Te, joilla on kokemusta, kertokaa, mikä on teistä on hyvä tai paras kukkaluettelo ? Ja miksi ? Mistä kannattaa tilata siemenet ym. ?
Netissä on vaikka minkä tarhan luetteloita, mutta mikä kannattaisi tilata kotiin ?
Ovatko hintaerot suuret per siemenpussi toimituskulut ja mistä saisi myös vähän ohjeita mukaan ?
Kun ei oikein ole tietoa tuntumaa eikä kokemusta kukkien kasvattamisesta itse, mitä suosittelisitte ?
Vai ehtiikö vielä aloittaa esimerkiksi monivuotisia, kun siemenet tulevat kauppoihin, vai myydäänkö kaupoissa vain yhden kesän kukkia ??
Eli onko parempi mennä torille tai taimimyymälöihin vai tilata siemeniä ja mistä ?
Salkoruusu oli hauska nimi yhdessä luettelossa, en ole koskaan nähnyt moista !
Mikä hyvä/paras kukkaluettelo ?
15
4419
Vastaukset
- Kikka
Olen kokenut Korpikankaan siemenet hyviksi http://www.korpikangassiemen.fi/
Ajattelin nyt kokeilla ekaa kertaa Suomen niittysiemeniä http://www.suomenniittysiemen.fi/
Siellä on myös perennojen siemeniä.
Eiköhän perennat tuu paljon halvemmaks, ku ne ite kasvattaa. Yleensä halvin 4 ekee puutarhalla. Samalla hinnalla saa monta siementä ;) Olen ite aiemmin lähinnä ostanut perennet puutarhoilta, mut ajattelin alkaa säästämään. Ikkunatilaahan se taimien kasvattelu vaatii ja pikkusen aikaa ja malttia. Oon ratkassu tota tilaongelmaa laittamalla ison pöydän aina kasvatus ajaks toisen etelään osoittavan ikkunan eteen, ku yks ikkuna ei riitä.
Tilaamalla siemenet saa sitä mitä tilaa. Kaupassa ei oo aina just sitä mitä kukin haluaa. Ja voi mennä juoksuks kaupasta toiseen.
Ainakin Korpikankaalta tulee myös ilmainen kylvöopas.
Eiku opettelemaan. Tällastahan tää on kantapäänkautta-hommaa - mutta hauskaa ja antoisaa ;) - tessa-t
Kannattaa tutustua ja tilata eri liikkeiden siemenluetteloita. Niissä on yleensä myös kuva kasvista kukkivana,samoin ajankohta milloin siemenet pitää kylvää ja miten pitkä kasvatusaika on.
Itse kerään paljon siemeniä omista kukistani , myös yksivuotisista, kuten ahkeraliisa , samettikukka ,asterit, revonhännät ja muita.
Aloittelijan ei kannata aloittaa kovin monella lajikkeella.
Itse olen jo monet vuodet kasvattanut kesäkukkani itse.
Ahkeraliisa on yksi suosikeistani, helppo kasvattaa ja kukkii pitkälle syksyyn,asteri,samoin samettiruusut on helppoja aloittelijalle.
Itse kokeilen joka vuosi jotakin uutta ,viimekesänä sinitähtönen joka onnistui tosi hyvin ja kukki kauniisti ja rehevästi koko kesän.
Salkoruusu on kaksivuotinen ja kukkii yleensä vasta kylvöstä seuraavana kesänä. Joten tämä kannattaa kylvää vasta siellä myöhään keväällä tai suoraan ulos avomaalle.
Samoin perennoiden kasvatus siemenestä onnistuu parhaiten kylvämällä ne keväällä myöhään ruukkuihin ja istuttamalla loppukesästä avomaalle.
Vielä siemenistä halvemmalla saat puutarhamyymälöistä lluetteloissa mielestäni kalliita.
Tässä pieniä vinkkejä .Laitan linkin tekstini perään jos haluat vilkaista puutarhaani.
http://i10.tinypic.com/8bt6a74.jpg
http://i15.tinypic.com/8fni5o7.jpg- kukinta
Kun laittaa salkoruusun siemenistä jo maaliskuulla,se ehtii kasvattaa ison ruusukkeen sisällä,silloin se kukkii yleensä samana kesänä.
Perennat kannattaa kylvää maahan jo syksyllä,silloin jää ikkunalautoja vapaaksi kesäkukille. - tessa-t
kukinta kirjoitti:
Kun laittaa salkoruusun siemenistä jo maaliskuulla,se ehtii kasvattaa ison ruusukkeen sisällä,silloin se kukkii yleensä samana kesänä.
Perennat kannattaa kylvää maahan jo syksyllä,silloin jää ikkunalautoja vapaaksi kesäkukille.Kyllä tosiaan salkoruusun saa kukkimaan samana kesänäkin jos taimikasvatuksen aloittaa aikaisin keväällä,jotta kerkiää .
Itse kylvin viimevuoden syyskesällä suoraan perennapenkkiin salkoruusua ja sormustinkukkaa,olivat syksyllä mukavalla taimella, mutta saa nyt nähdä miten käy kun tämä talvehtiminen on näin huonoa, vähän lunta . - kukkapuutarha
on sinulla !!!
Kaikkiko itse kasvatat siemenistä ??
Mitä on esimerkiksi ne päivänkakkaran näköiset liilat kukat, jossa on keltainen keskiö ?
Entä ne ihanat korkeat liilat ? - tessa-t
kukkapuutarha kirjoitti:
on sinulla !!!
Kaikkiko itse kasvatat siemenistä ??
Mitä on esimerkiksi ne päivänkakkaran näköiset liilat kukat, jossa on keltainen keskiö ?
Entä ne ihanat korkeat liilat ?Tuota noissa kuvissa pääasiassa on perennoita, ne päivänkakkaran näköiset ovat alppiastereita.
Liljoja mulla on paljon kun ne on lisääntynyt itsestään ja niitä joutunee jakamaan aina välillä.
No puutarhanhoito on ollut mulle jo vuosia ollut se rakkain harrastuus, ja puutarha on syntynyt pikkuhiljaa, jokavuosi tulee kukkia lisättyä.
Kasvatan kaikki yksivuotiset kesäkukat itse, aloittelen kylvöt tuossa maaliskuulla .
Tuossa vielä pari kuvaa kevät puutarhastani.
http://i15.tinypic.com/6xrqn9j.jpg
http://i6.tinypic.com/717nio7.jpg
http://i3.tinypic.com/6lkgv2g.jpg - ja runsasta !
tessa-t kirjoitti:
Tuota noissa kuvissa pääasiassa on perennoita, ne päivänkakkaran näköiset ovat alppiastereita.
Liljoja mulla on paljon kun ne on lisääntynyt itsestään ja niitä joutunee jakamaan aina välillä.
No puutarhanhoito on ollut mulle jo vuosia ollut se rakkain harrastuus, ja puutarha on syntynyt pikkuhiljaa, jokavuosi tulee kukkia lisättyä.
Kasvatan kaikki yksivuotiset kesäkukat itse, aloittelen kylvöt tuossa maaliskuulla .
Tuossa vielä pari kuvaa kevät puutarhastani.
http://i15.tinypic.com/6xrqn9j.jpg
http://i6.tinypic.com/717nio7.jpg
http://i3.tinypic.com/6lkgv2g.jpgJa kuvat on yleensäkin kivoja, ai kun tuli kevättä ja kesää ikävä.
Miten ne asterit kasvatat, kuin aikaisin siemenet purkkiin jne.
Onko ne asterit ns "idioottivarmoja" itämään?
Kauanko itävät, ennenkin sirkkalhdet näkyvät ?
Entäs muut asterit, yhtä helppoja ?
Jos ne on sinusta helppoja, mitä muita on helppoja, paitsi krassit ja ruusupavut :) sekä kehäkukat ? Itääkö lemmikki helposti ja leviääkö se todella niin hyvin kuin mainostetaan. Onko niitä alkukesällä ja loppukesällä kukkivia lajeja ?
Oltko yrittänyt matalia auringonkukkia, (parvekeruukkuun haluaisin), onnistuuko ne hyvin.
Kerro mitä vain jaksat kokemuksesi muille ! - tessa-t
ja runsasta ! kirjoitti:
Ja kuvat on yleensäkin kivoja, ai kun tuli kevättä ja kesää ikävä.
Miten ne asterit kasvatat, kuin aikaisin siemenet purkkiin jne.
Onko ne asterit ns "idioottivarmoja" itämään?
Kauanko itävät, ennenkin sirkkalhdet näkyvät ?
Entäs muut asterit, yhtä helppoja ?
Jos ne on sinusta helppoja, mitä muita on helppoja, paitsi krassit ja ruusupavut :) sekä kehäkukat ? Itääkö lemmikki helposti ja leviääkö se todella niin hyvin kuin mainostetaan. Onko niitä alkukesällä ja loppukesällä kukkivia lajeja ?
Oltko yrittänyt matalia auringonkukkia, (parvekeruukkuun haluaisin), onnistuuko ne hyvin.
Kerro mitä vain jaksat kokemuksesi muille !Kyllä sitä kevättä ja kesää jo kaipaa että pääsee taas tuomme pihamaalle möyrimään.
Asterin siemenet kylvän siellä huhtikuun toka viikolla, itämiseen menee viikko pari,koulitaan vähän harvempaan kun on ensimmäiset sirkkalehdet tulleet.
Asterin voi kyllä kylvää niin harvaankin ettei välttämättä tarvitse koulia.
Aina ei asterin siemet idä yhtä hyvin ,en tiedä mistä johtuu.
Kyllähän lemmikki itää ja leviää, mulla on vaan ollut rikkaruoho joka meinaa tukahduttaa lemmikin.
Ahkeraliisa on helppo, kukkii koko kesän ,käy niin kukkapenkkiin kuin ruukkuihin.Siemenet kylvetään maaliskuun alkupuolella ja koulitaan yksittäin ruukkuihin kun sirkkalehdet tulleet. Varmasti onnistut jos vaan valaistus riittää taimikasvatukselle.
Auringonkukat, kehäkukat .ruiskaunokit ym kylvän suoraan ulos.
Tänävuonna ajattelin kasvattaa myös orvokit itse ,vaatii vaan pitkän kasvatusajan , aloittelen helmikuun puolivälin jälkeen.
Ei kun innolla kokeilemaan. - Asteri
tessa-t kirjoitti:
Kyllä sitä kevättä ja kesää jo kaipaa että pääsee taas tuomme pihamaalle möyrimään.
Asterin siemenet kylvän siellä huhtikuun toka viikolla, itämiseen menee viikko pari,koulitaan vähän harvempaan kun on ensimmäiset sirkkalehdet tulleet.
Asterin voi kyllä kylvää niin harvaankin ettei välttämättä tarvitse koulia.
Aina ei asterin siemet idä yhtä hyvin ,en tiedä mistä johtuu.
Kyllähän lemmikki itää ja leviää, mulla on vaan ollut rikkaruoho joka meinaa tukahduttaa lemmikin.
Ahkeraliisa on helppo, kukkii koko kesän ,käy niin kukkapenkkiin kuin ruukkuihin.Siemenet kylvetään maaliskuun alkupuolella ja koulitaan yksittäin ruukkuihin kun sirkkalehdet tulleet. Varmasti onnistut jos vaan valaistus riittää taimikasvatukselle.
Auringonkukat, kehäkukat .ruiskaunokit ym kylvän suoraan ulos.
Tänävuonna ajattelin kasvattaa myös orvokit itse ,vaatii vaan pitkän kasvatusajan , aloittelen helmikuun puolivälin jälkeen.
Ei kun innolla kokeilemaan.Voitko kertoa lisää astereista ?
Mitkä kokemuksesi mukaan menestyvät ja mitkä ovat vaikeampia ?
Mikä se olikaan kuvassasi se violettikukkainen, keltainen keskeltä ?
Onko se helppo laji ja milloin kukkii ja pitäisi kylvää ? - tessa-t
Asteri kirjoitti:
Voitko kertoa lisää astereista ?
Mitkä kokemuksesi mukaan menestyvät ja mitkä ovat vaikeampia ?
Mikä se olikaan kuvassasi se violettikukkainen, keltainen keskeltä ?
Onko se helppo laji ja milloin kukkii ja pitäisi kylvää ?Hei!
Se on alppiasteri ja monivuotinen perenna , värejä löytyy violetti, v-punainen, valkoinen ja sininen. Löytyy melkein jokaisesta puutarhamyymälästä keväällä.
Yksivuotisia asterilajikkeita on paljon joita myydään siemeninä, on kääpiölajikkeita kerrottuja ,värejä laidasta laitaan, harvaan jos kylvää ei tarvitse koulia , itse yleensä koulin asterin taimet.
Perennoina löytyy myös kesä asteria , syysasteria, elokuunasteria.
Kesäasterin siemenet kylvän yleensä huhtikuulla ,ovat aika nopeita kasvamaan. - vastata,
tessa-t kirjoitti:
Hei!
Se on alppiasteri ja monivuotinen perenna , värejä löytyy violetti, v-punainen, valkoinen ja sininen. Löytyy melkein jokaisesta puutarhamyymälästä keväällä.
Yksivuotisia asterilajikkeita on paljon joita myydään siemeninä, on kääpiölajikkeita kerrottuja ,värejä laidasta laitaan, harvaan jos kylvää ei tarvitse koulia , itse yleensä koulin asterin taimet.
Perennoina löytyy myös kesä asteria , syysasteria, elokuunasteria.
Kesäasterin siemenet kylvän yleensä huhtikuulla ,ovat aika nopeita kasvamaan.haluan alkaa kokeilemaan astereita, ne ovat niin "perusraikkaita ja rehellisiä" kesäkukkia, en halua mitää erikooisia "ihmelajeja", vaan kiitollisiesti kukkivia peruskukkia kesäpuutarhaan.
Astereita kun olen cooglannut, niitä on kaikissa väreissä, korkeaa ja matalaa, aikasin ja myöhään kukkivia, loistoainesta puutarhaan !
Eli jos haluan jonkun asterin kukkivan aina puutarhassa, niin aikaiseksi kesäksi alppiasteri, ja lisäksi kesä-, elokuun ja syysasteria ? Näinkö se menee ?
Tuumailen, että ostankin tänä kesänä vähän niitten taimia ja osan kylvän. Katsotaan, miten käy kylvöjen kanssa !
Ensimmäisenä kylvän siis alppiasterin, ja samaan voi kylvää kesäasterin, huhtikuun lopulla ? Vai voiko kaikki kylvää silloin ?
Varmaankin...
Voiko niitä muuten kylvää syksyllä seuraavaa vuotta varten ? Tarvitsevatko jotkut asterit kylmäkäsittelyä ?
Nyt kun olen tähän asiaan vähän ruvennut perehtymään, huomaan, että olen sotkenut toisiinsa asterit ja krysanteemit, pitäen niitä yhden ja saman lajin erinäköisinä edustajina.
Kyllä hävettää. Mutta tunnustan silti :) - tessa-t
vastata, kirjoitti:
haluan alkaa kokeilemaan astereita, ne ovat niin "perusraikkaita ja rehellisiä" kesäkukkia, en halua mitää erikooisia "ihmelajeja", vaan kiitollisiesti kukkivia peruskukkia kesäpuutarhaan.
Astereita kun olen cooglannut, niitä on kaikissa väreissä, korkeaa ja matalaa, aikasin ja myöhään kukkivia, loistoainesta puutarhaan !
Eli jos haluan jonkun asterin kukkivan aina puutarhassa, niin aikaiseksi kesäksi alppiasteri, ja lisäksi kesä-, elokuun ja syysasteria ? Näinkö se menee ?
Tuumailen, että ostankin tänä kesänä vähän niitten taimia ja osan kylvän. Katsotaan, miten käy kylvöjen kanssa !
Ensimmäisenä kylvän siis alppiasterin, ja samaan voi kylvää kesäasterin, huhtikuun lopulla ? Vai voiko kaikki kylvää silloin ?
Varmaankin...
Voiko niitä muuten kylvää syksyllä seuraavaa vuotta varten ? Tarvitsevatko jotkut asterit kylmäkäsittelyä ?
Nyt kun olen tähän asiaan vähän ruvennut perehtymään, huomaan, että olen sotkenut toisiinsa asterit ja krysanteemit, pitäen niitä yhden ja saman lajin erinäköisinä edustajina.
Kyllä hävettää. Mutta tunnustan silti :)tarkentaisin. Alppiasteri , samoin elokuun ja syysasterit ovat perennoita ja jos itse lisäisin ostasin valmiin taimen keväällä silloin kukkii jo samana kesänä koska juurakko on jo sen verran suuri että jaksaa tehdä kukatkin eikä vain lehtiä.
Toki voit siemenestäkin nämä perennat kasvattaa mutta menee vähintään pari kesää ennenkuin kukkii.
Yksivuotisia eli kesän kukkivia astereita kannattaa kylvää siemenistä ja näitä siemeniä on monenlaisia ja värisiä.
En ole koskaan kylvänyt astereita syksyllä suoraan ulos ,en jaksa uskoa että siemenet talvehtisivat.
Yksivuotisten astereitten nimikkeitä siemenpussissa mm.Kiinanasteri löytyy lukuisia lajikkeita ja kokoja. - Puutarhuritar3
Et ehkä eksy enää tänne, mutta pihasi on ihana! :) Kunpa minäkin saisin noin paljon kukkimaan pihani, mut... pitäs tuoda monta lavallista multaa, mun pihan nurmikko kun on istutettu rakennusjätteitten päälle, aina osuu lapio johonkin kovaan, vaikee kaivaa.
- Monta mokaa tehnyt
Luetteloista en enää jurikaan tilaa, kokeilut ovat tulleet kalliiksi, kun ryhtyy ummikkona tilaamaan luetteloista.
Monella siemenellä ei ole ollut kasvun toivoakaan aloittelijalla, kun intoa on enemmän kuin tietoa.
Kannattaa ostaa jostain kaupasta edullisesti helppoja kesäkukkia ja vasta sitten siirtyä esikasvatuslajeihin.
Useita yksivuotisia kesäkukkiakin kannattaa tietysti esikasvattaa, krassi on ihan helpoimmasta päästä.
Kaupoissa myydään kyllä monivuotistenkin siemeniä.
Luettelot tulevat aina kaikkein kalliimmaksi, mutta jotkut tarjoavat eittämättä monipuolisuutta, jota kaupan siemenhyllystä ei löydä. Se on hieno juttu edistyneille "kukkatarhureille" !
Muistakaa ottaa siemenet talteen kesäkukistanne uutta kesää varten, ei tarvitse aina osta kaikkia uusia siemeniä.
Yhdenkin monivuotisen taimen ostamalla saa myös uusia siemeniä, tosin joitakin lisätään jakamalla, olen vähän alkanut oppia...alkeitten alkeista.- netin kautta
en enää, mulla on onneksi Agrimarket lähellä, siellä ei siemenet eikä taimet maksa murto-osaakaan nettihinnoista, ja "anttiloiden" 60 sentin hinnoistakin vain puolet !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup584288Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1262964Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua432653Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652217Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4421833Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.731325- 621297
- 601195
- 2611087
- 45998