Opiskelija, vakkari, ensiasunto

poika__1985

Terve..

Olen tässä kuukauden päivät pohtinut seuraavaa asiaa.

Tarkoitus olisi ostaa tämä asunto, jossa vuokralla tällä hetkellä!

Aluksi olisin ostanut tämän yksiön ja viereisen yksiön ja remontoinut toimivan kasion. Mutta luulempa että lainan määrä olisi kohonnut liian korkealle.

Asunnon tiedot:
Yksiö, rivitalo, ulkoa kunnostettu, ovet vaihdettu. Taloyhtiöllä ei remonttisuunnitelmia tiedosa. Yhtiövastike 70€/kk. Vuokra 230€/kk käyttösähkö

Omat tiedot:

- Toistaiseksi voimassa oleva (vakituinen) työsuhde, yli vuoden kestänyt työssäolo. Ammatti Myyjä. Työnantajan mukaan töitä on tarjolla vähintään 3 vuodeksi eteen päin.

- Opiskelen samalla, korkeakoulu. Koulua takana 1,5 vuotta. Jäljellä 2-2,5 vuotta. Kurssirasite pienenee koko ajan. Työharjottelu onnistuu palkallisesti kyseisessä työpaikassa.

- Oikeutettu opintotukeen ja asumislisään.
- Oman asunnon myötä asumislisä lakkautetaan ja yhtiövastikkeeseen kela myöntää tukea.

Asunnon hinta n.19.000 - 24.000€

Haettu laina 40.000 (mahd. vähemmän)
- Opintolaina, joka kuitataan saadulla asuntolainalla.

Ensimmäinen oma asunto olisi kyseessä. Verohelpotus.

Palkka 600-1000 euroa nettona tuet. Kuussa n. 1200 euroa käteen.

Kulut: puhelin 28€/kk, netti 32€/kk, sähkö 15€/kk, tv-lupa 18€/kk, auto keskim. 50€/kk (vakuutus n. 420 €/vuosi) ja k-luotto max. 40/kk mutta tällä hetkellä 20 €/kk.

EI maksuhäiriöitä tai luottotietojen menetyksiä.

OP:n sivuilta:

Lainamäärä:

40 000,00 euroa

Laina-aika:

25 v

Kuukausierä:

228,05 euroa

odellinen vuosikorko:

4,9 %

Kuukausi erä kuitataan pelkällä opintotuella (n. 258€). Kuukausierä pienempi kuin vuokra.

1 X takaaja. Asunto lainan vakuudeksi (70%)
TAI VERTAA!

Lainamäärä:

40 000,00 euroa
Laina-aika:

20 v
Kuukausierä:

258,49 euroa (n. opintotuen verran!)

Todellinen vuosikorko:

5,0 %

Laitoin jo op:lle alustavaa infoa.. Yhteydenottoa odotellessa!

Miltä kuullostaa!< Kannattaako vaivata päätä ja pohtia!

Haluan maksaa sen reilut 230 euroa itselle (pankille) enkä turhaan vuokran antajalle!

Mutta kiitos ja jos omia kokemuksia niin tänne!

Terv. Marko

9

1460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkakierre

Kun vuokra on noinkin halpa, kannattaisi kyllä odottaa elämän vakiintumista. Tuskinpa sentään korkeakoulututkinnon jälkeen jäät tuolla palkalla myyjäksi. Eihän asuntokaan kallis ole, mutta mitäpä sillä teet jos työ kutsuu parin kolmen vuoden päästä muualle.

Valmistumisen ja todellisen työpaikan saannin jälkeen voit tehdä laskelmasi aivan uudelta pohjalta, jossa tärkein muutos on kaksinkertainen palkka. Sen sijaan omarahoitusosuutta voit ruveta kykyjesi mukaan säästämään jo nyt.

• ????????

Hienosti pohdittu, voisit vielä miettiä tuota laina-aikaa tai ainakin laskea kokonaiskoron osuuden kokolaina-ajalle. Korkokulut yhtiövastike ovat vuokrakuluihin verrattavissa.

Älä suotta hätäile. Tutki tilastoja, ikuista kasvua ei ole.

• opintotuen maksaja, eli

valtio (kela) haluaa tietää omaisuudestasi (asunto, vaikka pankki sen käytännössä omistaakin). omaisuuden määrä vaikuttaa tuen ja lainatakauksen määrään, eli luultavasti tukesi loppuvat noin pienillä asumiskuluilla, "omistaessasi" omaisuutta eli asunnon. Mitäs luulet, koko suomen opiskelijat kautta aikojen olisivat opintotuella "ostaneet" omaksi sinkkuboxinsa kela ja veronmaksajat maksumiehenä, mikäli se onnistuisi. Kuka vuokraa/lainoja "omista tuloistaan" maksaisi jos ei olisi pakko. Marssipas Kelaan ja kysy asiaa jottet ylläty p:n jäädessä käteen. Käytännössä, pankki kun lainahakemuksesi saavuttua päätöstä tehdessään selvittää tulosi/tulonlähteesi, ei myönnä sinulle edes noin pientä lainaa. Toki pikkulainan saa vanhempien takausta/omaisuutta vastaan, mutta se onkin eri asia. Vanhempasiko viimekädessä hoitavat vai minä veronmaksajana? Miten olit suunnitellut?

terv. vuonna 1999 paljon sinua enemmän palkkatyössä iltaisi/vkl tienannut opiskelija. Opintolainan sain jo maksettua pari vuotta sitten ja uuden lainan asuntoa vastaan otin...kasvahan sinäkin aikuiseksi.

• poika__1985

Hassu ajatella, että kun otan lainaa niin sinä sen maksaisit. Olen elämäni varrella, vaikka vasta 23 vuotias, saanut ja ottanut lainaa erinäisiin asioihin joita olen tarvinnut. Maksaminen ei ole minulle ollut ikinä ongelma. Sitä että jos miettii aina vain 5 tai 10 vuotta eteen päin, olisi aina enemmän ja enemmän säästössä. Itse elän nyt enkä kymmenen vuoden päästä.

En tiedä miksi muut asuvat vuokralla, ehkä he sitten odottavat. Kun valmistun niin en jää kyseiseen työpaikkaan, siinä olet oikeassa. Näin pientä lainaa kuitenkin käytännössä voin ja pystyn opiskeluajan maksamaan. Lyhennyskset ovat vuokraani pienemmät ja tiedän että lyhennän lainaani enemmänkin. Kuin sen tarvittavan määrän. Mitään en ole lyönyt kiinni ja tosiaankin vasta suunnittelen ja pohdin. Pankille on aika siellä sitten silmäni avautuvat mitä tehdä.

Jatkossa muuttaessani pois uuden työpaikan perässä on minulla mahdollista myydä asunto tai vuorata se. Tarkoitus onkin sopia pankin kanssa mahdollisista riskeistä, ongelmatilanteista sekä jutella kelan kanssa asiasta. EN tietenkään ota penniäkään lainaa jos minulla ei realistisia ja järkeviä mahdollisuuksia ole.

Uskon kuitenkin että asun vielä pitkään kyseisellä paikkakunnalla töitä tehden joko täällä tai naapurikunnassa.

Itse ainakin mietin asiaa omalta kannalta.

Edellytykset ovat kyllä kyseiseen lainaan. Ja jos pankissa pohtivat ja ovat negatiivisella kannalla ja kelasta sanotaan, että lopettavat tuet, niin enhän minä silloin mitää lainaa ole.

Käsittääkseni kela maksaa kyllä opintotukea, mutta ei siihen kuuluvaa asumislisää. Kuitenkin itse laskin kelan sivuilla että opintotuen lisäksi kela maksa yhtivastikkeen määrästä riippuen x määrän tukea sen maksamiseen.

Kelan opintotukilaskuri:

Ensimmäisen kysymysnäytön vastauksesi :    

(1)    Ikä: 23    
        (2)    Siviilisääty: muu, esim. naimaton    
        (3)    Lapsia: ei ole    
        (4)    Oppilaitos: korkeakoulu (yliopisto tai ammattikorkeakoulu)    
        (5)    Opiskelumaa: Suomi    
        (6)    Muut etuudet: ei mitään näistä
        (7)    Asumismuoto: oma tai puolison omistusasunto

Opintoraha     259,01     e/kk    opintorahan verotus
        Asumislisä    0,00     e/kk    omien tulojen vaikutus
        Opintolainan valtiontakaus    300,00     e/kk    lainan myöntäminen
        Opintotuki yhteensä    559,01     e/kk    opintotuen maksaminen

• Taivaanrannan velkoja
        poika__1985 kirjoitti:

Hassu ajatella, että kun otan lainaa niin sinä sen maksaisit. Olen elämäni varrella, vaikka vasta 23 vuotias, saanut ja ottanut lainaa erinäisiin asioihin joita olen tarvinnut. Maksaminen ei ole minulle ollut ikinä ongelma. Sitä että jos miettii aina vain 5 tai 10 vuotta eteen päin, olisi aina enemmän ja enemmän säästössä. Itse elän nyt enkä kymmenen vuoden päästä.

En tiedä miksi muut asuvat vuokralla, ehkä he sitten odottavat. Kun valmistun niin en jää kyseiseen työpaikkaan, siinä olet oikeassa. Näin pientä lainaa kuitenkin käytännössä voin ja pystyn opiskeluajan maksamaan. Lyhennyskset ovat vuokraani pienemmät ja tiedän että lyhennän lainaani enemmänkin. Kuin sen tarvittavan määrän. Mitään en ole lyönyt kiinni ja tosiaankin vasta suunnittelen ja pohdin. Pankille on aika siellä sitten silmäni avautuvat mitä tehdä.

Jatkossa muuttaessani pois uuden työpaikan perässä on minulla mahdollista myydä asunto tai vuorata se. Tarkoitus onkin sopia pankin kanssa mahdollisista riskeistä, ongelmatilanteista sekä jutella kelan kanssa asiasta. EN tietenkään ota penniäkään lainaa jos minulla ei realistisia ja järkeviä mahdollisuuksia ole.

Uskon kuitenkin että asun vielä pitkään kyseisellä paikkakunnalla töitä tehden joko täällä tai naapurikunnassa.

Itse ainakin mietin asiaa omalta kannalta.

Edellytykset ovat kyllä kyseiseen lainaan. Ja jos pankissa pohtivat ja ovat negatiivisella kannalla ja kelasta sanotaan, että lopettavat tuet, niin enhän minä silloin mitää lainaa ole.

Käsittääkseni kela maksaa kyllä opintotukea, mutta ei siihen kuuluvaa asumislisää. Kuitenkin itse laskin kelan sivuilla että opintotuen lisäksi kela maksa yhtivastikkeen määrästä riippuen x määrän tukea sen maksamiseen.

Kelan opintotukilaskuri:

Ensimmäisen kysymysnäytön vastauksesi :    

(1)    Ikä: 23    
        (2)    Siviilisääty: muu, esim. naimaton    
        (3)    Lapsia: ei ole    
        (4)    Oppilaitos: korkeakoulu (yliopisto tai ammattikorkeakoulu)    
        (5)    Opiskelumaa: Suomi    
        (6)    Muut etuudet: ei mitään näistä
        (7)    Asumismuoto: oma tai puolison omistusasunto

Opintoraha     259,01     e/kk    opintorahan verotus
        Asumislisä    0,00     e/kk    omien tulojen vaikutus
        Opintolainan valtiontakaus    300,00     e/kk    lainan myöntäminen
        Opintotuki yhteensä    559,01     e/kk    opintotuen maksaminen

Asunnon myyminen ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla kuten vaikkapa pörssiosakkeiden osalta. Myyntiaika saattaa olla kuukausia, kulut kohtalaisen korkeat ja välttämättä hintakaan ei vastaa toivottua.

Erityisen hankala tapaus on myydä pari vuotta omistettu velkainen asunto. Siinä käy hyvin helposti niin, että siihen mennessä säästetyt vuokrarahat katoavat näihin kitkatekijöihin.

Kovin realistiselta ei kuulosta sekään ajatus, että vastavalmistunut kaveri muuttaisi toiselle paikkakunnalle, ostaisi sieltä asunnon ja jättäisi samalla vielä 80-prosenttisesti velkaisen asunnon vuokralle 160 euron bruttokuukausituotolla. Tuollaisesta asunnosta ei ole hyötyä vakuutena eikä paljon iloa tulolähteenäkään.

• poika__1985
        Taivaanrannan velkoja kirjoitti:

Asunnon myyminen ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla kuten vaikkapa pörssiosakkeiden osalta. Myyntiaika saattaa olla kuukausia, kulut kohtalaisen korkeat ja välttämättä hintakaan ei vastaa toivottua.

Erityisen hankala tapaus on myydä pari vuotta omistettu velkainen asunto. Siinä käy hyvin helposti niin, että siihen mennessä säästetyt vuokrarahat katoavat näihin kitkatekijöihin.

Kovin realistiselta ei kuulosta sekään ajatus, että vastavalmistunut kaveri muuttaisi toiselle paikkakunnalle, ostaisi sieltä asunnon ja jättäisi samalla vielä 80-prosenttisesti velkaisen asunnon vuokralle 160 euron bruttokuukausituotolla. Tuollaisesta asunnosta ei ole hyötyä vakuutena eikä paljon iloa tulolähteenäkään.

Pohdin kyllä tuota juttua aika paljon. Että kun tässä vakkariduuni ja sit kämppä ja mieli isompaa.. Ei se toisaalta mahdoton ole jos asuu sen verran tässä et makssanut pois kokonaan... Ja eihän tuo vajaa 40.000 opiskelun jälkeen hirveä summa olettaen saavani ihan perus- (toiv. hieman parempaa) palkkaa kuukaudessa..

Mutta tosiaan. Kyselen kyllä tarkkaan mitä sanovat pankissa. ja pyydän tosin alustavaa tarjousta. En minä vielä aijo mitään päätöksiä tehä..

Sen tiedän että täällä on pulaa kyllä kämpistä. Remontoituna voisi kivasta rivarista saada ok hinnan eikä vuokrankaan tarvitse olla 200 euroa. Kuitenkin täällä päin vuokra-asuntojen vähyyden takia vuokrat alkavat n.350 euroa/yksiö..

Mutta katsotaan ja kerron mitä pankissa tapahtuu ja mitä siellä sanotaan.

Se on totta että kun laina on otettu ei siitä eroon pääse kuin lottovoitolla tai isolla perinnöllä.. molemmat yhä epätodennäköiset..

• ????????????
        poika__1985 kirjoitti:

Pohdin kyllä tuota juttua aika paljon. Että kun tässä vakkariduuni ja sit kämppä ja mieli isompaa.. Ei se toisaalta mahdoton ole jos asuu sen verran tässä et makssanut pois kokonaan... Ja eihän tuo vajaa 40.000 opiskelun jälkeen hirveä summa olettaen saavani ihan perus- (toiv. hieman parempaa) palkkaa kuukaudessa..

Mutta tosiaan. Kyselen kyllä tarkkaan mitä sanovat pankissa. ja pyydän tosin alustavaa tarjousta. En minä vielä aijo mitään päätöksiä tehä..

Sen tiedän että täällä on pulaa kyllä kämpistä. Remontoituna voisi kivasta rivarista saada ok hinnan eikä vuokrankaan tarvitse olla 200 euroa. Kuitenkin täällä päin vuokra-asuntojen vähyyden takia vuokrat alkavat n.350 euroa/yksiö..

Mutta katsotaan ja kerron mitä pankissa tapahtuu ja mitä siellä sanotaan.

Se on totta että kun laina on otettu ei siitä eroon pääse kuin lottovoitolla tai isolla perinnöllä.. molemmat yhä epätodennäköiset..

"Se on totta että kun laina on otettu ei siitä eroon pääse kuin lottovoitolla tai isolla perinnöllä.. molemmat yhä epätodennäköiset.."

Tuo taitaa olla monen velallisen nykyasenne, pankin vuokralaisuudeksikin sanottua ;)

• poika__1985
        ???????????? kirjoitti:

"Se on totta että kun laina on otettu ei siitä eroon pääse kuin lottovoitolla tai isolla perinnöllä.. molemmat yhä epätodennäköiset.."

Tuo taitaa olla monen velallisen nykyasenne, pankin vuokralaisuudeksikin sanottua ;)

kyllä kun tässä on punnittu niin laina jääkin ottamatta.. Osui tou komentti että kuinka jatkossa tän asunnon kanssa..

Päätin sittenkin säästää ja katsoa myöhemmin uudestaan. Eihän tämä elämä näinkään hassummin mene..

Syytän teitä jos alkaa kaduttaa :)

• itseltäni

jokunen vuosi (5 vuotta) sitten miksi maksan vuokraa 1300 eur/kk kun voisin maksaa vain 900 eur/kk (omassa).No nyt asun halvemmalla perheeni kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      109
      2740
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      29
      1331
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      98
      1176
    4. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1007
    5. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      997
    6. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      133
      958
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      843
    8. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      22
      673
    9. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      40
      668
    10. Tunnettujen vanhempien lapset, tv-sarja

Tunnettujen vanhempien lapset saa tv-sarjan. Juurihan yksi heistä oli MTV:ssä 6.5.26 kertomassa ettei halua julkisuutta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      632
    Aihe