Lähetin Helsngin Sanomiin kirjoitukseni aidon tilamaidon saamiseksi ruokakauppoihin. Kirjoitus on tänään luettavissa Hesarin Mielipidepalstalla. Niille joille Hesaria ei tule, niin tässä alempana on kirjoitukseni kokonaisuudessaan.
"Tuntuu käsittämättömältä ettei Suomessa voi ostaa aitoa pastöroimatonta ja homogenoimatonta lehmän maitoa tavallisesta ruokakaupasta. Maitotiloilla on nykyisin erittäin korketasoiset käsittely- ja säilytysjärjestelmät, joten mitään syytä ei pitäisi olla tällaiseen kieltoon.
Myydäänhän kaupoissa monia elintarvikkeita joissa saattaa olla haitallisia bakteereja. Miksi siis vain maito on kiellettyjen listalla ja se pitää pastöroida ennen kauppaan toimittamista?
Kun maito pastöroidaan niin samalla maidosta tuhotaan kaikki hyödylliset bakteerit ja entsyymit. Kun maidosta vielä poistetaan rasva niin sitten menee myös kaikki vitamiinit, joita sitten lisätään jälkikäteen takaisin.
Toinen ihmetyksen aihe on se, että tilamaitoa saa kyllä ostaa vapaasti maitotilalta kun menee itse hakemaan.
Itse käyn ostamassa kaiken maidon suoraan luomutilalta mutta siinä tulee neljäkymmentä turhaa ajokilometriä. Samalla luomutilalla käy maitoa ostamassa perheenisä, jonka vaimo on laktoosi-intolerantikko eikä siten voi käyttää kaupan käsiteltyä maitoa, mutta aitoamaitoa hän voi huoletta käyttää. Samalla perheen lapset saavat samaa maitoa, koska vanhemmat haluavat suojella lapsiaan ettei heille tulisi äidin ongelmaa.
Aito lehmän maito on sitä paitsi erittäin terveellistä. Se on alkuperäisessä muodossaan ja siten täydellinen, luonnonmukainen elävä ravinto. Todellinen terveystuote.
Jos maitotilat voisivat toimittaa aitoa maitoa suoraan kauppoihin, tukisimme samalla maaseudun elävöittämistä."
Kari J. Mattila
Vantaa
Pastöroimaton maito kauppoihin
94
11953
Vastaukset
- ja antaisit
Vinkin tai linkin, mistä tiloilta voi käydä ostamassa käsittelemätöntä maitoa. Kiitos
- munafriikki
missä olisi pääkaupunkiseudulla lähin maatila mistä voisi ostaa kunnon kanamunia?
- JariJo
munafriikki kirjoitti:
missä olisi pääkaupunkiseudulla lähin maatila mistä voisi ostaa kunnon kanamunia?
Luomumunien saatavuus kaupoissa on nykyään hyvä. Sitten Tuusulassa on Lassilan tila, jolta voi ostaa joitakin luomutuotteita ja kananmunia (joita muistaakseni ei edes mainosteta luomuna). Kanojen oloihin voi itse tutustua, ainakin kesällä. Munien hinta oli muistaakseni aika kova.
munafriikki kirjoitti:
nimittäin Lassilan tilaa Tuusulassa. Ainakin voi tutustua minkälaisissa oloissa kanat siellä elävät.
http://www.lassilantila.fi/- T.epi
kj.mattila kirjoitti:
nimittäin Lassilan tilaa Tuusulassa. Ainakin voi tutustua minkälaisissa oloissa kanat siellä elävät.
http://www.lassilantila.fi/Lähdit sitten Tammelantorilta asti ostamaan ennen joulua:
Minäkin kävin Tampereella
Kirjoittanut: kj.mattila 22.12.2007 klo 19.18
"Tammelan torilla ostamassa kananmunia, joita Tepi kehui. Samalla näin Tepi-rassukan saapuvan Inva-Taksilla rollaattorinsa kanssa ja oli kyllä niin pyöreä kuin mies vain voi olla. Tuskin jaksoi edes liikkua, mutta olihan hänellä hoitaja mukana ettei sentään torille putoa."
Tosin, taisit nähdä MS-yhdistyksen väkeä. Joo, kyllähän nuo munien keltuaiset kissoille maistuu. Valkuainen, kun on kissoille haitaksi, kuten keltuainen ihmisille rasvan vuoksi.
- JariJo
Julkaisiko Hesari kirjoituksesi muuttamattomana? Jos ei, niin olisi kiva lukea myös julkaistu versio.
versio ja ei siihen paljon muutoksia tullut. Otsikon muuttivat ja joitain lähinnä stilistisiä korjauksia.
Tilamaito ruokakauppoihin
Tuntuu käsittämättömältä ettei Suomessa voi ostaa aitoa pastöroimatonta ja homogenoimatonta lehmän maitoa tavallisesta ruokakaupasta. Maitotiloilla on nykyisin erittäin korketasoiset käsittely- ja säilytysjärjestelmät, joten mitään syytä ei pitäisi olla tällaisen kiellon olemassaoloon. Myydäänhän kaupoissa monia elintarvikkeita joissa saattaa olla haitallisia bakteereja, miksi siis vain maito on kiellettyjen listalla ja se pitää pastöroida ennen kauppaan toimittamista. Kun maito pastöroidaan niin samalla maidosta tuhotaan kaikki hyödylliset bakteerit ja entsyymit. Kun maidosta vielä poistetaan rasva niin sitten menee myös kaikki vitamiinit, joita sitten lisätään jälkikäteen takaisin.
Toinen ihmetyksen aihe on se, että tilamaitoa saa kyllä ostaa vapaasti maitotilalta kun menee itse hakemaan. Miksi siis kaupasta ei, mutta tilalta kyllä? Itse käyn ostamassa kaiken maidon suoraan luomutilalta mutta siinä tulee turhia ajokilometrejä nejäkymmentä. Samalla luomutilalla käy maitoa ostamassa perheenisä, jonka vaimo on laktoosi-intolerantikko ja hän ei voi käyttää kaupan käsiteltyä maitoa, mutta aitoamaitoa hän voi huoletta käyttää. Samalla perheen lapset saavat samaa maitoa, koska vanhemmat haluavat suojella lapsiaan ettei heille tulisi samaa ongelmaa mikä äidillä on.
Aito lehmän maito on sitä paitsi erittäin terveellistä. Se on alkuperäisessä muodossaan ja siten täydellinen, luonnonmukainen elävä ravinto. Todellinen terveystuote. Kun maitotilat voisivat toimittaa aitoa maitoa suoraan kauppoihin, tukisimme samalla maaseudun elävöittämistä.
Kari J. MattilaKäsitin väärin. Aloituksessani on se julkaistu versio ja tämä myöhemmin lähettämäni on se alkuperäinen lähetys.
- on ihan
Itse Mattila. Katsokaa ovatko koskaan kirjoittaneet samalla minuutillakaan edes sattumalta.
Kun kysyy ja vastaa itse niin sa juttuja mitä haluaa.Säälittä jo. - palstaa seuraillut
on ihan kirjoitti:
Itse Mattila. Katsokaa ovatko koskaan kirjoittaneet samalla minuutillakaan edes sattumalta.
Kun kysyy ja vastaa itse niin sa juttuja mitä haluaa.Säälittä jo.Sehän on vain kaverusten keskinäinen sopimus. Mattila saa käyttää JariJoon henkilöyttä ja oikein avoimesti vielä kertoo Jarin koko nimen. Ettei kukaan epäilisi Jaria joksikin toiseksi. Jarilla on tehtävänä lähetellä linkkejä kuin tutkijana ikään, Mattila on sanavalmiina änkeämään joka paikkaan ja hoitaa Heikkilän sivujen linkityksen ja kirjamainokset täällä. Täällä liikkuu myös rekisteröimättömiä vhh:n vakiokannattijia, jotka käyttävät aina samaa nimimerkkiä, ja jotka voi olla muitakin tuolta karppaajien keskusteluista. Tämä vhh-palsta on yhden henkilön ja ortopedin perustaman kirjankustantamon mainosfoorumi. Jos ilmestyy kysyjiä, ne on Mattilan naamioituja sivupersoonia, joille Mattila itse vastaa. Näin saa paisutettua palstan viestimäärän vilkkaan näköiseksi, vaikkei yhtään tosikiinnostunutta olisi. Riittää kun on yksi kiinnostunut.
- ole sama henkilö
on ihan kirjoitti:
Kun kysyy ja vastaa itse niin sa juttuja mitä haluaa.Säälittä jo.Kari J. Mattila ja Jari Ristiranta ovat ihan oikeita henkilöitä, ja eri henkilöitä.
Yhtä fiksuja tosin molemmat. - kiitos, tää oli
ole sama henkilö kirjoitti:
Kari J. Mattila ja Jari Ristiranta ovat ihan oikeita henkilöitä, ja eri henkilöitä.
Yhtä fiksuja tosin molemmat.alkavan vuoden toistaiseksi hauskin väite:
"Yhtä fiksuja tosin molemmat."
- ymmärrä
Miten nämä ihmiset voivat menä hakemaan mitään tiloilta kun maalaiset huutavat naama punaisena että tulee tauteja?
Antavat vielä ihmisten käydä katsomssa eläimiäkin. - triplester
Uskon, että kyseessä on ensisijaisesti siitä, että kaupat sekä maidontuottajat voi investoida toimivaan logistiikkaan katkeamattomine kylmäketjuineen varsinkin jos kyseessä on erittäin herkkä ja menekiltään heikko tuote.
Myös tuotteen pakkaaminen hygieenisesti tulee olemaan yksi suuri ongelma. Suoraan tonkasta asiakkaan omaan astiaan myyminen ei tule enää tänä päivänä kysymykseenkään vaikka näin on toimittu viime vuosisadalla.
Hinta tulisi olemaan huikea ja menekin ollessa marginaalista, tuotteeseen ja sen vaatimiin erikoiskäytäntöihin ei enää yhdelläkään kauppaketjulla ole varaa. Kivijalkakauppojen aika on valitettavasti ollutta ja mennyttä.
Täysmaitoa rasvaisempi versio oli myynnissä vuosia sitten ja tuo meni jo kerman sekä täysmaidon välimaastoon. Tölkeissä sitä sai, mutta menkin ollessa olematon, poistettiin tuotannosta kokonaan.
Se, että minulla ei olisi tuota "raakamaidon" myyntiä mitään vastaan, päinvastoin. Olisi ihan miellyttävä testailla onnistuuko leipäjuuston valmistaminen sähköuunissa lainkaan. Olen valmistanut tuota joko loimuttamalla tai leivinuunissa. - Pöpöt viihtyvät tilamaidossa
Tässä on suunnilleen samoin kuin sosialismin kanssa. Näyttää paperilla ja idealistisissa puheissa hyvältä, mutta ei toimi käytännössä.
Toimii ainoastaan juuri kuten herra Mattila on kertonut, että hakee maidon lypsyaikaan, jolloin saa tuoretta maitoa ja käyttää maidon vuorokauden kuluessa.
Todellisuudessa se ei toimi näin, jos maidon kuljetus kauppoihin hoidetaan normaalilla logistiikalla. Maito ehtii pilaantua nopeasti, kun sitä ei ole pastöroitu. Lisäksi monikaan ei suostuisi ko. maitoa juomaan, kun siinä rasva nousee maidon pinnalle kalvoksi ja klimpeiksi.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että halukkaat hakevat maitonsa suoraan lypsytilalta. Yleisenä ratkaisuna ko. menettely ei käytännössä vain toimi. Pastöroidun ja pakatun maidon käytännön merkitys on siinä, että se säilyy useita päiviä pakkauksessaan viileässä pidettynä. Oma lukunsa on se, että olisiko maito ravintoarvoltaan parempaa, jos se vain pastöroitaisiin, mutta ei homegenoitaisi lainkaan.
Odottelen aidosti kiinnostuneena miten K.J. Mattila mainitut ongelmat ratkaisisi?- Apupapin papupata
kooteeällän ja lääketehtaiden huijausta, jolla saadaan lääkemyynti kasvuun. Oikeasti mitään pöpöjä ei ole vaan ihmiselle tulee tulehdus jos hän nauttii hiilihydraatin tai pari.
Ilmeisesti sinulla on se käsitys että maitotilalla lypsetään käsin ämpäriin ja maitoa säilytetään lämpimässä avoimessa saavissa jonne kaikki pöpöt iskee. Jokaisella tilalla on tankki jonne maito lypsykoneen kautta kulkee ja tankissa olevan maidon lämpötila on tarkkaan säädelty koska meijerit käyvät tyhjentämässä tuon tilatankin päivittäin.
Kerrottakoon, että haen viisi litraa kerrallaan koska tilamaito säilyy oikein säilytettynä ainakin 7 päivää jääkaapissa, joten ei se kauppaankaan toimitettuna pilaannu vaikka sitä ei ole pastöröitu.
Kyllä kaupan maitokin pilaantuu aikanaan, ei se pastörointi lisää sen maidon ikää, vaikka niin tietämättömänä kuvittelet. Valmistan tästä maidosta myös itse kefiiriä ja viiliä, joten ne taas säilyy hapatettuina kauemmin.
Ei se ole ongelma jos kerma nousee maidon pintaan kalvoksi, se vaan tarkoittaa sitä, että maito on sekoitettava ennen käyttöä niinkuin ennen tehtiin.
Kaupassa muuten myydään luomu kevytmaitoa, jota ei ole homogenoitu mutta kyllä pastöroitu.
Ei tarvitse ratkaista mitään ongelmaa kun ei sellaista ole.- triplester
kj.mattila kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla on se käsitys että maitotilalla lypsetään käsin ämpäriin ja maitoa säilytetään lämpimässä avoimessa saavissa jonne kaikki pöpöt iskee. Jokaisella tilalla on tankki jonne maito lypsykoneen kautta kulkee ja tankissa olevan maidon lämpötila on tarkkaan säädelty koska meijerit käyvät tyhjentämässä tuon tilatankin päivittäin.
Kerrottakoon, että haen viisi litraa kerrallaan koska tilamaito säilyy oikein säilytettynä ainakin 7 päivää jääkaapissa, joten ei se kauppaankaan toimitettuna pilaannu vaikka sitä ei ole pastöröitu.
Kyllä kaupan maitokin pilaantuu aikanaan, ei se pastörointi lisää sen maidon ikää, vaikka niin tietämättömänä kuvittelet. Valmistan tästä maidosta myös itse kefiiriä ja viiliä, joten ne taas säilyy hapatettuina kauemmin.
Ei se ole ongelma jos kerma nousee maidon pintaan kalvoksi, se vaan tarkoittaa sitä, että maito on sekoitettava ennen käyttöä niinkuin ennen tehtiin.
Kaupassa muuten myydään luomu kevytmaitoa, jota ei ole homogenoitu mutta kyllä pastöroitu.
Ei tarvitse ratkaista mitään ongelmaa kun ei sellaista ole.Eikö tässä olekaan mitään ongelmaa? Eikö kannata siinä tapauksessa ehdottaa tuota kauppoihin siirtymistä siellä Bisan tilalla. Saattavat olla jotakin mieltä myös tuolla.
Ennenkuin nimittelet ja arvostelet ihmisiä tietämättömiksi, kannattaa itse selvittää edes jonkinlaiset faktatiedot kuntoon.
Pastöroinnista tässä hieman. Lisää löytyy vaikka kuinka paljon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pastörointi triplester kirjoitti:
Eikö tässä olekaan mitään ongelmaa? Eikö kannata siinä tapauksessa ehdottaa tuota kauppoihin siirtymistä siellä Bisan tilalla. Saattavat olla jotakin mieltä myös tuolla.
Ennenkuin nimittelet ja arvostelet ihmisiä tietämättömiksi, kannattaa itse selvittää edes jonkinlaiset faktatiedot kuntoon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pastörointikirjoittajalle kun hän kuvitteli, että maito täytyy hakea heti lypsyn jälkeen ja käyttää nopeasti, ettei se pilaannu. Tilamaito siis säilyy jääkaapissa ainakin 7 päivää ja en usko, että avattu kaupan maitotölkki sen kauemmin säilyy juomakelpoisena. Nykyisi maitotiloilla hygieniataso on niin korkealla, että säilyvyys on pitkä.
Ainoa joka hyötyy pastöroimattoman maidon myyntikiellosta ovat meijerit. Nämä maksavat tuottajalle 36 senttiä litra ja jos tuottajalla olisi mahdollisuus myydä suoraan niin sehän olisi puuttumista meijerien bisnekseen. Minä maksan 80 senttiä tilamaitolitrasta ja tuottaja saa enemmän kuin meijerit maksavat. Tällä myyntikiellolla Valio ja Ingman pitävät tuottajat kurissa ja herran nuhteessa. Suuria meijereitä ei taas kiinnosta kuin volyymit, mutta eivät salli marginaalituotteiden myyntiä suoraan tiloilta kauppoihin.- koskaan
kj.mattila kirjoitti:
Ei tarvitse ratkaista mitään ongelmaa kun ei sellaista ole.kuullut listeriasta?
On muuten elämä pilalla, kun kunnon listeriatulehdus kunnolla iskee ihan terveeseen, aikuiseen ihmiseen. Koko loppuelämä. - ja uskoo kaiken
triplester kirjoitti:
Eikö tässä olekaan mitään ongelmaa? Eikö kannata siinä tapauksessa ehdottaa tuota kauppoihin siirtymistä siellä Bisan tilalla. Saattavat olla jotakin mieltä myös tuolla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/PastörointiMattila tutkii itse, kokeilee ja testaa.
siinä on vissi ero - se ole
ja uskoo kaiken kirjoitti:
Mattila tutkii itse, kokeilee ja testaa.
siinä on vissi erovähän sama asian kuin Nilsiän sheikin öljytehdas.
Tehhää itse tulee hyvää. - keitettiin
koskaan kirjoitti:
kuullut listeriasta?
On muuten elämä pilalla, kun kunnon listeriatulehdus kunnolla iskee ihan terveeseen, aikuiseen ihmiseen. Koko loppuelämä.Odottavaan äitiin jos listeria iskee, niin on useampikin elämä pilalla. Tilamaidon voisi kiehauttaa kotona ennen nauttimista!
- T.epi
kj.mattila kirjoitti:
kirjoittajalle kun hän kuvitteli, että maito täytyy hakea heti lypsyn jälkeen ja käyttää nopeasti, ettei se pilaannu. Tilamaito siis säilyy jääkaapissa ainakin 7 päivää ja en usko, että avattu kaupan maitotölkki sen kauemmin säilyy juomakelpoisena. Nykyisi maitotiloilla hygieniataso on niin korkealla, että säilyvyys on pitkä.
Ainoa joka hyötyy pastöroimattoman maidon myyntikiellosta ovat meijerit. Nämä maksavat tuottajalle 36 senttiä litra ja jos tuottajalla olisi mahdollisuus myydä suoraan niin sehän olisi puuttumista meijerien bisnekseen. Minä maksan 80 senttiä tilamaitolitrasta ja tuottaja saa enemmän kuin meijerit maksavat. Tällä myyntikiellolla Valio ja Ingman pitävät tuottajat kurissa ja herran nuhteessa. Suuria meijereitä ei taas kiinnosta kuin volyymit, mutta eivät salli marginaalituotteiden myyntiä suoraan tiloilta kauppoihin.Missähän ne faktat oli?? Sinähän kirjoitit vain omista kokemuksistasi ja huomioistasi. Missään ei näkynyt esim. bakteerimääriä sen 7 päivän jälkeen jne.
Älä sekoita mielipidettäsi ja faktaa. No, tosin, sinähän annoit itsellesi ravintotutkijan tittelinkin... - Kannattaa lukea
koskaan kirjoitti:
kuullut listeriasta?
On muuten elämä pilalla, kun kunnon listeriatulehdus kunnolla iskee ihan terveeseen, aikuiseen ihmiseen. Koko loppuelämä.Listeria on yksi mahdollinen ongelma mikä voi huonolla onnella seurata pastöroimattomasta maidosta eikä se liene ainoa vaara:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/
Ko. linkissä sanotaan mm. näin:
--
Yleiset suositukset
Kypsennä kaikki liha huolellisesti
Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syömistä
Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
Pese kädet, veitset ja leikkulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä ruokia
-- - kirjoita tonne
T.epi kirjoitti:
Missähän ne faktat oli?? Sinähän kirjoitit vain omista kokemuksistasi ja huomioistasi. Missään ei näkynyt esim. bakteerimääriä sen 7 päivän jälkeen jne.
Älä sekoita mielipidettäsi ja faktaa. No, tosin, sinähän annoit itsellesi ravintotutkijan tittelinkin...Hesariin? Sulla kun on niin loistavia kirjoituksia niin varmaan julkaisisivat niitä vaikka joka päivä. Pullollinen öljyä ja laardia voissa olis kovaa kamaa lehdessä
- kiehauttaa maitoa
keitettiin kirjoitti:
Odottavaan äitiin jos listeria iskee, niin on useampikin elämä pilalla. Tilamaidon voisi kiehauttaa kotona ennen nauttimista!
sama juttu kuin pastöroinnissakin. Siinähän kuumennetaan maito hetkeksi ja pilataan maito
- JariJo
Kannattaa lukea kirjoitti:
Listeria on yksi mahdollinen ongelma mikä voi huonolla onnella seurata pastöroimattomasta maidosta eikä se liene ainoa vaara:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/
Ko. linkissä sanotaan mm. näin:
--
Yleiset suositukset
Kypsennä kaikki liha huolellisesti
Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syömistä
Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
Pese kädet, veitset ja leikkulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä ruokia
--Raakamaidon myyntilupa voisi edellyttää, että pakkausteksteissä suositellaan etteivät esim. vanhukset ja raskaana olevat tuotetta käytä.
- JariJo
"hakee maidon lypsyaikaan, jolloin saa tuoretta maitoa ja käyttää maidon vuorokauden kuluessa"
Minulle kerrottiin tilalta, että maito säilyy 5 vrk. Pastöroitu tietysti säilyy jonkin verran pidempään, mutta toisaalta sen matka tilalta meijeriin ja edelleen kauppaan on pitkä. Raakamaidon ei tarvisi näin pitkää matkaa tehdä vaan se voitaisiin ideaalitilanteessa toimittaa suoraan lähellä olevaan kauppaan.
"monikaan ei suostuisi ko. maitoa juomaan, kun siinä rasva nousee maidon pinnalle kalvoksi ja klimpeiksi"
Kyllä tuo luomumaitokin näkyy kaupaksi menevän, vaikka sillä on sama ominaisuus. Ei se astian käänteleminen niin vaivalloista ole.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että halukkaat hakevat maitonsa suoraan lypsytilalta. Yleisenä ratkaisuna ko. menettely ei käytännössä vain toimi. "
Eihän siitä tarvitse yleistä saati sitten pakollista käytäntöä tehdä, mutta miksi ei voitaisi sallia raakamaidon myyntiä kaupassa pastöroidun maidon rinnalla? Kukin kuluttaja ja kauppias voisi itse tehdä päätöksensä. - triplester
JariJo kirjoitti:
"hakee maidon lypsyaikaan, jolloin saa tuoretta maitoa ja käyttää maidon vuorokauden kuluessa"
Minulle kerrottiin tilalta, että maito säilyy 5 vrk. Pastöroitu tietysti säilyy jonkin verran pidempään, mutta toisaalta sen matka tilalta meijeriin ja edelleen kauppaan on pitkä. Raakamaidon ei tarvisi näin pitkää matkaa tehdä vaan se voitaisiin ideaalitilanteessa toimittaa suoraan lähellä olevaan kauppaan.
"monikaan ei suostuisi ko. maitoa juomaan, kun siinä rasva nousee maidon pinnalle kalvoksi ja klimpeiksi"
Kyllä tuo luomumaitokin näkyy kaupaksi menevän, vaikka sillä on sama ominaisuus. Ei se astian käänteleminen niin vaivalloista ole.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että halukkaat hakevat maitonsa suoraan lypsytilalta. Yleisenä ratkaisuna ko. menettely ei käytännössä vain toimi. "
Eihän siitä tarvitse yleistä saati sitten pakollista käytäntöä tehdä, mutta miksi ei voitaisi sallia raakamaidon myyntiä kaupassa pastöroidun maidon rinnalla? Kukin kuluttaja ja kauppias voisi itse tehdä päätöksensä.Tuotetta ei kauppoihin saada jos se ei mene kaupaksi. Varsinkin jos kyseessä on tuoretuote jonka käsittelyyn olisi erityisesti kiinnitettävä huomiota sen herkkyyden vuoksi.
Ruotsissa Arla joutui poistamaan myös oman "vanhanajan maitonsa" olemattoman menekin vuoksi (kokonaismyynnistä 1%). Tuollaisella menekillä ei kannata missään nimessä investoida minkäänlaiseen logistiikkaan ja erikoisjärjestelyihin.
Rasvainen maku sekä korkea kalorimäärä ei ole ehkä parhaimpia myyntivaltteja näinä päivinä. - JariJo
triplester kirjoitti:
Tuotetta ei kauppoihin saada jos se ei mene kaupaksi. Varsinkin jos kyseessä on tuoretuote jonka käsittelyyn olisi erityisesti kiinnitettävä huomiota sen herkkyyden vuoksi.
Ruotsissa Arla joutui poistamaan myös oman "vanhanajan maitonsa" olemattoman menekin vuoksi (kokonaismyynnistä 1%). Tuollaisella menekillä ei kannata missään nimessä investoida minkäänlaiseen logistiikkaan ja erikoisjärjestelyihin.
Rasvainen maku sekä korkea kalorimäärä ei ole ehkä parhaimpia myyntivaltteja näinä päivinä.Ei kai mitään tarvitse pelkästään sen vuoksi kieltää, ettei kysynnän ja tarjonnan arvella kohtaavan? Sallittakoon raakamaidon myynti kaupassa. Jos ei mene kaupaksi, niin se on tuottajan, kauppiaan ja asiakkaan ongelma.
koskaan kirjoitti:
kuullut listeriasta?
On muuten elämä pilalla, kun kunnon listeriatulehdus kunnolla iskee ihan terveeseen, aikuiseen ihmiseen. Koko loppuelämä.Jos maito pitää pastöroida listeriavaaran eliminoimiseksi niin miksi kauppoihin toimitetaan raakoja vihanneksia ja ihmiset syövät niitä myös raakana?
- voi sairastua
JariJo kirjoitti:
Raakamaidon myyntilupa voisi edellyttää, että pakkausteksteissä suositellaan etteivät esim. vanhukset ja raskaana olevat tuotetta käytä.
kuka tahansa. Myös lapset tai vaikkapa piilevää flunssaa sairastava, laihduttava tai muutoin hieman alakunnossa oleva terve aikuinen. Yli puolelle listerioosiin sairastuvista jää koko loppuelämän ketäviä vakavia oireita esim. sisäelimin ja niveliin.
Maito on niin yleinen elintarvike, että on ymmärrettävää, ettei elintarviketeollisuus tai terveysviranomaiset uskalla sellaista riskiä ottaa. On ihan eri asia, jos ihminen itse ja riskit tietäen menee erikseen hakemaan maitoa suoraan luomulehmän utareesta. - kuuluu pestä
kj.mattila kirjoitti:
Jos maito pitää pastöroida listeriavaaran eliminoimiseksi niin miksi kauppoihin toimitetaan raakoja vihanneksia ja ihmiset syövät niitä myös raakana?
Listeriabakteereja ei ole itse vihanneksissa, vaan mullassa.
- myytävä
JariJo kirjoitti:
Eihän siitä tarvitse yleistä saati sitten pakollista käytäntöä tehdä, mutta miksi ei voitaisi sallia raakamaidon myyntiä kaupassa pastöroidun maidon rinnalla? Kukin kuluttaja ja kauppias voisi itse tehdä päätöksensä.luomumaito pastöroidaan.
voi sairastua kirjoitti:
kuka tahansa. Myös lapset tai vaikkapa piilevää flunssaa sairastava, laihduttava tai muutoin hieman alakunnossa oleva terve aikuinen. Yli puolelle listerioosiin sairastuvista jää koko loppuelämän ketäviä vakavia oireita esim. sisäelimin ja niveliin.
Maito on niin yleinen elintarvike, että on ymmärrettävää, ettei elintarviketeollisuus tai terveysviranomaiset uskalla sellaista riskiä ottaa. On ihan eri asia, jos ihminen itse ja riskit tietäen menee erikseen hakemaan maitoa suoraan luomulehmän utareesta.myös kasviksista ja lihasta. Nekin ovat niin yleisiä elintarvikkeita että miksi niissä viranomaiset uskaltavat ottaa riskiä? Niitä kuitenkin toimitetaan raakana ja käsittelemättöminä kauppoihin ja on sitten käyttäjän vastuulla miten niitä käsittelee.
Huono peruste maidon pastöroinnille.- raakaa lihaa
kj.mattila kirjoitti:
myös kasviksista ja lihasta. Nekin ovat niin yleisiä elintarvikkeita että miksi niissä viranomaiset uskaltavat ottaa riskiä? Niitä kuitenkin toimitetaan raakana ja käsittelemättöminä kauppoihin ja on sitten käyttäjän vastuulla miten niitä käsittelee.
Huono peruste maidon pastöroinnille.tai multaisia vihanneksia. Sen sijaan maito kaadetaan yleensä sellaisenaan suoraan lasiin. Siinä on todellakin eroa.
Jälleen kerran oletat, että jokainen kuluttaja on idiootti, joka ei osaa ostaa terveellistä ruokaa, ei pestä niitä tuotteita jotka tulee pestä, ei ajatella yhtään itse. Jos ja kun olet kertonut itse aikoinasi tehneesi niin, ei se tarkoita, että kaikki muut olisivat samanlaisia. - sen listerian
JariJo kirjoitti:
Ei kai mitään tarvitse pelkästään sen vuoksi kieltää, ettei kysynnän ja tarjonnan arvella kohtaavan? Sallittakoon raakamaidon myynti kaupassa. Jos ei mene kaupaksi, niin se on tuottajan, kauppiaan ja asiakkaan ongelma.
takia. Kasvikset voidaan pestä, liha voidaan kypsentää, maito taas on maitoa. Riski on maidolla siis huomattavasti suurempi. Mitä tulee keittämiseen, niin kuumentaminen on aina kuumentamista ja ravintoarvo heikkenee.
- JariJo
voi sairastua kirjoitti:
Maito on niin yleinen elintarvike, että on ymmärrettävää, ettei elintarviketeollisuus tai terveysviranomaiset uskalla sellaista riskiä ottaa. On ihan eri asia, jos ihminen itse ja riskit tietäen menee erikseen hakemaan maitoa suoraan luomulehmän utareesta.Riisin syönti on yhteydessä kasvaneeseen kakkostyypin diabeteksen riskiin, eli se voi ajan myötä aiheuttaa parantumattoman sokeriaineenvaihdunnan sairauden. Silti sitä saa myydä. Eläinrasvaa ja sokeriakin saa myydä, vaikka aika monen mielestä jompi kumpi on haitallista.
- Eri ruokavalioiden
JariJo kirjoitti:
Riisin syönti on yhteydessä kasvaneeseen kakkostyypin diabeteksen riskiin, eli se voi ajan myötä aiheuttaa parantumattoman sokeriaineenvaihdunnan sairauden. Silti sitä saa myydä. Eläinrasvaa ja sokeriakin saa myydä, vaikka aika monen mielestä jompi kumpi on haitallista.
pitkäaikaisvaikutuksia - joista VHH:n kohdalla ei ole edes tietoa - ei voi millään verrata akuuttiin, yhdellä nautintakerralla saatavaan myrkytysriskiin, joka on tiedossa, ja josta voi seurata erittäin vakava sairaus tai jopa kuolema.
Hieman kohtuutta, pyydän. - JariJo
myytävä kirjoitti:
luomumaito pastöroidaan.
Se liittyy homogenointiin (tai sen tekemättä jättämiseen), ei pastörointiin. Luomumaitoa ei ole homogenoitu.
- JariJo
sen listerian kirjoitti:
takia. Kasvikset voidaan pestä, liha voidaan kypsentää, maito taas on maitoa. Riski on maidolla siis huomattavasti suurempi. Mitä tulee keittämiseen, niin kuumentaminen on aina kuumentamista ja ravintoarvo heikkenee.
On kahdenlaista koulukuntaa. Toisen mielestä kaikki bakteerit täytyy minimoida. Toisen mielestä hyvä immuniteettisuoja on tärkeintä. Jos pelkää kaikenlaisia bakteereja, ei voi lopulta syödä juuri mitään. Kuumennus voi tappaa bakteereja mutta samalla yleensä heikentää ravintoarvoa.
Kannattaisitko kuumentamattomien kalatuotteiden, esim. kylmäsavulohi, asettamista myyntikieltoon? - on muuten
kj.mattila kirjoitti:
Jos maito pitää pastöroida listeriavaaran eliminoimiseksi niin miksi kauppoihin toimitetaan raakoja vihanneksia ja ihmiset syövät niitä myös raakana?
yhdyssana. Millä alalla olitkaan?
- jotain kokemusta
kj.mattila kirjoitti:
Mul oli n 15 v sitten joku karmea niveltauti. Mua tutkittii kyllä ihan Meilahen klinikalla, etsittii jotain lihastautii. Tarkistettii ettei ollu puutiäisen tartuttama tauti, joka on myös hirveiden särkyjen kanssa elämistä. Oli lihasentsyymit koholla ja joku ihme myopatia se kuulemma oli. Nivelkivut jatkui vaan, enkä saanu sen selvempää hoitoa, käskettiin vaa syödä särkylääkkeitä. Kun ei lekuri muuta keksiny, sanoi että mul on fibromyalgia, mutta jokuhan sen aiheutti. Edellen on varsinki sateella kamala olo kun joka paikkaa särkee. Se tauti oli mikätahansa jäi muhun. Epäilin itse että tutkimukset vaa jätettii puolitiehe.. sanon vaa että ku krooniset nivelsäryt saa, elämä on yhtä helvettiä. On ne kyllä vähä helpottanu viimesen 5 tai 8 vuoden aikana. Mutta mä sain sen kai jostain Virosta, kun olin siellä just vähä alle vuosi sitten käyny. OLi mul helikobakteerikin, mutta pirulliset säryt ne oli. Tuntu että jalat ei kestä, etten jaksa kävellä ku kymmenen metriä bussiin ja töihin.
JOt hankkikaa vaan sellanen kiva listeria ittelle! Loppu elämänne kuluu vaivoja lääkites. - jotain kokemusta
jotain kokemusta kirjoitti:
Mul oli n 15 v sitten joku karmea niveltauti. Mua tutkittii kyllä ihan Meilahen klinikalla, etsittii jotain lihastautii. Tarkistettii ettei ollu puutiäisen tartuttama tauti, joka on myös hirveiden särkyjen kanssa elämistä. Oli lihasentsyymit koholla ja joku ihme myopatia se kuulemma oli. Nivelkivut jatkui vaan, enkä saanu sen selvempää hoitoa, käskettiin vaa syödä särkylääkkeitä. Kun ei lekuri muuta keksiny, sanoi että mul on fibromyalgia, mutta jokuhan sen aiheutti. Edellen on varsinki sateella kamala olo kun joka paikkaa särkee. Se tauti oli mikätahansa jäi muhun. Epäilin itse että tutkimukset vaa jätettii puolitiehe.. sanon vaa että ku krooniset nivelsäryt saa, elämä on yhtä helvettiä. On ne kyllä vähä helpottanu viimesen 5 tai 8 vuoden aikana. Mutta mä sain sen kai jostain Virosta, kun olin siellä just vähä alle vuosi sitten käyny. OLi mul helikobakteerikin, mutta pirulliset säryt ne oli. Tuntu että jalat ei kestä, etten jaksa kävellä ku kymmenen metriä bussiin ja töihin.
