hukassa

teidän kaltaisenne

Hei,

Kysymykseni on tyhmä, muttei provo, joiksi näitä yleensä moititaan.

Olen menossa kesällä naimisiin lestaadiolaisen miehen kanssa. Olen jo tehnyt sisäisen päätökseni ja selvittänyt mitä usko minulle merkitsee.

Nyt pelottavat nämä kaikki kirjoittamattomat säännöt, en uskalla kysyä poikaystävältäni asioita, koska hän kuittaa useimmat kysymykset tuhahtaen jotain että oppisin ajallaan. Pelkään aiheuttavani noloja tilanteita, tekeväni virheitä ja näyttäväni hassulta.

Olen ei lestaadiolaisesta perheestä, ja kaikki mitä olen lestaadiolaisuudesta kuullut on ivaa ja pilkkaa. Kukaan ei kerro mitä pitäisi ottaa huomioon kun menee seuroihin.

Saako koruja käyttää? Mitä koruja, meikkejä ei kai käytetä, saako kihlajaisiin meikata, tai häihin?

Tuntuu että joudun tarkkailemaan ahdistavuuteen asti muita seurakuntalaisia, enkä siltikään ole varma, tekevätkö tarkkailemani ihmiset kuten on toivottua, vai ovatko niitä jotka kulkevat seuroissa tavan vuoksi.

Lestaadiolaiset ovat aika sulkeutuneita, ainakaan kouluaikana en saanut heihin yhteyttä, vaan pitivät yhtä mieluimmin toistensa kanssa.

Miten ei lestaadiolaiset otetaan vastaan yhteisössä? Olen käynyt muutaman kerran seuroissa, mutta enemmän olen hämmentynyt kuin oppinut asioita.

5

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi maailmaa, niin siinä rajapinnassa syntyy hämminkiä.

      Tuleva miehesi opn nyt siinä polttopisteessä. Ymmärrän asian näin: Miehesi tuntee sisimmässään, etteivät kaikki "säännöt" ole järkeviä, mutta yhteisössä melko sitovia. Hänellä on luultavasti hyvin vaikeaa. Ensinnäkin selittää sinulle takapjuisia määräyksiä ja toisaalta ottaa vastaan sisäpiirin kummeksuntaa, jos "mokaat" jossain asiassa.

      Muutama vinkki. Älä käytä koruja, jos suinkin tulet toimeen. Meikkaa hyvin kevyesti. Käytä ylhäältä ja alhaalta peittäviä vaatteita. Ole niukkasanainen ja hymyile. Siunausta sinulle.

    • selvästi trolli

      Kysymyksesi ovat outoja ja epätodellisia.

      Jos todella olisit kihloissa jonkun lestan/hellun tms. et kysyisi näin lapsellisia.

      Ensinnäkin, lestadiolaisuus ei ole mikään Suomen valtiosta irrallinen saareke. Elävät kuten muutkin, suunnilleen samalla tavalla.
      Olethan tavannut tulevan miehesi vanhemmatkin!!

      Toiseksi, ei kukaan edellytä mitään tapoja - ei varsinkaan sellaiselta, joka on ns. "ulkopuolinen".

      Mitä ne tavat olisivat?
      Sinun pukeutumisesi on oma asiasi.
      Luulitko, että ovella on syyni?

      Olet todnääk. joku tutkimustyötä tekevä hyvin epäuskonnollinen.

      • Trollittaja taas asialla

        edes kihloissa lestamiehen kanssa, luulen. Jos olisi, ei tuollaisia kyselisi jos nyt jonkunkaan aikaa on styylannut ton miehen kanssa. Miä lienee utelija ulkopuolelta . Ainakaan minä en heittele helmiä sioille enkä päärlyjä koirain eteen.
        Jos joku todella on tekemässä niinkin ratkaisevaa askelta, että on menossa naimisiin jonkun lestadiolaisen kanssa, niin kyllä pitäis paremmin ja läheltä perehtyä tuohon lestadiolaisarvomaailmaan; kävisi kuuntelemassa seuroissa ja mahdollisisssa nuortenilloissa ja katselisi heidän elämäänsä ja käyttäytymistään. Siitä jo selviäisi paljon; täältä juorupalstalta ei saa todellista kuvaa ainakaan esikoislestadiolaisesta ajatusmaailmasta.


      • on aina trolli
        Trollittaja taas asialla kirjoitti:

        edes kihloissa lestamiehen kanssa, luulen. Jos olisi, ei tuollaisia kyselisi jos nyt jonkunkaan aikaa on styylannut ton miehen kanssa. Miä lienee utelija ulkopuolelta . Ainakaan minä en heittele helmiä sioille enkä päärlyjä koirain eteen.
        Jos joku todella on tekemässä niinkin ratkaisevaa askelta, että on menossa naimisiin jonkun lestadiolaisen kanssa, niin kyllä pitäis paremmin ja läheltä perehtyä tuohon lestadiolaisarvomaailmaan; kävisi kuuntelemassa seuroissa ja mahdollisisssa nuortenilloissa ja katselisi heidän elämäänsä ja käyttäytymistään. Siitä jo selviäisi paljon; täältä juorupalstalta ei saa todellista kuvaa ainakaan esikoislestadiolaisesta ajatusmaailmasta.

        minusta mitään lestadiolaisarvomaailmaa ei juurikaan ole. se on pelkkä myytti. kunhan on kristilliset arvot.
        Laestadiolaiset 1800-luvulla eivät juurikaan eroa muista heränneistä.
        Tietysti aivan jumalattomuuteen ratkenneilla on taas omat tapansa.


    • teutatess

      Tossa vihne sanoi pukeutumisesta, tiukasti alhaalta ja ylhäältä . Kyllä se pukeutuminen pitää olla siveää, myös navan seudulta . Ei mitään sellaista nykyistä krääsää .

      Tämä ei lestaadiolaiset , on tulossa uusi käytäntö joten he saavat huomioo .
      sitä ei ole paljon ollut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1775
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1385
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1187
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1008
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      987
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      923
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      808
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      185
      736
    Aihe