PAAVALI JA BARNABAS LYSTRASSA
RAMPA PARANEE
Apt. 14:8-20
--
14:8 Ja Lystrassa oli mies, joka istui siellä, hervoton jaloistaan ja rampa äitinsä kohdusta saakka, eikä ollut koskaan kävellyt.
14:9 Hän kuunteli Paavalin puhetta. Ja kun Paavali loi katseensa häneen ja näki hänellä olevan uskon, että hän voi tulla terveeksi,
14:10 sanoi hän suurella äänellä: "Nouse pystyyn jaloillesi". Ja hän kavahti ylös ja käveli.
14:11 Kun kansa näki, mitä Paavali oli tehnyt, korottivat he äänensä ja sanoivat lykaoniankielellä: "Jumalat ovat ihmishahmossa astuneet alas meidän luoksemme".
14:12 Ja he sanoivat Barnabasta Zeukseksi ja Paavalia Hermeeksi, koska hän oli se, joka puhui.
14:13 Ja kaupungin edustalla olevan Zeuksen temppelin pappi toi härkiä ja seppeleitä porttien eteen ja tahtoi väkijoukon kanssa uhrata.
14:14 Mutta kun apostolit Barnabas ja Paavali sen kuulivat, repäisivät he vaatteensa ja juoksivat ulos kansanjoukkoon, huusivat
14:15 ja sanoivat: "Miehet, miksi te näin teette? Mekin olemme ihmisiä, yhtä vajavaisia kuin te, ja julistamme teille evankeliumia, että te kääntyisitte noista turhista jumalista elävän Jumalan puoleen, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on.
14:16 Menneitten sukupolvien aikoina hän on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä;
14:17 ja kuitenkaan hän ei ole ollut antamatta todistusta itsestään, sillä hän on tehnyt teille hyvää, antaen teille taivaasta sateita ja hedelmällisiä aikoja ja raviten teidän sydämenne ruualla ja ilolla."
14:18 Näin puhuen he vaivoin saivat kansan hillityksi uhraamasta heille.
14:19 Mutta sinne tuli Antiokiasta ja Ikonionista juutalaisia, ja he suostuttivat kansan puolellensa ja kivittivät Paavalia ja raastoivat hänet kaupungin ulkopuolelle, luullen hänet kuolleeksi.
14:20 Mutta kun opetuslapset olivat kokoontuneet hänen ympärilleen, nousi hän ja meni kaupunkiin. Ja seuraavana päivänä hän lähti Barnabaan kanssa Derbeen.
--
Lystrassa oli mies, joka istui ja oli hervoton jaloistaan ja rampa äitinsä kohdusta saakka. Hän ei ollut koskaan kävellyt(Apt 14:8).
Paavali parantaa hänet (j.10) ja hän kävelee siinä paikassa. Koolla oleva väki näki tapahtuman.
Lääkäri Luukas, joka kirjoitti Apostolien Teot, puhuu kirjeensä alkusanoina "epäämättömistä todistuksista” (Apt. 1:3).
Luukkaan evankeliuminsa alussa hän taas kirjoittaa:
”Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu” (Luuk. 1:1-4).
On siis kyse todellisista tapahtumista ja varmoista asioista, joista Luukas kertoo evankeliumissaan ja Apt. Teoissa!
Mistään huhuista ei siis ollut kyse, niin kuin on usein tämän päivän ihmekertomuksien laita.
--
Nähdessään ramman parantuvan on kansanjoukko kiihdyksissä.
Se luulee, että Zeus ja Hermes ovat astuneet alas heidän keskuuteensa (11,12).
Nyt he aikoivat uhrata näille härkiä (13). Barnabas ja Paavali kauhistuvat tällaista vanhaa pakanuutta ja merkiksi siitä repäisevät vaatteensa (14).
He kehoittavat kansaa kääntymään pois pakanuudesta elävän Jumalan puoleen, joka on monin tavoin ilmaissut itsensä luomistöissään ja hyvissä lahjoissaan (15-17).
Näin Paavali ja Barnabas saivat vaivoin kansan estetyksi uhraamasta heille (18).
Heti kohta tunnelma Lystrassa muuttui. Antiokiasta ja Ikoniasta tulleet juutalaiset saavat aikaan mellakan ja kivittävät Paavalin. Näin he ottavat lain omiin käsiinsä.
Paavalia luullaan kuolleeksi ja hänet raahataan kaupungin ulkopuolelle. Opetuslapset kokoontuvat johtajansa ympärille (20).
Silloin Paavali nousee.
Hänen on täytynyt olla huonossa kunnossa, täynnä haavoja kivityksestä ja likainen, kun häntä oli raahattu pitkin maata.
2. Kor. 11:23-33 Paavali esittää pitkän luettelon kaikesta siitä, mitä vastuksia hän on saanut kokea. ”Heräämisen” jälkeen Luukas sanoo, että Paavali meni takaisin kaupunkiin. Hän ei lannistu, vaan rohkeasti ja peräänantamattomasti jatkaa Herralta saamaansa tehtävää.
Meidänkään ei tulisi lannistua, vaikka kuinka tuntuisi, että "seinä on vastassa".
--
4. Yksinkertaisesti myös
auta sanaas kuulemahan,
tunnustamaan suuret työs,
sinuun, Herra, uskomahan.
Ken ei tunne haavojasi,
ei hän ole seuraajasi.
(Virsi 202:4)
Rampa paranee, Apt. 14:8-20
12
348
Vastaukset
- jpp3
...välillä kantaa töiden lomassa kirjoitukseesi.
Kirjoitit Sanan mukaan:
Lääkäri Luukas, joka kirjoitti Apostolien Teot, puhuu kirjeensä alkusanoina "epäämättömistä todistuksista” (Apt. 1:3).
Epäilemättä parantamisen armolahja on olemassa
tänäkin päivänä. Ei Herra niitä omillensa jätä
jakamatta. Mitenkähän minulle ei ole koskaan
tullut vastaan tälläistä 'ihmeparantumista'.
Herra parantaa varmasti, mutta kun näkisin edes
yhden lääketieteellisesti todetun 'ihmeparantumisen'.
Kirjoitat:
Meidänkään ei tulisi lannistua, vaikka kuinka tuntuisi, että "seinä on vastassa".
Oikein! Monesti olen ollut kuin umpikujassa,
mutta Herra on vastannut. Meidän tulee elää
Jumalan Sanan lupausten varassa - lapsenmielinen
luottamus Sanaan ja lupauksiin. Tämä virvoitti ja lohdutti minua paljon. Tässä siis nopesti muutamia ajatuksia.
Herbr.
11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
Amen!jpp3: "Monesti olen ollut kuin umpikujassa,
mutta Herra on vastannut".
---
Niin...Hän on uskollinen.
Paavali joutui myös toteamaan: "Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat,..." (2.Kor. 4:8).- luokalla eräs
Minulla oli aikaoinaan samalla luokalla eräs,
jolla todettiin toinen jalka nykyään kuvauksessa 2cm lyhemmäksi ja siitä johtui ankarat selkä kivut,
se kuvattiin, siis todettiin lääketieteellisesti,
hän oli eräässä rukouspiirissä ja hänen puolestaan rukoiltiin, niin tämä h.lö sanoi että ihme hänen jalka kasvaa, ja kun hällä oli kesken se lääkärissä käynti ja lääkärit määräsivät uudelleen kuvattavaksi että puukolla on töitä eli miten aletaan operoimaan että selkäsärky lakkais, ja kas kummaa lääkärit totesivat vain ei mitään tehtävissä.
Jalat on saman mittaiset.
Ihme, miten mahdollista. - jpp3
luokalla eräs kirjoitti:
Minulla oli aikaoinaan samalla luokalla eräs,
jolla todettiin toinen jalka nykyään kuvauksessa 2cm lyhemmäksi ja siitä johtui ankarat selkä kivut,
se kuvattiin, siis todettiin lääketieteellisesti,
hän oli eräässä rukouspiirissä ja hänen puolestaan rukoiltiin, niin tämä h.lö sanoi että ihme hänen jalka kasvaa, ja kun hällä oli kesken se lääkärissä käynti ja lääkärit määräsivät uudelleen kuvattavaksi että puukolla on töitä eli miten aletaan operoimaan että selkäsärky lakkais, ja kas kummaa lääkärit totesivat vain ei mitään tehtävissä.
Jalat on saman mittaiset.
Ihme, miten mahdollista....että sellainen tapaus. Monesti jokaisella ihmisellä on jalat erimittaiset. Syitä on monia.
En käy nyt niitä erittelemään sen enempää.
Mutta uskon, että Herra varmasti parantaa tänäkin
päivänä! Jos muuta väittäisin, tekisin tyhjäksi
Raamatun Sanan.
Ottakaa itse selvää netistä, mistähän voinee johtua alaraajojen erilaiset mitat...Loogisia
päätelmiä kyllä löytyy. En ota kantaa.
Olin eräässä kokouksessa, jossa eräällä miehellä
todettiin vasemman jalan olevan 2 cm lyhyemmän kuin toisen. Sitten se parannettiin. Mutta syy
olikin jossain aivan muussa...
Mutta uskon Herran toimivan tänään parantajana,
erityisesti syntisairauksien parantajana. Monet
varmasti ymmärtävät, mistä on kyse.
1.Pietarin kirje:
2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."
Amen! jpp3: "Lääkäri Luukas, joka kirjoitti Apostolien Teot, puhuu kirjeensä alkusanoina "epäämättömistä todistuksista” (Apt. 1:3).
Mitenkähän minulle ei ole koskaan
tullut vastaan tälläistä 'ihmeparantumista'".
---
Apostolien tekojen alussa kerrotaan, kuinka Pietarin vastustajatkin joutuivat toteamaan Pietarin tekemästä ihmeteosta (Apt. 3:1-11), ramman parantumisesta:
"… heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää". (Apt 4:16).- jpp3
Tapio522 kirjoitti:
jpp3: "Lääkäri Luukas, joka kirjoitti Apostolien Teot, puhuu kirjeensä alkusanoina "epäämättömistä todistuksista” (Apt. 1:3).
Mitenkähän minulle ei ole koskaan
tullut vastaan tälläistä 'ihmeparantumista'".
---
Apostolien tekojen alussa kerrotaan, kuinka Pietarin vastustajatkin joutuivat toteamaan Pietarin tekemästä ihmeteosta (Apt. 3:1-11), ramman parantumisesta:
"… heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää". (Apt 4:16)....epäilemättä on näin käynyt. Ja amen!
- mutta kun.
jpp3 kirjoitti:
...että sellainen tapaus. Monesti jokaisella ihmisellä on jalat erimittaiset. Syitä on monia.
Raamatun Sanan.
Ottakaa itse selvää netistä, mistähän voinee johtua alaraajojen erilaiset mitat...Loogisia
todettiin vasemman jalan olevan 2 cm lyhyemmän kuin toisen. Sitten se parannettiin. Mutta syy
1.Pietarin kirje:
2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."
Amen!Tämä h.lö tunsi itse kun jalka piteni.
Ja minäkin olen itse osittain parantunut,
mutta kun en valikoi ruokiani niin tarkasti niin yllätyksiä tulee,
olin kroonikko, ja minulla oli jatkuva lääkitys, mutta nyt pärjään että antipiootit syön 2 kerttaa vuodessa kyseiseen vaivaan,
ja on ihanaa kun ne lääkkeet teki minulle voimakkaat sivuvaikutukset,
ei se että sivuvaikutukset olisi olleet ihanaa, vaan nyt kun ei tarvi niitä syödä jatkuvasti. jpp3 kirjoitti:
...että sellainen tapaus. Monesti jokaisella ihmisellä on jalat erimittaiset. Syitä on monia.
Raamatun Sanan.
1.Pietarin kirje:
Amen!JEESUS PARANTAA HALVAANTUNEEN
Mark. 2:1-12
Jeesuksen toiminnassa ei ollut pääpaino parantamisessa vaan evankeliumin julistamisessa.
--
2:9 Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
2:10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle -
2:11 "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
2:12 Silloin hän nousi, otti kohta vuoteensa ja meni ulos kaikkien nähden, niin että kaikki hämmästyivät ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Tämänkaltaista emme ole ikinä nähneet".
Jeesuksen varsinainen tehtävä oli julistaa syntejä anteeksi (2:10). Tätä Jeesus piti ruumiillista terveyttä tärkeämpänä.
Jeesuksen tekemien ihmetekojen yhteydessä mainitaan usein avuntarpeessa olevien usko (Mark. 5:36, 9:23).
Halvattua oli kantamassa neljä miestä (3). He osoittivat sitkeyttä. Väentungoksen takia heidän oli vietävä halvattu mies kattoon tekemänsä aukon kautta Jeesuksen luo (4).
Jeesus näki kantajien peräänantamattoman uskon (5).
Usein syyllistämme sairaita sanomalla että heiltä puuttuu usko, kun eivät parane.
Voimme kysyä, eikö myös rukoilijalla tulisi olla uskoa paranemiseen.
Jeesus ottaa puheeksi vielä vakavamman ”sairauden”, nimittäin synnin. Tästä hän joutuu väittelemään kirjanoppineiden kanssa.
Juutalaiset ajattelivat, että sairauksien syynä oli joku synti.
Tämä käy hyvin ilmi esim. opetuslasten kysyessä Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä:” …kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?” (Joh. 9:1-3)
Jeesus tyrmää tällaisen ajattelun: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa tehneet syntiä” (j.3).
Juutalaiset myös ajattelivat, että karmeasta kohtalosta voitiin päätellä onnettomuuden uhrien synnin suuruus (Lue Lk. 13:1-5).
Me kaikki olemme syntisi ja tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä.
--mutta kun. kirjoitti:
Tämä h.lö tunsi itse kun jalka piteni.
Ja minäkin olen itse osittain parantunut,
mutta kun en valikoi ruokiani niin tarkasti niin yllätyksiä tulee,
olin kroonikko, ja minulla oli jatkuva lääkitys, mutta nyt pärjään että antipiootit syön 2 kerttaa vuodessa kyseiseen vaivaan,
ja on ihanaa kun ne lääkkeet teki minulle voimakkaat sivuvaikutukset,
ei se että sivuvaikutukset olisi olleet ihanaa, vaan nyt kun ei tarvi niitä syödä jatkuvasti.Miksi Jumala tänään niin harvoin tekee sellaisia ihmeitä, kuin mitä Apt. Teoissa kerrotaan?
Itsekin olen parantumattomasti sairas (aivosairaus).
Inhimillisesti katsoen toivoa ei ole. Jos Jumala parantaisi, niin se olisi suuri ihme.
Tästä sairaudesta en tiedä kenenkään parantuneen maassamme. Jos joku parantuisi, niin siitä varmaan kohistaisiin koko maassa.
Minua ovat lohduttaneet Paavalin Herralta saamat sanat; ”Minun armossani on sinulle kyllin” ( 2. Kor. 12:9).
Paavalillehan oli annettu lihaan pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan häntä, ettei niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi ( 2.Kor. 12:7).
Paavali ei vapautunut tästä pistimestä, vaikka kolme kertaa hän oli tätä Herralta rukoillut.
Sinäkin, joka kamppailet sairautesi kanssa ja rukoilet parantumista, eikä vastausta ole kuulunut.
Sinullekkin kuuluu Jeesuksen lupaus olipa pistimesi mikä tahansa: ”Minun ARMOSSANI on sinulle kyllin”.
Jää Hänen turviinsa.- ihmetellyt,
Tapio522 kirjoitti:
Miksi Jumala tänään niin harvoin tekee sellaisia ihmeitä, kuin mitä Apt. Teoissa kerrotaan?
Inhimillisesti katsoen toivoa ei ole. Jos Jumala parantaisi, niin se olisi suuri ihme.
Tästä sairaudesta en tiedä kenenkään parantuneen maassamme. Jos joku parantuisi, niin siitä varmaan kohistaisiin koko maassa.
Minua ovat lohduttaneet Paavalin Herralta saamat sanat; ”Minun armossani on sinulle kyllin” ( 2. Kor. 12:9).
Paavalillehan oli annettu lihaan pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan häntä, ettei niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi ( 2.Kor. 12:7).
Paavali ei vapautunut tästä pistimestä, vaikka kolme kertaa hän oli tätä Herralta rukoillut.
Sinäkin, joka kamppailet sairautesi kanssa ja rukoilet parantumista, eikä vastausta ole kuulunut.
Sinullekkin kuuluu Jeesuksen lupaus olipa pistimesi mikä tahansa: ”Minun ARMOSSANI on sinulle kyllin”.
Jää Hänen turviinsa.Olinkin ihmetellyt sinusta heijastuvaa nöyryyttä.
>>>Itsekin olen parantumattomasti sairas (aivosairaus). - jpp3
Tapio522 kirjoitti:
Miksi Jumala tänään niin harvoin tekee sellaisia ihmeitä, kuin mitä Apt. Teoissa kerrotaan?
Jää Hänen turviinsa....Paavalillaha oli myös lihassaan pistin, ettei
hän niin erinomaisten ilmestysten tähden kerskaisi. Paavali rukoili pistintä pois kolmesti - varmasti useamminkin. Herra vastasi Paavalille Hänen armossaan olevan yllin kyllin.
Näin hän vastasi Paavalin iankaikkiseksi parhaakseen. Ei ottanut pistintä pois.
Mikä se Paavalin pistin oli? Siitä on esitetty monenlaisia arvailuja, teorioita. Olipa se sitten, mikä hyvänsä, niin Herran meille sallimat
pistimet ovat Mestarimme aivoituksia parhaaksemme
iankaikkisuutta silmällä pitäen.
Minun armossani on sinulle KYLLIKSI, kuuluu Hänen
rakkauden Sanansa. Tapahtukoon Hänen tahtonsa!
Nöyryys todellakin paistaa sinusta Tapio522 läpi.
Sekin on Herran armoa!
Kunnia ja ylistys Herrallemme! Sinä tiedät, mikä
on meille parhaaksi, jotta kerran pääsisimme
kohtaamaan Sinut kasvoista kasvoihin Taivaan
kirkkaudessa. Auta meitä näkemään armosi suuruus,
niin ettemme enää mitään muuta tuntisi ja näkisi
kuin Sinut ristiinnaulittuna meidän tähtemme.
Sinulle olkoon kunnia ja ylistys kaikessa! Amen! jpp3 kirjoitti:
...Paavalillaha oli myös lihassaan pistin, ettei
hän niin erinomaisten ilmestysten tähden kerskaisi. Paavali rukoili pistintä pois kolmesti - varmasti useamminkin. Herra vastasi Paavalille Hänen armossaan olevan yllin kyllin.
Näin hän vastasi Paavalin iankaikkiseksi parhaakseen. Ei ottanut pistintä pois.
Mikä se Paavalin pistin oli? Siitä on esitetty monenlaisia arvailuja, teorioita. Olipa se sitten, mikä hyvänsä, niin Herran meille sallimat
pistimet ovat Mestarimme aivoituksia parhaaksemme
iankaikkisuutta silmällä pitäen.
Minun armossani on sinulle KYLLIKSI, kuuluu Hänen
rakkauden Sanansa. Tapahtukoon Hänen tahtonsa!
Nöyryys todellakin paistaa sinusta Tapio522 läpi.
Sekin on Herran armoa!
Kunnia ja ylistys Herrallemme! Sinä tiedät, mikä
on meille parhaaksi, jotta kerran pääsisimme
kohtaamaan Sinut kasvoista kasvoihin Taivaan
kirkkaudessa. Auta meitä näkemään armosi suuruus,
niin ettemme enää mitään muuta tuntisi ja näkisi
kuin Sinut ristiinnaulittuna meidän tähtemme.
Sinulle olkoon kunnia ja ylistys kaikessa! Amen!jpp3 "Minun armossani on sinulle KYLLIKSI, kuuluu Hänen rakkauden Sanansa".
---
Tässä on ainut toivomme.
Kiitos jpp3 rohkaisun sanoista ja muillekkin.
1. Ah, tiesi usko haltuun Herran
ja turvaa Isään rakkaaseen.
Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran
myös sinut taivaan autuuteen.
Ken tiensä uskoo Herralle,
ei rakenna se hiekalle.
3. Parempi vähän vaivaa kantaa
ja luottaa Herran hyvyyteen
tyytyen siihen, mitä antaa
hän laupiaasti lapsilleen.
Ei Isältämme taivaassa
tarpeemme ole salassa.
4. Hän aina meille lohdutuksen
tuo oikealla hetkellä.
Hän kuulee hartaan kaipauksen
ja pysyy meitä lähellä.
Hän ehtii kyllä auttamaan,
yllättää meidät ARMOLLAAN.
(Virsi 370:1,3,4. Jos sinulla on virsikirja, niin lue koko virsi-7 säkeistöä. Siinä on hyvää lohdutuksen sanaa ahdituksissa oleville ja kaikille)
Sanat ja sävel löytyvät myös täältä:
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0f24d4d74bd6338bc2256ff9003366cb/17a0cc2e8748a4ddc2256d67002d6584?OpenDocument
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?4535107Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä743199- 3832040
Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401320Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.231308Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la136947Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N7943Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132908Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll70885- 46877