JOt hankkikaa vaan sellanen kiva listeria ittelle! Loppu elämänne kuluu vaivoja lääkites.Olin Etelä-Virossa joskus vuonna 92 suunnilleen ja me oltiin virolaisen perheen vieraana viis päivää, syötii heidän ruokiaan ja juotiin kaivosta haettuu vettä. KÄytii myös maisemia kattelemas ja syötii baareissa. Juomana oli baarin omatekoista mehuu. Mähän saatoin saada siell jonkin ärhäkän helikon mut en ollu muuten kipee sen jälkeen ku että nivelet alko särkeen. Tai sit se tuli työpaikalta jostai homeisesta hormista, jossa oli ollu vesivahinko. Enempi epäilen sitä Viron reissuu, vaikken mä heitä haluu syyllistää, mut ku eihän me olla totuttu niiden bakteereihin. Luulin yhes vaihees että joudun jäämää sairaslomalle, nii kipee olin. Jaksoin kuiteski nipin napin käydä työssäni, mut sellaset rankat työpäivät ku oli paljo hommaa jalkojen päällä oli helvettii. Piti salata ne vaivat, ettei annettu potkui. Siitä vaa nauttikaa sitä maittoo bakteerien kera, nii ei käy aika pitkäks. Elämäs on sitte sisältöö ---
- Veijo
JariJo kirjoitti:
Riisin syönti on yhteydessä kasvaneeseen kakkostyypin diabeteksen riskiin, eli se voi ajan myötä aiheuttaa parantumattoman sokeriaineenvaihdunnan sairauden. Silti sitä saa myydä. Eläinrasvaa ja sokeriakin saa myydä, vaikka aika monen mielestä jompi kumpi on haitallista.
"Eläinrasvaa ja sokeriakin saa myydä, vaikka aika monen mielestä jompi kumpi on haitallista. "
Eläinrasvan voi huoletta tänäpäivänä tiputtaa listasta "terveydelle vaarallista" pois. - Tumppi1500
nopeasti! Haen itse maidon suoraan tilalta, yleensä10 litraa kerralla ja se säilyy 8 vuorokautta, eli viimeisimmätkin pisarat ovat hyvän makuisia! Maito-astian kun ravistaa ennen käyttämistä, niin eipä ole niitä klimppejäkään siinä...
- Lypsyaika
Otetaanpa taas faktoja. Finelin mukaan 100g tilamaitoa sisältää 71kcal jolloin litrassa on yhden kokonaisen aterian verran kaloreita. Jos aamiaisesi koostuu munakokkelista kermalisäyksellä sekä siankyljellä sekä kermakahvilla, alkaa olemaan tuossa jo aivan törkeä määrä kaloreita eikä sisällä vielä ainoaakaan hedelmää eikä kasvista? Terve ruokavalio?
Ja sitten se toinen puoli. Tilamaidossa kuten myös täysmaidossa on 4.8g hiilihydraattia per 100g. Taas on tuo pelkkä juoma hiilarilähteenä jo niin suuri, ettei tuon maidon lisänä saisi nauttia ainoatakaan nanaogrammaa hiilaria jos todella ilmoittaa olevansa VHH:lla.
Ja sitten eräs asia. Tuonkaltainen maidon hölvääminen on häiriöllistä ja sairaalloista. Ei millään lailla normaalia suhtautumista ravintoon ja ruokaan.
Energiankulutus päivät pitkät netissä surffaillen ja päivystäen ei edellytä pelkältä päivittäiseltä juomalta erillisen aterian energianmäärää. Tuskin teet fyysistä työtä.- ihmettelevä vhh
Jos juo litran päivässä maitoa niin se on 48g hiilareita.Kyllä siihen toisen mokoman voi vielä syödä varsinkin jos ne ottaa kasviksista ja silti on vhh:lla. Hedelmiä taas ei muutenkaan suosita vhh:lla. Noista sun kaloreistasi en ymmärrä mitään kun vhh:lla ei lasketa kaloreita.
- Rilikki
Missäs linkki siihen Iltalehden juttuun, jossa väsähtänyt mies tallustelee?? Olisit senkin laittanut juttuun.
Mutta jutusta, miksi pitäisi ostaa testaamatonta, mahdollisesti bakteerien saastuttamaa maitoa?? Ja varsinkin kauhealla määrällä rasvaa, hyi ja maistuukin ihan kaamean pahalle...- pitäisi?
"miksi pitäisi ostaa...?"
Onko joku vaatinut sinua ostamaan? Jos joku muu haluaa ostaa pastöroimatonta maitoa, miksi sinulla pitäisi olla asiaan mitään sanomista?
"...kauhealla määrällä rasvaa, hyi ja maistuukin ihan kaamean pahalle..."
Sinä olet tuota mieltä, eikä kukaan yritäkään kieltää oikeuttasi mielipiteeseesi. Saavatko muut päättää itse, mitä mieltä ovat pastöroimattomasta maidosta?
Vai pitäisikö kaikkien muiden syödä ja juoda ainoastaan niitä ruokia ja juomia joista sinä pidät? Jos kuitenkin muut saavat vapaasti päättää syömisistään ja juomisistaan, niin miksi sinun pitää puuttua tähän maito-asiaan siihen tyyliin kuin vain sinun valintasi olisi oikea?
Mistä muuten johtuu tuo, jopa sairaalloinen kiinnostuksesi siitä, millaista maitoa muut juovat? http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml
Täytyy nyt vähän valistaa tietämätöntä. Minä ostan tilamaitoa samasta tankista josta Valio hakee omat maitonsa ja se varmasti ei ole tarkastamatonta eikä bakteerien saastuttamaa. Jos se kelpaa Valiolle niin kelpaa kyllä minullekin. Valio saa sitten teollisesti muokata omaa raaka-ainettaan mielin määrin poistamalla siitä kaikki terveelliset ainesosat ja juottaa sen Rilikin kaltaisille rasvakammoisille. Minä juon maitoni luonnollisessa muodossa enkä suostu juomaan mitään rasvatonta maitojauheella värjättyä vettä. Hyi!- maidossasi
kj.mattila kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml
Täytyy nyt vähän valistaa tietämätöntä. Minä ostan tilamaitoa samasta tankista josta Valio hakee omat maitonsa ja se varmasti ei ole tarkastamatonta eikä bakteerien saastuttamaa. Jos se kelpaa Valiolle niin kelpaa kyllä minullekin. Valio saa sitten teollisesti muokata omaa raaka-ainettaan mielin määrin poistamalla siitä kaikki terveelliset ainesosat ja juottaa sen Rilikin kaltaisille rasvakammoisille. Minä juon maitoni luonnollisessa muodossa enkä suostu juomaan mitään rasvatonta maitojauheella värjättyä vettä. Hyi!on tosiaan juuri ne samat bakteerit kuin samasta tankista Valion tankkiin menevässä maidossa. Pastöroimalla Valio sitten poistaa omasta maidostaan mm. mahdollisen listerian. Joka sinun maitoosi jää.
- aälsdktji
Puuttuisin tuohon laktoosiasiaan.
Mikäli pastöroitu maito aiheuttaa ongelmia, mutta pastöroimaton ei, ei kyse ole laktoosi-intoleranssista.
Laktoosi-intoleranssi on geeniperäinen ominaisuus ja tarkoittaa sitä, että on maitosokerin eli laktoosin imeytymishäiriö. Laktoosia on myös vastalypsetyssä maidossa, joten jos se sopii, niin silloin vatsa kestää laktoosia ja vatsavaivojen syitä pitää alkaa etsiä muualta.
Finelin mukaan tila- tai raakamaidossa on 4,8 grammaa laktoosia eli tasan saman verran kuin kaupan kevytmaidossakin.tekemään diagnooseja tuntematta ihmisiä ja tilanteita. Jos lääkäri on todennut laktoosi-intoleranssin niin se on sitä. Sen verran minäkin vielä luotan lääkäreihin, etteivät he tällaisissa asioissa erehdy vaikka ravitsemuksesta eivät mitään tiedäkään.
Vai oliko kirjoituksesi tarkoituksena olla provovastaus kirjoitukseeni kun tunnetusti vihaat minua yli kaiken.
Oletkin pitänyt tätä sivupersoonanimimerkkiäsi naftaliinissa jo jonkin aikaa, mutta olin ihan varma, että joku päivä se sieltä kaivetaan esille häiriköimään.- lääkäri tehnyt
kj.mattila kirjoitti:
tekemään diagnooseja tuntematta ihmisiä ja tilanteita. Jos lääkäri on todennut laktoosi-intoleranssin niin se on sitä. Sen verran minäkin vielä luotan lääkäreihin, etteivät he tällaisissa asioissa erehdy vaikka ravitsemuksesta eivät mitään tiedäkään.
Vai oliko kirjoituksesi tarkoituksena olla provovastaus kirjoitukseeni kun tunnetusti vihaat minua yli kaiken.
Oletkin pitänyt tätä sivupersoonanimimerkkiäsi naftaliinissa jo jonkin aikaa, mutta olin ihan varma, että joku päivä se sieltä kaivetaan esille häiriköimään.diagnoosin? Oletko nähnyt sen?
No, kaikenlaisia puoskareita sitä näköjään mahtuu Suomeenkin. - aälsdktji
kj.mattila kirjoitti:
tekemään diagnooseja tuntematta ihmisiä ja tilanteita. Jos lääkäri on todennut laktoosi-intoleranssin niin se on sitä. Sen verran minäkin vielä luotan lääkäreihin, etteivät he tällaisissa asioissa erehdy vaikka ravitsemuksesta eivät mitään tiedäkään.
Oletkin pitänyt tätä sivupersoonanimimerkkiäsi naftaliinissa jo jonkin aikaa, mutta olin ihan varma, että joku päivä se sieltä kaivetaan esille häiriköimään.mutta sen voin kertoa, että tuo vainoharhaisuutesi syö asialtasi lopunkin uskottavuuden.
Jos sinä et tiedä, mitä laktoosi-intoleranssi tarkoittaa, niin älä kuitenkaan viestintuojaa ammu.
Tarkista seuraavalla kerralla faktat, niin ehkä joku hölmö vielä joskus ottaa juttusi tosissaan.
Tässä sinulle vielä lisäinfoa aiheesta: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1992,1980
http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi
http://www.poliklinikka.fi/?page=1657847&id=9461163
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=hypolaktasia&p_artikkeli=dlk00038
www.maitojaterveys.fi/tiedostot/maitotieto02.pdf
www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2004b4.pdf - sinä tässä
kj.mattila kirjoitti:
Oletkin pitänyt tätä sivupersoonanimimerkkiäsi naftaliinissa jo jonkin aikaa, mutta olin ihan varma, että joku päivä se sieltä kaivetaan esille häiriköimään.laktoosi-intoleranssi asiassa uskot lääkäriä, mutta vhh:ssa et usko, yritä nyt vihdoin päättää uskostasi. Kovin on valikoivaa tuo sinun luottamuksesi lääkäreihin, suorastaan naurettavaa!
aälsdktji kirjoitti:
mutta sen voin kertoa, että tuo vainoharhaisuutesi syö asialtasi lopunkin uskottavuuden.
Jos sinä et tiedä, mitä laktoosi-intoleranssi tarkoittaa, niin älä kuitenkaan viestintuojaa ammu.
Tarkista seuraavalla kerralla faktat, niin ehkä joku hölmö vielä joskus ottaa juttusi tosissaan.
Tässä sinulle vielä lisäinfoa aiheesta: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1992,1980
http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi
http://www.poliklinikka.fi/?page=1657847&id=9461163
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=hypolaktasia&p_artikkeli=dlk00038
www.maitojaterveys.fi/tiedostot/maitotieto02.pdf
www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2004b4.pdfjos ihmisellä on todettu laktoosi-intoleranssi niin eikö hänellä sitten olekaan se. Mistä sinä voi päätellä ettei ole? Sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa mitä minä tiedän laktoosi-intoleranssista vai tiedänkö mitään. Jos tällä tilamaitoa ostavan miehen vaimolla on laktoosi-intoleranssi todettu niin älä sinä yritä väittää ettei sillä ole. Taas tyypillistä vänkäämistä ja asin sivusta puhumista.
- JariJo
Pastörointihan tappaa maidosta entsyymit. Raakamaidossa on laktaasi-entsyymiä, joka pilkkoo laktoosin ja myöskin galaktaasi-entsyymiä (nimestä en ole ihan varma) joka taasen pilkkoo galaktoosin. Tämän vuoksi raakamaito on helpommin sulavaa.
- MATTILA
sinä tässä kirjoitti:
laktoosi-intoleranssi asiassa uskot lääkäriä, mutta vhh:ssa et usko, yritä nyt vihdoin päättää uskostasi. Kovin on valikoivaa tuo sinun luottamuksesi lääkäreihin, suorastaan naurettavaa!
Meitä on täällä sorvin ääressä ainakin kuusi ihmistä, jotka odotamme tähän sinun kommenttia.
- helpommin
JariJo kirjoitti:
Pastörointihan tappaa maidosta entsyymit. Raakamaidossa on laktaasi-entsyymiä, joka pilkkoo laktoosin ja myöskin galaktaasi-entsyymiä (nimestä en ole ihan varma) joka taasen pilkkoo galaktoosin. Tämän vuoksi raakamaito on helpommin sulavaa.
sulavaa, muttei TÄYSIN sulamatonta!
- turhaan
MATTILA kirjoitti:
Meitä on täällä sorvin ääressä ainakin kuusi ihmistä, jotka odotamme tähän sinun kommenttia.
ootatte, menkää töihin, kun Mattila puhuu itsensä pussiin, niin se poistaa viestinsä, kattokaas kohta niin tämäkin lähtee kohta eikä jää kuin lämpöset jäljet.
sinä tässä kirjoitti:
laktoosi-intoleranssi asiassa uskot lääkäriä, mutta vhh:ssa et usko, yritä nyt vihdoin päättää uskostasi. Kovin on valikoivaa tuo sinun luottamuksesi lääkäreihin, suorastaan naurettavaa!
kun asia on aivan selvä. Kyllä lääkäri on asiantuntija niissä asioissa joihin hänet on koulutettu ja jos lääkäri toteaa potilaalla laktoosi-intoleranssin tai jonkun muun sairauden niin kyllä siihen voi yleensä luottaa.
Kun lääkärillä ei ole ravitsemuskoulutusta niin lääkäri tietysti koulutuksensa mukaan valitsee joko pillerit tai puukon kun lääketiede ei hyväksy ravitsemusta sairauksien hoidossa. Tässä on se ero ja tästä syntyy ristiriita kun vhh:lla voidaan ruokavalion keinoin vaikuttaa moniin sairauksiin tehokkaammin kuin pillereillä ja lääkärit eivät tätä hyväksy.
Uskon kanssa tällä ei ole mitään tekemistä vaan kaikki perustuu tietoon ja kokemuksiin vhh-ruokavaliosta. Itselleni tietysti tärkein totuus on omakohtainen kokemus ja sitä on vhh:n osalta jo yli kolmen vuoden ajalta.- sitten
kj.mattila kirjoitti:
kun asia on aivan selvä. Kyllä lääkäri on asiantuntija niissä asioissa joihin hänet on koulutettu ja jos lääkäri toteaa potilaalla laktoosi-intoleranssin tai jonkun muun sairauden niin kyllä siihen voi yleensä luottaa.
Kun lääkärillä ei ole ravitsemuskoulutusta niin lääkäri tietysti koulutuksensa mukaan valitsee joko pillerit tai puukon kun lääketiede ei hyväksy ravitsemusta sairauksien hoidossa. Tässä on se ero ja tästä syntyy ristiriita kun vhh:lla voidaan ruokavalion keinoin vaikuttaa moniin sairauksiin tehokkaammin kuin pillereillä ja lääkärit eivät tätä hyväksy.
Uskon kanssa tällä ei ole mitään tekemistä vaan kaikki perustuu tietoon ja kokemuksiin vhh-ruokavaliosta. Itselleni tietysti tärkein totuus on omakohtainen kokemus ja sitä on vhh:n osalta jo yli kolmen vuoden ajalta.ortopedi on pätevä ravitsemusasioissa kun taas lääketieteen ja kirurgian tohtori, myös kansanterveyden asiantuntijanakin tunnettu henkilö ei tiedä ravinnosta mielestäsi mitään?
Tietääkseni kenellekään tuntemalleni laktoosi-intoleraatikolle kukaan lääkäri ei ole tarjonnut vaihtoehdoiksi pillereitä tai puukkoa, ainoastaan maitotuotteiden kieltämistä tai rajoittamista.
Kolme vuotta on suhteellisen lyhyt aika puhua vhh:n vaikutuksista, seuraukset näkyvät vasta vuosien ellei peräti vuosikymmenien päästä. - intoleranssin
lääkäri tehnyt kirjoitti:
diagnoosin? Oletko nähnyt sen?
No, kaikenlaisia puoskareita sitä näköjään mahtuu Suomeenkin.toteaminen ei ole ihan simppeli juttu. Kuten ei monen muunkaan sairauden, vaikkapa allergian. Potilas voi saada oireita, vaikka li-testi olisikin negatiivinen.
Silloin kannattaa vain kuunnella kroppaansa ja valita syömisensä ja juomisensa sen mukaan. Moni muu vaiva kuin l-i antaa samantapaisia oireita. Tilamaidossa on tosiaan laktoosia, joten jos sitä voi juoda, ei kyse ole l-i:sta. Maidossa ja sen käsittelyssä on paljon muitakin osasia, joista voi saada oireita. Pastörointi on niistä yksi, mutta se ei liity laktoosi-intoleranssiin. - intoleranssi
kj.mattila kirjoitti:
Uskon kanssa tällä ei ole mitään tekemistä vaan kaikki perustuu tietoon ja kokemuksiin vhh-ruokavaliosta. Itselleni tietysti tärkein totuus on omakohtainen kokemus ja sitä on vhh:n osalta jo yli kolmen vuoden ajalta.ei ole ravitsemuskysymys? Mielenkiintoista.
intoleranssin kirjoitti:
toteaminen ei ole ihan simppeli juttu. Kuten ei monen muunkaan sairauden, vaikkapa allergian. Potilas voi saada oireita, vaikka li-testi olisikin negatiivinen.
Silloin kannattaa vain kuunnella kroppaansa ja valita syömisensä ja juomisensa sen mukaan. Moni muu vaiva kuin l-i antaa samantapaisia oireita. Tilamaidossa on tosiaan laktoosia, joten jos sitä voi juoda, ei kyse ole l-i:sta. Maidossa ja sen käsittelyssä on paljon muitakin osasia, joista voi saada oireita. Pastörointi on niistä yksi, mutta se ei liity laktoosi-intoleranssiin.ja ei se totuus muuksi muutu vaikka kuinka toistelisit laktoosi-intoleranssiteoriaasi. Kyllä se on yleisesti tiedetty aiemminkin, ei vain tässä esittämässäni luomutilan tapauksessa, että monet laktoosi-intoleranssia sairastavat voivat juoda huoletta käsittelemätöntä maitoa, mutta pastoroitua ja homogenoitua elimistö ei siedä. Siitä on kirjoittanut mm Antti Heikkilä kirjoissaan. Yleensä kun elintarvikkeita teollisesti muokataan, syntyy ongelmia ihmisten elimistössä, koska se ei ole tottunut saamaan luonnotonta ravintoa mitä esimerkiksi kaupassa myytävä maito tai keinorasvat ovat.
Minä lähden nyt ostamaan aitoa lehmänmaitoa, koska ei tällä palstalla ole kyetty osoittamaan muuta kuin mutu teorioita. Aito maito on terveellistä ja ravinteikasta ja voitte poissaollessani tutustua antamaani linkkiin.
http://www.realmilk.com/- ihan totta
kj.mattila kirjoitti:
ja ei se totuus muuksi muutu vaikka kuinka toistelisit laktoosi-intoleranssiteoriaasi. Kyllä se on yleisesti tiedetty aiemminkin, ei vain tässä esittämässäni luomutilan tapauksessa, että monet laktoosi-intoleranssia sairastavat voivat juoda huoletta käsittelemätöntä maitoa, mutta pastoroitua ja homogenoitua elimistö ei siedä. Siitä on kirjoittanut mm Antti Heikkilä kirjoissaan. Yleensä kun elintarvikkeita teollisesti muokataan, syntyy ongelmia ihmisten elimistössä, koska se ei ole tottunut saamaan luonnotonta ravintoa mitä esimerkiksi kaupassa myytävä maito tai keinorasvat ovat.
Minä lähden nyt ostamaan aitoa lehmänmaitoa, koska ei tällä palstalla ole kyetty osoittamaan muuta kuin mutu teorioita. Aito maito on terveellistä ja ravinteikasta ja voitte poissaollessani tutustua antamaani linkkiin.
http://www.realmilk.com/"Kyllä se on yleisesti tiedetty aiemminkin, ei vain tässä esittämässäni luomutilan tapauksessa, että monet laktoosi-intoleranssia sairastavat voivat juoda huoletta käsittelemätöntä maitoa, mutta pastoroitua ja homogenoitua elimistö ei siedä." Kyse on siitä, että silloin ko. henkilöt eivät kärsi laktoosi-intoleranssista, vaan jostain muusta intoleranssista.
Intoleranssi tarkoittaa sitä, ettei elimistö siedä jotain tiettyä, nimettyä ainesosaa. Laktoosi-intoleranssin kohdalla kyseessä on tietenkin laktoosi. Tilamaidossa on laktoosia yhtä paljon kuin "kaupan maidossakin". Tilamaitoa juomaan pystyvän henkilön oireiden syy on siis jokin muu kuin laktoosi. Se voi toki hyvin olla pastörointi. Mutta silloin ei ole syytä puhua laktoosi-intoleranssista. - tietenkään,
intoleranssi kirjoitti:
ei ole ravitsemuskysymys? Mielenkiintoista.
mutta olisi silti mielenkiintoista tietää, määräsikö diagnoosin tehnyt lääkäri kyseiselle intolerantikolle puukkoa vai pilleriä.
Ravitsemukseen eli maidonjuontiin lääkäri ei ole luonnollisesti osannut puuttua.
Mutta aikuisten oikeasti: Laktoosi-intoleranssia ei käytännössä edes tutkita, ts. kustannus-hyöty -suhde menee miinukselle. Jos ihminen saa oireita laktoosista, niin laktoosi pois ja sillä sipuli. Sen kummempia tutkimuksia tai diagnostiikkaa siinä ei yleensä harrasteta, eikä ole syytäkään. - puhut vakavalla
kj.mattila kirjoitti:
Oletkin pitänyt tätä sivupersoonanimimerkkiäsi naftaliinissa jo jonkin aikaa, mutta olin ihan varma, että joku päivä se sieltä kaivetaan esille häiriköimään.Naamalla Mattila????????
Sinähän olet ottanut tämän palstalääkärin aseman itsellesi. Montako kertaa olet antanut ohjeita esim. diabeteksen hoitoon puhumattakaan muusta.
Älä viitsi taas leikkiä sitä viisasta. Skäri on sinulle punainen vaate en kyllä ymmärrä miksi. Ehkä ainoa joka ei alkujaankaan uskonut sinun paskajuttujasi.
Älä ratsasta muiden hevosilla. - Terve kuin pukki
kj.mattila kirjoitti:
ja ei se totuus muuksi muutu vaikka kuinka toistelisit laktoosi-intoleranssiteoriaasi. Kyllä se on yleisesti tiedetty aiemminkin, ei vain tässä esittämässäni luomutilan tapauksessa, että monet laktoosi-intoleranssia sairastavat voivat juoda huoletta käsittelemätöntä maitoa, mutta pastoroitua ja homogenoitua elimistö ei siedä. Siitä on kirjoittanut mm Antti Heikkilä kirjoissaan. Yleensä kun elintarvikkeita teollisesti muokataan, syntyy ongelmia ihmisten elimistössä, koska se ei ole tottunut saamaan luonnotonta ravintoa mitä esimerkiksi kaupassa myytävä maito tai keinorasvat ovat.
http://www.realmilk.com/On se hyvä, että edes joku kiinnittää huomiota tähän ongelmaan. Ihan hävettää olla suomalainen, ja joutua juomaan teollisuuden pilaamaa maitoa.
Vaan enpä enää juo, sillä haen täällä Tampereella
Ahlmannin navetasta kerran viikossa (siis maito minulla säilyy hyvin jääkaapissa sen 7 päivää)ja hyvää on. Ei ole ollut mitään ongelmia ko. maidon kanssa. Maistuukin niin paljon paremmalta!
Jos kaikki joisivat sitä, miltä valtavilta terveysongelmilta säästyttäisikään; lasten korvatulehdukset,laktoosi-intoleranssi, suolistovaivat, jne, jne.
Eilen sanoi juuri eräs nainen tuolla navetassa, että voi hyvin juoda pastöroimatonta maitoa, vaikka ennen kärsi laktoosi-intoleranssista, kun joi kaupan maitoa. Siinä se taas nähdään.
Teet hyvän työn K.J. Mattila, kun viet sanaa eteenpäin tästä tärkeästä asiasta!
- Mattila tänne
myös saamasi vastine, jossa todistetaan uskomuksesi vääriksi. Ihan tasapuolisuuden vuoksi.
Oli tämän päivän Hesarin yleisön osastossa, jos et sattunut huomaamaan.- julkaistu
tuössa ylempänä. Mattilan mielestä se - yllättäen - todistaa hänen teoriansa oikeaksi. Vaikka kaikki muut lukevatkin kirjoituksen niin kuin se on kirjoitettu, eli ihan toisin kuin hän. Poor baby.
- vastine laitettiin
julkaistu kirjoitti:
tuössa ylempänä. Mattilan mielestä se - yllättäen - todistaa hänen teoriansa oikeaksi. Vaikka kaikki muut lukevatkin kirjoituksen niin kuin se on kirjoitettu, eli ihan toisin kuin hän. Poor baby.
koska ei Mattila sitä olisi tehnyt itse kuitenkaan.
- vikana ihmisessä
vastine laitettiin kirjoitti:
koska ei Mattila sitä olisi tehnyt itse kuitenkaan.
joka on noin mustavalkoinen? Kannatan monia asioita, mutta kestän kyllä tunnustaa, että niissä voi olla jotain huonoakin. Näinhän normaali ihminen toimii.
