Kotiniemen Koulukoti 1960 - 1963 oppilaat

Lexa-10

Olin itse oppilaana kyseiset vuodet (2,5 vuotta), ja lähdin 1963 kesäkuussa vapaaehtoisena armeijaan. Lähdin inttiin sen vuoksi, että pääsin sieltä h****tistä aikaisemmin pois.

Etsintäkuulutan samana aikana olleita. Jos meitä ilmaantuisi muutama, voisimme järjestää tapaamisen. Tiedossani on jo yksi kaveri.

148

8339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samassa paikassa oltiin, jouduin sinne hieman lähtösi jälkeen. Siellä meni kolmisen vuotta ja paikka koluttiin läpi, jokainen duunimesta ja kiljua tehtiin navetan lantalassa. Jotta saatiin hieman iloa messiin. lahdesta samaan aikaan olleista on kaikki kuolleita, kova elämäntapa vankiloineen ja päihteineen on vaatinut veronsa. Jotta näin.

      • kiertolainen62

        joo.. kiva et on sivuilla laitosasukkejaki.olen etsinyt mutta ei ole tuottanut tulosta.. siis haluaisin jutella/jakaa kokem./tarinaa/selviytym/ja kaikkee p.. mitä elämä tullessaan tuonu ja vieny;)).. vai kiljun teossa.. meidän aikaan imppailtiin saunassa ja hatkattiin ..ymym..)) mut olen ollut paljon myöhemmin laitoksissa.


      • KalervoAntero
        kiertolainen62 kirjoitti:

        joo.. kiva et on sivuilla laitosasukkejaki.olen etsinyt mutta ei ole tuottanut tulosta.. siis haluaisin jutella/jakaa kokem./tarinaa/selviytym/ja kaikkee p.. mitä elämä tullessaan tuonu ja vieny;)).. vai kiljun teossa.. meidän aikaan imppailtiin saunassa ja hatkattiin ..ymym..)) mut olen ollut paljon myöhemmin laitoksissa.

        Opettaja oliko sen nimi Leo Rae hakkas meitä monet kerrat! Ja si oli Läntsäri joka omisti sen ainoon kaupan josta sai ostaa tupakkaa kun ensin sai jostain varastettua rahat tai pummattua opettajilta! Pyykkituvan muijat anto aina vähän rahaa ostaa karkkia me laitettiin rahat jemmaan ja si kun saatiin norttiaskin hinta mä juoksin ja ryömin ojia pitkin kaupalle ja takas! Si vessantaa tupakille sieltä se saatana ope sai mut kii joku mut vasikoi jo silloin ekakertaa pääsi lomille sillai!! tiedänki vaan en muista nimee! Si maa selliin perse aaltopellillä 2vuorokautta ja pelkkää kaurapuuroo ja näkkäriä!! Hyvät ruuathan siä oli muuten! Olen siittä asti ollu Suomen yhteiskuntaa vastaan ja virkamiehiä etupäässä haluisin tehdä oikeusjutun tästä ja niistä kärsimyksistä! koska muutenkin jouduin sinne pahojen ihmisten valeiden kautta!


      • joreforssa
        kiertolainen62 kirjoitti:

        joo.. kiva et on sivuilla laitosasukkejaki.olen etsinyt mutta ei ole tuottanut tulosta.. siis haluaisin jutella/jakaa kokem./tarinaa/selviytym/ja kaikkee p.. mitä elämä tullessaan tuonu ja vieny;)).. vai kiljun teossa.. meidän aikaan imppailtiin saunassa ja hatkattiin ..ymym..)) mut olen ollut paljon myöhemmin laitoksissa.

        mä olin kotiniemellä 74-75 [email protected]


      • TeroGG
        joreforssa kirjoitti:

        mä olin kotiniemellä 74-75 [email protected]

        Oltiin Jorkka H... samaan aikaan...


      • iltalomat
        TeroGG kirjoitti:

        Oltiin Jorkka H... samaan aikaan...

        Meitä oli jengi mänttäläisiä tyttöjä 70 puolivälissä jotka hengailivat,silloin oli niemellä mm.Puna,Vorkku,Kortelainen,Grek,Harri..:)


      • iltalomat kirjoitti:

        Meitä oli jengi mänttäläisiä tyttöjä 70 puolivälissä jotka hengailivat,silloin oli niemellä mm.Puna,Vorkku,Kortelainen,Grek,Harri..:)

        olin samaan aikaan T. peku


      • eps98 kirjoitti:

        olin samaan aikaan T. peku

        Tyttöjä tapailtiin uimahallilla iltalomilla kotiniemellä.


      • Anonyymi
        eps98 kirjoitti:

        olin samaan aikaan T. peku

        Peku,koska olit niemellä?


      • Anonyymi
        iltalomat kirjoitti:

        Meitä oli jengi mänttäläisiä tyttöjä 70 puolivälissä jotka hengailivat,silloin oli niemellä mm.Puna,Vorkku,Kortelainen,Grek,Harri..:)

        Muistan, uimahallilla kävitte ja nähtiin.
        Hyvät muistot tuli mieleen. Terveisiä. Harri 1975 kotiniemeltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peku,koska olit niemellä?

        vuotta en muista, mutta samaan aikaan kuin vorkku,kortelainen


      • Anonyymi
        KalervoAntero kirjoitti:

        Opettaja oliko sen nimi Leo Rae hakkas meitä monet kerrat! Ja si oli Läntsäri joka omisti sen ainoon kaupan josta sai ostaa tupakkaa kun ensin sai jostain varastettua rahat tai pummattua opettajilta! Pyykkituvan muijat anto aina vähän rahaa ostaa karkkia me laitettiin rahat jemmaan ja si kun saatiin norttiaskin hinta mä juoksin ja ryömin ojia pitkin kaupalle ja takas! Si vessantaa tupakille sieltä se saatana ope sai mut kii joku mut vasikoi jo silloin ekakertaa pääsi lomille sillai!! tiedänki vaan en muista nimee! Si maa selliin perse aaltopellillä 2vuorokautta ja pelkkää kaurapuuroo ja näkkäriä!! Hyvät ruuathan siä oli muuten! Olen siittä asti ollu Suomen yhteiskuntaa vastaan ja virkamiehiä etupäässä haluisin tehdä oikeusjutun tästä ja niistä kärsimyksistä! koska muutenkin jouduin sinne pahojen ihmisten valeiden kautta!

        Vika on usein omissa asenteissa ja omissa toimintatavoissa. Ennen kouluikää pitäisi olla jo sisäistettynä yleiset käytöstavat, jotka tulee oppia kotona. Jos vanhemmat eivät osaa kasvattaa ja luoda hyvää kotia, pitää silti jossain vaiheessa oppia ottaa itse vastuu elämästään eikä aina syytellä muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vika on usein omissa asenteissa ja omissa toimintatavoissa. Ennen kouluikää pitäisi olla jo sisäistettynä yleiset käytöstavat, jotka tulee oppia kotona. Jos vanhemmat eivät osaa kasvattaa ja luoda hyvää kotia, pitää silti jossain vaiheessa oppia ottaa itse vastuu elämästään eikä aina syytellä muita.

        Hae enemmän tietoa kyseisen koulukodin moraalittomista toimintatavoista.
        Kirjakin on kyseisen koulukodin kasvattien karmeiden kokemusten pohjalta tehty.


    • Eräältä kotiniemen heinäpellolta heinään kuivaamiseen jälkeen kun ajettiin latoon, löysin myös isäni nimen ladon sisäseinästä. Oli ollut samassa paikassa -43 ja päätin että joskus haen sen seinälaudan sieltä talteen. 2001 kesällä se sitten pienessä siiderissä toteutettiin, pimeässä elokuun yössä ajettiin ja huolimatta vuosikymmenien mukanaan tuomista muutoksista löytyi lato pimeässäkin. Sen nopea lähtö aiheutti että sahaa en muistanut ottaa mukaan joten oli potkittava koko lauta irti seinästä, asiaa tietysti vaikeutti se että koko systeemi oli nyt avo-vankila joten ei ihan hirveää meteliä voinut pitää. No loppu hyvin kaikki hyvin, lauta on nyt himassa ja käsitelty niin että nimet säilyvät vaikkakin heikkoina tuleville omille lapsille.

    • KalervoAntero

      Mä jo olen ihmetellytkin onko kukaan elossa sieltä enään!? Minua haukuttiin Kalkkunaksi ja olin navetalla ja sikalassa lähes koko ajan Koulunikin kävin siellä loppuun! En niitä nimiä muista montaa Pesulassakkin olin! Löppösen kalevin tunnen Tampereelta ja on varmaan elossa viä!! Ota yhteyttä `! Toi sun nimi ei kyl sano mitään mutta olit kai kolmosessa ja mä olin ykkösessä pikkujallun kaa! [email protected] toi on mun sussarin nimi!! Mun koiran siis!

      • KalervoAntero

        olin silloin Koski!


      • Kartsa P
        KalervoAntero kirjoitti:

        olin silloin Koski!

        Kun mainitsit "Pikkujallun" niin taidan muistaa, että tulitte kimpassa Järkkäristä vuonna 1962 alkupuolella. Itse bunkkasin kolmosessa ja myöhemmin kakkosessa vuosina 1961-64. Kävimme samaan aikaan skolea, jossa maikkana hääri mm. Akkolan ja Runsaan pariskunnat. Josuna oli minun aikana ensin Kärppä, sitten Akkola, jonka jälkeen ruoriin astui mahtimies Cottoni eli Helimäen Lauri. Valvojista on jäänyt mieleen erityisesti tämä Aarretti Saloranta, joka harrasti kundien nuijimista mitä vähäpätöisimmistä syistä.Itse olin duunissa vähän joka mestassa mitä Niemeltä löyty, paitsi tallilla ja navetassa. Kellarisellissä taisin "lusia" kaikkiaan seitsemän kertaa. Raipparangaistuksen kohteena tuli oltua kahdesti, joten mukavia muistoja laitoksesta kyllä piisaa.
        Toivottavasti tämä sivu kerää enemmänkin entisiä Niemen kundeja kertomaan itsestään ja muutenkin kuulumisia. Itse olen jo heittäytynyt työeläkkeen nauttijaksi ja budjaan täällä Espoossa eukon ja koiran kanssa vanhuutta venaillen.


      • Tseeku

        Kartsa P, olen tämän ketjun aloittanut Lexa, joksika minua on sivilissä kutsuttu pikkukundista lähtien, mutta Niemellä olin "Tseeku". Olin loppuaikoina isoimpia kavereita, ja kuuluimme ns. maltilliseen sisäistä järjestystä pitävään porukkaan Riipin Jorman, Anssi Karvisen ja muutaman muun kanssa. Pidimme tietynlaista jöötä, ettei muun muassa heikkoja sorrettu tai kiusattu. Järjestettiin kerran "Jeremias" (tosi riski ja lihaksekas) nimiselle kaverille rinki, jossa sai huolella turpaansa, oli itse mukiloinut pienempiään, ja vienyt heiltä jotain herkkuja, joita olivat himasta paketissa saaneet jne... Tuli Jeremiaksesta hiljainen kaveri sen jälkeen.

        Olin Niemellä tammikuusta 1960 kesäkuuhun 1963. Jos joku samaan aikaan olleista sattuu lukemaan tämän, mulle voi soittaa, voidaan vaikka tavata?

        Tseeku

        0400 9065 19


      • Anonyymi
        Kartsa P kirjoitti:

        Kun mainitsit "Pikkujallun" niin taidan muistaa, että tulitte kimpassa Järkkäristä vuonna 1962 alkupuolella. Itse bunkkasin kolmosessa ja myöhemmin kakkosessa vuosina 1961-64. Kävimme samaan aikaan skolea, jossa maikkana hääri mm. Akkolan ja Runsaan pariskunnat. Josuna oli minun aikana ensin Kärppä, sitten Akkola, jonka jälkeen ruoriin astui mahtimies Cottoni eli Helimäen Lauri. Valvojista on jäänyt mieleen erityisesti tämä Aarretti Saloranta, joka harrasti kundien nuijimista mitä vähäpätöisimmistä syistä.Itse olin duunissa vähän joka mestassa mitä Niemeltä löyty, paitsi tallilla ja navetassa. Kellarisellissä taisin "lusia" kaikkiaan seitsemän kertaa. Raipparangaistuksen kohteena tuli oltua kahdesti, joten mukavia muistoja laitoksesta kyllä piisaa.
        Toivottavasti tämä sivu kerää enemmänkin entisiä Niemen kundeja kertomaan itsestään ja muutenkin kuulumisia. Itse olen jo heittäytynyt työeläkkeen nauttijaksi ja budjaan täällä Espoossa eukon ja koiran kanssa vanhuutta venaillen.

        Paha juttu vain, että kaikki siellä olleet olemme niin vanhoja, ettei suksi enään luista.
        Itse pääsin poi 64 ja menin suoraan merille. Nykyään asun Australiassa, tai siis asunut jo vuosikymmeniä.

        Hyvää vointia vain kaikille. Terveisin Hanski.


    • Kallu64

      Hei Leksa Mä olin siä jo 1960 alusta tonne 1965! Löppösen Kalevin olen Tampereella tavannut en muita! Kalkkunaks haukuttiin:) Höyläsen kallekin on kai elossa viä! Sua en tosin nimeltä muista! Mut olihan meitä 99 jätkää siä! Olin navetalla töissä koko ajan ennenku heittivät junaan joka oli matkalla tapereelle! vanhanaikasissa kuteissa olin aika hauska ilmestys siä:) Mutta siittä alko mun elämä siviilissä!

      • KalervoAntero

        Mä olin Järvilinnassa jo 59 joulukuussa! ja sieltä heti kai jo tammikuussa meidät lastattiin ja rahdattiin kotiniemelle! En muista kuinka tapasin pikkujallun mutta olin ekakas 3 minäkin josta siirsivät lastenlinnaan kun en oikein tullut toimeen kusiämpärien kantajana! Eikä voimat riittäny tappeluissa vielä silloin alussa! Sillä mähän en kusiämpäreitä kanniskele jos en sinne itse kusekkaan!


      • 1KAISA
        KalervoAntero kirjoitti:

        Mä olin Järvilinnassa jo 59 joulukuussa! ja sieltä heti kai jo tammikuussa meidät lastattiin ja rahdattiin kotiniemelle! En muista kuinka tapasin pikkujallun mutta olin ekakas 3 minäkin josta siirsivät lastenlinnaan kun en oikein tullut toimeen kusiämpärien kantajana! Eikä voimat riittäny tappeluissa vielä silloin alussa! Sillä mähän en kusiämpäreitä kanniskele jos en sinne itse kusekkaan!

        Hei KalervoAntero en muista sua mutta,olin itse Järvilinnassa 15.1-60-10.4-60.Ja sen jälkeen Kotiniemessä, lähdin armeijaan lokakuussa 1962.
        Terveisin PERTTI "PERA " .


      • Kalervoantero
        1KAISA kirjoitti:

        Hei KalervoAntero en muista sua mutta,olin itse Järvilinnassa 15.1-60-10.4-60.Ja sen jälkeen Kotiniemessä, lähdin armeijaan lokakuussa 1962.
        Terveisin PERTTI "PERA " .

        Hei Pera! Muistatko sen mustalaisen joka leikkas kätensä poikki sirkelillä siellä silloin?? Sattu kai hiukan myöhemmin syksyllä tää juttu!?


      • KKP
        Kalervoantero kirjoitti:

        Hei Pera! Muistatko sen mustalaisen joka leikkas kätensä poikki sirkelillä siellä silloin?? Sattu kai hiukan myöhemmin syksyllä tää juttu!?

        En ollut Järvilinnassa, mutta muistan kyseisen romanikaverin Kotiniemeltä: Rami T. Rami oli todellakin menettänyt kätensä sirkkelissä kuten kerroit, rannetta myöten. Siitä huolimatta Rami oli kova tekemään sillä käden tyngällä raskaitakin duuneja, joita Kotiniemellä kyllä riitti. Sitä muistan erityisen pahalla, että Ramikaan ei välttynyt tuohon aikaan käytännössä olleelta raipparangaistukselta. Olisi luullut, että johtaja Helimäki olisi säästänyt moiselta ainakin invalidin, mutta ei; kun johtaja raivostui, hän menetti täysin itsehillintänsä ja ns. terveen järjen käytön. Ja silloin keppi viuhui niin, että säleet lentelivät pitkin putkan lattiaa, oli kysymys vammaisesta tai ei.Koitetaan pärjäillä, vaikka noista laitosmuistoista ei eroon pääsekään!


      • KKP
        1KAISA kirjoitti:

        Hei KalervoAntero en muista sua mutta,olin itse Järvilinnassa 15.1-60-10.4-60.Ja sen jälkeen Kotiniemessä, lähdin armeijaan lokakuussa 1962.
        Terveisin PERTTI "PERA " .

        Moi. Oletko kenties Pertti S. Siihen aikaan kotoisin Mansesta?


    • HJTE

      Terve vaan kundit. Pikku Jallusta tunnistin ainakin saman ajankohdan, kun minakin olin siella. Siis Kotiniemessa. Kaikkiaan 2-vuotta ja 63 alkuvuodesta pois. Ensin kakkosessa, missa Närhi Kotkasta oli Kingina ja Leifi stadista hanen adjutanttinsa ja Karppinen komppasi. Uutena poikana sain ainoan kerran elamassani todella pahasti turpaani, kun en suostunut keittamaan Närhelle kahvia. Cottoni oli johtaja ja Akkola ja Rossi opettajia. Sadistinen kolmikko. Muistatte varmaan yöheratykset 2-3 aikaan yolla ja talon (kakkosen) ymparijuoksut lumihangessa paljainjaloin. Syyna, kun joku oli kussut lumihankeen keltaisen jaljen. Toissa olin Tihtarin verstaalla ja kesaisin Paanasen ja Niemelan apumies maataushommissa. Putkosen kanssa valvottiin viikko kun kuivasimme talon viljat ja sitten koko kylan. (Helimäen bisnes) Koulua kaytiin jos mitaan toita ei ollut. Siis hyvin satunnaista. Salomaki. Ihme etta sita ei kukaan listinyt myohemmin. Taysi mielipuoli tietamatta sita itse. Tai olen miettinyt etta pelkasi kai meita enemman kuin me hanta. Kolmonen remontoitiin ja muutimme kakkoseen. Minusta tuli painonnostaja ja kun voitin Cottonin tyonnossa niin hyva etten joutunut rundiin. Sepalla oli todella hyvan nakoinen tytar ja maalaushommissa kiertelin alueen taloja ja paasin puhevaleihin tan tyton kanssa. Seppä naki sen ja minut heitettiin 2 paivaksi rundiin. Seppä jota yleisesti pidettiin hyvana tyyppina menetti minun pisteeni ainiaaksi. Olisihan tata juttua vaikka kuinka paljon, mutta tulee saamarin huono olo kun muistot palaa mieleen.
      Pistakaa muutkin tekstia Terveisin, Jussina, seitsemassa veljeksessa.

      • Kartsa P

        Moi, HJTE. Yritin funtsia kukakohan lienet, mutta ei onnistu. En minäkään viitsi tällaisessa yhteydessä ilmaista nimeäni. Ainakin olimme Niemellä samaan aikaan, tulin loppuvuodesta -61 ja lähdin siviiliin syksyllä -64. Minäkin olin jonkun kuukauden Tihtarin hommissa moglaamassa, taisi olla -64. Se oli kaikin puolin kliffa äijä, jos oikein muistan. Kirjoitit olleesi ensin kakkosessa ja sitten kolmosessa. Minä taas muistan, että ensin asuttiin kolmosessa (nuoremmat), ja sitten kun täytti 16 siirrettiin kakkoseen. Kaikkein nuorimmat kundithan asuivat Jallun tavoin ykkösessä. Mainitsemasi Närhi (Kaminaksi kutsuttu) asui nimenomaan kolmosessa ja taisi tosiaan olla jonkinlainen kingi. Kamina ei kohdellut ainakaan minua huonosti, mutta muutama muu (Maskotti, Japsi, Luppa ja Kiviniemi) kyllä sitäkin enemmän. Siksi ensimmäiset n. 10 kuukautta olivat melkoista painajaista, mikä nousee herkästi pintaan vieläkin, kun sitä muistelee. Mainitsit valvojan nimeltä Salomäki. Minä taas muistan, että äijän nimi oli Saloranta, sen kuuluisan juoksijan broidi. No jokatapauksessa mies oli jotenkin pahasti häiriintynyt, koska veteli herkästi kundeja turpiin. Oikein kyttäsi välillä tilaisuutta, että pääsi mottaamaan. Tosin kuulin jälkeenpäin, että joskus 60-luvun loppupuolella kaksi hurjaa veljestä oli saanut mittansa täyteen ja hakannut Salorannan perusteellisesti. Mainitsit myös nimen Rossi, mutta minä muistan että tuota opettajaa kutsuttiin Ronskiksi. Tuo Ronski eli Reijo Runsas oli juuri se tyyppi, joka seisotti meitä öisin tuntikausia. Syy saattoi olla esim. se, että taskun pohjalta oli löytynyt röökin purua. Jos joku pyörtyi, Ronski sanoi että kantakaa kaveri sänkyynsä. Että sellaisia kasvatusmenetelmiä tällä herralla, joka myöhemmin opetti Tampereen yliopistossa kasvataustiedettä ja jolla on vaimonsa ja poikansa kanssa Kangasalla joku yksityinen sijoituskoti! Ja kyllähän sama mies suoritti niitä kuuluisia raipparangaistuksiakin, johtajien Aimo Akkolan ja Lauri Helimäen ohella. Ei Lauri Helimäki tietääkseni koskaan joutunut mitenkään vastuuseen siitäkään, kun hakkasi putkassa erästä kundia sähköroikalla niin, että kaveri sai tietääkseni pysyvän kivesvamman (lapsettomuus), jota hoidettiin Mäntän sairaalassa. (Mitenköhän sekin selitettiin lääkärille?) Tarinaa riittäisi sivukaupalla, mutta olkoon tällä erää tässä. Kirjoitit viestisi loppuun: "Jussina, seitsemässä veljeksessä". En ainakaan muista, että Niemellä olisi tuollaista näytelmää esitetty. Mutta terveiset sinulle ja kaikille entisille Niemen kundeille, t. Kartsa Espoosta.


      • HJTE
        Kartsa P kirjoitti:

        Moi, HJTE. Yritin funtsia kukakohan lienet, mutta ei onnistu. En minäkään viitsi tällaisessa yhteydessä ilmaista nimeäni. Ainakin olimme Niemellä samaan aikaan, tulin loppuvuodesta -61 ja lähdin siviiliin syksyllä -64. Minäkin olin jonkun kuukauden Tihtarin hommissa moglaamassa, taisi olla -64. Se oli kaikin puolin kliffa äijä, jos oikein muistan. Kirjoitit olleesi ensin kakkosessa ja sitten kolmosessa. Minä taas muistan, että ensin asuttiin kolmosessa (nuoremmat), ja sitten kun täytti 16 siirrettiin kakkoseen. Kaikkein nuorimmat kundithan asuivat Jallun tavoin ykkösessä. Mainitsemasi Närhi (Kaminaksi kutsuttu) asui nimenomaan kolmosessa ja taisi tosiaan olla jonkinlainen kingi. Kamina ei kohdellut ainakaan minua huonosti, mutta muutama muu (Maskotti, Japsi, Luppa ja Kiviniemi) kyllä sitäkin enemmän. Siksi ensimmäiset n. 10 kuukautta olivat melkoista painajaista, mikä nousee herkästi pintaan vieläkin, kun sitä muistelee. Mainitsit valvojan nimeltä Salomäki. Minä taas muistan, että äijän nimi oli Saloranta, sen kuuluisan juoksijan broidi. No jokatapauksessa mies oli jotenkin pahasti häiriintynyt, koska veteli herkästi kundeja turpiin. Oikein kyttäsi välillä tilaisuutta, että pääsi mottaamaan. Tosin kuulin jälkeenpäin, että joskus 60-luvun loppupuolella kaksi hurjaa veljestä oli saanut mittansa täyteen ja hakannut Salorannan perusteellisesti. Mainitsit myös nimen Rossi, mutta minä muistan että tuota opettajaa kutsuttiin Ronskiksi. Tuo Ronski eli Reijo Runsas oli juuri se tyyppi, joka seisotti meitä öisin tuntikausia. Syy saattoi olla esim. se, että taskun pohjalta oli löytynyt röökin purua. Jos joku pyörtyi, Ronski sanoi että kantakaa kaveri sänkyynsä. Että sellaisia kasvatusmenetelmiä tällä herralla, joka myöhemmin opetti Tampereen yliopistossa kasvataustiedettä ja jolla on vaimonsa ja poikansa kanssa Kangasalla joku yksityinen sijoituskoti! Ja kyllähän sama mies suoritti niitä kuuluisia raipparangaistuksiakin, johtajien Aimo Akkolan ja Lauri Helimäen ohella. Ei Lauri Helimäki tietääkseni koskaan joutunut mitenkään vastuuseen siitäkään, kun hakkasi putkassa erästä kundia sähköroikalla niin, että kaveri sai tietääkseni pysyvän kivesvamman (lapsettomuus), jota hoidettiin Mäntän sairaalassa. (Mitenköhän sekin selitettiin lääkärille?) Tarinaa riittäisi sivukaupalla, mutta olkoon tällä erää tässä. Kirjoitit viestisi loppuun: "Jussina, seitsemässä veljeksessä". En ainakaan muista, että Niemellä olisi tuollaista näytelmää esitetty. Mutta terveiset sinulle ja kaikille entisille Niemen kundeille, t. Kartsa Espoosta.

        Terve kartsa!
        Tuli sellaisia korjauksia tuohon mun kirjoitukseen, etta taatusti olet ollut samaan aikaan. Runsasta sanottiin rossiksi en muista miksi? Joo, Salomaki on oikea nimi talle sadistille. Hanella oli meidan ikainen poika jonka sitten tapasin vuosia myohemmin Tampereella missa oli opiskelemassa ja kertoi etta meilla hoidokeilla oli elama paljon helpompaa kuin hanella taman miehen poikana. Akkola ja hanen vaimonsa olivat jostakin syysta minulle ns.hyvia ja sain esim. Akkolan vaimolta jatkuvasti joitakin kirjoja lainaksi. Veikko Tihtari oli mulle kun isa. Olin pitkanaikaa hanen hommissa. Kierrettiin ympari kylia tapetoimassa ja mina pysyin hyvin tupakassa. Kauppias kun oli toiselta ammatiltaan, tai oikeastaan hanen vaimonsa.
        Olisiko ollut juhannus vai joulu kun esitimme seitsemanveljesta naytelman patkan. Kuikka oli ohjaaja. Ja olipa joukossamme miltei ammattilainen. Kaveri Oulusta, hampaaton, joka oli ollut ehdolla Niskasen, Pojat elukuvan rooliin Loirin kanssa, mutta jouti sita ennen laitokseen. En laita nimea tahan, mutta jos luet niin kirjoita miten on elama vienyt? Muistaakseni nayttelimme sen jutun kahteen tai kolmeen kertaan silla se oli jonkun mielesta niin hyva. Muistatko Peukalon? Sanoivat etta han olisi hintti, mutta ei asia nain ollut. Meita oli muutama salli kun han kuskasi saunaan sinne niemennokkaan missa oli privaattisauna ja osti aina limukat ja saunamakkarat. Samoin han Putkonen ja Kuikka vei meita retkelle johonkin autiojarvelle, jonka nimea en muista ja Alhstrom sai isoimman hauen mita ikina olen nahnyt oli ainakin metrin pitka. Ja taa ei ole kalajuttu. Sitten kun kakkonen remontoitiin ja ulkopuolinen maalaufirma tuli tekemaan maalauhommat, niin menin kysyyn toihin apupojaksi ja jumalauta sain paikan. Aloin tienat oikeesti rahaa ja sain ostettua vaatteet paalleni. Joku mainitsi Hoylasen Kallen. Jos joku nakee niin sanokaa tervesia Hanskilta joka lainasi nahkaliiveja kun lahdin lomalle. Siitta han tuntee minut varmaan. Terveiset vaan kaikille tovereille ja kirjoittakaa miten on elamassa mennyt/ HJTE


      • HJTE
        HJTE kirjoitti:

        Terve kartsa!
        Tuli sellaisia korjauksia tuohon mun kirjoitukseen, etta taatusti olet ollut samaan aikaan. Runsasta sanottiin rossiksi en muista miksi? Joo, Salomaki on oikea nimi talle sadistille. Hanella oli meidan ikainen poika jonka sitten tapasin vuosia myohemmin Tampereella missa oli opiskelemassa ja kertoi etta meilla hoidokeilla oli elama paljon helpompaa kuin hanella taman miehen poikana. Akkola ja hanen vaimonsa olivat jostakin syysta minulle ns.hyvia ja sain esim. Akkolan vaimolta jatkuvasti joitakin kirjoja lainaksi. Veikko Tihtari oli mulle kun isa. Olin pitkanaikaa hanen hommissa. Kierrettiin ympari kylia tapetoimassa ja mina pysyin hyvin tupakassa. Kauppias kun oli toiselta ammatiltaan, tai oikeastaan hanen vaimonsa.
        Olisiko ollut juhannus vai joulu kun esitimme seitsemanveljesta naytelman patkan. Kuikka oli ohjaaja. Ja olipa joukossamme miltei ammattilainen. Kaveri Oulusta, hampaaton, joka oli ollut ehdolla Niskasen, Pojat elukuvan rooliin Loirin kanssa, mutta jouti sita ennen laitokseen. En laita nimea tahan, mutta jos luet niin kirjoita miten on elama vienyt? Muistaakseni nayttelimme sen jutun kahteen tai kolmeen kertaan silla se oli jonkun mielesta niin hyva. Muistatko Peukalon? Sanoivat etta han olisi hintti, mutta ei asia nain ollut. Meita oli muutama salli kun han kuskasi saunaan sinne niemennokkaan missa oli privaattisauna ja osti aina limukat ja saunamakkarat. Samoin han Putkonen ja Kuikka vei meita retkelle johonkin autiojarvelle, jonka nimea en muista ja Alhstrom sai isoimman hauen mita ikina olen nahnyt oli ainakin metrin pitka. Ja taa ei ole kalajuttu. Sitten kun kakkonen remontoitiin ja ulkopuolinen maalaufirma tuli tekemaan maalauhommat, niin menin kysyyn toihin apupojaksi ja jumalauta sain paikan. Aloin tienat oikeesti rahaa ja sain ostettua vaatteet paalleni. Joku mainitsi Hoylasen Kallen. Jos joku nakee niin sanokaa tervesia Hanskilta joka lainasi nahkaliiveja kun lahdin lomalle. Siitta han tuntee minut varmaan. Terveiset vaan kaikille tovereille ja kirjoittakaa miten on elamassa mennyt/ HJTE

        korjauksia tuohon edelliseen.Siis pitaa olla Saloranta. Oli I, II ja III talot. Kolmonen remontoitiin mun aikana missa olia toissa. Ei siis kakkosta. Rossi nimi kai tuli Cotton lehdesta niinkuin Helimaenkin kutsumanimi. Pyydan anteeksi mun huonoa kirjoitusta olen ollut pois suomesta 32 vuotta ja lisattyna vanhuus niin tulos on sitten tallaista. Terveisin Sama.


      • Kartsa P
        HJTE kirjoitti:

        korjauksia tuohon edelliseen.Siis pitaa olla Saloranta. Oli I, II ja III talot. Kolmonen remontoitiin mun aikana missa olia toissa. Ei siis kakkosta. Rossi nimi kai tuli Cotton lehdesta niinkuin Helimaenkin kutsumanimi. Pyydan anteeksi mun huonoa kirjoitusta olen ollut pois suomesta 32 vuotta ja lisattyna vanhuus niin tulos on sitten tallaista. Terveisin Sama.

        Tervehdys HJTE. En vieläkään muista sitä näytelmää, mutta tässä iässä sitä kai rupeaa unohtelemaan yhtä ja toista. Kysyit siitä Peukalosta. No sen muistan, oikealta nimeltään Paavo Kärkkäinen. Ei se minunkaan mielestäni mikään hintti ollut, vaikka silläkin nimellä sitä jotkut kutsuivat. Mainitsit sen näyttelijäkaverin Oulusta. Se oli Reima Eskelinen, ja tosiaan näytteli siinä Niskasen filmissä Pojat. Olen nähnyt leffan montakin kertaa, ja siinähän se Eskelinen viuhtoo hampaattomana. Vasta sen jälkeen kaveri lensi laitokseen. Se oli saanut kuulemma Niskaselta palkkioksi roolistaan uudet tekohampaat.
        Kerroit siitä saaresta, jossa käytiin joskus kalastamassa. Se taisi olla Kurkijärvi, ja siellähän oli oikein mökit ja saunakin. Siitä muistuukin mieleeni tilanne, kun eräs Hanski! heitti virveliä ja hauki nappasi uistimeen, niin enkös minä mölli mennyt ja tarttunut siimaan ja aloin vetää siitä kalaa ylös. Mutta niin fisu vain pääsi irti, ja tämä Hanski kirosi. Minuakin kadutti oma tyhmyyteni.
        Tämä Helimäki, jota tosiaan kutsuttiin niin Cottoniksi kuin Jerryksikin, asuu nykyisin tuossa noin 2 kilometrin päässä minun himastani. Että aika snadi on tämä maailma. Kerran törmättiin kaupassa, mutta ei tainnut mies minua tuntea. Kova sillä on kunto, koska luin netistä jutun, jossa mies juoksee vielä maratoneja, 80-vuotias ukko. Hyvää vointia sinne ulkomaille ja muillekin t. Kartsa Espoosta.


      • Kalervoantero
        Kartsa P kirjoitti:

        Moi, HJTE. Yritin funtsia kukakohan lienet, mutta ei onnistu. En minäkään viitsi tällaisessa yhteydessä ilmaista nimeäni. Ainakin olimme Niemellä samaan aikaan, tulin loppuvuodesta -61 ja lähdin siviiliin syksyllä -64. Minäkin olin jonkun kuukauden Tihtarin hommissa moglaamassa, taisi olla -64. Se oli kaikin puolin kliffa äijä, jos oikein muistan. Kirjoitit olleesi ensin kakkosessa ja sitten kolmosessa. Minä taas muistan, että ensin asuttiin kolmosessa (nuoremmat), ja sitten kun täytti 16 siirrettiin kakkoseen. Kaikkein nuorimmat kundithan asuivat Jallun tavoin ykkösessä. Mainitsemasi Närhi (Kaminaksi kutsuttu) asui nimenomaan kolmosessa ja taisi tosiaan olla jonkinlainen kingi. Kamina ei kohdellut ainakaan minua huonosti, mutta muutama muu (Maskotti, Japsi, Luppa ja Kiviniemi) kyllä sitäkin enemmän. Siksi ensimmäiset n. 10 kuukautta olivat melkoista painajaista, mikä nousee herkästi pintaan vieläkin, kun sitä muistelee. Mainitsit valvojan nimeltä Salomäki. Minä taas muistan, että äijän nimi oli Saloranta, sen kuuluisan juoksijan broidi. No jokatapauksessa mies oli jotenkin pahasti häiriintynyt, koska veteli herkästi kundeja turpiin. Oikein kyttäsi välillä tilaisuutta, että pääsi mottaamaan. Tosin kuulin jälkeenpäin, että joskus 60-luvun loppupuolella kaksi hurjaa veljestä oli saanut mittansa täyteen ja hakannut Salorannan perusteellisesti. Mainitsit myös nimen Rossi, mutta minä muistan että tuota opettajaa kutsuttiin Ronskiksi. Tuo Ronski eli Reijo Runsas oli juuri se tyyppi, joka seisotti meitä öisin tuntikausia. Syy saattoi olla esim. se, että taskun pohjalta oli löytynyt röökin purua. Jos joku pyörtyi, Ronski sanoi että kantakaa kaveri sänkyynsä. Että sellaisia kasvatusmenetelmiä tällä herralla, joka myöhemmin opetti Tampereen yliopistossa kasvataustiedettä ja jolla on vaimonsa ja poikansa kanssa Kangasalla joku yksityinen sijoituskoti! Ja kyllähän sama mies suoritti niitä kuuluisia raipparangaistuksiakin, johtajien Aimo Akkolan ja Lauri Helimäen ohella. Ei Lauri Helimäki tietääkseni koskaan joutunut mitenkään vastuuseen siitäkään, kun hakkasi putkassa erästä kundia sähköroikalla niin, että kaveri sai tietääkseni pysyvän kivesvamman (lapsettomuus), jota hoidettiin Mäntän sairaalassa. (Mitenköhän sekin selitettiin lääkärille?) Tarinaa riittäisi sivukaupalla, mutta olkoon tällä erää tässä. Kirjoitit viestisi loppuun: "Jussina, seitsemässä veljeksessä". En ainakaan muista, että Niemellä olisi tuollaista näytelmää esitetty. Mutta terveiset sinulle ja kaikille entisille Niemen kundeille, t. Kartsa Espoosta.

        Kartsa hei sä muuten muistat sen open nimen ainakin oikein Mä vaan muistin väärän! Toi Leo Rae oli Aleksanterinkoulun tarkkailuluokan ope Tampereelta! ja tää paha ope oli Reijo Runsas pitkä hujoppi! Se vainos mua tupakin poltosta!? Sain raippoja ja maa selliä! Se piti huolen että joku vasikoi mut ja viä semmonen joka oli polttamassa mun kaa koska muut pojat aina pääsi karkuun muka! Vain mä yksin jäin kii vaikka meitä oli ainaki 3 ellei 4 siä vessassa savuilla!! Muita ei rangaistu vain mua hakattiin ja muut taisi vain tykätä kuunnella kun huusin!? Näin se meni 60-65! ja olin järvilinnassa jo 1959! Olimme siellä eka porukka eikä vanhoja ollu ketään!!


      • HJTE
        Nyt kyllä meni juttusi satuiluksi, koskaan ei joutunut juoksemaan lumihangessa, voi hyvää päivää.


    • Ex Vanki

      Mä olin siel Paljon myöhemmin-82-83,Koppeloks jotkut sano,en vieläkään mistä moinen nimi?Olin myös mm.pernikses sekä lausteel aikasemmi:-)Ps Myöhemmi tietysti lusinu oon vuosia,nyt ollu n,6v siviilis(pääsin päihteistä eroon):-)

    • kohtalotoveri

      olin itse samaanaikaan. karkasin ja jouduin leppäniemeen. lähdin myös vapaa ehtoisena inttii samasta syystä. ota yhteyttä. martti vättö 0468432811

    • mara

      olin vuonna -63-64. MARA martti vättö. vaasasta muistan keken ja sit pakarinen opetti mulle kitsransoittoa. mun p n.0468432811

    • mara

      martti mara vättö vuodet 63&64 siinä helvetissä. puh.0468432811

      • Vihkossa muistot tal

        Lukiessani näitä en voi olla mainitsematta seuraavaa. Olen nainen ja huvituksen vankina syys. 1962 1.4. 1964.
        Pois päästyäni siitä helvetistä menin töihin, jonka toisella osastolla oli poikia Poikakodeista ainakin Pernasaaresta, sen toisen paikan nimeä en muista. Vanhemmat naiset näyttivät minulle he.
        Vuotavarastossa, teurastamon puolella, TLK vihannes jakelussa. Katsoin vain kauka, sillä he olivat omissa porukoissaan. Toivon että pärjäsivät elämässään.
        Vuosia jokunen myöhennin tutustuin Eeron baarissa Jouniin, Seppoon, Terhoon. He olivat olleet tuolla koivikossa. Työ paikassa olivat pidettyjä ahkeria. Jotenkin silti poikamiehenä pysyivät.
        Kaks´ kerran pojat tulivat esittämään Huvitukseen 1963 Tierna pojat.
        Anteeksi tunkeutumiseni.


    • Järvilinnassa siellä koisaamis huoneissa haisi kusi aina niin perkeleesti. Ja se perkeleen kusiämpäri keskellä huonetta. Kolme kertaa lähettiin vetään sieltä, kaksi ekaa kertaa ja koira löysi helposti. Kolmannella mentiinkiin jo venellä ja oltiin vapaana koko kesä. Rullattiin huviloita ympäri lähivesiä ennenkuin syksyllä palettiin sateisesta metsästä. Perniksen pikkukakolassa huuhailtiin 3kuukautta ja takaisin lähtöviivalle. Röökit oli jäänyt huomaamatta ja saunan pukuhuoneessa vedettiin kunnon savut. Talveksi sitten kotiniemeen perkele ja klapeja tekemään apassin kanssa. Että osas osatonta palella kun lykki halkoa siihen kiilan alle. Joka paikassa tuli oltua töissä, parhaita oli paja ja talli. Sikalakin menetteli ja navetta vaikka se karjakko kehui sukupuolielimiään kylän kauneimmaksi. Vapainta duunia taisi olla lämmittäjän hommissa, cottonin lukaaliin mätettiin urakalla puita, ja se ärjyi keskellä yötä lopettamaan sen halon heiton. Näin äijää joskus rixun pajalla -70 luvun alussa. Oli vaihtanut muistaakseni opetushallitukseen tai vastaavaan. Kyllä nuppulinna tuntui ihan lapselliselta kun sinne sitten tie vei, suoraan siviilistä tulleet kaverit oli ihan eri maailmasta. Nythän yle jossain vaiheessa näytti ohjelman pernasaaresta ja vilahti siinä kotiniemikin. Kekäläisen Veksiä haastatteli lepiksestä ja yleisestä touhusta. Näin joskus tutkimuksen että noin 98% prosenttia pojista joutui myöhemmin vankilaan, saattaa olla totuuden mukaista.Nyt on siviiliä takana jo 10 vuotta, sekin varmaan siksi että on jo niin vanha ettei ole kiihoketta edes rahan takia alkaa vanhalle uralle. Mutta oli ne vaan aikoja, nuoruus etenkin perkele.

    • maki.matti 1

      Terverys äijät.Olin niemessä -72-73 muistaaksenni. [email protected]. Siinnä nimi osoitte jos haluatte ottaa yhteyttä

      • Tertsi vaan

        Tiaisen puuseppäkursilla olin 73-74 ja johtajana Timo Ratalahti.


    • Yrjänä

      No moikka kundit olin itsekkin kovienkundien kotiniemellä oliskohan ollut 69-70..hyvin muistan kottonin molon karaten titftarin virkkusen,ynm..Tulin sinne perniksestä Sillon siellä pääsin puusepä koulutukseen..Viimeks kävin siellä oliskohan ollu 2004 kun uusivat lämpölinjoja ja lämmönjakohuoneen päätalon alakerrassa missä oli putkat ..Olin sivili töissä ja kurkkasin putkaan ni sielä vaan oli mun nimmari ..Ykä .L.Oli tosi kiva muistella siinä minkälaista on joskus ollut..Onkohan muita 60luvun ja 70 luvun vaihteen kamuja täällä.. Perniksellä on omat sivut missä on jonkun verran porukkaa..

      • KKP

        Kun kerroit noista Kotiniemen putkan nimmareista, muistuu mieleeni, että kun erään putkan laverin nosti seinää vasten, näkyi valoa vasten maalin alta seuraava nimmari: Ruben 1919 T:ku n:o 606. Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli naistenhuijari Ruben Oskar Auervaaran nimmari. (Oma numeroni oli 2235, jonka sain vuonna 1961.) Sitten vuonna 1966 ollessani pidätettynä Aleksin kyttiksen sellissä, kertoi vartija, että juuri siinä sellissä Auervaara oli hirttänyt itsensä vuonna 1964. Että näin elämä meitä kuljettaa.


    • yrkka50

      Joo Polku onn niinkun valmiiks viitotettu,mutt jotenkin tuntuu,ett eksyin siltä polulta jossain vaiheessa ..Kun katselin sitä nimmaria olin sivili töissä siellä. Ja oli jo 15 vuotta puhdasta.Nytt täytyy varmaan mennä kattoon löytyskö nokalta ..jotain..Ykä

    • HJTE

      `No niin Toverit huomenna jaetaan kivärit.
      Melkein 11 kuukautta on viimeisestä postauksesta tähän ketjuun. Mutta koitan silti ootteko vielq hengissä ?
      Nimimerkit Kalervo Antero, Kartsa, Kallu 64 ja Mara V on olleet samaan aikaa ja Maran muistan hyvin. Oltiin kavereitakin muistaisin.
      Mutta itse syy miksi nyt kirjoitan on se ettq Facebookissa on ryhmä nimeltä:
      Me Vilppulalaiset ja siellä on pari hyvää kuvaa niemeltä. Pelkosen (tilanhoitaja) tytär on ne sinne postittanut. Ja kun käytätte vähän rapistunutta muistia niin sitä kautta selviää sitten myöskin kuka mina olen.
      Hyvää jatkoa kaikille ja eteenkin Hyvää Joulua !

    • KLP

      Hiljattain tuli Yle:n uutisissa juttu uudesta tutkimuksesta, joka on ilmestynyt kirjana. Itse varasin sen kirjastosta. Kirjan nimi on YHTEISKUNNAN TAHRA? KOULUKOTIEN KASVATTIEN VAIETUT KERTOMUKSET. Tekijät ovat: Vesa Puuronen ja Marjo Laitala. Olen tutustunut toiseenkin kirjaan, joka on Kari Palinin kirjoittama romaani ja nimeltään KATUJEN KASVATIT. Siinä kuvataan muun ohella lähes kahdensadan sivun mitalla Vilppulassa sijaitsevan koulukodin elämää. Kirjassa paikan nimi on muutettu Ketoniemeksi, mutta sen täytyy tarkoittaa Kotiniemeä. Kirjastoista löytyy.

      • muistoja

        Siellä oltiin 60-64 lokakuussa 64 armeijaan


      • muistoja

        Mitä noihin kirjoituksiin osaisi vastata,niin mielestäni siellä olo oli asennoitumis kysymys ,miten kukin asennoitui siellä viettämäänsä aikaan.Myös lähtö kohdat vaikutti siellä oloon oliko tullut rikkonaisesta kodista vai rikosten kautta.Itselläni ei ollut oikeastaan kuin kerran vaikeuksia siellä olo aikanani joten jokaisen kokemukset ovat henkilö kohtaisia .Toivoisin että Suomen valtio alkaisi käsittelemään niitä julmuuksia mitä siellä tapahtui nuorelle asukkaalle joka oli tempaistu sinne kurjimukseen kuka mistäkin syystä.


      • muistoja

        Onkohan toi Kari kirjoittanu omista kokemuksista kun niemellä oli yks Palin jota kutsuttiin hönöksi


      • Anonyymi
        muistoja kirjoitti:

        Onkohan toi Kari kirjoittanu omista kokemuksista kun niemellä oli yks Palin jota kutsuttiin hönöksi

        Sama kaveri, tunsin Hönön hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kaveri, tunsin Hönön hyvin.

        Onhan tuo Hönö eli Kari Palin kirjoittanut muitakin kirjoja. Mm. viime vuonna ilmestyneen Sörkan kuritushuoneen kokemuksiin perustuvan päiväkirjaromaanin, jossa on joitakin mainintoja myös Kotiniemen ajoilta.


    • 1948

      Voin sanoa varmuudella, että kirjan kirjoittaja on sama Palin, joka itse oli Niemellä 1960-luvun alkuvuosina. Joten eiköhän ko. romaani peilaa aika totuudellisesti sitä elämää, mitä kirjoittaja on tuolloin kokenut.

      • muistoja

        jaa että hönö kirjoittanu ,mielen kiintoista,hyvä kamukin oli niemellä myös prinkki


    • blunkka

      olin siellä minäkin ja lähdin vapaaehtoisena armeijaan lokakuussa 1961. tulin sinne ryttylästä

      • 1948

        Moni ei taida muistaa enää Ryttylän laitosta eli Rydistä, joka lopetettiin 1961 ja se siirtyi Outamoon Lohjan seutuville. Itse tulin Kotiniemelle loppuvuodesta 1961 ja asuin kolmoskotikunnassa. Olin talon nuorin (13) ja oli todella vittumainen paikka, koska siellä oli muutama pahasti häiriintynyt pintsaaja, joiden nimet jääköön tässä mainitsematta. Vasta reilun puolen vuoden päästä alkoi helpottaa, kun ko. tyypit muuttivat kakkostaloon täytettyään 16.
        Muistan kun 1962 eräs vanhempi kundi stadista (A.K.) oli jostain syystä suljettu yhteen kellarin selleistä. Sille hommattiin salaa (kai ruuan yhteydessä) rautasahan teriä. Kundi oli sahannut kaltereihin aukon, josta se mahtui ulos. Oli yö. Kakkostalon kundit antoivat merkin, kun yöfakea ei näkynyt ja AK sai kundeilta fyrkkaa ennen kun häipyi viiden kilsan päähän Vilppulaan ja sieltä stokella veks. Jäihän kundi aikanaan boseen, mutta ei muistaakseni enää tullut Niemelle, vaan lusimaan, koska oli väsännyt hatkareisullaan keikkoja. Olin myöhemmin itsekin kyseisessä sellissä, joilloin kalterit oli jo hitsattu entiselleen. Mutta edelleen ikkunakarmeissa erottui kuivunutta verta, sillä AK oli loukannut käsiään suorittaessaan sitä rankkaa sahausurakkaansa.
        Samana talvena hatkasi eräänä yönä koko navettaporukka (olisiko 5 kundia), joilla oli oma yhteiskämppä kakkostalon ekassa kerroksessa, (koska ne herätettiin aikaisin ja myös lannan lemu oli melkoinen). Kundit olivat keikanneet Vilppulan ison myymälän, jossa myytiin myös vaatteita. Kaipa nekin kundit joutuivat lusimaan jäätyään kiinni, koska niitä ei muistaakseni enää Niemellä näkynyt.
        Kotiniemi oli kaiken kaikkiaan kolkko paikka, josta on vaikea muistaa jotakin hyvää. Oli henkilökunnassa toki ihan inhimillisiäkin tyyppejä, se on pakko myöntää. Ja ehkä juuri se hieman auttoi monia kundeja säilyttämään päänsä kohtuullisen selväjärkisenä.


      • muistoja

        Minähän vuonna toi navetta porukan hatkaus sattui kun minä en muista sellaista vaikka olin navetalla ja tallilla työssä?


      • muistoja27

        Taidat muistaa nyt hieman väärin asioita .jos olit 13 kun jouduit niemelle niin silloin sinun olisi pitänyt asua ykkösessä ei kolmosessa. ja hatkasiko se porukka navetalta vai yöllä kämpästään ?


      • muistoja

        Ei navetta porukalla ollut mitään omaa kämppää ainakaan minun aikanani minä asuin kakkosen alakerran aulassa ykkösen puolella ja natsku asui kolmosen puolella kajo ja kaako asuivat normaalisti huoneissaan josta meidät käytiin herättämässä viiden paikkeilla.Aamupalan söimme omassa pöydässä muista erillään eri aikaan kuin muut miten lypsyltä kerettiin.Eikä minun aikana ollu minkään laisia hatka yrityksiä edes.
        .


      • muistoja

        talvella ei tapahtunu edes hatkaus yrityksiä.Keväällä vietiin lehmät kesä laitumelle jossa käytiin ne lypsämässä kaksi kertaa päivässä .Sieltä olisi ollut helppo hatkata mut kukaan ei hatkannu koko kesänä.Kävimme myös usein päivisin korjaamassa tietä lypsypaikalle eikä ollut ketään meitä vahtimassa vaan omalla porukalla oliime kaukana niemeltä joten olisi ollut helppo hatkata mut kenellekään ei tulle mieleenkään ,joten vähän outoa nuo sinun muistelmasi ovat?


      • muistoja

        On täyttä puppua että jollain rautasahan pätkällä olisi päässy hatkaamaan sieltä putkasta. Siellä olisi pitäny olla monta viikkoa jopa kuukausia et olisi saanu edes yhden kalterin sahattua.Ja sitä paitsi siellä ei voinu edes sahata päivällä koska se olisi kuulunut kansliaan ,joten se juttu kuivui kokoon .Eikä siellä kukaan ollu kauempaa kuin muutaman päivän,Vemppelin veli tais olla kauiten vähä yli viikon.Älä siis 1948 kerro satuja?


      • 1948
        muistoja27 kirjoitti:

        Taidat muistaa nyt hieman väärin asioita .jos olit 13 kun jouduit niemelle niin silloin sinun olisi pitänyt asua ykkösessä ei kolmosessa. ja hatkasiko se porukka navetalta vai yöllä kämpästään ?

        Kun 1961 joulukuussa tulin, oli ykköstalo autiona eli pois käytöstä. Se otettiin käyttöön vasta kevättalvena 1962, kun Niemelle sijoitettiin 11-12-vuotiaita nassikoita, kuten Jallu ja Kale vaasasta. Johtaja Kärppä ei päästänyt minua sinne, koska olin täyttämässä 14 ja ikäisekseni isokokoinen.
        Joten nimimerkki "muistoja" ei ollut vielä tulloin Niemellä, koska ei tuota ykköstalon historiaa tiedä.


      • olk
        muistoja kirjoitti:

        Ei navetta porukalla ollut mitään omaa kämppää ainakaan minun aikanani minä asuin kakkosen alakerran aulassa ykkösen puolella ja natsku asui kolmosen puolella kajo ja kaako asuivat normaalisti huoneissaan josta meidät käytiin herättämässä viiden paikkeilla.Aamupalan söimme omassa pöydässä muista erillään eri aikaan kuin muut miten lypsyltä kerettiin.Eikä minun aikana ollu minkään laisia hatka yrityksiä edes.
        .

        Kyllä navettakundeilla oli oma kämppä 2. kotikunnassa heti ulko-ovesta mentäessä oikealla, vastapäätä pannuhuoneen ovea. Siis vielä 1962 alussa.


      • blunkka
        Mä muistan sut jo rydiksen ajoilta...


    • Lexa10

      Olin Kotiniemellä 1960 tammikuusta - 1963 toukokuuhun, enkä muista tällaista navetta porukan "joukkopakoa". Itse asuin II-kotikunnassa suurimman osan ajasta. Kotiniemeltä karattiin itse asiassa aika harvoin, lomilta poikia jäi joskus palaamatta omin kyydein, kunnes tuotiin kuraattoreiden tms viranomaisten toimesta takaisin.

      Olin lähes alusta saakka kaverina vanhempien poikien kanssa, olin aika isokokoinen ja riski ikäisekseni. Me myös "valvottiin", ettei pienempiä tai heikoimpia kiusattu, tai kohdeltu väärin. On se kummaa, että tämä pitkä aika on kullannut muistot, ei ole enää sitä silmitöntä vihaa ja raivoa Kotiniemeä kohtaan. Semminkään, vaikka sain 5 raippaa, ja ikkunatonta putkaa (ikkuna oli ulkona olevan portaan alla) 4 vrk. En saanut edes kirjoittaa tuona aikana mutsille kotiin, puhelusta puhumattakaan.

      Lexa (kirjoituksen aloittaja)

      Ryttylässä ja Kotiniemellä kutsumanimeni oli:
      "Tseeku"

    • Aikoja

      Navettaporukasta hatkasi anakin osa, koska ne prekkasivat Vilppulan "tavaralon". Siis 1962 joskus helmikuussa. Samoihin aikoihin kuin Anssi K. hatkasi putkasta, jonka ylläoleva Lexakin muistanee. Taisi olla niin, että syy hatkaan oli se, että Anssi odotti siirtoa Leppäniemeen.

      • Lexa10

        Anssi K oli kämppikseni, ja paras kaverini pitkään, tapailimme sivilissäkin Kotiniemen jälkeen. Näin Anssin Itiksessä istuskelemassa viitisen vuotta sitten aukion penkillä. Oli ihan muissa maailmoissa, täysin pihalla tästä yhteiskunnasta. Eikä siitä ottanut selvää, muistiko minua Niemen ajoilta ollenkaan, oli sekava ja harhainen.
        Olis kiva tietää sinusta "Aikoja" enemmän, varmaan tunnemme?
        Jos haluat, soita:
        0400 9065 19
        -Lexa-


    • 1948

      Sinä Lexa siis voinet kertoa, onko se Anssi K:n putkasta hatkaus totta. Kun tuossa ylempänä epäillään. Vai heittääkö muistini näin paljon?

      • muistoja

        sori vaan mut pikku jallu oli paljon vanhempi ja sai ykkösessä ollessaan tupakka luvan ja kävi kasurin kanssa kakkosen puolella aina savuilla .Asuimme varmaan kolmosessa sit yhtä aikaa niin kauan kun se meni remonttiin,ensin asuimme ykkösessä josta siirryin kakkoseen.Jokaisella on omat muistonsa siellä millaiset kelläkin.Navetan jälkeen pääsin talille työhön jossa olin talven ja kesän .Talvella kävimme hakemassa heinät taka ladosta reellä ja kesällä kärryillä. veimme myös ruokaa perunan noston aikaan ja heinä töiden aikaan pellolle.En epäile muistojasi mut minun aikaan ei enää ollu navetta porukalla omaa kämppää.jos joku hatkasi sieltä niin salassa on tapahtunu .Mut hyvää syksyä kaikille venkuloille kumminkin,eläkää ihmisiksi!


      • muistoja
        muistoja kirjoitti:

        sori vaan mut pikku jallu oli paljon vanhempi ja sai ykkösessä ollessaan tupakka luvan ja kävi kasurin kanssa kakkosen puolella aina savuilla .Asuimme varmaan kolmosessa sit yhtä aikaa niin kauan kun se meni remonttiin,ensin asuimme ykkösessä josta siirryin kakkoseen.Jokaisella on omat muistonsa siellä millaiset kelläkin.Navetan jälkeen pääsin talille työhön jossa olin talven ja kesän .Talvella kävimme hakemassa heinät taka ladosta reellä ja kesällä kärryillä. veimme myös ruokaa perunan noston aikaan ja heinä töiden aikaan pellolle.En epäile muistojasi mut minun aikaan ei enää ollu navetta porukalla omaa kämppää.jos joku hatkasi sieltä niin salassa on tapahtunu .Mut hyvää syksyä kaikille venkuloille kumminkin,eläkää ihmisiksi!

        Se oli sitä aikaa kun olin tallilla kun suur juoksija Rimastin oli Kallella treenattavana ja ajelutimme sitä .Talvella oli tehty jää rata jossa ajoimme sitä ja porukkaa oli tuotu katsomaan ja meluamaan penkalle että se tottui meluun ja ääniin ennen kuin menee raveihin myös Tare pääsi Kallen mukana käymään lähi raveissa niin sanottuna lämmittelijänä joten tälläistä?


      • muistoja

        niemellä oli myös juoksija Ventta jonka omisti Kotiniemi, myös kävi Suomen ensimmäisiä lämminverisiä pistäytymässä neimellä siihen aikaan.Navetta porukalla oli hevosena notko selkä Hertta joka oli aika äksy luonteeltaan.Et kyllä ne muistot vaan palautuu mieleen ?


      • Lexa10

        Kämppikseni ja kaverini Anssi K lähti sovittuna yönä putkasta, keskustelin hänen kanssaan asiasta putkan ikkunan kautta edellisenä iltana. Kun Anssi yöllä lähti, tuli II-kotikunnan päätyparvekkeen alle, pudotin hänelle röökivälineet, ja keräämämme pikku summan rahaa.
        Mua vituttaa suunnattomasti se, että hävitin päiväkirja vihkoni, johon olin kirjoittanut Niemeltä kaikenlaisia asioita muistiin. Otin siihen liimatut valokuvat pois ja revin sen ja heitin menemään, vuosi oli 1970.


      • Lexa10
        muistoja kirjoitti:

        Se oli sitä aikaa kun olin tallilla kun suur juoksija Rimastin oli Kallella treenattavana ja ajelutimme sitä .Talvella oli tehty jää rata jossa ajoimme sitä ja porukkaa oli tuotu katsomaan ja meluamaan penkalle että se tottui meluun ja ääniin ennen kuin menee raveihin myös Tare pääsi Kallen mukana käymään lähi raveissa niin sanottuna lämmittelijänä joten tälläistä?

        Mun käytössä oli tukkimetsässä taaplaushommissa vaki hevonen "Viima". Erään hevosen nimi oli "Jasmin". Kyrpä-Kalle oli sellainen suoranlinja mies, rehti ja asiallinen. En kylläkään erityisemmin tykännut hänestä, en liioin "Moloposkesta#", enkä yliopettaja Rekiarosta, joka antoi mulle ne 5 raippaa.


      • Lexa10
        Lexa10 kirjoitti:

        Mun käytössä oli tukkimetsässä taaplaushommissa vaki hevonen "Viima". Erään hevosen nimi oli "Jasmin". Kyrpä-Kalle oli sellainen suoranlinja mies, rehti ja asiallinen. En kylläkään erityisemmin tykännut hänestä, en liioin "Moloposkesta#", enkä yliopettaja Rekiarosta, joka antoi mulle ne 5 raippaa.

        Mieleeni palautu navettaporukasta sellainen riskinoloinen jässikkä, jonka nimi oli Sippola.


      • muistoja

        ok 1948 uskotaan toi hatkaus moni ei varmaan tienny koko episodista .?


      • muistoja

        Katsokaas mitä tulee mieleen kolmosesta ja asukeista.Kamina,Gemma,Luppa,Olki,Enzo,Pomo,Opa,Pelikaani,Pappi,Pastori,Kepa ,Vemppeli,Suti,Heini,Tare,Keke,Kepa,Pasi,Masa,Hömppä,Leuka,Hönö,Prinkki,Käkä,Natsku,Snadi ja nämä vaan kolmosesta melkistään, muistoja, muistoja!


      • Lobotomia2
        Lexa10 kirjoitti:

        Mun käytössä oli tukkimetsässä taaplaushommissa vaki hevonen "Viima". Erään hevosen nimi oli "Jasmin". Kyrpä-Kalle oli sellainen suoranlinja mies, rehti ja asiallinen. En kylläkään erityisemmin tykännut hänestä, en liioin "Moloposkesta#", enkä yliopettaja Rekiarosta, joka antoi mulle ne 5 raippaa.

        Joo Viima oli ja Jasmiin, Malli on se iso hevonen joka heitti takajalkaansa erikoisesti, vanha vamma. Enso taisi olla se tumma ori. Talli oli hyvä duuni paikka ja paja, pesula ei niinkään, paras oli kyllä lämmittäjän homma. Pariin kertaan karattiin, ekalla kertaa ei päästy kuin ruokalan yläkerran näyttämön alle, kuorsattiin niin paljon että "apassiksi" kutsuttu kasuri löysi meidät. Kolmeviikkoa oltiin kellarissa, raamattu tuli luettua ja olkipatja tuli tutuksi. Seuraavalla kerralla Salpuron kanssa vietiin kolmosen edestä putkimiehen mini jolla päästiin Jyväskylään asti. Sieltä toinen auto ja päästiin Heinolaan saakka. Poliisin ampumat laukaukset pysäytti loppujen lopuksi juoksemisen. Mutta eihän niille muistoille voi kuin nauraa nykyään, parempi siellä perseaukisen köyhän lapsen oli olla. No rikolliseksi ja sosiopaatiksi tietysti kasvoi, mutta hällä väliä. Nyt ollaan eläkkeellä ja tämän päivän nuoret ne vasta kahjuja onkin, eikä ole tarvinneet laitosta hulluuden saavuttamiseksi. Pelkkä perhe-elämä on riittänyt.


      • muistoja
        Lobotomia2 kirjoitti:

        Joo Viima oli ja Jasmiin, Malli on se iso hevonen joka heitti takajalkaansa erikoisesti, vanha vamma. Enso taisi olla se tumma ori. Talli oli hyvä duuni paikka ja paja, pesula ei niinkään, paras oli kyllä lämmittäjän homma. Pariin kertaan karattiin, ekalla kertaa ei päästy kuin ruokalan yläkerran näyttämön alle, kuorsattiin niin paljon että "apassiksi" kutsuttu kasuri löysi meidät. Kolmeviikkoa oltiin kellarissa, raamattu tuli luettua ja olkipatja tuli tutuksi. Seuraavalla kerralla Salpuron kanssa vietiin kolmosen edestä putkimiehen mini jolla päästiin Jyväskylään asti. Sieltä toinen auto ja päästiin Heinolaan saakka. Poliisin ampumat laukaukset pysäytti loppujen lopuksi juoksemisen. Mutta eihän niille muistoille voi kuin nauraa nykyään, parempi siellä perseaukisen köyhän lapsen oli olla. No rikolliseksi ja sosiopaatiksi tietysti kasvoi, mutta hällä väliä. Nyt ollaan eläkkeellä ja tämän päivän nuoret ne vasta kahjuja onkin, eikä ole tarvinneet laitosta hulluuden saavuttamiseksi. Pelkkä perhe-elämä on riittänyt.

        Sen ori hevosen nimi oli Ento nimi piti lyhentää kun Kekkosella saman niminen ori kuin niemellä sen nimi oli alun perin Lento


      • muistoja

        Malli oli minun aikaan vielä nuori eikä ollut työssä vielä.Aamulla ku mentiin töihin ni joka aamu Malli hirnahti, ni me opetettiin se antamaan pusu ennen ku se sai leivän kannikan herkuksi.Kesällä kun tultiin laitumelta ni ei tarvinnu sanoo Mallille ku et nyt mennään syömään leipää ni se käveli vierellä tai sit ratsastettiin ni se tuli suoraan talliin ja omaan pilttuuseen oli erikoinen ja kiltti varsa!


      • 1948
        Anssi Karvinen lähti todellakin haneen, mutta ei mistään putkasta. Jäi aikoinaan kiinni, ja joutui sinne putkaan muutamaksi päiväksi. Tämä tapahtui muistaakseni kesällä 1962.

        Lexa / Tseeku


      • muistoja kirjoitti:

        niemellä oli myös juoksija Ventta jonka omisti Kotiniemi, myös kävi Suomen ensimmäisiä lämminverisiä pistäytymässä neimellä siihen aikaan.Navetta porukalla oli hevosena notko selkä Hertta joka oli aika äksy luonteeltaan.Et kyllä ne muistot vaan palautuu mieleen ?

        Tein jossain vaiheessa töitä VIIMA nimisellä hevosella, oltiin metsätöissä taaplaamassa tukkeja II kerrokseen.


      • Lexa10 kirjoitti:

        Kämppikseni ja kaverini Anssi K lähti sovittuna yönä putkasta, keskustelin hänen kanssaan asiasta putkan ikkunan kautta edellisenä iltana. Kun Anssi yöllä lähti, tuli II-kotikunnan päätyparvekkeen alle, pudotin hänelle röökivälineet, ja keräämämme pikku summan rahaa.
        Mua vituttaa suunnattomasti se, että hävitin päiväkirja vihkoni, johon olin kirjoittanut Niemeltä kaikenlaisia asioita muistiin. Otin siihen liimatut valokuvat pois ja revin sen ja heitin menemään, vuosi oli 1970.

        Voihan nenä, en muistanut tätä ollenkaan, kun tuolla jossain kirjoitin, ettei pidä paikkaansa. Anssi Karvinen lähti tosiaan putkasta haneen.


    • muistoja

      tuossa kirjoitetaan et niemellä esitettiin seitsemän veljestä, se todelalla tapahtui.Olisiko ollut ehken Juhannuksen aikoihin. Näytelmä esitettiin niemen kärkeen uimalaitokselle mennessä ison kiven päällä, olin yksi veljeksistä siinä näytelmässä.

    • muistoja

      Ok uskon et oli -62 alussa oma kämppä navetta porukalla Kait se sit sen hatkaus episodin jälkeen muutettiin ? Tosta ykkösestä muistan kyllä kun porukka alkoi lappaa sinne ni aateltiin et mihin maailma on menny ku sinne ängettiin lapsia? Ykkösessä oli myös sairas tupa jossa sairaanhoitaja oli pieni kiltti uskovainen hoitaja.Kävin pasia usein katsomassa siellä kun hän sai varsan kaviosta vatsaansa ni meni suolet solmuun.Ykkösen alakerrassa asuttiin kolmosen remontin aikaan ja siitä muutin kakkoseen joten olen asunu sit hieman myöhennin kakkosessa.

    • muistoja

      Eikö kenelläkään ole mieluisia muistoja koko niemellä olo ajalta?Tästä minut varmaan tunnistetaan.Olin niemellä kova urheilemaan käytiin sellaisen kasurin kuin Kuikka hänen kanssaan käytiin urheili kilpailuissa Vilppulassa Mäntässä ja Keuruulla
      Tuli joskus jopa lusikoita palkinnoiks .Kävimme myös Pernasaarella kesäkisoissa joissa voitin 100m pituuden, korkeuden1500sadalla olin toine.Talvella käytiin Östensösä talvi kisoissa joista myös tuli lusikoita.Et ei se minulla ainakaan ollut pelkästään surkeeta oloa siellä. Käretin kanssa otimme kunnolla oikein intervalli treenejä Kotiniemelle tulevalla tiellä jossa oli kunnon notkelma olin silloin fyysisesti aika hyvässä kunnossa niin nuoreksi.Urheilu urani jatkui myös sieltä päästyäni ja armeijan käytyäni ,et voisi sanoa että oli siitä ajasta jotain hyötyäkin joillekkin .Hyvää syksyn jatkoa kaikille niemellä teini nuoruutensa viettäneille.

      • Aikoja

        Tuohon aikaan Niemellä oli ainakin neljä kovaa juoksijaa: Pera O. Hanski E. Kake H. ja Kari P.


      • muistoja

        Oliko toi Pera O tumma .Käytiin Okkerlundin kanssa kisoissa?


      • muistoja

        Etu päässä me kierrettiin kasuri Kuikan kanssa kisoja.Okkerlundi oli muutamassa mukana kova hyppäämään pituuta .Tais tulla nuorten piirin mestaruus kisoissa toiseks joissa minä voitin kolmi ottelun nuorissa .


      • Aikoja
        muistoja kirjoitti:

        Oliko toi Pera O tumma .Käytiin Okkerlundin kanssa kisoissa?

        Kyllä Pera O. oli romani. Niemellä oli silloin kaksi muutakin romania: Lare H. ja Rami "Tynky" R. Muuten niminerkki "muistoja", olitko itse joku noista neljästä?


      • muistoja

        Rami oli se yksi kätinen? En ollut kukaan noista neljästä ja Ramin kanssa asuin hetken aikaa samassa huoneessa.


      • Aikoja

        Muistin väärin Ramin sukunimen, se alkoi T:llä eikä R:llä. Ramilta oli tosiaan irronnut se käsi sirkkelissä Järvilinnan vastaanottokodissa. Tuskin sai kaveri onnettomuudesta koskaan mitään korvauksia.


      • muistoja

        Tuli pieni muisti katkos ,oliko ne puntit ja paini matto kolmosessa vai kakkosessa,missä Helimäki kävi aina nostelemassa?


      • muistoja

        Kakkosen takana oli renkaat ja hieman alempana rekki tuli pyörittyä jättiläistä usein rekillä, ja renkailla tehtiin opsteekkiä.Päkä putos renkailta selälleen kerran, et häntä luu halkes


      • Lobotomia2
        muistoja kirjoitti:

        Tuli pieni muisti katkos ,oliko ne puntit ja paini matto kolmosessa vai kakkosessa,missä Helimäki kävi aina nostelemassa?

        Mun aikaan puntit oli kakkosen päässä ja molski oli ruokalan yläkerrassa. Paini harkat oli pakolliset kaksi kertaa viikossa, harjoiteltiin sillä nukella ja toisillamme.


      • muistoja

        minun aikaan taas molemmat oli kakkoseesa .Oli yks kova kaveri painimaan silloin olisiko ollut Pertsa Puhuttiin jotain himper mitallista jonka saivat erityisen lahjakkaat nuoriso painijat .Nimi voi olla väärä mut ajatus oikea.Oltiinko muuten Lobotomia tallilla yhtä aikaa työssä?


    • Aikoja

      Eiköhän se paini- ja punttisali ollut kakkosen päädyssä. Muuten, mieleeni kohosi yllättäen viideskin Niemen eturivin urheilijoista, Pekka K. !!!

      • muistoja

        Oikein muistit


      • muistoja

        On sulla hyvä muisti Aikoja .Mulla välähtää aina jotain yht äkkiä kun rupee muistelee niitä aikoja. En muista edes mikä oli mun kutsuma ja haukkuma nimi silloin?Oikeastaan olen muistellu vaan parempia hetkiä sieltä ja jättäny huonot muistot enemmin taka alalle.


      • muistoja

        Mulle tulee jostain muistojen syövereistä sellaiset kutsuma nimet itselleni kuin Peku tai Peeku ,liekkö niemen ajoilta?


      • Aikoja

        Minulle ei tule Niemeltä mieleen kumpaakaan. Peeku kyllä muistuttaa kahta Niemellä käytettyä kutsumanimeä, joista toinen oli Deeku ja toinen Tseeku. Deeku eli Mara H. oli se, jonka kanssa lähdin hatkaan toukokuussa 1962. Mutta emme päässeet kuin Juupajoelle, kun jäimme kiinni ja palautettiin. Onneksi ei jouduttu Leppäniemeen. Kyllähän Niemellä parempiakin hetkiä oli, mutta omalla kohdallani niitä alkoi olla vasta sielläolon viimeisenä vuotena, eli 1964.


      • muistoja

        Harmi ku ei muista omaa haukkama nimee enää edes.Oliko toi Mara kolmosen remontissa työssä .Muistelen et oltas kärrätty tiili murskaa pihalle .Tai sit se saatto olla myös Masa.mitäs sinä muistelet mikä olisi voinu olla .ja miks sua kutsuttiin silloin,oltiinko kavereita vai pelkästään tuttuja?


      • muistoja

        Deekusta mulle tulee mieleen sympaatinen kiharapäinen kaveri joka oli kolmosen räätälin verstaalla hömpän kanssa työssä tekivät meille housuja ?


      • muistoja
        muistoja kirjoitti:

        Harmi ku ei muista omaa haukkama nimee enää edes.Oliko toi Mara kolmosen remontissa työssä .Muistelen et oltas kärrätty tiili murskaa pihalle .Tai sit se saatto olla myös Masa.mitäs sinä muistelet mikä olisi voinu olla .ja miks sua kutsuttiin silloin,oltiinko kavereita vai pelkästään tuttuja?

        Tuli tuosta Masasta mieleen et hän teki niin kovasti töitä et rakennus miehet ois halunnu apottoida hänet, mini voi taas heitellä mut ajatus tämä.


      • muistoja

        Oiskohan pitäny kirjoittaa et adoptoida mut sama tarkoitus


      • Lexa-10
        Aikoja kirjoitti:

        Minulle ei tule Niemeltä mieleen kumpaakaan. Peeku kyllä muistuttaa kahta Niemellä käytettyä kutsumanimeä, joista toinen oli Deeku ja toinen Tseeku. Deeku eli Mara H. oli se, jonka kanssa lähdin hatkaan toukokuussa 1962. Mutta emme päässeet kuin Juupajoelle, kun jäimme kiinni ja palautettiin. Onneksi ei jouduttu Leppäniemeen. Kyllähän Niemellä parempiakin hetkiä oli, mutta omalla kohdallani niitä alkoi olla vasta sielläolon viimeisenä vuotena, eli 1964.

        Joopa joo, minä olin se jota "Tseekuksi" kutsuttiin, olen myös sama kaveri joka aloitin tämän Ketjun (Lexa-10) Oikea nimeni on Leo Ekqvist.


      • muistoja kirjoitti:

        Mulle tulee jostain muistojen syövereistä sellaiset kutsuma nimet itselleni kuin Peku tai Peeku ,liekkö niemen ajoilta?

        mä olin 74-75 peku


    • muistoja

      Ajeltiin tässä puoltoista kuukautta sitten niemellä molemmat tiet puomille asti ni olivat ihan samassa kunnossa kuin 55 vuotta sitten.Ois käyty puutarhalla mut oli silloin just kiinni.

    • MUISTOJA

      tuli mieleen sellainen juttu et olin kolmosen remontissa työssä .Kun läksin armeijaan -64 ni en saanu kaikkia tienaamiani rahoja mUkaan vaan lähettivät mulle inttiin rahaa kun pyysin.Päästyäni intistä -65 toukokuussa otin litteran vilppulaan ja kävin niemeltä hakemassa loput rahat mitä vielä oli jäljellä, nyt jälkeen päin mietin että mitenkähän paljon pimittivät itselleen toisten rahoja.Kävikö näin myös muille remontissa työssä olleille olis kiva tietää?

      • muistoja

        Asuin kaksi yötä siinä kakkosen vieras huoneessa ja syömässä kävin henkilökunnan puolella.Käytävässä oli lasi vitriinissä minun palkinto lusikoita esillä silloin sinne nekin jäi.Tapasin myös erään Kaakon joka oli tullu sinne takaisin intin jälkeen varmaan työhön tai muuten vaan kun ei kuulema ollut mitään paikkaa siviilissä,Et tasan ei käy onnen lahjat tässä elämässä!31


    • 1948

      Minäkin tapasin tuon Kaakon eli Kauko H:n monta kertaa viitisentoista vuotta sitten Malmilla, jossa se asusteli. Oli muistaakseni Niemen aikoihin kotoisin Iisalmesta. Yksi niistä sen ajan muista navettakundeista taisi olla Natsku eli Markus L. Tietääkseni kaveri sai Stadin Kurvissa puukosta ja kuoli 1977 jonkin riidan yhteydessä. Natsku taisi olla kotoisin Naantalista. Moni muukin Niemen kundi on kuollut väkivaltaisesti ja viinaan. Osa taas on itse syyllistynyt henkirikoseen. Kuten esim. Mara K. Kemistä, joka ampui aikanaan Tukholmassa poliisin. Moni meistä lusi enemmän tai vähemmän Niemen jälkeen, mutta onneksi on niitäkin, jotka alkoivat pikku hiljalleen rauhoittumaan ja ovat saaneet elämänsä järjestykseen.

      • muistoja

        Ai muistat kaakon eli pelikaanin.Minä kaako natsku ja kajo oltiin yhtäaikaa navetalla josta minä ja kaako päästiin tallille sit. Minulla onneksi ei ollu niemen jälkeen mitään linna kierrettä joten elämäni alkoi luistaa melko sutjakkaasti .Muutaman kerran olin avolaitoksessa lyhyen jakson -70 luvulla ei sen enenpää.Urheillessa ei tullu sotkeennuttua enää rikoksiin ja työssäkin kävin säännöllisesti et jotain on onnestanu niemen jälkeen. Hyvää syksyä kaikille sivuilla kävijöille jaksamista elämän poluilla!


      • muistoja kirjoitti:

        Ai muistat kaakon eli pelikaanin.Minä kaako natsku ja kajo oltiin yhtäaikaa navetalla josta minä ja kaako päästiin tallille sit. Minulla onneksi ei ollu niemen jälkeen mitään linna kierrettä joten elämäni alkoi luistaa melko sutjakkaasti .Muutaman kerran olin avolaitoksessa lyhyen jakson -70 luvulla ei sen enenpää.Urheillessa ei tullu sotkeennuttua enää rikoksiin ja työssäkin kävin säännöllisesti et jotain on onnestanu niemen jälkeen. Hyvää syksyä kaikille sivuilla kävijöille jaksamista elämän poluilla!

        Minä olin muutaman kerran linnassa Niemen jälkeen, mutta sitten 24 vuotiaana miehistyin, ja pääsin heilun kautta "pätemään". Hesarin urheilusivuilla ja urheiluruudussakin muutamia kertoja. Kolmessa lajissa kilpailin kaikkiaan, yksi suomenmestaruus tuli 1974.
        Nykyään täysin raittiina ollut jo 14 vuotta, myös ilman röökiä.


    • CJAd

      Hi
      Pahoitelen heti alkuun että suomenkielen taitoni ei ole enää kaikkein parhaimpia kun en sitä ole juuri puhunut kymeniin vuosiin Olin kotiniemessä joskus kuusikymenen luvun puolivälissä ja seitsemänkymenen alussa Muistaako kukaan sellaista poikaa jolta syttyi tallirakenus palaman ja jouduin Hämenlinan tutkintovankeuten josta tuotin takaisin kotiniemen ( todelisudesa se palo syttyi toisen pojan tupakasta ei minun) Talleilla oli silloin Elli niminen nainen töissä Minä karkasin sielltä ja sillä samalla matkalla olen edeleen Pääsin pohjois suomen kautta ruotsiin ja sieltä nykyiseen kotimaahani jonka kansalainen olen ollut jo vuodesta -76 lähtien ( se on oma tarinansa eikä kuulu tähän) Minulle on käynnyt hyvin sain hyvän koulutuksen ja työskentelen terveyden alala Kotiniemestä ei kyllä ole hyviä muistoja kävin kauvan aikoinani terapiassa että sain kaiikki me painajaismaiset muistot mielestäni Mutta olin oikeasa paikasa oikean aikan että tapasin ihmiset jotka pystyivät minua autamaan

      • dressing

        Hei! Muistan hyvin että joku poika oli tallin ylisillä ja se syttyi tuleen. Epäillyn tekijän nimen alkukirjaimet olivat T.M. Muistan kun kuuntelin juuri levyltä Led Zeppeliniä ja luulin ensin että palohälytyksen ääni tuli levyltä. Nainen nimeltään Elli, joka oli töissä navetassa, oli rakas äitini. Olen iloinen että voit hyvin ja olet saanut apua terapiasta. Hyvää jatkoa sinulle!


      • CJA
        dressing kirjoitti:

        Hei! Muistan hyvin että joku poika oli tallin ylisillä ja se syttyi tuleen. Epäillyn tekijän nimen alkukirjaimet olivat T.M. Muistan kun kuuntelin juuri levyltä Led Zeppeliniä ja luulin ensin että palohälytyksen ääni tuli levyltä. Nainen nimeltään Elli, joka oli töissä navetassa, oli rakas äitini. Olen iloinen että voit hyvin ja olet saanut apua terapiasta. Hyvää jatkoa sinulle!

        En tiennyt että Ellillä oli lapsia ainakaan hän ei koskaan niistä puhunut Elli oli hevosten hoitaja tai kouluttaja ja ne Nimikirjaimet muuten oli M.V ja se kenen tupakasta se syttyi kutsutiin Vänskäksi ( ei ole pikea nimi pojalle)


      • Anonyymi
        CJA kirjoitti:

        En tiennyt että Ellillä oli lapsia ainakaan hän ei koskaan niistä puhunut Elli oli hevosten hoitaja tai kouluttaja ja ne Nimikirjaimet muuten oli M.V ja se kenen tupakasta se syttyi kutsutiin Vänskäksi ( ei ole pikea nimi pojalle)

        Hei! Kävin tässä lukemassa näitä kirjoituksia pitkästä aikaan ja huomasin vastauksesi. Toden totta: tallin Ellillä ei ollut lapsia. Hän oli hyvä ystävä äitini kanssa, joka oli myös nimeltään Elli. Hän oli töissä navetan puolella. Minulle oli siis tullut ajatusvirhe lukiessani viestiäsi ja Ellit ja vellit menneet sekaisin :0) tv. nimimerkki Dressing


      • Anonyymi
        CJA kirjoitti:

        En tiennyt että Ellillä oli lapsia ainakaan hän ei koskaan niistä puhunut Elli oli hevosten hoitaja tai kouluttaja ja ne Nimikirjaimet muuten oli M.V ja se kenen tupakasta se syttyi kutsutiin Vänskäksi ( ei ole pikea nimi pojalle)

        Elli Pietarila oli ratsastuksen opettajana 60-luvun lopulla. Markku Venäläinen käsitteli tulta varomattomasti. Isäni oli raivona uteliaille töllistelijöille, jotka tukkivat koivukujan niin, etteivät paloautot meinanneet päästä perille.


    • muistoja

      No nyt se sitten tapahtui? Suomen valtio esitti jonkunmoisen Anteeksi pyynnön. Onhan sekin edes jotain meille kaltoin kohdelluille.Kiitos edes siitä!

    • MUISTOJA

      Luin tuon Palinin kirjan Katujen kasvatit.On siinä Kotiniemeltä aivan asiallista ja totuuden mukaista kirjoitusta ,mutta on siinä paljon myös kirjailijan omaa muistia ja fiktiota seassa.Esim urheilu suoritukset kentällä ovat kirjailijan keksimää. Juoksu rata oli kelvottomassa kunnossa pituus,hyppy paikka korjattiin kaakon ja opan kanssa ennen ku siinä pystyi edes hyppäämään,Toisaalta Pernasaaressa oli kesä kisat ja talvi kisat olivat taas Östensöössä joissa olin mukana. Mutt se siitä jokainen muistaa niin vanhat asiat kuin juistaa.Kaikille siunattua Joulun odotusta eläkää ihmisiksi!

    • Lexa-10

      Aika moni täällä ei osaa kertoa asioita totuudenmukaisesti. Totuus ei näissä muisteloissa ei voi vahingoittaa enää ketään, ei minua, eikä ketään muutakaan. Totuus rehellisyyksineen on ollut minun ympäristöni jo vuosikymmenet, ja viihdyn täällä.

    • Kim63

      Hei. Tunsiko kukaan Teppo nimistä poikaa (taisi raukka olla lievästi kehitysvammainen) joka oli alkuaan Sippolan koulukodissa muistaakseni vuosina 1978-79 ja josta siirrettiin johonkin toiseen poikakotiin (en muista minne) jossa sitten oli putkassa hirttäytynyt 14-15 vuotiaana??

    • pertsajahenkka

      Löytyisikö henkilöitä, jotka olivat Pernasaaressa 1978 - 1981 aikavälillä?

    • HJTE

      Tämä ketju on lexa aloittanut 6.1.08 eli 9 vuotta sitten. Paljon on varmaan kavereita poistunut " ilmavoimiin".
      Myös mina olin siellä ja useita vuosia kesti "puhdistautua" Kotiniemen paineista ja opeista. Tietoisesti olen työntänyt mielestäni ne muistot.
      Nyt kun nää kaikki luin läpi, niin tuli niin perhanan surullinen fiilis.
      Minut pelasti meri. Lähdin miltei suoraan merelle kun pääsin niemeltä. Seilasin muutaman vuoden ja hankin ammatin. Sitten tuli siinä välissä armeija, joka meni loistavasti ( tiesin tarkkaan kuinka poika/miesporukassa toimitaan) ja tulin ulos kessuna. Tarjosivat kouluttajan jobia armeijaan, mutta ei kelvannut ja lähdin takaisin merelle.
      Ammattini takia olen sitten pyörinyt ympäri maailmaa ja ollut suomasta pois vuosikymmenia.
      |Tuolla joku mainitsi kirjasta jonka Hönö on kirjoittanut. Voisiko joku kirjoittaa kirjan kaikki tiedot. IBSN numeron, kustantajan ja jos mahdollista osoitteen mistq sen voisi tilata.
      Olimme Karin kanssa kavereita ja asuttiin samassa kämpässä kolmosessa. Meistä tuli kaverin kovan tappelun jälkeen, Hän oli myös erityisen hyvä piirtämään. Jos elää niin sanokaa terveisiä tappelukaverilta.
      Monet muutkin teistä on tuttuja ja monia muistoja on.
      Toivotan kaikille parasta mahdollista ja piiiiitkää elämää. Itse täytän seuraavaksi 70.

    • Kasvatti

      HJTE, kysyit mistä voit tilata Kari Palinin kirjan KATUJEN KASVATIT. Ainakin näistä kahdesta se onnistuu:
      www. Suomalainen. com nettikauppa
      www. adlibris. com
      Kotiniemeä romaanissa käsitellään aika laajsti, n. 200 viimeistä sivua. Tosin tarinassa laitos on saanut nimekseen Ketoniemi, mutta paikka on juuri tuo Vilppulan kuuluisa onnela.

    • LLKK

      Tuolla ylempänä nimim. 1948 kertoi, että Niemeltä oli hatkaissu useampi kaveri kerralla talvella 1962. Jotkut epäilivät asian paikkansapitävyyttä. Mutta kun selasin Helsingin Sanomien Aikakonetta, löysin uutisen (31.3.1962 sivu 15) joka oli otsikoitu "Kotiniemen poikia jälleen karkuteillä". Siinä kerrottiin, että yöllä laitoksesta oli hatkannu samalla kertaa kuusi kaveria, ja että ne olivat murtautuneet Vilppulan tavarato Vankkaan ja pöllineet uudet vaatteet, röökiä ja rahaa. Onnistuneet kaiken lisäksi nousemaan vielä junaankin ja häipyneet pohjoisen suuntaan.
      Toisessa lehdessä (1.4.1962 sivu 27) kerrottiin, että kavereista neljä oli jäänyt kiinni Mikkelissä. Että aika lyhyeksi sekin retki näytti jäävän.

    • kirere

      Olin kotiniemellä 1949-1959 jolloin lähdin Armeijan harmaisiin.
      JOS ON kysymyksiä Opettaja Uolevi Kypostä voin vastata.

      • Moi, olen tämän kirjoitusalustan synnyttäjä Lexa 10, Niemellä tunnettiin "Tseeku" nimellä. Tulin Niemelle Lemmilän vastaanottokodista tammikuun alussa 1960. Pois pääsin kesäkuun alussa 1963, lähdin vapaaehtoisena (17 v) inttiin. Olen nykyään 72 v, ja vietän todella nautittavaa eläkeläisen mukavalla tavalla kiireistä aikaa.

        3.6.2018 tulee 9v siitä kun lopetin juomisen, join aika ajoin rajujakin putkia, röökistä pääsin eroon 31.12.2010. Asun syntymäkaupungissani Helsingissä, harrastan kesäisin melomista, pyöräilen paljon, ja talvisin pelaan aktiivisti 8-palloa naapurissa olevassa toimintakeskuksessa. Raittius on todellakin iloinen asia, ja elämä hymyilee, kun ei laita vastaan.


    • kasvatti

      Nimim. kirere, sinun täytyy olla jo (tai kohta) kahdeksankymppinen kaveri, koska jouduit Kotiniemelle 1949. Taisi tulla paikka tutuksi, jos olit siellä tosiaan kymmenen vuotta. Silloinhan oli johtajana pastori Salo, joka sai lemput vuonna 1959, kun tuli yleiseen tietoon, että se juoksutti kaveria auton edssä keppi hihojen läpi kuin variksenpelättimellä. Salohan löydettiin sitten vuonna 1966 Turun sataman terminaalista kuolleena; rekka oli ajanut yli. Itsemurha vai ei, se jäi lopullisesti selvittämättä. Sinun aikanasi kuoli ne kaksi kaveriakin, jotka olivat impanneet jotain myrkyllistä ainetta. Molemmat on haudattu Vilppulan hautausmaalle: heitä ei siis otettu kotipaikkakunnalle haudattaviksi. Itse olin Kotiniemellä 60-luvun puolella.

    • pottukukko

      eeköhän, tuo koulukoti oo jo loppuunkäsitelty, eli nyt hilijoo siitä. Ja piste.

    • ZXZX

      Hyvä "pottukukko", ei ole koulukotiaiheesta käsitelty kuin vasta alkua; paljon on vielä tulossa, korvauspuolikin on vielä alkumetreillä.

    • VuonteeX

      Missäs se Pernasaaren oma ketju on?

    • Anonyymi

      Tunnistaako kukaan seuraavien kundien nimiä Kotiniemeltä vuosilta 1960-64: Api, Shessman, Porin-piru, Heinilä, Maskotti, Japsi, Luppa, Anssi, Kostamo, Busi, Bruuno, Pappi, Jylhä, Oksanen, Rantala 2x, Tuittu, Leevi, Sohlman, Åkerlund, Terävä, Deeku, Brinkki, Pomo, Jallu, Kale M., Opa, Natsku, Härkönen O., Blunkka, Qvist, Ruotsalaisen broidit, Lindströmin broidit, Hanski E., Hönö, Komu, Kervinen, Karjalainen, Santtu, Klasu Pietarsaaresta, Klasu Stadista, Huhtala K., Meisseli, Ahlström T., Ström V., Tseeku, Riippi, Halme, Laine V., Lapinpoika, Kurki K., Masi, Karhunpää, Kiviniemi, Tappi, Vähä-aho K., Vaavi, Banjo, Hyytiäinen K., Rike, Broidi, Tirri, Kamina, Karjalainen, Karttunen, Kerttula, Pääkkönen V., Tahvo, Hedman L., Pietarinen, Kiiveri H., Reima E., Ykä T., Vänni, Suti, Jussi K., Jaalamaa K.
      Siinä joitakin mieleen tulleita. Toivottavasti mahdollisimman monella elämä on myöhemmin kääntynyt parempaan suuntaan!

      • Mulla on muutamia kuvia säästynyt Niemeltä, niissä muun muassa on Lappalainen, Bruuno, Kerttula, ja Riipin Jorma, joka oli mun paras kaveri, myös jälkenpäin siviilissä. Karvisen Anssi joka oli kakkosella kämppiksenäkin, Oksanen Tampereelta jne...

        "Tseeku"


    • Anonyymi

      Moi "Anonyymi", tunnistin lähes jokaisen nimen (myös omani: "Tseeku"). Olen siis tämän ketjun aloittaja Lexa-10, ja ajatuksena alunperin oli, että saisi jonkinlaisen tapaamisen aikaiseksi, eräänlainen luokkakokous, mutta alkoi näyttämään vaikealta nämä yhteystieto ja anonyymi asiat?
      Kiinnostaa tietää millä nimellä sinua kutsuttiin?

    • "Anonyymi", laitoin tuon edellisen viestin kirjautumatta sivulle, mutta mieleeni tuli parikin kysymystä; Missäpäin asustelet, ja onko sulla anonyymi s-postia?
      Itse asun Helsingin Myllypurossa, ja olisi mielenkiintoista päästä vaikkapa puhelimitse juttelemaan. Tarkoitukseni tälle sivulle oli alun alkujaan se, että saataisiin "luokkakokous" joukko koolle, mutta tuo nimettömyyden säilyttäminen on vaikeampi juttu?
      Oma elämäni on ollut kunnossa jo vuosikymmeniä, olen ja elän yleisesti hyväksyttyä elämää, jotkut kutsuu sitä normaaliksi elämäksi?

      Terveisin: Tseeku

      • Anonyymi

        Ymmärrän että sinua, Tseeku, kiinnostaa henkilöllisyyteni, mutta olen katsonut aiheelliseksi (monestakin syystä) pysytellä edelleen anonyymina. Sen verran voin sanoa, että kun sinä asuit kakkosessa, minä asuin vielä kolmosessa, joten tiemme eivät Niemellä sen lähemmin kohdanneet. Pääsit muistaakseni siviiliinkin paljon ennen minua. Hyvää jatkoa niin sinulle kuin muillekin entisille Niemen kundeille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että sinua, Tseeku, kiinnostaa henkilöllisyyteni, mutta olen katsonut aiheelliseksi (monestakin syystä) pysytellä edelleen anonyymina. Sen verran voin sanoa, että kun sinä asuit kakkosessa, minä asuin vielä kolmosessa, joten tiemme eivät Niemellä sen lähemmin kohdanneet. Pääsit muistaakseni siviiliinkin paljon ennen minua. Hyvää jatkoa niin sinulle kuin muillekin entisille Niemen kundeille!

        Anonyymi, ei minua sinänsä kiinnosta sinun eikä kenenkään muunkaan henkilöllisyys, mutta olisi kiva jutella ja muistella menneitä. Olen facessa kaverina samaan aikaan Niemellä olleen kanssa, ja aina silloin tällöin olemme soitellet, kerta pari vuodessa... Ja kuten tuolla olen pariinkin kertaan maininnut, tarkoitus oli alkujaan saada aikaiseksi kokoontuminen 1961-1963 Niemellä olleille tutuille.

        Minulle nimettömyys täällä ei ole mikään tärkeä asia. Olen kuitenkin suojannut itseni yleisesti kaikkiin rekistereihin niin, ettei tietojani anneta mistään tiedostoista. Autoni rekisteri muun muassa on OVH-170, mutta olen laittanut myös Trafiin eston nimeni ja osoitteen antamiseen. Jos kuitenkin jotain Nieleltä tuttua kiinnostaa ottaa minuun yhteyttä, vois vaikka Facen kautta viestitellä?

        Terveisin: Leo Ekqvist


    • Anonyymi

      ..kotikoulu, jo suljettu, ei enää kommentteja! . Ylläpitä tässä sanoo.

      • Anonyymi

        Sami Tuhkanen oli Niemellä v 73. Tunteeko kukaan? Eräs poika, ”Lissuksi” kutsuttiin, liekö pitkä letti syynä? Oli 70- luvun alussa myös. Pelasi lätkää. Silloin tulivat taloon ekat sivarit, Reutsalo oli toinen.


      • Anonyymi

        Minä tämän ketjun perustin, älä höpötä ylläpitäjästä.

        Niemellä ”Tseeku”
        Sivilissä ”Lexa”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sami Tuhkanen oli Niemellä v 73. Tunteeko kukaan? Eräs poika, ”Lissuksi” kutsuttiin, liekö pitkä letti syynä? Oli 70- luvun alussa myös. Pelasi lätkää. Silloin tulivat taloon ekat sivarit, Reutsalo oli toinen.

        Tuhkasen muistan hyvin vuodelta -74 kun sai ajaa ajokortin talon piikkin ja kun täytti 18v niin pääsi heti siviiliin.


    • Anonyymi

      mmmmmmm

    • Anonyymi

      Ihan tällee sivusta ilmoittamaan että 1974 ilmavoimiin siirtynyt vaarini oli ollut tuolla Kotiniemellä. Vaari oli synt 1901. Tuo laitos o perustettu 1902 luvulla. Mitään erillistä vuosilukua ei minulla ole tiedossa milloinka vaari ois tuolla ollut. Aatami Nukari oli vaarin nimi. Noita Suomen Sotia ei vaari käyny. Oisko hän joutunut palveluksesta kieltäytyjänä 1918 tonne laitokseen ?

      • Anonyymi

        Anonyymi, kyselit josko 1901 syntynyt vaarisi olisi joutunut Kotiniemelle 1918 kieltäydyttyään asepalveluksesta. Tuskinpa vain, sillä ei paikkaan muutenkaan sijoitettu 17-18-vuotiata, oli syyt mitkä tahansa. Sitten on sekin mahdollisuus, että vaarisi olisi ollut Kotinimellä potilaana, sillä siellä oli tietääkseni tuohon aikaan käytössä myös Valkoisen puolen sotasaairaala. Samoin toisen maailmasodan aikana laitoksessa toimi jokin sotasairaalan osasto.
        Vai oliko vaarisi todella kasvatuslaitoksen kasvatti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi, kyselit josko 1901 syntynyt vaarisi olisi joutunut Kotiniemelle 1918 kieltäydyttyään asepalveluksesta. Tuskinpa vain, sillä ei paikkaan muutenkaan sijoitettu 17-18-vuotiata, oli syyt mitkä tahansa. Sitten on sekin mahdollisuus, että vaarisi olisi ollut Kotinimellä potilaana, sillä siellä oli tietääkseni tuohon aikaan käytössä myös Valkoisen puolen sotasaairaala. Samoin toisen maailmasodan aikana laitoksessa toimi jokin sotasairaalan osasto.
        Vai oliko vaarisi todella kasvatuslaitoksen kasvatti?

        Moro. Tosiaan en tiedä minkä syyn takia vaarini oli ollut tuolla Kotiniemellä. Vuosilukuja ei ole tiedossa. Siis tarkkoja . Jos tuolta laitokselta on tehty joku kirja . Löytyiskös sitä kirjastoista ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moro. Tosiaan en tiedä minkä syyn takia vaarini oli ollut tuolla Kotiniemellä. Vuosilukuja ei ole tiedossa. Siis tarkkoja . Jos tuolta laitokselta on tehty joku kirja . Löytyiskös sitä kirjastoista ?

        Löytyy Kotiniemestä sellainen kirja kuin "Kotiniemen Kasvatuslaitos/Koulukoti", kirjoittanut Louise Siilasvuo, painettu 2005. Saatavana ainakin PIKI-kirjastoista.


    • Anonyymi

      Tänään oli Iltiksen nettisivuilla mielenkiintoinen juttu Vilppulan varavankilasta eli Kotiniemestä. Siinä oli mm. kuvia entisen koulukodin johtajan hulppeasta huvilasta, jossa nykyään asuu vankeja. Kuvassa eräs elinkautisvanki asustaa yhdessä huvilan huoneista, jonka "ikkunoista aukeaa upea järvimaisema". Naurattaa, kun muistelen omaa aikaani Kotiniemellä ja vertaan sitä tämän päivän vankeihin samassa paikassa. Vähän sanattomaksi vetää.

    • Anonyymi

      Koppp

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe