Miten paljon teillä on lainaa?

velkavankeus odottaa

Ollaan harkitsemassa asunnon ostamista. Vähän hirvittää, kun tuo lainasumma tuntuu niin isolta...
Pääkaupunkiseudulta on kolmio kiikarissa.

Kertokaa, kuinka paljon teillä on lainaa yhteensä ja mitkä ovat taloutenne tulot? Ja miten pärjäätte?

335

144021

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen1966

      Tiukkaa tekee pankin kanssa naimisissa oleminen, mutta minkäs teet jos oman haluat ;-) Itse maksan yksin asuntoani ja lainaa on 110 000 euroa. Kolmio Vantaalta, rivitalo. Sain edullisesti, tiedän. Mutta kyllä oma on ihana.

      • vuokralla

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!


      • mutta se vuokra
        vuokralla kirjoitti:

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!

        Kyllä sitä vuokran maksamiseenkin rahaa menee eli työhön saat itsesi sitoa.

        Minulla rivarikolmio Helsingissä, asuntolainaa jäljellä n. 43 000 €. Pärjään. Ja oma on ihana.


      • Emolahden tursas
        vuokralla kirjoitti:

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!

        Sehän on tietysti valintakysymys kenen asuntolainaa haluaa maksaa. Omaa vai vuokraisännän. Ehdit tuossa 30 vuodessa maksaa parikin kämppää isännällesi ja eläkevuosina kolmannen.

        Toivottavasti sinun ei sitten eläkeläisenä tarvitse jakaa lehtiä selvitäksesi asumiskuluistasi. Vuokrassahan ei ole eläkeläisalennusta, vaikka tulot putoavatkin.


      • henryn
        vuokralla kirjoitti:

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!

        Kun sitten olet eläkkeellä niin ilmeisesti Sinulla on niin valtavan suuri eläke että raha piisaa vuokriin ja "ns.kaikkeen muuhunkin"??????.Itse olen oman asunnon kannalla,Tsemppiä Sinulle.
        Enkä haluaisi vuokra "ikeen" alle.


      • vuokraa
        vuokralla kirjoitti:

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!

        vuokraa maksaessasi on ihan sama vaikka heittäisit rahasi tuulen vietäväksi!
        vuokran määrällä lyhentäisit asuntolainaa,joka olisi sulla tallessa,jos joskus sattuisit asuntosi myymään!
        vai menikö yli olemattoman ymmärryksesi!!!


      • !!!!!
        vuokraa kirjoitti:

        vuokraa maksaessasi on ihan sama vaikka heittäisit rahasi tuulen vietäväksi!
        vuokran määrällä lyhentäisit asuntolainaa,joka olisi sulla tallessa,jos joskus sattuisit asuntosi myymään!
        vai menikö yli olemattoman ymmärryksesi!!!

        Mitä jos se menee näin että minä maksan vuokraa 500€/kk sinä lyhennät sillä lainaa, sinulla muut asumiskulut vaikka 400€/kk ja minä laitan sen säästöön, eikö silloin tilanne ole sama esim 30 vuoden päästä, toisella rahaa säästössä toisella asunto...


      • laskutavasta
        !!!!! kirjoitti:

        Mitä jos se menee näin että minä maksan vuokraa 500€/kk sinä lyhennät sillä lainaa, sinulla muut asumiskulut vaikka 400€/kk ja minä laitan sen säästöön, eikö silloin tilanne ole sama esim 30 vuoden päästä, toisella rahaa säästössä toisella asunto...

        500 eurolla kuussa lyhentää aikamoista velkaa.
        itselläni yhtiövastike 4h keittiö 259 euroa.
        toinen juttu miksi laittaa se 500 euroa oman asunnon velan lyhennyksiin.
        jos jostakin syystä haluat muuttaa,sulla on se 500 euroa kuussa miinus loppuvelka.
        tai jos sulla on lapsia ja ehdit elämäsiaikana maksaa velan pois,lapset perivät sun asunnon.
        oletko tullut ajatelleeksi?


      • Räknäri
        Emolahden tursas kirjoitti:

        Sehän on tietysti valintakysymys kenen asuntolainaa haluaa maksaa. Omaa vai vuokraisännän. Ehdit tuossa 30 vuodessa maksaa parikin kämppää isännällesi ja eläkevuosina kolmannen.

        Toivottavasti sinun ei sitten eläkeläisenä tarvitse jakaa lehtiä selvitäksesi asumiskuluistasi. Vuokrassahan ei ole eläkeläisalennusta, vaikka tulot putoavatkin.

        Kannattaa kuitenkin laskea tarkkaan! Pikaisella laskutoimituksella minun ei ainakaan kannata ostaa omaa koska se tulisi paljon kalliimmaksi.

        Asun Helsingin ydinkeskustassa erittäin edullisessa yksiössä, pinta-ala 30 m2 ja maksan vuokraa 390 €/kk.
        Etuovi.com pyytää lähistöllä olevasta saman kokoisesta ja jopa huonompikuntoisesta yksiöstä 130 000 €.
        Oman pankkini lainalaskurilla saan 130 000 € tasaerälainalle 20 vuodessa tulokseksi että minulle tulee halvemmaksi asua vuokralla ja kannattaisi maksaa jopa 490 € kuukaudessa vuokraa. 130 000 € lainan 20 vuoden laina-ajan kokonaiskorko ( 84 620 € : 240 = 352,58 €/kk ) yhtiövastike (137,50 €/kk) tekisivät 490 €/kk.
        Vasta 490 € ylimenevä osa jäisi minulle 'säästöön' ja kartuttaisi omaa omaisuuttasi. Itse muuten sijoitan rahastoihin vähintään sen 100 € /kk.

        Voit ihan itse laskea ja päättää maksatko mieluummin jonkun toisen omaisuudelle pientä tuottoa vai haluatko rikastuttaa pankkia - se vuokra tai vaihtoehtoisesti korko yhtiövastike ovat joka tapauksessa sinulta pois.
        Minä valitsisin omasta näkökulmastani sen edullisemman vaihtoehdon riippumatta siitä kenelle rahat menevät.


      • Hyvää bisnestä
        Räknäri kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin laskea tarkkaan! Pikaisella laskutoimituksella minun ei ainakaan kannata ostaa omaa koska se tulisi paljon kalliimmaksi.

        Asun Helsingin ydinkeskustassa erittäin edullisessa yksiössä, pinta-ala 30 m2 ja maksan vuokraa 390 €/kk.
        Etuovi.com pyytää lähistöllä olevasta saman kokoisesta ja jopa huonompikuntoisesta yksiöstä 130 000 €.
        Oman pankkini lainalaskurilla saan 130 000 € tasaerälainalle 20 vuodessa tulokseksi että minulle tulee halvemmaksi asua vuokralla ja kannattaisi maksaa jopa 490 € kuukaudessa vuokraa. 130 000 € lainan 20 vuoden laina-ajan kokonaiskorko ( 84 620 € : 240 = 352,58 €/kk ) yhtiövastike (137,50 €/kk) tekisivät 490 €/kk.
        Vasta 490 € ylimenevä osa jäisi minulle 'säästöön' ja kartuttaisi omaa omaisuuttasi. Itse muuten sijoitan rahastoihin vähintään sen 100 € /kk.

        Voit ihan itse laskea ja päättää maksatko mieluummin jonkun toisen omaisuudelle pientä tuottoa vai haluatko rikastuttaa pankkia - se vuokra tai vaihtoehtoisesti korko yhtiövastike ovat joka tapauksessa sinulta pois.
        Minä valitsisin omasta näkökulmastani sen edullisemman vaihtoehdon riippumatta siitä kenelle rahat menevät.

        Jos antamasi tiedot pitävät paikkansa, vuokraisäntäsi on laskutaidoton hölmö. Vaikka mielikuvitus ei riittäisi vaativampiin sijoituksiin, 130000 euron talletukselle saa pankista korkoa 500 euroa kuussa ilman riskiä. Eikä tarvitse maksaa vastikettakaan. Verot kyllä, mutta ne menevät vuokratulostakin.

        Joten varaudu siihen että lähtö tulee lähiaikoina, kun kämppä menee myyntiin. Tai sitten omistaja on se kuuluisa uskovainen mummo, joka elää vain hyvää tehdäkseen. Aikoinaan vuokralaisena vain en koskaan tavannut sellaista.


      • 400€ ??
        !!!!! kirjoitti:

        Mitä jos se menee näin että minä maksan vuokraa 500€/kk sinä lyhennät sillä lainaa, sinulla muut asumiskulut vaikka 400€/kk ja minä laitan sen säästöön, eikö silloin tilanne ole sama esim 30 vuoden päästä, toisella rahaa säästössä toisella asunto...

        Etpä taida mikään järjenvalo olla sinäkään! Sinäkö maksat vuokraa 500€/kk ja kaikki kulusi kuukautta kohti onkin siinä? Kyllä jokaisella menee yhtälailla rahaa esim. ruokaan, huolimatta siitä asuuko omassa vai vuokralla. Ja kuka saa joka kuukausi rahaa menemään 400€ "muihin kuluihin"?? Ja kyllä, asun omassa, eikä kaduta yhtään, ja rahaa jää enemmän käteen kk:ssa, kuin jos asuisin vuokralla.


      • kape52
        Emolahden tursas kirjoitti:

        Sehän on tietysti valintakysymys kenen asuntolainaa haluaa maksaa. Omaa vai vuokraisännän. Ehdit tuossa 30 vuodessa maksaa parikin kämppää isännällesi ja eläkevuosina kolmannen.

        Toivottavasti sinun ei sitten eläkeläisenä tarvitse jakaa lehtiä selvitäksesi asumiskuluistasi. Vuokrassahan ei ole eläkeläisalennusta, vaikka tulot putoavatkin.

        Myytiin vaimon kanssa talo pois pari vuotta sitten ja nyt asutaan mukavasti vuokralla meille kahdelle sopivan kokoisessa asunnossa.(62m2)Nykyisestä asunnosta molemmilla noin 3 minuutin kävelymatka töihin ja auto saa seisoa tilavassa ja lämpimässä tallissa. Talliin sopii hyvin myös prätkä ym. varusteita (n.40m2) Talorahat tuottotilillä, joka tuottaa saman kuin asunnosta on kulut.(koroista on vähennetty 28% pääoma verot)Joten olemme erittäin tyytyväisiä ratkaisuumme.Molempien palkka jää pelkkään elämiseen ja iso osa menee vielä säästöönkin kasvamaan korkoa.Jokaisella on tietenkin erilaiset elämäntilanteet ja nuorena se on yritettävä.En minäkään olisi nykyisessä tilanteessa,jos en olisi uskaltanut ottaa nuorena velkaa.Kaksikymppisetä -viisikymppiseksi kun velkoja maksaa,niin yleensä sen jälkeen helpottaa.


      • harkita
        vuokralla kirjoitti:

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!

        Itse ostin ensimmäisen oman asuntoni yli nelikymppisenä. Lainan lyhennys korot vastikkeet ja käyttökorvaukset ovat yhteensä saman verran, kuin vuokra-asunnon vuokra. Oma asuntoni on 10 neliötä suurempi kuin vanha vuokra-asunto ja huomattavasti paljon paremmassa kunnossa. Eläkkeelle jäädessäni olen maksanut koko lainan pois ja vastike asunnosta on vain vajaa kolmannes vuokra-asunnon vuokran määrästä. Näin ollen eläkeläisenä jää paljon enemmän rahaa muuhun käyttöön.


      • teemunideapaja
        mutta se vuokra kirjoitti:

        Kyllä sitä vuokran maksamiseenkin rahaa menee eli työhön saat itsesi sitoa.

        Minulla rivarikolmio Helsingissä, asuntolainaa jäljellä n. 43 000 €. Pärjään. Ja oma on ihana.

        Asun solussa keskellä ei mitään (paitsi Yliopisto). Aion pitää tämän ja maksaa korkeintaan toisen mahdollisimman halvan vuokrakämpän maailmalla töitä tehdessäni. Kun saan potkut palaan tänne ja teen uusia töitä kunnes saan ostettua suoraan oman kämpän, mieluiten luksusasuntoauton sähköautolla ja sähkömoottorilla ja uusiutuvilla energialähteillä. Sen jälkeen en enää tarvitse uusia asuntoja. Halpa vuokra on omaa kämppää parempi säästötapa.


      • käyttöön ja asuntoon

        Asuntolainaa on sellaset 120 tonnia jäljellä. Autosta vielä 5 tonnia, kulutusluottoa 4 tonnia, opintolainoja yhteensä 10 tonnia.Nämä siis kahdelta ihmiseltä, yhteensä noin 140 tonnia. Pitäis alkaa puuhailla noiden kaikkien yhdistämistä että ei tarvis muistaa kaikkia laskuja aina maksaa :). Sitä paivää oottelen että voi tuulettaa olevansa velaton. Parisenkymmentä vuotta siihen vielä menee jos ei lottovoittoa tule. Odottavan aika on pitkä.


      • härikkö
        käyttöön ja asuntoon kirjoitti:

        Asuntolainaa on sellaset 120 tonnia jäljellä. Autosta vielä 5 tonnia, kulutusluottoa 4 tonnia, opintolainoja yhteensä 10 tonnia.Nämä siis kahdelta ihmiseltä, yhteensä noin 140 tonnia. Pitäis alkaa puuhailla noiden kaikkien yhdistämistä että ei tarvis muistaa kaikkia laskuja aina maksaa :). Sitä paivää oottelen että voi tuulettaa olevansa velaton. Parisenkymmentä vuotta siihen vielä menee jos ei lottovoittoa tule. Odottavan aika on pitkä.

        Niin vielä jäi sanomatta että lyhennykset yhteensä 140 tonnista pari tuhatta kuussa. Käyttöön jää suunnilleen saman verran.


      • !!!!
        400€ ?? kirjoitti:

        Etpä taida mikään järjenvalo olla sinäkään! Sinäkö maksat vuokraa 500€/kk ja kaikki kulusi kuukautta kohti onkin siinä? Kyllä jokaisella menee yhtälailla rahaa esim. ruokaan, huolimatta siitä asuuko omassa vai vuokralla. Ja kuka saa joka kuukausi rahaa menemään 400€ "muihin kuluihin"?? Ja kyllä, asun omassa, eikä kaduta yhtään, ja rahaa jää enemmän käteen kk:ssa, kuin jos asuisin vuokralla.

        Tuohan on vain esimerkki miten voi myös tehdä, eihän tässä ole sanottu että vuokralla olisi parempi kuin oma eikä toisin päin... ja 400€ on vain esimerkki, toki olisin voinut siihen kirjoittaa myös 100-200€. ei pidä kimmastua turhasta...


      • omistusasunto on joskus tul...
        vuokralla kirjoitti:

        Minä en tarvitse omaa asuntoa, vaan asun mielummin vuokralla. Ihan sama jos mulla ei ole omaa asuntoa 30 vuoden päästä, kun olen sitten jo eläkeläinen, ainakin melkein.

        En halua kahlita itseäni työhön siksi että olisin "pallo jalassa" lainojen kanssa. Elämässä on muutakin tärkeää kun maksaa jotain asuntoa. Vapaus!

        Ajatteleppa asia sitten kun olet eläkkeellä, jos ostaisit omistusasunnon nyt, sinun ei tarvitse maksaa vuokraa/lyhennyksiä pienestä eläkkeestäsi. Oletko tietoinen paljonko saat eläkettä kolmenkymmenen vuoden päästä ja montako prosenttia siitä menee asumiseen. Käteen jäävä osuus voi alkaa pyörryttää pienuutensa vuoksi.

        Maksan mieleläni 400 euron asuntolainan kuukaudessa, kun tiedän, että se on kuin "rahaa pankkiin pistäisi" Joskun taloni on oikeasti OMA.


      • kuukeli

        ostin omantalon helsingistä hinta neliöltä alle euron kannataa katsoa mitä ostaa.Onhan lainalla korko katto. Ajat muuttuu.


      • Räknäri
        Hyvää bisnestä kirjoitti:

        Jos antamasi tiedot pitävät paikkansa, vuokraisäntäsi on laskutaidoton hölmö. Vaikka mielikuvitus ei riittäisi vaativampiin sijoituksiin, 130000 euron talletukselle saa pankista korkoa 500 euroa kuussa ilman riskiä. Eikä tarvitse maksaa vastikettakaan. Verot kyllä, mutta ne menevät vuokratulostakin.

        Joten varaudu siihen että lähtö tulee lähiaikoina, kun kämppä menee myyntiin. Tai sitten omistaja on se kuuluisa uskovainen mummo, joka elää vain hyvää tehdäkseen. Aikoinaan vuokralaisena vain en koskaan tavannut sellaista.

        Joo, tiedän etten ole hyvä esimerkki koska asun puoli-ilmaiseksi mutta pointtini oli kuitenkin se ettei pidä kuvitella että kaikki minkä pankille maksaa jää omaan taskuun.
        Kannattaa joka tapauksessa aina laskea yhteen korko ja vastike ja verrata potentiaaliseen vuokraan. Oma ei aina kannata vaikka niin yleisesti kuvitellaan!

        Olen asunut manitsemassani asunnossa jo 20 vuotta ja saan melko varmasti asua siinä ainakin toiset 20 vuotta (ei ole yksityisen omistuksessa). Tässä välillä olen toki ostanut säästyneillä ja sijoittamillani rahoilla kakkosasunnon joten ei minulla mitään hätää ole.
        Rahaa on riittänyt jopa hyvään elämäänkin, en ole elänyt edes mitenkään säästeliäästi. Suosittelen teille muillekin (ainakin sinkuille) sijoittamista, ei se niin vaikeata ole!

        P.S.
        Ja mitä siihen sijoitetun pääoman muka huonoon katteeseen tulee, niin on olemassa myös ns 'vanhaa rahaa' ;)


      • ja hellurei
        teemunideapaja kirjoitti:

        Asun solussa keskellä ei mitään (paitsi Yliopisto). Aion pitää tämän ja maksaa korkeintaan toisen mahdollisimman halvan vuokrakämpän maailmalla töitä tehdessäni. Kun saan potkut palaan tänne ja teen uusia töitä kunnes saan ostettua suoraan oman kämpän, mieluiten luksusasuntoauton sähköautolla ja sähkömoottorilla ja uusiutuvilla energialähteillä. Sen jälkeen en enää tarvitse uusia asuntoja. Halpa vuokra on omaa kämppää parempi säästötapa.

        Onneksi opiskelijasoluissa on vielä noinkin kohtuulliset vuokrat.
        Vaan kun ei ole enää opiskelija ja etsii kämppää tavallisilta markkinoilta, ei pääse enää niin halvalla.
        500 e on ihan pikkuvuokra. Ja jos haluaa yksiötä isompaa asuntoa, niin ehkä kannattaa jo harkita omaa, vaikka lainan avulla..
        Sittenhän jos on iso palkka, lainaakin voi lyhentää nopeasti.


      • jaapa jaa
        400€ ?? kirjoitti:

        Etpä taida mikään järjenvalo olla sinäkään! Sinäkö maksat vuokraa 500€/kk ja kaikki kulusi kuukautta kohti onkin siinä? Kyllä jokaisella menee yhtälailla rahaa esim. ruokaan, huolimatta siitä asuuko omassa vai vuokralla. Ja kuka saa joka kuukausi rahaa menemään 400€ "muihin kuluihin"?? Ja kyllä, asun omassa, eikä kaduta yhtään, ja rahaa jää enemmän käteen kk:ssa, kuin jos asuisin vuokralla.

        Niin. Kyllä tänä päivänä helposti saattaa mennäkin se 400 e / kk muihin asumiskuluihin, joihin EI kuulu ruokalaskut. Esim. hyvän kokoisen omakotitalon sähkö-, vesi-, öljy-/maakaasu-, vakuutus- ym. laskut on jo sitä luokkaa että alkaa pian hirvittää. Kaikki nuo on 10 vuodessa kallistuneet ihan hirvittävästi. Pian tavallisen palkansaajan rahat ei enää riitä ...


      • Omistusasuja_
        Räknäri kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin laskea tarkkaan! Pikaisella laskutoimituksella minun ei ainakaan kannata ostaa omaa koska se tulisi paljon kalliimmaksi.

        Asun Helsingin ydinkeskustassa erittäin edullisessa yksiössä, pinta-ala 30 m2 ja maksan vuokraa 390 €/kk.
        Etuovi.com pyytää lähistöllä olevasta saman kokoisesta ja jopa huonompikuntoisesta yksiöstä 130 000 €.
        Oman pankkini lainalaskurilla saan 130 000 € tasaerälainalle 20 vuodessa tulokseksi että minulle tulee halvemmaksi asua vuokralla ja kannattaisi maksaa jopa 490 € kuukaudessa vuokraa. 130 000 € lainan 20 vuoden laina-ajan kokonaiskorko ( 84 620 € : 240 = 352,58 €/kk ) yhtiövastike (137,50 €/kk) tekisivät 490 €/kk.
        Vasta 490 € ylimenevä osa jäisi minulle 'säästöön' ja kartuttaisi omaa omaisuuttasi. Itse muuten sijoitan rahastoihin vähintään sen 100 € /kk.

        Voit ihan itse laskea ja päättää maksatko mieluummin jonkun toisen omaisuudelle pientä tuottoa vai haluatko rikastuttaa pankkia - se vuokra tai vaihtoehtoisesti korko yhtiövastike ovat joka tapauksessa sinulta pois.
        Minä valitsisin omasta näkökulmastani sen edullisemman vaihtoehdon riippumatta siitä kenelle rahat menevät.

        Unohtuikohan sulta jotain....

        Asunnolla on luonnollisesti joku jälleenmyyntiarvokin olemassa. Siis jos nyt sijoitat asuntoon tuon 130 000 €, vaikka mitä tapahtuisi on sen asunnon arvo vähintäänkin puoltoista sataa tuhatta siinävaiheessa kun olet sen lainarahoilla maksanut. Herää kysymys mistä saat tuon 150 000 € jos asut saman ajan vuokralla? Eipä taija 100 € /kk rahastoon tuottaa samassa aikaa ihan noinkaan paljoa.

        En aina ymmärrä teidän vuokralla-asujien matemaattisia taitoja.


      • jeeeeee
        teemunideapaja kirjoitti:

        Asun solussa keskellä ei mitään (paitsi Yliopisto). Aion pitää tämän ja maksaa korkeintaan toisen mahdollisimman halvan vuokrakämpän maailmalla töitä tehdessäni. Kun saan potkut palaan tänne ja teen uusia töitä kunnes saan ostettua suoraan oman kämpän, mieluiten luksusasuntoauton sähköautolla ja sähkömoottorilla ja uusiutuvilla energialähteillä. Sen jälkeen en enää tarvitse uusia asuntoja. Halpa vuokra on omaa kämppää parempi säästötapa.

        Mahtaapi olla pirun lämmin talvella siellä sinun autossas!!!!


      • sannuli
        teemunideapaja kirjoitti:

        Asun solussa keskellä ei mitään (paitsi Yliopisto). Aion pitää tämän ja maksaa korkeintaan toisen mahdollisimman halvan vuokrakämpän maailmalla töitä tehdessäni. Kun saan potkut palaan tänne ja teen uusia töitä kunnes saan ostettua suoraan oman kämpän, mieluiten luksusasuntoauton sähköautolla ja sähkömoottorilla ja uusiutuvilla energialähteillä. Sen jälkeen en enää tarvitse uusia asuntoja. Halpa vuokra on omaa kämppää parempi säästötapa.

        tiällä päin saa oman asunnon tai paremminkin kodin pankin kaa sopimuksella 220 per lärvi eli 440 talon järvenrannalta puitten kera. kannatti lähtä pois poikkeen............. saipa jottain ommoo kunnolllisen miehen,lapsen,oman kodin ja hyvän työpaikan.


      • Räknäri
        Omistusasuja_ kirjoitti:

        Unohtuikohan sulta jotain....

        Asunnolla on luonnollisesti joku jälleenmyyntiarvokin olemassa. Siis jos nyt sijoitat asuntoon tuon 130 000 €, vaikka mitä tapahtuisi on sen asunnon arvo vähintäänkin puoltoista sataa tuhatta siinävaiheessa kun olet sen lainarahoilla maksanut. Herää kysymys mistä saat tuon 150 000 € jos asut saman ajan vuokralla? Eipä taija 100 € /kk rahastoon tuottaa samassa aikaa ihan noinkaan paljoa.

        En aina ymmärrä teidän vuokralla-asujien matemaattisia taitoja.

        Sanoin että minulla vasta 490 € jälkeen sitä alkaisi jäädä itselle. Eli se 490 € menisi omassa laskuesimerkissäni vastikkeeseen ja korkoihin, niistä ei jäisi minulle penniäkään eikä tulevaisuudessa mitään myytävää.
        Toki asunnon ostaminen on hyvä tapa pakkosäästää mutta ei pidä pettäää itseään sillä että kaikki minkä maksaa olisi kotiin päin. Pankki ottaa omansa ja vastikekin on aina maksettava jossain muodossa.


      • tuossa kämpässä kun maksoi niin vähän


      • teemunideapaja kirjoitti:

        Asun solussa keskellä ei mitään (paitsi Yliopisto). Aion pitää tämän ja maksaa korkeintaan toisen mahdollisimman halvan vuokrakämpän maailmalla töitä tehdessäni. Kun saan potkut palaan tänne ja teen uusia töitä kunnes saan ostettua suoraan oman kämpän, mieluiten luksusasuntoauton sähköautolla ja sähkömoottorilla ja uusiutuvilla energialähteillä. Sen jälkeen en enää tarvitse uusia asuntoja. Halpa vuokra on omaa kämppää parempi säästötapa.

        en halua sitoutua lainalla loppuelämäksi oravanpyörään.Huonosti rakennetut kateasunnot(valmistuskulut 20% hinnasta, 80% ilmaa)
        ei meikää kiinnosta.Nyt olen vapaa tekemään mitä haluan.Voin vaikka lähteä Espanjaan töihin tai australiaan kengurui bongaan


      • jtytjtjytyjty
        scabbi kirjoitti:

        en halua sitoutua lainalla loppuelämäksi oravanpyörään.Huonosti rakennetut kateasunnot(valmistuskulut 20% hinnasta, 80% ilmaa)
        ei meikää kiinnosta.Nyt olen vapaa tekemään mitä haluan.Voin vaikka lähteä Espanjaan töihin tai australiaan kengurui bongaan

        Aivan yhtä helppoa se on omistusasujallekin, jos vain on pitänyt taloutensa järkevässä kunnossa. Ainakin itse tunnen moniakin, jotka ovat vaihdelleet omistusasuntoa useaan kertaan ja muuttaneet ulkomaillekin joksikin aikaa, vaikka heillä omistusasunto. Omistusasunnon voi aina vuokrata siksi aikaa, kun muuttaa muualle. Voi vaikka laittaa oman asuntonsa vuokralle samaan aikaan, kuin itse on vuokralla toisessa maassa ja jopa toisessa maanosassa (nykyaikana Australiastakin on yhtä helppoa kerätä vuokraa kuin naapurista). Tässä ei ole mitään outoa ja monetkin tekevät niin.

        Ja muuten, yli 50% omistusasunnoista on täysin velattomia, joten ei velan maksua voi loppuiän mittaisena pitää. Lisäksi, korot ovat niin alhaalla, että lainaa ei edes kannata maksaa etuajassa. Itsekin voisin maksaa 70% lainastani kertalyhennyksellä, mutta en näe siinä mitään järkeä, kun lainan korko on vain 0,25%.


    • Räkä

      Aloittaessa oli 85000e lainaa, korko oli marginaalinkin kanssa

    • mie vaa

      Nii kyllähän se kyrpii tuo lainaan määrä varsinkin kun korot paukkuu 4,5 % .. oispa ollu viisas 2005 ja ottanu korkokaton ku oli suunta ylöspäin.. pärjää miten pärjää..

      • on hyvä

        lainaa joku 80tonnia, "maalla" omakotitalo,lyhennykset sitäluokkaa millä täältä saa kuppasen rivari kolmion vuokrattua!
        järkevämpää se on lainaa maksaa ku vuokralla asua eli ei kai sillä laina ajalla/lyhennyksen määrällä niin väliä ole koska jossain se on kumminkin asuttava!!
        lyhennykset vaan järkevään määrään ja lainaa nostamaan...


    • vanhemmasta talosta

      Palkan nettotulot 2000 euroa/kk.
      Taloudessa 1 aikuinen 3 teini-ikäistä lasta, joista elatusapua 350 euroa/kk lapsilisät kahdesta n.220 eur/kk. Vanhimman lapsenelatusapu on loppumaisillaan.

      Lyhennän lainaa 850euroa/kk, lisäksi tulee sähkö, vesi, vakuutukset ym. n. 300 eur/kk.

      Eme elä leveästi, mutta pärjäämme ihan hyvin. Tingin huomaamattani omista kuluistani.

      • cecilia

        Vuokralla jos asuu, myös maksettavaa riittää. Ennen sitä kai ostaa oman ja maksaa pankille.


      • liikaa menoja

        pidät siis lapsias nälässä tuon laskuopin mukaan,ette voi millään saada rahoja riittämään; jo ruokaan ja sen laatuiseen osteluun (bussiliput ja muu välttämätön ) menee 1000€ kuussa eikä sillä kuuhun mennä jää vielä muutamat farkut ja hupparit kaupan hyllyyn.sossun luukku ja pelastus armeija on oikea paikka keskituloiselle velkavangille??


      • lynch-mob

        Sinä olet mallisuomalainen! Tsemppiä!


      • apua...

        myöntää lainaa niin että lyhennyskulut ovat miltei puolet nettopalkasta??? Kun kodin vakituiset, säännölliset laina- ja ylläpitokulut ovat 1150 egeä kuussa niin tuo yhtälö vaikuttaa aivan uskomattomalta. Tuohon vielä kolmen teini-ikäisen ruoka- ja vaatekulut päälle... :-O Toivottavasti nuo lasten tuet ovat sentään tuon 2000 euron päälle.

        Mitä sitten jos sairastut pitkäaikaisesti? Mitä kun taloon pitää tehdä remonttia? Mitä kun tulee yllättäviä menoja: jääkaappi, pesukone, lämmityslaite hajoaa?

        Itseä hyytäisi moinen järjestely, mutta kukin tyylillään. Onnea matkaan.


    • reijo80

      Onhan sitä kasassa noin 170 000e autolaina 13 000e.

      Hyvinhän sitä pärjäilee, kun kattoo mihin rahaa lykkää...

      Tulot yhteensä n. 4500e/kk (brutto)

    • Susan86

      Mekin ollaan hankkimassa omakotitaloa ja hirvittää se summa minkä pitää maksaa kun ottaa lainaa...

    • kritiikkiä

      No olisiko ehkä ollut syytä jo vähän etukäteen ja ajoissa säästellä....?

      • Nauti elämästäsi

        Ostin asunnon pääkaupunkiseudulta aivan uudesta talosta hintaan 215 000€ ja käteisellä maksoin ekaks 35 000€ hinnasta veks. Nyt lainan lyhennys sekä yhtiövastike yht= 1250€ /kk. Laina aika..huh, liian monta vuotta. Vuokrasin asunnon heti, jotenpa vuokralaiset maksavat melkein koko lyhennyksen.Lisäksi päällä painaa vielä 3 auton lainan lyhennykset 70 000€. Töitä painan 20h vuorokaudessa maksaakseni kaiken NOPEASTI POIS, muuten korot ovat järkyttävät!!! Kyllä elämästä pitää saada nauttia, hinnalla millä hyvänsä.Muuten vanhana vit....aa


      • omassa parempi

        Lainaa tällä hetkellä vielä n 70 000 e. Nettopalkka n 1300. Kotona yksi alaikäinen lapsi, josta elatusapua 130 e. Aivan hyvin selviän lainani kanssa, jonkin verran avustan myös muita opiskelevia lapsiani. Vastike ja lainanlyhennys/kk n 670e.


      • duupi duupi duu
        Nauti elämästäsi kirjoitti:

        Ostin asunnon pääkaupunkiseudulta aivan uudesta talosta hintaan 215 000€ ja käteisellä maksoin ekaks 35 000€ hinnasta veks. Nyt lainan lyhennys sekä yhtiövastike yht= 1250€ /kk. Laina aika..huh, liian monta vuotta. Vuokrasin asunnon heti, jotenpa vuokralaiset maksavat melkein koko lyhennyksen.Lisäksi päällä painaa vielä 3 auton lainan lyhennykset 70 000€. Töitä painan 20h vuorokaudessa maksaakseni kaiken NOPEASTI POIS, muuten korot ovat järkyttävät!!! Kyllä elämästä pitää saada nauttia, hinnalla millä hyvänsä.Muuten vanhana vit....aa

        Aika oudolta nauttimiselta tuo kuulostaa. 20 h vuorokaudessa töitä?! 3 auton lyhennykset????!! On mullakin kolme autoa, mutta velattomia; yks klassikko, yks uus ja yks paku.

        Itse tällä hetkellä vuokralla myytyäni jokin aika sitten OKT:n. Vuokra nyt 400 euroa/ kk. Myynnistä saadut rahat sijoitettu moneen eri paikkaan. Talletuskorot ja osinkotulot aika kovaa luokkaa tällä hetkellä, tosin tulevaisuudesta ei kukaan tiedä. Jalometallien ja öljyn viimepäiväinen hinnan nousu aiheutti sen, että tällä vauhdilla ansaitsen lähes tuhat euroa päivässä. Odottelen aivan rauhassa kun asuntojen hinnat laskevat ja sitten ei kun shoppailemaan. Enkä tee 20 tuntia töitä päivässä. Hyvä jos pari tuntia.....
        Ai niin ja mä oon velaton!


      • Räkä
        duupi duupi duu kirjoitti:

        Aika oudolta nauttimiselta tuo kuulostaa. 20 h vuorokaudessa töitä?! 3 auton lyhennykset????!! On mullakin kolme autoa, mutta velattomia; yks klassikko, yks uus ja yks paku.

        Itse tällä hetkellä vuokralla myytyäni jokin aika sitten OKT:n. Vuokra nyt 400 euroa/ kk. Myynnistä saadut rahat sijoitettu moneen eri paikkaan. Talletuskorot ja osinkotulot aika kovaa luokkaa tällä hetkellä, tosin tulevaisuudesta ei kukaan tiedä. Jalometallien ja öljyn viimepäiväinen hinnan nousu aiheutti sen, että tällä vauhdilla ansaitsen lähes tuhat euroa päivässä. Odottelen aivan rauhassa kun asuntojen hinnat laskevat ja sitten ei kun shoppailemaan. Enkä tee 20 tuntia töitä päivässä. Hyvä jos pari tuntia.....
        Ai niin ja mä oon velaton!

        Harvemmin koulupojilla velkaa onkaan.

        Eli pääomatuloja siis 365000e/v. Olet tehnyt melkoisen tilin okt:sta ja muuttanut paljon surkeampaan luukkuun. Osinkotulot määräytyvät vasta myöhemmin ja ne voivat vaihdelle paljonkin. Sonera saattaa maksaa euron, it-firma 0e. Veikkasin sun saaneen okt:stasi 10miljoonaa ja sitten hyvin hajauttaneen sen. Tähän pääsevät muutama suomalainen ja he tuskin täällä leuhkivat.


      • jenny
        omassa parempi kirjoitti:

        Lainaa tällä hetkellä vielä n 70 000 e. Nettopalkka n 1300. Kotona yksi alaikäinen lapsi, josta elatusapua 130 e. Aivan hyvin selviän lainani kanssa, jonkin verran avustan myös muita opiskelevia lapsiani. Vastike ja lainanlyhennys/kk n 670e.

        Hei, täältä tulee lainan tilaisuus teille kaikille, olemme yksityisiä yrityksiä, jotka antavat lainat yksityishenkilöille, yksityisille ja yrityksille on alhainen korko on 3%. olet petetty ennen ja tarvitset taloudellista tukea? tarvitset lainaa maksaa pois laskut ja velat, täällä on lainaa yritys valmiina auttamaan sinua taloudellisia vaikeuksia. Ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse kuin [email protected] kanssa ......

        täydelliset nimet:
        maa:
        tila:
        Lainan määrä:
        Lainan kesto:
        puhelinnumero:
        ammatti:
        tulot kuukaudessa:
        sukupuoli:
        siviilisääty:
        Oletteko hakenut ennen?

        kiitos tulossa,

        Jäsen Jenny


      • jenny
        omassa parempi kirjoitti:

        Lainaa tällä hetkellä vielä n 70 000 e. Nettopalkka n 1300. Kotona yksi alaikäinen lapsi, josta elatusapua 130 e. Aivan hyvin selviän lainani kanssa, jonkin verran avustan myös muita opiskelevia lapsiani. Vastike ja lainanlyhennys/kk n 670e.

        Hei, täältä tulee lainan tilaisuus teille kaikille, olemme yksityisiä yrityksiä, jotka antavat lainat yksityishenkilöille, yksityisille ja yrityksille on alhainen korko on 3%. olet petetty ennen ja tarvitset taloudellista tukea? tarvitset lainaa maksaa pois laskut ja velat, täällä on lainaa yritys valmiina auttamaan sinua taloudellisia vaikeuksia. Ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse kuin [email protected] kanssa ......

        täydelliset nimet:
        maa:
        tila:
        Lainan määrä:
        Lainan kesto:
        puhelinnumero:
        ammatti:
        tulot kuukaudessa:
        sukupuoli:
        siviilisääty:
        Oletteko hakenut ennen?

        kiitos tulossa,

        Jäsen Jenny


    • Säästänyt.

      Säästin ja sit ostin rahalla.Sain enemmän.
      Ikinä en oo juossu markkinatalouden talutusnuorassa.Miks maksaa pankille korko kun nekään ei maksa. Höh.
      Nytkin on taskussa usita tuhansia käteistä. En edes tarkkaa tiedä minkä verra,raha on vain paperia.Ei se tuo onnea.
      Onni pitää itte tuoda omaan elämään.Nyt katselen ihmisiä kahvilan ikkunasta kun ne juoksevat stressaantuneen näköisinä tehdyn kiireen ja markkinatalouden pakonalaisuuden sätkynukkeina.
      Kai noilla naama harmaaana juoksiksjoilla on paljon lainaa kun niillä näkyy olevan noin kiire.

      • ei_urpå

        Joo kannattaa asua 40v vuokralla (maksaa tyhjästä) ja maksaa sekä vuokraa että yrittää säästää samalla (kun säästät niin joudut myös samalla asumaan jossain.. ja tollasen keskiverto omakotitalon hinnanhan säästää hetkessä.. nyt Urpåt järki käteen) Kun otat lainalla heti niin ei muita kuluja kuin lyhennykset ja keventynyt verotus alkaa vaikuttaa heti. Eikä siinä lainan otossa sen kummempaa riskiä ole... voihan sen asunnon aina myydä jos tuntuu ettei pysty maksamaan tai olosuhteet muuttuu. Tällöin käteen yleensä jää myös pieni pesämuna seuraavaa asuntoa tai muuta hankintaa varten.


      • Tavallistakin tavallinen

        En kuuna valkeana päivänä usko, että olet pystynyt ensin säästämään ja sitten käteisellä ostamaan asunnon.... ei ole mahdollista, ellet ole sitten asunut vanhempiesi luona ilmaiseksi... saanut perintöä tai jotain muuta.


      • ja kolkyddonaa

        Ootsesie? Kolkyddonaahan on nykyää enää vain muutama!


      • vaikuttaa?
        ei_urpå kirjoitti:

        Joo kannattaa asua 40v vuokralla (maksaa tyhjästä) ja maksaa sekä vuokraa että yrittää säästää samalla (kun säästät niin joudut myös samalla asumaan jossain.. ja tollasen keskiverto omakotitalon hinnanhan säästää hetkessä.. nyt Urpåt järki käteen) Kun otat lainalla heti niin ei muita kuluja kuin lyhennykset ja keventynyt verotus alkaa vaikuttaa heti. Eikä siinä lainan otossa sen kummempaa riskiä ole... voihan sen asunnon aina myydä jos tuntuu ettei pysty maksamaan tai olosuhteet muuttuu. Tällöin käteen yleensä jää myös pieni pesämuna seuraavaa asuntoa tai muuta hankintaa varten.

        siis paljonko lainanottajat yleensä maksaa veroja. Itse asun vuokralla ja veroprosentti on 21.
        Kantsisko ostaa oma,vuokraa maksan n 400e/kk plus sähköt ym muut kulut.


      • vähennyskelpoisia.
        vaikuttaa? kirjoitti:

        siis paljonko lainanottajat yleensä maksaa veroja. Itse asun vuokralla ja veroprosentti on 21.
        Kantsisko ostaa oma,vuokraa maksan n 400e/kk plus sähköt ym muut kulut.

        Tosin oma veroprosentti on 45. Asun omassa ei velkaa.


      • urpå on
        ei_urpå kirjoitti:

        Joo kannattaa asua 40v vuokralla (maksaa tyhjästä) ja maksaa sekä vuokraa että yrittää säästää samalla (kun säästät niin joudut myös samalla asumaan jossain.. ja tollasen keskiverto omakotitalon hinnanhan säästää hetkessä.. nyt Urpåt järki käteen) Kun otat lainalla heti niin ei muita kuluja kuin lyhennykset ja keventynyt verotus alkaa vaikuttaa heti. Eikä siinä lainan otossa sen kummempaa riskiä ole... voihan sen asunnon aina myydä jos tuntuu ettei pysty maksamaan tai olosuhteet muuttuu. Tällöin käteen yleensä jää myös pieni pesämuna seuraavaa asuntoa tai muuta hankintaa varten.

        taidat olla itse. Kyllähän tässä säästelee ihan kivasti kun olen muuttanut tyttökaverin kanssa yhteen. Hän on ottanut lainaa kaksiota varten ja makselee sitä, itse tietysti minä en. Herrasmiehenä minä maksan vastikkeen 200eur/kk ja loput rahat pistän säästöön. Nettotulot 2000eur/kk. Laskeppa siitä kauan kestää säästäminen. Puhelinlaskut, ruokamenot, biletykset sanotaan 800eur/kk ja mulle jää 1000eur/kk VÄHINTÄÄN säästöön. Kun rahat kasassa niin ei muuta kuin soppailemaan, muija vaihtoon ja oma asunto alle. Kohtahan se lama alkaa ja silloin köyhät joututvat myymään velaksi ostettuja asuntojaan murto-osalla niiden oikeasta arvosta ja nyt jo 30donaa säästetty ja sellaset 15-20donaa tulee vuoden sisällä taas vähintään säästettyä varsinkin jos sniidailee niinku minä.
        Eli URPÅJA on monenlaisia. Ja siipelystähän tässä ei ole kyse sillä minähän maksan ruokamenoni ja omat kuluni sekä myös hänen asumiskulut eli vastikkeen. Normaalisti joutuisin tälläisesta asunnosta maksamaan n. 700-800eur/kk vuokraa. Aiemmin asuin pienessä yksiössä säästellen edelleen. Yksiö tuttujen kautta ja makselin siitä myös n. 200eur vähemmän kuin markkinoilla vastaavat yksiöt maksoivat. Eli miten niin vuokralla ollessa ei voi säästää. URPÅ. Tietty jos maksaa ihan täysihintaista markkinavuokraa on asia erikseen, mutta kuka nyt niin URPÅ olisi.
        Mulla ei tod ole kiire ostaa asuntoa, ei näillä hinnoilla. Naurettavaa ostaa asunto nyt kun hinnat ovat taivaissa. Tai vaihtaa edes isompaan. Järkevä ihminen myy nyt kun hinnat pilvissä, menee kituuttelemaan halpaan luukkuun vuokralle sijoittaa rahansa ja kasvattaa pääomaa ja ostaa ylivelkaantuneiden konkurssipesistä asuntoja muutaman vuoden päästä. Näin se homma etenee pojat. Innolla odottelen kun pääsen ostamaan parilla kympillä teidänkin asuntoja.


      • ...
        urpå on kirjoitti:

        taidat olla itse. Kyllähän tässä säästelee ihan kivasti kun olen muuttanut tyttökaverin kanssa yhteen. Hän on ottanut lainaa kaksiota varten ja makselee sitä, itse tietysti minä en. Herrasmiehenä minä maksan vastikkeen 200eur/kk ja loput rahat pistän säästöön. Nettotulot 2000eur/kk. Laskeppa siitä kauan kestää säästäminen. Puhelinlaskut, ruokamenot, biletykset sanotaan 800eur/kk ja mulle jää 1000eur/kk VÄHINTÄÄN säästöön. Kun rahat kasassa niin ei muuta kuin soppailemaan, muija vaihtoon ja oma asunto alle. Kohtahan se lama alkaa ja silloin köyhät joututvat myymään velaksi ostettuja asuntojaan murto-osalla niiden oikeasta arvosta ja nyt jo 30donaa säästetty ja sellaset 15-20donaa tulee vuoden sisällä taas vähintään säästettyä varsinkin jos sniidailee niinku minä.
        Eli URPÅJA on monenlaisia. Ja siipelystähän tässä ei ole kyse sillä minähän maksan ruokamenoni ja omat kuluni sekä myös hänen asumiskulut eli vastikkeen. Normaalisti joutuisin tälläisesta asunnosta maksamaan n. 700-800eur/kk vuokraa. Aiemmin asuin pienessä yksiössä säästellen edelleen. Yksiö tuttujen kautta ja makselin siitä myös n. 200eur vähemmän kuin markkinoilla vastaavat yksiöt maksoivat. Eli miten niin vuokralla ollessa ei voi säästää. URPÅ. Tietty jos maksaa ihan täysihintaista markkinavuokraa on asia erikseen, mutta kuka nyt niin URPÅ olisi.
        Mulla ei tod ole kiire ostaa asuntoa, ei näillä hinnoilla. Naurettavaa ostaa asunto nyt kun hinnat ovat taivaissa. Tai vaihtaa edes isompaan. Järkevä ihminen myy nyt kun hinnat pilvissä, menee kituuttelemaan halpaan luukkuun vuokralle sijoittaa rahansa ja kasvattaa pääomaa ja ostaa ylivelkaantuneiden konkurssipesistä asuntoja muutaman vuoden päästä. Näin se homma etenee pojat. Innolla odottelen kun pääsen ostamaan parilla kympillä teidänkin asuntoja.

        Kerro nyt ihmeessä siipeilysi syyt ja tulevaisuuden suunnitelmat tuolle RAKKAALLE tyttöystävällesi, joka hyvää hyvyyttää majoittaa sinua puoli ilmaiseksi ja että aiot pilata hänen elämän ja että hän tuhlaa aikansa sinuun. Kun voisi oikeasti etsiä itselleen elmän kumppanin ja suunnitella yhteistä tulevaisuutta.

        Toivottavasti sinulle käy vastaavasti ja huomaat kuinka julmia ihimiset ovat toisiaan kohtaan!


      • Nimetön
        ... kirjoitti:

        Kerro nyt ihmeessä siipeilysi syyt ja tulevaisuuden suunnitelmat tuolle RAKKAALLE tyttöystävällesi, joka hyvää hyvyyttää majoittaa sinua puoli ilmaiseksi ja että aiot pilata hänen elämän ja että hän tuhlaa aikansa sinuun. Kun voisi oikeasti etsiä itselleen elmän kumppanin ja suunnitella yhteistä tulevaisuutta.

        Toivottavasti sinulle käy vastaavasti ja huomaat kuinka julmia ihimiset ovat toisiaan kohtaan!

        tämä rakas tyttöystävä on pettänyt ja valehdellut ja luulee että minä en tiedä totuutta. Mutta voi kun kosto on suloista, eikö vaan. Sitä saa mitä tilaa. Ehkä hän haluaa elää pikkuppoikien panopuuna joten minä vain pidän hänelle siihen asti seuraa. Eikö vaan. Tarkoitushan ei yhteistä elämää ole hänen kanssaan oman asunnon löytämisen jälkeen ole vietää. Kaikkihan sen tajuavat. Kuka nyt huoran omaksi ottaisi. Halooo!!!


      • Edsie
        ei_urpå kirjoitti:

        Joo kannattaa asua 40v vuokralla (maksaa tyhjästä) ja maksaa sekä vuokraa että yrittää säästää samalla (kun säästät niin joudut myös samalla asumaan jossain.. ja tollasen keskiverto omakotitalon hinnanhan säästää hetkessä.. nyt Urpåt järki käteen) Kun otat lainalla heti niin ei muita kuluja kuin lyhennykset ja keventynyt verotus alkaa vaikuttaa heti. Eikä siinä lainan otossa sen kummempaa riskiä ole... voihan sen asunnon aina myydä jos tuntuu ettei pysty maksamaan tai olosuhteet muuttuu. Tällöin käteen yleensä jää myös pieni pesämuna seuraavaa asuntoa tai muuta hankintaa varten.

        Jonkin verran voin maksaa pelkästään siitä ilosta ja helpotuksesta ettei tarvitse omistaa mitään (no raha poisluettuna ;-]).

        Toiseksi jossakin saa maksaa 400 euroa yhtiövastiketta.

        Kolmanneksi, mitäs sitten jos/kun asuntojen hinnat putoavat - ei ole mahdotonta, kts. historia!


    • pienemmästä kaupungista

      lainaa otettiin 70 000.
      sitä lyhennetään 500e/kk.

      miehen palkka on 1300
      lapsilisä 100
      minun palkkani oli 1300. nyt saan vain 800, kun olen äitiyslomalla.

      kaikki menee mitä tulee ja pakko on mennä töihin äitiysloman jälkeen, hoitovapaalle ei voi jäädä.

      talosta kun on muitakin kuluja kuin se laina, ja eläminen yleensäkin maksaa

      säännölliset menot, eli ne missä summa on suunnilleen sama kerrasta toiseen ja jotka tiedetään etukäteen:

      - asuntolaina 500e/kk
      - kiinteistövero 100e/vuosi
      - autolaina 200e/kk

      - vakuutukset 2000e/vuosi
      * kiinteistövakuutus
      * irtaimistovakuutus
      * koiravakuutus
      * lapsivakuutus
      * liikennevakuutus kasko
      * minun ja miehen tapaturmavakuutus
      * minun ja miehen hankivakuutukset, joissa edunsaajana toisemme
      * lisäksi miehellä henkivakuutus jossa edunsajana lapsi/lapset

      - öljy lämmitykseen 1300e/vuosi
      - sähkölasku 75 euroa/2kk
      - jätemaksu 40 euroa/3kk
      - vesilasku 80e/3kk

      - netti 40e/kk
      - tv lupa 200e/vuosi
      - puhelinlaskut kummallakin n 40e/kk

      - ruokiin päivittäistavaroihin menee 500e/kk
      - bensaan menee n 200e/kk

      - autohuolto 300e/vuosi
      - katsastus 40e/vuosi
      - autovero 130e/vuosi

      - joskus tarvitsee käydä lääkärissä/ hammaslääkärissäkin
      - joskus tarttee/haluaa uusia vaatteita/ huonekaluja/ sisustusjuttuja/ lastentarvikeita/ auton renkaat
      - mikään ei ole ikuista, välillä pitää uusia kaikkea
      - joskus on kiva syödä muualla kuin kotona
      - joskus tulee yllättäviä menoja

      • onko tarpeen?

        Katsoin läpi tuon menolistan ja vähän hämmästyin tuota vakuutusten kirjoa. Esim. koiravakuutus, onko kannattavaa pitää. Itse tutkin juuri kalliin koiran (1300 €) ottaneena vakuutuksen mahdollisuutta. Tulin siihen tulokseen, että ei kannata ottaa. Omavastuuosuus on niin korkea, että vakuutushyöty jää olemattomaksi siinäkin tapauksessa, että koira sairastelisi paljon. Koira on nyt 9 kk ja yhtään lääkärikäyntiä ei ole ollut rokotuksia ja sirun laittoa lukuunottamatta. Ainakin koiravakuutuksessa kannattais harkita hieman oman vastuun lisäämistä.

        Entäpä henkivakuutukset? Työssä ollessa ja työmatkoilla tapaturmat korvataan työnantajan vakuutuksesta.
        Liikenteessä henkilövahingot korvataan liikenne-tai kaskovakuutuksesta.
        Matkoilla kuitenkin on otettava matkavakuutus, joka ympärivuotisena ei paljoa maksa. Se korvaa myös kotimaan matkoilla sattuneet vahingot, vaikkapa lomamäkillä sattuneet vahingot.

        Itselläni on vain vapaa-ajan tapaturmavakuutus noiden lisäksi ja se ei maksa juuri mitään.

        Henkivakuutukset heivaisin pois, ne ovat kovin kalliita. Riski kuolla nuorena muuhun kuin tapaturmaan on erittäin pieni. Omaa riskiä voisi lisätä.


      • asetelmat maalla!

        Vaimo vaan lähti töihin ja sitä olen vaan laskeskellut, että oliko ihan oikea hetki kuitenkaan. Jouduttiin hommaan toinen auto ja siitä tulee taas kuluja...
        Lainaa on ja ne lyhenee, on vielä yksi asunto kaupungin lähellä, jota vuokrataan. Raha riittää, kun katsoo tarkkaan, mihin laittaa ne.
        Tossa oli aika mukavasti selvillä, mihin rahat menee. Kiinnitti huomiota vakuutukset, me nostettiin omavastuita aika paljon ja saatiin vakuutusturvaa reilusti suurempien kuprujen varalta ja vakuutusmaksut laski!!
        Sähköt kilpailutettiin tietty ja kannatti!
        Kaikki lainat mitä meillä on, yhteensä 130000e ja osan siitä hoitaa vuokralaiset. Homma hanskassa!


      • .............
        onko tarpeen? kirjoitti:

        Katsoin läpi tuon menolistan ja vähän hämmästyin tuota vakuutusten kirjoa. Esim. koiravakuutus, onko kannattavaa pitää. Itse tutkin juuri kalliin koiran (1300 €) ottaneena vakuutuksen mahdollisuutta. Tulin siihen tulokseen, että ei kannata ottaa. Omavastuuosuus on niin korkea, että vakuutushyöty jää olemattomaksi siinäkin tapauksessa, että koira sairastelisi paljon. Koira on nyt 9 kk ja yhtään lääkärikäyntiä ei ole ollut rokotuksia ja sirun laittoa lukuunottamatta. Ainakin koiravakuutuksessa kannattais harkita hieman oman vastuun lisäämistä.

        Entäpä henkivakuutukset? Työssä ollessa ja työmatkoilla tapaturmat korvataan työnantajan vakuutuksesta.
        Liikenteessä henkilövahingot korvataan liikenne-tai kaskovakuutuksesta.
        Matkoilla kuitenkin on otettava matkavakuutus, joka ympärivuotisena ei paljoa maksa. Se korvaa myös kotimaan matkoilla sattuneet vahingot, vaikkapa lomamäkillä sattuneet vahingot.

        Itselläni on vain vapaa-ajan tapaturmavakuutus noiden lisäksi ja se ei maksa juuri mitään.

        Henkivakuutukset heivaisin pois, ne ovat kovin kalliita. Riski kuolla nuorena muuhun kuin tapaturmaan on erittäin pieni. Omaa riskiä voisi lisätä.

        Olen eri mieltä kanssasi tuosta henkivakuutuksesta. Itsekästä ajattelua lisätä omaa riskiä... mitäs jos sä delaat ja jätät perheesi kitumaan? Kyllähän nuorillekkin voi tulla sairauskohtauksia, syöpää yms.

        Ajattele jos siippasi kuolee, niin mihin joutuu asuntovelkainen, jos et mistään vakuutuksista saa rahaa ja lyhennykset ovat laskettu kahden maksettavaksi. Siinä sitten järjestelet hautajaisia yms. ja samaan aikaan pitäisi kyetä pankin kanssa neuvottelemaan tai asunnonmyyntiin ja muuttoon.

        Esimerkistä ei selvinnyt kuinka suuret henkivakuutukset ovat ja sillähän on paljon merkitystä maksun kanssa. Mielestäni henkivakuutus pitäisi olla suuruudeltaan vähintään sellainen, että sillä lyhentää puolison parin vuoden osuuden.

        Jos jompi kumpi on kotona tai työtön, kannattaisi myös hänelle ottaa ylimääräinen eläkevakuutus, ja vähempikin riittäisi jos ei suuruudenhullu halua olla > rahatilanteen mukaan sitä voi sitten maksella.


      • kyllä jokaisella työntekijä...
        ............. kirjoitti:

        Olen eri mieltä kanssasi tuosta henkivakuutuksesta. Itsekästä ajattelua lisätä omaa riskiä... mitäs jos sä delaat ja jätät perheesi kitumaan? Kyllähän nuorillekkin voi tulla sairauskohtauksia, syöpää yms.

        Ajattele jos siippasi kuolee, niin mihin joutuu asuntovelkainen, jos et mistään vakuutuksista saa rahaa ja lyhennykset ovat laskettu kahden maksettavaksi. Siinä sitten järjestelet hautajaisia yms. ja samaan aikaan pitäisi kyetä pankin kanssa neuvottelemaan tai asunnonmyyntiin ja muuttoon.

        Esimerkistä ei selvinnyt kuinka suuret henkivakuutukset ovat ja sillähän on paljon merkitystä maksun kanssa. Mielestäni henkivakuutus pitäisi olla suuruudeltaan vähintään sellainen, että sillä lyhentää puolison parin vuoden osuuden.

        Jos jompi kumpi on kotona tai työtön, kannattaisi myös hänelle ottaa ylimääräinen eläkevakuutus, ja vähempikin riittäisi jos ei suuruudenhullu halua olla > rahatilanteen mukaan sitä voi sitten maksella.

        ryhmähenkivakuutus,joka on työnanatajan puolesta pakollinen. Kuolinsyyllä ei siis väliä, mutta jos henkilö on töissä, omaiset (haettaessa!!)saavat korvauksen, oli kuolinsyy sitten sairaus tai tapaturma. Puoliso muistaakseni 4000-14000, kuolleen iästä riippuen ja lapsikorotus noin 6000/lapsi. Tapaturmaisesta kuolemasta summa on puolet suurempi. Jos siis sairauteen kuollut oli esim. 39 v. ja hänellä ja leskellä oli yhteisiä alaikäisiä lapsia kolme, niin korvaussumma (verotonta tuloa 30 000 euroon saakka) on n. 32 000 e. Eli ei sitä aivan tyhjin jää, vaikkei itse ottamaa henkivakuutusta olekaan.


      • utelias?
        kyllä jokaisella työntekijä... kirjoitti:

        ryhmähenkivakuutus,joka on työnanatajan puolesta pakollinen. Kuolinsyyllä ei siis väliä, mutta jos henkilö on töissä, omaiset (haettaessa!!)saavat korvauksen, oli kuolinsyy sitten sairaus tai tapaturma. Puoliso muistaakseni 4000-14000, kuolleen iästä riippuen ja lapsikorotus noin 6000/lapsi. Tapaturmaisesta kuolemasta summa on puolet suurempi. Jos siis sairauteen kuollut oli esim. 39 v. ja hänellä ja leskellä oli yhteisiä alaikäisiä lapsia kolme, niin korvaussumma (verotonta tuloa 30 000 euroon saakka) on n. 32 000 e. Eli ei sitä aivan tyhjin jää, vaikkei itse ottamaa henkivakuutusta olekaan.

        kotiäiti, eläkeläinen, yrittäjä, sapattivuotta viettävä, sairaseläkeläinen, opiskelija tai muuten vaan lorvija? kyllä taitaa se työssäkäyvä puoliso jäädä sairaustapauksissa ihan tyhjän päälle ilman henkivakuutusta?

        Ja ainakin kotiäitejä löytyy paljon asuntovelkaisista.


      • Nimetön

        aika nihkeältä vaikuttaa, paljonko teillä jää rahaa elämiseen per kuukausi ?


      • kuin myös

        Olipa mukava lukea, että jollakin on jalat maan pinnalla =)
        Harvempi älyää ottaa kaikkea noita huomioon lainaa hakiessaan.

        Itellä on n. 40 000 maksamatta asunnosta.
        Nyt 6 vuoden maksamisen jälkeen tuntuu siltä, että siitä selviää. Tosin jouduin jo välillä ottamaan pienen lisälainan koko talon putkiremontin vuoksi.

        Järki ja laskin käteen, niin kyllä se siitä =)


    • -T-

      Rakensimme vasta talon, joka maksoi hieman yli 300k euroa. Velkaa on noin 210.000, perheen nettotulot noin 4500 euroa/kk.

      Velka ei siinä mielessä ahdista, että omaa pääomaa oli kuitenkin kolmasosa projektin kokonaishinnasta. Kävi miten kävi, talosta saadaan aina sen verran rahaa, että velat saadaan maksettua pois.

      • Samat tulot

        Perheen nettotulot 4500 eur/kk.
        Asuntolainaa vielä jäljellä 60 t. eur, ja lyhennys 500 eur/kk.

        Kaikki rahat menee kun matkustellaan ja syödään ulkona jokapäivä.

        Tuntuu että rahat eivät riitä mihinkään. Täytyisi ottaa itseään niskasta kiinni, ja lyhentää enemmän. Toisaalta rahankäyttö on niin repsallaan, että ei enää pysty palaamaan tiukkaan linjaan.


      • Melluts
        Samat tulot kirjoitti:

        Perheen nettotulot 4500 eur/kk.
        Asuntolainaa vielä jäljellä 60 t. eur, ja lyhennys 500 eur/kk.

        Kaikki rahat menee kun matkustellaan ja syödään ulkona jokapäivä.

        Tuntuu että rahat eivät riitä mihinkään. Täytyisi ottaa itseään niskasta kiinni, ja lyhentää enemmän. Toisaalta rahankäyttö on niin repsallaan, että ei enää pysty palaamaan tiukkaan linjaan.

        Niin siis teillähän menee todella hyvin, hauskalta kuulostaa! me on ostettu iso okt helsingin ulkopuolelta, lainaa on vain 100t, kaksi autoa ja kaksi lasta, mekin olemme satsaneet ylellisyyteen mielestäni, erilaiseen vaan kun te. Teen itse sapuskat, mutta se sopii meille..


    • Jesser

      Lainan ottoa harkitessa kannattaa kuunnella Mummoo ja Pappaa. Kukaan ei halua olla talutusnuorassa vuodesta..toiseen. Asiasta löytää helposti yhteistyön merkit Työnantajat Pankit.Työrauha säilyy parhaiten kun velkavastuu.

      • peku_39

        Lainaa pitää ottaa tulojen mukaisesti Meillä tulot 8000 € lainaa 60 000 € lyhennys 1500 € kk On kaksi autoa, mökki, moottoripyörä ja moottorikelkka. Tullaan erittäin hyvin toimeen Aina ei ollut näin joskus 80 luvun loppupuolella opiskelujen jälkeen tienattiin noin 10000 mk josta laitettiin säästöön ASP tilille, maksettiin asunnon vuokra ja auton lyhennykset. Tarkoitan tällä sitä että kannattaa säästää pohjalle ja mitoittaa laina tulojen mukaisesti. Asumisen voi aloittaa vaatimattomasti vaikka pienenellä kaksiolla. Tolot yleensä kasvavat jolloin tulee mahdollisuuksia ottaa lisää lainaa isomman asunnon hankkimiseksi.


    • pukkaa

      Asuntolainaa siinä 70 tuhatta, autolainaa vielä viitisen tonnia. Lisäksi jotain kulutusluottoa kolmisen tonnia. Tulot jossain kolmen-neljän tonnin välillä kuussa netto. Ei lapsia, vain koira.

    • vai vankila

      Minulla on lainaa jo kolmatta kertaa. Korkotaso on huidellut joskus yli 10%, joten nykyinen 5 tuntuu matalalta, vaikka tämän viimeisen lainan kohdalla on ollut alle 3%:nkin aikoja.

      Eikös laina ole tulevien tuottojen käyttöä nykyisiin tarpeisiin? Jos tuon tuoton käyttää elementteihin, joiden arvo kasvaa, jää lainan hinnaksi korot - arvonnousu. Kotiin sijoittamisen ongelma on siinä, ettei arvonnousua voi syödä (kotia myymättä) ja arvonnousun ennustaminen on mahdotonta.

      Jos lainan kuukausierät ovat samaa luokkaa kuin vuokra-asunnon menot, riskiksi jää korkotason nousu ja, ne ikävämmät ja vaarallisemmat, elämän muut riskit (työttömyys, sairaus,...). Eikö samat riskit koske myös vuokra-asumista?

      150000e, 15vuotta, 4,25% tarkoittaa 1370e/kk kiinteällä lyhennyksellä. Tällaisella itse aloitin, jos riskini toteutuvat, voin vähän hienosäätää, vaihtamalla annuiteettiin (200-300kk) tai pidentämällä laina-aikaa (esim 3v 150/kk).

      Yhtälö toimii, jos säilyn terveenä ja työpaikalla, kuukausierä tippuu vähän koko ajan (tai olisi pitänyt, nyt se on vähän korkeampi, kun korot on 5%), mutten enää jää nollille vaikka joutuisin asunnon myymään halvemmallakin, siis pakosta.

      Pakkosäästöä, josta ei itse pääse hyötymään, mutta ei toisaalta tarvitse hyödyttää vuokraajiakaan. Vaikka en tekisi toisin, vaikka asunnon arvo on huomattavasti isompi kuin laina, jotenkin psykologia toimii niin, että koko ajan tietää, että on velkaa ja on riskejä. Mutta toisaalta säästämällä etukäteen en olisi saanut ensimmäistäkään asunnoistani.

      Vapaana siis vankilassa, kai...

    • Velallinen2891

      Kyllä oli pakko tänne kirjoittaa kun näin juttelun olevan käynnissä...

      Sillä ei tässä ole mitään merkitystä paljonko kukin maksaa omaa asuntolainaansa vaan sillä, paljonko Te tienaatte ja pystytte omaa lainaanne lyhentämään ilman että olette vuoden päästä ns. nesteessä lainojen kanssa, joten, kannattaa tarkoin harkita, mitä ostaa ja paljonko asunnonostotutinassa menee mistäkin lupaamaan...

      Voisin uskaltaa sanoa, että mitään omaa ette tule koskaan saamaan JOS ette ota lainaa, kenellä on asunnonhinta tyynyn alla, varsinkin nuorilla (sellaisilla voi olla jotka perivät vuodesta toiseen samaa sukuaan ja syntyivät kultalusikka per****sä)?

      Ei muuta kuin tsemppiä tulevaisuuteen!! :)

      • ...................

        Lainaan sinua: "Sillä ei tässä ole mitään merkitystä paljonko kukin maksaa omaa asuntolainaansa vaan sillä, paljonko Te tienaatte ja pystytte omaa lainaanne lyhentämään..."

        Tottakai me kaikki tiedämme tuon! Olemme vaan uteliaita toisten lainoista/maksuista ja käytämme niitä pohjana omissa ajatuslaskelmissa. Ja tottakai se pistää miettimään, miten joku pystyy pienemmillä tuloilla esim. suurempaan lainaan, mitenköhän se meiltä onnistuisi, olisikohan se meillä mahdollista yms.

        Siis kyllähän me kaikki teemme tietenkin omat laskelmamme ja valintamme VELI HYVÄ!


    • lainaa takasin maksava

      itselläni on jäljellä asunto lainaa omakotitalosta 107.600 euroa ja lyhennän sitä 635 euroa, lisäksi asumis kustannukset ovat sähkölämmitteisessä talossani sähköt 300 euro vesi kulutuksen mukaan n.95eur jätehuolto on 40eur sekä vakuutukset, kiinteistö vero ja tontin vuokra. joten itse kyllä pärjään,mutta töitäkin on tehtävä ja muutikin laskut on hoidettava tuloni on noin 1900 euroa mutta tähän ei ole laskettu urakka töitä joita myös teen. tämä tuloni on laskettu tunti työni mukaan. sinun kannattaa miettiä hyvin tarkkaa, siitä lainasta ja kannattaa kysyä pankista siihen lainaa vaikka korko kattoa tai jotain vastaavaa.

    • KAIKAA

      ostettiin omakotitalo , 110m2 , 2000m2 tontti , maksettiin 55000€.
      kuukausi erä 400€.
      järjetöntä maksaa esim 420000€ jostain kerrostalo kolmiosta.

      • Rikas rakas

        kerros talossa jos asut on ihan sama onko oma vai vuokralla sama meno jatkuu aamusta iltaan
        sen olen vuosien varrella huomannut möykkä porukkaa
        asuu paljon turhaa maksaa hirveitä hintoja huonosta
        laadusta et saa hyvää helpolla jos mahdollisuus osta omakotitalo parempi sijoitus saa rahaa myöhemminkin,,


      • kerrostalo
        Rikas rakas kirjoitti:

        kerros talossa jos asut on ihan sama onko oma vai vuokralla sama meno jatkuu aamusta iltaan
        sen olen vuosien varrella huomannut möykkä porukkaa
        asuu paljon turhaa maksaa hirveitä hintoja huonosta
        laadusta et saa hyvää helpolla jos mahdollisuus osta omakotitalo parempi sijoitus saa rahaa myöhemminkin,,

        Minä asun Turun seudulla erittäin rauhallisessa kerrostalossa luonnonläheisellä alueella. Joskus asuin rivarissakin, mutta siellä oli möykkäporukkaa. Eli missä vaan voi olla joko rauhallista tai rauhatonta . Täytyy vain osata valita asuinpaikkansa.


      • rauhaa rakastava

        KAIKAA,mistäpäin Suomea saa talon 55000 eurolla?


      • kulkuri3
        rauhaa rakastava kirjoitti:

        KAIKAA,mistäpäin Suomea saa talon 55000 eurolla?

        Älä helvetissä suunnittele jotakin sen luokan ostoa suomesta kun saat sillä hinnalla linnan thaimaasta!.Ja niillä koroilla tosi paljon matkalippuja.


      • akm
        rauhaa rakastava kirjoitti:

        KAIKAA,mistäpäin Suomea saa talon 55000 eurolla?

        Rauhaa rakastava Porista saat tolla hinnalla komeen talon......mutta työpaikkoja niukalti..


    • 0 euroa

      Edullinen ASP-laina oli n. 40000 e, maksoin pois 8 vuoden aikana. Nyt säästöön jää kuukausittain n. 1000 euroa, jonka sijoitan mm. eri sijoitusrahastoihin.

    • Nimetön

      Ettehän te ihmiset tiedä kalliista koroista mitään, minä maksoi aikoinani 20 v sitten 10,5 % asuntolainasta korkoa tämän päivän korko on lähes ilmaista.
      Nyt minulla on 30.000 lainaa 180 neliöiseen uuteen 350.000 hintaiseen ok-taloon nyt ei todellakaan hirvitä.
      Että asunnot kalliita mitenkä vanha sanonta menikään, että ei hullu kuka pyytää.

      • vaan

        20 vuotta sitten oli inflaatiokin eri luokkaa.. tais nuo palkatkin nousta suhteessa enemmän, verrattuna aikaisemmin otettuun lainamäärään!


      • euroakaan lainaa

        reilut 10v sitten ostin tämän talon 210m2 ja vajaa vuosi sitten oli lainan viimeinen lyhennyserä.


      • herra inflaatio
        vaan kirjoitti:

        20 vuotta sitten oli inflaatiokin eri luokkaa.. tais nuo palkatkin nousta suhteessa enemmän, verrattuna aikaisemmin otettuun lainamäärään!

        20 vuotta sitten laman/koronnousun myötä meni erittäin monen asiat täysin pyllylleen. Kirjoittaja näkyy olevan sen ajan selviytyjä, ja sinäkin tavallaan, tai ainakin vanhempasi jos olet asioista noin tietämätön.

        Tiedän erittäin monia perheitä ja heidän sukulaisiaan, jolta lama vei ja paljon, ja lisäksi takaamassa olleet sukulaiset yms. tutut ovat makselleet takausvelkojaan lähes tähän päivään asti.

        Minultakin se vei ja paljon. Jos vain olisin pystynyt pitämään talon hampaat irvessä pari vuotta kauemmin niin voisin kirjoitella yhtä onnellisella sävyllä.

        Nyt kyllä olen onnellinen talon omistaja, olen uskaltanut ottaa uudelleen lainaa, mutta 10 vuotta siinä meni ja kyllä sitä todellakin aina välillä miettii voiko samanlaisia aikoja vielä tulla, kehenkään ei voi luottaa, ei pankkiin, ei yhteiskuntaamme.

        Harkintaa ja malttia!


      • herra inflaatio
        vaan kirjoitti:

        20 vuotta sitten oli inflaatiokin eri luokkaa.. tais nuo palkatkin nousta suhteessa enemmän, verrattuna aikaisemmin otettuun lainamäärään!

        Kuule ei siinä palkkoja paljon nosteltu, sai olla onnellinen että sai pitää työpaikkansa. Monet saivat kenkää! Tutkippas vähän tilastoja 20 vuoden takaa, kyllä tilastot kertoo.


      • omelo211

        30 000 lainaa 350 000:n taloon ei ole paljon. Oliko 300 000?


      • Hizzi

        Maksoin aikanaan 1990-luvun alussa 13,5%:n korkoa asuntolainastani(50t€). Silloin tuo korko oli HALPA, muut maksoivat 15,5%, olin vaan onnistunut saamaan PIENEN pankin marginaalin, siis 1,5%!
        Laina tuli maksettua 10 vuodessa silloisilla normaaleilla duunarituloilla, ja nyt on jo säästöjäkin sijoitettuna 85t€ verran.


      • Nimetön
        omelo211 kirjoitti:

        30 000 lainaa 350 000:n taloon ei ole paljon. Oliko 300 000?

        Ei puutu nollaa velkaa on todellakin 30.000 uuteen 350.000 ok-taloon oon tienannut talon 7 vuodessa viisi vuotta sitten muutin myös uuteen koko velalla rakennettuun taloon jonka hiljattain sain myytyä. Kyllä nämä nykynuorten ottamat asuntolainat ovat todella suuria, kun heti pitää hankkia suoraan iso asunto. Nykynuoret ei tiedä lamasta mitään , jollainen oli 90 luvulla minultakin meni oma talo silloin kasinopelureiden aiheuttaman laman takia pakkomyyntiin.


    • odottais

      miks velkavankeus odottais? Sinähän maksat tavallaan kokoajan itsellesi :)
      Halvempaa on asua omassa kuin vuokralla. Riippuu tietysti minne olette muuttamassa ja miten isoa asuntoa havittelette.
      Mä en koskaan ole vuokralla asunutkaan, ei olisi varaa siihen. Erotessa lunastin puolet asunnosta mieheltäni. Laina ei pelota, ainakaan nyt koska on töitä. Sitten jos työttömäksi jää niin se on sitten sen ajan murhe.

    • pari vuosikymmentä

      puolivuotta sitten muutettiin perheen kanssa maalle. myytiin kerrostalo kolmio ja ostettiin n.100m2 25m2 omakotitalo, lainaa n.120000, perheen (2 3) nettotulot n. 3200, normaalit asumiskulut ja 10v vanha auto, kaikki joutava raha tällä hetkellä remonttiin, mitä elämiseltä jää. Lainassa korkokatto vielä reilut kuusi vuotta (5%),Rahaa nyt tuntuvasti vähemmän käytettävissä kuin kerrostalo kolmiossa asuessa, lainaa noin puolet enemmän, mutta elämänlaatu kohosi kolmanteen potenssiin.

    • vielä...

      jäljellä reippaat 100 000. Asuntolainasta en tuskaile, mutta kun on tullut otettua erilaisia kulutusluottoja ja niiden lyhennyksen kanssa tuskastun.
      Kyllä ajatus asuntojen hinnan romahtamisestakin hirvittää. Meillä muutaman vuoden vanha asunto ja hirvittää ajatella, että sen mitä saa lyhennettyä niin voi olla joku päivä yhtä tyhjän kanssa, jos tosiaan arvo alkaa laskea. Se lainahan ei paljon lyhenny korkojen jälkeen..
      Harmittaa kun ei otettu pari vuotta sitten sitä kiinteetä korkoa, ei ollut ketään neuvomassa "Että hei haloo!,korot ei oo ollu ikinä näin alhaalla ja jatkossa ei tuu ku nousee!!!"

      • Oman katon alla

        Tasan kymmenen vuotta sitten ostin ensiasunnon Espoosta, nykyinen samoin Espoossa, hyvällä paikalla paritalo jossa tilat riittää loppuun saakka.
        Alle 40-v tuli viimeinen lyhennys maksettua, nyt vaan odottelemaan että hinnat tulee alas ihan sairaasti ja sitten toinen asunto ostoon itselle, nykyinen jää tyttärelle kun tulee täysi-ikäiseksi.

        Manaan tässä korot nousuun ja hinnat laskuun, 80% on liikaa nykyisissä hinnoissa. Säälittää ne joilla on 200 000 Euroa lainaa kun hoitokulut kaksinkertaistuvat eikä raha enää riitä lyhennyksiin, vain korkoihin.


      • edullisesti saat

        meillä lainaa 448egee, menee tässä kuussa suoraan tililtä. On ollut työttömyyttä laina-aikana jolloin ollaan maksettu vain korkoa, aina ollaan pankin kanssa saatu soviteltua. Mut ylihintaiseen ei kannata sijoittaa. Varmista että ostamassasi talossa on omatontti, ei vuokra, ne voidaan lunastaa vuokra-ajan jälkeen. Huolehdi että anoppi asuu riittävän matkan päässä, yms tärkeistä asioista. joskus se laina loppuu, sitten on edullista asua, kun vastikkeestakin päätätte itse, mitä talonne huoltoon sijoitatte.
        tsemppiä


      • enää tarvitse
        Oman katon alla kirjoitti:

        Tasan kymmenen vuotta sitten ostin ensiasunnon Espoosta, nykyinen samoin Espoossa, hyvällä paikalla paritalo jossa tilat riittää loppuun saakka.
        Alle 40-v tuli viimeinen lyhennys maksettua, nyt vaan odottelemaan että hinnat tulee alas ihan sairaasti ja sitten toinen asunto ostoon itselle, nykyinen jää tyttärelle kun tulee täysi-ikäiseksi.

        Manaan tässä korot nousuun ja hinnat laskuun, 80% on liikaa nykyisissä hinnoissa. Säälittää ne joilla on 200 000 Euroa lainaa kun hoitokulut kaksinkertaistuvat eikä raha enää riitä lyhennyksiin, vain korkoihin.

        maksaa, kun velka loppui 11 v sitten. Samalla ostin edullisesti pari sijoitusasuntoa joita ollaan yhdessä vuokralaisten kanssa maksettu ja nyt ne ovat velattomia. Myyn toisen pois ja toisen pidän vuokralla, samalla jään töistä pois ja alan vapaaherraksi vähän yli viisikymppisenä.


    • sinäkin olet

      Älä murehdi. Valtion on puolestasi ottanut runsaasti velkaa kuluttaakseen sen valtavan byrokratian koneiston ylläpitämiseen.

      Valtion laina on melkoinen kun otetaan huomioon tosiasialliset maksajat eli veronmaksajat.

    • liikaa, mutta

      jos ei lainaa ota ei mitään saa. Velkaa vielä 127000 autolainaa 10000€. Remonttia tehty koko ajan ja joutunu ottaan lisää lainaa, tosin asunnon arvo on noussut. Tällä hetkellä arvo n.210000€. Silti joskus hirvittää jos muuttaa tuon summan markoiksi...

    • ihikhni

      Lainaa on hieman reilu 80000e. Lyhennykseen vastikkeeseen menee n. 700/kk, jota maksan yksin. Hyvin pärjää, kun hieman katsoo menojaan.

    • IIIYYama

      OKT 160 neliötä, maksoi hiukan päälle 200 000 Euroa, lainaa otettiin nelisen vuotta sitten about 60 000 Euroa.

      Bruttotulot vaimon kanssa yhteensä n. 4200 Eur/kk. Lainaa jäljellä hiukan alle 30 000 Euroa, josta omaa osuuttani jäljellä n. 9000 Euroa.

    • lainasta

      Karkeasti laskettuna alkupuolella lainan lyhennystä maksat 100 000 euron lainasta n. 5000 e eli 417/kk korkoa vuodessa, 150 000 eurosta 7500e eli 625e/kk ja 200 000 euron lainasta 10 000e eli 833e/kk eli nämä menee ns. kankkulan kaivoon ja lyhennys, josta laina alkaa vähenemään tulee näiden summien päälle.

      Kannattaa tarkoin miettiä lainan suuruutta, ettei maksa itseään kipeäksi liian pitkällä maksuajalla. Jos rahkeet ei riitä niin neliöitä pienemmäksi!

      terveisin velaton pariskunta, jolla jää 4500e/kk käteen, asumiskulut yhtiövastikkeena 250e/kk...

      • oon kanssasi

        Minun neuvoni on:
        Mitä maksat asumiskuluja nyt, sijoita se sama omaan (sisältyy as. kulut lainanhoito. Jos sinulla on varaa sijoittaa asumiseen enemmänkin, sijoita jos tarvetta (ainakin nettotulo hiukan kasvaa lainojen myötä ja luonnollisesti ainakin sen verran enemmän voit sijoittaa uuteen asumiseen).

        Älä mieti velkavankeutesi aikaa, koska tilanteet muuttuvat (perhe kasvaa/pienenee tai saat perinnön tms.), älä kuitenkaan ota täysin sitä maksimilainaaikaa, jos korot nousee niin laina-aikasi kasvattaminen ei ole mahdollista.

        Sitten jos ja kun tilanteesi muuttuu ja joudut asunnostasi luopumaan jää käteesi kuitenkin lyhentämäsi osuus arvon nousu. Tuota arvon nousua ei kylläkään välttämättä ole, jos joudut asunnosta luopumaan jo parin vuoden päästä, mutta 10 vuoden päästä varmasti jo on. Vertasin tässä ajattelussa tietenki, että asuisit vuokralla ja kun lähdet 2 tai 10 vuoden päästä niin mitään et saa, täysin nollilla oot!

        Neuvosi "neliöitä pienemmäksi" riippuu... jos olette 3-henkinen perhe ja suunnittelette 200-300 neliön taloa, niin hyvä neuvo, OK. Mutta jos teitä on 6 ja suunnittelette 100 neliön taloa, niin ei todellakaan hyvä neuvo että pitäisi vielä pienempi ostaa. Kyllä siinä melkoisia ongelmia perheelle tulee, jos ahtaasti asustellaam velkavankeudessa.

        Kaiken a ja o on tietysti se, että ostatte hinta/laatusuhteessa hyvän asunnon, ei kovin ilmakuplaista asuntoa.


      • viepäs mukanas
        oon kanssasi kirjoitti:

        Minun neuvoni on:
        Mitä maksat asumiskuluja nyt, sijoita se sama omaan (sisältyy as. kulut lainanhoito. Jos sinulla on varaa sijoittaa asumiseen enemmänkin, sijoita jos tarvetta (ainakin nettotulo hiukan kasvaa lainojen myötä ja luonnollisesti ainakin sen verran enemmän voit sijoittaa uuteen asumiseen).

        Älä mieti velkavankeutesi aikaa, koska tilanteet muuttuvat (perhe kasvaa/pienenee tai saat perinnön tms.), älä kuitenkaan ota täysin sitä maksimilainaaikaa, jos korot nousee niin laina-aikasi kasvattaminen ei ole mahdollista.

        Sitten jos ja kun tilanteesi muuttuu ja joudut asunnostasi luopumaan jää käteesi kuitenkin lyhentämäsi osuus arvon nousu. Tuota arvon nousua ei kylläkään välttämättä ole, jos joudut asunnosta luopumaan jo parin vuoden päästä, mutta 10 vuoden päästä varmasti jo on. Vertasin tässä ajattelussa tietenki, että asuisit vuokralla ja kun lähdet 2 tai 10 vuoden päästä niin mitään et saa, täysin nollilla oot!

        Neuvosi "neliöitä pienemmäksi" riippuu... jos olette 3-henkinen perhe ja suunnittelette 200-300 neliön taloa, niin hyvä neuvo, OK. Mutta jos teitä on 6 ja suunnittelette 100 neliön taloa, niin ei todellakaan hyvä neuvo että pitäisi vielä pienempi ostaa. Kyllä siinä melkoisia ongelmia perheelle tulee, jos ahtaasti asustellaam velkavankeudessa.

        Kaiken a ja o on tietysti se, että ostatte hinta/laatusuhteessa hyvän asunnon, ei kovin ilmakuplaista asuntoa.

        Niin, vastaan ny tähän viästiin ku tuntuu tosi hölömöltä ylipäätään nää viestit täällä ku kukaan ei täältä monttuun mitää viä mukanaan ?!?!? OnX kukaan niinku ajatellu tätä ??? Halvatun hömppää... eix ois paljo mukavampaa niinku vaan elää tässä ja nyt eikä sitku joku kämppä on maksettu? Kertokaas oox mää ihan väärässä..


    • aappa

      mun mielestä kannattaa ostaa oma asunto mikäli maksaa vuokraa niin paljon että samalla rahalla pystyisi maksamaan omaa. laina-aikaa/lyhennyksiä yms. pystyy tänäpäivänä vaihtelemaan elämäntilanteen mukaan. voi ottaa lyhennysvapaatakin jos tarvii.
      Mä oon itte "tosi köyhä" yh-äiti, maksan asuntolainaa seuraavat 25v. (eläkeikään asti) mitään tukea en saa mistään (ei sos.toim. tai kela) Maksoin vieraalle vuokraa 600e/kk nyt maksan samalla summalla omaa. (sis.laina yht.vastike)
      Asumme pikkukaupungissa, täällä saa 4h k 70.000 eurolla.

    • suur-perhe

      Meillä lainaa 150 000€
      lainaan 850€/kk
      vakuutus 120€/kk
      sähkö 100€/kk
      vesi 150€/kk
      ruoka 600€/kk
      bensa 200€/kk
      lämmitys 80€/kk
      "vingutin" 80€/kk
      harrastukset 60€/kk
      netti 30€/kk
      puhelimet 100€/kk
      tv 45€/kk
      säästöön 100-200€/kk
      kiinteistövero 40€/kk sis. mökin

      tuloja Yhteensä kuussa saadaan 3100€
      Ei ihan perse auki, mut ei harkitsemattomia sijotuksia.

      • "velkauhri"

        olen yksinhuoltaja alle kouluikäiselle pojalle.
        Kuukausitulot: 1300
        Elatusapua:120
        Lapsilisä: 135 (yh-lisä mukaanlaskettuna)

        Lainaa: 350/kk (koko lainasumma: 65 000)
        Yhtiövastike: 130/kk
        Vesi: 30/kk
        Sähkö: 65/kk
        Puh. laskut: kiinteä puhelin: 25/joka toinen kuukausi.
        Nettiyhteys: 55/joka toinen kuukausi
        Kännykkälasku: 2-3 kuukauden välein, silloin 20-30 euroa
        TV-lupamaksu: 200/vuodessa
        Vakuutukset: 400/vuodessa
        Luottokorttimaksut: 100/kk
        Ruokakulut: 300/kk
        Vaatteisiin/kodin tarvikkeisiin/hygieniatuotteisiin jne.: 50-200/kk
        Loput mitä jää (jos jää) laitan säästöön että joskus voi osta jotain uutta kotiin tai laittaa ruuaksi jotain herkullista jne.
        Sellaiseen mitä voi elää ilman en tuhlaa rahaa, kuten ulkomaanmatkoihin ja ravintolailtoihin. Hyvin ollaan pärjätty kunhan katsoo ettei elää yli varojen ja joutuu velkasaneeraukseen ym.


    • citiboi

      HAha toista se oli markka aikana. Silloin tämmötteet 30-40 vuotiaat keskiluokan ihmisillä vilkku dollarin kuvat silmillä kun kuultiin että vaihtuu euroihin ja korot pienenevät huomattavasti:DD Ei voi kun nauraa tämmöisiä kapeakatseisia ihmisiä joita suomessa on se 60%. Nyt korot ovat pienemmät mutta asunnot 200% kalliimmat maksuajat 20-30 vuotta. Markka aikana korko oli isompi mutta asunnot 200% halvempia ja maksu aika 5-15 vuotta. ETTÄ kumman ottaisette loppupeleissä. Pienet vaiko isot korot. Meinaan ootte kusessa kun tulee taantuma:DD sitten taas porataan ku ei oo rahaa ja sit taas 13 vuodenpäästä kulutetaan samalla tyylillä kuin nytten ja kahdeksankymmentä luvulla. ETTEKÖ tajua ja opi vai oletteko muuten vain idiootteja IQ 21?

      • hahahahahau

        Ei ne eurot korkoja alas tuonneet! Lähes samalla tasolla ne korot olivat ennen lamaakin, lamahan ne korot pompsautti taivaisiin.

        Nimimerkkisi ja mielipiteesi paljastaa että olet poikanen vielä. Lohdutuksena sinulle, ikä tuo elämänkokemusta ja tietoa. Tieto kylläkin saattaa tuoda tullessaan tuskaa.


    • kirsikka81

      Terve. Asunnon ostin kolmisen vuotta sitten ja ihan itsekseni. Asunnon hinta silloin 83.000€ ja lainaa otin 85.000 sillä tiesin että parin vuoden sisällä tulisi remonttiakin tehtyä..nooh..remontoin makuuhuoneen katosta lattiaan johon ei onneksi paljon rahaa palanut.. Asuntolainani korko oli ostohetkellä 3,4% jolloin rahaa sai siis vielä halvalla ja 12kk euriborilla otin sen,korko joka nyt siis noussut 4,9 ja silti tarkistutan sen vuosittain elikkäs kulut nousseet mukavasti..suositan teille myös takaisinmaksuturvan ottamista.. putkistoremontti joka tuli ilahduttamaan asuntoani ja valmistui juuri tuli maksamaan per asunto 25.000€ elikkä vastike pamahti ylöspäin huimat 225€ joten suosittelen kyselemään ISÄNNÖITSIJÄLTÄNNE ei siis välittäjältä vaan isännöitsijältä onko tulevia remontteja..teen lähihoitajan työtä joten tuloni alle 1700€kk käteen siis ja maksan yksinäni noin 700€joka kuukausi kaikkinensa lainoineni vastikkeineni ja minun asuntoni kuitenkin halpa..Pankki on ystäväni seuraavat 25 vuotta..mutta silti oman ostaminen viisaampaa kuin vuokralla asuminen kunhan vaan vertailette pankkeja ja katsotte millä hinnalla saatte rahaa..oma pankki ei välttämättä halvin vaihtoehto!!! onnea ostolle.

      • keskitulot ja menot

        suuria ovat nykyään velat, koska kämppä kuin kämppä maksaa mansikoita ja pankkiirit uskaltaa taas antaa lainaa ja ihan tajuttomia summia. Nuoret parit ottaa/saa lainaa ,taitaa suku olla takana, että heti kolmio uudesta ja citymaasturi alle.siis liikaa lainaa kun tulot useinmiten keskituloja(25000-55000).säästäminen ja vuokra asuminen yht`aikaa on vitsi.Kaverini piti minulle joskus neuvoa miten säästäisin,kävi kuitenkin niin ettei enään ole puhuttu vuosiin toisillemme. Nyt kuitenkin jo 10000€ velkaa maksaneenani ja jota jäljellä rivarista 41000€(maalla) tuntuu summa kovalta sinkku miehelle 42v, tulot n.45000€ , auto velkaakin -02 diesel mondeosta siinä sivussa 1500€ kun ajaa yli 35000km vuodessa ei uudempaan autoon pysty millään,, säästeliäät ajaa A6:lla kun pappa maksaa niin sitten voi neuvoa muita ,koska työn teolla siirtyy köyhyys muttei rikastu paitsi jokunen yrittäjä ilman yhteiskunta velvoitteita(veroja),mutta säästäminen on edelleen mahdotonta


    • sexiseppo

      oispa vielä 343egee asuntolainaa maksamatta...

    • kirsis81

      Terve. Asunnon ostin kolmisen vuotta sitten ja ihan itsekseni. Asunnon hinta silloin 83.000€ ja lainaa otin 85.000 sillä tiesin että parin vuoden sisällä tulisi remonttiakin tehtyä..nooh..remontoin makuuhuoneen katosta lattiaan johon ei onneksi paljon rahaa palanut.. Asuntolainani korko oli ostohetkellä 3,4% jolloin rahaa sai siis vielä halvalla ja 12kk euriborilla otin sen,korko joka nyt siis noussut 4,9 ja silti tarkistutan sen vuosittain elikkäs kulut nousseet mukavasti..suositan teille myös takaisinmaksuturvan ottamista.. putkistoremontti joka tuli ilahduttamaan asuntoani ja valmistui juuri tuli maksamaan per asunto 25.000€ elikkä vastike pamahti ylöspäin huimat 225€ joten suosittelen kyselemään ISÄNNÖITSIJÄLTÄNNE ei siis välittäjältä vaan isännöitsijältä onko tulevia remontteja..teen lähihoitajan työtä joten tuloni alle 1700€kk käteen siis ja maksan yksinäni noin 700€joka kuukausi kaikkinensa lainoineni vastikkeineni ja minun asuntoni kuitenkin halpa..Pankki on ystäväni seuraavat 25 vuotta..mutta silti oman ostaminen viisaampaa kuin vuokralla asuminen kunhan vaan vertailette pankkeja ja katsotte millä hinnalla saatte rahaa..oma pankki ei välttämättä halvin vaihtoehto!!! onnea ostolle.

    • Nimetön

      miksi ostaa kuppasesta satamalähiöstä joku kuppanen kolmio, kun ostaa hieman syrjemmästä, saa samalla rahalla kunnon talon ja saa olla rauhassa eikä tarvi katsella kun puistoissa ja muualla on kaiken maailman huumehörhöjä ja muita vastaavia. täällä voi päästää lapset ulos leikkimään eikä tarvitse pelätä, että jotain pahaa tapahtuu ja nyt joku ajattelee, että kun ne työt on täällä. itselläni on työmatkaa n.35 km ja se sujuu n.1/2 tunnissa

      • -eiköstä-

        Sanomani tuli jo otsikossa. Onneksi kaikki ei sovi kaikille!


      • nimettömälle

        ja satamalähiöillesi. Kyl se viimeisin pahat teko tapahtui ihan siellä landella ku terveellisessä maalaisympäristössä (jossa ei puistoissa narkkarit maleksi) asuva nuori teilasi koulussaan 8 lähimmäistä eikä kukaan hiffannu etukäteen mitään vaikka landella kaikki tsennaa naapurisa.


    • tullaan

      Meillä lainaa 40 m2 yksiöstä 38K. Asunnon arvo n. 70 K. Lainanlyhennys kuukaudessa 450 e, yhtiövastike 114 e, sähkö 50 e. Bruttotulot n.2000 e (työtön opettaja apurahatutkija-aviomies). Lapsia ei ole varaa hankkia, koira sentään on. Ei autoa eikä muita velkoja. Toimeen tullaan kun tarkasti lasketaan, onneksi on "pesämunaa" jonka voi tarvittaessa siirtää käyttötilille jos tulee jokin äkillinen meno.

      • ei aina ole mahd. valita

        Mitäs jos sattuu vahinko. Teetkö abortin?

        Jos sitten joskus mielestäsi teillä on lapseen varaa niin mitäs teet jos ei sitten tärppää?

        Kyllähän koirankin ylläpito maksaa, mitäs jos luopuisitte siitä ja hommaisitte lapsen, saahan lapsesta lapsilisää, koirasta vain pelkkää menoa.

        Noinkos olet oppilaitasi opettanut, ei ihme että olet työtön. Vai tarkoititkos kenties tuolla "varaa hankkia" että olet lisääntymiskyvytön ja joudut lapsen adoptoimaan suurella rahalla. Tyhmä sukusi sitten ilmeisesti kuolee sukupuuttoon.


      • on elätettävä
        ei aina ole mahd. valita kirjoitti:

        Mitäs jos sattuu vahinko. Teetkö abortin?

        Jos sitten joskus mielestäsi teillä on lapseen varaa niin mitäs teet jos ei sitten tärppää?

        Kyllähän koirankin ylläpito maksaa, mitäs jos luopuisitte siitä ja hommaisitte lapsen, saahan lapsesta lapsilisää, koirasta vain pelkkää menoa.

        Noinkos olet oppilaitasi opettanut, ei ihme että olet työtön. Vai tarkoititkos kenties tuolla "varaa hankkia" että olet lisääntymiskyvytön ja joudut lapsen adoptoimaan suurella rahalla. Tyhmä sukusi sitten ilmeisesti kuolee sukupuuttoon.

        Lastenteko on vapaaehtoista ja ehkäisy Suomessa sallittua. Vastuun valinnoistaan jokainen kantaa itse.
        Minun periaattenani on, että lapset tulee elättää itse ettei yhteiskunnan tarvitse. Tuskin kukaan lapsia tekee "suurten" lapsilisien takia. Vai tekeekö?


    • uusimaa

      lyhyesti,ollaan 3kymppinen perhe 7v poika...
      muutettiin maalle,n.70km hesasta
      saatiin 150m2 omakotitalo 120the

      joten eise paha ole 20v maksuajalla

      katso

      http://www.svartamustio.fi

    • Komia

      Mikäs täs'on hätänä, raha ei lopu eikä ruma muhun tartu!

      • Rikas rakas

        ihmisen elämässä voi tapahtua mitä vaan turha kehua
        täällä ainakaan jos yhden asunnon omistaa se ei ole vielä mitään siitä se alkaa uusi elämä jos sulla on edes semmoista ollenkaan pahalta näytää sitten voi sanoa että menee hyvin yksi tai kaksi 500 neliön kämppää 5000 neliön kesämökki uusi 200000€ auto Pari milliä tilillä kahisevaa 100000€uroa kk Revi siitä,,,,,,,,,D Näillä pärjää suomessa ehkä mikään ei riitä;;;;>


      • ja rahat pitääs jakaa

        ja sehän ei pohojalaaselle sovi- eikä savolaaselle- miehellehän kaikki kuuluu ...Joopa joo.


    • paljon pääomaa

      Meillä (2 aik 2 lasta) asuntolainaa vielä 225k (lyhennys korko 1300/kk), ostettiin pari vuotta sitten, lisäksi on opintolainaa 8k (lyhennys korko 150e/kk) ja autolainaa 4k (lyhennys korko 150e/kk), yhteensä lainoihin menee 1600e/kk.

      Nettotulot meillä on 3500-5000 euroa kuukaudessa.
      Hyvin pärjätään toistaiseksi, onhan tätä jo pari vuotta jaksettu...

    • veloissa

      Otimme vuosi sitten lainaa 400kEUR. Riittää tuossa jokunen vuosi lyhentämistä. Saimme ainakin alueelta, josta halusimme eli keskustasta.

    • Asuntovelkaa on yhdelle naiselle ihan tarpeeksi, mutta tämä on vain ratkaisu tämänhetkiseen asuntotarpeeseen. Varmaa on, että en ikinä tätä velkaa saa maksettua loppuun, enkä aio tässä asua loppuikääni. Siksi jo pankissa sovin, että lyhennyserät ovat sellaiset, että en ole aivan "kusessa" - elääkin pitää voida ja nauttia siitä! Mulla nätti ja ihana koti tässä, kunnes tuntuu että nyt on vaihdon aika....

    • entinen pankinjohtaja

      Asuntolainan ottaminen on tyhmän touhua.
      Jos:
      -Haluat lyhentää lainaasi ns. annuiteettiperiaatteella
      -Laina-aika on yli 10 vuotta
      -Lainan kuukausierä on suurempi kuin 25 % nettotuloistasi.
      -Sinulla ei ole VAKITUISTA työpaikkaa TERVEESSÄ YRITYKSESSÄ

      Miksi sitten muillakin ehdoilla lainoja otetaan/annetaan?
      -Takaajat ovat yhtä tyhmiä kuin lainanottajat
      -Lainan antaminen on pankin vähiten kilpailtu brutaali business.

      Onko sitten mitään hyötyä "tyhmästä" lainasta?
      -Pääset aviopuolisostasi eroon
      -Kavereista/ystävistä/takaajista tulee vihamiehiä
      -saat luottotietorekisteriin merkinnän ja et saa enää lainaa
      -Pääset muuttamaan uudesta kodostasi ja joudut myymään lähes kaiken kiinteän ja irtaimen omaisuutesi, jos sitä olikaan
      -Huoleton on hevoseton mies, sanoo sananlasku

      Summa summarum: Mitä opitte? Ette kai mitään ? Mutta jos ainakin ne lainanottajat joilla ei ole oikeaa ja todellista näkemystä ja tietoa laina-asioista jättäisivät lainapaperit allekirjoittamatta niin se takaisi asuntojen hintojen nopeimman laskun. Nythän kalliit asunnot myydään tyhmimmille asiaa ymmärtämättömille.
      Muista myös! Pankinjohtaja tai pankkivirkailija EI OLE SINUN KAVERI ihan oikeasti lainanottotilanteessa, eikä muutenkaan.
      Pankinjohtaja tai pankkivirkailija ei valehtele mutta jättää kertomatta ne sinulle tärkeät asiat joita et ymmärrä kysyä ja jotka vaikuttavat tulevaisuudessa kustannuksiisi nostavasti.Ja jos kysytkin niin ymmärrätkö vastauksen. Ne vastaukset ovat pankissa asiakkaille "valmiiksiopeteltuja" vastauksia.
      Vuokra-asunnossakin voi asua. Jos "julkisivu kestää" ja vuokra-asunnosta pääsee helposti irti huonossa taloustilanteessa. Ja vuokra-asuntoon voi saada asumistukea yms. apuja jos sattuisi tarvitsemaan.
      Tunne ja järki ovat eri asioita.
      Oman järjen käyttö ja asiantuntemus laina-asioissakin on sallittu, varsinkin jos niitä todella on! Pankeista todellista oikeaa reilua asiantuntemusta valitettavasti ette saa!
      Terveisin pankinjohtaja evp, eläkkeellä

      • Palkansaaja

        En ihmettele että olet entinen pankinjohtaja jos maailmasi on noin mustavalkoinen :-)

        Ehkäpä asiassa on muitakin mahdollisuuksia kuin nuo sinun tarjoamasi, ainakin päätellen siitä miten ihmiset kuitenkin pääsääntöisesti selviävät hyvin asuntolainoistaan.

        Sitten on ihmisiä jotka eivät selviä vaikka heillä ei ole asuntolainaa lainkaan.

        Asuntolaina ei ole asia joka ratkaisee elämän laadun tai tason.


      • MiXxX

        Puhut asiaa. Lyhennän lainaa annuiteetilla 1 100€ / kk. Laina-aikaa on n. 10 -vuotta jäljellä uudesta talostani. En haluaisi olla yhtään huonommassa tilanteessa. Mulle on jo kotona opetettu, että mitään ei osteta velaksi. Luottokorttia en tule koskaan hankkimaan. Asuntolainaa lukuunottamatta minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa. En osta mitään edes osamaksulla. Omaan asuntolainaani en tarvinnut takaajia.
        Tuntuu, että nykyään ihmisiltä on suhteellisuudentaju pahasti kadoksissa. Ei ole kiva maksella lainoja seuraavat 20-vuotta niin tiukalla budjetilla, ettei voi mitään ylimääräistä rahanmenoa suunnitella.

        Huoleton on hevoseton mies sanoo vanha sananlasku.


      • R Jope

        Itse näin läheltä 90 -luvun laman kohtaloita työskennellessäni opintojeni ohessa. Juuri sellaista kuin evp. kertoi.
        Kyseisen kokemuksen jälkeen en ole paljoa lainaa ottanut, vaikka taloudelliset mahdollisuudet olisivatkin sen sallineet. Ei ole varovaisuus haitannut, edelleen elämän laatu kohdallaan.


      • .....................

        Maailma muuttuu!!!!!!!!!!!!

        Tietenkin pankki on businesslaitos, mutta siellä on töissä myös aivan tavallisiakin ihmisiä, joilla on sydän ja pystyvät ajattelemaan muita ihmisiä kuin vaan itseään. Ja eikös se kuitenkin ole pankinkin etu, että asiakas pystyy suoriutumaan lainoistaan. Sinä taisitkin olla täydessä työvauhdissa silloin lama-aikana ja sitä ennen, sinuako saamme kiittää niistä 10%:n asuntolainan koroista?????????????? Ja....? Ettäs kehtaatkin!!!!


      • nuoripari vaan

        Hmm, minusta kirjoitat ihan asiaakin, mutta... Nyky-yhteiskunnassa vakituinen työpaikka ei vaan ole niin varmaa ja sen saanti voi kestää kauankin. Olen hoitoalalla ja tiedän, etten tule kovin nopeasti vakituista paikkaa saamaan, mutta väitänpä, ettei työt silti lopu! Siksi en yleistäisi ihan kaikkia väitteitäsi.

        Minusta ongelmana on ennemminkin se, että asuntojen hinnat on niin huikeita, ettei tavallisella tallaajalla ole niihin kunnolla varaa. Normaalituloiset joutuvat ottamaan huikeita lainoja!

        Onneksi meillä kävi niin hyvä tuuri, että ostettiin kämppä kasvavalta alueelta, jossa asuntojen arvo on noussut enkä usko, että olisimme tehneet huonoa ratkaisua. Kun vaihdamme tästä isompaan, jää meille jotain käteenkin, koska myyntihinta tulee olemaan jonkin verran isompi, kuin ostohinta. Jos olisimme asuneet vuokralla, olisi nekin rahat hävinneet vuokraisännän taskuun. Maksamme samaa kuukausierää, kuin mitä olisimme maksaneet vuokra-asunnosta. Mikä tässä siis tekee asunnon ostosta typerää? Ei tajua.


      • ?????????????
        Palkansaaja kirjoitti:

        En ihmettele että olet entinen pankinjohtaja jos maailmasi on noin mustavalkoinen :-)

        Ehkäpä asiassa on muitakin mahdollisuuksia kuin nuo sinun tarjoamasi, ainakin päätellen siitä miten ihmiset kuitenkin pääsääntöisesti selviävät hyvin asuntolainoistaan.

        Sitten on ihmisiä jotka eivät selviä vaikka heillä ei ole asuntolainaa lainkaan.

        Asuntolaina ei ole asia joka ratkaisee elämän laadun tai tason.

        "Asuntolaina ei ole asia joka ratkaisee elämän laadun tai tason."

        Kyllä se muuten tuntuu yllättävän monelle olevan.
        Ja vieläpä ainoa "mahdollinen" asumisen muoto.

        Perheemme tarvitsee tarpeeksi asuintilaa!!!
        = vuokrattuna asunto maksaisi liikaa
        = otetaan asuntolaina
        = hups, liian iso kk-erä
        = otetaan pidemmälle ajalle
        = tarpeeksi tyylikästä asuintilaa, IHANAA!!
        = laina-aika 20-?? vuotta.
        = loppuukohan tämä lainanmaksu koskaan?
        = mehän ollaan kuin pankin vuokralaisia
        = jossainhan sitä pitää asua.
        = aina kannattaa maksaa omaa.
        = samalla rahalla samantien maksaa omaa.
        = KYLLÄ "OMASSA" KODISSA ON IHANAA!!
        ??????????????????????????????????????


      • ??????????????
        ..................... kirjoitti:

        Maailma muuttuu!!!!!!!!!!!!

        Tietenkin pankki on businesslaitos, mutta siellä on töissä myös aivan tavallisiakin ihmisiä, joilla on sydän ja pystyvät ajattelemaan muita ihmisiä kuin vaan itseään. Ja eikös se kuitenkin ole pankinkin etu, että asiakas pystyy suoriutumaan lainoistaan. Sinä taisitkin olla täydessä työvauhdissa silloin lama-aikana ja sitä ennen, sinuako saamme kiittää niistä 10%:n asuntolainan koroista?????????????? Ja....? Ettäs kehtaatkin!!!!

        Kyllä! vanhaa pankkisetää on todella kiittäminen silloisista 10% koroista, sen verran sai korkoa talletuksille ja jopa korkeampiakin!!

        Niin mikä oli muuttunut?


      • ???????????
        nuoripari vaan kirjoitti:

        Hmm, minusta kirjoitat ihan asiaakin, mutta... Nyky-yhteiskunnassa vakituinen työpaikka ei vaan ole niin varmaa ja sen saanti voi kestää kauankin. Olen hoitoalalla ja tiedän, etten tule kovin nopeasti vakituista paikkaa saamaan, mutta väitänpä, ettei työt silti lopu! Siksi en yleistäisi ihan kaikkia väitteitäsi.

        Minusta ongelmana on ennemminkin se, että asuntojen hinnat on niin huikeita, ettei tavallisella tallaajalla ole niihin kunnolla varaa. Normaalituloiset joutuvat ottamaan huikeita lainoja!

        Onneksi meillä kävi niin hyvä tuuri, että ostettiin kämppä kasvavalta alueelta, jossa asuntojen arvo on noussut enkä usko, että olisimme tehneet huonoa ratkaisua. Kun vaihdamme tästä isompaan, jää meille jotain käteenkin, koska myyntihinta tulee olemaan jonkin verran isompi, kuin ostohinta. Jos olisimme asuneet vuokralla, olisi nekin rahat hävinneet vuokraisännän taskuun. Maksamme samaa kuukausierää, kuin mitä olisimme maksaneet vuokra-asunnosta. Mikä tässä siis tekee asunnon ostosta typerää? Ei tajua.

        Kolme kysymystä.

        Vastaa: "kyllä" tai "ei"


        1. laina-aika saa olla yli 10 vuotta.

        2. lainan kk-erään saa kulua enemmän kuin 25% nettotuloista.

        3. Kuukausierä on kokonaiskorkoa tärkeämpi.



        Jos vastasit 1-3 kertaa "ei"

        Vastaus:
        Vaikka taloustilanne heittelisi, teillä ei todennäköisesti tule ongelmia velkaantumisen suhteen. Luottamus tulevaisuuteen on realistinen.




        Jos vastasit kolme kertaa: "kyllä"

        Vastaus:
        Et siis todellakaan tajua, edes prosenttilaskennon mysteeriä. Luottamus tulevaisuuteen on sinisilmäisen vahva.


      • ???????????

        Kyllä, puhut asiaa!


      • ????????????
        MiXxX kirjoitti:

        Puhut asiaa. Lyhennän lainaa annuiteetilla 1 100€ / kk. Laina-aikaa on n. 10 -vuotta jäljellä uudesta talostani. En haluaisi olla yhtään huonommassa tilanteessa. Mulle on jo kotona opetettu, että mitään ei osteta velaksi. Luottokorttia en tule koskaan hankkimaan. Asuntolainaa lukuunottamatta minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa. En osta mitään edes osamaksulla. Omaan asuntolainaani en tarvinnut takaajia.
        Tuntuu, että nykyään ihmisiltä on suhteellisuudentaju pahasti kadoksissa. Ei ole kiva maksella lainoja seuraavat 20-vuotta niin tiukalla budjetilla, ettei voi mitään ylimääräistä rahanmenoa suunnitella.

        Huoleton on hevoseton mies sanoo vanha sananlasku.

        Kappas! lähes sama meininki mullakin, paitsi että kk-eräni on pienempi, lyhennän ylimääräisillä lainanlyhennyksillä takaisinmaksuaikani n.10 vuoteen.


      • ????????????
        R Jope kirjoitti:

        Itse näin läheltä 90 -luvun laman kohtaloita työskennellessäni opintojeni ohessa. Juuri sellaista kuin evp. kertoi.
        Kyseisen kokemuksen jälkeen en ole paljoa lainaa ottanut, vaikka taloudelliset mahdollisuudet olisivatkin sen sallineet. Ei ole varovaisuus haitannut, edelleen elämän laatu kohdallaan.

        Elämäsi laatu on kohdallaan, koska olet sen "pätevästi päätellyt".

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Päättely


        Osaa ihmisistä luullaan onnekkaiksi, ei se kaikki onnea ole, suurin osa on "rationalismia".

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rationalismi


    • Nimetön

      Miksi turhaan ahdistua lainasta?? Toinen vaihto ehto on tämä -> Asua seuraavat 30v vuokralla ja katsoa mikä on tilanne sitten. Hurjasti vaan olet siihen mennessä rahaa laittanut haisemaan... -> 700€*12*30= 252.000€

      Eli maksat 252000€ VUOKRAA ja tämän jälkeen oletkin puilla paljailla.

      Kun taas maksat saman ajan lainaa on tilanne se että asuntosi onkin 30v jälkeen OMASI. Voit joko myydä sen ja kääriä rahat taskuun tai jatkat asumista siinä ilmaiseksi loppuelämäsi.

      Vuokraa maksat edelleen sen 30v jälkeenkin...

      • yksioikoista:

        "Kun taas maksat saman ajan lainaa on tilanne se että asuntosi onkin 30v jälkeen OMASI. Voit joko myydä sen ja kääriä rahat taskuun tai jatkat asumista siinä ilmaiseksi loppuelämäsi."

        30 vuotta on pitkä aika, kokonainen elämä. Mitä haluamme siihen aikaan sisällyttää? Hyvä, jos asiat sujuvat, mutta entä jos 30 v. päästä olet loppuunpalanut, mielialalääkkeillä elävä raakki? Onko _OMA_ asunto kaikkien uhrausten arvoinen? Entä jos sinulla ei 30 vuoden jälkeen olekaan jäljellä loppuelämää, vaan haluat tehdä elämästäsi lopun?


    • *n24

      kaksio kehä 3 kupeessa,57 000 lainaa vielä makselematta. 400e/kk,enempään ei ole varaa. Mutta kyllä tämä kannattaa näillä vuokrahinnoilla :)

    • 140 000 eur

      Onhan se ai ka paljon rahaa, mut kyseessä on sen väärti talo. Ja Katainen taitaa syödä 10% vuosi-inflaatiolla ison osan..? Pienet lyhennykset, varmaaan liian pienet, mut thdomme myös nauttia elämästä. Talvisin teemme ylimääräisiä lyhennyksiä, kun perheen kulut muuten pienet.

    • Erkki-Petteri

      Vuosituhannen vaihteessa ostettu €50k huippukiva (mutta pieni) kämppä oli helppo maksaa pois, arvo nyt €100k.

      Vittu mä nauran kun nykyajan idioottinuoriso on kohta hirressä velkaisine ökyomakotitaloineen!

      • asuvat

        taas ei tiedetä pitäskö itkeä vai nauraa kun ajamme häkkikanaloiden sivuitse oman onnelan pihalle. Siellä ne apinat nätisti kuutioissaan iltaa viettävät, allekain, limittäin ja toistensa oksentamista rappukäytävässä kuunnellen... ;-)


      • on täys-

        mulkku, joita ei kukaan yhtiö halua asumaan "kämppiinsä".
        Mutta näitä runkkareita riittää naapureidensa harmiksi.


      • Erkki-P
        asuvat kirjoitti:

        taas ei tiedetä pitäskö itkeä vai nauraa kun ajamme häkkikanaloiden sivuitse oman onnelan pihalle. Siellä ne apinat nätisti kuutioissaan iltaa viettävät, allekain, limittäin ja toistensa oksentamista rappukäytävässä kuunnellen... ;-)

        ..saat jurpottaa onnelassasi, pidä hauskaa! Mä en juuri astu ruutukaava-alueen ulkopuolelle (lukuisat kaukomaille suuntautuvat lomareissut poislukien) saati että koskaan haluasin sinne asumaan.


      • en mee
        Erkki-P kirjoitti:

        ..saat jurpottaa onnelassasi, pidä hauskaa! Mä en juuri astu ruutukaava-alueen ulkopuolelle (lukuisat kaukomaille suuntautuvat lomareissut poislukien) saati että koskaan haluasin sinne asumaan.

        kaupunkialueelle kuin pakosta. Onneksi sain itseni ja perheeni pelastettua siitä helvetistä ihmisten alueelle. On nyt lapsillakin joku tulevaisuus.


    • about.

      30K ja laina-aikaa n. 15V.
      Minimipalkalla(1500€).
      400€/kk asumiseen saunalliseen kaksioon kelpo paikalla.
      En valita, vielä.

    • Munic

      Velkaa 320 000 ja nettotulot 5500. Ihan hyvin pärjätään. Laina-aika 25 vuotta.

      • ybsilon

        Joo 5.500 €/kk nettotulot ovatkin ihan keskimääräiset palkansaajan tulot.


      • Luger
        ybsilon kirjoitti:

        Joo 5.500 €/kk nettotulot ovatkin ihan keskimääräiset palkansaajan tulot.

        Taitaapi tarkoittaa emännän ja isännän yhteenlaskettuja nettotuloja.


      • väliä ?
        Luger kirjoitti:

        Taitaapi tarkoittaa emännän ja isännän yhteenlaskettuja nettotuloja.

        Jos tulot on 5500 ja velat 320000, niin kai se on tasan sama, onko yksi vai kaksi vellista. Velan ja neton suhde syvältä.


      • suhde
        väliä ? kirjoitti:

        Jos tulot on 5500 ja velat 320000, niin kai se on tasan sama, onko yksi vai kaksi vellista. Velan ja neton suhde syvältä.

        tuloihin on perusasia!!! Em. korko lyhennys nykykorkotasolla noin 40% nettotuloista eli ihan mahdollinen suhde. On vähän enemmän kuin suositeltava suhde kolmannes nettotuloista eli 33% mutta ei mainittavasti tartte vyötä kiristää kun jää komisen tonnia tuloista muihin menoihin...


      • huuuuu
        suhde kirjoitti:

        tuloihin on perusasia!!! Em. korko lyhennys nykykorkotasolla noin 40% nettotuloista eli ihan mahdollinen suhde. On vähän enemmän kuin suositeltava suhde kolmannes nettotuloista eli 33% mutta ei mainittavasti tartte vyötä kiristää kun jää komisen tonnia tuloista muihin menoihin...

        Siinä on vain yksi mutta ero !!!
        Se voi olla oven takana ! 33% eroaa avioliitossa ja muissa suhteissa osuus paljon suurempi!
        Voi tulla sairaus tai suoraan kuolema.
        Eli turhaan laskea kahden tuloja vaan lasken aina omat ja pidän vaimon raha-asiat erillään menkööt jos lystää ei vaikuta elämisen laatuun kuin positiivisesti ,koska kuluttaa enemmän kuin hankkii...


      • Hatsa
        ybsilon kirjoitti:

        Joo 5.500 €/kk nettotulot ovatkin ihan keskimääräiset palkansaajan tulot.

        Itse olen maksanut asuntoa,kesämökkiä ja Autoja 20v. Jäljellä on 35000€ omaisuuden arvo on nyt 600000€. 50% noin menee lainoihin ja loput muuhun. kyllä kannattaa ottaa lainaa hyvillä ehdoilla. Pankit haluaa maksimi tulosta myös tehdä.Kilpailuttakaa monta kertaa pankit ja tinkikää ehdot hyväksi.Tarkoitan samaa pankkia monta kertaa, ainakin 3 kertaa jokasta. Toinen vahtoehto on siottaa raha parenmin muualle. Vaihtoehtoja on monta ei ole vain yhtä ratkaisua.
        T:Hatsa


      • järkevältä

        Minusta olette neuvotelleet aika tyhmästi lainanne. Tuollaisilla tuloilla ei missään nimessä kannata ottaa noin pitkää laina-aikaa - maksatte aivan jumalattomat lainanhoitokulut!!! Itse ottaisin tuollaisen lainan 15 - 20 vuodeksi noilla tuloilla.

        Kyllä Suomessa pärjää mukavasti, jos jää lainanhoidon (kuoletus korko) jälkeen käteen 2500 - 3000 €uroa, eli teillä olisi mahdollisuus maksaa lainanne huomattavasti nopeammin.


    • elikä

      olette pankin vuokralaisia!!

      • kuin

        teveyttä ja pitkää ikää maksajille, sekä tietysti vakinaista työtä.
        mukavaa vielä, jos perheet pysyisivät kasassa. surkeeta, jos joutuu takaisin vuokralle avioeron jälkeen ja jäljelle jää pelkkää velkaa.


      • voi ottaa
        kuin kirjoitti:

        teveyttä ja pitkää ikää maksajille, sekä tietysti vakinaista työtä.
        mukavaa vielä, jos perheet pysyisivät kasassa. surkeeta, jos joutuu takaisin vuokralle avioeron jälkeen ja jäljelle jää pelkkää velkaa.

        Avioeron jälkeen voi ostaa huomattavasti pienemmän ja edullisemman talon, ja tietysti lainakin on huomattavasti pienempi.

        Ja edelliselle kommentoijalle...
        Parempi olla pankin vuokralaisena kuin kaupungin vuokralaisena. Asunnosta määrääminen (esim. remontti) täysin "vuokralla olijan" vallassa, sitä se ei ole ainakaan kaupungin/kunnan vuokra-asunnoissa.


    • tarkasti

      6400 Euroa jäljellä. Maksettu 10.5 Vuotta. Tulot 52000€/vuosi. Pärjätään.

    • asumismuoto

      Joskus kun oltiin emännän kanssa vakituisissa töissä, mietittiin asuntolainaa ja sitä ajoittain tyrkyttivätkin pankit.
      Päätettiin ettei siihen velkavankeuteen lähdetä ja maksamaan pankeille toista mokomaa korkoina.
      Jäätiin kaupungin vuokra-asuntoon. Vuokra nyt noin 550/kk ja tilaa on.
      Muutama vuosi sitten hypättiin hullunpyörästä pois. Nykyään otetaan vastaan vain määräaikaisia töitä silloin tällöin, joilla rahoitetaan 2 - 4 ulkomaan matkaa vuodessa. Just tultiin mauritiukselta. Muuna aikana saadaan työmarkkinatukea yht yli 900/kk. Yhdestä lapsesta lapsilisä ja muu tuki 250/kk. Asumistuki 300/kk. Sossu maksaa sähkön ja jos rahat näyttää nippa nappa niin muutakin tukea. Koska ne kuulemma kuuluvat lakisääteisesti tiettyihin toimeentulonormeihin.
      Maalis/huhtikuun alussa lähdetään taas 1-2 kuukaudeksi määräaikaisiin töihin. Siihen mennessä lämpiää ilmat että viitsii seisoa bussia odottamassa ja toukokuussa on maksettava kesäkuun helleloma välimerelle. Ehkä tuossa välissä risteilläänkin.
      Takavuosina meillä oli paljon sosiaalista elämää, kyläilimme jne. Mutta keitä tapasimme. Asuntovelkaisia stressivammaisia ihmisiä huolineen ja velkoineen ja pennin venytyksineen. Sellaisia turpia jaksanut katsella. Ja samanlaisiksi olisimme itse tulleet velkaisina.
      Nyt meillä on riemukas lemmmenelämää riittää. Ei stressiä, ei riitoja, ei ahdistuksia. Eikä olla sitten joskus eläkeläisinä valmiiksi naatteja itsemme yhteiskunnan ja kodin alttarille uhranneina. Lapset ovat omillaan. Heille opetettiin että jokaisen on kolikkonsa tienattava ja elämänsä tehtävä itsensä eteen. Ja 2-3 vuoden päästä lähtee viimeinenkin maailmalle. Sitten voidaan muuttaa pienempään ja halvempaan; yksiöön tai kaksioon. Vuokra asuminen ei ole yhtään kalliimpaa pankin lainoihin ja korkoihin katsottuna. Ajan kanssa sille lainalle tulee HINTAA, paljon! Ja mitä me sillä "omalla rakkaalla asunnolla tehtäisiin" eläkeiän kynnyksellä? Myytäisiin ja jaettaisiin rahat lapsille, niinkö? Vitut. Ja jossakinhan meidän pitäisi silti asua, sairaina ja raihnaisina, työelämän henkisesti paskaamina. Ei silloin jaksaisi matkustellakaan pahemmin. Kyllä näin on hyvin, t o o o o d e e e l l a hyvin.
      Kiva katsella ikkunasta, milloin se talvi tulee. Leipää ja lämmintä riittää. Eikä tuo rusketuskaan ole hassumpi.

      • Honesty1

        Joo, meneehän se noinkin. Itse en ainakaan kehtaisi julkisesti kuuluttaa että keinottelen tekemällä töitä sen verran että päiväraha juoksee ja sitten mennään sossun luukulle sähkö- ym. laskujen kanssa. Lapsettomat jatkuvasti töissä käyvät ihmiset maksavat siis tällaisten ihmisten metkuilusta. Me emme saa verohelpotuksia, joudumme tekemään kovasti töitä ja maksamaan asuntomme ja jopa laskumme itse. Jo on aikoihin eletty. Hohhoijaa!!! Mua ainakin hävettäisi.


      • oooooooooooooooooh

        Miksi tuuletat vuokra-asuntoa?

        Voisihan sen 500 euroa sijoittaa siihen omaankin? Ja voisihan sitä asumistukea omaankin saada, puolet lainan koroista lasketaan kuitenkin asumiskuluiksi. VAAN eipä taidä pankki enää teille pitkää asutolainaa myöntää, kun ei ole säännöllisiä tuloja eikä mitään muutakaan, eikä enää tarpeeksi maksuvuosia jäljellä!

        Kysympäs nyt erittäin erittäin ilkeän kysymyksen. Kukapa maksaa sitten aikanaan hautauskulunne? Niinpä varmaan yhteiskunta, juu! Mutta miten voitte olla lapsillenne niin kamalia, että he joutuvat "teidän" puolestanne menemään sinne sossun luukulle hautausavustusta tinkaamaan. Säästäisitte lapsianne siltä ja antaisitte heille mahdollisuuden surra ihan rauhassa.

        Oletteko ajatelleet, että seuraava matka suuntautuisi johonkin edulliseen kohteeseen ja jäisitte sinne? Pärjäisitte varmasti paljon paremmin kuin täällä Suomessa.

        Ovatkohan lapsenne teistä ylpeitä? Jos kaikki näyttäisivät samanlaista esimerkkiä lapsilleen, niin Suomi olisi paljon venäläisempi maa.


      • ettäpä
        oooooooooooooooooh kirjoitti:

        Miksi tuuletat vuokra-asuntoa?

        Voisihan sen 500 euroa sijoittaa siihen omaankin? Ja voisihan sitä asumistukea omaankin saada, puolet lainan koroista lasketaan kuitenkin asumiskuluiksi. VAAN eipä taidä pankki enää teille pitkää asutolainaa myöntää, kun ei ole säännöllisiä tuloja eikä mitään muutakaan, eikä enää tarpeeksi maksuvuosia jäljellä!

        Kysympäs nyt erittäin erittäin ilkeän kysymyksen. Kukapa maksaa sitten aikanaan hautauskulunne? Niinpä varmaan yhteiskunta, juu! Mutta miten voitte olla lapsillenne niin kamalia, että he joutuvat "teidän" puolestanne menemään sinne sossun luukulle hautausavustusta tinkaamaan. Säästäisitte lapsianne siltä ja antaisitte heille mahdollisuuden surra ihan rauhassa.

        Oletteko ajatelleet, että seuraava matka suuntautuisi johonkin edulliseen kohteeseen ja jäisitte sinne? Pärjäisitte varmasti paljon paremmin kuin täällä Suomessa.

        Ovatkohan lapsenne teistä ylpeitä? Jos kaikki näyttäisivät samanlaista esimerkkiä lapsilleen, niin Suomi olisi paljon venäläisempi maa.

        On meillä suomessakin lomapaikka. Itsellä kiinnitys (osuus 15%) suhteellisen arvokkaasta vapaa-ajan (ympäri vuoden asuttavasta) kämpästä ja tontista lähellä järveä. Ei ole tullut käytyä 6 vuoteen kun sinne on matkaa muutama sata kilometriä ja ei viitsi junaan vaivautua. Helpompi mennä lähi lentokentälle ja matkustaa muualle. Ja vaikka maalta olen, tuolla maalla on itikoita, siellä joutuu tekemään saunapuut, kantamaan veden kaivosta ja tekemään ruuat. Kuka sellaiseen ryhtyy lomallaan? En minä ainakaan.
        NIIN ETTÄ kun elämässä tulee eräpäivä, hautauskulut maksetaan omasta pussista (vaikka sossukin ne maksaisi) ja vielä jääkin. Mutta tarkoitus on kyllä tuostakin kämpästä (140m2 ja 6000 m2 tontti) rahastaa osa ja käyttää omiin matkusteluihin. Luonnollisesti osuuteni ei ole omissa nimissäni. Minulla on kiinnitys vain povitaskussa olevaan kukkaroon.
        JA MIKSI meidän pitäisi muuttaa (jäädä) sinne ulkomaille? Ei siellä ole välttämättä näin hyvin asiat kuin suomessa. Puutteelliset sossuturvat yms. Mehän vain lomaillaan siellä - milloin missäkin. Koti on suomessa.
        Ammattimme ovat sellaiset että vakituista työtä löytyy edelleen ja sitä myöten saisimme asuntolainan ja löytyy takuutkin. MUTTA kuten aloitusviestissä kirjoitin, EMME halua sellaista elämää. Haluamme ½ vuotta töitä (maximissaan) ja ½ vuotta lomaa (vähintään). Se on paras yhtälö.


      • >>>>>>...
        oooooooooooooooooh kirjoitti:

        Miksi tuuletat vuokra-asuntoa?

        Voisihan sen 500 euroa sijoittaa siihen omaankin? Ja voisihan sitä asumistukea omaankin saada, puolet lainan koroista lasketaan kuitenkin asumiskuluiksi. VAAN eipä taidä pankki enää teille pitkää asutolainaa myöntää, kun ei ole säännöllisiä tuloja eikä mitään muutakaan, eikä enää tarpeeksi maksuvuosia jäljellä!

        Kysympäs nyt erittäin erittäin ilkeän kysymyksen. Kukapa maksaa sitten aikanaan hautauskulunne? Niinpä varmaan yhteiskunta, juu! Mutta miten voitte olla lapsillenne niin kamalia, että he joutuvat "teidän" puolestanne menemään sinne sossun luukulle hautausavustusta tinkaamaan. Säästäisitte lapsianne siltä ja antaisitte heille mahdollisuuden surra ihan rauhassa.

        Oletteko ajatelleet, että seuraava matka suuntautuisi johonkin edulliseen kohteeseen ja jäisitte sinne? Pärjäisitte varmasti paljon paremmin kuin täällä Suomessa.

        Ovatkohan lapsenne teistä ylpeitä? Jos kaikki näyttäisivät samanlaista esimerkkiä lapsilleen, niin Suomi olisi paljon venäläisempi maa.

        Ei hautaamiseen omistusasuntoa tarvitse, kukaan ei vielä ole maan päälle jäännyt. Mekin saimme alkoholisti-isämme joka asui VUOKRALLA haudattua kansaneläkkeen viimeisellä suorituksella, ilman sossun hautausavustusta.


      • juuri näin asioita

        pitää puntaroida.


      • Mildred Murfin

        Hienoa, että vielä löytyy ihmisiä, jotka eivät ole uhranneet mielenterveyttään mammonantavoittelemisen alttarille! Kyllä sitä vähemmälläkin tulee toimeen, kun osaa elämänsä suunnitella, eikä ole koko aika hermot laukeamispisteessä:-) Me eletään yksi elämä ja mitään emme lähtiessämme ota mukaan!


    • Vuokraa maksaa

      12.9.2007 08:05 Koronnousun takia asuntovelkaisista on yllättäen tullut pankkien korkovuokralaisia. Moni tasaerälainaa ottanut maksaa melkein pelkästään korkoja. Laina-aika on voinut venyä yli 40 vuoteen.

      Suomen Rahatiedon laskelmien mukaan tasaerälainaa ottaneiden kuukausimaksusta koron osuus voi olla jo melkein 90 prosenttia.

      * Suosittele
      * 828 suositusta

      * Tulosta
      * Pdf-versio

      * Lähetä kaverille
      * Kommentoi


      – Moni viime vuosina asunnon ostanut nuori perhe kuvittelee omistavansa asunnon, vaikka todellisuudessa onkin pankin korkovuokralainen. Omistusasunnosta on tullut vuokra-asunto, sanoo Suomen Rahatiedon toimitusjohtaja Seppo Rekonen.

      Varsinkin nuoret ensiasunnon ostajat ottivat muutama vuosi sitten paljon tasaerälainoja.

      Tasaerälainoissa maksuserä on aina sama. Jos korko nousee kesken lainakauden, pitenee maksukausi. Samalla korkojen osuus maksueristä nousee.

      Laskelmassa on käytetty 150 000 euron lainaa, joka on otettu 25 vuodeksi syksyllä 2004. Korko oli tuolloin vähän yli kolme prosenttia.

      Korot ovat nousseet muutamassa vuodessa pari prosenttiyksikköä. Siksi korot nielaisevat maksueristä jo melkein kaiken.

      Esimerkkilainassa maksuerien osuus on ensi syksynä 724 euroa, jos korot pysyvät nykytasolla. Määrästä korot nykäisevät 89 prosenttia eli 644 euroa.

      Laskelman mukaan laina-aikaa on jäljellä ensi syksynä melkein 39 vuotta. Toisin sanoen koko laina-aika on lähes 43 vuotta.

      Korkojen muutokset suuntaan tai toiseen muuttavat myös lainanottajan tilanteen.

      Rekosen mukaan 0,6 prosentin koronnousu tarkoittaa, että lainamäärä ei lyhenee enää lainkaan.

      Toki lainoja on mahdollista järjestellä uudelleen. Yksi tapa on kasvattaa maksueriä

      • Erkki-P

        ..sitä pitikään tällaisen 'onnelan omistajille'?

        Mitkä on fiilikset parin vuoden päästä kun:
        1. Velka ei oo kutistunut senttiäkään.
        2. Se eka akka, joka sattu antamaan, on kyllästynyt ja kerännyt kimpsunsa ja kampsunsa.
        3. Ei oo ees sitä paskaduunia, josta vielä oot vähän ylpeäkin.
        4. Onnela tarttis myydä, mut se ei kelpaa kellekään ees puoleen hintaan.


      • nimetön7777
        Erkki-P kirjoitti:

        ..sitä pitikään tällaisen 'onnelan omistajille'?

        Mitkä on fiilikset parin vuoden päästä kun:
        1. Velka ei oo kutistunut senttiäkään.
        2. Se eka akka, joka sattu antamaan, on kyllästynyt ja kerännyt kimpsunsa ja kampsunsa.
        3. Ei oo ees sitä paskaduunia, josta vielä oot vähän ylpeäkin.
        4. Onnela tarttis myydä, mut se ei kelpaa kellekään ees puoleen hintaan.

        Kysymys kuuluu,

        kumman valitset?

        Asut vuokralla, maksat tällä hetkellä 500 e/kk vai
        ostat oman ja maksat pankille vastikkeena saman verran?

        Pieni vinkki, vuokra nousee nopeammin kuin asumiskulut. Inflaatio syö kuitenkin lainaasi, vaikket lyhentäisi ollenkaan.

        Eli kateellisten panettelua!


    • pärjätään

      ...104 000 euroa ja tällä hetkellä kuukaudessa käteen jäävät tulot ovat 1800 euroa/kk. Itse en ole työssä, mies on.

      • Samoin hinnat

        Jos haluaa,vielä ehtii kuplaa rahoittamaan,korkealla korolla.Ja tämä näkyy jo tilastoissa!Esimerkiksi etuovessa,markkina puntari.Saati sitten Q1)


    • osta nyt

      Älä vaan mene ostamaan mitään asuntoa, koska tällä hetkellä ei ole mitään voitettavaa vaan PALJON hävittävää. Sillä rahalla jolla maksat lainan korkoja ja vastiketta maksat hyvän matkaa sitä vuokraa ja jos siihen ostamaanne asuntoon paukahtaa julkisivu- tai putkiremontti niin perseelleen laskelmat menee. Tällä hetkellä ei tolle RISKILLE saa oikeastaan mitään tuottoa. JA SE ON TOSI. Enkä ole vuokralainen vaan monen vuokranantaja.

      • velkaa on ja sossusta ei ap...

        Olen ajatellut, että asun lasten kasvuajan leveästi ja maksan OKT:ta itsekseni.
        Nettotulot (huomio korkojen takia veroprosenttini lasku noin 3-4%) ovat yksinollesani:
        -palkka netto n.2400
        -lapsilisä 136
        -elatus 200

        Yhteensä siis n.2700 nettotulot.
        Tästä maksan lainaa noin 920 e/kk, jossa myös vanhan opintolaina mukana. Lisäksi tulee sähkölämmitys (vuodessa noin 1000 e). Sanoisin, että autonlyhennys 240 e /kk on liikaa, ja koronnousu kiristi lainaa niin, että en tiedä kuinka kauan jaksan kiristellä. Jos varsinkin se osoittautuu todella tyhmäksi jutuksi.

        Toisaalta luin täältä joidenkin hyvin pienistä tuloista. Minulle jää kuitenkin laskujen ym. jälkeen noin 600/ kk kaikkeen ylimääräiseen.

        Pitää varmaan mennä Marttojen sivuille ja alkaa suunnitellla taloutta. Ei ne suuret tulot (lue: keskinkertaiset), vaan oienet menot.

        Jos minunlaiseni ihminen olisi vuokralla, en takuulla saisi mitään säästöön. Tavallinen pulliainen säästää jälkijättöisesti lainalla. Edellyttäen, että asunnon arvo pysyy hyvin.

        Tämä toimii, jollei asunnon hinta tule alas lainamäärän. Vaikka sitä on niin paljon, että en tänne kehtaa kirjoittaa, maksaa kuitenkin itselleen osan. Minulla oli lähtiesä oma pesämuna, noin 40000 euroa, ja sen voin hävitä, jos tästä joudun luopumaan. Luopumaan joudun, jos tulee esim. työttömyys, sairaus tai tehtävien vaihto huonompipalkkaiseen. Siinä tapuksessa saan sitten niitä VERONMAKSAJIEN (minunkin) maksamia tukia, joilla joku tuolla kehui! Suomi hoitaa kyllä syrjäytyneet, mutta entäs me jotka etsimme parempaa asumistasoa, me vastaamme aina markkinatalouden riskeistä. Eipä ole sossumaksuja alennettu, ei.

        Menee vähän ohi, mutta ihan oikeesti, kuka hyväksyy ihmisten hyysäyksen!!!!!!! Yhdet ystävät kertoivat kerran, että kun töihinmentyä tuet loppui, laski elintaso. Sossun tuilla pääsivät ulkomaillekin, nyt ei sitten asiuntolainen maksajina enää. Tyhmähän tässä on,kun yrittäää itselleen omaa asuntoa maksaa, tyhmä!

        Että jos saisi todisteltua, että tämä on okei. Jos henkisesti voi luopua tästäjokin päivä, niin ei kai kaikki sentään hukkaan ole mennyt?


      • verorahoilla
        velkaa on ja sossusta ei ap... kirjoitti:

        Olen ajatellut, että asun lasten kasvuajan leveästi ja maksan OKT:ta itsekseni.
        Nettotulot (huomio korkojen takia veroprosenttini lasku noin 3-4%) ovat yksinollesani:
        -palkka netto n.2400
        -lapsilisä 136
        -elatus 200

        Yhteensä siis n.2700 nettotulot.
        Tästä maksan lainaa noin 920 e/kk, jossa myös vanhan opintolaina mukana. Lisäksi tulee sähkölämmitys (vuodessa noin 1000 e). Sanoisin, että autonlyhennys 240 e /kk on liikaa, ja koronnousu kiristi lainaa niin, että en tiedä kuinka kauan jaksan kiristellä. Jos varsinkin se osoittautuu todella tyhmäksi jutuksi.

        Toisaalta luin täältä joidenkin hyvin pienistä tuloista. Minulle jää kuitenkin laskujen ym. jälkeen noin 600/ kk kaikkeen ylimääräiseen.

        Pitää varmaan mennä Marttojen sivuille ja alkaa suunnitellla taloutta. Ei ne suuret tulot (lue: keskinkertaiset), vaan oienet menot.

        Jos minunlaiseni ihminen olisi vuokralla, en takuulla saisi mitään säästöön. Tavallinen pulliainen säästää jälkijättöisesti lainalla. Edellyttäen, että asunnon arvo pysyy hyvin.

        Tämä toimii, jollei asunnon hinta tule alas lainamäärän. Vaikka sitä on niin paljon, että en tänne kehtaa kirjoittaa, maksaa kuitenkin itselleen osan. Minulla oli lähtiesä oma pesämuna, noin 40000 euroa, ja sen voin hävitä, jos tästä joudun luopumaan. Luopumaan joudun, jos tulee esim. työttömyys, sairaus tai tehtävien vaihto huonompipalkkaiseen. Siinä tapuksessa saan sitten niitä VERONMAKSAJIEN (minunkin) maksamia tukia, joilla joku tuolla kehui! Suomi hoitaa kyllä syrjäytyneet, mutta entäs me jotka etsimme parempaa asumistasoa, me vastaamme aina markkinatalouden riskeistä. Eipä ole sossumaksuja alennettu, ei.

        Menee vähän ohi, mutta ihan oikeesti, kuka hyväksyy ihmisten hyysäyksen!!!!!!! Yhdet ystävät kertoivat kerran, että kun töihinmentyä tuet loppui, laski elintaso. Sossun tuilla pääsivät ulkomaillekin, nyt ei sitten asiuntolainen maksajina enää. Tyhmähän tässä on,kun yrittäää itselleen omaa asuntoa maksaa, tyhmä!

        Että jos saisi todisteltua, että tämä on okei. Jos henkisesti voi luopua tästäjokin päivä, niin ei kai kaikki sentään hukkaan ole mennyt?

        Ala maanviljelijäksi niin veronmaksajat maksavat sulle ison omakotitalon maalla.


    • kerjuu

      tehtiin talo maalle 100000e meni myödään parin vuoden pääst 250000 ja tehdään uusi ja velkaa ei enää lain

      • Haaveet kaatuu

        Samalla kun suohon tehty talosi maatuu!


      • Erkkiseni

        Ei tolla 100te:lla mitään taloa oo aikoihin tehnyt. Tolla 250te just tehdään talo eikä silläkään suurta.


      • kerjuu
        Erkkiseni kirjoitti:

        Ei tolla 100te:lla mitään taloa oo aikoihin tehnyt. Tolla 250te just tehdään talo eikä silläkään suurta.

        voi eeerikki kun satuin tekee talo 160m2 autotalli 100m2 puuliiteri 25m2 ja vielä ekotalon eristyspaksuuksilla sekä tietysti maalämmöllä


      • Vahvasti epäilen

        Heh heh! Aikamoista soopaa rakentamisesta.

        Saa sen tehtyä kahdella eurolla. Käy metsästä hakemassa keppejä ja osta citymarketista 10 jätesäkkiä 1.60€. 40 centillä saat rullan metallilankaa. Niistä saa viriteltyä sateen pitävän mökin.

        Nettissä on muutama laskuri millä voi laskea hinnan. Siellä voi arvioida omantyön arvon.

        http://www.talopeli.fi/

        https://www.op.fi/op?valilehti=true&id=20104&srcpl=3


      • hih hoh haa
        kerjuu kirjoitti:

        voi eeerikki kun satuin tekee talo 160m2 autotalli 100m2 puuliiteri 25m2 ja vielä ekotalon eristyspaksuuksilla sekä tietysti maalämmöllä

        Joo suo, kuokka ja jussi -meiningillä ja tasosta tinkien, uskotaan.

        Mutta mistä ihmeestä löydät landetalollesi ostajan, joka maksaa siitä 250k????


    • pahat ajat

      Maksoin juuri velkani poin myytyäni yksiöni ja muutettuani vaimokkeen kanssa vuokralle. Meni siinä ohessa opintovelatkin maksuun.

      Kannattaisi ehkä silti ruveta etsimään omistuskämppää tuossa parin vuoden päästä, kunhan työpaikka varmistuu.

      Minua huolettaa lähinnä miltä näyttää maailma vuonna 2050 kun lainat olisi maksettu.

      Öljy on kallistunut kaksinkertaiseksi vuoden aikana ja nelinkertaistunut viidessä vuodessa. Kulta on noussut 30% vuodessa.

      Eli maailmanlaajuista energia ja raaka-ainekriisiä pukkaa...

      Mitähän tämä tietää inflaatiolle ja maailmantaloudelle ylipäätään.

      Ei ainakaan hyvää.

      Taidanpa pysytellä vuokralla.

      http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7048600.stm

    • lainaa jälj

      2004 rakennetu omakotitalo. makso 220.000 euroa
      nyt jäljellä vielä 128000euroa maksamme 2000 euroa
      kuukaudessa,sitten on vielä autolainaa 25000 euroa
      sitä maksetaan 500 euroa.

    • Erkki-Petteri

      ..että suhdannehuippu ohitettiin just ja asunnon osto nyt velkarahalla on suunnilleen typerintä, mitä voitte tehdä. Ette häviä ainoastaan säälittävän pieniä säästöjänne vaan maksatte laskua lopun ikäänne. Nyt ollaan nähty vasta luottolaman ensitahdit, talven aikana pankki toisensa jälkeen kaatuu yhteiskunnan syliin, eikä talous nouse siitä suosta vuosikausiin.

      • erkki-petterillä

        hyvät perustelut väittämilleen?


      • Erkki-P
        erkki-petterillä kirjoitti:

        hyvät perustelut väittämilleen?

        ..sulle urpolle selittämään!

        Sulla on vittu netti nenän ääres, joten mikset sä idiootti lue, mitä maailmalla OIKEASTI tapahtuu!


      • mkmkmmgsdkg

        Miksi olet noin täynnä negaa?

        Ilmeisesti sinulla ei ole mitään mahdollisuutta ikinä hommata omaa asuntoa, koska olet ehkä alkoholisti tai peliriippuvainen tai ylivelkaantumisen vuoksi velkasaneerauksessa tai jotain muuta ikävää.

        Jeesus rakastaa sinuakin! Ajattele positiivisesti!


      • mitäs
        Erkki-P kirjoitti:

        ..sulle urpolle selittämään!

        Sulla on vittu netti nenän ääres, joten mikset sä idiootti lue, mitä maailmalla OIKEASTI tapahtuu!

        sivustoja mahat netissä sit lukee ku oot noi varma ko. asiasta?


      • Erkki-P
        mitäs kirjoitti:

        sivustoja mahat netissä sit lukee ku oot noi varma ko. asiasta?

        ..toki annan kun joku on kiinnostunut sivistämään itseään:

        http://wallstreetexaminer.com/


    • Olette lyhentäneet

      Ei mitään!Vai onko tuo 2000ekk 3v sinun mielestä yli 100te?Siinä näkee kuin tyhmät lainoja ovat ottaneet.Kokonais summa 72te!Paljonko siitä upposi korkoihin?

    • "yksiö"

      nuorena aloitettiin maksamalla yksiö.
      Siitä sitten tavalliset kaksio ja kolmio.
      Oltiin vähempään tyytyväisiä:)

      Nyt nuorilla on "unelmion"kartanot ja velat.
      (On oltava niinkuin noissa ameriikkalaisissa
      leffoissa, upeaa, varakasta) Sekö onnelliseksi tekee?

      • Markkaa siis

        Vain 80donaa!Hiukan epäilen että ostamatta jäisi?Eurot ovat sumentaneet liian monen aivot.


    • ASUA-.,

      Vuokralla asuvien on helpompi muuttaa työn perässä.

    • ratkaisee

      elikkä ei lainan määrä ratkaise, vaan laske paljonko kuukusierän (=korko lyhennys) jälkeen jää muuhun elämään (ota laskennassa varoiksi 2% koron nousu). Tuumi riittääkö jäljelle jäänyt käyttövara elämiseen = kaikki laskut, ruuat, harrastukset ym.

      Jos menee lainaan kuukaudessa yli kolmannes nettotuloista, miettisin kaksi kertaa!! Täytyy sitä elääkin muuten kuin hermo kireellä.

      Ja kanssa kannattaa miettiä, jos tulee taas lama ja asunnon arvo laskee esim. 20%, riittääkö vakuudet enää sen jälkeen. Muuten tulee pankki ja vaatii lisää vakuuksia, mistä niitä saa.... pakko myydä asunto tappiolla ja muuttaa pienempään - mutta lainaa jää yhtä paljon kuin ennenkin ja korot päälle..

      Että maltti on valttia tosiaan - ettei liian isoa ja kallista asuntoa hanki.

      • lkdfjl

        Aika hyvä neuvo!


      • asukasosakas

        Sen verran on säästössä että pystyy maksamaan lainan 50te pois milloin vaan.


      • Miksi pitäisi elää hermo kireällä, vaikka maksaisi kolmanneksen nettotuloistaan? Voisiko katsoa, mihin oikeastaan kuluttaa? Perusruoan ja kulujen lisäksi tarvitseeko usein muuta, elämänlaadun ylläpitoon? Ei kai jatkuvasti tarvitse shoppailla, mutta jos pidetään normaalina että teini esim. saa 100€/kk käyttövaraa ja vanhemmat ostaa vaatteet ym., niin silloin on kulutustottumuksissa pahasti vikaa. Kummallista tämä että shoppailu todistaisi olemassaolon paremmin kuin jokin muu puuhailu...
        Itsellä nettotulot n. 1700, lainaa 98t €. Ostin halvalla viihtyisän kämpän, enkä pystyisi asumaan yhtä laadukkaasti vuokralla.


    • Entä teot?Alle kahdessa

      vuodessa!Härskiä touhua!
      12.9.2007 08:05 Koronnousun takia asuntovelkaisista on yllättäen tullut pankkien korkovuokralaisia. Moni tasaerälainaa ottanut maksaa melkein pelkästään korkoja. Laina-aika on voinut venyä yli 40 vuoteen.

      Suomen Rahatiedon laskelmien mukaan tasaerälainaa ottaneiden kuukausimaksusta koron osuus voi olla jo melkein 90 prosenttia.

      • ovat

        noin 5200 kuussa ja lainaa maksetaan 1600, kuitenkin yleensä 2000 e kuussa. Halutaan ostella huonekaluja ym. sisustustavaraa aina kun sopivia sattuu kohdalle, siksi sovittu lyhennys noin pieneksi". 120 000 jäljellä ja takas maksettu noin kuudessa vuodessa. Saatiin unelmatalo järven rannalta eikä kaduta tippaakaan! Asuttiin aiemmin TÄYSIN omassa okt:ssa, mut vaikka se ihana olikin ei vetänyt vertoja nykyiselle villalle!


      • !!????????

        Kolmas kämppälaina ja aina tasaerä !
        Nyt menee 1400€/kk ja 2015 maksettu pois korko on nyt 4,6% (kokonais) ja jos nousee niin ei paljon vaikuta .Enää n.100000€ jäljellä.
        0,25% euriborin nousu aiheuttaa n.20€/kk vähemmän lyhennystä...
        Ja aina on jemmassa sen verran et voi tehdä ylimääräisen lyhennyksen....
        Minulle ei kyllä siten olisi väliä onko se tasaerä vai ei ,mut paras vaihtoehto kummiskin...


      • vielä .....
        !!???????? kirjoitti:

        Kolmas kämppälaina ja aina tasaerä !
        Nyt menee 1400€/kk ja 2015 maksettu pois korko on nyt 4,6% (kokonais) ja jos nousee niin ei paljon vaikuta .Enää n.100000€ jäljellä.
        0,25% euriborin nousu aiheuttaa n.20€/kk vähemmän lyhennystä...
        Ja aina on jemmassa sen verran et voi tehdä ylimääräisen lyhennyksen....
        Minulle ei kyllä siten olisi väliä onko se tasaerä vai ei ,mut paras vaihtoehto kummiskin...

        Lyhennys n.1050€ ja korko n.350€ eli kyllä se lyhenee...


    • Velkavanki

      70 000 eurolla saa todella hienon talopaketin (2 kerroksinen huvila).
      20 000 euroa päälle ja saa tontin.
      En sitten tiedä, paljonko ammattimiehet veloittavat korttitalon kokoamisesta, 2-4 kuukauden homma, ehkä 50 000 euroa?

      Kulut yhteensä: 140 000

      Talon myyntihinta 2-vuoden päästä: vähnt. 250 000e

      Mikä meni pieleen?

      Eli joku tietävä voisi hieman valaista noista valmiiden talopakkauksien rakennuttamisesta, kun niiden hinnat on 30-100k ja myyntihinnat lähemmäs 300k, niin mikä siinä sitten maksaa?

      • jannut

        kaks kerroksine kivitalo maksaa noin 80k€ pystytettynä ja katto päällä... tontti olkoon nyt se 20k€ päälle. Satku on maksettu 150 neliön kivilinnasta missä ei oo mitää lattioita, LVI:tä, sisustusta, jne. Siihen voit laskee toisen satkun päälle jos teet hartiapankkina sen talon loppuun, tai vaihtoehtosesti 150k€ jos ostat valmiina koko mörskän. Anyway, se talo kustantaa vähintää 200 000 riippuen pysyykö sulla vasara kourassa.


      • Kallista on

        On vähän kevyet tiedot sulla rakentamiseen. Talopaketti kattaa vain noin kolmas tai neljäs osan hinnasta riippuen paketin laajudesta

        Voi lisätä tohon hintaa monta hommaa.
        - Perustustyöt lattiavalut
        - Ilmastointi
        - Putkityöt
        - Sähkötyöt
        - Sisustusmateriaalit
        - etc...

        250 000 euroa 150-160 neliöisestä uudesta 1 1/2 kerroksisesta omakotitalosta on alakanttiin. 300 000 lähempänä totuutta.

        Tosta voit laskea talon hinnan. Ei ole kaukana oikeasta. Olen itse rakentanut ja kyllä noi laskurit aika hyvin paikkaansa pitää.

        https://www.op.fi/op?valilehti=true&id=20104&srcpl=3


      • Rakentaja_raju

        Ensinnäkin mitä se sinun talopaketti sisältää?Puutavaran,ikkunat ,ovet, ristikot ehkä kattohuovat tms. Mutta kun siihen taloon tarvitaan paljon muutakin.Esimm. tontin muokkaus perustukset salaojat routaeristeet,täytöt,liittymät(vesi,sähkö), sitten se talopaketti siihen päälle ja seuraavaksi lvi ja sähkötyöt/tarvikkeet sisustustyöt kalusteet ja kaikkea muuta mukavaa..Eli kyllä sille talolle hintaa tulee ja kun vielä lisätään tarvikkeiden jatkuva hinnan nousu niin avot...Mutta kaikesta huolimatta ei rakentaminen ihan hullua hommaa ole... ei kun rohkeasti rakentamaan vaan ....


      • Nimetön

        Talopaketti myyjät eivät halua kertoa rakentamisen muista kustannuksista ne antavat hölmöjen ymmärtää, että talopaketti toimituksen jalkeen ei paljon työtä eikä kuluja ole.
        Pakettitalolle joudutaan tekemään perustuket, LVI, sähkö työt erilaiset kunnallistekniset ja sähköliittymä maksut myös erilaiset sisustus kulut eivät sisälly talotoimituksiin. Talopaketin hinta pitää kertoa kahdella ilman palkka kuluja, jotta päästään lähelle todellisia kustannuksia ja sitten palkka kulut päälle.


    • omaisuutta

      Omistusasunnossa on oikeastaan ´halvempi kuin vuokralla. lainasta saa aika hyvin verovähennystä, vuokrasta ei.
      Omaisuus karttuu vuokralla ei.
      Pääkaupunkiseudulla osakkeiden hinnat tuskin halpenee, nousee noin 10%/vuosi. Vuokrat pääkaupunkiseudulla täysin mauttomat,en ymmärrä miten joku ilkeää maksaa sellaisia summia pelkästä asumisen ilosta.

      • tosissasi?

        oletko miettinyt asiaa loppuun asti aivan tarkasti? ettet vaan unohtanut jotain?


      • """"...

        Asumiskuluja tulee omistusasunnosta vissiin muutakin kuin lainan lyhennys, vai..........?


    • Nimetön

      Minun tulot on noin 4000 euroa , ja velkaa mulla on 20000 euroa Pärjään kohtuudella.

      • hoitaja

        Voihan paskat, olen saanut vuosikaudet käteen n.1000 E ja asun vuokralla edelleen kun lainaa ei näin pienillä tuloilla oikein uskalla ottaa. Pankki varmaan antas.V-tuttaa niin pirusti.


      • Nimetön
        hoitaja kirjoitti:

        Voihan paskat, olen saanut vuosikaudet käteen n.1000 E ja asun vuokralla edelleen kun lainaa ei näin pienillä tuloilla oikein uskalla ottaa. Pankki varmaan antas.V-tuttaa niin pirusti.

        Ikävä kuulla. Koeta silti jotenkin pärjätä.


      • sanonko vai...

        en rumasti, mutta keskihinnat etuovi.comissa pk-seudulla keskim. 3600 egee/neliö ja nousua 0.14, kyllä kelpaa lainaraha vieläKIN.


    • asuntokaupalla

      Olen netonnut asuntokaupalla 6 vuodessa 130 t. euroa. Alkusijoitus 8 t. euroa.

      Lainaa jäljellä 60 t. euroa, ja asuntolainan lyhennys ei ole koskaan ollut enempää kuin 600 eur/kk.

      Voin sanoa että vuokralla en olisi pystynyt säästämään yhtään mitään.

      • se mun exä

        joka kusetti pesänjaossa, tukehu muniis äshouldi.


    • -Kotihengetär-

      430 euroo ja yhtiövastike 250 euroo, jossa maksellaan pikkuhiljaa putkiremonttia.
      4 vuotta vielä. 10 vuoden laina. Ei siis pääkaupunkiseudulla. Edullinen asunto.

      Kannattaa kysellä tulevista remonteista.

      • lisää

        millä pystyisit saman vuokraamaan?


      • ai ap
        lisää kirjoitti:

        millä pystyisit saman vuokraamaan?

        Yhteensä kulut siis 680 e. Ehkä tuolla saisi kolmion ainakin jostain?! Mutta neljän v:n päästä asumiskulut tipahtaa rajusti ja asunnon arvo sen kun vaan nousee. Ja perilliset voivat sitten tapella. Ja sitä ennen tulee muita remppoja. Ja elämä jatkuu.


    • elämä ompi

      Nyt on jäljellä velkaa hiukan alta 55 k€ ja bruttotulot on nyt hiukan alta 2900 €/kk.
      Parhaimmillaan velkaa oli 86 K€ sisältäen myös takaisinmaksuturvan ja sama turva on edelleen lainassa. Velan ottohetkellä bruttoansiot olivat hiukan yli 2000 EUR.
      Järvenpäästä ostin 2001 hiukan ennen oikoratapäätöstä rivarikaksion 78 K€:lla ja myin sen 2004 111 k€:lla. Ihan mukava arvon nousu sain 3,5 vuodessa (yli 40 prossaa) :)
      Sitten muutin työn perässä Keski-Suomeen ja ostin 79 k€:lla samankokoisen rivarikaksion ja asunnon arvo on jo taas hiukka yli 100 k€.
      Vaikka korkoja on maksettu parhaimmillaan 6 prosentin verran vuonna 2001 niin hyvin on kannattanut olla asuntovelallinen, kun korot ovat olleet alhaalla ja eivät ole vielä älyttömyyksiin nousseet ja verotuksessakin saa jonkinmoisen hyödyn maksetuista koroista.
      Hyvin olen pärjännyt vaikka aluksi toki meni tottuessa hiukan suurempaan kuluerään, kun muutin erittäin pienestä Helsinkiläisestä vuokrayksiöstä Järvenpään rivarikaksioon.
      Nyt lainan lyhennys vastike sähkö vesi vie noin 35-40 prosenttia nettotuloista ja hyvin pärjään.

      Kannattaa pitää takaisinmaksuaika maksimissaan 20-25 vuodessa ja niin ettei nettotuloista mene yli 40-45 prosenttia asumiskustannuksiin, niin jää mukavasti elämiseenkin. Tuon mukaan kannattaa katsoa mihin on oikein varaa.

      Viimeinen lainaerä pitäisi nykytahdilla olla maksussa 2016 eli laina-ajaksi jäisi silloin 15 vuotta.

      • joooops

        "Kannattaa pitää takaisinmaksuaika maksimissaan 20-25 vuodessa ja niin ettei nettotuloista mene yli 40-45 prosenttia asumiskustannuksiin, niin jää mukavasti elämiseenkin."

        TUOTA PROSENTTIA ON PAKKO PERHEELLISEN PIENENTÄÄ =(


    • Komia on aina komia

      Täysin rempattu -75 vuoden täystiilitalo 176 m2 1500
      m2 tontilla keskustan palveluiden ääressä (1km)
      Velkaa 125.000 eur (myös kaupppahinta vuosi sitten),
      Bruttotulot 5000 eur (2h), laina-aika 20v. Hyvin pärjätähän...;)

      Eli ostakaa vain niin 20 neliön yksiöötä töölöstä
      samahan hintahan=)

      Nim. tervettä järkeä asuntokauppaan ja asuinpaikkakunnan valintaan!

      • työttömyysprosentti?

        Talot halpoi palkat huonoi. Teitillä palkka kyllä ihan ok.


    • nuoripari 28v

      Velkaa siis 110t ja 31t putkirempasta osakkeella vastikkeen kautta makseltavana. Nettotulomme on n. 5000e/kk ja 10v laina-aika tuolle sadalle tonnille.

      • Nuoripari myös

        Lainaa hieman reilu 60.000e, kuukausierä 400e ja laina-aika hieman alle 20vuotta. Kuukausieriä voisi kyllä nostaa, viimeistään kun saan opinnot päätökseen ja menen töihin. Niin, yhteistulot oisko noin 2500/kk, paitsi kesäisin tuplasti, kun mökin olen töissä.

        Joku puhui, ettei kuukausierät saisi mennä 40% bruttotuloista. Taidetaan olla sikalaiskoja lainanmaksajia :D


      • ei tod.
        Nuoripari myös kirjoitti:

        Lainaa hieman reilu 60.000e, kuukausierä 400e ja laina-aika hieman alle 20vuotta. Kuukausieriä voisi kyllä nostaa, viimeistään kun saan opinnot päätökseen ja menen töihin. Niin, yhteistulot oisko noin 2500/kk, paitsi kesäisin tuplasti, kun mökin olen töissä.

        Joku puhui, ettei kuukausierät saisi mennä 40% bruttotuloista. Taidetaan olla sikalaiskoja lainanmaksajia :D

        Voi olla 40% brutosta ! Omat bruttotuloni ovat n.4500€/kk verot ja kaikki muut pakolliset liiton vähennykset kun otan pois palkasta niin 39% menee maksuihin ! ehkä netosta voi olla 40% ,mut ei brutosta ! Eihän siintä lopusta enää perhettä elättäis !
        Maksan kyllä itse 1200€/kk velkaa ja tiukilla ollaan (n.27% brutosta) ,vaikka minulla oli rahaa säästössä eli se on pikkuhiljaa sulanut menoihin ja on aika pienentää erää.
        Talossa paljon menoeriä ja lapset kuluttaa kans aika paljon.


      • nuoripari myöskin
        ei tod. kirjoitti:

        Voi olla 40% brutosta ! Omat bruttotuloni ovat n.4500€/kk verot ja kaikki muut pakolliset liiton vähennykset kun otan pois palkasta niin 39% menee maksuihin ! ehkä netosta voi olla 40% ,mut ei brutosta ! Eihän siintä lopusta enää perhettä elättäis !
        Maksan kyllä itse 1200€/kk velkaa ja tiukilla ollaan (n.27% brutosta) ,vaikka minulla oli rahaa säästössä eli se on pikkuhiljaa sulanut menoihin ja on aika pienentää erää.
        Talossa paljon menoeriä ja lapset kuluttaa kans aika paljon.

        Ei ollut tarkoitus suututtaa =)

        Mutta siis, piti vaan sanoman, että jos joillakin menee lähes puolet tuloista asuntoon niin se tuntuu hurjalta, kun itse maksamme noin laiskasti ja silti ei mitään jää koskaan yli =) Kai me ollaan aika tuhlailevaisia...


    • aviopari_pirkanmaa

      Asuntolainaa hirvittävät 84 000€, (kaksio Tampereelta, laina-aika 12 vuotta)
      Ahdistaa koko asuntolaina... noin pitkä aika...

      Autolainaa 7000€ (parissa vuodessa pitäisi maksaa pois) Kunnon hyvä ja tyylikäs auto pakko olla, paskalla vanhalla en jokapäivä pitkää työmatkaa ajele...

      Miehen brutto tulot 2800€ tulospalkkiot
      Naisen brutto tulot 2500€

      Aviopari, ei lapsia. Ulkomaanmatkoja ja muuta kulutusta sitten toki.

      Kiikun kaakun, onko lainamäärä liian suuri.

      • provosointia?

        Lainamäärä liian suuri, jos 84 000 euroa lainaa kahdelle ihmiselle? Älä hyvä ihminen viitsi v-lla! Teillähän on ruhtinaalliset tulot ja onnettoman pieni laina. Mietipä tätä: otin lainan 2005. Lainamäärä 108 000 euroa, maksuaika 30 vuotta. Tuloni olivat tuolloin 2 100 euroa kuussa. Että älä viitsi valittaa kahdentoista vuoden laina-ajasta ja liian suuresta lainasta, kun et mistään mitään tiedä. Ja miksikö otin noin suuren lainan: mitä yksin elävä ihminen muuta voi tehdä jos haluaa ostaa asunnon pääkaupunkiseudulta.


    • Digster

      Allekirjoittaneella on vajaa 100K€ lainaa jäljellä. Yksinään makselen sitä pois, kun avokki on vielä koulun penkillä ja asunto ostettu ennen häntä jo.

      Lyhennys on 400€/kk ja maksuaikaa jäljellä vielä about 20v.

      Talouden bruttotulot ovat n 3000€/kk

    • kyl llllä

      Itäuusimaa kallis kallis.Ostin vanhan alkuperäis kuntoisen talon 220000€ .Veljeni osti karjalasta(kaupunki ei mikään maaseutu) paljon uudemman okt ja sai 125000€ halvemmalla.
      Ahistaa maksaa 1400€/kk velkaan ,kuin ois velaton talo jossain oikeassa suomessa.
      Samalla kun elättää vaimon ja lapset niin eipä jää omaan elämiseen mitään rahaa vaan joutuu ostamaan ruuatkin alelapuin.
      Olis edes vaimo hyväpalkkainen hoitaja ,et pystyisi osallistumaan elämisen kuluihin ,mut on vaan tradenomi ja saa n.1000€/BRUTTO...
      Tällä seudulla kun on kaikki muukin niin sika kallista...
      Monta kertaa ajattelee niitä hyviä sinkku aikoja jolloin oli rahaa ja pystyi menemään ja tekemään kaikkea ,nyt olet vaan maksuväline joka yövuorojen perään hoitaa lapset ja nukkuu ilmeisesti sitten haudassa !?

      • vaikka

        Myy talonne ja muuta muualle, eipä ahista enää!


      • ei ahista
        vaikka kirjoitti:

        Myy talonne ja muuta muualle, eipä ahista enää!

        Syyttäkää karvakorvat itseänne!!! Ei ole mikään pakko ahtautua "fiineimmille" seuduille ja maksaa itsensä grematorioon asti kipiäksi!
        Kannatan tätä vaihtoehtoa, äänestäkää kansalaiset jaloillanne ja katselkaa TOSI paljon puhtaampia ja avarampia asuinalueita Suomi-neidon uuma-alueilta.


    • velassa oleva

      Moi
      Meillä on velkaa n 30 000 mutta tulot ovat tosi pienet..n.1340 lapsia 2 ja ihan hyvin menee vaikka ei aina saakkaan kaikkea ihan uutena. Joskus tekee tosi tiukkaa mutta ihmeesti sitä aina selviää. Asumme maalla joten kilometrejä kertyy ja sitä kautta bensan hinnan nousukin näkyy kukkarossa. Mutta hei omaa maksetaan ja kun velka loppuu niin heti helpottaa!

    • sillä oma on aina oma

      Vaikka lainaa on jäljellä yhteensä 180 000 €, ostettiin oikein iso omakotitalo....yhteiset tulot n. 3500 €, josta verot pois, mutta pärjätään silti!!!

    • melluts

      Moi,
      olen vahvasti sitä mieltä että varsinkin helsingissä vuokrat ovat niin törkeät että kannattaa ehdottomasti ostaa oma ja maksaa lainasta ennemmin kuin vuokrasta, se on omaan pussiin säästämistä koko ajan. me on jo pari vuotta asuttu erittäin isossa ja mukavassa okt:ssa 45min ajomatkan päässä Hesasta, sitä ennen oli oma asunto kerrostalossa.
      lopulliset tulot on ab 4t kk, ja toinen vielä opiskelee pari vuotta. 2lasta ja 2autoa, täällä auto on pakollinen. Velkaa on mielestäni tosi vähän, 100t. Näillä yhtälöillä tiukkaa rahasta on. Mutta; ystäväni asuu kerrostalo kolmiossa lähiössä lasten kanssa ja maksaa kaupungille vuokraa 700e kuussa, meillä lainan lyhennys on 500e. En ikinä haluaisi maksaa toisten pussiin tuollaisia hintoja.

    • onononon

      87 000 talolainaa, 7000 autolainaa ja 4000 opintolainaa.

      Ostettiin (vanha) talo ja rempattiin se, heti kun vaan saatiin pankista laina (opiskelut loppu ja työt alko, vaikkakin määräaikaisena). Maksetaan n. 500 €/kk eli 50 enemmän kuin sitä ennen vuokraa maksettiin. Toki vakuutusmaksut tekee vielä n. 100 lisää vuokralla asumiseen nähden. Ja laina-aika on pitkä, mutta voihan sitä sitten myöhemmin nostaa kuukausierää ja vähentää laina-aikaa jos siltä näyttää.
      ja lainassa itsessään on vakuutus eli jos tulee esim. työkyvyttömäksi niin vakuutus osaltaan huolehtii lainanmaksusta tulojen vähetessä.

      Nyt ollaan köyhiä, mutta rikastumaan päin!

      • korot mulla oli 90 luvun

        alkupuolella 14.4 korkoa ja hyvin selvisin


    • tuie

      Kehä kolmosen pohjoispuolella Salo vin 1h 20min Helsinkiin asuntona 5h keittiö sauna ja 2wc:ssaa
      Velkaa 11000€ Asumiskustannukset alhaiset ja tulo/meno tasapainossa.... ja ainahan pankinkanssa voi sopia.Rohkeasti vaan oman asunnon hankintaan ja Onnea.

    • satasenlaina

      Ei sen pidä olla huolissaan joka lainan on saanut vaan sen joka lainan on antanut.(Kiin. viisaus 1500 ekr.).Itselläni on Satasen laina ja kummasti se pitää mielen virkeänä ja työhalut huipussaan.Hyvin olen pärjännyt kun en mitään elektroluksusta ole halunnut enkä hankkinut.Lainan määrää ei tarvitse pelätä kunhan kuukausimaksu(lyh korko) on sopiva ja pystyy vielä senkin jälkeen elämään normaalia elämää.

      • velaton_vielä

        Niin varmaan ,mutta jotenki suuri lainan määrä hirvittää. Toisaalta eipä niihin omiin asuntoihin muuten pääse käsiksi ...ja voihan sen asunnon sitten myydä jos ei lainan kanssa pärjää..


    • bruttona tilastoissa

      Jotkut käsittävät keskimääräiset tulot nettona (käteen jäävänä) ja siten keskustelu saattaa mennä vähän erikoisille raiteille. Eräs nainen tuossa kertoi keskimääräisistä tuloista n. 2700 käteen, se on kuitenkin melkoisesti yli keskimääräisen.

      Tilastokeskus: 4.1.2008: ”Palkansaajien säännöllisen työajan keskiansio oli heinä-syyskuussa 2007 noin 2 630 euroa kuukaudessa. Miehet ansaitsivat keskimäärin 2 920 ja naiset 2 340 euroa. Kuukausipalkkaisten keskiansio oli noin 2 750 euroa ja tuntipalkkaisten laskennallinen kuukausiansio 2 240 euroa.”

      Lähde: http://www.stat.fi/til/ati/index.html    

      • mut jos

        Kuvaavampaa se muille on kertoa nettotulonsa, siitähän ne menot maksetaan.

        Totta tietysti se ettei keskustelujen summat ole suoraan verrannollisia keskenään. Toisten nettotuloissa vielä on mukana lapsilisä yms. toisilla vain palkkatulo. Mut onx sil niin välii, keskustelu kai se tärkee on. Ei ne tilastoja tee meitin keskustelujen pohjalta.


      • TI-mies
        mut jos kirjoitti:

        Kuvaavampaa se muille on kertoa nettotulonsa, siitähän ne menot maksetaan.

        Totta tietysti se ettei keskustelujen summat ole suoraan verrannollisia keskenään. Toisten nettotuloissa vielä on mukana lapsilisä yms. toisilla vain palkkatulo. Mut onx sil niin välii, keskustelu kai se tärkee on. Ei ne tilastoja tee meitin keskustelujen pohjalta.

        Nettotuloista mitään veroja enää makseta! Nettotulo on se mikä jää verojen sun muiden maksujen jälkeen bruttotulosta käteen.


    • Tyytyväinen..

      Siis miten tahtoo elää!

      Asun vuokralla(45m2)320e, vesimaksu ja autopaikka kuuluu vuokraan. Talo kymmenen vuotta vanha, rauhallisella paikalla ja todella mukavat/rauhalliset naapurit. Keskustaan matkaa kilometri ja en asu edes "tuppukylässä". Rahaa jää säästöön noin 800-1000 egee kuussa, riippuu aina menoista. Tällä hetkellä noin 50k€ tileillä ja rahastoissa ylimääräistä. Ikää siis 30v, sekä auto ja vene on jo maksettu!

      En valita :)

      • omistamatta mitään

        Velkainenkin omistaminen sitoo ja sanelee elämän melko pitkälle.

        Vapain on se, jolla ei ole repullista enempää.


      • itä-uudellamaalla

        on halpoja omakotitalojakin.Esim.oikotiellä kun katsoin niin Lapinjärvellä n.1h ajomatka helsingistä yksi ok-talo 55t ja toinen missä vielä toinen mummonmökki kuuluu kauppaan 73t


      • vm-39

        Onnittelen tuloksestasi.
        Minulla oli "poikuusvuosien" jälkeen ensimmäisen kerran rahaa, ei tilillä, mutta käytettävissä toisen ns. käsintehdyn asunnon rakentamisen jälkeen vuonna -82.
        Olin silloin yli 40-kymppinen. Ensimmäisen etelänmatkamme teimme vuonna -85. En varmasti valita mistään.


    • kohtuulaina

      Itseäni hirvittää kun pitäis ottaa noin 7000 euron laina keittiöremonttiin. Olen yksinhuoltaja. Nettotuloni ovat noin 2000 e/kk. Pitäishän sillä pärjätä, kun on vain yksi lapsi.

      Ota kohtuullinen laina, sillä voi tulla yllättäviä menoja kuten työttömyyttä tai sairautta tms. Kyllä tämä meidän systeemi on rakennettu niin, että omistettava on. Joten rohkeutta, muttei uhkarohkeutta!

    • Törsääjä-X

      Minulla on 16.000 euroa opintolainaa ja kulutusluottoa. Tuloni ovat 1500-3000 eur/kk. Pärjään miten pärjään, melko köyhää paarustamista elämäni on.

      Asuntolainaa en viitsisi tähän päälle enää ottaa, näillä hinnoilla. Maksan nämä velat pois ja elän VELATTOMANA loppuikäni.

      Ainoa hyvä puoli veloissa on, että ne pitävät äijän ruodussa.

      • kikkelixkokkelix

        ...ja maksaa jotain asuntolainaa 20-30 vuotta? mikä onni se sitten aukeaa? mitä hienoa ja ihmeellistä muka vanhempana jaksaa tehdä?

        elämä on tässä ja nyt. ei se ainakaan rahan ja omaisuuden haalimista voi olla. hiukan töitä, että toimeen tulee ja mukavia ihmisiä ympärillä... ja vapautta.

        ja joku sen vaivalla maksetun asunnon saa sitten kun sä kuolet... sillä hetkellä sä et omista enää mitään!


      • puhetta

        Koeta vaan skarpata ja päästä tuosta velastasi eroon. Ja ihan oikein olet ajatellut, ei enää koskaan velkaa. Se on vapain olomuoto tässä IHMISEN elämässä, et ole riippuvainen etkä roikkuvainen massa-narussa. Voit lähteä tien päälle vaikka tunnin varoitusajalla. Akka ja perhekin on riippa. Siispä vain irtainta peliin, repusta alkaen. Ja vuokrakämppä lyhyellä irtisanomisajalla.


      • taivaaseen
        kikkelixkokkelix kirjoitti:

        ...ja maksaa jotain asuntolainaa 20-30 vuotta? mikä onni se sitten aukeaa? mitä hienoa ja ihmeellistä muka vanhempana jaksaa tehdä?

        elämä on tässä ja nyt. ei se ainakaan rahan ja omaisuuden haalimista voi olla. hiukan töitä, että toimeen tulee ja mukavia ihmisiä ympärillä... ja vapautta.

        ja joku sen vaivalla maksetun asunnon saa sitten kun sä kuolet... sillä hetkellä sä et omista enää mitään!

        mukaan. Niinhän nuo hölmöt velkaiset ajattelevat. Elämä on nautittava kertakäyttöisesti naisesta alkaen ja onneksi on paljon kertakäyttönaisia jotka haluavat samaa. Kertakäyttöasuntojakin on (hotellit) mutta ovat hieman tyyriitä. Vuokra asunnot suht koht edullisia kun viitsii etsiä ja odottaa.


    • ja tiukkaa tekee

      5-henkinen perhe, ok-talo, yhteiset nettotulot lapsilisineen 3300-3500 €/kuussa. Lainanlyhennys tällä hetkellä 800 e/kk.

      Tiukkaa tekee, mikä hiukan ihmettyttää. Eläminen on kallista.

      • vm-39

        Ei se nyt taida olla sen kallinpaa kuin meillä muillakaan. Aika hoitelee aika paljon. Älähän hättäile Veikko tai Sisko. Meillä oli aikaan saman verran velkaa kuin ajan suurimmilla yhtiöillä, eli kaksi kertaa liikevaihto.
        Se oli silloisten korkojen aikaan. Järkeä silloin tarvittiin, eikä sen käyttöä ole vieläkään kielletty.


      • omistusasumisessa
        vm-39 kirjoitti:

        Ei se nyt taida olla sen kallinpaa kuin meillä muillakaan. Aika hoitelee aika paljon. Älähän hättäile Veikko tai Sisko. Meillä oli aikaan saman verran velkaa kuin ajan suurimmilla yhtiöillä, eli kaksi kertaa liikevaihto.
        Se oli silloisten korkojen aikaan. Järkeä silloin tarvittiin, eikä sen käyttöä ole vieläkään kielletty.

        yh vuodesta -89. yt asuntolainaa nyt jäljellä 16700. Keskusta kaksio, arvo 82000... jaksamista ja järjertelykykyä vaatinut. Ei olla elelty leveästi mutta hyvin ja tiedän että jotain on omallekkin annettavaa... kunhan loppuu tuo laina.


    • tulot ja menot

      lainaa n.10 000e
      tulot n. 85000e (brutto)
      laina loppuu vajaan vuoden kuluttua
      maksettiin taloa vajaa 10v, 5h, k, s ja oma ranta
      arvo n. 200 000e

      kyllä maalla on mukavaa....

    • ontuupapahasti

      ...on omistusasunto. Ja jota maksaa itselleen.

      Kun ollaan eläkkeellä, ovat eläkkeet tosi pieniä, jollet ole reilusti saanut säästettyä. Jos olet pienipalkkainen, ei ole eläkettäkänn juuri kertynyt. Siitä kun maksat yhtiövastikkeet, onkin jo 1/4 eläkkeestä mennyt. Vuokraa maksat ihan varmaan vähintää 400 jostain pienestä asunnosta, ja hups, niinhän on mennyt puolet eläkkeestä.

      Äitini ei nyt pärjäisi, jollei olisi omistusasuntoa allaan.

      Omistusasunto turvaa vanhuuttasikin. Perinnöksi lapsille, jotta heidän ei tarvitse pohtia tätä samaa asiaa!

    • Oma tupa

      Oma talo itse rakentaen 10 vuotta sitten, 23k€ jäljellä. Tulot yhteensä nyt (parantuneet) 3700€/kk

    • Jaana72___

      Kertokaa, kuinka paljon teillä on lainaa yhteensä ja mitkä ovat taloutenne tulot? Ja miten pärjäätte?

      Kerron ku kaikki muutki kertoo :)
      Rivari maalais-seudulla 60m2, 17v vanha, 38000e maksoi yli vuosi sitten. Opiskelen nyt ja tulot nettona 1200 e/kk. Menoni ovat 1000 e / kk, joskus allekkin. Ei ole muita lainoja opiskelun lisäksi. Oma asunto on aina kiva. Vuokralla asuminen ärsytti!

      • Jaana72___

        Siis ei ole muita lainoja asuntolainan lisäksi :)


    • iso okt hesa

      Kolmekymppisiä, netto tulot yhteensä jonkun matkaa 3500 yläpuolella. 16v vankeutta jäljellä.

    • enkä uutta ota

      kesään mennessä velkaa on jäljellä ehkä noin 4000 euroa ja kun saan velkani maksettua en enää ota senttiäkään velkaa. pari vuotta ja olen velaton, toivottavasti suunnitelmat pysyy kasassa.

    • mikadores

      Asunnon ostaminen kannattaa ehdottomasti, kun muistaa sen, että ei osta ensiasunnoksi järjettömän kallista asuntoa suhteessa tuloihinsa ja säästöihin.

      ostimme kaksi vuotta sitten varsin kivalta alueelta Tampereelta noin 90 000€ maksavan kerrostalokaksion. Nyt laina on lyhentynyt jo noin 10 000€ ja toisaalta tämänkin asunnon arvo on hieman noussut.

      ei mennyt vuokraan nämäkään rahat. Keskustassa, jossa aiemmin asuimme vuokralla, pyydetään vuokraa kaksioista helposti 600 - 700€ /kk. Hieman tästä enemmän olemme maksaneet nyt pankille lainanlyhennystä ja pientä yhtiövastiketta taloyhtiölle. Vuokralla asuimme opiskeluajan, eli yhteensä 5 vuotta. Iso summa meni vuokriinkin, mutta asunnon pystyimme ostamaan vasta saadessamme vakituiset työpaikat.

      Tulomme eivät ole älyttömät. Tienaan noin 2900€ /kk ja vaimoni 2500€.

      Opintolainat jo tuli maksettua, mutta autosta on vielä muutama tonni velkaa myös.

      pidän varsin uhkaavana ottaa heti ensi asunnoksi ilman säästöjä näitä 170 000 - 250 000€ lainoja. Mutta kyllähän niistäkin fiksut, koulutetut ja hyvätuloiset ihmiset saattavat selviytyä hyvinkin.

      Itse pidän meidän lainataakka varsin maltillisena ammatteihin ja elämäntilanteeseen nähden, tosin lainanottohetkellä tuskin olisimme edes saaneet pankista 150 000€ näin tyhjätaskuina, mitä olimme.

    • halvalla..

      espoon rivitalossa.Lainaa jäljellä 116,000 (alk.per. 165,000) kustannukset vähän yli 900 eur/kk ja vuokra olisi 30-40% korkeampi.nto tulot perheellä yhteensä noin 4200 eur,

    • ajiko

      Erittäin järkevää miettiä mitkä on todelliset realiteetit ostaa asuntoa.Itse pidän hyvänä periaatteena sellaista että asumiseen liittyvät kulut(ei ruoka,auto,puhelin,netti)ei saa ylittää käytettävistä varoista(esim.palkkatulot)yli puolia tuloista kuukaudessa.Ilmeisesti olette nuori pari?joten pitää ajatella myös harrastuksiin,bailaukseen,ym.hankintoihin jäävää rahaa.Itsellä asuntovelkaa enää n.50,000€.Maksan lainaa pois n.850€/kk.sisältäen yhtiövastikkeen 150€,veden 11€,sähkön n.40€.Nettotulot 2000-2500€/kk.Asun omasta mielestäni hyvin,82m2 rivari kolmiossa kaupungissa.Pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnat tietysti on ihan erillaisia kuin vähän kauempana.Kannattaa miettiä mistä ostaa jos mahdollista?Ps.omaa kannattaa maksaa aina ennen kuin on vuokralla.

    • sensillä

      Sisältää uuden 260neliön talon 2004 vuona rakennetut kuivaajan,konevaraston,neljä traktoria työkoneineen,kaksi autoa,moottoripyörän,60ha peltoa,josta 800m rantaviivaa,50ha metsää,50nautaa ,kolme koiraa,kolme kissaa,kolme lasta ja vaimo.Tässä muutamia mainitsemia.

      • jousimiesäityliini-74

        joo maatila vanha asuinrakennus 135neliöö ja konehalli 250neliöö 26ha peltoa ja 137mettää 3lasta toistaiseksi miehetön talo ja kaikki minun. Toistaiseksi pärjätty ainut huonopuoli että tila ei maksa ihan itteesä ja töitä ulkopuolelta ei just ole... et semmosta. En kavu velkaa vaik kipeetä tekee mut en ole katunu lapsiakaan vaikka sattuu neki;)


    • 000

      120 000
      rivitalon lainaa jäljellä Helsingissä.

    • dooris

      Aloitimme mieheni kanssa asuntosäästämisen jo ospiskeluaikoina, vuokralla emme asuneet valmistumisen jälkeen kuin hetken ja ostimme heti oman rivarin. Nyt nelikymmpisinä asutaan isossa omakotitalossa, jonka arvo on kaksinkertaistunut ja lainaa jäljellä n.20.000€. Lyhennämme n.550e/kk ja parin vuoden päästä kämppä ikioma. Eipä käy kateeksi nykyisiä asunnonostajia. En maksaisi näitä nykyisiä hintoja, sillä ainakaan arvonnousua turha odottaa... Ja vaikka arvo muutaman kymppitonnin nousisi, niin korot on vienyt ne rahat moneen kertaan. Harmitaa vain, ettei ostettu sijoitusasuntoa ajoissa, nyt ei kannata.

      • Haaaappy end

        Otin eka asuntolainani 19 vuotiaana ja maksuaikaa tuli 20 vuotta. Nyt olen 39 vuotias ja viime vuoden syyskuussa meni viimeinen maksu!
        On tää upeeta! 20 vuodessa siihen velkaan ehti todellakin tottuakin jo.Mutta silti olo oli kuin arpavoittajalla kun vika maksu oli maksettu!Silloin kun mä otin asuntolainani ei tarvittu edes mitään säästöjä,lainaa sai vaikka kuinka jos vaan halusi.Takaajat riittivät.Ilman tuota lainavapautta mä en kyllä olisi ikinä omaa asuntoa saanutkaan,sillä en todellakaan ole mikään säästäjä.

        Yksin maksoin ja olo on hieno. Eka kämppä oli yksiö ja 7 vuoden jälkeen myin sen ja ostin kaksion. Kun 61 neliön kaksioni ostin (turku) sen hinta oli markoissa silloin 187.000 mk. Nykyään sen arvo on ainakin tuplaantunut.

        Nyt en aio kyllä myydä. Seuraavaksi vaihdan uuteen autoon ja sitten joskus myöhemmin vasta isompaan asuntoon taas.

        Nyt olo on freeee ja aion nauttia siitä hetken!!
        Tsemppiä teille vielä velkojenne kanssa,kyllä ne joskus loppuu teiltäkin.


    • Haaaappy end

      Hiihaa, mun asuntolainani on maksettu nyt! Viimeinen maksu meni viime vuoden syyskuussa!
      Nyt koko kaksio on mun ja olen vasta 39 vuotias. 20 vuotta oli maksuaikaa. Kun vika maksu oli mennyt, oli olo kuin olis voittanut kauheasti rahaa tai jotain!

      Mutta lisää otetaan keväällä autonvaihtoa varten ja kyllä mä haluun joskus asua vielä isommassakin kämpässä.=). Mutta nyt feel free!
      Go for to you all!

      • keijjon

        snageli on mulle 1,50€ velkaa, vedän sitä feissiin¨¨


    • Nimetön

      Hei!
      Kannustan ehdottomasti omaan asuntoon jos sinulla on vakituinen työ ja Pankin kanssa olet saanut neuvoteltua asuntolainan. Ei Pankki myönnä sinulle lainaa jos sinulla ei olisi mahdollisuuksia selviytyä lainastasi. Ymmärrän, että lainasumma sinua hirvittää mutta mitään ei elämässä saa jos ei uskalla yrittää! Olet järkevä kun mietit asiaa mutta ehdottomasti kannustan sinua!!!

    • -savolaenen-

      Iso omakotitalo omalla n. 2000 neliön tontilla, kaupungissa, suuren vesistön rannalla. Ostettu kokonaan velkarahalla vuonna 2001. Tällä hetkellä ehkä 50 tonnia vielä lainaa maksettavana ja maksetaan noin 600 euron lyhennyksiä per kuukausi.

      Taloudellisesti ei tee lainkaan tiukkaa, rahaa jää lainojen maksun jälkeen vielä kunnon harrastuksiin kuten veneilyyn yms. eikä tarvitse tehdä niska limassa töitä. Muutenkin voi ottaa rennosti, on rauhallista seutua, ei ole kiire mihinkään ja työmatkat hoitaa vaikka pyörällä.

      Mikä on tämän kaiken salaisuus? Se, että pysyy kaukana pääkaupunkiseudusta!

      • Nimetön

        Ethän sä nyt tosissaan voi olla:D
        Siis sähän jätät sun mahdollisille lapsillekki velkaa tolla lyhennys systeemillä...
        joo...sattuipa vaan silmään toi tekstis...


      • -savolaenen-
        Nimetön kirjoitti:

        Ethän sä nyt tosissaan voi olla:D
        Siis sähän jätät sun mahdollisille lapsillekki velkaa tolla lyhennys systeemillä...
        joo...sattuipa vaan silmään toi tekstis...

        Talon arvo on jo nyt noussut suurin piirtein sen verran kuin velkaa on jäljellä ja lisäksi sitä on remontoitu ja uudistettu paljon, joka nostaa arvoa entisestään. Kun kaikki palkka ei kulu lyhennyksiin, jää varaa remontteihinkin. Ihan mukavasti se näinkin lyhenee, jäljellä oleva laina-aika on aivan kohtuullinen.


      • Nimetön
        -savolaenen- kirjoitti:

        Talon arvo on jo nyt noussut suurin piirtein sen verran kuin velkaa on jäljellä ja lisäksi sitä on remontoitu ja uudistettu paljon, joka nostaa arvoa entisestään. Kun kaikki palkka ei kulu lyhennyksiin, jää varaa remontteihinkin. Ihan mukavasti se näinkin lyhenee, jäljellä oleva laina-aika on aivan kohtuullinen.

        No siltikään en näe tossa mitää järkee.


      • opettelen kielen

        kerro heti, jos mekin voidaan sinne muuttaa eli hanki sitä töetä


    • yks tavallinen virtanen

      1.asunto oli kerrostalo-kaksio maltsussa stadin puolella josta maksettiin vaimon kanssa v.1987 210000mk (36000e) ja saatiin siitä velattomana 450000 (75000e) kymmenen vuotta myöhemmin.

      2.asunto oli kerrostalokolmio v.1997 vantaan puolelta myrtsistä ja maksettiin siitä 480000mk (80000e)ja kun viime vuonna se myytiin velattomana saatiin siitä 180000e.

      3.asunto on rivarineliö joka ostettiin viime vuonna, maksettiin siitä 236000e. Ostettiin viime vuonna myös pieni kerrostaloyksiö, lähinnä sijoitusasunnoksi martsarista jossa tytär asuu toistaiseksi.

      Asuntovelkaa nyt ei sitten ole lainkaan. Ollaan ihan tavallisia n.viiskymppisiä palkannauttijoita kumpikin vaimon kanssa. Vaimo hoitaja ja minäkin alalla jossa yövuorojakin tehdään, itse asiassa tätäkin nyt työvuorossa kirjoitan tauollani. Pari lasta tullut tuossa matkan varrella, mistään ei oo tingitty.

      Matkusteltu vähintään kerran vuodessa jonnekkin tosi kauas 2-3 viikoksi. Nyt olisi vielä tarkoitus ennen eläköitymistä ostaa jostain eteläeuroopan maasta asunto jossa ehkä eläkepäiviä talvisin asuttaisiin jos terveenä saa olla.


      t.ihan tavallinen virtanen

      • Edsie

        Hitsi, kateus iskee 30-40 -vuotiaille jotka opiskelun jälkeen pirun pienillä säästöillä lähtevät tutkimaan mistä saada 3h alle 150000 - ei mistään pääkaupunkiseudulta. Ei pahalla mutta vihreenä ;-)


    • Velaton

      Tsau.........
      Miulla ei ole mitään velkaa, ei asunto-eikä muutakaan, olen velkani maksanut,,,,,,,,,,,,ja kaikki on hyvin, vaikkei rahaa olekkaan,,,,,,,,,työttömällä,,,,,,,,,Moiks!!

      • Luuseri!

        Velkaa 15 000€ Lyhennys ja korot 300€ kk. Uusi kaksio pikkukaupungissa. Talletuksia 50 000€ ja niistä korot. Tulot työmarkkinatuki 400€ netto. Suuri eläkevakuutus maksettu ja 10 vuotta pitäisi vielä odotella sille pääsyä.

        Harrastelen päivät ja kuntoilen. Vaihdan naista noin 6 kk välein, niin en kyllästy samaan. Jaksan myös hyvin tyydyttää naiset, kun en rasitu töistä, enkä veloista. Ikävää on tämä köyhän ja työttömän luuserin elämä;))


      • höhlä
        Luuseri! kirjoitti:

        Velkaa 15 000€ Lyhennys ja korot 300€ kk. Uusi kaksio pikkukaupungissa. Talletuksia 50 000€ ja niistä korot. Tulot työmarkkinatuki 400€ netto. Suuri eläkevakuutus maksettu ja 10 vuotta pitäisi vielä odotella sille pääsyä.

        Harrastelen päivät ja kuntoilen. Vaihdan naista noin 6 kk välein, niin en kyllästy samaan. Jaksan myös hyvin tyydyttää naiset, kun en rasitu töistä, enkä veloista. Ikävää on tämä köyhän ja työttömän luuserin elämä;))

        ne naiset varmaan lähtee käveleen, etkä sinä.


    • M66

      ULOSOTOSSA 86.000e IKÄNI PÄRJÄNNY OMILLANI,OMISTAN
      PALJON TOISIEN NIMIIN,EN TYKKÄÄ VEROTTAJASTA,EIKÄ
      VEROTTAJA MINUSTA,EN KÄYTÄ YHTEISKUNAN RAHOJA,YHTEISKUNTA KÄYTTÄÄ KYLLÄ MINUN.NEUVO,KÄYTÄ ONIAS TOISTN NIMIIN ÄLÄKÄ PUHU KELLEE.PS:15v ULOSOTTOMIES ON TULLU PITKÄLLÄ PERÄSSÄ.

    • euroa-

      Lainaa ei ole euroakaan,eikä luottokortteja. Hoidan kaiken käteisellä.Käteinen käy joka paikassa ja budjetti pysyy hallinnassa.Suosittelen samaa kaikille,ei tarvitse tuskailla lainan lyhennyksien kanssa.

    • joopa joo

      Vielä ois 80,000 jälellä. Lyhennys 800 kuussa,kiinteä korko. 10 vuoden päästä velaton!!!! Ei ole enkä ota kulutusluottoa,enkä ota autolainaa!!, korjaan vanhaa rakasta romuani ja ajan sen loppuun. Pärjää pienemmälläki tulolla ku katsoo vähä mitä ostaa ja säästää summan etukäteen niin ei tule velkaa sinne ja tänne! ONKO MITÄÄN JÄRKEÄ MAKSAA VUOKRAA???? Vuosien päästä käteen ei jää mitään ja vuokraankin on rahat löydyttävä, muuten häätö varmasti edessä!!!!!

    • me velkaiset

      mielummin maksetaan pankille kun vieraalle.20vuotta niin talo on oma. sitä ennen menee kyl myyntiin kun käy ahtaaksi kun jälki kasvu vaatii omat huoneet:

    • Jäljellä n. 19000€ ja ok-talo jossa 4 h ja keittiö sekä reilun kokoinen verstasrakennus n. 100 m². Tontti on reilu n. 1 ha ja lähin naapurikin 100 metrin päässä.

      Laina tuli otettua 20 vuotta sitten ja olisikin jo maksettu pois mutta olen muutaman kerran ottanut lisää lainaa.
      Lyhennys nyt "työttömänä" 180€ kuukaudessa joten tämän kanssa pystyy hyvin elämään. Käyttövesi on omasta kaivosta eli ei ole vesikuluja ja lämmityskin hoidettu ekaa kertaa koko talvi omalta tontilta saatavalla puulla.

      Meikäläisen tapauksessa siis vuokra-asuminen tulisi kalliimmaksi.

      Huushollia ja siihen liittyvää laajennusta pääsee katsomaan seuraavasta linkistä.
      http://koti.mbnet.fi/rauno2/remontit.htm

    • #########+

      Yksi maksaa vuokraa toinen lainaa, ei ole yhtä ainoata oikeata vaihtiehtoa, jokaisen mielestä oma valinta paras. Pääasia attä katto on pään päällä, turha siinä ketään on ruveta haukkumaan valopääksi tai muuksikaan, johonkin se raha jokatapauksessa menee...

    • 22kk22

      mul on lainaa 750 000 egee eika tunnu missaan!!! tulot jotain 8500 egee netto!!! ota vaa pirusti lainaa nii elo helpottuu.....

    • Mikko...

      Meillä asunto mökkilainaa n. 230 tonnia mulla opintolainoja n. kymppitonni. Ollaan himpun päälle kolmekymppisiä, 1 pieni lapsi, toinen tulee kohta. Asunnosta lainaa vajaa 200 tonnia, kesämökistä 30 tonnia. Tulot mulla nettona n. 3 tonnia kuussa, vaimolla vähän vähemmän, tosin kohta jää äitiyslomalle ja tulot tippuu. Vaikka on hyvät tulot, ei silti ikinä tunnu olevan rahaa tilillä. Kuluja taitaa olla liikaa :) Mitään taitavia säästäjiä ei kyllä olla. Noin 2,5 tonnia lyhennyksiin kuussa aika paljon kuukausittain toistuvia muita suoraveloituskuluja,niin johonkin ne rahat aina vaan tuntuu katoavan. Korttiluotot onneksi melkein maksettu ja niitä ei kyllä enää oteta.

      • kissamies57

        asunnon ostaminenon yksi elämän perus valinnoista tai noista materiaalisista sellasista.valintojen kanssa on hyvä olla tarkkana niinku elämässä muidenkin valintojen.kuitenkin ihmisillä harvoin näyttää olevan syvällisempää taitoa tutustua asioihin perusteellisesti.kun ottaa huomioon omat tarpeet ja ympärillä olevan yhteiskunnan tarpeet ja intressit voi joutua vaikean yhtälön eteen.Me suomalaiset asumme kaukana pohjolassa moniin lämpymimpiin kulttuureihin nähden ja meille lankeaa tästä lasku asumisen muodossa lämmityskuluina jotka tuntuu yhtiövastikkeessa.energian kallistuminen ja väheneminen on ajanut meidät tilanteeseen jossa halpaa asumista ei taida enään löytyä suomen mistään kaupunkialueilta koska noihin kuluihin on lisättävä vielä kiinteistövero jonka kaupungit saavat säätää aika mielivaltaisin keinoin.nykyään kivitalojenkin yhtiövastikkeet on usein kahdensadan euron yläpuolella vaikka asunto oiskin maksettu ja oma niinkun usein kuvitellaan.Poikkeuksen tekevät maalais mökit ja pientalot joiden pitäminen on harmittomampaa kun esim jos haluaa häippästä kotoa pariksi vuodeksi muualle voi aina vaikka poikkasta vesilinjan taloon ja sulke pääventtiilin ettei linja lämmityksen laskiessa pakkaselle pääse jäätymään tai pahimmasssa tapauksessa räjähtämään jolloin vesi syöksyy täydellä paineella huoneeistoon ja saa aikaan muutakin kuin suuren vesilaskun.myös sähkön voi panna poikki tai minimille jos on kysymyksessä hirsi rakennus kun muistaa panna tuuletuksen huoneistoon esim aukaisemalla pellit reilusti ja jättämällä räppänän auki.näin ei voi toimia noin sanotuissa kehittyneimmisssä kulttuureissa niinkuin siti asunnoissa joissa taloyhtiö määrää toiminnoista ja kulungit pyörii vaikka asuntoa ei saisi myytyäkkään.myös suhdanteet elämässä vaihtelevat ja vaikka meillä vielä lasketaan keskipalkaksi yli 2000 euroa se voi olla muutaman vuoden kuluttua paljon alempi kun me tulemme tekemisiin klobaalin markkina talouden kanssaa jossa meitä kilpailutetaan aina vaan enemmän.Noi kaikki on hyvä laskea ja tietysti pääkaupunki seudulla on työtilanne parempi kuin muuallla suomessa koska markkinat on suuremmat kuin esim vaasan korkeudella jossa mekin asutaan.Täällä tollanen 60000 euroa rupee oleen aika ylä rajoissa ja mä en uskalla mennä siitä kauaks ylöspäin vaikka mä laskisin että meidän omaisuuden reaali arvo olisi parinkertainen .Kun muistaa vielä että jos lainojen hoidossa tulee ongelmia niin rahoitus alkaa välittömästi pätkimään ja silloin voidaan ollakkin jo uudessa tilanteessa kun joustovara on vähissä ja viivästys korot alkaa puremaan .Pahimmassa tapauksessa joudutaan tekemisiin suomalaisen perintä järjestelmän kanssa jota johdetaan norjasta käsin ja silloin viedään tuhkatkin pesästä.


    • ei kaduta

      Kannattaa! Nuorena otettiin mekin asuntolaina, ja nyt viiskymppisinä ei enää mitään lainahuolia. Ihan huomaamattomasti laina lyhentyi lyhentymistään, kunnes loppui.

    • elämänsä

      Varmin keino pilata elämänsä on ottaa asuntolainaa.
      Asuntojen hinnat on nuosseet yhtäsoittoa 11 vuotta eikä edes laman aikana hinnat laskeneet niin alas kuin monissa muissa maissa. Nykyajan teinit on unohtanu että huonompia aikoja varmaan vielä joskus tulee.

    • Possu-perhe

      Velkaa 280.000, lainaa 30 vuotta. Itse ollaan 30 kymppisiä; 2 lasta koira...
      MUTTA tuossa summassa on kaksi 150m2 omakotitaloa, kun vanhempani tulivat vuokralle ensimmäiseen josta muutimme pois vaimon kanssa, he maksavat meille tuosta kertyvät kulut (lyhennykset ko. lainan osalta, kinnteistöverot yms.) ja pitävät mökin kunnossa, ja itse maksamme toista n. 4500e bruttotuloilla.

      Toinen myydään sitten joskus 10v jälkeen pois kun vanhukset saavat tarpeekseen pihan haravoinnista. Mutta siihen asti olkoon kaksi taloa ja kaksi lainaa ja annetaan inflaation tehdä tehtävänsä lainalle...

      Mikään ei voita omaa kotia ja pihaa. Enkä minä nyt koe olevani mitenkään "tiukilla" vaikka en laajakuvatelkkareita, citymaastureita, ja Thaimaan sukelluslomia harrastakaan.

      • Ekonomi-lääkäri-pariskunta

        Olemme 38 vuotias ekononomi-lääkäri pariskunta Uudeltamaalta. Bruttotulot yhteensä 11 500E kuussa, käteen jää noin 7150 Eur per kuukausi. Lainaa jäljellä 36000 Euroa 2003 rakennetusta omakotitalosta. Säästöön jää asumiskulujen/lainan lyhennysten autojen bensojen/lasten harrastusten jälkeen noin 3600 Eur kuukauessa. Laina maksetaan pois varmaan seuraavan vuoden aikana.


      • Ihan tavallinen perhe..
        Ekonomi-lääkäri-pariskunta kirjoitti:

        Olemme 38 vuotias ekononomi-lääkäri pariskunta Uudeltamaalta. Bruttotulot yhteensä 11 500E kuussa, käteen jää noin 7150 Eur per kuukausi. Lainaa jäljellä 36000 Euroa 2003 rakennetusta omakotitalosta. Säästöön jää asumiskulujen/lainan lyhennysten autojen bensojen/lasten harrastusten jälkeen noin 3600 Eur kuukauessa. Laina maksetaan pois varmaan seuraavan vuoden aikana.

        Meillä lainaa 23 000. Omakotitalo rakennettiin 5 vuotta sitten. Olemme 35 vuotias pariskunta pari lasta. Ammattimme eivät mitkään ihmeelliset = tulot ihan keksitasoa. Rahaa jää kivasti kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Rahaa jää matkusteluun, uuteen autoon yms.. Jos vaan järkevästi elää, niin ei tarvi velkavankeudessa koko ikäänsä elää.


    • velallinen81

      lainaa on yhteensä n. 220000e, puhtaana rahaa tulee yhteensä 5400e kuukaudessa. lainoja lyhennämme n. 2000e/kk. perheessämme 6 henkeä, lainaa on talosta ja kahdesta autosta.

    • ja tulot 1600€/kk

      Asuntolainan korot verovähennyksen jälkeen n. 70/kk ja autolainan n. 30/kk. Lainoihin yhteensä menee n.460/kk.

    • on....

      Lainaa nyt 66teur, ok talo 200 km hgistä. Tulot brutto 5500 3200, plus lapsilisät kahdesta muksusta. Tää on kolmas oma asunto, kaksiosta lähdettiin, sitten neliö ja nyt hyvällä paikalla 200 neliötä, hieno talo, isolla pihalla. Lisäksi autolainaa, mutta auto maksaa kilometrikorvausten muodossa itse itseään ja pakko työmatkojen vuoksi pitää hyvää=kallista autoa.

      Pärjätään hyvin, lainaa voisi olla paljon enemmänkin, mutta asiat on nyt kunnossa, eikä lainataakka herättele yöllä. Vara matkustella jne. ja ostaa koneita kotiin ja kalusteita milloin vaan ilman kulutusluottoja.

      Meidän "tuuri" on ollut, että on ostettu eka asunto oikeaan aikaan ja päästy yliopisto-opintojen jälkeen ihan ok vakaisiin duuneihin kalliin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ei todellakaan käy kateeksi teitä, jotka esim. töiden vuoksi joudutte hgissä asumaan ja sen hintatason hyväksymään. Etenkin ensiasunnon ostajan tilanne on todella tuskainen. Mutta eihän asunto ikinä ole kovin huono sijoitus, kun kulut vaan pystyy kattamaan. Toki 15v laina-aika on mielestäni pisin järkevyyden kriteerit täyttävä, kun lisäksi mitoittaa niin, että 20x bruttotulot on lainan määrä ja max 40% netosta menee asumiseen, niin silloin muuttujat kohdallaan... tiedän... vaikea yhtälö käytännössä, mutta niin totta.

    • Härkätär54

      Olen yhden lapsen yksihuoltaja. Meillä on velkaa n. 35 t€ ja tulot kuukaudessa noin. 2.000 euroa netto. Maksan asuntolainaa 400 e/kk uudesta asunnosta yhtiövastike,vesi autopaikka n. 300 e/kk. Olen laskenut, että saan lainani maksettua pois n. 8 vuoden kuluttua. Sitten olisikin jo eläkeikä lähellä. Joskus tuntuu, että palkka menee sähkö-, puhelin-, adsl-, vakuutus- yms pakollisiin menoihin. Lisäksi teini-iässä olevan lapsen harrastukset vievät aika paljon rahaa. Emme elä leveästi, mutta toimeen tullaan ja onnellisia ollaan - kun vain pysyn terveenä.

    • voi kiesus

      Harkitte kaksi kertaa otatko vai et.ettet sitten joudu velka helvettiin.Olen kauhulla katellu ja seurannu tätä Suomalaisten kulutus juhlaa ja kusessa ollaan vielä.Ei opittu siitä kerrasta eli lamasta mistä ei vieläkään köyhät ole toipunu.Kaikkea on pakko ostaa se on muotia ja lainaa haetaan.Mulla itellä ei penniäkään lainaa ONNEKSI! Mulla vanha hyvä auto ja en luovu siitä vaikka millaset haitta päästöt lykkäis perkele!
      Asun vuokralla ja on upea rivari asunto 400 ekee vuokra se riittää mulle.Harkitse nyt vielä Hesassa on kalliit hinnat verraten Porin hintoja missä asun.

    • touch-me

      mitäpä tässä joo.. terveys petti ja kelakaan ei maksa enää päivärahaa, perämetät myyty ja kotitalo kai seuraavaks menee.. suomessa hyvinvointivaltiossa kaikki hyvin, eläkkeelle ei pääse jne., mutta vähän harmittaa kun,ns.toisenpuolen eläjät kulkevat nahkatakeissaan, uudet silmälasit jne. ja työläinen joka yli 30v. on veronsa maksanu, ei rahaa sossusta saa, onneksi tätä jälkeläisen pc:tä vielä mahd.käyttää ja elon ainoa valopilkku on eräs lemmikkieläin, se auttaa uskomaan elämään

      • hankkimaan

        Omistusasunto se on melkein aina paras ratkaisu jos asut esim. yli 3 vuotta samalla paikkakunnalla. Muista, että me kaikki vanhenemme ja se eläke harvoin on niin iso että, vuokranmaksu ei lohkaisisi huomattavaa osaa eläkkeestäsi. Itse muistan miten 60-70-luvuilla suuressa sosialisointi huumassa alan politiikot vaahtosivat, että ei asunnon tarvitse olla oma, Neuvostoliitossa kukaan ei omista asuntoa ja hienosti pärjäävät. Tunnen erään vaahtoajan jonka eläkkeestä nyt valtaosa menee asunnon vuokraan. Minulla asunto velat tulivat maksettua jo aikoja sitten ja nyt asumiskustannukset ovat pienet. Vaahtoaja valittaa, itse en, vaan matkailen, bingoilen ja joskus teen kuppia. Jotenka jos olet alle 45 v niin oma asunto!! Toki vuokra-asuntojakin tarvitaan. On erilaisia työsuhteita jotka vievät paikkakunnalta toiselle. Myös elämäntilanteet vaihtelevat.


    • freemann

      lainaa 26000€, mutta huomenna enää 10000€ ja tilille jää about 12000€.

      jätän halpaa lainaa 10 kiloa mahdollisen auton vaihdon varalle, muutoin olisin velaton omakotitalon omistaja. 10000 euron lainasta maksan vain korkoa noin 40 €/kk. maksan lainan könttäsummana viiden vuoden sisällä tai parin kuukauden sisään.

      Mitenkö mahdollista tämä kaikki?










      no, myyn mettää, tietysti!

    • OPASS

      Olen Itsekkin harkinnut ottaa lainaa, mutta en tiedä lainoista paljoakaan, pitäisikö uskoa mitä pankkivirkailija neuvoo? Vai voisiko kenties joku viisaampi ja kokeneempi kirjoittaa pikaopas.nettiin jonkin sortin laina oppaan :o

    • Jukkis333

      Lainaa oli alunperin 550 tuhatta €, jäljellä enää sopivasti 1300€ ja kohta on talo ja maat maksettu...tosin sai niitä kyllä 17 vuotta maksellakin, ei ollut herkkua...mutta silti pärjättiin vaimon ja 4 lapsen kanssa

      • Unelmasi!

        Lainaa ei ole ollut senttiäkään enää kymmeneen vuoteen!
        Enkä aio enää ottaakaan.
        Asun yksin, asunto on oma, auto ja moottoripyörä maksettu.
        Pahan päivän varalle olen säästänyt noin kolmenkymmenen kuukauden nettopalkkaa vastaavan summan.
        Alkoholiin ja tupakkaan en ole sijoittanut ansioitani


    • Hermessi

      Meillä on lainaa noin 205t euroa jäljellä. Ollaan 40v pari ja viisi lasta. Asutaan espoossa 262m2 omakotitalossa joka valmistui 2005. Vaimo palkkatöissä ja mies yrittäjänä. Lainanlyhennykset korot 1400 euroa kuussa ja rahaa jää vielä matkusteluun. Aluksi hirvitti mutta kun tähän on päästy niin eipä enää huoleta.

    • pääkaupunkiseudulta!

      Yksiön hinnalla saat hulppean omakotitalon, ja mihin kaikkeen rahaa vielä riittääkään, jos käytät sitä kolmion verran!!!

    • lainaaa

      on jäljellä n 100 000€ mielummin makselen sitä kun vuokraa..

    • uusio systeemi

      170.000 ja tulot yhteensä reilu 3000 netto. kolmen hengen perhe. laina aika 15v. edullisin vaihtoehto.
      12kk euribor 0,5% korkojej osuus eli käytännössä 1300 euroa/kk lainamenot ja veroissa huomioidaan osa. tiukkaa tekee mutta jos ei ylläreitä eikä turhia kuluja niin selviää

    • Maman poika.

      Mä en ota lainaa ollenkaan, mä asun tällä hetkellä vuokralla, ja kun vanhenpieni eläke tulee, niin käyn hakemas heiltä vuokrarahat ja jonkin verran käteistä ja kun heistä aika jättää,toivottavasti "Pian" niin sit muutan heidän asuntoon, kyllä vanhenpani joutaa minua hoivata, koska ovat minut laittaneet alullekkin omien himojensa ja halujensa huumas, Mies 41v

      • provo.

        provo, provo, provo


      • juu.....

        saatan arvata,että et ole työelämässä mukana.toivottavasti vanhempasi elävät vielä pitkään.ryhtiä elämääsi ja omillasi toimeen tulevaksi.eikä toisten siivellä olemista....


    • Maisteri

      Minulla on kans velkaa, se on visalaskua noin 3.000 ekua. tuloni on noin 3700 ekua per kk.
      onneksi minulla ei ole asuntovelkaa, eikä minnekkään muualle. olen muuten aivan pennitön. on minulla kuiteski 2 taloa ja yks talviasuttava huvila, metsää on 170 ha. ja peltoa noin 82 ha. mut en voi myidä metsääkään, kun on niin mukava katsella kun metsä kasvaa kohisten, enkä halua viedä kuukkeleilta asumistilaa, ovat niin komeita lintuja, olen vain aatellut et taidan olla aika tyhmä kun en ole löytänyt ees itselleni vaimoa, joka laittais myimään metsää ees, hakkuukypsää olis heti noin 135 ha jotka pitäs myidä pois. terv. vain vaatimaton 46v Miehinen Mies.

    • kun siellä kumminkin melkein kaikilla on paha olla ja siellä sattuu kaikkea ikävää. Ja sieltä joutuu aina lähteä kumminkin maalle jouluksi ja juhannukseksi.Maaseudulta saa halvalla taloja pilvin pimein ja töitähän voi nykyään tehdä ETÄNÄ.
      Mepäs kilisteltiin just viimeisen velan loppumista. JUHUU.

      • "maalta" minäkin =)

        Asun Porvoossa, käyn töissä länsi-Helsingissä. En omista autoa. Työpaikan ja kodin välimatka n. 60 km.

        Jos rahani riittäisivät , muuttaisin minäkin pk-seudulle, jotta työmatkani edes jonkun verran lyhenisivät. Aikaa kuluu matkantekoon aamuisin 1h 40 min ja iltaisin 2h ja siihen päälle päivittäinen työaikani 8 h. Puoli vuorokautta työn vuoksi. Kotona alaikäinen lapsi.


    • faarao gemin

      Asun vaimoni kanssa lapissa pienessä kylässä n. 5000as. omakotitalo 177neliötä autotalli 150 neliötä tontti pari hehtaaria. ei ole lainaa ku tuli säästettyä nuorena reilusti. aloitin työt 16 vuotiaana. itse 28 vaimo 25. Päätin jo nuorena etten ota ikinä lainaa eikä ole tarvinnu ottaa pitää vaan elää säästeliäästi. tulot mulla 3000-4500e/kk (rekkakuski ja asentaja) vaimolla 3200-3500e/kk (sairaanhoitaja ruotsissa ja joskus norjassa)

    • Pariskunta yli 50 v

      Vaihdettiin vasta isompaan asuntoon (vajaa 100 m2) vaikka asumme kahdestaan, mutta on mukavaa kun on tilaa ympärillä. Lainaa tarvittiin lisää noin 80 000 euroa ja se otettiin pitkällä maksuajalla 20 vuotta. Näin saatiin kk-eräksi vain noin 500 euroa. Se ei ole paljon, pärjäämme hyvin koska vuositulomme ovat noin 70 000 euroa, eikä muita lainoja ole.

      Vaikka olemme jo pitkälti yli 70vuotiaita ennen kuin laina päättyy, emme kanna asiasta huolta. Mikäli eläkkeellä tulee rahasta tiukkaa, voidaan aina realisoida muuta omaisuutta (kesämökki, talo maalla, tontteja, toinen auto jne).

    • lainaa jotain 3 euroa.Enkä kyllä isompaa lainaa aio ottaakkaan.Kohta korot taas nousevat joten siinäkin on maksamista.

    • kahden hengen perhe

      Kolme vuotta sitten otin 160.000,- asuntolainan rivitaloasuntoa varten (3h k s). Nettotuloni ovat n. 2300,-/kk (siis se käteen jäävä osuus verojen jälkeen). Olen yhden alaikäisen yksinhuoltaja.

      Pärjäilen, mutta ylimääräistä rahaa ei tässä tilanteessa jää säästöön. Asunnon vaihdan pienempään, kun lapsi (nyt 16-vuotias) muuttaa omilleen.

    • Tää vaan täältä

      Talosta on lainaa 115t€, autosta 6000, kulutusluottoja 10000.
      Kyllä se on melkoista painimista kk-erien ja pakollisten muiden menojen kanssa.
      Viiden hengen talous meillä.
      Vaimon ja mun palkkatulot nettona jotain nafti 4 tonnia/kk.
      Kaksi lukiolaista typykkää, eivät saa mitään opinto eikä muitakaan tukia. Lapsilisät pudonneet kummaltakin pois. Pelkät bussiliput /kk n. 100€!
      Saatana mun mielestä on kohtuutonta, että mä maksan saman verran veroja kuukaudessa kun on monella bruttopalkka eli käteen jäävän todellisen netto-osuuden ero on melko olematon pienempituloiseen verraten.
      Kun otatte ihmiset lainaa niin muistakaa, että niistä pikkuvauvoista, jotka nyt pärjäävät vaippapaketilla ja tuttelilla tulee melko nopeasti isompia! Pakollisten menojen kasvu on ainakin meidät yllättänyt aika totaalisesti.
      Yhteiskunnan ja kavereiden paine on nykypäivänä jotain ihan käsittämätöntä, pitää pärjätä vaikka väkisin eli käytännössä usein velaksi.

    • VelkaaFins

      Edustetaan kanssa ”ylivelkaantuneita”. Lainaa karvan alle 300 t€ ja nettotulot 6500 €/kk. Asumiseen menee lyhennyksen kanssa joku 1700€/kk.

    • inhotep671

      Jos laina hirvittää,muuta asumisoikeus kämppään,ei tarvitse lainoista niin paljon hätäillä,eikä asunnon hinnan laskusta.

    • RaiRaiRaiRai

      Tykittäkää sitä lainaa niinpaljon kun sitä vaan saa revityä!
      RAI RAI!
      Ei sitä hautaan saa, haisemaan vaan!

    • Variantti

      150M2 omakotitalo Nurmijärvellä ja Mökki samassa kunnassa, mutta lähempänä stadia, n. 150000€ vielä lainaa noista jäljellä, mutta arvoa yli tuplasti enemmän ja onhan noiden mukana omaa maata reilu 3000 neliötä. Näillä hoodeilla ei mökkitontit kovin isoja ole, meilläkin vaan 1950M2. Vaan vieressä 26M syvä kirkasverinen järvi, 30 km Helsingin keskustasta...ja luonnonsuojelualueella, jonne ei enää koskaaan saa lisää rakentaa...Parempaa mökkipaikkaa saa hakea.

    • Anonyymi

      Vuokralla asun kerrostalokaksiossa pienessä kaupungissa. Täältä ei kannata ostaa asuntoa/taloa vaikka täysremontin edessä olevia majoja saisi tooooodella edullisesti.. Pieksämäki on mukava paikka asua, vuokralla helppo olla, koska sitten KUN tulee se halu ja ajankohta lähteä täältä muualle asumaan, voi vuokrakodista lähteä ilman draamaa. Oman asunnon/talon omistamisessa se jippo, että mahtaako sitä saada edes myytyä näissä kuolevissa kaupungeissa?!!? Kasvukeskukset, pääkaupunkiseutu ihan toinen juttu ja lukunsa, niinkuin hinnatkin :)

    • Anonyymi

      Ostin 95 helsingistä kolmion 45000 mummon markkaa on jo mksettu vaikka velaksi ostin ja nyt hinta on mieletön .

    • Anonyymi

      Kannattaa harkita ja pitkään sekä erittäin huolella!
      Suuri velkamäärä harteilla kestää todella useita vuosia ja maailmassa tilanteet muuttuu yhä nopeammin erilaiseksi.

      Velka asuminen ei aina ole tuottoisaa vaan pelkkiä kuluja kulujen perään, huolesta ja harmista puhumattkaan. Tietyillä aluella se asunto sitten ei mene kaupaksi ollenkaan eikä antamallakaan huolita....
      Muuttovirto virtauma aiheuttaa erinäisiä ilmiöitä.

      Se asetelma ensin pois että "omistus asunto" nopeasti ja halvalla. Kyllä se asunto on oltava itselle mieleinen jossa voisi itse elää 100v. Kannattaa jalkaantua alueelle minne suunitelmat nin kokee onko omanoloinen alue.

      Nykyisin hankitaan kertaheitolla se tavoite, ennen aloitettiin 17m2 asunnoista ja kun velaton niin tuplattiin huoneen pinta-ala jne.

      Omistamisen autuus on pankkien luomaa sekä toisten velallisten jotka ansassa rimpuilee....

      Ei kannata pakottaa itseä velalliseksi vaan harkiten tekoihin. "Omistaminen" on kallista eikä ole nopea elämän muutoksissa!

      Itse en moiseen enään ala kun sellaisesta pääsin eroon 90-luvun laman jälkeen!
      Mielikuvat "tilintekemisestä" kun tavis duunariperhe asunnon myy on mielikuvitusta ja erittäin harvinaista.

      • Anonyymi

        Harvinaisen järkevä ja realistinen kirjoitus. Kiitos


    • Anonyymi

      0€ lainaa, mut nää niin sanotut valtioiden lainat ovat vitsejä, oikeesti valtiot eivät tule koskaan maksamaan niin sanottuja lainoja takaisin, yht äkkiä löyty eu 750miljardia wow

    • Anonyymi

      Tarvitsetko lainaa? yksityinen laina? Yrityslainat? Joululaina Asuntolaina? Maatalous- ja projektirahoitus? Tarjoamme kaikenlaisia ​​lainoja 2% korolla! Yhteyssähköpostiosoite:([email protected])

      Tarvitsetko lainaa?

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe