paniikkihäiriö+outo olo päässä?

outo olo?

semmonen vaivaa mieltä näistä paniikkihäiriöistä että onko normaalia että päässä vaan jatkuu ja jatkuu outo vähä niin kuin pyörrytyksen tunne vaikka ei paniikkikohtaus oliskaan päällä? mulla viime tiistaina alko kunnon kohtaus kierre ku tuli kohatuksia tiistaina , launatina, sunnuntaina kaks ja lähes koko ajan on jollain tavalla ahdistava olo ja välillä tulee ahdistusta rintaan mutta nyt häiritsee tuo outo olo vaan päässä joka ei millään tunnu lähtevän pois? onko muilla kokemusta semmosesta?

25

12714

Vastaukset 25

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkituttaa

Kilpirauhasen vajaatoiminta sekä diapetes aiheuttaa samoja oireita , käyppäs pyytämässä näihin tutkimuksiin (vaadi niitä, joskus lääkärit haluttomia)

• ------

Mulla sama ongelma! Tosi raivostuttavaa.Mulla tutkittu kilpirauhasarvot ym, ihan normaalit olivat. En usko että tää on paniikkihäiriöö, mutta mitä tää on, kun eläisi "sumussa" ??

• gfhfhf

mulla on todettu paniikkihäiriö.
      jotkut kohtaukset oli ns."normi" paniikkihäiriökohtauksia, mutta oli myös niitä kohtauksia jossa päässä tuntui ihme olo ja luulin että sekoan. vaikea selittää olotilaa, mutta tuntui että aivot rullaavat tuhatta ja sataa eikä olo tunnu lähtevän millään pois.
      ja välillä ahdistaa rinnasta.

paniikkikohtauksia on monenlaisia, nämä kaksi yleisempiä. sun kannattaa googlettaa paniikkihäiriö, lukea siitä ja sitten mennä lääkärin puheille. ne tekevät sulle testejä missä selviää onko sulla paniikkihäiriö vai ei. ja jos on paha niin alkaa lääkitys.
      mutta liikunta ja puhuminen auttaa myös kummasti.

itsestä vaan niskasta kiinni ja tsemppiä!!

• tytysy83

Moikka! Mulla oli toi ihan sama tunne ja mulla todettiin paniikkihäiriö. Olen syönyt nyt kaksi kuukautta lääkkeitä ja olo on erittäin hyvä!!! Tuo kuvaamasi tunne ei heti lähde pois vaikka rupeat syömään lääkkeitä koska niissä kestää yli kaksi viikkoa ennen kuin rupeavat vaikuttamaan!

• aukusti

Puhut asiaa! Poikani, lukee yliopistossa potee paniikkihäiriötä. Lääkitys saatiin vajaa 2 viikkoa sitten. Psykiatrian erikoislääkäri kertoi että täsmähoito on paras. Nyt jo on havaittavissa parannusta. Mies lenkkeilee ja on kuulema ottanut niskavoiton pahasta tunteestaan. Siitä vaan, mutta asiantuntijaa tarvitset. Tsemppiä sulle!

• ei ymmärrä
        aukusti kirjoitti:

Puhut asiaa! Poikani, lukee yliopistossa potee paniikkihäiriötä. Lääkitys saatiin vajaa 2 viikkoa sitten. Psykiatrian erikoislääkäri kertoi että täsmähoito on paras. Nyt jo on havaittavissa parannusta. Mies lenkkeilee ja on kuulema ottanut niskavoiton pahasta tunteestaan. Siitä vaan, mutta asiantuntijaa tarvitset. Tsemppiä sulle!

Entä jos tämä kauhea outotunne on vain aamuisin?
        Kannattaako silti syödä jokapäivä lääkkeitä? Pahentaako se olotilaa pikkuhiljaa jos ei syö lääkkeitä? olen peloissani, pelkään että sekoan täysin lääkkeistä!

• eleanor_84
        ei ymmärrä kirjoitti:

Entä jos tämä kauhea outotunne on vain aamuisin?
        Kannattaako silti syödä jokapäivä lääkkeitä? Pahentaako se olotilaa pikkuhiljaa jos ei syö lääkkeitä? olen peloissani, pelkään että sekoan täysin lääkkeistä!

Ymmärrän tunteitasi täysin. Olen lapsuudestani asti kärsinyt ajoittain erilaisista paniikkihäiriöistä. Ne liittyvät lähes suoraan johonkin muutokseen tai uuteen kokemukseen elämässäni. Olen silti pärjännyt tosi hyvin ilman lääkkeitä. Viime aikoina olen kokenut paljonkin tätä "outoa tunnetta" päässä, olo on sellainen että "mitä jos sekoan? olenko tulossa hulluksi?" ja on äärettömän paha olla, eikä mihinkään muuhun asiaan enää pysty keskittymään. Päässä "surisee" ja vilisee, on vaikea hengittää ja rintaa puristaa. Mutta se olo menee pois.. Annan sen tulla, olla, ja purkaa pahan oloni. Selviän ilman lääkitystä. Kyllä tämä tästä lähtee taas pois, ja sitten olen taas oma itseni. Ajattele, että se on osa sinua, eikä se ole sinua vahingoittamassa. Se olo ei tee sinua hulluksi! Älä pelkää sitä oloa, niinkuin minä pienenä pelkäsin. Pelkäsin sitä kuollakseni. Mutta tässä minä edelleen olen, eikä ole mitään hätää. En sano, ettenkö suosittelisi lääkkeitä, mutta ilmankin pärjää, jos ei halua niitä syödä. :) Usko pois. Jos olet masentunut, puhu, liiku, hae apua.. Älä ole yksin. Kaikki me tarvitsemme toisia. Jos sinua vain puhtaasti ahdistaa ja koet paniikkia, älä hätäänny siitä olosta.. Uskon omalla kohdallani sen olevan voimakas tapa mieleni purkautumiseen kaikesta, enkä väkisin pysty sitä ottamaan pois päältä. Kun antaa sen vain olla, niin kyllä se siitä lähtee. Voimia ja jaksamista sinulle! =) Meitä on kuitenkin monia jotka pohtii tätä samaa asiaa!

• JSP
        eleanor_84 kirjoitti:

Ymmärrän tunteitasi täysin. Olen lapsuudestani asti kärsinyt ajoittain erilaisista paniikkihäiriöistä. Ne liittyvät lähes suoraan johonkin muutokseen tai uuteen kokemukseen elämässäni. Olen silti pärjännyt tosi hyvin ilman lääkkeitä. Viime aikoina olen kokenut paljonkin tätä "outoa tunnetta" päässä, olo on sellainen että "mitä jos sekoan? olenko tulossa hulluksi?" ja on äärettömän paha olla, eikä mihinkään muuhun asiaan enää pysty keskittymään. Päässä "surisee" ja vilisee, on vaikea hengittää ja rintaa puristaa. Mutta se olo menee pois.. Annan sen tulla, olla, ja purkaa pahan oloni. Selviän ilman lääkitystä. Kyllä tämä tästä lähtee taas pois, ja sitten olen taas oma itseni. Ajattele, että se on osa sinua, eikä se ole sinua vahingoittamassa. Se olo ei tee sinua hulluksi! Älä pelkää sitä oloa, niinkuin minä pienenä pelkäsin. Pelkäsin sitä kuollakseni. Mutta tässä minä edelleen olen, eikä ole mitään hätää. En sano, ettenkö suosittelisi lääkkeitä, mutta ilmankin pärjää, jos ei halua niitä syödä. :) Usko pois. Jos olet masentunut, puhu, liiku, hae apua.. Älä ole yksin. Kaikki me tarvitsemme toisia. Jos sinua vain puhtaasti ahdistaa ja koet paniikkia, älä hätäänny siitä olosta.. Uskon omalla kohdallani sen olevan voimakas tapa mieleni purkautumiseen kaikesta, enkä väkisin pysty sitä ottamaan pois päältä. Kun antaa sen vain olla, niin kyllä se siitä lähtee. Voimia ja jaksamista sinulle! =) Meitä on kuitenkin monia jotka pohtii tätä samaa asiaa!

pitäisikö sanoa, että ihanaa.. kun muutkin painii samojen ongelmien kanssa.. Itselläni lääkitys jo 7 vuotta menossa, välillä parempana, ja sitten taas huonompana.
        Näitten kohtauksien kanssa vaan täytyy oppia elämään, vaikkakin masentaa se, että ei pitkään aikaan ole ollut mitään ja sieltä se taas tulee nurkan takaa se ahdistus.

Mulla samaa aamuista ahdistusta, herään unesta sydämen hakkaamisen ja epätodelliseen oloon, ja sitten kyllä taas ollaan niin väsyneitä että ei meinaa tulla mitään..

Mutta ehkä täältä vielä noustaan taas, kuten ennenkin..

• niscad

Epätodellinen olo ja pyörrytys johtuu niskalihasten ja kallonpohjan lihasten jännityksestä. Kaikilla paniikkioireisilla on myös näitä ongelmia. Hieronta ja erilaiset jumppaliikkeet auttavat.

• Eiole

Mulla on kans tollasta outoa oloa ollu. Koko ajan epätodellinen olo ja pelottaa sit että tää olo tila jää päälle tai tulen hulluks. Mulla ei oo hirveesti tota huimausta ollu tän oudon olon yhteydessä, mutta joskus muulloin on ollu. Ihana kuulla että jollain muullakin on kummallinen olo päässään. Ehkä en tuukkaan hulluksi :). Oiskohan tääkin sitte sitä paniikkihäiriön tapasta kun välillä öisin sydän tykyttää ja huimaa ja muuta vastaavaa.

• koo är ii äs tee aa

minulle tuli noin pari päivää sitten hyvin omituinen olo päähän ja se on jatkunut nyt 2 päivää. Se on semmoinen tunne ihan kuin en olisi olemassa ja huippaa hieman. Päätäni jomotti ja alkoi myös kaikua hieman. Jalkani tuntuivat puutuneilta, mutta ne eivät olleet puutuneet, outo olo tulee sääriin selkään ja päähän.

APUA tähän, olen vasta 14v!

onko jollain ollut samanlaisia oireita?

• ex-kofeinisti

Paniikkihäiriö aiheutuu useimmiten liiallisesta kofeiininkäytöstä ja paranee itsekseen muurtamassa kuukaudessa käytön loputtua täydellisesti.

• muumiläski

itse kärsin myös oudosta tunteesta, aivan kun ei tajuaisi kunnolla mitä ympärillä tapahtuu, ja ajatukset ihan sekaisin. ei ole jokapäiväistä mutta sillon kun se tulee niin kestää koko päivän. pelkään sekoamista ja että tää ei lähe pois ja pahenee vaan. nyt on syöty n.3viikkoa lääkkeitä, eikä tunnu auttavan. Kauhea ahdistus päällä koko ajan :S

• Väsynyt69
        muumiläski kirjoitti:

itse kärsin myös oudosta tunteesta, aivan kun ei tajuaisi kunnolla mitä ympärillä tapahtuu, ja ajatukset ihan sekaisin. ei ole jokapäiväistä mutta sillon kun se tulee niin kestää koko päivän. pelkään sekoamista ja että tää ei lähe pois ja pahenee vaan. nyt on syöty n.3viikkoa lääkkeitä, eikä tunnu auttavan. Kauhea ahdistus päällä koko ajan :S

Kyllä näitä raskaita ahdistuskohtauksia on itselläkin. Lisäksi nuoresta lähtien paniikkikohtauksia joista ei parikymmentä vuotta sitten kukaan osannut auttaa. Kärsin ja koetin elää. Nyt takana raskaita menetyksiä, lisäksi elän yksin vaikka toiveena olisi tavallinen perhe-elämä.
        Väliin tulee niin voimakkaita ahdistuskohtauksia että ihme että olen jaksanut. En edes ole vuosiin nauranut kunnolla saati milloinkaan nukkunut tarpeeksi kuin se normiuni pitäisi mennä.
        Niin, olen 40v mies. Koettakaa jaksaa muutkin, itsekin yritän.

• Alprox71
        Väsynyt69 kirjoitti:

Kyllä näitä raskaita ahdistuskohtauksia on itselläkin. Lisäksi nuoresta lähtien paniikkikohtauksia joista ei parikymmentä vuotta sitten kukaan osannut auttaa. Kärsin ja koetin elää. Nyt takana raskaita menetyksiä, lisäksi elän yksin vaikka toiveena olisi tavallinen perhe-elämä.
        Väliin tulee niin voimakkaita ahdistuskohtauksia että ihme että olen jaksanut. En edes ole vuosiin nauranut kunnolla saati milloinkaan nukkunut tarpeeksi kuin se normiuni pitäisi mennä.
        Niin, olen 40v mies. Koettakaa jaksaa muutkin, itsekin yritän.

Väsyny69, kai olet hakenut apuja vaivoihisi monesta paikasta? MTT tai psykiatrinen sairaala?

• samatapaus
        Alprox71 kirjoitti:

Väsyny69, kai olet hakenut apuja vaivoihisi monesta paikasta? MTT tai psykiatrinen sairaala?

Apuja on löytynyt. Siten hyvä vaikka yksikseen elely onkin varsin raskasta. Mutta ei vuosia jatkunut kohtuuhuono nukkuminen heti mene ohitse. Parhai napu olisi tietysti hyvät ystävät joita on toki. Jokasella on omakin elämä.

• Tomppa889
        samatapaus kirjoitti:

Apuja on löytynyt. Siten hyvä vaikka yksikseen elely onkin varsin raskasta. Mutta ei vuosia jatkunut kohtuuhuono nukkuminen heti mene ohitse. Parhai napu olisi tietysti hyvät ystävät joita on toki. Jokasella on omakin elämä.

Veikkaan että minulla on täysin sama juttu nyt päällä. On vähän juuri kuin eläisi sumussa ja päässä tosi omituinen olo tuntuu melkee vihannekselta. :/ Rintaakin tosiaan välillä sattuu ja ahdistaa ja koko ajan pakko melkein tärisyttää toista jalkaa..

Minkälaisia apuja teille on löytynyt ja mikä on paljastunut syyksi? Sen verran kauhea olo kuitenkin että ei tätä hirveen kauaa jaksa.

• säröinen
        Tomppa889 kirjoitti:

Veikkaan että minulla on täysin sama juttu nyt päällä. On vähän juuri kuin eläisi sumussa ja päässä tosi omituinen olo tuntuu melkee vihannekselta. :/ Rintaakin tosiaan välillä sattuu ja ahdistaa ja koko ajan pakko melkein tärisyttää toista jalkaa..

Minkälaisia apuja teille on löytynyt ja mikä on paljastunut syyksi? Sen verran kauhea olo kuitenkin että ei tätä hirveen kauaa jaksa.

ja "omassa" maailmassaan elämisen pelasti Sepram.Olintuntenut ajoittain olevani kuin vieraalla planeetalla ,ulkopuolinen tunne ,keskittymisvaikeuksia,huimausta ,sydäntykytystä,selittämätönta pelkoa ym. Kauheinta oli sumuinen olotila ja huimaus.
        Turhan kauan yritin omin konstein pärjätä ,pahimmillaan9kk.
        Menkää hyvät kanssaeläjät lääkäriin apua hakemaan.
        Pääsette eroon oudosta olotilastanne.

• ahistunu

Vaikka ei tunnu mitään paniikkista olotilaa niin välillä on niinkuin jonkinlaista huimasuta ja tasapinohäiriöö siltikin. Ei taida helposti päästä pään magneettikuvauksiin vaikka haluis,.

• affasg

ollu kans pelottaa koko ajan ja huimaa... :(

• Pyörrepää

Moikka!Kuullostaa tutulle.Mulla oli noin vuoden ajan putkeen tuo outo-olo päässä.Huimasi myös ja jalkoja/käsiä puudutti jne.Yritin sinnitellä ensin ilman lääkitystä reilun puoli vuotta,nyt jälkeenpäin ajatellen en tiedä miksi en halunnut ottaa vastaan apua heti,mutta nyt 5kk lääkityksen aloituksesta voin aikaisempaan olotilaan nähden loistavasti ja tuo outo-olokin on pikku hiljaa häipynyt.

• just tältä

mulki tuntuu vaik oon vast neljätoista oon erittäin herkkä tuntuu päässä siltä et wooouuuw duud just joltai laiheelta pyörytykselt,sairastan kans paniikki

• Ei välttämättä

Eivätpä nuo tuntemuset johdu välttämättä paniikista. Syitä on todella monia ja tuo oire on ihmisellä yleinen vaiva. Esimerkiksi purentaongelmat, niskaongelmat, kilpirauhasongelmat, näköongelmat, ravinneongelmat, verenpaine/sykeongelmat..... Kannatta selvittä asiaa.

• lisää syitä

Huoneistojen sisäilmaongelmat täytyy ruveta nykyisin ottamaan myös vakavasti, ne tekevät paniikinomaisia oireita. Varsinkin te jotka asutte tai työskentelette 70-80 luvulla rakennetuissa taloissa, seuratkaa oireitanne varsinkin jos on hengityksessä ja pahinta ovat aamut.

• 1+20

Minä sain kymmenkunta vuotta sitten paniikkihäiriödiagnoosin, vaikkei siinä mielestäni silloinkaan ollut mitään järkeä. Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli herkistyminen ensin homeille ja sitten kemikaaleille. Eli selvät sisäilmanongelmien aiheuttamat myrkytysoireet tulkittiin psyykkiseksi sairaudeksi. Vastaavia vääriä diagnooseja on tehty ja tehdään varmaan vieläkin runsaasti. Sisäilmaongelmien yleisyyttä ja vakavuutta tuntuu olevan vaikea uskoa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      88
      1394
    2. Jasmin Vähäkangas paljastelee

Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      1217
    3. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      74
      1029
    4. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      78
      943
    5. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      361
      841
    6. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      61
      821
    7. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      170
      805
    8. Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta

Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.
      Sinkut
      210
      764
    9. Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat

Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t
      Hyrynsalmi
      5
      727
    10. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      90
      687
    Aihe