Maantieteiden opiskelijat kertokaa

Nimetön

Aluetiede, kulttuurimaantiede..Tarvitaanko näissä matemaattisten aineiden osaamista? Millaisiin ammatteihin voi valmistua? Millaista alan opiskelu ylipäätään on?

12

7882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskellut76

      Kaikilla luonnontieteen aloilla tarvitaan jonkin verran tai paljon matematiikan; erityisesti tilastomatikan osaamista.

      Yliopistosta ei valmistu (lääkäreitä ja pappeja ja opettajia lukuun ottamatta) mihinkään ammattiin. Tällä hetkellä työtilanne on huono ja koko ajan huononemaan päin. Samoin tutkijana on hyvin vaikea elättää itsensä. Seuraile avoimia työpaikkoja sivuilta www.mol.fi. Työtä toki olisi tässä maassa vaikka kuinka paljon tehtäväksi ja isolle joukolle, mutta kun kukaan ei halua maksaa niiden hommien tekemisestä palkkaa! Sama tilanne on biologeilla ja muilla sellaisilla aloilla, joilla ei ole merkittävää teollisuutta. Ennen maantieteilijöitä sijoittui esimerkiksi kuntien ympäristösihteereiksi, mutta nykyään suurin osa näistä viroista on lakkautettu. Opettajanpaikoistakin on hävinnyt iso osa lasten vähentyessä.

      Opiskelu on kyllä kivaa, mutta jollain ne laskutkin on maksettava. Suosittelen vakavasti harkitsemaan, jotain varmemmin työllistävää alaa. Maantiedettä voi opiskella vaikka sivuaineeksi!

      • Nimetön

        Kiva kuulla mielipiteitä..tää nyt oli tälläinen jonkinlainen haave joka on muhinut mun päässä. Ja tuokin tosiasia, että ei valmistu ammattiin epäilytyttää, kun poukkoilen siinä vaiheilla, että haluanko itselleni oikeasti jonkun käytännöllisemmän ammatin sitten tulevaisuudessa, sellaisen, jossa voi nähdä selvästi oman käden jälkensä...vai sitten ihan jotain muuta, ja tiedä siitä sitten!

        Mutta mitä meinaat sillä, että opiskelu on kivaa? Onko useinkin?


      • Opiskellut76
        Nimetön kirjoitti:

        Kiva kuulla mielipiteitä..tää nyt oli tälläinen jonkinlainen haave joka on muhinut mun päässä. Ja tuokin tosiasia, että ei valmistu ammattiin epäilytyttää, kun poukkoilen siinä vaiheilla, että haluanko itselleni oikeasti jonkun käytännöllisemmän ammatin sitten tulevaisuudessa, sellaisen, jossa voi nähdä selvästi oman käden jälkensä...vai sitten ihan jotain muuta, ja tiedä siitä sitten!

        Mutta mitä meinaat sillä, että opiskelu on kivaa? Onko useinkin?

        Ryhdy muuraamaan takkoja, niin voit saada neljän kuukauden työn tekemisellä saman vuosiansion kuin tutkija maantieteilijä saa vuodessa!


      • Sivusta seurannut

        "Yliopistosta ei valmistu (lääkäreitä ja pappeja ja opettajia lukuun ottamatta) mihinkään ammattiin."

        Voit ottaa papit pois listalta, sillä yliopistosta ei valmistuta papin ammattiin. Teologisesta valmistutaan teologian maisteriksi, ja mikäli tietyllä teologian maisterilla on vakaumus ja kutsu moiseen työhön voi hän tietysti papin virkaan hakea (pappisvihkimys annetaan vain henkilölle jolle on osoittaa työpaikka ja on hyväksytty virkaan). Tarkkoja tilastoja en tiedä, mutta papin työhön hakeutuvia on tietääkseni kuitenkin alle puolet teologian maistereista.


      • Filosofian_maisteri_ja_jatt...
        Nimetön kirjoitti:

        Kiva kuulla mielipiteitä..tää nyt oli tälläinen jonkinlainen haave joka on muhinut mun päässä. Ja tuokin tosiasia, että ei valmistu ammattiin epäilytyttää, kun poukkoilen siinä vaiheilla, että haluanko itselleni oikeasti jonkun käytännöllisemmän ammatin sitten tulevaisuudessa, sellaisen, jossa voi nähdä selvästi oman käden jälkensä...vai sitten ihan jotain muuta, ja tiedä siitä sitten!

        Mutta mitä meinaat sillä, että opiskelu on kivaa? Onko useinkin?

        Maisterin tutkinto yliopistosta antaa laajat valmiudet sijoittua monenlaisiin tehtäviin yhteiskunnassa. Ne, jotka eivät ole opiskelleet yliopistossa, hokevat mantraa "yliopistosta ei valmistu mihinkään ammattiin". No, ammattikoulussa opiskellaan jokin kapean sektorin käytännän taito, kuten putkimieheksi. Yliopistosta valmistuu tehtäviin, jossa vaaditaan laajojen projektien hallintaa, laajaa yleistietoa, abstraktien asioiden hallintaa, kykyä johtaa ja tehdä päätöksiä, kykyä suunnitella jne.

        Opiskelu on kivaa, kun saa opiskella alaa josta on oikeasti kiinnostunut ja innostunut. Jos opiskelu tuntuu pakkopullalta, joka ei ole kivaa, niin sitten kannattaa ajatella noita käsityöammatteja.


      • ,,,

        joo, kannattaa harkita vaikka geologiaa. Niille on kuulemma töitä enemmän kun jengiä valmistuu...ja mantsa käy siihen hyvin sivuaineeksi.


    • mantieteilijä_gaia

      Minä olen valmistunut filosofian maisteriksi maantieteen laitokselta. Heti alkuun voin kertoa, että matematiikkaa et tarvitse. Geofyysikot ovat erikseen, heidän täytyy osata laskea.
      Lukion lyhyt matematiikka on riittävä.

      Se, miten työelämään sijoittuu, riippuu paljon sivuaineista. Minä luin sivuainena mm. viestintää ja ympäristötieteitä. Pääsin toimittajaksi lehteen jo opiskeluaikana ja pidän työstäni tosi paljon. Maantieteen opiskelu antoi todella hyvän pohjan työhöni, minulla on nyt laaja näkemys maailmasta yleensä.

      Jos olet oikeasti kiinnostunut maantieteestä niin pyri ihmeessä opiskelemaan. Ekan vuoden jälkeen voit sitten päättää mihin erikoistut (geoinformatiikka, kulttuurimaantiede, luonnonmaantiede, opettajankoulutus, kaupunkimaantiede, kehitysmaantiede, matkailumaantiede, suunnittelumaantiede). Tokana vuonna valitset sitten sivuaineet, jotka saa valita aika vapaasti.

      • pärjää aina

        Opiskelen maantiedettä, enkä hetkeäkään epäile etten työllistyisi tälle alalle. Valmistuin nelisen vuotta sitten tradenomiksi ja - yllätys yllätys - en ole ollut valmistumisen jälkeen päivääkään työttömänä, itse asiassa työllistyin jo opiskeluaikana enkä ole päivääkään istunut kaupan kassalla vaan tehnyt ihan kunnon hommia. Tradenomeja valmistuu tunnetusti enemmän kuin tarpeeksi ja kortistossa riittää porukkaa.

        Pointtina tässä on siis se, että uskomalla itseesi ja omiin kykyihisi pärjäät varmasti. Tietenkään oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminenkaan ei ole huono juttu, mutta voit vaikuttaa myös siihen että päädyt siihen oikeaan paikkaan juuri sopivalla hetkellä - ja oikein valmiuksin.

        Gaia: oli mukava lukea tarinasi, se vahvisti jälleen uskoani siihen, että olen valinnut hyvän ja oikean alan :)


    • Opiskellut76

      Yleisesti ottaen vasta opiskeluvaiheessa olevat ovat hyvin positiivisella mielellä työpaikan saannin suhteen. Ja totta onkin, että vielä opiskeleva saa helpommin töitä (pätkiä tietysti) kuin jo valmistunut.

      Itse olen valmistunut neljä vuotta sitten ja olen pääsyt seurailemaan opiskelutoverieni vaikeaa työllistymistä. Monialalahjakkuudet toki työllistyvät heti ja helposti, mutta ei heitä ole kuin muutama sadasta! Itse olen työllistynyt omassa yrityksessä opinnoista huolimatta....

      • Qqwqqqqqqqq

        Moi!


        Nostelen tässä tätä vanhaa keskutelua, mutta samoja asioita mietin.. Mua kiinnostais lähteä opiskelemaan kulttuurimaantiedettä, mutta työllisyys mietityttää.. Minkälaisissa töissä voi valmistuttuaan olla?


    • siitävaan

      Kulttuurimaantieteen opiskelu antaa eväitä monelle alalle, mutta oma kiinnostus ja sivuaineet vaikuttaa paljon työmahdollisuuksiin. Itse vaihdoin pääaineen kulttuurimaantieteestä aluetieteeseen (enkä ollut ainoa), sillä kulttuurimaantiede on todella laaja-alaista. Jos kuitenkin olet kiinnostunut esimerkiksi antropologiasta, historiasta, taloudesta tai politiikasta, kulttuurimaantieteen tutkintoon voi yhdistellä tosi monenlaisia sivuaineita ja sitten kandissa ja maisterissa voi yhdistellä itseään kiinnostavia aiheita. Mahdollisia työtehtäviä tosiaan ovat muun muassa: tutkija, opettaja ja "asiantuntija". Tämä viimeinenhän taitaa olla monella alalla kaikkein mitäänkertomattomin ja yleisin tehtävänimike. Mutta esimerkiksi johonkin tiettyyn maantieteelliseen alueeseen erikoistuminen sivuaineiden avulla voi tuoda töitä kansalaisjärjestöistä, virastoista tai ministeriöistä. Myös monet yritykset palkkaavat maantieteilijöitä. Jos haluaa kuitenkin tutkinnon, joka vie selkeesti johonkin suuntaan, kannattaa harkita jotain muuta suuntautumisvaihtoehtoa. Maantietiede on tuo tosi hyvää ja monipuolista pohjaa, mutta tutkintoon on hyvä liittää eksaktimpeja sivuaineita, joilla itseään voi sitten markkinoida työtä etsiessä. Maantieteilijän perusosaamiseen kuuluu lähinnä alueellinen tarkastelu (erityisesti geoinformatiikka!!), joka erottaa kulttuurimaantieteilijän juuri sitten ekonomeista ja antropologeista. Mutta fuksikurssin opettajaa lainaten, pitää lukea sitä mistä tykkää niin siinä tulee hyväksi! :) Ja hyvä löytää kyllä työnsä. Eli jos kulttuurimantsa kiinnostaa, niin siitä vaan lukemaan,kyllä monipuolisella tutkinnolla aina johonki pääsee.

    • utalainen

      Suunnittelumaantiede ja ympäristöarkkitehdin kombo on ainoa joita tuolla lukisin, jos pitäisi työllistymistä miettiä. Itse luen aluetieteitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe