Tuomiojan naivius

fakta ja fiktio

Olin pitänyt Tuomiojaa suurena ajattelija ja humanistina, mutta nyt yllätyin. Mitkä ovat tässä ajassa faktisia tieteitä, eihän sitä ole edes matematiikka tai fysiikka puhumatta sitten mikään muukaan. Jos yliopistosta poistetaan teologia niin sieltä voidaan vielä puolet kaikesta muustakin.
Olin uskonut että noinkin fiksu mies ymmärtäisiä ihmisen psyykettä ja ajattelua syvemmin. Mutta nyt taisi kolahtaa hänen elämässään jonnekin fikstion puolelle. MIELENKIINTOISTA. Sokea pisteet hänelläkin.

28

3313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikesta.

      Älä nyt viitsi liioitella ja hiiltyä.

      • -kulttuuriperinnönvalvoja-

        että kuulemma Erkki on vedonnut Skepsis ry -nimiseen puljuun vaikka on noin lukenut ja sivistynyt henkilö muuten. Skepsishän rääväsuu-vapaajattelija-kirkonpolttaja peräkamaripoikien äänenkannattaja. Pelkkä rahankeruu-porukka vailla aatteita ja sivistystä.


      • tyhjästä.
        -kulttuuriperinnönvalvoja- kirjoitti:

        että kuulemma Erkki on vedonnut Skepsis ry -nimiseen puljuun vaikka on noin lukenut ja sivistynyt henkilö muuten. Skepsishän rääväsuu-vapaajattelija-kirkonpolttaja peräkamaripoikien äänenkannattaja. Pelkkä rahankeruu-porukka vailla aatteita ja sivistystä.

        "Skepsishän rääväsuu-vapaajattelija-kirkonpolttaja peräkamaripoikien äänenkannattaja. Pelkkä rahankeruu-porukka vailla aatteita ja sivistystä."

        Wau! Ja sinä sitten kielenkäyttöinesi edustat kristittyjen älykkäintä ykkösluokkaa, eikö niin? No, onhan tuollainen rääväily ennenkin todettu uskisten vakiokäyttäytymiseksi.

        Kirjoituksesi myös todistaa, että kaikenlaisten olemattomien jumalien ja heidän kannattajiensa tutkiskelu akateemisella tasolla on turhaa. Avataan vain suomalaisten kirosanojen luettelo, niin samalla löytyvät myös tulokset.


    • Huhhahhei

      Tuomiojahan nimenomaan painotti, ettei halua uskonnonopetuksen tms. lakkauttamista, vaan siirtämistä pois tieteille tarkoitetusta instituutiosta. Ja on siinä tasan oikeassa, uskomukset ja uskonnot eivät kuulu tieteisiin, eikä niitä tulisi valtion rahoittaa.

      Olisitko sinä valmis myöntämään Helsingin yliopistolle vaikkapa Islamin tai jonkun jenkkilähtöisen huuhaalahkon professuurit? Et taitaisi olla. Ja nekin ovat uskontoja...

      • Poison.

        ... ovat merkittävä tekijä ihmiskunnan historiassa ja nykypäivänä. Ne ovat vaikuttaneet merkittävästi kulttuuriin, historiaan, politiikkaan ja jopa tieteisiin. Kristinusko on maailman suurin uskonto, ja kristityksi tunnustautuvia on maailmassa päälle 2 miljardia ihmistä. Kerro, miten tuollaisen ilmiön neutraali tutkiminen on epätieteellistä? Tai uskontojen ylipäätään?


      • Huhhahhei
        Poison. kirjoitti:

        ... ovat merkittävä tekijä ihmiskunnan historiassa ja nykypäivänä. Ne ovat vaikuttaneet merkittävästi kulttuuriin, historiaan, politiikkaan ja jopa tieteisiin. Kristinusko on maailman suurin uskonto, ja kristityksi tunnustautuvia on maailmassa päälle 2 miljardia ihmistä. Kerro, miten tuollaisen ilmiön neutraali tutkiminen on epätieteellistä? Tai uskontojen ylipäätään?

        Ainoa relevantti tarkoitus mainitulla teologisella koulutuksella on luterilaisten pappien tuottaminen. Muu on saivartelua, varsinkin "neutraalius". Kyseisen koulutuksen voisi hoitaa kirkko itsekin.


      • Poison.
        Huhhahhei kirjoitti:

        Ainoa relevantti tarkoitus mainitulla teologisella koulutuksella on luterilaisten pappien tuottaminen. Muu on saivartelua, varsinkin "neutraalius". Kyseisen koulutuksen voisi hoitaa kirkko itsekin.

        ... tuottaa teologian maistereita useille aloille. Kirkon virat ovat toki yksi näistä, koulujen uskonnon opettajat toinen merkittävä, ja moniin yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyville aloille hieman sivuainevalinnoista riippuen. Opiskele itse teologisessa hetki, niin tiedät enemmän ja luulet vähemmän.


      • Huhhahhei
        Poison. kirjoitti:

        ... tuottaa teologian maistereita useille aloille. Kirkon virat ovat toki yksi näistä, koulujen uskonnon opettajat toinen merkittävä, ja moniin yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyville aloille hieman sivuainevalinnoista riippuen. Opiskele itse teologisessa hetki, niin tiedät enemmän ja luulet vähemmän.

        hakeutumassa kirkonvirkoihin, enkä uskonnonopettajaksi. Kummatkin kun ovat kuolevia, turhia ammatteja. Jo siksikin niiden tukeminen verovaroilla tulisi lopettaa. Kuten huuhaan yleensäkin.


      • Light-bearer
        Poison. kirjoitti:

        ... tuottaa teologian maistereita useille aloille. Kirkon virat ovat toki yksi näistä, koulujen uskonnon opettajat toinen merkittävä, ja moniin yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyville aloille hieman sivuainevalinnoista riippuen. Opiskele itse teologisessa hetki, niin tiedät enemmän ja luulet vähemmän.

        Eli ymmärsinkö oikein: suurin osa teologeista menee joko papeiksi tai opettamaan teologiaa/uskontoa? Kiva itseään ruokkiva sykli.

        Ja eihän kukaan halua lopettaa uskonnon tutkimusta, mutta sitä tulisi tehdä vaikkapa sosiologiassa tai sosiaalipsykologiassa. Historian laitoksillahan uskontoja tutkitaan myös paljon.


      • turhuus
        Poison. kirjoitti:

        ... ovat merkittävä tekijä ihmiskunnan historiassa ja nykypäivänä. Ne ovat vaikuttaneet merkittävästi kulttuuriin, historiaan, politiikkaan ja jopa tieteisiin. Kristinusko on maailman suurin uskonto, ja kristityksi tunnustautuvia on maailmassa päälle 2 miljardia ihmistä. Kerro, miten tuollaisen ilmiön neutraali tutkiminen on epätieteellistä? Tai uskontojen ylipäätään?

        Joo joo kyllä, mutta eikö kristinuskoa ole jo tarpeeksi tutkittu? Mitä uutta ja yllättävää luulet, että seuraavan sadan vuoden aikana keksitään ja mitä se maksaa?

        On aika panna paperit mappeihin ja arkistoon.


      • Poison.
        Light-bearer kirjoitti:

        Eli ymmärsinkö oikein: suurin osa teologeista menee joko papeiksi tai opettamaan teologiaa/uskontoa? Kiva itseään ruokkiva sykli.

        Ja eihän kukaan halua lopettaa uskonnon tutkimusta, mutta sitä tulisi tehdä vaikkapa sosiologiassa tai sosiaalipsykologiassa. Historian laitoksillahan uskontoja tutkitaan myös paljon.

        Näin ilmeisesti. Uskonnon opetuksessa ei sinänsä ole mitään pahaa, onhan kyseessä hyödyllinen aine, mutta se kaipaisi suurempia uudistuksia kuin mitä vuonna 2003 tehtiin. Kouluissa tulisi siirtyä kaikille yhteiseen katsomusaineeseen, johon kuuluu kaikkien uskontojen käsittely suhteellisen tasapuolisesti. Teologiseen hakeutuu opiskelemaan paljon papiksi aikovia kristinuskoa tunnustavia henkilöitä niin kauan kuin ev.lut. kirkko vaatii sitä papeiltaan.

        Teologinen keskittyy, uskontotieteen laitosta lukuunottamatta, paljolti kristinuskoon. Ottaen huomioon kuinka merkittävä tekijä kristinusko on ollut (ja yhä on) maailmassa, niin hyvässä kuin pahassa, tarvitaan myös sitä tutkivia tahoja. Kristinuskon merkityksen kavennuttua yhteiskunnallisena vaikuttajana tulevaisuudessa (josta on jo paljon merkkejä), voi tietysti miettiä pitäisikö kyseinen tiedekunta sulauttaa humanistiseen.


    • tiedettä hänelle

      Tuomioja kertoi liittyneensä Skepsikseen, koska on itse rationaalisen, historiallisen, ei-idealistisen maailmankatsomuksen ja humanistisen elämäntavan kannattaja"


      Tuomiojan lausunto on kestämättömällä pohjalla. Humanistis-yhteiskuntatieteelliset tiedekunnat ovat aina olleet rationalistis-tieteellisen maailmankatsomuksen vastustajia.
      Tieteellis-rationaalista lähestymistapaa ei perinteisesti edusta humanismi, vaan matemaattis-luonnontieteelliset tieteenalat.

      Oikeasti tieteen edustajia ovat Harvardin, Yalen yliopistot, Kalifornian yliopisto, MIT ja muut pääasiassa yksityiset yliopistot ja tutkijaryhmät, eli sellaiset tahot joita Tuomioja humanismineen vastustaa.

      • yksinkertaista:

        uskontotiede on tiede. Teologia ei ole tiedettä, vaikka minun mielestäni on erittäin arvokasta eri uskontojen sisäisenä ilmiönä - tukee myös osaltaan uskontotiedettä.

        Uskontotiede kykenee tekemään tieteellisiä malleja ja ennustuksia niiden pohjalta, kuten uskontososiologia tms. uskontopohjainen tutkimusala.
        Teologia ei tee mitään tieteellisiä malleja tai ennustuksia, se vain tulkitsee uskontoa. Tiede vaatii tieteen metodeja, ei kenties kaikkia (muuten nk. ihmistieteet eivät olisi tieteitä), mutta ainakin useita.


      • eivät ole tiedettä
        yksinkertaista: kirjoitti:

        uskontotiede on tiede. Teologia ei ole tiedettä, vaikka minun mielestäni on erittäin arvokasta eri uskontojen sisäisenä ilmiönä - tukee myös osaltaan uskontotiedettä.

        Uskontotiede kykenee tekemään tieteellisiä malleja ja ennustuksia niiden pohjalta, kuten uskontososiologia tms. uskontopohjainen tutkimusala.
        Teologia ei tee mitään tieteellisiä malleja tai ennustuksia, se vain tulkitsee uskontoa. Tiede vaatii tieteen metodeja, ei kenties kaikkia (muuten nk. ihmistieteet eivät olisi tieteitä), mutta ainakin useita.

        ns "ihmistieteet" eivät ole tiedettä vaan epätieteellistä propagandaa.


      • että sillä lailla
        eivät ole tiedettä kirjoitti:

        ns "ihmistieteet" eivät ole tiedettä vaan epätieteellistä propagandaa.

        Luonontiedehän se ratkaisee KAIKEN. juuri siksi ilmasto on lämmennyt...


    • skill

      Joo minä uskovana ihmisenä olen myös sitä mieltä ettei papiksi pääsemiseksi yliopistoja tarvittaisi.Ei APOSTOLITKAAN yliopistoista oppejaan ammentaneet.Tässä asiassa pitää antaa PYHÄN HENGEN vaikuttaa.PYHÄN HENGEN vaikutuksesta ja JUMALAN kutsumuksesta suoraan saarnaamaan siitä mitä HENKI antaa.SEURAKUNNAT voi itse kouluttaa omat pastorit.

    • Jumalan silmäterä?
      • Bo Boman

        Boman sukuja on pohjoismaissa useita. Useimpien sukujen tausta on tunnettu,ei juutalainen. Juutalaisuus periytyy äidin kautta.


      • molempien kautta
        Bo Boman kirjoitti:

        Boman sukuja on pohjoismaissa useita. Useimpien sukujen tausta on tunnettu,ei juutalainen. Juutalaisuus periytyy äidin kautta.

        sekä isän että äidin. Mutta eipä silti Boman-sukuja nyt on vaikka kuinka monta ja tuiki tavallisia perussakndinaaveja ne enimmäkseen ovat.


    • Oopperan lakko

      Hyvä!
      Teologia, naistutkimus, suurin osa sosiologiasta, musiikkiTIEDE...

      Heitetään ne nyt ensin yli laidan. Kukahan huomaisi mitään muutosta elämässään?

      • Arto T

        Joidenkin mielestä uskonnonvapaus on niin tärkeä asia, että uskonnonvapauden nimissä pitää pystyä rajoittamaan toisten uskonnonvapautta.


      • Kössönöm
        Arto T kirjoitti:

        Joidenkin mielestä uskonnonvapaus on niin tärkeä asia, että uskonnonvapauden nimissä pitää pystyä rajoittamaan toisten uskonnonvapautta.

        mutta älä vaadi muita maksamaan uskomisesi rekvisiittaa.


      • Arto T
        Kössönöm kirjoitti:

        mutta älä vaadi muita maksamaan uskomisesi rekvisiittaa.

        siis tuolla logiikalla, kirkossa kävijöiden pitää maksaa pappien koulutus. Periaatteessa hyvä idea, mutta tottahan tässäkin täytyy olla myös tasa-arvo, eli kaikissa ammateissa pitää päteä samat pelisäännöt. Eli sairaalassa käyvien pitää maksaa henkilökunnan palkan, tilojen käytön ja välineiden käytön lisäksi myös lääkäreiden ja hoitajien koulutus, onhan väärin maksattaa kaikilla saman verran kun kaikki eivät käytä sairaalan palveluja samaa määrää. Tulipalon sammuttamisesta pitää maksaa palomiesten palkan lisäksi myös palomiesten koulutus. Lasten/vanhempien pitää maksaa myös opettajien koulutus, koska kaikillahan ei ole lapsia, joten ei ole tasa-arvoa että kaikki maksavat. Tästähän löytyy kyllä mielenkiintoisia esimerkkejä. Miksi esim minun pitää maksaa verovaroista joidenkin korkeasti oppineiden koulutus vaikka en välttämättä koskaan elämässäni tarvitse tämän alan ihmisen apua. SE ON NIIN VÄÄRIN, ETTÄ IHAN ITKETTÄÄ....


      • lsdöfkhlsfkg
        Arto T kirjoitti:

        siis tuolla logiikalla, kirkossa kävijöiden pitää maksaa pappien koulutus. Periaatteessa hyvä idea, mutta tottahan tässäkin täytyy olla myös tasa-arvo, eli kaikissa ammateissa pitää päteä samat pelisäännöt. Eli sairaalassa käyvien pitää maksaa henkilökunnan palkan, tilojen käytön ja välineiden käytön lisäksi myös lääkäreiden ja hoitajien koulutus, onhan väärin maksattaa kaikilla saman verran kun kaikki eivät käytä sairaalan palveluja samaa määrää. Tulipalon sammuttamisesta pitää maksaa palomiesten palkan lisäksi myös palomiesten koulutus. Lasten/vanhempien pitää maksaa myös opettajien koulutus, koska kaikillahan ei ole lapsia, joten ei ole tasa-arvoa että kaikki maksavat. Tästähän löytyy kyllä mielenkiintoisia esimerkkejä. Miksi esim minun pitää maksaa verovaroista joidenkin korkeasti oppineiden koulutus vaikka en välttämättä koskaan elämässäni tarvitse tämän alan ihmisen apua. SE ON NIIN VÄÄRIN, ETTÄ IHAN ITKETTÄÄ....

        tekevät jotain hyödyllistä. Kirkko on turha. Turhuuksista saisivat maksaa ne, jotka turhuuksia tarvitsevat. Sitäpaitsi mielikuvitusolentoja voi palvoa ihan ilmaiseksikin.


      • Arto T
        lsdöfkhlsfkg kirjoitti:

        tekevät jotain hyödyllistä. Kirkko on turha. Turhuuksista saisivat maksaa ne, jotka turhuuksia tarvitsevat. Sitäpaitsi mielikuvitusolentoja voi palvoa ihan ilmaiseksikin.

        Muistaakseni olen kyllä kuullut vaikka kuinka monta väitöskirjan aihetta jotka ovat minusta täysin turhaa tutkimusta, ne eivät kosketa eivätkä hyödytä minua mitenkään, miksi minun pitäisi verorahoilla olla kustantamassa niitä vai palauttaako väitöskirjan tekijä häneen käyttämäni verorahat minulle jos tutkimuksesta ei ollutkaan mitään hyötyä minulle.

        Minä en ole kyllä koskaan käynyt esim. kosmetologilla ,miksi ihmeessä minun pitäisi verorahoilla maksaa kyseisen ammatin edustajan koulutus, sehän on väärin kun ei se hyödytä minua.

        JA JA miksi ihmeessä????? minun maksamiani verorahoja käytetään esim. Erkin puolueen puoluetukeen, kun minä en äänestä Erkin puoluetta, enkä aio koskaan äänestääkkään. Verorahoilla maksetuilla puoluetuella Erkki matkustaa ympäri maata paasaamassa täysin turhaa propagandaa aina vaalien alla. Minusta Erkin puolueen propagandan saisivat maksaa ne jotka sitä haluavat kuunnella.


    • Crypticall

      Itse ainakin ymmärsin hänen lausuntonsa niin, että hän ei tiedä mitä teologisessa tiedekunnassa opetetaan, vaan luulee sen olevan jotain tunnustuksellista uskonnon opetusta.

      Jos taas hän tietää mitä siellä opetetaan ja menee silti antamaan tuollaisen totuuden vastaisen lausunnon, niin silloin hän vain luottaa jo hieman vanhentuneeseen poliittiseen ideologiaan ja tekee sen mukaisen kovan ratkaisun, eli USKOO keskustan vasemman siiven ja siitä lähtien vähänkin vasemmalle kallistuvien puoltavan häntä presidentiksi hänen ateisminsa vuoksi.

      Politiikassa ei aina se, joka näyttää tyhmälle, ole tyhmä. Tyhmiä ovat vain ne, jotka sen esityksen ottavat todesta. Tuomiojan lausunto oli kaikkien mittapuiden mukaan äärimmäisen tyhmä. Mutta oliko se sitä tahattomasti, vai harkitusti?

      • geigermittari

        valmistuu? eikös sieltä valmistu työntekijöitä uskonnolliseen laitokseen? toisin sanoen: miksi valtion pitäisi kouluttaa lentävän spagettihirviön ylipappeja verorahoilla?


      • maisteri
        geigermittari kirjoitti:

        valmistuu? eikös sieltä valmistu työntekijöitä uskonnolliseen laitokseen? toisin sanoen: miksi valtion pitäisi kouluttaa lentävän spagettihirviön ylipappeja verorahoilla?

        Teologisesta tiedekunnasta valmistuu teologian maistereita, samalla tavalla kuin valtiotieteellisestä valtiotieteen maistereita. Mihin maisteri menee tai pääsee töihin, on kunkin oma asia. Ei kaikista valtiotieteen maistereista tule poliitikkoja, vaikka niin voisi luulla, niin kuin ei teologian maistereistaan uskonnollisten yhdyskuntien työntekijöitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe