Hei!
Teen koulutyötä, jonka aiheena on keinohedelmöityksen etiikka. Haluaisin tietää, miksi pidätte keinohedelmöitystä eettisesti vääränä ratkaisuna tai minkä takia ette näe siinä mitään eettisesti väärää?
Kiitos paljon vastaajille. Ps. asialla olisi kiire
keinohedelmöityksen etiikka?
15
5520
Vastaukset
- å12å
Tuntuu kummalta, että sitä edes pitää miettiä. Vähän sama asia on,kun mietittäisiin että pidetäänkö sitä eettisesti oikeana tai vääränä, että kun ihminen saa keuhkokuumeen,niin onko oikein hoitaa hänet terveeksi kun siihen on keinoja vai jätetäänkö hoitamatta kun nyt kohtalo järjesti tällaisen sairauden ihmiselle.
En usko että kovinkaan moni tahtoisi keinohedelmöityshoitoihin vapaaehtoisesti, ellei se olisi ainoa mahdollisuus, kun muutenkaan ei lasta saa. Onhan se helppoa puhua keinohedelmöityksestä eettisesti vääränä ratkaisuna, jos itse ei ole lapsettomuutta kokenut.- eihän
keinohedelmöitys ole mitään sairaanhoitoa, sillä lapsettomuus ei ole mikään sairaus, vaan aivan yleinen ihmiskohtalo. Omituista on myös, että et ole miettinyt asian eettistä puolta. Oletko ollenkaan aikuinen ihminen? Satutko omistamaan aivot?
- alkuperäinen kysyjä...
eihän kirjoitti:
keinohedelmöitys ole mitään sairaanhoitoa, sillä lapsettomuus ei ole mikään sairaus, vaan aivan yleinen ihmiskohtalo. Omituista on myös, että et ole miettinyt asian eettistä puolta. Oletko ollenkaan aikuinen ihminen? Satutko omistamaan aivot?
Onpa sen verran tyly kirjoitus, että toivon tosiaan, että et ole alkuperäinen kysymyksen esittäjä. Ensin kysyy lapsettoman mielipidettä ja (täysin vilpittömän) vastauksen saatuaan vastaa, että "Satutko omistamaan aivot?" ...
No, joka tapauksessa olen itse lapsettomuudesta kärsivä ja käyn sitä varten hoidoissa. Voin sanoa, että lapsettomuus on sen verran vaikea asia käsitellä ja hyväksyä (sitä ei tosiaan voi ymmärtää ellei ole itse kokenut), että moni varmasti lähtee hoitoihin eikä oikein uskalla ajatella hoitojen eettistä puolta. Itselläni on näitä epäilyksen hetkiä, joina eettiset kysymykset koettavat nousta pintaan, mutta luulenpa, että tukahdutan ne tarkoituksella, koska en halua miettiä asiaa sen syvemmin. Sitä vain sydämestään toivoo, että saisi sen niin kaipaamansa lapsen ja että se olisi terve ja jos niin kävisi, voisi ajatella, että se on jumalan luoma ja oikein ja että näin oli tarkoitus tapahtua jne jne. Jos taas hoidoilla saisi esimerkiksi vaikeasti vammaisen lapsen, voisi tulla mieleen, että ehkä meidän ei ollut tarkoitus saada lasta ja oli väärin yrittää väkisin hoidoilla ...
Luulisinpa, että ne, jotka oikeasti pitävät hoitoja eettisesti vääränä, eivät hoitoihin lähde. Ne, jotka ovat hoidoissa, ehkä yrittävät perustella itselleen, että hoidot ovat aivan ok, vaikka toisaalta itse olisin lähes valmis hyväksymään ajatuksesi, että se on vain "ihmiskohtalo".
Nykypäivänä ihminen vaan harvoin tyytyy "kohtaloonsa", vaan jos asioille on jotain tehtävissä, moni haluaa yrittää kaikkensa. Esim. harva nuori tyytyy ajatukseen "minun kohtaloni nyt vaan on olla työtön" vaan hankkii uuden ammatin, ellei ensimmäinen hankittu ammatti suo työpaikkaa. Tai jos jollakin on rintasyöpä, harva tyytyy kohtaloonsa, että "minun nyt on tarkoitus kuolla tähän", vaan kyllä syöpään haetaan hoitoa. Ihminen voi nykyään vaikuttaa elämäänsä paljon monipuolisemmin, kuin ennen vanhaan ja koska lääketiedekin kehittyy jatkuvasti, miksei sitä sitten voisi hyödyntää? - jhgli
eihän kirjoitti:
asiasta voidaan tehdä myös eettinen kysymys, idiootti.
- K :)
muutamia ajatuksia edelliseltä sivulta kohdasta: Yksi ajatus vaivaa???
- on sairaus
En hyväksy näin vanhanaikaista ajatusta, että lapsettomuus on "ihmiskohtalo". Kyllä se luokitellaan sairaudeksi, johon saa hoitoa.
Jos mulla esimerkiksi lapsettomuus johtuu endometrioosista. Endometrioosi=sairaus joka aiheuttaa lapsettomuutta. Olisin aika typerä ihminen, jos vaan sanoisin okei se on mun "ihmiskohtalo" ja jättäisin näin tuskallisen sairauden, johon raskaus on muuten paras hoitomuoto, hoitamatta. - å12å
on sairaus kirjoitti:
En hyväksy näin vanhanaikaista ajatusta, että lapsettomuus on "ihmiskohtalo". Kyllä se luokitellaan sairaudeksi, johon saa hoitoa.
Jos mulla esimerkiksi lapsettomuus johtuu endometrioosista. Endometrioosi=sairaus joka aiheuttaa lapsettomuutta. Olisin aika typerä ihminen, jos vaan sanoisin okei se on mun "ihmiskohtalo" ja jättäisin näin tuskallisen sairauden, johon raskaus on muuten paras hoitomuoto, hoitamatta.Eikös tämän ketjun tarkoituksena ollut kertoa alkuperäiselle kirjoittajalle oma mielipiteensä keinohedemöityksen etiikasta, eikä arvostella muiden mielipiteitä? "Lapsettomuus on sairaus" teksti on mielestäni hyvä :-)
- udjdjjjj
å12å kirjoitti:
Eikös tämän ketjun tarkoituksena ollut kertoa alkuperäiselle kirjoittajalle oma mielipiteensä keinohedemöityksen etiikasta, eikä arvostella muiden mielipiteitä? "Lapsettomuus on sairaus" teksti on mielestäni hyvä :-)
Lapsettomuus on sairaus. Sille on oma diagnoosinumeronsa ja jopa käypä hoito-suositukset.
- on sairaus?
udjdjjjj kirjoitti:
Lapsettomuus on sairaus. Sille on oma diagnoosinumeronsa ja jopa käypä hoito-suositukset.
Ymmärrän sen, että sairaus voi aiheuttaa lapsettomuutta. Esim endo, PCO, munatorvien tukkeutuminen, miehellä sairaus, joka vaikuttaa siittiöihin.
Mutta miten lapsettomuus sinällään olisi sairaus? Jos lapsettomuus johtuu siitä, että kaksi sellaista ihmistä on rakastunut toisiinsa, joilla vain jotenkin "kemiat ei mätsää" eli näiden kahden ihmisen sukusolut yhdessä eivät vaan saa raskautta alulle (munasolut hedelmöittyy, mutta selittämättömästi syystä alkio ei vaan koskaan kiinnity). Onko tilanne sinun mielestäsi sairaus?
Edellä kuvaamassani tilanteessa viimeinen keino kokeilla raskaaksi tuloa on kokeilla luovutettuja sukusoluja. Onko mielestänne silloin kyseessä sairauden hoito ???
Miten oikein määritellään sairaus?
Kärsin itse selittämättömästä lapsettomuudesta ja olen sitä varten hoidoissa. En kuitenkaan ole aivan varma siitä, ovatko hoidot eettisesti oikein ja kuinka pitkälle niissä kannattaa mennä. - *TT*
on sairaus? kirjoitti:
Ymmärrän sen, että sairaus voi aiheuttaa lapsettomuutta. Esim endo, PCO, munatorvien tukkeutuminen, miehellä sairaus, joka vaikuttaa siittiöihin.
Mutta miten lapsettomuus sinällään olisi sairaus? Jos lapsettomuus johtuu siitä, että kaksi sellaista ihmistä on rakastunut toisiinsa, joilla vain jotenkin "kemiat ei mätsää" eli näiden kahden ihmisen sukusolut yhdessä eivät vaan saa raskautta alulle (munasolut hedelmöittyy, mutta selittämättömästi syystä alkio ei vaan koskaan kiinnity). Onko tilanne sinun mielestäsi sairaus?
Edellä kuvaamassani tilanteessa viimeinen keino kokeilla raskaaksi tuloa on kokeilla luovutettuja sukusoluja. Onko mielestänne silloin kyseessä sairauden hoito ???
Miten oikein määritellään sairaus?
Kärsin itse selittämättömästä lapsettomuudesta ja olen sitä varten hoidoissa. En kuitenkaan ole aivan varma siitä, ovatko hoidot eettisesti oikein ja kuinka pitkälle niissä kannattaa mennä.Miten oikein määritellään sairaus? Tämä on ihan hyvä kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Muistaakseni WHO (World Health Organisation) määrittelee terveyden täydellisenä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvin voinnin tilalla, jolloin sairaus mielletään jonkin näistä tekijöistä puuttumisena. Jos nyt lapsettomuutta ajatellaan, voidaan todeta että se syö ihmistä aika pitkälti jokaisella noista osa-alueista. On myös hyvä muistaa että sana 'tauti' on luotu tarkoittamaan eri asiaa (sairaus jolla on selkeästi määritettävissä oleva syy).
Minun kantani tähän asiaan siis on että lapsettomuus on sairaus, ja lapsettomien kannalta hyvä asia että myös terveydenhuollossa se mielletään sairaudeksi.
Hedelmöityshoitojen etiikkaa olen pohtinut paljonkin, mutta en jaksa sitä tässä pidemmän päälle pohtia. Kantani tiivistettynä:
*alkion ihmisarvo on erittäin vähäinen, jos sitä on laisinkaan. Ihmisarvo tulee merkitykselliseksi vasta puhuttaessa niistä olosuhteista johon alkio on syntyvä.
*luovutettujen sukusolujen käytöstä tulisi keskustella vakavasti niissä tapauksissa, joissa lapsettomuus periytyisi todennäköisesti lapseen. - kuglkh
*TT* kirjoitti:
Miten oikein määritellään sairaus? Tämä on ihan hyvä kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Muistaakseni WHO (World Health Organisation) määrittelee terveyden täydellisenä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvin voinnin tilalla, jolloin sairaus mielletään jonkin näistä tekijöistä puuttumisena. Jos nyt lapsettomuutta ajatellaan, voidaan todeta että se syö ihmistä aika pitkälti jokaisella noista osa-alueista. On myös hyvä muistaa että sana 'tauti' on luotu tarkoittamaan eri asiaa (sairaus jolla on selkeästi määritettävissä oleva syy).
Minun kantani tähän asiaan siis on että lapsettomuus on sairaus, ja lapsettomien kannalta hyvä asia että myös terveydenhuollossa se mielletään sairaudeksi.
Hedelmöityshoitojen etiikkaa olen pohtinut paljonkin, mutta en jaksa sitä tässä pidemmän päälle pohtia. Kantani tiivistettynä:
*alkion ihmisarvo on erittäin vähäinen, jos sitä on laisinkaan. Ihmisarvo tulee merkitykselliseksi vasta puhuttaessa niistä olosuhteista johon alkio on syntyvä.
*luovutettujen sukusolujen käytöstä tulisi keskustella vakavasti niissä tapauksissa, joissa lapsettomuus periytyisi todennäköisesti lapseen.Voisitteko nyt ymmärtää, että nyt ei ollut kyse kertoa omaa mielipidettään vaan kertoa raamatullisia kannanottoja ja eettisiä ongelmia.. siis täysin omasta kannasta riippumattomia lausuntoja. Menkää apinat lukioon!!!!
- tietoa kaipaava
juu määki teen siit työtä, eikä muutakaan aiheeseen kuuluvaa tietoa löydy netistä.
- -emppu
Itsekin kaipaisin tähän aiheeseen vastauksia, lukion US3 kurssia olen käymässä ja lapsettomuudesta pitäisi 45min alustus pitää..
- Felixia
ymmärrän täysin asian eettisen puolen. Sitä parhaillaan mietimme oma mieheni kanssa,mitä oma omauno sanoo ja miten suhtautua asiaan.
Sairastamme molemmat harvinaista geenisairautta,ja valitettavasti se todettiin vasta kun esikoisemme kuoli siihen. Eli meidän kohdallamme ei ole ongelmana raskaaksi tulemisen vaikeus,vaan vakava sairaus johon lapsi tulee menehtymään pian synnyttyään. Tällä hetkellä odotamme aikaa geenitutkimusyksikköön sekä äitiyspoliklinikalle,jossa saamme kyseisestä asiasta enemmän tietoa.
Kysyit asian eettisestä puolesta. Omasta puolestani voin sanoa,että eniten mietin hedelmöittymisen tapahtumista spektrimaljassa ja entä jos todetaan että lapsi on sairas (saanut molemmilta meiltä "huonot" kromosomit),annanko "tappaa" lapseni.. mielestäni ei ihan pieniä kysymyksiä.- joku vaan
Tunnen naisen joka sai keinohedelmöityksellä lapsen yli 45-vuotiaana. Ennestään hänellä ja hänen uudella puolisollaan oli jo lapsia edellisistä liitoista. Olen pohtinut onko keinohedelmöitykseen yläikärajaa ja ihmettelen eikö ole eettisesti väärin tehdä keinohedelmöitys niin iäkkäälle naiselle, kun hänellä ennestäänkin jo on useampi lapsi? Minun mielestä se on eettisesti arveluttavaa.Tämä pari, josta kerroin, muuten erosi lapsen ollessa vasta pieni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841