anteeksi.

        Nämä veijarit ovat tehneet kasteesta sellaisen automaatin, että sieluntilasta riippumatta se vaikuttaa uskon ja hedelmät.
        Lestadius on kyllä toista mieltä sen automaatin ominaisuudesta. Apostolitkin kastoivat vain jo uskoon tulleita: Jos sinä koko sydämestä uskot niin voimme sinut kastaa. Sellaisiakin löytyy joilla on suunnaton viha vanhimpia-ja koko seurakuntaa kohtaan ja samalla puhutaan suuresta rakkaudesta toisia kohtaan.


      • Ettet kadota sieluasi
        Lahonneet aidat kirjoitti:

        Nämä veijarit ovat tehneet kasteesta sellaisen automaatin, että sieluntilasta riippumatta se vaikuttaa uskon ja hedelmät.
        Lestadius on kyllä toista mieltä sen automaatin ominaisuudesta. Apostolitkin kastoivat vain jo uskoon tulleita: Jos sinä koko sydämestä uskot niin voimme sinut kastaa. Sellaisiakin löytyy joilla on suunnaton viha vanhimpia-ja koko seurakuntaa kohtaan ja samalla puhutaan suuresta rakkaudesta toisia kohtaan.

        Älä puhu ja pilkkaa sellaista uskoa, jota et ymmärrä.

        Ettei tulisi Pyhä Henki samalla pilkatuksi.

        Sakramentin pilkkaaminen ei ole leikin asia, se perustuu Kristuksen käskyyn.

        Kukaan ei usko ja tee iloiten syntiä.


      • - Abimelek
        Lahonneet aidat kirjoitti:

        Nämä veijarit ovat tehneet kasteesta sellaisen automaatin, että sieluntilasta riippumatta se vaikuttaa uskon ja hedelmät.
        Lestadius on kyllä toista mieltä sen automaatin ominaisuudesta. Apostolitkin kastoivat vain jo uskoon tulleita: Jos sinä koko sydämestä uskot niin voimme sinut kastaa. Sellaisiakin löytyy joilla on suunnaton viha vanhimpia-ja koko seurakuntaa kohtaan ja samalla puhutaan suuresta rakkaudesta toisia kohtaan.

        Juttusi on aivan sinun omaa horinaasi. Älä kirjoita asioista joista et ymmärrä mitään.

        Haluatko tietää mitä esimerkiksi Luther sanoo sinun kaltaisistasi veijareista. Tai mitä sanoo sinusta Pietari ja Paavali.


      • Haluankaiketi
        - Abimelek kirjoitti:

        Juttusi on aivan sinun omaa horinaasi. Älä kirjoita asioista joista et ymmärrä mitään.

        Haluatko tietää mitä esimerkiksi Luther sanoo sinun kaltaisistasi veijareista. Tai mitä sanoo sinusta Pietari ja Paavali.

        Onko Lutherkin ruvennut pilkkaamaan kastetta?
        Kerro vaan ja äkkiä, mitä hän minusta sanoo!!


      • - Abimelek
        Haluankaiketi kirjoitti:

        Onko Lutherkin ruvennut pilkkaamaan kastetta?
        Kerro vaan ja äkkiä, mitä hän minusta sanoo!!

        Luther ei pilkkaa Kastetta, Mitä sinä oikein höpötät!!

        Henkilö jolle vastasin, pilkkaa Kastetta.

        Onko se niin, että et voi edes kahta juttua tehdä samalla nimimerkillä, vai miksi sinä sekaannut tähän?


      • uskis
        Hammur-Abi kirjoitti:

        jotta alettaisiin pysymään asiassa; varsinkin siinä, mitä alkuperäinen avausteksti käsitteli. Mutta asiaahan täällä ei juuri kirjoita kukaan. Kaikki vain haukkuvat toisiaan, Lapinmaan kristillisyyttä ja sen vanhimpia tai sitten Suomen saarnaajakuntaa. Tällainen työ se vasta rakenttaakin yksimielisyyttä kristikunnassa.

        Minä tunnustan tuntevani ajoittan vihaa ja katkeruuttakin vanhimpia ja koko seurakuntaa kohtaan. En pidä tätä mitenkään oikeutettuna ja siinä on minulla parannuksen paikka. Eihän meillä nimittäin ole taistelu ihmisiä vastaan, vaan pahoja henkivaltoja.

        Minusta olisi kuitenkin tärkeää muistaa, että esikoislestadiolaisuus on VAIN ihmisyhteisö. Henkilökohtainen sydämen usko Kristukseen pelastaa, ei kuuluminen mihinkään yhteisöön tai organisaatioon. Käsittääkseni yhteisöjen tehtävä olisi tukea kunkin HENKILÖKOHTAISTA uskoa Vapahtajaan ja myös saattaa ihmisiä Vapahtajan luokse - herätellä synnin unesta jne.

        Siksi tärkeintä ei ole yhteisön koossa pysyminen ainakaan opetuksen puhtauden kustannuksella, mielestäni.

        Vaikka eipä tällainen riitely ja haukkuminenkaan, vaikkapa oikealla asiallakin, ketään johdata Kristuksen luokse eikä varmaan myöskään auta kenenkään henkilökohtaista uskoa. Keskittykäämme siis mieluummin itse asiaan kun siihen, mikä ei ole niin oleellista. Tämä myös itselleni muistutukseksi.


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        Minä tunnustan tuntevani ajoittan vihaa ja katkeruuttakin vanhimpia ja koko seurakuntaa kohtaan. En pidä tätä mitenkään oikeutettuna ja siinä on minulla parannuksen paikka. Eihän meillä nimittäin ole taistelu ihmisiä vastaan, vaan pahoja henkivaltoja.

        Minusta olisi kuitenkin tärkeää muistaa, että esikoislestadiolaisuus on VAIN ihmisyhteisö. Henkilökohtainen sydämen usko Kristukseen pelastaa, ei kuuluminen mihinkään yhteisöön tai organisaatioon. Käsittääkseni yhteisöjen tehtävä olisi tukea kunkin HENKILÖKOHTAISTA uskoa Vapahtajaan ja myös saattaa ihmisiä Vapahtajan luokse - herätellä synnin unesta jne.

        Siksi tärkeintä ei ole yhteisön koossa pysyminen ainakaan opetuksen puhtauden kustannuksella, mielestäni.

        Vaikka eipä tällainen riitely ja haukkuminenkaan, vaikkapa oikealla asiallakin, ketään johdata Kristuksen luokse eikä varmaan myöskään auta kenenkään henkilökohtaista uskoa. Keskittykäämme siis mieluummin itse asiaan kun siihen, mikä ei ole niin oleellista. Tämä myös itselleni muistutukseksi.

        Tunteet ovat Jumalan luomia, niitä on hyvin paljon ja erilaisia. Tunteet eivät ole syntiä, ei mikään tunne. Tunteet ovat spontaaneja, ne tulevat ja menevät, niitä ei kukaan voi tahdollaan hallita.

        Jos tunteita voisi tahdolla hallita, niin varmaankin me kaikki eläisimme pelkästään ilossa, syntymästä kuolemaamme asti.

        Millä Jumalan lapsi (hengellisesti) elää?
        Millä Jumalan lapsi kasvaa Jumalan tarkoittamaa kasvua?

        Jeesus Kristus on Jumalan lapsen elämä, hän on Jumalan lapsen ruoka ja juoma. Hallelujaa.

        Jos ruuaksi tarjoillaan Kristukseen uskomisen asemasta erilaisia ihmisoppeja. Ja sen lisäksi sellaisia tikapuita taivaaseen, joita myöden ihminen voisi ITSE kivuta omin voimin ja teoin lähemmäksi Jumalaa, niin siitä pitääkin tulla viha, jos nimittäin henkilö on elävä Jumalan lapsi.

        Verrataapa luonnollista lasta.

        Jos äiti antaisi nälkäiselle lapselle ruuaksi vaikkapa pajunoksia, niin huuto siitä tulee. Ja niin pitääkin tulla. Sama se on hengellisen ruuan kanssa.

        Oi Jeesus leipä elämän, sä tässä läsnä olet.

        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        Joh. 6:58   Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."


      • uskis
        - Abimelek kirjoitti:

        Tunteet ovat Jumalan luomia, niitä on hyvin paljon ja erilaisia. Tunteet eivät ole syntiä, ei mikään tunne. Tunteet ovat spontaaneja, ne tulevat ja menevät, niitä ei kukaan voi tahdollaan hallita.

        Jos tunteita voisi tahdolla hallita, niin varmaankin me kaikki eläisimme pelkästään ilossa, syntymästä kuolemaamme asti.

        Millä Jumalan lapsi (hengellisesti) elää?
        Millä Jumalan lapsi kasvaa Jumalan tarkoittamaa kasvua?

        Jeesus Kristus on Jumalan lapsen elämä, hän on Jumalan lapsen ruoka ja juoma. Hallelujaa.

        Jos ruuaksi tarjoillaan Kristukseen uskomisen asemasta erilaisia ihmisoppeja. Ja sen lisäksi sellaisia tikapuita taivaaseen, joita myöden ihminen voisi ITSE kivuta omin voimin ja teoin lähemmäksi Jumalaa, niin siitä pitääkin tulla viha, jos nimittäin henkilö on elävä Jumalan lapsi.

        Verrataapa luonnollista lasta.

        Jos äiti antaisi nälkäiselle lapselle ruuaksi vaikkapa pajunoksia, niin huuto siitä tulee. Ja niin pitääkin tulla. Sama se on hengellisen ruuan kanssa.

        Oi Jeesus leipä elämän, sä tässä läsnä olet.

        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        Joh. 6:58   Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

        Viha väärää opetusta kohtaan varmaan onkin paikallaan. Toisaalta, viha IHMISTÄ kohtaan ei koskaan ole oikein ja katkeruus ei oikeastaan aiheuta haittaa kuin itselle. Se kun syö ihmistä sisältä päin.

        Minulla on menossa joku kriisi sen suhteen, että on hyvin vaikeaa suhtautua tätä nykyä esikoislestdiolaisuuteen. Vielä muutama vuosi sitten pidin seurakuntaa rakkaana kotiseurakuntana (vioistaan huolimatta), mutta nyt usein sisintä jäytää katkeruus. Minusta opetuksen suunta on muuttunut todella paljon ihan lyhyessä ajassa.


      • Oppi on OK
        uskis kirjoitti:

        Minä tunnustan tuntevani ajoittan vihaa ja katkeruuttakin vanhimpia ja koko seurakuntaa kohtaan. En pidä tätä mitenkään oikeutettuna ja siinä on minulla parannuksen paikka. Eihän meillä nimittäin ole taistelu ihmisiä vastaan, vaan pahoja henkivaltoja.

        Minusta olisi kuitenkin tärkeää muistaa, että esikoislestadiolaisuus on VAIN ihmisyhteisö. Henkilökohtainen sydämen usko Kristukseen pelastaa, ei kuuluminen mihinkään yhteisöön tai organisaatioon. Käsittääkseni yhteisöjen tehtävä olisi tukea kunkin HENKILÖKOHTAISTA uskoa Vapahtajaan ja myös saattaa ihmisiä Vapahtajan luokse - herätellä synnin unesta jne.

        Siksi tärkeintä ei ole yhteisön koossa pysyminen ainakaan opetuksen puhtauden kustannuksella, mielestäni.

        Vaikka eipä tällainen riitely ja haukkuminenkaan, vaikkapa oikealla asiallakin, ketään johdata Kristuksen luokse eikä varmaan myöskään auta kenenkään henkilökohtaista uskoa. Keskittykäämme siis mieluummin itse asiaan kun siihen, mikä ei ole niin oleellista. Tämä myös itselleni muistutukseksi.

        < Siksi tärkeintä ei ole yhteisön koossa pysyminen ainakaan opetuksen puhtauden kustannuksella,mielestäni>

        Onneksi tuo lause ei ole kristillisen seurakunnan käsitys vaan sinun mielipiteesi. Kautta aikain on elävässä kristillisyydessä ollut myös vartijat Sionin muurilla ja Herran laumaa on koossa pidetty Sionin vuorella juuri Kristuksen opilla, jonka puhtaus ja siitä seuraava opetus on ollut keskeisen tärkeä. Onhan niin monesti sanottu tässäkin esikoiskristillisyydessä ja kerrattu Juhani Raattamaan sanoja :"Jos oppiin tulee vika, niin vika tulee kristillisyyteen"!
        Opin puhtaus on niin äärettömän tärkeä asia, että sitä pitää vaalia kaikelta vieraalta ajattelulta.


      • Todeksi nähty
        Oppi on OK kirjoitti:

        < Siksi tärkeintä ei ole yhteisön koossa pysyminen ainakaan opetuksen puhtauden kustannuksella,mielestäni>

        Onneksi tuo lause ei ole kristillisen seurakunnan käsitys vaan sinun mielipiteesi. Kautta aikain on elävässä kristillisyydessä ollut myös vartijat Sionin muurilla ja Herran laumaa on koossa pidetty Sionin vuorella juuri Kristuksen opilla, jonka puhtaus ja siitä seuraava opetus on ollut keskeisen tärkeä. Onhan niin monesti sanottu tässäkin esikoiskristillisyydessä ja kerrattu Juhani Raattamaan sanoja :"Jos oppiin tulee vika, niin vika tulee kristillisyyteen"!
        Opin puhtaus on niin äärettömän tärkeä asia, että sitä pitää vaalia kaikelta vieraalta ajattelulta.

        Me ihmiset teemme virheitä ja monessa erehdymme ja se on inhimillistä. Mutta opissa erehtyminen on saatanallista! ( Martti Luther )


      • uskis
        Todeksi nähty kirjoitti:

        Me ihmiset teemme virheitä ja monessa erehdymme ja se on inhimillistä. Mutta opissa erehtyminen on saatanallista! ( Martti Luther )

        teidän mielestänne? Olisi mielenkiintoista kulla näkemyksenne siitä "oikeasta opista" yhdellä lauseella kiteytettynä.

        Minä ajattelen, että Kristuksen oppi on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä: "Jumala lähetti maailmaan ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen USKOO hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän!.


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        Viha väärää opetusta kohtaan varmaan onkin paikallaan. Toisaalta, viha IHMISTÄ kohtaan ei koskaan ole oikein ja katkeruus ei oikeastaan aiheuta haittaa kuin itselle. Se kun syö ihmistä sisältä päin.

        Minulla on menossa joku kriisi sen suhteen, että on hyvin vaikeaa suhtautua tätä nykyä esikoislestdiolaisuuteen. Vielä muutama vuosi sitten pidin seurakuntaa rakkaana kotiseurakuntana (vioistaan huolimatta), mutta nyt usein sisintä jäytää katkeruus. Minusta opetuksen suunta on muuttunut todella paljon ihan lyhyessä ajassa.

        Lakihenkistä ja syntikeskeistä opetusta kohtaan se viha onkin. Ei siitä autuutta kaipaavan nälkä lähde. Se lähtee Jeesuksen sanasta, elämän sanasta. Rakkaita ystäviä nämä ystävät ovat, kuten ennenkin.

        Joh. 10:9   Minä olen ovi;

        jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos

        .. ja löytävä laitumen.

        Joh. 10:10   Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.

        Minä olen tullut, ...

        *** että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. ***
        -----------

        Joh. 10:11   Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        teidän mielestänne? Olisi mielenkiintoista kulla näkemyksenne siitä "oikeasta opista" yhdellä lauseella kiteytettynä.

        Minä ajattelen, että Kristuksen oppi on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä: "Jumala lähetti maailmaan ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen USKOO hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän!.

        Joh. 10:9   Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

        Joh. 10:10   Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.

        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

        Joh. 10:11   Minä olen se hyvä paimen.
        Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.

        Joh. 10:12   Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ...

        ... ja susi ryöstää ja hajottaa ne.

        Joh. 10:13   Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.

        Joh. 10:14   Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        Joh. 10:15   niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.


      • Ei oppi ojaan kaada
        uskis kirjoitti:

        teidän mielestänne? Olisi mielenkiintoista kulla näkemyksenne siitä "oikeasta opista" yhdellä lauseella kiteytettynä.

        Minä ajattelen, että Kristuksen oppi on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä: "Jumala lähetti maailmaan ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen USKOO hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän!.

        Jeesus sanoi yhdelle: "Joka tahtoo minun tyköni tulla, hän tietäköön tästä opista"!

        Totta on, mitä kirjoitit Jumalan suuresta lahjasta ihmiskunnalle ja sen tuomasta pelastuksesta USKON kautta Kristukseen, meidän Herraamme.
        Mutta yhtä totta on sekin, että tuon uskon täytyy olla oikea, Jumalan sanaan perustuva ja siihen horjumatta luottava. Oppi uskosta siis edellyttää, että se on ainakin
        - Pyhän Raamatun ilmoituksen mukainen (Jeesuksen usko )
        - Omakohtainen
        - Loppuun saakka vahvana pysyvä

        Yksi keskeinen oppikysymys on aina ollut se, millä tavoin syntinen ihminen vanhurskautetaan Jumalan edessä. Jos kysymys esitetään katoliselle kirkkokunnalle niin he esittävät sen siinä valossa, että ihmisen pelastuksessa ovat vaikuttamassa paitsi Jumalan armo myös ihmisen tahto ja muutkin ominaisuudet, jotka eivät (heidän käsityksessään) täysin turmeltuneet, vaan ihmiselle jäi ominaisuuksia, joilla hän voi vaikuttaa omaan pelastukseensa; siis tietty synergismi on vaikuttamassa heidän vanhurskauttamisnäkemyksissään. Ja sen pohjana on väärä käsitys syntiinlankeemusken tuottamasta seurauksista ihmisen suhteen. Nämä katoliset käsitykset samoin kuin ns. vapaan ratkaisun mahdollisuuden ihmisen sielun pelastuksessa Martti Luther täydellisesti hylkäsi ja torjui ja julisti, että ihmisen pelastuminen kadotuksesta on vain ja ainoastaan Jumalan suorittaman armotyön tulosta; Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden! Vapaan ratkaisun osalta hän joutui ristiriitaan aikansa oppineimman humanistin Erasmus Rottendamilaisen kanssa ja kirjoitti asian johdosta pääteoksensa "Sidottu ratkaisuvalta".

        Mutta molemmat näistä täysin vastakkaisista vanhurskauttamisnäkemyksistä eivät voi olla oiketa. On vain yksi oikea ja autuaaksi ja vanhurskaaksi tekevä usko.

        Nähdään siis, että oppi on sangen laaja ja monipuolinen käsite;Kristuksen opissa on monta oppia: oppi luomisesta, oppi lunastuksesta ja vanhurskauttamisesta, oppi Kristuksen seurakunnasta, oppi pyhityksestä, oppi Jumalasta ja Pyhästä Hengestä jne.

        Mutta jos koko Kristuksen oppi pitäisi , kuten pyydät, esittää yhdellä lyhykäisellä lauseella, niin sitä voisi ehkä kuvata lyhyesti näin; Se on oppi armosta ja rakkaudesta, jonka Jumala on meille osoittanut.


      • uskis
        Ei oppi ojaan kaada kirjoitti:

        Jeesus sanoi yhdelle: "Joka tahtoo minun tyköni tulla, hän tietäköön tästä opista"!

        Totta on, mitä kirjoitit Jumalan suuresta lahjasta ihmiskunnalle ja sen tuomasta pelastuksesta USKON kautta Kristukseen, meidän Herraamme.
        Mutta yhtä totta on sekin, että tuon uskon täytyy olla oikea, Jumalan sanaan perustuva ja siihen horjumatta luottava. Oppi uskosta siis edellyttää, että se on ainakin
        - Pyhän Raamatun ilmoituksen mukainen (Jeesuksen usko )
        - Omakohtainen
        - Loppuun saakka vahvana pysyvä

        Yksi keskeinen oppikysymys on aina ollut se, millä tavoin syntinen ihminen vanhurskautetaan Jumalan edessä. Jos kysymys esitetään katoliselle kirkkokunnalle niin he esittävät sen siinä valossa, että ihmisen pelastuksessa ovat vaikuttamassa paitsi Jumalan armo myös ihmisen tahto ja muutkin ominaisuudet, jotka eivät (heidän käsityksessään) täysin turmeltuneet, vaan ihmiselle jäi ominaisuuksia, joilla hän voi vaikuttaa omaan pelastukseensa; siis tietty synergismi on vaikuttamassa heidän vanhurskauttamisnäkemyksissään. Ja sen pohjana on väärä käsitys syntiinlankeemusken tuottamasta seurauksista ihmisen suhteen. Nämä katoliset käsitykset samoin kuin ns. vapaan ratkaisun mahdollisuuden ihmisen sielun pelastuksessa Martti Luther täydellisesti hylkäsi ja torjui ja julisti, että ihmisen pelastuminen kadotuksesta on vain ja ainoastaan Jumalan suorittaman armotyön tulosta; Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden! Vapaan ratkaisun osalta hän joutui ristiriitaan aikansa oppineimman humanistin Erasmus Rottendamilaisen kanssa ja kirjoitti asian johdosta pääteoksensa "Sidottu ratkaisuvalta".

        Mutta molemmat näistä täysin vastakkaisista vanhurskauttamisnäkemyksistä eivät voi olla oiketa. On vain yksi oikea ja autuaaksi ja vanhurskaaksi tekevä usko.

        Nähdään siis, että oppi on sangen laaja ja monipuolinen käsite;Kristuksen opissa on monta oppia: oppi luomisesta, oppi lunastuksesta ja vanhurskauttamisesta, oppi Kristuksen seurakunnasta, oppi pyhityksestä, oppi Jumalasta ja Pyhästä Hengestä jne.

        Mutta jos koko Kristuksen oppi pitäisi , kuten pyydät, esittää yhdellä lyhykäisellä lauseella, niin sitä voisi ehkä kuvata lyhyesti näin; Se on oppi armosta ja rakkaudesta, jonka Jumala on meille osoittanut.

        Olen samaa mieltä siitä, että vain YKSI usko pelastaa. Se on usko, joka luottaa yksin Kristuksen ansioon. Ihmisen ei tule lukea omaa uskoakaan ansioksi - se on vain käsivarsi, jolla armo vastaanotetaan.

        Raamatun tulee tietysti olla kaikkein ylin auktoriteetti ja se onkin Jumalan lapsella. Kuitenkaan KUKAAN ihminen ei koko elinaikanaan voi ymmärtää Raamattua täydellisesti ja siksi kenenkään uskokaan ei voi olla täysin puhdas. Siksi ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin luottaa Jumalan armoo Jeesuksessa. Lutherkaan ei ymmärtänyt Raamattua täydellisesti. Hän kehotti nostamaan hattua ja jatkamaan eteenpäin, jos ei jotain ymmärrä. Sanoit vielä, että pelastavan uskon tulee olla "loppuun asti vahvana pysyvä". Minusta uskolle ei voida asettaa moisia vaatimuksia. Harvanpa itsensä tuntevan usko aina niin kovin vahva on.

        Tämä on mielestäni se keskeinen oppi, tämä vanhurskauttamisoppi. Se on ydin, johon kaikki muut opinkappaleet nojaavat.


      • Joo joo
        - Abimelek kirjoitti:

        Luther ei pilkkaa Kastetta, Mitä sinä oikein höpötät!!

        Henkilö jolle vastasin, pilkkaa Kastetta.

        Onko se niin, että et voi edes kahta juttua tehdä samalla nimimerkillä, vai miksi sinä sekaannut tähän?

        Henkilö jolle vastasin, pilkkaa Kastetta

        Eipä pilkannutkaan, hän selvästikin moitti kasteen väärinkäyttäjiä. Vaikutta ettet tiedä kasteen merkitystä.


      • Suameee
        Todeksi nähty kirjoitti:

        Me ihmiset teemme virheitä ja monessa erehdymme ja se on inhimillistä. Mutta opissa erehtyminen on saatanallista! ( Martti Luther )

        Ei kannata käyttää fiiniä kieltä, jos ei sitä osaa.
        Tuokin latinalainen lauseesi on virheellinen.


      • - Abimelek
        Joo joo kirjoitti:

        Henkilö jolle vastasin, pilkkaa Kastetta

        Eipä pilkannutkaan, hän selvästikin moitti kasteen väärinkäyttäjiä. Vaikutta ettet tiedä kasteen merkitystä.

        Sellaista ei ole, kaste ei ole lääkettä eikä alkoholia, vaan Kasteessa syntiselle puetaan ylle Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus.

        Selvästikään et siis tiedä kasteesta mitään, mutta se onkin sinun ongelmasi.

        Älä kuitenkaan sekaannu minun ja muiden väliseen keskusteluun Pyhästä Kasteesta, koska et ymmärrä puheena olevasta asiasta mitään.


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että vain YKSI usko pelastaa. Se on usko, joka luottaa yksin Kristuksen ansioon. Ihmisen ei tule lukea omaa uskoakaan ansioksi - se on vain käsivarsi, jolla armo vastaanotetaan.

        Raamatun tulee tietysti olla kaikkein ylin auktoriteetti ja se onkin Jumalan lapsella. Kuitenkaan KUKAAN ihminen ei koko elinaikanaan voi ymmärtää Raamattua täydellisesti ja siksi kenenkään uskokaan ei voi olla täysin puhdas. Siksi ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin luottaa Jumalan armoo Jeesuksessa. Lutherkaan ei ymmärtänyt Raamattua täydellisesti. Hän kehotti nostamaan hattua ja jatkamaan eteenpäin, jos ei jotain ymmärrä. Sanoit vielä, että pelastavan uskon tulee olla "loppuun asti vahvana pysyvä". Minusta uskolle ei voida asettaa moisia vaatimuksia. Harvanpa itsensä tuntevan usko aina niin kovin vahva on.

        Tämä on mielestäni se keskeinen oppi, tämä vanhurskauttamisoppi. Se on ydin, johon kaikki muut opinkappaleet nojaavat.

        Matt. 10:22   Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        --------
        Matt. 24:8   Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        Matt. 24:9   Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        Matt. 24:10   Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        Matt. 24:11   Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        Matt. 24:12   Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        Matt. 24:13   Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        Matt. 24:14   Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        -------
        Mark. 13:13   Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.


      • - Abimelek
        Suameee kirjoitti:

        Ei kannata käyttää fiiniä kieltä, jos ei sitä osaa.
        Tuokin latinalainen lauseesi on virheellinen.

        Oikein selvää suomea oli teksti. Mikä sinulla piiputtaa!!!


      • yksinoikeus?
        - Abimelek kirjoitti:

        Sellaista ei ole, kaste ei ole lääkettä eikä alkoholia, vaan Kasteessa syntiselle puetaan ylle Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus.

        Selvästikään et siis tiedä kasteesta mitään, mutta se onkin sinun ongelmasi.

        Älä kuitenkaan sekaannu minun ja muiden väliseen keskusteluun Pyhästä Kasteesta, koska et ymmärrä puheena olevasta asiasta mitään.

        sekaantua kaikkien muiden keskusteluihin? Ja vaikka et tunne kirjoittajia, muutaman sanan jälkeen haukut heitä mitä rumimmin ja estät taivaaseen pääsyn! Häpeä poikanen!


      • - Abimelek
        yksinoikeus? kirjoitti:

        sekaantua kaikkien muiden keskusteluihin? Ja vaikka et tunne kirjoittajia, muutaman sanan jälkeen haukut heitä mitä rumimmin ja estät taivaaseen pääsyn! Häpeä poikanen!

        Pidä sinä huoli itsestäsi.


      • - Abimelek
        yksinoikeus? kirjoitti:

        sekaantua kaikkien muiden keskusteluihin? Ja vaikka et tunne kirjoittajia, muutaman sanan jälkeen haukut heitä mitä rumimmin ja estät taivaaseen pääsyn! Häpeä poikanen!

        Senkin kehtasit vielä valehdella. Yhdenkään ihmisen taivastiellä minä en ole esteenä, vaan kerron niille jotka eivät sitä vielä tiedä, kuinka taivaaseen päästään. Hallelujaa kiitos Jeesus. Hän on tie totuus ja elämä. Muuta tietä ei taivaaseen ole, eikä ikinä tule olemaan.


      • Ei oppi ojaan kaada
        uskis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että vain YKSI usko pelastaa. Se on usko, joka luottaa yksin Kristuksen ansioon. Ihmisen ei tule lukea omaa uskoakaan ansioksi - se on vain käsivarsi, jolla armo vastaanotetaan.

        Raamatun tulee tietysti olla kaikkein ylin auktoriteetti ja se onkin Jumalan lapsella. Kuitenkaan KUKAAN ihminen ei koko elinaikanaan voi ymmärtää Raamattua täydellisesti ja siksi kenenkään uskokaan ei voi olla täysin puhdas. Siksi ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin luottaa Jumalan armoo Jeesuksessa. Lutherkaan ei ymmärtänyt Raamattua täydellisesti. Hän kehotti nostamaan hattua ja jatkamaan eteenpäin, jos ei jotain ymmärrä. Sanoit vielä, että pelastavan uskon tulee olla "loppuun asti vahvana pysyvä". Minusta uskolle ei voida asettaa moisia vaatimuksia. Harvanpa itsensä tuntevan usko aina niin kovin vahva on.

        Tämä on mielestäni se keskeinen oppi, tämä vanhurskauttamisoppi. Se on ydin, johon kaikki muut opinkappaleet nojaavat.

        Kirjoittaessaan armovalinnasta Martti Luther lausuu näin: Jumala on valittuihinsa nähden katsonut heidän uskoonsa. Ei siihen uskoon, joka vaivoin hetken kestää ja kiusausten ajalla sammuu, mutta siihen uskoon, joka loppuun asti vahvana pysyy;sen päällä lepää Jumalan lupaukset, jotka ovat vahvat ja pettämättömät. Sen tähden voimme niihin täydellisesti luottaa.


      • se sama
        Suameee kirjoitti:

        Ei kannata käyttää fiiniä kieltä, jos ei sitä osaa.
        Tuokin latinalainen lauseesi on virheellinen.

        Piti olla Errare HUMANUM est. Cuisvis hominis est errare;nullius nisi insipientis in errore perseverare.


      • teutatess
        uskis kirjoitti:

        teidän mielestänne? Olisi mielenkiintoista kulla näkemyksenne siitä "oikeasta opista" yhdellä lauseella kiteytettynä.

        Minä ajattelen, että Kristuksen oppi on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä: "Jumala lähetti maailmaan ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen USKOO hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän!.

        Sanoit yhdellä sanalla .

        ARMO .

        Ja kaikki muu on jotain muuta .


      • Uskis
        teutatess kirjoitti:

        Sanoit yhdellä sanalla .

        ARMO .

        Ja kaikki muu on jotain muuta .

        Kiteytit hyvin. Juuri tuota hain kysymykselläni. Meidän pelastuksemme ja näin ollen koko uskomme lepää yksinomaan ARMON varassa.

        Voin olla väärässäkin, mutta kuulostaa että monet puhuessaan "opista" tarkoittavat jotain ihmeellisiä pelastusjärjestyksiä ja viritelmiä ja kiemuraisia pelastusteitä, vaikka tosiasiassa "oppi" on niin yksinkertainen asia, että pieni lapsikin sen ymmärtää.

        Kaikki opinkappaleet tulee peilata ARMON kautta. Jos esimerkiksi seurakuntaoppi otetaan erilleen vanhurskauttamisopista, seuraa tuomitsemista ja eriseuraisuutta. Jos pyhitysoppi revitään irti vanhurskauttamisopista (eli ARMOsta) seuraa lakihenkisyyttä ja sen seurauksena pyristelyä ja epätoivoa.

        Tuosta vahvana pysymisestä vielä selventäisin ajatuksiani. Toki vain "vahvana pysyvät" pelastuvat, eihän kukaan Jumalasta luopunut voi pelastua. Mutta ei kukaan pysy vahvana omalla voimallaan, vaan ainoastaan luottamalla Jeesukseen juuri niin heikkona ja epäuskoisena kuin on. Ei kukaan itsessään voi olla vahva ja siksi tässäki on tärkeää muistaa, ettei tee "vahvuudesta" jotain ansiovälinettä. Kaikki hyvä on Jumalan ARMOA.

        Tulipas tästä nyt pitkä epistola :) Mutta toivottavasti tästä selveni paremmin, mitä tarkoitin.


      • uskis
        Uskis kirjoitti:

        Kiteytit hyvin. Juuri tuota hain kysymykselläni. Meidän pelastuksemme ja näin ollen koko uskomme lepää yksinomaan ARMON varassa.

        Voin olla väärässäkin, mutta kuulostaa että monet puhuessaan "opista" tarkoittavat jotain ihmeellisiä pelastusjärjestyksiä ja viritelmiä ja kiemuraisia pelastusteitä, vaikka tosiasiassa "oppi" on niin yksinkertainen asia, että pieni lapsikin sen ymmärtää.

        Kaikki opinkappaleet tulee peilata ARMON kautta. Jos esimerkiksi seurakuntaoppi otetaan erilleen vanhurskauttamisopista, seuraa tuomitsemista ja eriseuraisuutta. Jos pyhitysoppi revitään irti vanhurskauttamisopista (eli ARMOsta) seuraa lakihenkisyyttä ja sen seurauksena pyristelyä ja epätoivoa.

        Tuosta vahvana pysymisestä vielä selventäisin ajatuksiani. Toki vain "vahvana pysyvät" pelastuvat, eihän kukaan Jumalasta luopunut voi pelastua. Mutta ei kukaan pysy vahvana omalla voimallaan, vaan ainoastaan luottamalla Jeesukseen juuri niin heikkona ja epäuskoisena kuin on. Ei kukaan itsessään voi olla vahva ja siksi tässäki on tärkeää muistaa, ettei tee "vahvuudesta" jotain ansiovälinettä. Kaikki hyvä on Jumalan ARMOA.

        Tulipas tästä nyt pitkä epistola :) Mutta toivottavasti tästä selveni paremmin, mitä tarkoitin.

        Asian voisi yksinkertaisesti sanoa näin: uskoni on vahva, koska Kristus uskoo minussa - en minä itse.


      • - Abimelek
        uskis kirjoitti:

        Asian voisi yksinkertaisesti sanoa näin: uskoni on vahva, koska Kristus uskoo minussa - en minä itse.

        Kaikki oleellinen tuli edellisissä viesteissäsi kerrottua. Valkoinen saatana on hyvin vaarallinen. Vaarallisempi kuin moni uskookaan.

        Gal. 5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        Gal. 5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään ...

        *) ** kaiken ** lain.


        Gal. 5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        Gal. 5:5   Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.

        Gal. 5:6   Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        Gal. 5:7   Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        Gal. 5:8   Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.

        Gal. 5:9   Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.


      • Ettei totuus unohtuisi
        Ei oppi ojaan kaada kirjoitti:

        Jeesus sanoi yhdelle: "Joka tahtoo minun tyköni tulla, hän tietäköön tästä opista"!

        Totta on, mitä kirjoitit Jumalan suuresta lahjasta ihmiskunnalle ja sen tuomasta pelastuksesta USKON kautta Kristukseen, meidän Herraamme.
        Mutta yhtä totta on sekin, että tuon uskon täytyy olla oikea, Jumalan sanaan perustuva ja siihen horjumatta luottava. Oppi uskosta siis edellyttää, että se on ainakin
        - Pyhän Raamatun ilmoituksen mukainen (Jeesuksen usko )
        - Omakohtainen
        - Loppuun saakka vahvana pysyvä

        Yksi keskeinen oppikysymys on aina ollut se, millä tavoin syntinen ihminen vanhurskautetaan Jumalan edessä. Jos kysymys esitetään katoliselle kirkkokunnalle niin he esittävät sen siinä valossa, että ihmisen pelastuksessa ovat vaikuttamassa paitsi Jumalan armo myös ihmisen tahto ja muutkin ominaisuudet, jotka eivät (heidän käsityksessään) täysin turmeltuneet, vaan ihmiselle jäi ominaisuuksia, joilla hän voi vaikuttaa omaan pelastukseensa; siis tietty synergismi on vaikuttamassa heidän vanhurskauttamisnäkemyksissään. Ja sen pohjana on väärä käsitys syntiinlankeemusken tuottamasta seurauksista ihmisen suhteen. Nämä katoliset käsitykset samoin kuin ns. vapaan ratkaisun mahdollisuuden ihmisen sielun pelastuksessa Martti Luther täydellisesti hylkäsi ja torjui ja julisti, että ihmisen pelastuminen kadotuksesta on vain ja ainoastaan Jumalan suorittaman armotyön tulosta; Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden! Vapaan ratkaisun osalta hän joutui ristiriitaan aikansa oppineimman humanistin Erasmus Rottendamilaisen kanssa ja kirjoitti asian johdosta pääteoksensa "Sidottu ratkaisuvalta".

        Mutta molemmat näistä täysin vastakkaisista vanhurskauttamisnäkemyksistä eivät voi olla oiketa. On vain yksi oikea ja autuaaksi ja vanhurskaaksi tekevä usko.

        Nähdään siis, että oppi on sangen laaja ja monipuolinen käsite;Kristuksen opissa on monta oppia: oppi luomisesta, oppi lunastuksesta ja vanhurskauttamisesta, oppi Kristuksen seurakunnasta, oppi pyhityksestä, oppi Jumalasta ja Pyhästä Hengestä jne.

        Mutta jos koko Kristuksen oppi pitäisi , kuten pyydät, esittää yhdellä lyhykäisellä lauseella, niin sitä voisi ehkä kuvata lyhyesti näin; Se on oppi armosta ja rakkaudesta, jonka Jumala on meille osoittanut.

        viimeiseen lauseeseen;Se on oppi armosta ja TOTUUDESTA, sillä Raamattu sanoo selkeästi, että "Laki on Mooseksen kautta annettu, armo ja totuus on Jeesuksessa Kristuksessa tullut"!


    • täydellisyyden tavoittelia

      isä Jeesuksen nimessä ja veressä tästä uudesta armon aamusta kiitos että voin siunata kaikkia kanssamatkaajia ja anna minulle anteeksi jo olen ollut loukkauksena jollekkin.

      • teutatess

        Saat kaikki synnit USKOA ARMOSTA annetuiksi JEESUS ON SOVITTANUT KAIKKIEN , KOKO MAAILMAN SYNNIT ANTEEKSI -33 PP. MEIDÄN tulee se vain USKOA .


      • Kristuksen kirkkolaki

        ja katumuksesi aito, niin pane nyt kätesi sydämellesi ja mieti, oletko menetellyt sen kirkkolain mukaan, jonka Herra Kristus antoi opetuslapsillensa,tuodessasi tänne kaiken kansan riepoteltavaksi yhden seurakunnan palvelijan sanat hänen saarnastansa, jota et edes näytä oikein käsittäneen!

        Oli tuon saarnamiehen puheessa vikaa tai ei, sinulla ei Kristuksen kirkkolain mukaan ollut mitään oikeutta tuoda hänen heikkouttaan (jos siinä puheessa sitä todella olikaan )tälle palstalle kaikkien asiaankuulumattomien reposteltavaksi ja vielä vähemmän nimitellä tuota veljeä (jos nyt häntä veljenäsi pidät) "höppänäksi". Kun tällaiseen olet langennut, todistaa se, ettet tunne Kristuksen kirkkolakia tai se ei ole ainakaan sinun sydämellesi tullut hallitsevaksi voimaksi. Eikö sinun olisi pitänyt mennä tuon saarnaajan luo ja kahden kesken keskustella asiasta ja pyytää häneltä mahdollista lisäselvitystä hänen sanojensa sisällöstä, jolloin olisit saanut varmuuden siitä, mitä hän todella tarkoitti ja samalla kertoa oman näkemyksesi asiata, jos se oli eriävä hänen käsityksestään ja niin olisi voinut syntyä hedelmällinen keskustelu asiasta teidän keskellenne ja olisit pysynyt Rakkauden lain alla asiassasi.

        Meitä on monta, jotka kuulimme myös tuon saarnan ja käsitimme sen olevan sen opetuksen päällä, mitä kristillisyydessä on vuosikymmenet julistettu. Ei sen pitäisi yhdellekään, jolle sielun autuus on ensimmäinen asia elämässä, aiheuttaa ruuansulatushäiriöitä eikä käydä psyyken päälle.
        Ei anonyyminä nimimerkin varassa kirjoittelu suojaa sen katseelta, joka kerran kaikki tuomitsee heidän tekojensa mukaan ja sitä paitsi asioilla on maallisestikin ottaen taipumus ajan myötä tulla ilmi. Mitä luulet tuon saarnamiehen silloin ajattelevan, jos saa kuulla, kuka hänestä moisia arvosteluja on lausunut ja kirjoittanut? Ja melkein sen jo arvaammekin, mistä leiristä se on lähtöisin; kirjoituksen "henki" paljastaa sen.

        Jos tahdot todella vapaaksi päästä, niin mene tuon "höppänäsi" luokse ja kerro, mille tielle olet lähtenyt; uskon että häneltä löytyy ymmärtämystä, anteeksiantoa ja avaraa sydäntä sinullekin, kun pääset häntä läheltä tuntemaan. Kiitä sitten Jumalaa ja Kristusta uudesta armon päivästä, jonka Hän sinullekin antoi. Silloin voisit todella olla nimimerkkisi kaltainen.


      • täydellisyyden tavoittelia
        Kristuksen kirkkolaki kirjoitti:

        ja katumuksesi aito, niin pane nyt kätesi sydämellesi ja mieti, oletko menetellyt sen kirkkolain mukaan, jonka Herra Kristus antoi opetuslapsillensa,tuodessasi tänne kaiken kansan riepoteltavaksi yhden seurakunnan palvelijan sanat hänen saarnastansa, jota et edes näytä oikein käsittäneen!

        Oli tuon saarnamiehen puheessa vikaa tai ei, sinulla ei Kristuksen kirkkolain mukaan ollut mitään oikeutta tuoda hänen heikkouttaan (jos siinä puheessa sitä todella olikaan )tälle palstalle kaikkien asiaankuulumattomien reposteltavaksi ja vielä vähemmän nimitellä tuota veljeä (jos nyt häntä veljenäsi pidät) "höppänäksi". Kun tällaiseen olet langennut, todistaa se, ettet tunne Kristuksen kirkkolakia tai se ei ole ainakaan sinun sydämellesi tullut hallitsevaksi voimaksi. Eikö sinun olisi pitänyt mennä tuon saarnaajan luo ja kahden kesken keskustella asiasta ja pyytää häneltä mahdollista lisäselvitystä hänen sanojensa sisällöstä, jolloin olisit saanut varmuuden siitä, mitä hän todella tarkoitti ja samalla kertoa oman näkemyksesi asiata, jos se oli eriävä hänen käsityksestään ja niin olisi voinut syntyä hedelmällinen keskustelu asiasta teidän keskellenne ja olisit pysynyt Rakkauden lain alla asiassasi.

        Meitä on monta, jotka kuulimme myös tuon saarnan ja käsitimme sen olevan sen opetuksen päällä, mitä kristillisyydessä on vuosikymmenet julistettu. Ei sen pitäisi yhdellekään, jolle sielun autuus on ensimmäinen asia elämässä, aiheuttaa ruuansulatushäiriöitä eikä käydä psyyken päälle.
        Ei anonyyminä nimimerkin varassa kirjoittelu suojaa sen katseelta, joka kerran kaikki tuomitsee heidän tekojensa mukaan ja sitä paitsi asioilla on maallisestikin ottaen taipumus ajan myötä tulla ilmi. Mitä luulet tuon saarnamiehen silloin ajattelevan, jos saa kuulla, kuka hänestä moisia arvosteluja on lausunut ja kirjoittanut? Ja melkein sen jo arvaammekin, mistä leiristä se on lähtöisin; kirjoituksen "henki" paljastaa sen.

        Jos tahdot todella vapaaksi päästä, niin mene tuon "höppänäsi" luokse ja kerro, mille tielle olet lähtenyt; uskon että häneltä löytyy ymmärtämystä, anteeksiantoa ja avaraa sydäntä sinullekin, kun pääset häntä läheltä tuntemaan. Kiitä sitten Jumalaa ja Kristusta uudesta armon päivästä, jonka Hän sinullekin antoi. Silloin voisit todella olla nimimerkkisi kaltainen.

        ajatuksistasi veli tai sisar,kyllä minä pidän tätä "höppänää" veljenäni kristuksessa .
        Se vain on niin että meitä on monenlaisia ihmisiä,sinäkään et tiedä sisimmästäni mitään ja silti sinä saat arvostella minua se kuuluu sinun oikeuksiisi.
        Siitä olen ehkä hieman surullinen että jätit kysymyksistäni ja ajatuksistani jotain miettimättä,mutta olen siihen elämässäni tottunut erilaisuuteni tähden.
        On totta että se ei edistä Jumalanvaltakunnan työtä jos riitelemme täällä,silti on totuudenmukaista sanoa että kristittyjen keskuudessa oleva eripura sitoo evankeliumin etenemistä jos vain vaikenemme ja sanomme toisillemme että "valtakunnassa kaikki hyvin".

        Voi kunpa kaikki näkemäni pahoinvointi olisikin raskauden pahoinvointia , mutta ei se ole ja koska sinulla on herkkä tunto ja aisti niin luulen sinunkin tietävän ja aistivan miksi lampailla on nälkä.Ei se paimen joka rakastaa lampaitaan anna niiden olla nälässä jos ilmaista ruokaa on saatavana ,ja miksi karitsojen annetaan vaeltaa holtittomasti maailman turuilla ? Jeesus sanoi että älkää mukautuko tämän maailman mukaan , me vain toistamme nämä sanat nuorille ja luemme litanian "syntejä" päälle mutta ymmärrämmekö me missä maailmassa nuoriso joutuu tänäpäivänä elämään? Minä esitän nämä kysymykset yhtälailla itselleni .

        Vastaus on väärä jos sanotaan että se johtuu kotoa,ei se johdu kotoa se johtuu siitä ruuasta jota heidät pakotetaan syömään,mutta ei tämä ole ainoastaan tämän palsta seurakunnan "synti"sitä esiintyy kautta siionin .

        Tämä ei ollut mikään riitauttamis tarkoitus ,sanoin vain mitä sydämelläni tunnen .


      • jeesuslainen
        täydellisyyden tavoittelia kirjoitti:

        ajatuksistasi veli tai sisar,kyllä minä pidän tätä "höppänää" veljenäni kristuksessa .
        Se vain on niin että meitä on monenlaisia ihmisiä,sinäkään et tiedä sisimmästäni mitään ja silti sinä saat arvostella minua se kuuluu sinun oikeuksiisi.
        Siitä olen ehkä hieman surullinen että jätit kysymyksistäni ja ajatuksistani jotain miettimättä,mutta olen siihen elämässäni tottunut erilaisuuteni tähden.
        On totta että se ei edistä Jumalanvaltakunnan työtä jos riitelemme täällä,silti on totuudenmukaista sanoa että kristittyjen keskuudessa oleva eripura sitoo evankeliumin etenemistä jos vain vaikenemme ja sanomme toisillemme että "valtakunnassa kaikki hyvin".

        Voi kunpa kaikki näkemäni pahoinvointi olisikin raskauden pahoinvointia , mutta ei se ole ja koska sinulla on herkkä tunto ja aisti niin luulen sinunkin tietävän ja aistivan miksi lampailla on nälkä.Ei se paimen joka rakastaa lampaitaan anna niiden olla nälässä jos ilmaista ruokaa on saatavana ,ja miksi karitsojen annetaan vaeltaa holtittomasti maailman turuilla ? Jeesus sanoi että älkää mukautuko tämän maailman mukaan , me vain toistamme nämä sanat nuorille ja luemme litanian "syntejä" päälle mutta ymmärrämmekö me missä maailmassa nuoriso joutuu tänäpäivänä elämään? Minä esitän nämä kysymykset yhtälailla itselleni .

        Vastaus on väärä jos sanotaan että se johtuu kotoa,ei se johdu kotoa se johtuu siitä ruuasta jota heidät pakotetaan syömään,mutta ei tämä ole ainoastaan tämän palsta seurakunnan "synti"sitä esiintyy kautta siionin .

        Tämä ei ollut mikään riitauttamis tarkoitus ,sanoin vain mitä sydämelläni tunnen .

        kuitenkin se, että saimme Tutusta kuulla pari saarnaa jotka olivat niin täyttä Jumalan sanaa,että nälkä ei jäänyt! Mutta...se on liian harvoin kun niitä kuule,lampailla on tosiaankin nälkä!!

        Mutta ne 'toisen leirin' ihmiset vain ajattelevat ,että meille ei kelpaa se saarnattu sana! Höps,kyllä Jumalan sana kelpaa,mutta se lappilipsuttelu,sitä ei jaksa.

        Rukoillaan kuitenkin seurakuntamme puolesta, että Pyhän Hengen tuulet alkaisivat puhaltamaan....ja kaikki kristityt voitaisiin yhdessä kiittää ja ylistää Jumalaa!


      • ketä tarkoitat
        jeesuslainen kirjoitti:

        kuitenkin se, että saimme Tutusta kuulla pari saarnaa jotka olivat niin täyttä Jumalan sanaa,että nälkä ei jäänyt! Mutta...se on liian harvoin kun niitä kuule,lampailla on tosiaankin nälkä!!

        Mutta ne 'toisen leirin' ihmiset vain ajattelevat ,että meille ei kelpaa se saarnattu sana! Höps,kyllä Jumalan sana kelpaa,mutta se lappilipsuttelu,sitä ei jaksa.

        Rukoillaan kuitenkin seurakuntamme puolesta, että Pyhän Hengen tuulet alkaisivat puhaltamaan....ja kaikki kristityt voitaisiin yhdessä kiittää ja ylistää Jumalaa!

        Olen sitä mieltä,että jos saarnaaja puhuu esim.semmoista että miksei takapuolet nouse penkistä parannuksen tekoon eli pönttöön , niin jotain on pielessä!

        Eikö me saada penkissäkin uskoa.Tällaisesta tulee väkisinkin mieleen ,että saarnaaja ajattelee tosissaan armoistuimen olevan pöntössä.

        Jos meidän uskomme on kiinni siitä pöntössä käymisestä niin apua.Itsekin tosin siellä joskus käyn ,mutta silloin haluan kuulla itselleni ne vahvistavat sanat ,että syntisi on anteeksi annettu.Uskomiseni ei kuitenkaaan ole enää sen takana Jumalan kiitos.On toki joskus ollut! ja tiedän mistä puhun.Kiitos Jeesus kun olet antanut armon tuntemisen!


      • - Abimelek
        Kristuksen kirkkolaki kirjoitti:

        ja katumuksesi aito, niin pane nyt kätesi sydämellesi ja mieti, oletko menetellyt sen kirkkolain mukaan, jonka Herra Kristus antoi opetuslapsillensa,tuodessasi tänne kaiken kansan riepoteltavaksi yhden seurakunnan palvelijan sanat hänen saarnastansa, jota et edes näytä oikein käsittäneen!

        Oli tuon saarnamiehen puheessa vikaa tai ei, sinulla ei Kristuksen kirkkolain mukaan ollut mitään oikeutta tuoda hänen heikkouttaan (jos siinä puheessa sitä todella olikaan )tälle palstalle kaikkien asiaankuulumattomien reposteltavaksi ja vielä vähemmän nimitellä tuota veljeä (jos nyt häntä veljenäsi pidät) "höppänäksi". Kun tällaiseen olet langennut, todistaa se, ettet tunne Kristuksen kirkkolakia tai se ei ole ainakaan sinun sydämellesi tullut hallitsevaksi voimaksi. Eikö sinun olisi pitänyt mennä tuon saarnaajan luo ja kahden kesken keskustella asiasta ja pyytää häneltä mahdollista lisäselvitystä hänen sanojensa sisällöstä, jolloin olisit saanut varmuuden siitä, mitä hän todella tarkoitti ja samalla kertoa oman näkemyksesi asiata, jos se oli eriävä hänen käsityksestään ja niin olisi voinut syntyä hedelmällinen keskustelu asiasta teidän keskellenne ja olisit pysynyt Rakkauden lain alla asiassasi.

        Meitä on monta, jotka kuulimme myös tuon saarnan ja käsitimme sen olevan sen opetuksen päällä, mitä kristillisyydessä on vuosikymmenet julistettu. Ei sen pitäisi yhdellekään, jolle sielun autuus on ensimmäinen asia elämässä, aiheuttaa ruuansulatushäiriöitä eikä käydä psyyken päälle.
        Ei anonyyminä nimimerkin varassa kirjoittelu suojaa sen katseelta, joka kerran kaikki tuomitsee heidän tekojensa mukaan ja sitä paitsi asioilla on maallisestikin ottaen taipumus ajan myötä tulla ilmi. Mitä luulet tuon saarnamiehen silloin ajattelevan, jos saa kuulla, kuka hänestä moisia arvosteluja on lausunut ja kirjoittanut? Ja melkein sen jo arvaammekin, mistä leiristä se on lähtöisin; kirjoituksen "henki" paljastaa sen.

        Jos tahdot todella vapaaksi päästä, niin mene tuon "höppänäsi" luokse ja kerro, mille tielle olet lähtenyt; uskon että häneltä löytyy ymmärtämystä, anteeksiantoa ja avaraa sydäntä sinullekin, kun pääset häntä läheltä tuntemaan. Kiitä sitten Jumalaa ja Kristusta uudesta armon päivästä, jonka Hän sinullekin antoi. Silloin voisit todella olla nimimerkkisi kaltainen.

        Osaatko asettua kenekään muun kuulijan asemaan??
        Sinä joka jo lapsesta asti tunnet esikoislestadiolaisen koodisanaston, ja hyväksyt arvostelematta nykyisen lakihenkisen julistuksen, katsot olevasi oikeutettu arvostelemaan muita kuulijoita.

        Vika on siis aina muissa, ja kuulijoissa??

        Ryhdyt mittaamaan toisen katumuksen aitoutta? Se jo osoittaa selvästi sen, että kristinuskon ydinsanoma ei ole sinulle avautunut lainkaan.

        Eihän kristittyjä ole lähetetty kaikkeen maailmaan mittarit kainalossa, mittailemaan niillä ihmisten katumuksen syvyyttä, vaan julistamaan evankeliumia Kristuksesta! JO ON AIKOIHIN ELETTY!!

        Kaiken kansa riepoteltavaksi?

        Emmehän me kukaan arvostele täällä julistajia ihmisinä, vaan arvostelemme heidän työnsä tuloksia, julistustaan Pyhän Raamatun valossa.

        Seurakunta on kutsunut ja asettanut saarnaajat JULKISEEN VIRKAAN palvelemaan ja ruokkimaan seurakuntaa Jumalan sanalla.

        Jumalan elävä sana on JEESUS KRISTUS JUMALAN POIKA VAPAHTAJA.

        USKOA HÄNEEN TULEE JULISTAA.

        MITÄ USKO KRISTUKSEEN ON???

        Room. 4:14   Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä,

        niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

        Room. 4:15   Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        Room. 4:16   

        - Sentähden se on uskosta,
        - että se olisi armosta;
        - että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle,
        - ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä

        Room. 4:17   - niinkuin kirjoitettu on:

        "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.

        Room. 4:18   Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        Room. 4:19   eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;

        Room. 4:20   mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
        Room. 4:21   ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
        ____________
        *) Room. 4:22   Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
        ____________

        Room. 4:23   Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
        Room. 4:24   vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
        Room. 4:25   joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
        ==========

        *) Room. 5:1   Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        Room. 5:2   jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ...

        - ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.


      • yks vaan
        ketä tarkoitat kirjoitti:

        Olen sitä mieltä,että jos saarnaaja puhuu esim.semmoista että miksei takapuolet nouse penkistä parannuksen tekoon eli pönttöön , niin jotain on pielessä!

        Eikö me saada penkissäkin uskoa.Tällaisesta tulee väkisinkin mieleen ,että saarnaaja ajattelee tosissaan armoistuimen olevan pöntössä.

        Jos meidän uskomme on kiinni siitä pöntössä käymisestä niin apua.Itsekin tosin siellä joskus käyn ,mutta silloin haluan kuulla itselleni ne vahvistavat sanat ,että syntisi on anteeksi annettu.Uskomiseni ei kuitenkaaan ole enää sen takana Jumalan kiitos.On toki joskus ollut! ja tiedän mistä puhun.Kiitos Jeesus kun olet antanut armon tuntemisen!

        välittäkö tuollaisista puheista ja opetuksista.Antakaa mennä toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos.Tuollaiset höpinät ei varmastikkaan ole oikein pöntöstä puhua.

        Uskokaa Jumalan sana ja hakekaa sitä ravintoa sieltä mistä saatte.Niiin teen itsekkin.Kautta siionin on kyllä elävää Sanaa kun sitä osaa hakea,kyllä Jumala johdattaa kun sitä nöyränä pyytää.

        Eikä kannata uskoa ,sitä mitä nyt niin paljon seuroissa korostetaan ,että mihihnkään muualle ei saa mennä.Silloin tyyppi ei ole ymmärtänyt alkuunkaan seurakuntaoppia.Tietenkin täytyy olla tarkkana mitä mistäkin otttaa, väärää sanaaakin on joka paikassa.Rukoilkaa itsellenne hengen erottamisen lahjaa,Jumala sen voi antaa.


      • jeesuslainen
        - Abimelek kirjoitti:

        Osaatko asettua kenekään muun kuulijan asemaan??
        Sinä joka jo lapsesta asti tunnet esikoislestadiolaisen koodisanaston, ja hyväksyt arvostelematta nykyisen lakihenkisen julistuksen, katsot olevasi oikeutettu arvostelemaan muita kuulijoita.

        Vika on siis aina muissa, ja kuulijoissa??

        Ryhdyt mittaamaan toisen katumuksen aitoutta? Se jo osoittaa selvästi sen, että kristinuskon ydinsanoma ei ole sinulle avautunut lainkaan.

        Eihän kristittyjä ole lähetetty kaikkeen maailmaan mittarit kainalossa, mittailemaan niillä ihmisten katumuksen syvyyttä, vaan julistamaan evankeliumia Kristuksesta! JO ON AIKOIHIN ELETTY!!

        Kaiken kansa riepoteltavaksi?

        Emmehän me kukaan arvostele täällä julistajia ihmisinä, vaan arvostelemme heidän työnsä tuloksia, julistustaan Pyhän Raamatun valossa.

        Seurakunta on kutsunut ja asettanut saarnaajat JULKISEEN VIRKAAN palvelemaan ja ruokkimaan seurakuntaa Jumalan sanalla.

        Jumalan elävä sana on JEESUS KRISTUS JUMALAN POIKA VAPAHTAJA.

        USKOA HÄNEEN TULEE JULISTAA.

        MITÄ USKO KRISTUKSEEN ON???

        Room. 4:14   Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä,

        niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

        Room. 4:15   Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        Room. 4:16   

        - Sentähden se on uskosta,
        - että se olisi armosta;
        - että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle,
        - ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä

        Room. 4:17   - niinkuin kirjoitettu on:

        "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.

        Room. 4:18   Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        Room. 4:19   eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;

        Room. 4:20   mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
        Room. 4:21   ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
        ____________
        *) Room. 4:22   Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
        ____________

        Room. 4:23   Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
        Room. 4:24   vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
        Room. 4:25   joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
        ==========

        *) Room. 5:1   Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        Room. 5:2   jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ...

        - ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

        Nimenomaan saarnaaja on asetettu palvelemaa seurakuntaa,monesti meillä tuntuu olevan toisin päin.Kyllä saarnaajia palvotaan ja nuollaan,kuskataan mersuilla kekkereistä toisiin.Onneksi on niitäkin saarnajia jotka pysähtyvät syntisen kohdalle ja kysyvät mitä kuuluu ja kuinka olet jaksanut.Kiitos Jumalalle näistä ihanista sielunhoitajista joita meilläkin on,jotkut saarnaajkat kyllä mielummin kiertävät kaukaa ettei tarvi edes tervehtiä.Omalla paikkakunnallanikin on saarnaaja joka ei koskaan ole tervehtinyt vaikka vastaan tulee.Jopa kaupassa mielummin on niin ,ettei huomaa.


      • yks vaan
        Kristuksen kirkkolaki kirjoitti:

        ja katumuksesi aito, niin pane nyt kätesi sydämellesi ja mieti, oletko menetellyt sen kirkkolain mukaan, jonka Herra Kristus antoi opetuslapsillensa,tuodessasi tänne kaiken kansan riepoteltavaksi yhden seurakunnan palvelijan sanat hänen saarnastansa, jota et edes näytä oikein käsittäneen!

        Oli tuon saarnamiehen puheessa vikaa tai ei, sinulla ei Kristuksen kirkkolain mukaan ollut mitään oikeutta tuoda hänen heikkouttaan (jos siinä puheessa sitä todella olikaan )tälle palstalle kaikkien asiaankuulumattomien reposteltavaksi ja vielä vähemmän nimitellä tuota veljeä (jos nyt häntä veljenäsi pidät) "höppänäksi". Kun tällaiseen olet langennut, todistaa se, ettet tunne Kristuksen kirkkolakia tai se ei ole ainakaan sinun sydämellesi tullut hallitsevaksi voimaksi. Eikö sinun olisi pitänyt mennä tuon saarnaajan luo ja kahden kesken keskustella asiasta ja pyytää häneltä mahdollista lisäselvitystä hänen sanojensa sisällöstä, jolloin olisit saanut varmuuden siitä, mitä hän todella tarkoitti ja samalla kertoa oman näkemyksesi asiata, jos se oli eriävä hänen käsityksestään ja niin olisi voinut syntyä hedelmällinen keskustelu asiasta teidän keskellenne ja olisit pysynyt Rakkauden lain alla asiassasi.

        Meitä on monta, jotka kuulimme myös tuon saarnan ja käsitimme sen olevan sen opetuksen päällä, mitä kristillisyydessä on vuosikymmenet julistettu. Ei sen pitäisi yhdellekään, jolle sielun autuus on ensimmäinen asia elämässä, aiheuttaa ruuansulatushäiriöitä eikä käydä psyyken päälle.
        Ei anonyyminä nimimerkin varassa kirjoittelu suojaa sen katseelta, joka kerran kaikki tuomitsee heidän tekojensa mukaan ja sitä paitsi asioilla on maallisestikin ottaen taipumus ajan myötä tulla ilmi. Mitä luulet tuon saarnamiehen silloin ajattelevan, jos saa kuulla, kuka hänestä moisia arvosteluja on lausunut ja kirjoittanut? Ja melkein sen jo arvaammekin, mistä leiristä se on lähtöisin; kirjoituksen "henki" paljastaa sen.

        Jos tahdot todella vapaaksi päästä, niin mene tuon "höppänäsi" luokse ja kerro, mille tielle olet lähtenyt; uskon että häneltä löytyy ymmärtämystä, anteeksiantoa ja avaraa sydäntä sinullekin, kun pääset häntä läheltä tuntemaan. Kiitä sitten Jumalaa ja Kristusta uudesta armon päivästä, jonka Hän sinullekin antoi. Silloin voisit todella olla nimimerkkisi kaltainen.

        Voi rakas ystävä, huomaatko ollenkaan että sinä ja sinun leiriläisesi, te syyllistytte koko ajan siihen toisten tuomitsemiseen, itse te ette anna meidän uskoa, niin jopa se meidän usko otetaan pois.Se on totta ja myöskin minulle se on suoraan sanottu, kun en ole ihan normien näköinen.


      • jeesuslainen
        yks vaan kirjoitti:

        Voi rakas ystävä, huomaatko ollenkaan että sinä ja sinun leiriläisesi, te syyllistytte koko ajan siihen toisten tuomitsemiseen, itse te ette anna meidän uskoa, niin jopa se meidän usko otetaan pois.Se on totta ja myöskin minulle se on suoraan sanottu, kun en ole ihan normien näköinen.

        että kukaan ei voi toisen uskoa ottaa pois.Älä sisar tai veli hätäile!


      • - Abimelek
        jeesuslainen kirjoitti:

        Nimenomaan saarnaaja on asetettu palvelemaa seurakuntaa,monesti meillä tuntuu olevan toisin päin.Kyllä saarnaajia palvotaan ja nuollaan,kuskataan mersuilla kekkereistä toisiin.Onneksi on niitäkin saarnajia jotka pysähtyvät syntisen kohdalle ja kysyvät mitä kuuluu ja kuinka olet jaksanut.Kiitos Jumalalle näistä ihanista sielunhoitajista joita meilläkin on,jotkut saarnaajkat kyllä mielummin kiertävät kaukaa ettei tarvi edes tervehtiä.Omalla paikkakunnallanikin on saarnaaja joka ei koskaan ole tervehtinyt vaikka vastaan tulee.Jopa kaupassa mielummin on niin ,ettei huomaa.

        Voi menettää rituaalisen puhtautensa seurakunnan sertifioimien hyväosaisten uskovien silmissä, jos katsookin syntiseen naiseen päin.

        Jeesus puhui fariseusherralle Siimonille, katse käännettynä syntiseen naiseen päin. Tällä teolla Jeesus osoitti silloisen juutalaisen kulttuurin mukaan syvän halveksuntansa Siimonin toimintaa kohtaan.

        Luuk. 7:44   Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
        Luuk. 7:45   Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
        Luuk. 7:46   Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.
        Luuk. 7:47   Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."
        Luuk. 7:48   Sitten hän sanoi naiselle: "Sinun syntisi ovat anteeksi annetut."


      • - Abimelek
        yks vaan kirjoitti:

        Voi rakas ystävä, huomaatko ollenkaan että sinä ja sinun leiriläisesi, te syyllistytte koko ajan siihen toisten tuomitsemiseen, itse te ette anna meidän uskoa, niin jopa se meidän usko otetaan pois.Se on totta ja myöskin minulle se on suoraan sanottu, kun en ole ihan normien näköinen.

        Nämät sertifikaatti direktiivit juu...

        Näin se on silloin kun usko Kristukseen on loppunut, (jos on ollutkaan) ja "usko" on rakentunut kasvatuskristillisyyden mukaisten (uskon tienaanis- ja ylläpito- konstien varaan).
        =========
        Nyt on kuitenkin erotettava tarkoin se, että Jumala on antanut seurakunnalle armovälineitä HEIKON USKON vahvistamiseksi. Ihminen tulee vanhurskaaksi USKON KAUTTA. Siksi kaikki se, mikä tulee esteeksi henkilökohtaiselle uskomiselle, on pois pantavaa kuonaa!!

        Siksi jokainen voi vapaasti ja vapain sydämin käyttää myös kahdenkeskistä ripittäytymistä, ja Jumalan sanan vakuutusten saamista aivan henkilökohtaisella tasolla, käymällä esimerkiksi saarnamiesten kaulassa kuulemassa sanan uskon vanhvistukseksi.


      • Xantippa II
        yks vaan kirjoitti:

        välittäkö tuollaisista puheista ja opetuksista.Antakaa mennä toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos.Tuollaiset höpinät ei varmastikkaan ole oikein pöntöstä puhua.

        Uskokaa Jumalan sana ja hakekaa sitä ravintoa sieltä mistä saatte.Niiin teen itsekkin.Kautta siionin on kyllä elävää Sanaa kun sitä osaa hakea,kyllä Jumala johdattaa kun sitä nöyränä pyytää.

        Eikä kannata uskoa ,sitä mitä nyt niin paljon seuroissa korostetaan ,että mihihnkään muualle ei saa mennä.Silloin tyyppi ei ole ymmärtänyt alkuunkaan seurakuntaoppia.Tietenkin täytyy olla tarkkana mitä mistäkin otttaa, väärää sanaaakin on joka paikassa.Rukoilkaa itsellenne hengen erottamisen lahjaa,Jumala sen voi antaa.

        se hengen erottaminen lahja. Joku koiranleuka sanoi aikanaan eräälle vanhalle, arvostetulle saarnamiehelle, joka hautasi kolmatta vaimoaan, että sinulla se on tuo "hengen erottamisen lahja".
        Taidat olla niitä, joista AI aikanaan sanoi, että on sellaisia uskovaisia, jotka hörppäävät joka ämmän kiulusta kuin juottovasikka ja sitten on koko päivän pershe kuralla.


      • Sylillä ja sytämmellä
        jeesuslainen kirjoitti:

        Nimenomaan saarnaaja on asetettu palvelemaa seurakuntaa,monesti meillä tuntuu olevan toisin päin.Kyllä saarnaajia palvotaan ja nuollaan,kuskataan mersuilla kekkereistä toisiin.Onneksi on niitäkin saarnajia jotka pysähtyvät syntisen kohdalle ja kysyvät mitä kuuluu ja kuinka olet jaksanut.Kiitos Jumalalle näistä ihanista sielunhoitajista joita meilläkin on,jotkut saarnaajkat kyllä mielummin kiertävät kaukaa ettei tarvi edes tervehtiä.Omalla paikkakunnallanikin on saarnaaja joka ei koskaan ole tervehtinyt vaikka vastaan tulee.Jopa kaupassa mielummin on niin ,ettei huomaa.

        siellä kaupassa on mukana sama kunnianperkele, joka sinuakin estää menemästä tuon saarnaajan luo ja julkisesti tervehtimästä häntä oikein kaulalta "Jumalan Terveellä". Teeppäs joskus tämä temppu, niin saat nähdä, että jää sulaa molempien sydämeltä. Tämä on koettu asia minun kohdalla.


      • Standardissa
        yks vaan kirjoitti:

        Voi rakas ystävä, huomaatko ollenkaan että sinä ja sinun leiriläisesi, te syyllistytte koko ajan siihen toisten tuomitsemiseen, itse te ette anna meidän uskoa, niin jopa se meidän usko otetaan pois.Se on totta ja myöskin minulle se on suoraan sanottu, kun en ole ihan normien näköinen.

        niin ei tartte kuunnella noita huomautuksia poikkeavuudestasi. Ja voihan se olla, että olet juuri normin kaltainen, mutta normi ei koske kristityitä vaan maailman joukkoa. Näitä näkyy nykyisin jo melko paljon meidänkin kokouselämässä.


      • Raamatun omistaja
        - Abimelek kirjoitti:

        Osaatko asettua kenekään muun kuulijan asemaan??
        Sinä joka jo lapsesta asti tunnet esikoislestadiolaisen koodisanaston, ja hyväksyt arvostelematta nykyisen lakihenkisen julistuksen, katsot olevasi oikeutettu arvostelemaan muita kuulijoita.

        Vika on siis aina muissa, ja kuulijoissa??

        Ryhdyt mittaamaan toisen katumuksen aitoutta? Se jo osoittaa selvästi sen, että kristinuskon ydinsanoma ei ole sinulle avautunut lainkaan.

        Eihän kristittyjä ole lähetetty kaikkeen maailmaan mittarit kainalossa, mittailemaan niillä ihmisten katumuksen syvyyttä, vaan julistamaan evankeliumia Kristuksesta! JO ON AIKOIHIN ELETTY!!

        Kaiken kansa riepoteltavaksi?

        Emmehän me kukaan arvostele täällä julistajia ihmisinä, vaan arvostelemme heidän työnsä tuloksia, julistustaan Pyhän Raamatun valossa.

        Seurakunta on kutsunut ja asettanut saarnaajat JULKISEEN VIRKAAN palvelemaan ja ruokkimaan seurakuntaa Jumalan sanalla.

        Jumalan elävä sana on JEESUS KRISTUS JUMALAN POIKA VAPAHTAJA.

        USKOA HÄNEEN TULEE JULISTAA.

        MITÄ USKO KRISTUKSEEN ON???

        Room. 4:14   Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä,

        niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

        Room. 4:15   Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        Room. 4:16   

        - Sentähden se on uskosta,
        - että se olisi armosta;
        - että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle,
        - ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä

        Room. 4:17   - niinkuin kirjoitettu on:

        "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.

        Room. 4:18   Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        Room. 4:19   eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;

        Room. 4:20   mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
        Room. 4:21   ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
        ____________
        *) Room. 4:22   Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
        ____________

        Room. 4:23   Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
        Room. 4:24   vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
        Room. 4:25   joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
        ==========

        *) Room. 5:1   Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        Room. 5:2   jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ...

        - ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

        saitti Raamatusta kopioiduilla lauseilla? Etkö pitempää litaniaa sieltä löytänyt. Miksi et kopioi koko Raamattua tänne? Edesmennyt saarnaaja AH arvosteli kerran lähetysmatkallaan saarnakumppaninsa VV:n (joka viljeli saarnoissaan paljon raamatun lauseita )saarnaa sanomalla, että "voihan sitä luetella raamatunlauseita peräkkäin paljonkin, jos ei ole muuta puhumista kristityille heidän uskostaan ja kristillisyydestään".
        Meillä lähes jokaisella on jo nykymaailman aikaan oma raamattumme, josta voimme itsekin tutkia asioita. Onko sulla mitään omakohtaista kerrottavaa kokemuksistasi armonjärjestyksestä ( joita Laestadius monessa saarnassaan kaipaa heränneiltä ja kristityiltä )ja elävän uskon syttymisestä sydämellesi ja mitä se on vaikuttanut sinun elämässäsi? Jos nämä puuttuvat, puuttuu todella paljon. Laestadius puhuu Jeesuksen opetuslasten kokemusten pohjalta siitä elävästä uskosta, joka syttyi opetuslasten sydämille Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen ja sanoi, että se usko ei ole niin vahva kuin se entinen kuollut usko, joka kyllä kirjaimen jälkeern oli oikea, mutta ei autuaaksitekeväinen. Mutta siinä uskossa, joka tuli opetuslapsille Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen on ensiksikin suuri pelko ja hartaus, toisinaan murhe ja kaipaus, toisinaan ilo ja riemu Pyhässä Hengessä, toisinaan kovat kiusaukset ja epäilykset. Ja mitkä vielä ovat ELÄVÄN USKON tuntomerkit? Suuri halu ilmoittaa muille opetuslapsille heidän koettelemuksiaan ja puhumaan kristillisyydestä. Näin siis Laestadius elävän uskon tuntomerkeistä.


      • ...
        Standardissa kirjoitti:

        niin ei tartte kuunnella noita huomautuksia poikkeavuudestasi. Ja voihan se olla, että olet juuri normin kaltainen, mutta normi ei koske kristityitä vaan maailman joukkoa. Näitä näkyy nykyisin jo melko paljon meidänkin kokouselämässä.

        ikänä en enää niitä normeja halua.Tiedän Jumalan kelpuuttavan minut just tällaisena kuin olen!Kiitos Jumalalle ,että mun ei enää tarvi yrittää mitään!Ei se autuus ole rievuissa tai hiuksissa tai ripsivärissä.AAmen.


      • Suomi-fani
        jeesuslainen kirjoitti:

        kuitenkin se, että saimme Tutusta kuulla pari saarnaa jotka olivat niin täyttä Jumalan sanaa,että nälkä ei jäänyt! Mutta...se on liian harvoin kun niitä kuule,lampailla on tosiaankin nälkä!!

        Mutta ne 'toisen leirin' ihmiset vain ajattelevat ,että meille ei kelpaa se saarnattu sana! Höps,kyllä Jumalan sana kelpaa,mutta se lappilipsuttelu,sitä ei jaksa.

        Rukoillaan kuitenkin seurakuntamme puolesta, että Pyhän Hengen tuulet alkaisivat puhaltamaan....ja kaikki kristityt voitaisiin yhdessä kiittää ja ylistää Jumalaa!

        < kuitenkin saimme kuulla Tutusta ( tarkoittanee Turusta )pari saarnaa jotka olivat niin täyttä Jumalan sanaa, että ei nälkä jäänyt.>

        Tarkoitat varmaan SP:n ja RH:n saarnoja. Kyllä olivatkin terveelliset saarnat. Mutta mitäs ne muut saarnat mielestäsi olivat, kun eivät olleet Jumalan sanaa?

        Mitä tarkoitat "toisen leirin " ihmisillä? Oletko alkanut jo jakamaan kristittyjen laumaa kahtia, kuten lihan vapauden rakentajat sata vuotta sitten? Uskolliset työmiehet Herran viinimäessä ovat kuitenkin tehneet aina työtä sen eteen, että lauma pysyisi yhtenä ja koossa ylipaimenen Jeesuksen ympärillä ja että viinimäen aita myös kunnossa pysyisi. Ja sen työn on Herra myös siunannut. Mutta viha Lapinmaan seurakuntaa ja sen työmiehiä kohtaan näyttää olevan sammumaton. Se pursuaa esiin joka raosta.

        Mutta Ihanaa on sitten, kun lopullinen voitto saavutetaan.


      • - Abimelek
        Raamatun omistaja kirjoitti:

        saitti Raamatusta kopioiduilla lauseilla? Etkö pitempää litaniaa sieltä löytänyt. Miksi et kopioi koko Raamattua tänne? Edesmennyt saarnaaja AH arvosteli kerran lähetysmatkallaan saarnakumppaninsa VV:n (joka viljeli saarnoissaan paljon raamatun lauseita )saarnaa sanomalla, että "voihan sitä luetella raamatunlauseita peräkkäin paljonkin, jos ei ole muuta puhumista kristityille heidän uskostaan ja kristillisyydestään".
        Meillä lähes jokaisella on jo nykymaailman aikaan oma raamattumme, josta voimme itsekin tutkia asioita. Onko sulla mitään omakohtaista kerrottavaa kokemuksistasi armonjärjestyksestä ( joita Laestadius monessa saarnassaan kaipaa heränneiltä ja kristityiltä )ja elävän uskon syttymisestä sydämellesi ja mitä se on vaikuttanut sinun elämässäsi? Jos nämä puuttuvat, puuttuu todella paljon. Laestadius puhuu Jeesuksen opetuslasten kokemusten pohjalta siitä elävästä uskosta, joka syttyi opetuslasten sydämille Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen ja sanoi, että se usko ei ole niin vahva kuin se entinen kuollut usko, joka kyllä kirjaimen jälkeern oli oikea, mutta ei autuaaksitekeväinen. Mutta siinä uskossa, joka tuli opetuslapsille Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen on ensiksikin suuri pelko ja hartaus, toisinaan murhe ja kaipaus, toisinaan ilo ja riemu Pyhässä Hengessä, toisinaan kovat kiusaukset ja epäilykset. Ja mitkä vielä ovat ELÄVÄN USKON tuntomerkit? Suuri halu ilmoittaa muille opetuslapsille heidän koettelemuksiaan ja puhumaan kristillisyydestä. Näin siis Laestadius elävän uskon tuntomerkeistä.

        Nyt kuitenkin tiedän sen, kenen leipää syöt ja kenen lauluja laulat.

        Voi jospa saisit heräyksen ja kokkisit parannuksen armon sinäkin.


      • - Abimelek
        ... kirjoitti:

        ikänä en enää niitä normeja halua.Tiedän Jumalan kelpuuttavan minut just tällaisena kuin olen!Kiitos Jumalalle ,että mun ei enää tarvi yrittää mitään!Ei se autuus ole rievuissa tai hiuksissa tai ripsivärissä.AAmen.

        Näin pitäisi kaikkien reväistä itsensä irti tapojen orjuudest, kiittamaan ja ylistämään Jeesusta Kristusta. Sillä armosta me olemme pelastetut, emme itsemme kautta, se on Jumalan lahja. Aamen! Hallelujaa kiitos Jeesus!


      • Hellanlettas sentään
        - Abimelek kirjoitti:

        Näin pitäisi kaikkien reväistä itsensä irti tapojen orjuudest, kiittamaan ja ylistämään Jeesusta Kristusta. Sillä armosta me olemme pelastetut, emme itsemme kautta, se on Jumalan lahja. Aamen! Hallelujaa kiitos Jeesus!

        jos et sieltä jo olekin. Siellä saat kiittää ja ylistää täysin rinnoin ja mikä parasta, saat pitää kaiken sen maailmallisuuden, josta Jeesus omiansa varoitti ja kielsi rakastamasta tätä katoavaa maailmaa. Siellä sinulle ja kaltaisillesi ei huomautella kuteista eikä ripsiväreistä (paitsi jos se ei ole viimeisen muodin mukainen )eikä muistakaan riikinkukon sulista. Mutta voi käydä niinkin, että jäät sittenkin ilman sitä parasta vaatetusta, joka peittää meidän alastomuutemme Jumalan vanhurskauden edessä.

        Jos tämän lestadiolaisen herätyksen opetukset ja neuvot on sinulle noin raskaat kantaa ja seurata, niin miksi ihmeessä kiusaat itseäsi ja muita tämän joukon kanssa, kun ei sun ole pakko. Valitse joku muu joukko, joka paremmin vastaa käsityksiäsi oikeasta Kristuksen seurakunnasta. Pääset siellä ehkä "tyhmäin opettajaksi", kuten apostoli sanoo.
        Voin vakuuttaa, että on monia, joiden ei sinua ikävä tule.


      • jeesuslainen
        Hellanlettas sentään kirjoitti:

        jos et sieltä jo olekin. Siellä saat kiittää ja ylistää täysin rinnoin ja mikä parasta, saat pitää kaiken sen maailmallisuuden, josta Jeesus omiansa varoitti ja kielsi rakastamasta tätä katoavaa maailmaa. Siellä sinulle ja kaltaisillesi ei huomautella kuteista eikä ripsiväreistä (paitsi jos se ei ole viimeisen muodin mukainen )eikä muistakaan riikinkukon sulista. Mutta voi käydä niinkin, että jäät sittenkin ilman sitä parasta vaatetusta, joka peittää meidän alastomuutemme Jumalan vanhurskauden edessä.

        Jos tämän lestadiolaisen herätyksen opetukset ja neuvot on sinulle noin raskaat kantaa ja seurata, niin miksi ihmeessä kiusaat itseäsi ja muita tämän joukon kanssa, kun ei sun ole pakko. Valitse joku muu joukko, joka paremmin vastaa käsityksiäsi oikeasta Kristuksen seurakunnasta. Pääset siellä ehkä "tyhmäin opettajaksi", kuten apostoli sanoo.
        Voin vakuuttaa, että on monia, joiden ei sinua ikävä tule.

        Onneks Jeesus rakastaa suakin niinkuin Abimelekkiäkin ja meitä kaikkia.Hän ei hylkää jos me ei hyljätä.Aina on saarnattu ,että se mieli ,se mieli.Sinä et meidän uskoa voi pois ottaa Jumalan kiitos!!!!!


      • Vaivattu matkamies
        jeesuslainen kirjoitti:

        Onneks Jeesus rakastaa suakin niinkuin Abimelekkiäkin ja meitä kaikkia.Hän ei hylkää jos me ei hyljätä.Aina on saarnattu ,että se mieli ,se mieli.Sinä et meidän uskoa voi pois ottaa Jumalan kiitos!!!!!

        oikeata uskoa ollutkaan? Tarkoitan sellaista, joka on koeteltu, kuten Aabrahamin usko ja tulessa puhdistettu. Raamatunlauseita kyllä teiltä löytyy ja toisten haukkumisia. Missä on kristillinen rakkaus, jonka sanotaan olevan elävän uskon hedelmä? Osoita uskosi töissäsi, kuten esim. kanssaihmisten mielipiteitä kunnioittaen ja heidän heikkouksiaan kärsien.


      • jeesuslainen
        Vaivattu matkamies kirjoitti:

        oikeata uskoa ollutkaan? Tarkoitan sellaista, joka on koeteltu, kuten Aabrahamin usko ja tulessa puhdistettu. Raamatunlauseita kyllä teiltä löytyy ja toisten haukkumisia. Missä on kristillinen rakkaus, jonka sanotaan olevan elävän uskon hedelmä? Osoita uskosi töissäsi, kuten esim. kanssaihmisten mielipiteitä kunnioittaen ja heidän heikkouksiaan kärsien.

        Olen ollut kovissakoettelemuksissa elämäni aikana.Niiden myötä olen saanut kokea Jumalan armon.Olen niin suuri syntinen, että olen tajunnut Jumalan armon niin suureksi.Minulla on kyllä rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan, kaikki saa olla juuri sellaisia kuin ovat, mutta haluan pikkuisen puollustella kun huomaan , että 'te tiukkikset' ette millään antaisi meidän uskoa ja olla edes seurakunnassa mukana.On jopa sanottu niin räikeesti, että parempi kun me lähdettäis sieltä pois.Tämä on myöskin meidän herätysliikkeemme ja hengellinen kotimme.
        Me vaan 'päästetään' muutkin ihmiset taivaaseen ja ollaan veljiä ja sisaria Kristuksessa myöskin vaikka helluntailaisen tai babtistin kanssa, kenen vaan, seurakuntaan katsomatta,kunhan vanhurskauttamisoppi on kohdallaan.


      • Osallinen vaivassa ja valta...
        jeesuslainen kirjoitti:

        Olen ollut kovissakoettelemuksissa elämäni aikana.Niiden myötä olen saanut kokea Jumalan armon.Olen niin suuri syntinen, että olen tajunnut Jumalan armon niin suureksi.Minulla on kyllä rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan, kaikki saa olla juuri sellaisia kuin ovat, mutta haluan pikkuisen puollustella kun huomaan , että 'te tiukkikset' ette millään antaisi meidän uskoa ja olla edes seurakunnassa mukana.On jopa sanottu niin räikeesti, että parempi kun me lähdettäis sieltä pois.Tämä on myöskin meidän herätysliikkeemme ja hengellinen kotimme.
        Me vaan 'päästetään' muutkin ihmiset taivaaseen ja ollaan veljiä ja sisaria Kristuksessa myöskin vaikka helluntailaisen tai babtistin kanssa, kenen vaan, seurakuntaan katsomatta,kunhan vanhurskauttamisoppi on kohdallaan.

        vanhurskauttamisoppi on kohdallaan>. Onkohan sellaisilla vanhurskauttamisoppi kohdallaan, jotka tekevät upotuskasteestansa vanhurskauttavan teon, kuten mainitsemasi ? Juuri siksi Martti Luther hylkäsi tällaiset perusteet ja sanoi mm. uudestikastajista, että he ovat perkeleen riivaamia perkeleitä. Mutta eihän sun näköjään tarvitse välittää mitään Lutherin ajatuksista. Olet tainnut lukea liian tarkasti pastori Kylliäisen kirjaa "Kaikki pääsevät taivaaseen".


      • Osallinen vaivassa ja valta... kirjoitti:

        vanhurskauttamisoppi on kohdallaan>. Onkohan sellaisilla vanhurskauttamisoppi kohdallaan, jotka tekevät upotuskasteestansa vanhurskauttavan teon, kuten mainitsemasi ? Juuri siksi Martti Luther hylkäsi tällaiset perusteet ja sanoi mm. uudestikastajista, että he ovat perkeleen riivaamia perkeleitä. Mutta eihän sun näköjään tarvitse välittää mitään Lutherin ajatuksista. Olet tainnut lukea liian tarkasti pastori Kylliäisen kirjaa "Kaikki pääsevät taivaaseen".

        ampunut omaan nilkkaan?

        Nimittäin onko pyhempää se, että luterilaiset tekevät lapsena suoritetusta kasteesta uudestisynnyttävän teon. Kannattaa miettiä, ettei tee samoja virheitä, joista toisia syyttää.

        Jo heti toisen ihmisen luokittelemisen perkeleeksi, tekee koko ajatuksesta kelvottoman.

        Kannattaisi rakentaa Kristus-kalliolle eikä Lutherille.


      • uskis
        Osallinen vaivassa ja valta... kirjoitti:

        vanhurskauttamisoppi on kohdallaan>. Onkohan sellaisilla vanhurskauttamisoppi kohdallaan, jotka tekevät upotuskasteestansa vanhurskauttavan teon, kuten mainitsemasi ? Juuri siksi Martti Luther hylkäsi tällaiset perusteet ja sanoi mm. uudestikastajista, että he ovat perkeleen riivaamia perkeleitä. Mutta eihän sun näköjään tarvitse välittää mitään Lutherin ajatuksista. Olet tainnut lukea liian tarkasti pastori Kylliäisen kirjaa "Kaikki pääsevät taivaaseen".

        sanoi kyllä uudestiKASTAJIA perkeleen riivaamiksi. Mutta hän sanoi myös, että muissa kohdin heillä on oikea oppi, ja jos joku sen kuulee ja uskoo, pelastuu. Eli siis myös uudestikastajien seurakuntiin kuuluu niitä, jotka uskovat Jeesukseen, vaikka heillä kasteopetus onkin pielessä.


      • uskis
        Vaivattu matkamies kirjoitti:

        oikeata uskoa ollutkaan? Tarkoitan sellaista, joka on koeteltu, kuten Aabrahamin usko ja tulessa puhdistettu. Raamatunlauseita kyllä teiltä löytyy ja toisten haukkumisia. Missä on kristillinen rakkaus, jonka sanotaan olevan elävän uskon hedelmä? Osoita uskosi töissäsi, kuten esim. kanssaihmisten mielipiteitä kunnioittaen ja heidän heikkouksiaan kärsien.

        missä mahtaa olla Sinun rakkautesi lähimmäisiäsi kohtaan, kun noi kovin tuomitset seurakunnan ulkopuolelle ja jopa helvettiin muita ihmisiä?

        Minä ainakin tunnustan, ettei minulta aina löydy oikeaa rakkautta - esimerkiksi tälläkään hetkellä sinua kohtaan. Mutta rukoilen sitä(kin) anteeksi Jumalalta. Siksi juuri Jeesusta tarvitsen, koska itsestäni ei ole rakastajaksi.


      • sentään
        Hellanlettas sentään kirjoitti:

        jos et sieltä jo olekin. Siellä saat kiittää ja ylistää täysin rinnoin ja mikä parasta, saat pitää kaiken sen maailmallisuuden, josta Jeesus omiansa varoitti ja kielsi rakastamasta tätä katoavaa maailmaa. Siellä sinulle ja kaltaisillesi ei huomautella kuteista eikä ripsiväreistä (paitsi jos se ei ole viimeisen muodin mukainen )eikä muistakaan riikinkukon sulista. Mutta voi käydä niinkin, että jäät sittenkin ilman sitä parasta vaatetusta, joka peittää meidän alastomuutemme Jumalan vanhurskauden edessä.

        Jos tämän lestadiolaisen herätyksen opetukset ja neuvot on sinulle noin raskaat kantaa ja seurata, niin miksi ihmeessä kiusaat itseäsi ja muita tämän joukon kanssa, kun ei sun ole pakko. Valitse joku muu joukko, joka paremmin vastaa käsityksiäsi oikeasta Kristuksen seurakunnasta. Pääset siellä ehkä "tyhmäin opettajaksi", kuten apostoli sanoo.
        Voin vakuuttaa, että on monia, joiden ei sinua ikävä tule.

        ei seepra pääse irti raidoistaan .

        Pääsetkö itse irti syntymäkodistasi jos sinua ei siellä kaikki miellytä ?

        Eikö sinulla riitä rakkautta omille lapsille jos he kapinoivat sinun rakkaudettomuudestasi johtuvia sääntöjäsi vastaan ?

        Abortti on murha ,mutta kuinka paljon me murhaamme anteeksiantamattomuudellamme ?


      • JustusJonas
        vihne kirjoitti:

        ampunut omaan nilkkaan?

        Nimittäin onko pyhempää se, että luterilaiset tekevät lapsena suoritetusta kasteesta uudestisynnyttävän teon. Kannattaa miettiä, ettei tee samoja virheitä, joista toisia syyttää.

        Jo heti toisen ihmisen luokittelemisen perkeleeksi, tekee koko ajatuksesta kelvottoman.

        Kannattaisi rakentaa Kristus-kalliolle eikä Lutherille.

        kasteesta ( ei lapsen eikä aikuisen )vanhurskauttavaa , kuten ei sakramenteistä yleensäkään. Hän sanoi selvästi, ettei sakramentti vanhurskauta, vaan sakramentin usko. Kasteen uusijoista hän todella käytti kovia ilmaisuja.

        Olikohan Jeesuksenkin ajatus ja sanoma sinulle kelvoton, kun Hän sanoi fariseuksille, että te olette isästä perkeleestä?


      • minä&amp;sinä
        jeesuslainen kirjoitti:

        Nimenomaan saarnaaja on asetettu palvelemaa seurakuntaa,monesti meillä tuntuu olevan toisin päin.Kyllä saarnaajia palvotaan ja nuollaan,kuskataan mersuilla kekkereistä toisiin.Onneksi on niitäkin saarnajia jotka pysähtyvät syntisen kohdalle ja kysyvät mitä kuuluu ja kuinka olet jaksanut.Kiitos Jumalalle näistä ihanista sielunhoitajista joita meilläkin on,jotkut saarnaajkat kyllä mielummin kiertävät kaukaa ettei tarvi edes tervehtiä.Omalla paikkakunnallanikin on saarnaaja joka ei koskaan ole tervehtinyt vaikka vastaan tulee.Jopa kaupassa mielummin on niin ,ettei huomaa.

        Kyllä saarnaaja on seurakunnan palvelija oikealla tavalla ymmärrettynä. Mutta ei hän ole sylkykuppi jokaiselle. Hän palvelee seurakuntaa Jumalan sanalla niiden hengen lahjojen kautta, jotka seurakunnan Herra on hänelle uskonut.

        Eikö sinunkin pitäisi olla kätkeväinen kuntelija ja tutkia, mitä tuo saarnattu sana sinulle kertoo; löytääkö se sinusta yhtään mitään parannettavaa paikkaa, vai antaako se vain aihetta sinulle esiintyä sen arvostelijana täällä ja muuallakin?


      • JustusJonas kirjoitti:

        kasteesta ( ei lapsen eikä aikuisen )vanhurskauttavaa , kuten ei sakramenteistä yleensäkään. Hän sanoi selvästi, ettei sakramentti vanhurskauta, vaan sakramentin usko. Kasteen uusijoista hän todella käytti kovia ilmaisuja.

        Olikohan Jeesuksenkin ajatus ja sanoma sinulle kelvoton, kun Hän sanoi fariseuksille, että te olette isästä perkeleestä?

        osoittamaan, että Luther nousi haudasta kolmantena päivänä, hyväksyn vertailun, muuten en.


      • JustusJonas
        vihne kirjoitti:

        osoittamaan, että Luther nousi haudasta kolmantena päivänä, hyväksyn vertailun, muuten en.

        Luther nousee aivan varmasti haudastaan, kuten muutkin Herran pyhät;vieläpä vanhurskasten ylösnousemukseen.
        Pietari sanoo, ettei Herra viivytä lupaustansa, niin kuin muutamat sen viipyvän luulevat. Kaikki tapahtuvat aikanaan.


      • JustusJonas kirjoitti:

        Luther nousee aivan varmasti haudastaan, kuten muutkin Herran pyhät;vieläpä vanhurskasten ylösnousemukseen.
        Pietari sanoo, ettei Herra viivytä lupaustansa, niin kuin muutamat sen viipyvän luulevat. Kaikki tapahtuvat aikanaan.

        olemme Lutherin kanssa samaa ikäluokkaa, koska nousemme yhtä aikaa, edellyttäen, että olemme ehtineet hautaan.


      • Tobiias
        vihne kirjoitti:

        olemme Lutherin kanssa samaa ikäluokkaa, koska nousemme yhtä aikaa, edellyttäen, että olemme ehtineet hautaan.

        kuole,ennen kuin Herra tulee tuomiolle. Mutta kaikki me muutetaan ajan rahdussa.


      • anteeksi vaan
        uskis kirjoitti:

        missä mahtaa olla Sinun rakkautesi lähimmäisiäsi kohtaan, kun noi kovin tuomitset seurakunnan ulkopuolelle ja jopa helvettiin muita ihmisiä?

        Minä ainakin tunnustan, ettei minulta aina löydy oikeaa rakkautta - esimerkiksi tälläkään hetkellä sinua kohtaan. Mutta rukoilen sitä(kin) anteeksi Jumalalta. Siksi juuri Jeesusta tarvitsen, koska itsestäni ei ole rakastajaksi.

        anteeksi myös siltä, jota kohtaan tunnet kylmää sydäntä ja rakastamattomuutta? Näinhän meitä on opetettu, että mennä juuri sen luokse, jota vastaan olemme rakkauden käskyä rikkoneet.


      • Kalle 3
        ketä tarkoitat kirjoitti:

        Olen sitä mieltä,että jos saarnaaja puhuu esim.semmoista että miksei takapuolet nouse penkistä parannuksen tekoon eli pönttöön , niin jotain on pielessä!

        Eikö me saada penkissäkin uskoa.Tällaisesta tulee väkisinkin mieleen ,että saarnaaja ajattelee tosissaan armoistuimen olevan pöntössä.

        Jos meidän uskomme on kiinni siitä pöntössä käymisestä niin apua.Itsekin tosin siellä joskus käyn ,mutta silloin haluan kuulla itselleni ne vahvistavat sanat ,että syntisi on anteeksi annettu.Uskomiseni ei kuitenkaaan ole enää sen takana Jumalan kiitos.On toki joskus ollut! ja tiedän mistä puhun.Kiitos Jeesus kun olet antanut armon tuntemisen!

        niin läpi tämän herätyksen ja kristillisyyden sen alkuajoista lähtien on niiden, joiden sydämelle Jumala on elävän ja autuaaksitekevän uskon saanut sytyttää, ovat vaelluksensa matkalla tunteneet tarvetta sisällisen ihmisen puolesta käydä sisarten ja veljien kaulassa rukoilemassa viallisuuttaan ja epäilyksiään anteeksi ja kuulemassa oman korvan tasalta niitä evankeliumin todistuksia omalle kohdalleen, että ole sinä sisar tai veli hyvässä turvassa ja usko kaikki syntisi anteeksi Jesuksen kalliin sovintoveren voimasta. Ja tätä he ovat tehneet oman tarpeensa tähden.
        Ja jos näiden armon sanojen julistaminen on kaikkienkin elävätuntoisten kristittyjen oikeus ja velvollisuus, niin erityisesti se on uskottu saarnaviralle seurakunnassa, jonka pitää sitä julistaman kaikille katuvaisille ja anovaisille.
        En ole koskaan niiden kymmenien vuosien aikana, kun olen saanut tätä kristillisyyttä Jumalan armosta seurata, kuullut yhdenkään saarnaajan niin opettavan, että armoistuin on joku ihmisten rakentama saarastuoli tai puhujakoroke. Todellinen armoistuin on Jumalan sydämellä, joka Raamatun todistuksen mukaan "halkeaa laupeudesta " katuvaista kohtaan. Mutta se on myös elävän uskon ja Pyhän hengen sydämellään kantavan kristityn sydämellä, sillä apostolin todistus on, että Jumala on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        Mutta on myös kaikkina aikoina ollut kristillisyyden seuraajien joukossa niitä, jotka ovat sotineen tätä oppi vastaan, kun ihmiskunnia ja omavanhurskaus estää heitä armonkerjäläisinä kulkemasta. Kun synnin- ja maailmanrakkaus koreuden, turhamaisuuden, ahneuden, suuruuden- ja vallanhimon kautta turmelee tunnon, niin siitä katoaa voima muistuttamaan synnistä ja parannuksen ja synninnuhteen saarnat tulevat raskaaksi kuulla.


    • Joukon huonoin

      armoa jo sekin, että saan olla kristittyjen laumassa ja käydä heidän kanssaan Jumalan sanan kuulossa. Nykyään kuuntelen vain itselleni eli omaan tarpeeseeni. Oli minullakin aika, jolloin kuuntelin mieluimmin toisten korvilla ja arvostelin saarnaajiakin. Mutta tuo kaikki tuli minun tunnon päälle ja en saanut rauhaa sieluuni, ennen kuin sain armon tehdä parannusta noista synneistäni. Tunsin, että kaikki, joita saatoin lähestyä viallisena ja katuvana, sydämestään antoivat minulle anteeksi. Enää en halua arvostella saarnoja ja saarnaajia enkä nimitellä heitä höppänöiksi, koska en itse ole senkään väärti tässä kristillisydessä. Tuskin tuokaan , jota höppänäksi nimittelit, itse on tuohon tehtävään halunnut ja pyrkinyt. Ehkä häntäkin on seurakunta siihen painanut ja kehottanut. Siksi minäkin tahdon seurakunnan jäsenenä rukoilla kaikkien saarnaajinekin edestä. Helppoa ei varmaan ole heilläkään nykyaikana, kun niin monenlaiset tuulet puhaltavat keskuudessamme.

      • seurassa

        ei ole huonointa . Joskus vain tuntuu niin heikolta mutta Jeesus on luvannut että hän heikkoja vahvistaa "kun" he rukoillen kulkevat .

        Ollaan turvallisella mielellä ja rukoillaan toinen toistemme puolesta ,rukous kantaa ja vahvistaa .


    • mitenkävi?

      olet katsellut näitä avaukseesi annettuja vastinekirjoituksia? Jäikö armo kohdallasi parannuksen taakse? Pääsitkö tavoitteeseesi?

      • tavoitteeni

        on päästä kerran perille taivaan kotiin ,muuta tavoitetta minulla ei ole.

        Rukoilen ystäväni että jos sinne pääsemme voimme yhdessä kiittää ja ylistää sillä täydellisellä kielellä joka meille siellä annetaan .


      • Tosiusko
        tavoitteeni kirjoitti:

        on päästä kerran perille taivaan kotiin ,muuta tavoitetta minulla ei ole.

        Rukoilen ystäväni että jos sinne pääsemme voimme yhdessä kiittää ja ylistää sillä täydellisellä kielellä joka meille siellä annetaan .

        < ..jos sinne pääsen...>
        Elävä usko ei ole jossittelua,vaan esiintyy muodossa KUN sinne pääsen. Uskosi perusteissa on näemmä muutakin korjattavaa, kuin vain totuuden saarnaajien arvostelun jättäminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1725
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1345
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1212
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1147
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      191
      937
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      915
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      94
      867
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      778
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      138
      722
    Aihe