Mattila, JariJo ja heidän hännystelijänsä eivät kuitenkaan kykene tunnustamaan, että yksikään asia VHH:ssa tai heidän omissa kirjoituksissaan olisi tulkinnanvarainen tai kyseenalainen, puhumattakaan siitä, että he kykenisivät myöntämään koskaan olleensa väärässä. Sen vuoksi koko VHH on tämän palstan perusteella täydellisen epäuskottavaa humpuukia.
Tasapainoinen, aikuinen ihminen pystyy kyllä myöntämään omat tai kannattamansa asian huonotkin puolet. Ilman sitä minkäänlaista kehitystä ei tapahdu.
Pakko lisätä viimeiseen lauseeseen, että eihän Mattila enää viime aikoina ole laihtunutkaan... :) - ylipäänsä laihtunut
vikana ihmisessä kirjoitti:
joka on noin mustavalkoinen? Kannatan monia asioita, mutta kestän kyllä tunnustaa, että niissä voi olla jotain huonoakin. Näinhän normaali ihminen toimii.
Mattila, JariJo ja heidän hännystelijänsä eivät kuitenkaan kykene tunnustamaan, että yksikään asia VHH:ssa tai heidän omissa kirjoituksissaan olisi tulkinnanvarainen tai kyseenalainen, puhumattakaan siitä, että he kykenisivät myöntämään koskaan olleensa väärässä. Sen vuoksi koko VHH on tämän palstan perusteella täydellisen epäuskottavaa humpuukia.
Tasapainoinen, aikuinen ihminen pystyy kyllä myöntämään omat tai kannattamansa asian huonotkin puolet. Ilman sitä minkäänlaista kehitystä ei tapahdu.
Pakko lisätä viimeiseen lauseeseen, että eihän Mattila enää viime aikoina ole laihtunutkaan... :)ollenkaan. Kaikkihan voi tosiaan olla pelkkää Heikkilän mainospropagandaa. Sivussa sitten pitää mainostaa maitotiloja.
- Terve kuin pukki
vikana ihmisessä kirjoitti:
Pakko lisätä viimeiseen lauseeseen, että eihän Mattila enää viime aikoina ole laihtunutkaan... :)...täällä yritetään näköjään dissata muutamaa
ainoaa järkevää ja perillä asioista olevaa ihmistä. Kannattaisi ihan oikeasti ottaa selvää, mitä eroa on käsitellyllä ja käsittelemättömällä maidolla,(ja kaikilla muilla ruuilla) mutta ilmeisesti nyt on käynyt niin, että tämä keskustelu halutaankin tahallaan tyrehdyttää jonninjoutaviin mielipiteisiin ihmisten käyttäytymisestä sun muusta hömpästä. Nyt tuntuu siltä, että jengi alkaa oivaltamaan, mistä tässä kaikessa on oikeasti kysymys, eli ihmisen halusta ottaa vastuu itse omasta terveydestään.
Lääkäreihin ei voi enää näissä ravitsemus-asioissa luottaa yhtään.
KAIKKI, koko sinun hyvinvointisi, riippuu siitä ravinnosta, mitä poskeesi pistät.
No niin - mä olen vuoden myöhässä mutta ei sen väliä. Mun on vaikea käsittää ihmisiä, jotka liputtavat käsitellyn ravinnon puolesta. Jos pitää valita juonko rasvatonta maitoa vai vettä, niin en mieti hetkeäkään. Rasvaton maito kuvastaa mielestäni tätä meidän tämän hetkistä yhteiskuntaa. Rasvat pitää ottaa kaikesta pois. Syökää ihmiset kohtuudella ja terveellisesti. Ainoa syy miksi meillä on näitä kaikkia ns terveystuotteita, pikaruokia, valmistuotteita ym ym on se että elintarvike teollisuus ja lääketeollisuus tekee lisää rahaa. ONNEKSI tällä hetkellä tuota oikeata maitoa, mitä maailmassa ollaan juotu satoja tuhansia vuosia, saa nyt jo monesta kaupasta. Mä en vain ymmärrä miksi te elintarvikeuskovaiset liputatte noiden ravinnoksi kelpaamattomien tuotteiden puolesta. HERÄTYS. Jokainen voi itse testaa ja alkaa syömään oikeata ruokaa ja jättää pois kaiken teollisesti käsitellyn niin sanotun ravinnon pois ja muutoksen huomaa alle kuukaudessa. Olo kunto terveys virkeystila paranee kohisten.
jos olet vuoden tai kaksi myöhässä. Minäkin olin viisikymmentä vuotta myöhässä ja olin jo menossa kohti lääkäreitten määräämää suuntaa eli pitää syödä lääkkeitä jotta voi syödä niinkuin ennenkin. Onnksi löysin luomutilan joka myy maitoa jota ei ole käsitelty. Herkkua se on ja sellaisena pysyy. Syökää ihmeessä oikeata ruokaa, se pitää terveenä
kj.mattila kirjoitti:
jos olet vuoden tai kaksi myöhässä. Minäkin olin viisikymmentä vuotta myöhässä ja olin jo menossa kohti lääkäreitten määräämää suuntaa eli pitää syödä lääkkeitä jotta voi syödä niinkuin ennenkin. Onnksi löysin luomutilan joka myy maitoa jota ei ole käsitelty. Herkkua se on ja sellaisena pysyy. Syökää ihmeessä oikeata ruokaa, se pitää terveenä
ostaa kaupasta maitoa sillä kaupasta saa oiketa maitoa ja sitä saa juoda ihan sellaisenaan. Ne jotka juovat rasvatonta saavat juoda sillä ne eivät koskaan ole maistaneet miltä oikea maito maistuu.
- osku
Hyvä että pikkuhiljaa oikeat asiat tulevat taas "muotiin".
Sillä välin kaupat täynnä homogenoimattomia maitoja ja plus maitoja joilla ei ole maidon kanssa mitään tekemistä.
osturt.fi - Pekka
Puska on oikeassa!! Ilman maitoakin pärjää!
Älkää varastako vasikalta!!Ei vasikalta tarvitse mitään varastaa. Vasikka saa aikansa terveellistä ja ravinteikasta maitoa ja kun hän ryhtyy valmistautumaan tärkeään tehtävään maidontuottajana niin maito vapautuu ihmisen käyttöön.
- Pekka
Mietitäänpä tätä asiaa ihan eläinoikeusnäkökulmasta. Vasikka ei saa omaa, luonnollista maitoaan. Sen sijaan vasikka ruokitaan korvaavalla paskamömmöllä ja teurastetaan pian. http://vegaaniliitto.fi/esitteet/10mm.pdf
- nojotaintässäkin
kj.mattila kirjoitti:
Vasikka saa omaa luonnollista maitoaan niin kauan kuin sitä tarvitsee.
Vasikka juo ternimaitoa, luomumaito tai tilamaito on vain käsittelemätöntä maitoa, ei se ole ternimaitoa.
- Pekka
kj.mattila kirjoitti:
Vasikka saa omaa luonnollista maitoaan niin kauan kuin sitä tarvitsee.
Vasikka ei saa omaa luonnollista maitoaan ollenkaan. Kaikki menee meille, rahanahneille ihmisille!
Pekka kirjoitti:
Vasikka ei saa omaa luonnollista maitoaan ollenkaan. Kaikki menee meille, rahanahneille ihmisille!
Minä haen tilamaitoa maitotilalta ja kyllä siellä vasikat saa ternimaitoa. Joskus saattaa saada ternimaitoa ostaa jos sitä jää ylimääräistä.
- Tyhmäkö?
Voiko patöroimattoman maidon kiehauttaa? Onko se sitten samaa kuin pastöroimaton maito? Asun ulkomailla ja täältä on mahdotonta saada pastöroimatonta maitoa..
- Veijo ite
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/pastoroimaton-tinkimaito-ei-ole-kaupan-maitoa-terveellisempaa/
" Maidon pastörointi on yksi niistä suurista edistysaskelista, joiden avulla 1800-luvun valtavasta lapsikuolleisuudesta päästiin nykyiseen lasten ja nuorten lähes olemattomaan kuolleisuuteen. "
" Tammisola muistuttaa tuoreista tapauksista. Turun Kuralassa pastöroimaton luomumaito sairastutti viime vuonna lapsia ehec-kolibakteeriin ja oli vain hyvää onnea, ettei kukaan kuollut. Ehec-kolibakteeri muhii mielellään juuri naudoissa. "
" Ravintolassa käytetystä pastöroimattomasta maidosta tehty luomuvanukas vei Helsingin Juniorijouset viikoksi tiputukseen konserttikiertueella Sauerlandissa. ”Keskellä vihreintä Saksaa”, Tammisola huomauttaa keskieurooppalaiseen luomuideologiaan viitaten. "Se oli 1800-lukua se mutta nykyisin hygienia on sillä tasolla että pastörointia ei tarvita.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1916722- 372434
- 1872139
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101433Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1201409- 731097
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241057Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,301035Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44961Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke13946