Niilo Yli-Vainio Lapuan urheiluhallissa

nettirabbi

Jotkut palstalla kirjoittelevat henkilöt kirjoittavat Niilo Yli-Vainiosta hyvin negatiivisesti, vaikka heillä ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta hänen kokouksistaan. Nillo oli armahdettu syntinen helluntaipastori, joka tiesi suuresta Jumalasta jotain - enemmän kun me viisaat ja oppineet. Tässä pieni pala hänen merkittävästä toiminnastaan Jumalan palvelijana.

Saarnaaja Niilo Yli-Vainio Lapuan urheiluhallissa:

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4 arkisto%2F02346_1

8

1617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perustelet

että tiesi enemmän. Voiko hänellä sitten ollut parempi yhteys? Miten on, onko erilaisia yhteyksiä Jumalaan? Millä testaan että pääsenkö samalle tasolle jonkun kanssa?

• Puuttuvat merkit

ettei vaan meidän uskomme perustuisi ihmisten viisauteen, sen sijaan sen tulisi perustua Jumalan voimaan! (1 Kor 3:19) Niilo Yli-Vainio puhui Jumalan voimasta.

• tähtipöllö,

Oletko vielä "viskeltävänä"?

"ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;"

Ef. 4:11-15

"Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, 12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
        13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
        14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
        15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
        16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on."

Siitä voi päätellä jotakin hengellisen kasvun asteesta, pelastumisen kanssa sillä ei suoranaisesti ole tekemistä. Tosin jotkut voidaan eksyttää jopa uskosta.

Matt. 24:24

"Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."

Tosin oikeaan uskoa seuraa ihmeet, niin kuin Niilo Ylivainoin toiminnassa:

Mark. 16:15-18
        "15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
        18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

http://www.saarna.net/saarna.php?id=236&PHPSESSID=02025d628a3e8c136f3263c30ad647da

• Lapuan Liikkeen

miehiä?

• 70-luvun herätys

Ylivainion herätystä 70-luvulla kutsuttiinn uudeksi lapuan liikkeeksi huumorimielessä.

• pikku-myy
        70-luvun herätys kirjoitti:

Ylivainion herätystä 70-luvulla kutsuttiinn uudeksi lapuan liikkeeksi huumorimielessä.

Olin kylämme emäntiä kuskaamassa nuorisoseudan talolle, ja menin ihan ueliaisuudesta myös jonoon kun Niilo kaatoi ihmisiä, olin mielessäni ajatellut et minua et niinvain kaadakaan ja ei siihen pystynyt, katsoin aika v:sti häntä kasvoihin hän sanoi mene pois, et ole tullut siunattavaksi rehellisesti, sanoin et en niin koska en usko humpuukiin.Hän kirosi minulle mut en saanut ihan tarkoin selville, mut jotain perkelettä siinä tarjottiin.No jokainenhan tarjoo aina parastaan.

• NiiloTag
        pikku-myy kirjoitti:

Olin kylämme emäntiä kuskaamassa nuorisoseudan talolle, ja menin ihan ueliaisuudesta myös jonoon kun Niilo kaatoi ihmisiä, olin mielessäni ajatellut et minua et niinvain kaadakaan ja ei siihen pystynyt, katsoin aika v:sti häntä kasvoihin hän sanoi mene pois, et ole tullut siunattavaksi rehellisesti, sanoin et en niin koska en usko humpuukiin.Hän kirosi minulle mut en saanut ihan tarkoin selville, mut jotain perkelettä siinä tarjottiin.No jokainenhan tarjoo aina parastaan.

Niilo tarjosi sinulle pelastusta, itse valitsit saatanan herrasi saatanan tien. Niilosta wikipedia "Niilo Yli-Vainio oli jääkärivääpeli Emil Yli-Vainion ja Saima Yli-Vainion (Vesterbacka) neljästä lapsesta ensimmäinen. Sota-aikana, ennen uskoontuloa tai ns. "kääntymättömänä" Yli-Vainio toimi rintamalla lääkintätehtävissä etulinjassa. Yli-Vainio ei ollut uskossa vielä sodan aikana ja hän mainitsee, ettei edes ruumiiden näkeminen herättänyt häntä huomaamaan, että hänkin tarvitsee pelastusta sielulleen. Vasta sodan jälkeen hän tuli uskoon, kun löysi Raamatusta tarpeen pelastua. Yli-Vainion mukaan päästäkseen Taivaaseen ihmisen on kohdattava Jeesus Kristus ja saatava syntinsä anteeksi. [1]

Niilo Yli-Vainion toiminnan aloittamiseen vaikutti muun muassa hänen kokemansa parantuminen 1950-luvun lopulla sydämen laajentumisesta ja sepelvaltimon vioittumisesta. Hänelle oli myös tehty syövän vuoksi avanne. Vuonna 1976 Yli-Vainio itse oli työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta hänen sairautensa ei haitannut julistustyötä.

Yli-Vainio nousi julkisuuteen Australian puhujamatkallaan kokemansa uuden voitelun jälkeen vuonna 1978, jolloin suuret ihmisjoukot ympäri Suomea saapuivat Lapualle evankelioimistilaisuuksiin, joissa kerrottiin tapahtuvan parantumisia ja muita hengellisiä ilmentymiä. Erityistä hänen kokouksissaan olivat myös niin sanotut kaatumiset rukousjonoissa (ks. Karismaattinen liike).

Yli-Vainion saarnatyyli oli muuttunut entisestä tuomionpasuunasta enemmänkin armolliseksi rakkauden julistukseksi. Myös lehdistö ja televisio seurasivat tunnetun saarnamiehen toimintaa tiiviisti. Yli-Vainio järjesti 13. syyskuuta 1980 Helsingin Senaatintorilla ns. "olutmarssin", jolla vaadittiin keskioluen myynnin palauttamista vain Alkon myymälöistä tapahtuvaksi.[2] Ennen Yli-Vainion saarnojen aikaan saamaa herätysaaltoa hän oli ollut Seinäjoen helluntaiseurakunnan vakavamielinen saarnaaja, joka pelotteli kuulijoitaan helvetillä.

Tuhannet ihmiset kokivat Yli-Vainion toiminnan yhteydessä henkilökohtaisen uskonnollisen heräämisen ja helluntaiseurakuntien jäsenmäärä kasvoikin Yli-Vainion julkisen toiminnan aikana (1977–1981) noin 6000 hengellä. Yli-Vainio kuoli sydämen pettämiseen lenkkipolulla Espanjassa.

[muokkaa] Saarnojen sisältö
        Äänitteiden ja kirjallisuuden perusteella Yli-Vainion suurin huolenaihe oli yksittäisen ihmisen sielun pelastus (kirjoissa: Miten voisin pelastua?, Sinä voit täyttyä Pyhällä Hengellä ja Voiman salaisuus) ja sairauksista parantuminen. Yli-Vainion Raamatun julistuksesta käy ilmi, että ihminen voi saada pelastusvarmuuden, kun vastaanottaa Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtajana. Suurin harhakäsitys oli, että Yli-Vainio parantaa, mutta hän itse sanoi, ettei asia ole näin vaan yksin Jumala. Tämä epäselvyys selvitettiin usean kokouksen alkuvaiheessa uusille kuulijoille. Monissa saarnoissa tätä oikaistiin sanomalla "Tätä tekee Jeesus". Saarnaajalle itselleen yksi kipein kysymys oli, että "Miksi ihan kaikki eivät parane?", joka käy ilmi Yle:n julkaisemasta haastattelusta.

Yli-Vainio toi monelle kuulijalle lohtua, toivoa ja uskoa julistuksensa kautta. Iloisuus oli yksi vahva piirre, joka kumpusi saarnojen sisällöstä. Yli-Vainion päiväkirjasta löytyy noin 170 sivua listauksia eri pelastumis- ja parantumisihmeistä eri puolilta maailmaa."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Niilo_Yli-Vainio

• Betsy67
        pikku-myy kirjoitti:

niinkuin Raamatussa Ananias ja Safiira kun yrittivät
        pettää Pyhää Henkeä.
        Voit lukea tapauksesta Apt.5 luvusta.

Eikö ollut merkillistä, että Niilo yli-Vainiossa oli sellainen
        Pyhä Henki, joka ilmaisi heti vilpillisen sydämesi.

On se vaan kaikkitietävä ja näkevä Jumala.

Jeesus sanoi niin ikään Pietarille kerran, Mene pois minun edestäni saatana.
        Miksi Jeesus näin julmasti kohteli Pietaria?

Koska Pietari yritti estää Jumalan tahdon tapahtumisen Jeesuksen kohdalla
        ja toimi siis lihallisesti.(saatanan kätyrinä)

On vaarallista kiusata Jumalaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe