Mikä on liikkeen virallinen kanta itsetyydytykseen? Onko se syntiä ja jos on niin millä perusteella?
Lestadiolaisuus ja itsetyydytys
95
10161
Vastaukset
- Hynde
27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
- hande
ei voi tehdä aviorikosta jos ei ole aviossa.
Yksin ei myöskään voi sitä tehdä koska aviorikokseen tarvitaan yleensä kaksi. - ~~~
Eli jos nyt kuitenkin jätettäisiin leikkelyt lihamestareille :)
Jostain kumman syystä osa miehistä on luotu biologisesti hieman "aktiivisemmiksi", eikä siihen oikein auta ruokavalion muutokset taikka sitä jaksa aviovaimo - varsinkin jos on pienempiä hoidettavana. Jääkin siis kaksi vaihtoehtoa: A) Hoidat asian itse B) Sotket sängyn
Ja mitä tulee aviorikokseen, niin minkä ihmeen takia siinä muita naisia tarvitsee ajatella??? En ymmärrä tuota logiikkaa ollenkaan. Eiköhän niitä muistoja löydy oman kullan kanssa sen verran, ettei tarvitse muita miettiä. - yks vaan
hande kirjoitti:
ei voi tehdä aviorikosta jos ei ole aviossa.
Yksin ei myöskään voi sitä tehdä koska aviorikokseen tarvitaan yleensä kaksi.Kyllä se täytyy ymmärtää siten että olipa avioliitossa tai ei, on väärin rikkoa 6. käskyä vastaan. Lutheri kyllä selittää siitä yksinkertaisesti Isossa Katekismuksessaan, ks. esim. http://www.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/ik/6käsky.html
Jeesus selittää vuorisaarnassaan että joka katsoo himoiten naista, on sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan (vaikka nainen ei siitä olisi itse tietoinen).
Pikemminkin pitäisi käyttää ilmaisua "tehdä huorin" kuin aviorikos. - parjattu nainen
yks vaan kirjoitti:
Kyllä se täytyy ymmärtää siten että olipa avioliitossa tai ei, on väärin rikkoa 6. käskyä vastaan. Lutheri kyllä selittää siitä yksinkertaisesti Isossa Katekismuksessaan, ks. esim. http://www.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/ik/6käsky.html
Jeesus selittää vuorisaarnassaan että joka katsoo himoiten naista, on sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan (vaikka nainen ei siitä olisi itse tietoinen).
Pikemminkin pitäisi käyttää ilmaisua "tehdä huorin" kuin aviorikos.Mites tällaiselta puhdasajatuksiselta onnistuu lapsen teko? Minä en tajua,selitä.En ole ennen kuullut,e ttä lapsi tehtäisiin ilman siemnesyöksyä, joka taas tulee vasta jos mielikuvitus kiihottuu. No tietenkin on keinohedelmöitys, mutta eikö siihen tarvita mysö masturbointia vai otetaanko neste tikulla???
- Vastakääntynyt
Itse olen vasta alkutaipaleella, eikä minulla tieto riitä opettamiseen. Omalta kohdaltani voin vain sanoa, että kun olen uskossa, niin se himo joka ajaisi epäsiveellisiin harrastuksiin, otetaan kokonaan pois. Ja kun sitä himoa ei ensinkään ole, niin ei tarvi enää miettiä onko se syntiä vai ei.
- Liisa
Kamalaa. Otetaanko himo pois jos tulee uskoon? Kuka sen ottaa? Minkä ihmeen takia? Mitä pahaa siinä on, jos pitää erotiikasta ja nauttii rakastelemisesta? Miksi pitää olla naimisissa sen kanssa jonka kanssa nauttii erotiikan ihmeistä?
- Vastakääntynyt
Liisa kirjoitti:
Kamalaa. Otetaanko himo pois jos tulee uskoon? Kuka sen ottaa? Minkä ihmeen takia? Mitä pahaa siinä on, jos pitää erotiikasta ja nauttii rakastelemisesta? Miksi pitää olla naimisissa sen kanssa jonka kanssa nauttii erotiikan ihmeistä?
Kun uskossa jotain pyytää, niin sen lahjaksi saa. Jos tuntee jonkin asian erityiseksi taakaksi, niin voi rukoilla Jumalaa, että hän sen pois ottaisi. Moni asia on ihmiselle mahdoton, mutta Jumalan tykönä mahdollinen.
Hyvä että olet kiinnostunut asiasta ja jaksat kysellä, mutta monet asiat eivät avaudu, ellei Jumala silmiä avaa. Usko saadaan lahjana ja sen lahjapaketin sisältöä on vaikea toiselle kuvailla tyhjentävästi. Pakettiin pitäisi itse kurkistaa. Kuuntelepa muutama saarna vaikkapa ihan vaan uteliaisuuttasi.
http://www.suviseurat.net/index.php?section=nitteet.Saarnat - parjattu nainen
No minun kyllä pitää vähintään joka perjantai yrittää sitä himoa elvyttää kun en jaksa vuosikymmenestä toiseen sellaista että minua vain nytkytettäisiin ja minä alla makaisin siveitä ajatellen.
- parjattu nainen
Vastakääntynyt kirjoitti:
Kun uskossa jotain pyytää, niin sen lahjaksi saa. Jos tuntee jonkin asian erityiseksi taakaksi, niin voi rukoilla Jumalaa, että hän sen pois ottaisi. Moni asia on ihmiselle mahdoton, mutta Jumalan tykönä mahdollinen.
Hyvä että olet kiinnostunut asiasta ja jaksat kysellä, mutta monet asiat eivät avaudu, ellei Jumala silmiä avaa. Usko saadaan lahjana ja sen lahjapaketin sisältöä on vaikea toiselle kuvailla tyhjentävästi. Pakettiin pitäisi itse kurkistaa. Kuuntelepa muutama saarna vaikkapa ihan vaan uteliaisuuttasi.
http://www.suviseurat.net/index.php?section=nitteet.SaarnatOn Jumalalla varmaan hauskaa taivaassa kun erilaisia rukouksia satelee Hänen rukousmaljaansa. Minä olen monta vuotta rukoillut että saisin himon ja edellä mainittu uskonsisar rukoilee himoa pois.
Mutta Jumala kuulee kaikki r ukoukset, onhan Hän meidät luonut.. :) - SiioninEeva
Vastakääntynyt kirjoitti:
http://www.suviseurat.net/index.php?section=nitteet.SaarnatNo ei vastakääntynyt näitä asioita voi edes ymmärtää. Minä olen etninen lestadiolainen, uskoni jo jättänyt, jos koskaan uskoinkaan, ja toivon, että käännyt äkkiä kannoillasi tästä liikkeestä! Kääntyminen lestadiolaisuuteen ei tuo mukanaan mitään hyvää, eikä sinua tulla koskaan kohteltemaan kuten lestadiolaiseksi syntynyttä. Se on jotain, mitä ei voi oppia.
Mutta siitä voi oppia pois kymmenien vuosien terapian avulla. - ToivottomuudestaToivoon
SiioninEeva kirjoitti:
No ei vastakääntynyt näitä asioita voi edes ymmärtää. Minä olen etninen lestadiolainen, uskoni jo jättänyt, jos koskaan uskoinkaan, ja toivon, että käännyt äkkiä kannoillasi tästä liikkeestä! Kääntyminen lestadiolaisuuteen ei tuo mukanaan mitään hyvää, eikä sinua tulla koskaan kohteltemaan kuten lestadiolaiseksi syntynyttä. Se on jotain, mitä ei voi oppia.
Mutta siitä voi oppia pois kymmenien vuosien terapian avulla.Tämä vastaus menee ohi aloituksen, mutta haluan kommentoida edellistä kirjoitusta.
Itse sain aikoinaan uskon Kristukseen lestadiolaisuudessa, koska mehän tulemme uskoon useimmiten jossain -laisuudessa. Olen oikeasti kiitollinen siitä, että se oli juuri Vanhalestadiolaiskristillinen yhdistys eli nykyinen Esikoislestadiolaisuus. Imin ja opettelin tavat niinkuin vastasyntynyt haluaa ne omaksua. Eihän ne monetkaan tavat seuranneet kovin pitkään, mutta samaistumisen vuoksi ne olivat silloin tärkeitä.
Siihen aikaan eikä juuri sen jälkeenkään ns. ulkopuoliset eksy niihin seuroihin. Vaikka lestadiolaisuus ja kaikki muutkin -laisuudet ovat syntyneet vain ja ainoastaan herätyksen voimasta niiden ihmisten sydämissä, jotka eivät ennen ole uskoneet. Kuitenkin kasvu on jo pitkään, monen sukupolven ajan tapahtunut ainoastaan ns. sisältäpäin. Osittain siitä syystä ulkopuolelta tulleet voivat alkaa jossain vaiheessa tuntea olonsa todellakin ulkopuolisiksi. Kaikki historia, suku ja kaikki näkyvä ja tuntuva on kehittynyt aika tärkeäksi osaksi yhteenkuuluvaisuudesta. Ulkopuolelta tullut ei ehkä löydä samanlaista 'lihallista eli konkreettista' yhteenkuuluvuutta.
Kristuskeskeisessä uskomisessa Kristus on yhteinen nimittäjä ja tärkein yhteyden luoja. Se on meillä esikoisissa ainakin toistaiseksi toimiva ja on todellinen kiitoksen aihe.
Rakkauden tunteminen ja sen kokeminen olivat ihmeellisen ihana tunne silloin kun tulin uskoon. Itse asiassa se oli siinäkin mielessä ihmeellistä, että uskovat eivät silloinkaan olleet kovinkaan ystävällisiä ja rakkaudellisia keskenään. Suorastaan vihamielisiä.
Haluan sanoa SiioninEevalle, että älä jätä uskoa. Usko Kristukseen siellä missä olet ja opi Kristusta- ei sinun muuta tarvitse uskon tiellä oppiakaan, mutta toivon, että löydät rakkaita matkaystäviä ja opettelet heidän kanssaan elämään niin sinua kohdellaan Kristuksen seuraajana myös lestadiolaisuudessa. Kaikki eivät minuakaan hyväksy, mutta monet ja ennen kaikkea minulle rakkaat ja läheiset. Se riittää. - Anonyymi
ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:
Tämä vastaus menee ohi aloituksen, mutta haluan kommentoida edellistä kirjoitusta.
Itse sain aikoinaan uskon Kristukseen lestadiolaisuudessa, koska mehän tulemme uskoon useimmiten jossain -laisuudessa. Olen oikeasti kiitollinen siitä, että se oli juuri Vanhalestadiolaiskristillinen yhdistys eli nykyinen Esikoislestadiolaisuus. Imin ja opettelin tavat niinkuin vastasyntynyt haluaa ne omaksua. Eihän ne monetkaan tavat seuranneet kovin pitkään, mutta samaistumisen vuoksi ne olivat silloin tärkeitä.
Siihen aikaan eikä juuri sen jälkeenkään ns. ulkopuoliset eksy niihin seuroihin. Vaikka lestadiolaisuus ja kaikki muutkin -laisuudet ovat syntyneet vain ja ainoastaan herätyksen voimasta niiden ihmisten sydämissä, jotka eivät ennen ole uskoneet. Kuitenkin kasvu on jo pitkään, monen sukupolven ajan tapahtunut ainoastaan ns. sisältäpäin. Osittain siitä syystä ulkopuolelta tulleet voivat alkaa jossain vaiheessa tuntea olonsa todellakin ulkopuolisiksi. Kaikki historia, suku ja kaikki näkyvä ja tuntuva on kehittynyt aika tärkeäksi osaksi yhteenkuuluvaisuudesta. Ulkopuolelta tullut ei ehkä löydä samanlaista 'lihallista eli konkreettista' yhteenkuuluvuutta.
Kristuskeskeisessä uskomisessa Kristus on yhteinen nimittäjä ja tärkein yhteyden luoja. Se on meillä esikoisissa ainakin toistaiseksi toimiva ja on todellinen kiitoksen aihe.
Rakkauden tunteminen ja sen kokeminen olivat ihmeellisen ihana tunne silloin kun tulin uskoon. Itse asiassa se oli siinäkin mielessä ihmeellistä, että uskovat eivät silloinkaan olleet kovinkaan ystävällisiä ja rakkaudellisia keskenään. Suorastaan vihamielisiä.
Haluan sanoa SiioninEevalle, että älä jätä uskoa. Usko Kristukseen siellä missä olet ja opi Kristusta- ei sinun muuta tarvitse uskon tiellä oppiakaan, mutta toivon, että löydät rakkaita matkaystäviä ja opettelet heidän kanssaan elämään niin sinua kohdellaan Kristuksen seuraajana myös lestadiolaisuudessa. Kaikki eivät minuakaan hyväksy, mutta monet ja ennen kaikkea minulle rakkaat ja läheiset. Se riittää.En ymmärrä Lestuja heillä = omat ajatukset. Aina vaan tehdään syntiä, m
Muut uskovaiset Teilläkin = omia sääntöjä, kuinkahan niitä noudattaa nyky nuoret, he alkaa jo ehkäistä ettettei muksuja oo kämppä täynnä.
- Katekismus
osa kuudennen käskyn selitystä
Mutta koska meidän keskuudessamme vallitsee niin törkeä syntien ja rivouksien pohjaton saastaisuus, koskee tämä käsky kaikkea muutakin siveettömyyttä, kulkipa se millä nimellä tahansa. Eikä siinä kielletä ainoastaan ulkonaisia tekoja, vaan kielletään myös kaikenlaiset aiheet, kiihottimet ja välineet: sydän, suu ja koko ruumis olkoot puhtaat. Älkääkä antako mitään tilaa, tukea ja keinoa siveettömyydelle. - - Tätä puhun nyt sen tähden, että nuoriso johdatettaisiin mielistymään avioliittoon ja käsittämään, että se on siunattu ja Jumalan mieleinen elämänmuoto. Näin voitaisiin aikaa voittaen päästä siihen, että avioliittoa jälleen pidettäisiin kunniassa, ja että vähenee tuo saastainen, irstas ja säädytön elämä, joka nyt levitäikse kaikkialle maailmaan julkisen haureuden ja muiden häpeällisten paheiden muodossa, mikä kaikki on avioillisen elämän halveksimisen seuraus.- ei siemensyöksyä lastenteossa
Ai: no sitten pitää kieltää miehiltä siemensyöksy lastenteon yhteydessä ja ottaa se siemenneste jollain tikulla ja laittaa vaginaan, koska siitinhän ei jäykisty ilman himokasta ajatusta.
(Samat säännöt miehille kuin naisille. nainen ei laukea jos ei ajattele himokkaasti)
- vl-nuori
en ole hyvä selittämään uskonasioita mutta voin yrittää...Raamatussa sanotaan(en ikävä kyllä nyt muista tarkkaa kohtaa) että "vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan, niin kuin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa vallassaan" eli tuosta voi päätellä, että itsetyydytys on Raamatun vastaista. kehottaahan Raamattu hylkäämään kaiken lihallisen himon, ja eikös itsetyydytys ole juuri sitä.
- karri
Minä harjoitin jo kolmannella luokalla, itsetyydytystä, enkä edes tiennyt mitä se oli. Olen jälkeenpäin tiennyt sen synniksi ja tehnyt siitä parannusta. Ja langennut taas. On se vaikea tehdä siitä parannusta näin isompana varsinkin kun on jo naimisissa. Olen sen verran virittynyt kaveri, ettei se iltaseksi riitä ja pitäisi purkaa aamullakin paineet pois. Eikä vaimo aina jaksa, niin sitä helposti lankee siihen. Olen sitä rukoillut, että Jumala antaisi minulle voimia luopua siitä, etten lankeaisi siihen enää.
- vrk
Voi voi, sen kun harrastat vaan. Hulluja puhut, sen kuin harrastat. Hullua että teet siitä parannusta.
Eihän ihmiset jaksa aina juuri yhtyä, eikä tarvitsekaan, joten on todella normaalia ja melkeinpä kristillistä vetää käteen.
Tuohan pitää vain suhteen vetreänä. Se on hyvä että annat vaimosi välillä levätä ja tehdä sitten itse aloitteen. Olet hieno mies, minulla on yhtä hieno itsellä. Meistä tällainen on ihan normaalia.
Ei kannata mennä sänkyyn jos e kumpaakin huvita (ei ainakaan koko ajan tai aina kannata 'uhrautua', seksi muuttuu tylsäksi ja alkaa inhota toista)
vl, äiti - Weli
vrk kirjoitti:
Voi voi, sen kun harrastat vaan. Hulluja puhut, sen kuin harrastat. Hullua että teet siitä parannusta.
Eihän ihmiset jaksa aina juuri yhtyä, eikä tarvitsekaan, joten on todella normaalia ja melkeinpä kristillistä vetää käteen.
Tuohan pitää vain suhteen vetreänä. Se on hyvä että annat vaimosi välillä levätä ja tehdä sitten itse aloitteen. Olet hieno mies, minulla on yhtä hieno itsellä. Meistä tällainen on ihan normaalia.
Ei kannata mennä sänkyyn jos e kumpaakin huvita (ei ainakaan koko ajan tai aina kannata 'uhrautua', seksi muuttuu tylsäksi ja alkaa inhota toista)
vl, äiti"Kristillistä vetää käteen"?????
Ootkohan vähän hakoteillä??? Älä ny ihmeessä anna toisille uskovaisille tollaisia neuvoja ja kumoa seurakuntaa! - vrk
Weli kirjoitti:
"Kristillistä vetää käteen"?????
Ootkohan vähän hakoteillä??? Älä ny ihmeessä anna toisille uskovaisille tollaisia neuvoja ja kumoa seurakuntaa!Viesti ei ollu kuule Weli sulle. Sulle voi ollakin syntiä se itsetyydytys. Montako kertaa minun pitää sanoa, että minun mielestä jokaisen pitää tapauskohtaisesti miettiä mikä on syntiä ja mikä ei. Tuon aviomiehen tapauksessa minusta - tosin ulkopuolisena- kuulostaa että mies tekee todella kristillisen teon jos ei koko ajan a) jyystä vaimoaan tai b) kinua häneltä jos vaimolla on väsymys vaan c) välillä vetää käteen jotta d) ei tarvitse sortua syrjähyppyihin.
Kankkonen poppoineen ei ole seurakunta. On kristillistä ottaa vaimo huomioon eikä jyystää häntä väkisin. Otit taas omavaltaisesti tekstistäni yksittäisen lauseen, irrotit sen asiayhteydestä ja heitit sen päin.
Ja: tämä vastaus ei ole taas jotain 'sinua ihmetyttävää oudon voimakasta reagointia'vaan vastaus ihmiselle, tällä kertaa sinulle Weli, kun kerran kysyt.Toivon,että otat vastakin vastaukseni vastauksina, et minään muuna. - -adk-
vrk kirjoitti:
Viesti ei ollu kuule Weli sulle. Sulle voi ollakin syntiä se itsetyydytys. Montako kertaa minun pitää sanoa, että minun mielestä jokaisen pitää tapauskohtaisesti miettiä mikä on syntiä ja mikä ei. Tuon aviomiehen tapauksessa minusta - tosin ulkopuolisena- kuulostaa että mies tekee todella kristillisen teon jos ei koko ajan a) jyystä vaimoaan tai b) kinua häneltä jos vaimolla on väsymys vaan c) välillä vetää käteen jotta d) ei tarvitse sortua syrjähyppyihin.
Kankkonen poppoineen ei ole seurakunta. On kristillistä ottaa vaimo huomioon eikä jyystää häntä väkisin. Otit taas omavaltaisesti tekstistäni yksittäisen lauseen, irrotit sen asiayhteydestä ja heitit sen päin.
Ja: tämä vastaus ei ole taas jotain 'sinua ihmetyttävää oudon voimakasta reagointia'vaan vastaus ihmiselle, tällä kertaa sinulle Weli, kun kerran kysyt.Toivon,että otat vastakin vastaukseni vastauksina, et minään muuna.Sulla on aika ihmeellisiä käsityksiä kristillisyydestä ja jopa synnistä. Käsityksiähän saa jokaisella olla, mutta sinun ei kannata esittää niitä vanhoilislestadiolaisuuden käsityksinä ja kannanottoina. Jotkut käsitykset kun ovat kaukana Raamatun opetuksesta.
En tiedä, haluatko tahallasi provosoida keskustelua, mutta toivoisin sinun esittävän mielipiteesi ominasi suurempien väärinkäsitysten välttämiseksi.
Terv. adk - Weli
vrk kirjoitti:
Viesti ei ollu kuule Weli sulle. Sulle voi ollakin syntiä se itsetyydytys. Montako kertaa minun pitää sanoa, että minun mielestä jokaisen pitää tapauskohtaisesti miettiä mikä on syntiä ja mikä ei. Tuon aviomiehen tapauksessa minusta - tosin ulkopuolisena- kuulostaa että mies tekee todella kristillisen teon jos ei koko ajan a) jyystä vaimoaan tai b) kinua häneltä jos vaimolla on väsymys vaan c) välillä vetää käteen jotta d) ei tarvitse sortua syrjähyppyihin.
Ja: tämä vastaus ei ole taas jotain 'sinua ihmetyttävää oudon voimakasta reagointia'vaan vastaus ihmiselle, tällä kertaa sinulle Weli, kun kerran kysyt.Toivon,että otat vastakin vastaukseni vastauksina, et minään muuna.Se on totta, että jokaisella on oma omatunto. Mutta jos ihminen antaa itselle vapauksia tehdä mitä huvittaa tilassa jossa omatunto venyy, niin pääseekö hän mielestäsi taivaaseen. Jos ihminen ei tunne syntiä, tehdessään huorin tai ryypätessään, varastaessaan tms. pääseekö hän taivaaseen ja kuuluuko hän uskontokuntaamme? Mikä on mielipiteesi?
Kankkonen ei ole seurakunta, sekin on totta. Mutta onko seurakunta, sinä ja muutama ystäväsi? EI. Mielestäni seurakunta/jumalanvaltakunnalla on mielipide ehkäisyyn ja itsetyydytykseen ja muutenkin seksiin, kysy sitä vaikka rauhanyhdistyksellä, älä internetin keskustelupalstoilla.
En osannut ottaa tekstiäsi vastauksina vaan otin ne mielipiteinä. Minun mielestä ei kenenkään kannata painottaa liikaa omia mielipiteitä ns.rajatapauksissa, koska sillä täällä annamme itsestämme kuvaa maailmalle!
T:ystävyydellä, ei vihalla!
- bd (vl)
En tiedä, kuinka vakavalla mielellä kysymys on heitetty, mutta vastaan siihen silti.
Liikkeessä olen kuullut opetettavan, ettei itsetyydytys sovi uskovalle. En tunne perusteluita, mutta itse olen ajatellut asiasta siten, että sen taustalla on tietynlainen käsitys seksuaalisuudesta. Seksuaalisuuden fyysisen toteuttamisen ajatellaan kuuluvan ennen muuta suhteeseen. Seksuaalisuuden toteuttaminen, siis seksi kaikissa muodoissaan, ei ole yksityisen nautinnon tuottamista varten, vaan avioliitossa jaettavaksi tarkoitettu asia.
Itsetyydytystä ei siis torjuta siksi, että seksuaalisuuden tai seksin ajateltaisiin olevan pahaa tai likaista. Seksuaalisuus ja seksi ovat yhtä kaikki Jumalan lahja.
Itsetyydytykseen liittyy pyrkimys privatisoida seksuaalinen nautinto. Itsetyydytyksessä usein myös fantasioidaan kiihoittavilla mielikuvilla. Uskovat kuitenkin haluavat elää siten, että säilyttävät mielen puhtaana ja vapaana. Siihen ei kukaan pysty omin voimin ja tulee muistaa, että myös näissä asioissa tapahtuneet lankeemukset saa uskoa anteeksi.- Mariannekarkki
..kenen kans vois nussia ja himot on silti.
- yks vaan
Mariannekarkki kirjoitti:
Himot kehotetaan Hengen kautta kuolettaa. Ja voi välttää yksinäisiä hetkiä, ja harrastaa liikuntaa jne. Ken ei pysty itseään hillitsemään, menköön naimisiin.
- miko
yks vaan kirjoitti:
Himot kehotetaan Hengen kautta kuolettaa. Ja voi välttää yksinäisiä hetkiä, ja harrastaa liikuntaa jne. Ken ei pysty itseään hillitsemään, menköön naimisiin.
No ei kai sen seksin takia kannata naimisiin mennä, tarvitaan siihen vähän rakkauttakin.
- tommi
En usko, että monikaan yksinäinen ihminen voi olla harrastamatta itsetyydytystä koskaan. Vaatisi niin melkoista itsekuria, että se ei monelta onnistu. Vai onko tarkoitus, että kaikkien kynnelle kykenevien lestadiolaisten on mentävä naimisiin?
- Leenu
miko kirjoitti:
No ei kai sen seksin takia kannata naimisiin mennä, tarvitaan siihen vähän rakkauttakin.
En mäkään mitään "himopaukkua" haluais. Pitää olla muutakin. Kuka sellaista jaksaisi enempäänsä. Hellyys, mä luulen, että voisi olla se jatke. Kuitenkin jotain tällaisia asioita; hellyys, empatia, henkisyys, samanhenkisyys, fyysisyys (tietenkin, jos aikois lapsiakin saada ja muutenkin). Mutta tietenkin vakka kantensa valitsee.
- bd (vl)
tommi kirjoitti:
En usko, että monikaan yksinäinen ihminen voi olla harrastamatta itsetyydytystä koskaan. Vaatisi niin melkoista itsekuria, että se ei monelta onnistu. Vai onko tarkoitus, että kaikkien kynnelle kykenevien lestadiolaisten on mentävä naimisiin?
Ymmärrän sinua erittäin hyvin. Ajattelin aivan samoin ennen kuin sain parannuksen armon. Sen jälkeen olen alkanut näkemään, miten seksuaalisesti virittynyttä moni asia ympärillämme on: viihdemusiikki, mainonta, elokuvat, pukeutuminen yms. Tämä kaikki tekee pidättäytymisen vaikeaksi.
Minulle on nyt tullut sellainen olo, etten halua olla mukana missään niin pinnallisessa ja elämälle vieraassa, kuin edellä mainitut asiat ovat. Samalla asenteeni itsetyydytykseen on muuttunut. Tämä ei tarkoita, että seksuaalinen halu olisi hävinnyt mihinkään. Se kuitenkin tarkoittaa, että halulla on oma paikkansa ja aikansa ihmisen elämässä, ja se tulee palvelemaan yhteyttä siihen yhteen ja ainoaan ihmiseen elämässäni. - tommi
bd (vl) kirjoitti:
Ymmärrän sinua erittäin hyvin. Ajattelin aivan samoin ennen kuin sain parannuksen armon. Sen jälkeen olen alkanut näkemään, miten seksuaalisesti virittynyttä moni asia ympärillämme on: viihdemusiikki, mainonta, elokuvat, pukeutuminen yms. Tämä kaikki tekee pidättäytymisen vaikeaksi.
Minulle on nyt tullut sellainen olo, etten halua olla mukana missään niin pinnallisessa ja elämälle vieraassa, kuin edellä mainitut asiat ovat. Samalla asenteeni itsetyydytykseen on muuttunut. Tämä ei tarkoita, että seksuaalinen halu olisi hävinnyt mihinkään. Se kuitenkin tarkoittaa, että halulla on oma paikkansa ja aikansa ihmisen elämässä, ja se tulee palvelemaan yhteyttä siihen yhteen ja ainoaan ihmiseen elämässäni....jos sitä "yhtä ja ainoaa" ihmistä ei elämässä löydy ikinä? En tiedä oletko mies vai nainen, enkä tiedä mitkä halut naisella on tyydyttää itseän. Mutta ainakin miehenä, jossain vaiheessa on ihan luonnollinen pakko tyydyttää itsensä. Jokainen mies tietää sen varmasti!
- bd (vl)
tommi kirjoitti:
...jos sitä "yhtä ja ainoaa" ihmistä ei elämässä löydy ikinä? En tiedä oletko mies vai nainen, enkä tiedä mitkä halut naisella on tyydyttää itseän. Mutta ainakin miehenä, jossain vaiheessa on ihan luonnollinen pakko tyydyttää itsensä. Jokainen mies tietää sen varmasti!
Niin, en halua antaa helppoja vastauksia, enkä 'heittää' näkemystäni liian kevyesti. Voi olla, että joskus ajattelen toisin, tai että tämä ei jokaiselle sovi. Kerron vain omasta kokemuksestani.
Ajattelin tosiaan aiemmin, että minulle miehenä ei olisi mahdollista elää ilman itsetyydytystä; että olo muuttuisi ajan mittaan sietämättömäksi seksuaalisen halun vuoksi. Olen kuitenkin tullut huomaamaan, että omat ajatukset ja se, mihin niiden antaa suuntautua, vaikuttavat paljon siihen, miten pakottavana tuon halun kokee.
Lisäksi siihen vaikuttaa se, kuinka pakottavaksi itsetyydytyksen antaman helpotuksen ajattelee. Onko se oikeasti välttämätöntä? Meidät, ainakin minun sukupolveni, on liberaalin sukupuolikasvatuksen hengessä nimittäin opetettu ajattelemaan, että itsetyydytys on luonnollinen ja suositeltava toimintatapa, jota lähes kaikki noudattavat. Muusta ei ollut puhettakaan. Pidättäytyminen leimattiin vanhanaikaiseksi patoutuneisuudeksi ja ahdasmielisyydeksi. Minua on auttanut tuon ajatusrakennelman taakse näkeminen: ettei niin todellakaan välttämättä ole. 'Vanhakantaista' ajattelua voi seurata, ilman että täytyy olla seksuaalisuuden kieltäjä tai mitään mistään ymmärtämätön tiukkapipo.
Itsetyydytyksestä pidättäytyminen ei minusta merkitse sitä, että seksuaalisuus pitäisi kieltää tai torjua. Siitä on lupa iloita myös silloin, kun elämässä ei ole sitä toista osapuolta. Seksuaalinen 'energia' voi kuitenkin suuntautua silloin muulla tavalla kuin seksuaalisilla mielikuvilla leikkimisenä, itsetyydytyksenä ja niiden myötä koettavana nautintona: esim. liikunnan ilona, ihmisten välisenä positiivisena jännitteenä, kulttuurielämyksinä jne.
Tämä varmaan kuulostaa idealistiselta, mutta näin minä tästä tällä hetkellä ajattelen. En myöskään halua lisätä kenenkään taakkaa esittelemällä tätä loppuun asti ajateltuna mallina. Jos minulla olisi lapsia, niin kenties opettaisin heitä ajattelemaan kuvailemallani tavalla, mutta jos he eivät voisi sen mukaan toimia, en tosiaankaan haluaisi lisätä heidän syyllisyyttään siitä, että harjottaisivat itsetyydytystä. - Faded
bd (vl) kirjoitti:
Niin, en halua antaa helppoja vastauksia, enkä 'heittää' näkemystäni liian kevyesti. Voi olla, että joskus ajattelen toisin, tai että tämä ei jokaiselle sovi. Kerron vain omasta kokemuksestani.
Ajattelin tosiaan aiemmin, että minulle miehenä ei olisi mahdollista elää ilman itsetyydytystä; että olo muuttuisi ajan mittaan sietämättömäksi seksuaalisen halun vuoksi. Olen kuitenkin tullut huomaamaan, että omat ajatukset ja se, mihin niiden antaa suuntautua, vaikuttavat paljon siihen, miten pakottavana tuon halun kokee.
Lisäksi siihen vaikuttaa se, kuinka pakottavaksi itsetyydytyksen antaman helpotuksen ajattelee. Onko se oikeasti välttämätöntä? Meidät, ainakin minun sukupolveni, on liberaalin sukupuolikasvatuksen hengessä nimittäin opetettu ajattelemaan, että itsetyydytys on luonnollinen ja suositeltava toimintatapa, jota lähes kaikki noudattavat. Muusta ei ollut puhettakaan. Pidättäytyminen leimattiin vanhanaikaiseksi patoutuneisuudeksi ja ahdasmielisyydeksi. Minua on auttanut tuon ajatusrakennelman taakse näkeminen: ettei niin todellakaan välttämättä ole. 'Vanhakantaista' ajattelua voi seurata, ilman että täytyy olla seksuaalisuuden kieltäjä tai mitään mistään ymmärtämätön tiukkapipo.
Itsetyydytyksestä pidättäytyminen ei minusta merkitse sitä, että seksuaalisuus pitäisi kieltää tai torjua. Siitä on lupa iloita myös silloin, kun elämässä ei ole sitä toista osapuolta. Seksuaalinen 'energia' voi kuitenkin suuntautua silloin muulla tavalla kuin seksuaalisilla mielikuvilla leikkimisenä, itsetyydytyksenä ja niiden myötä koettavana nautintona: esim. liikunnan ilona, ihmisten välisenä positiivisena jännitteenä, kulttuurielämyksinä jne.
Tämä varmaan kuulostaa idealistiselta, mutta näin minä tästä tällä hetkellä ajattelen. En myöskään halua lisätä kenenkään taakkaa esittelemällä tätä loppuun asti ajateltuna mallina. Jos minulla olisi lapsia, niin kenties opettaisin heitä ajattelemaan kuvailemallani tavalla, mutta jos he eivät voisi sen mukaan toimia, en tosiaankaan haluaisi lisätä heidän syyllisyyttään siitä, että harjottaisivat itsetyydytystä.On totta että itsetyydytys on miehille varsinkin vaikea paikka ja todella moni siihen lankeaakin.
MUTTA synnin voi panna pois syntinä. Tämä ei tarkoita että sitä saisi harrastaa jatkuvasti ja sitten vain välistä aina "tyhjentää syntikuorma".
Tarkoitukseni on sanoa että se joka tähän syntiin lankeaa ei ole sen jälkeen "tuomittu", vaan sen voi pyytää ja uskoa anteeksi kuten muunkin synnin.
Ja yhdyn bd:n ajatuksiin, ilman itsetyydytystä voi elää varsin hyvin, miksi kaiken pitäisi aina pyöriä seksin ympärillä? Ajatuksensa ja ajankulunsa voi suunnata hyvin järkevimpiinkin asioihin. - anna
Faded kirjoitti:
On totta että itsetyydytys on miehille varsinkin vaikea paikka ja todella moni siihen lankeaakin.
MUTTA synnin voi panna pois syntinä. Tämä ei tarkoita että sitä saisi harrastaa jatkuvasti ja sitten vain välistä aina "tyhjentää syntikuorma".
Tarkoitukseni on sanoa että se joka tähän syntiin lankeaa ei ole sen jälkeen "tuomittu", vaan sen voi pyytää ja uskoa anteeksi kuten muunkin synnin.
Ja yhdyn bd:n ajatuksiin, ilman itsetyydytystä voi elää varsin hyvin, miksi kaiken pitäisi aina pyöriä seksin ympärillä? Ajatuksensa ja ajankulunsa voi suunnata hyvin järkevimpiinkin asioihin.minkä ihmeen takia miehet luulee että heillä on "suuremmet halut" kuin naisilla???
käsittämätöntä!
naiset ei vaan ehkä tuo ilmi niitä,-tai ei ole ollut tapana- eihän kukaan kunnon nainen edes ajattele sellasta! ja pöh! joskus oikein kiukuttaa kun lukee että:"miehet eivät voi elää ilman..." älkää kuvitelko että se olis naisilla sen helpompaa!!! - en varmasti anna
anna kirjoitti:
minkä ihmeen takia miehet luulee että heillä on "suuremmet halut" kuin naisilla???
käsittämätöntä!
naiset ei vaan ehkä tuo ilmi niitä,-tai ei ole ollut tapana- eihän kukaan kunnon nainen edes ajattele sellasta! ja pöh! joskus oikein kiukuttaa kun lukee että:"miehet eivät voi elää ilman..." älkää kuvitelko että se olis naisilla sen helpompaa!!!Nimimerkkisi ja viestisi sopivat hyvin yhteen. Huom! tämä on vain TILANNEKOOMINEN vitsi ei pilkkaa sinua itseäsi kohtaan.
- parjattu nainen
Faded kirjoitti:
On totta että itsetyydytys on miehille varsinkin vaikea paikka ja todella moni siihen lankeaakin.
Ja yhdyn bd:n ajatuksiin, ilman itsetyydytystä voi elää varsin hyvin, miksi kaiken pitäisi aina pyöriä seksin ympärillä? Ajatuksensa ja ajankulunsa voi suunnata hyvin järkevimpiinkin asioihin.Mites suhtaudut tähän: miehen tekee mieli kovasti mutta vaimoa ei huvita esim alkuraskauden aikaan noin kolmeen kuukauteen. Synnytyksen jälkeen ei sitten vaimo pysty tai ei huvita vaikkapa kahteen kuukauteen. Mitä tulee tehdä? Tämä tilanne toistuu vaikkapa joka vuosi.Kerropa mitä tehdä!
- parjattu nainen
yks vaan kirjoitti:
Mikä on niin pahaa seksivietissä? Sehän on Jumalan meihin laittama vietti. Ei TÄMÄ himo ole synti, sen on Jumala luonut.
Tällä palstalla olevat eivät pohdi kunnolla käsitteitä, monelta menee sekaisin:
-seksuaalivietti, jota kutsutaan sitten täällä kutsutaan erheellisesti sanalla himo
vaikka Raamattu tarkoittaa himo-sanalla ihan muuta
-himo= himo syntiin, joka EI ole sama kuin seksuaalivietti - :)))
parjattu nainen kirjoitti:
Mites suhtaudut tähän: miehen tekee mieli kovasti mutta vaimoa ei huvita esim alkuraskauden aikaan noin kolmeen kuukauteen. Synnytyksen jälkeen ei sitten vaimo pysty tai ei huvita vaikkapa kahteen kuukauteen. Mitä tulee tehdä? Tämä tilanne toistuu vaikkapa joka vuosi.Kerropa mitä tehdä!
tosi hedelmällistä! Synnytyksen jälkeen kahteen kuukauteen ei kiinnosta, ja sitten ehtii vielä samana vuonna synnyttämään. Ja koja vuosi!
Pientä rajaa sinunkin mielikuvitukseen "marttyyri". - parjattu nainen
Mariannekarkki kirjoitti:
Seksuaalivietti ei ole synti. Rukoile aviopuolisoa ja älä ole liian ankara itsellesi.
Sinulla on omatunto ja toiset eivät ole sen vartijoita vaan sinä. Jos elät rukousyhteydessä Jumalaan Hän varmasti kertoo sen, mikä on oikein ja mikä väärin. Et tarvitse muita neuvojia ja jos tuntuu,e ttä tarvitset, kysy neuvoa vanhemmalta ihmiseltä kuten Raamattu neuvoo. - omatunto
Seksuaalivietti ei ole synti. Rukoile aviopuolisoa ja älä ole liian ankara itsellesi.
Sinulla on omatunto ja toiset eivät ole sen vartijoita vaan sinä. Jos elät rukousyhteydessä Jumalaan Hän varmasti kertoo sen, mikä on oikein ja mikä väärin. Et tarvitse muita neuvojia ja jos tuntuu,e ttä tarvitset, kysy neuvoa vanhemmalta ihmiseltä kuten Raamattu neuvoo.Jos omatunto ei ole puhdas, se ei silloin erota oikeaa ja väärää. Jos on epävarmuutta jostain asiasta, kannattaa kysyä Jumalan seurakunnalta neuvoa. Tästäkin asiasta vallitsee yksimielisyys Jumalan seurakunnassa.
- al karahwi
omatunto kirjoitti:
Jos omatunto ei ole puhdas, se ei silloin erota oikeaa ja väärää. Jos on epävarmuutta jostain asiasta, kannattaa kysyä Jumalan seurakunnalta neuvoa. Tästäkin asiasta vallitsee yksimielisyys Jumalan seurakunnassa.
vaan elämään seurakunnan opetuksen eli Raamatun mukaan! On toki ymmärrettävää, ettei 18 v isä jaksa helposti odottaa vaimon toipumista eka raskaudesta. Mutta pari voi tuottaa tyydytystä
toisilleen muutenkin kuin varsinaisella yhdynnällä=)) - parjattu nainen
omatunto kirjoitti:
Jos omatunto ei ole puhdas, se ei silloin erota oikeaa ja väärää. Jos on epävarmuutta jostain asiasta, kannattaa kysyä Jumalan seurakunnalta neuvoa. Tästäkin asiasta vallitsee yksimielisyys Jumalan seurakunnassa.
Et tainnut tajuta mitä tarkoitan.
- parjattu nainen
al karahwi kirjoitti:
vaan elämään seurakunnan opetuksen eli Raamatun mukaan! On toki ymmärrettävää, ettei 18 v isä jaksa helposti odottaa vaimon toipumista eka raskaudesta. Mutta pari voi tuottaa tyydytystä
toisilleen muutenkin kuin varsinaisella yhdynnällä=))a) Eihän naista voi tyydyttää jos naista ei himota.
b) jos naista ei himota, hän ei halua tyydyttää miestä
Miten vastaat nyt: onko sinulla muuten vaimo? - parjattu nainen
:))) kirjoitti:
tosi hedelmällistä! Synnytyksen jälkeen kahteen kuukauteen ei kiinnosta, ja sitten ehtii vielä samana vuonna synnyttämään. Ja koja vuosi!
Pientä rajaa sinunkin mielikuvitukseen "marttyyri".No tämä kyllä ihan perustui monen äidin kertomaan. Ei ollut mielikuvituksen tuotetta. Ihmettelenpä miksi nämä kirkasotsaiset tuomitsevat itsetyydytyksen kun eivät tiedä elämäön realiteeteista eli edes siitä, että tuo on totisinta totta lähes jokaisessa parisuhteessa. --EI kannata tuomita itsetyydytystä jos ei ole kokenut itse tai aviopuolisonsa raskautta ja sen tuomaa hormonaalista muutostilaa.
- parjattu nainen
omatunto kirjoitti:
Kerro miten tiedät että sinun omatuntosi on VARMASTI puhdas? Ja että se ei ole paatunut? Voitko olla 100% varma?
- parjattu nainen
Itsetyydytys ei ole ainoastaan vanhoillislestadiolaisen enemmisön mielestä syntiä. Se on useimpien ihmisten mielestä syntiä.
Eli oikeastaan totuus on että se ei ole syntiä,vaan noloa useimmista ihmisistä ja ihminen, joka ei tiedosta mitään, kuvittelee nolot asiat synniksi, koska se on helpoin ratkaisu psyyken kannalta.
Ajat ovat onneksi muuttumassa. Toivon että myös vl-liikkeen sisällä ihmisen pääsisivät tästä turhanaikaisesta painolastista. Johan asian tärkeyden voi päätellä tänne tulevien viestien määrästä, ja jo kielteiset ja synniksi julistavat viestit kertovat jonkinsortin tirkistelynhalusta vähintään.
Jos asiasta poistuisi tämä kummallinen nolouden verho, isommat synnit joutuisivat syyniin, kuten epärehellisyys raha-asioissa ja laiskuus kotitöissä sekä toisten asioiden tuijottelu. Mutta kun on tuo itsetyydytysasian vatvominen, niin ei tarvitse katsoa oman omantunnon kaatopaikkaa kuin sen asian osalta: helpompaa siis näin? - Weli
Itsetyydytys ei ole ainoastaan vanhoillislestadiolaisen enemmisön mielestä syntiä. Se on useimpien ihmisten mielestä syntiä.
Eli oikeastaan totuus on että se ei ole syntiä,vaan noloa useimmista ihmisistä ja ihminen, joka ei tiedosta mitään, kuvittelee nolot asiat synniksi, koska se on helpoin ratkaisu psyyken kannalta.
Ajat ovat onneksi muuttumassa. Toivon että myös vl-liikkeen sisällä ihmisen pääsisivät tästä turhanaikaisesta painolastista. Johan asian tärkeyden voi päätellä tänne tulevien viestien määrästä, ja jo kielteiset ja synniksi julistavat viestit kertovat jonkinsortin tirkistelynhalusta vähintään.
Jos asiasta poistuisi tämä kummallinen nolouden verho, isommat synnit joutuisivat syyniin, kuten epärehellisyys raha-asioissa ja laiskuus kotitöissä sekä toisten asioiden tuijottelu. Mutta kun on tuo itsetyydytysasian vatvominen, niin ei tarvitse katsoa oman omantunnon kaatopaikkaa kuin sen asian osalta: helpompaa siis näin?Tere kaveri!:)
Eikö Jumalan sana opeta meitä että ei ole pientä ja isoa syntiä, eli ei pidä luvallistaa sellaista mikä on syntiä sillä että monet ihmiset tekevät sitä. Ei me voida lähteä sille linjalle että luvallistamme itsellemme asioita sillä verukkeella että kuitenkin harjoitamme sitä, tai kaikki tekevät niin.
Itsetyydytyksestä sen verran, että sitä harrastaessamme ajatusmaailmamme menee lihalliselle asteelle. Itse olen joskus "lastin" tyhjentänyt ja silloin en ajatellut rekka-autoja vaan seksiä. Meitähän varoitetaan raamatussa lihallisista ajatuksista!
Itse en ole yhtään kertaa saanut itsetyydytyksestä hyvää mieltä, vaan olen käynyt parannuksen askelille kun omatunto ei ota laantuakseen. En lähde kuitenkaan tuomitsemaan ketään, mutta muistutan että ei pidä luvallistaa asioita.
Eräs kaverini vertasi hyvin kun puhuimme eräästä uskon veljestä, joka oli sortunut viinan syntiin. Hän sanoi että me kuuntelemme maailman musiikkia ja teemme syntiä, kaverimme tekee syntiä juomalla. Ja kun pientä ja isoa syntiä ei ole, olemme kaikki synnillisiä. Usko on lopulta tärkeintä.
Semmottii!:) - Liinux
:))) kirjoitti:
Pientä rajaa sinunkin mielikuvitukseen "marttyyri".Parhaissa/pahimmissa tapauksissa niitä lapsia tulee vl-perheeseen joka vuosi (jokainen saa olla mitä mieltä haluaa siitä, onko tuollainen tahti sitten terveellistä äidille), joten mielestäni Parjattu nainen ei kyllä mitenkään tekstissään liioitellut.
Ja tiedän yhden perheen, jossa on sisarukset syntyneet saman vuoden puolella, toinen tammi- ja toinen joulukuussa. Tosin näiden lasten äidin seksihaluja raskauden aikana tai sen jälkeen en tiedä.
Eikä Parjatun naisen teksteissä kyllä ole mitään, mikä hänet marttyyriksi tekisi. :) - merkku
Kerro miten tiedät että sinun omatuntosi on VARMASTI puhdas? Ja että se ei ole paatunut? Voitko olla 100% varma?
Silloin, kun ihmisen omatunto on paatunut se ei enää varaa synnistä, eli omatunto ei kolkuta ja neuvo parannukseen. Ihminen joutuu syntiin, niin uskovainen kuin epäuskoinen, eikä omatunto ole 100% puhdas, mutta se kertoo ja laittaa jonkun asian vaivaamaan mieltä niin, että on pakko sopia. Ja kun saa sovittua asiat, on kevyt mieli.
Minusta tuntuu, että paatunut omatunto kestää aika paljon. Tämän takia on uskovaisen paljon helpompi olla katsomatta televisiota, koska ainakin itsestäni tiedän, etten pysyisi vain hyvissä ja rakentavissa ohjelmissa. Kun antaa synnille luvan, voi samalla paaduttaa omatuntonsa ja se on vaarallista. - mielenkiintoinen
persoona. Olisi kiva tuntea paremmin sinua ja elämäntilannettasi.
Olet aika herkkänahkainen tyyppi. Et kärsi oikeastaan lainkaan neuvomista, saati sitten arvostelua. Itse kuitenkin arvostelet välillä aika rankastikin muita ihmisiä ja sinulle vastaavia. Laitat kaikki neuvomiset ja arvotelut nuoruuden, kokemattomuuden ja "näistä seuraavan" tiukkapipoisuuden piikkiin. Itse olet ilmeisesti vanhempi "immeinen", suurperheen äiti. Joko sinun lapset ovat "nuoria" vai vielä lapsia?
Olet todella mielenkiintoinen persoona. Olisi paljon keskusteltavaa "nenäkkäin".
Lämpimiä kesäkelejä toivotellen:
Seurailija - Weli
No tämä kyllä ihan perustui monen äidin kertomaan. Ei ollut mielikuvituksen tuotetta. Ihmettelenpä miksi nämä kirkasotsaiset tuomitsevat itsetyydytyksen kun eivät tiedä elämäön realiteeteista eli edes siitä, että tuo on totisinta totta lähes jokaisessa parisuhteessa. --EI kannata tuomita itsetyydytystä jos ei ole kokenut itse tai aviopuolisonsa raskautta ja sen tuomaa hormonaalista muutostilaa.
Ihmiset mitä te riehutte, ei karhukaan kokoaikaa riehu, se syö välillä puolukoita!?
Miksi pitää kysenalaistaa kaikki ja alkaa haukkumaan uskon sisaria ja veljiä! Sinulle parjattu nainen, olen useasti tätä toistanut mutta et ota kuuleviin korviin, noyryydellä yritän tämän sanoa, enkä yritä tunkea sinua tällä kertaa suohon:), eli mitä vikaa on niissä jotka ovat tiukkapipoisempia? ne eivät hyväksy kaikkea "syntistä", mutta nehän ovat kaidammalla tiellä, ja säästyvät epätietoisilta tilanteilta kun hylkäävät ne suoraan? nehän ovat taivastiellä, mikäli ovat uskossa!? Miksi pilkkaat heitä?
Muista parjattu nainen, EN halua haukkua sinua, mutta karvojani kiukuttaa. Itse en pidä itseäni hyvänä uskovaisena, enkä sitä olekaan. Olen helposti lankeavaa sorttia. En ole tiukkapipoinen, mutta en missään nimessa arvostele heitä, vaan arvostan heidän uskon kilvoitusta!!!
Miettikääpä noita ennenkuin haukutte toisianne!
Tapella ei voi yksin, vika on molemissa!
T:Rauhanneuvottelija! - parjattu nainen
Weli kirjoitti:
Ihmiset mitä te riehutte, ei karhukaan kokoaikaa riehu, se syö välillä puolukoita!?
Miksi pitää kysenalaistaa kaikki ja alkaa haukkumaan uskon sisaria ja veljiä! Sinulle parjattu nainen, olen useasti tätä toistanut mutta et ota kuuleviin korviin, noyryydellä yritän tämän sanoa, enkä yritä tunkea sinua tällä kertaa suohon:), eli mitä vikaa on niissä jotka ovat tiukkapipoisempia? ne eivät hyväksy kaikkea "syntistä", mutta nehän ovat kaidammalla tiellä, ja säästyvät epätietoisilta tilanteilta kun hylkäävät ne suoraan? nehän ovat taivastiellä, mikäli ovat uskossa!? Miksi pilkkaat heitä?
Muista parjattu nainen, EN halua haukkua sinua, mutta karvojani kiukuttaa. Itse en pidä itseäni hyvänä uskovaisena, enkä sitä olekaan. Olen helposti lankeavaa sorttia. En ole tiukkapipoinen, mutta en missään nimessa arvostele heitä, vaan arvostan heidän uskon kilvoitusta!!!
Miettikääpä noita ennenkuin haukutte toisianne!
Tapella ei voi yksin, vika on molemissa!
T:Rauhanneuvottelija!Sinä näet minun erilaisen mielipiteen haukkuna. Olen ihan puulla päähän lyöty: en todella tajua miten noin pahasti asia meni: siis ei mitenkään ollut haukkuvassa mielessä eikä edes suuttuneena kirjoitettu!!!
- parjattu nainen
mielenkiintoinen kirjoitti:
Olet aika herkkänahkainen tyyppi. Et kärsi oikeastaan lainkaan neuvomista, saati sitten arvostelua. Itse kuitenkin arvostelet välillä aika rankastikin muita ihmisiä ja sinulle vastaavia. Laitat kaikki neuvomiset ja arvotelut nuoruuden, kokemattomuuden ja "näistä seuraavan" tiukkapipoisuuden piikkiin. Itse olet ilmeisesti vanhempi "immeinen", suurperheen äiti. Joko sinun lapset ovat "nuoria" vai vielä lapsia?
Olet todella mielenkiintoinen persoona. Olisi paljon keskusteltavaa "nenäkkäin".
SeurailijaKuule: minä en ole suuttunut yhtään. Sanoin vain eri mielipiteen. Kerroin vain mielipiteeni. EIkö keskustelun kuulu mennä niin että toinen sanoo sitten toinen ja taas se ensimmäinen. Ei kai se vielä riitelyä ole että kertoo uuden mielipiteen?
Onko vain se sopua kun ei jatka ketjua? Luulin että on juuri mielenkiintoisat jatkaa keskustelua. Minusta sinä käsitit nyt oudosti minut väärin: minun mikään em. kommentti ei ollut pätkääkään vihainen. - parjattu nainen
mielenkiintoinen kirjoitti:
SeurailijaOlisi muuten aika oikeudenmukaista että kaikki kirjoittaisivat ensin jotain ennen kuin osallistuisivat toisten kirjoitusten kommentointiin sivusta käsin. On aika kummallista, että useimmat vain kirjoittavat tänne joko kommentoidakseen toisten tekstejä eivätkä itse luo mitään uutta.
Ennen lämpimille kesälaitumille lähtemistä, laitapa sinäkin minun ja muiden iloksi jokin teksti. :) - parjattu nainen
Weli kirjoitti:
Tere kaveri!:)
Eikö Jumalan sana opeta meitä että ei ole pientä ja isoa syntiä, eli ei pidä luvallistaa sellaista mikä on syntiä sillä että monet ihmiset tekevät sitä. Ei me voida lähteä sille linjalle että luvallistamme itsellemme asioita sillä verukkeella että kuitenkin harjoitamme sitä, tai kaikki tekevät niin.
Itsetyydytyksestä sen verran, että sitä harrastaessamme ajatusmaailmamme menee lihalliselle asteelle. Itse olen joskus "lastin" tyhjentänyt ja silloin en ajatellut rekka-autoja vaan seksiä. Meitähän varoitetaan raamatussa lihallisista ajatuksista!
Itse en ole yhtään kertaa saanut itsetyydytyksestä hyvää mieltä, vaan olen käynyt parannuksen askelille kun omatunto ei ota laantuakseen. En lähde kuitenkaan tuomitsemaan ketään, mutta muistutan että ei pidä luvallistaa asioita.
Eräs kaverini vertasi hyvin kun puhuimme eräästä uskon veljestä, joka oli sortunut viinan syntiin. Hän sanoi että me kuuntelemme maailman musiikkia ja teemme syntiä, kaverimme tekee syntiä juomalla. Ja kun pientä ja isoa syntiä ei ole, olemme kaikki synnillisiä. Usko on lopulta tärkeintä.
Semmottii!:)Itsetyydytyksestä sen verran, että sitä harrastaessamme ajatusmaailmamme menee lihalliselle asteelle. ---
Miten ratkaiset tämän:
Kuule: sitten kun olet naimisissa ja vaimosi ei ole tyytyväinen, miten saat hänet tyydytettyä kun hän on ensin yli 20v ollut ajattelematta lihallisia? Nimittäin ihminen joka ei koskaan ole ajatellut lihallisia ei halua miestä. Miestä ei myöskään voi haluta, jos ei himota. Himoa ei voi toisessa sytyttää vaan naisella kaikki tapahtuu pään sisässä, ei jotain ruumiinosaa hivuttamalla.
Alkaako tyttö papin aamenesta harjoittaa tätä lihallista ajatussuuntausta? Se ei kuule niin vain onnistukaan, voi mennä toiset 20 vuotta sitäpelkkää ajatusmaailman auvoisuutta lihalliseksi vääntäessä ja mielikuvaharjoitellessa ja nainen alkaa tykätä seksistä vasta yli 40-kymppisenä ja se on niin surullista aikaa teille kummallekin että voi tulla pariin kertaan eroajatus ihan mieleen ja jopa paperit vietyä raastupaan! - Weli
Sinä näet minun erilaisen mielipiteen haukkuna. Olen ihan puulla päähän lyöty: en todella tajua miten noin pahasti asia meni: siis ei mitenkään ollut haukkuvassa mielessä eikä edes suuttuneena kirjoitettu!!!
..että se oli väärin käsitys. Luettuani uudestaan kirjoittamasi tekstin, olisin laittanun samanlaisen viestin uudestaan, mutta kirjoituksen takaahan ei voi tietää millä mielellä asia on kirjoitettu, eli uskon sinua!:)
Oletko muuten huomannut että ehkä kirjoitustyylissäsi olisi suodattimen käyttö suotavaa. Nimittäin sinun kirjoittamat mielipiteet ja vastalauseet joihin jokaisella on oikeus, aiheuttaa jatkuasti väärin käsityksiä!:) Olet varmaan itsekin huomannut sen!:)
Toivoisin myös että et käytä toisista ihmisistä "rumia" sanontoja. Letukka, kirkasotsaiset, penikka ym. ei minun mielestä ole muuta kuin alistavia sanontoja.
"Joka itsensä ylentää, se alennetaan" joten ollaan nöyriä!:)
Pärjäilemisiä! - Sunny
Weli kirjoitti:
Tere kaveri!:)
Semmottii!:)"Itse en ole yhtään kertaa saanut itsetyydytyksestä hyvää mieltä, vaan olen käynyt parannuksen askelille kun omatunto ei ota laantuakseen."
Itse olen sitä mieltä, että sinun huono omatuntosi johtuu siitä, että teille on koko pieni ikä hoettu sitä, että itsetyydytys on paha asia. Niin totta kai sinelle tulee huono omatunto siitä mitä ei muka saisi tehdä. Minulle ei kukaan ole sanonut, että se olisi huono juttu niin minä en siksi näekään siinä mitään pahaa vaan pidän sitä normaalina.
Minusta on kammottavaa mitä tällainen itsetyydytyksen kieltäminen tekee juuri murrosikäisille ja miksi ei vanhemmillekkin ihmisille. Mene kysymään keneltä tahansa, no ei ehkä lessulääkäriltä, mutta uskon, että sieltä ei tule itsetyydytyksen vastaista sanomista.
En ymmärrä miksi jostain niinkin luonnollisesta asiasta pitää nostaa niin suuri haloo. - vrk
Sunny kirjoitti:
"Itse en ole yhtään kertaa saanut itsetyydytyksestä hyvää mieltä, vaan olen käynyt parannuksen askelille kun omatunto ei ota laantuakseen."
Itse olen sitä mieltä, että sinun huono omatuntosi johtuu siitä, että teille on koko pieni ikä hoettu sitä, että itsetyydytys on paha asia. Niin totta kai sinelle tulee huono omatunto siitä mitä ei muka saisi tehdä. Minulle ei kukaan ole sanonut, että se olisi huono juttu niin minä en siksi näekään siinä mitään pahaa vaan pidän sitä normaalina.
Minusta on kammottavaa mitä tällainen itsetyydytyksen kieltäminen tekee juuri murrosikäisille ja miksi ei vanhemmillekkin ihmisille. Mene kysymään keneltä tahansa, no ei ehkä lessulääkäriltä, mutta uskon, että sieltä ei tule itsetyydytyksen vastaista sanomista.
En ymmärrä miksi jostain niinkin luonnollisesta asiasta pitää nostaa niin suuri haloo.Sinä olet oikeassa. Mutta asia on tosi iso ja vakava kun ihan suviseura-alustuksessa taas kerran kehdattiin asia ottaa esille. Olen asiasta tasan samaa mieltä kanssasi.
Nämä raukat luulevat kärsivänsä huonosta omastatunnosta kun se onkin syyllisyyttä, ainakin useimmilla.
Kova juttu muuten että nämä samaiset ihmiset sitten istuvat psykiatrien ja psykologien tai seksiterapeuttien pallille n 10-20v päästä kun ei synkkaa ei synkkaa aviopuolison kanssa. No, eihän se synkkaa kun sängyssä menee kaikki perseelleen kun ei ymmärretä naisen seksuaalisuuden perusteita ei kärpäsen kakan vertaa.Ja kuitenkin pitäisi yhdyntää harjoittaa eikä saa ehkäistä.
Sääliksi käy vl-tytöjä, onneksi minulla on tuo asia jo käsiteltynä ja saan nauttia vapaasti ihanasta avioseksistä ilman tuollaisia ahdistavia pohdintoja. Siksi vain kirjoitan, kun tulee niin paha olo kun lukee tuollaista soopaa ja tietää mikä taistelu on noilla nuorilla kohta edessä kun he ei edes suostu kuuntelemaan vanhemman vl:n neuvoja..Ja sitten nuo seksiterapeutit ei edes osaa auttaa, luulevat että ei osata asentoja tmv. Vika on korvien välissä, eikä sitä vikaa hoideta millään kikkailulla muutaman seksiterapia-istunnon aikana. Se vie vuosikausien terapian. Soisi näiden nuorien välttyvän siltä..
Harmittaa kauheasti myös että miehet, joille kiihottuminen on niin paljon simppelimpi asia, ottaa edes kovin kantaa tähän asiaan mm suviseuroissa. Hyvähän se on sanoa tuollaista kun harvalla miehellä on impotenssia. Lapsiahan voi tehdä vaikka nainen ei nauttisi.Synnytyksetkin on kivuliaampia kun kohtu ei ole tottunut supistelemaan kun ei ole saanut orgasmeja.
Iso, iso ongelma sanon minä...Jos srk:n porukka olisi naisia, ei mokomasta asiasta ikinä edes puhuttais tai jos puhuttais niin pidettäis oikein seksikursseja..
vrk, ja vanh.lest. - vl-homo
vrk kirjoitti:
Sinä olet oikeassa. Mutta asia on tosi iso ja vakava kun ihan suviseura-alustuksessa taas kerran kehdattiin asia ottaa esille. Olen asiasta tasan samaa mieltä kanssasi.
Nämä raukat luulevat kärsivänsä huonosta omastatunnosta kun se onkin syyllisyyttä, ainakin useimmilla.
Kova juttu muuten että nämä samaiset ihmiset sitten istuvat psykiatrien ja psykologien tai seksiterapeuttien pallille n 10-20v päästä kun ei synkkaa ei synkkaa aviopuolison kanssa. No, eihän se synkkaa kun sängyssä menee kaikki perseelleen kun ei ymmärretä naisen seksuaalisuuden perusteita ei kärpäsen kakan vertaa.Ja kuitenkin pitäisi yhdyntää harjoittaa eikä saa ehkäistä.
Sääliksi käy vl-tytöjä, onneksi minulla on tuo asia jo käsiteltynä ja saan nauttia vapaasti ihanasta avioseksistä ilman tuollaisia ahdistavia pohdintoja. Siksi vain kirjoitan, kun tulee niin paha olo kun lukee tuollaista soopaa ja tietää mikä taistelu on noilla nuorilla kohta edessä kun he ei edes suostu kuuntelemaan vanhemman vl:n neuvoja..Ja sitten nuo seksiterapeutit ei edes osaa auttaa, luulevat että ei osata asentoja tmv. Vika on korvien välissä, eikä sitä vikaa hoideta millään kikkailulla muutaman seksiterapia-istunnon aikana. Se vie vuosikausien terapian. Soisi näiden nuorien välttyvän siltä..
Harmittaa kauheasti myös että miehet, joille kiihottuminen on niin paljon simppelimpi asia, ottaa edes kovin kantaa tähän asiaan mm suviseuroissa. Hyvähän se on sanoa tuollaista kun harvalla miehellä on impotenssia. Lapsiahan voi tehdä vaikka nainen ei nauttisi.Synnytyksetkin on kivuliaampia kun kohtu ei ole tottunut supistelemaan kun ei ole saanut orgasmeja.
Iso, iso ongelma sanon minä...Jos srk:n porukka olisi naisia, ei mokomasta asiasta ikinä edes puhuttais tai jos puhuttais niin pidettäis oikein seksikursseja..
vrk, ja vanh.lest.Ei itsetyydytyksestä tule huono omatunto, syyllisyys vain siitä että teki "kiellettyä"
Minä harrastin itsetyydytystä jo pikkupoikana, jolloin en edes tiennyt mitä se on, tein sitä, koska se tuntui kivalle (tosin en ajatellut seksiä sitä harrastaessani) Ei mulle tullut siitä huono omatunto koskaan....
Yks juttu muuten, moni sanoo että itsetyydytystä hävetään koska se on syntiä... Mä luulen että suurin osa ihmisistä nolostuisi, jos heidät yllätettäisiin kesken seksin. Niin lestadiolainen aviopari kuin hanskaan hakkaava murkkuikäinen... Lestadiolainen aviopari ei ainakaan tee syntiä, siinä että harrastaa seksiä, vaikka nolostuukin, jos heidät yllätetään itse teossa :P.... - vrk
vl-homo kirjoitti:
Ei itsetyydytyksestä tule huono omatunto, syyllisyys vain siitä että teki "kiellettyä"
Minä harrastin itsetyydytystä jo pikkupoikana, jolloin en edes tiennyt mitä se on, tein sitä, koska se tuntui kivalle (tosin en ajatellut seksiä sitä harrastaessani) Ei mulle tullut siitä huono omatunto koskaan....
Yks juttu muuten, moni sanoo että itsetyydytystä hävetään koska se on syntiä... Mä luulen että suurin osa ihmisistä nolostuisi, jos heidät yllätettäisiin kesken seksin. Niin lestadiolainen aviopari kuin hanskaan hakkaava murkkuikäinen... Lestadiolainen aviopari ei ainakaan tee syntiä, siinä että harrastaa seksiä, vaikka nolostuukin, jos heidät yllätetään itse teossa :P....Hyviä näkökulmia. Mutta tosiaan harva haluaisi tulla itse aktissa yllätetyksi.
Näistä itsetyydytyskeskusteluista tulee sellainen tunne että eletäänkö me vielä 1800-lukua: nainen ei saa nauttia. EI sitä nauttimista voi noin vain aloittaa kun pappi on sanonu aamen. Kauhea risti tuo syyllistävä opetus avioliittoon astuvalle nuorelle naiselle. Miehillehän tuo asia on yksioikoisempi eikä tarvitse pelätä yleensä ettei laukeaisi. Mutta ei voi laueta jos ei kiihotu eikä voi kiihottua jos koko ikänsä on elänyt kiiltokuva-ajatuksin.
Minut kasvatettiin olemaan räpläämättä itseäni.On ollu tosi kivinen tie kulkea avioliitossa. Pitänyt opetella kaikki kantapään kautta. Inhoan tuota itsetyydytysasiassa syyllistämistä, sehän on maailman normaalein asia. Jumala on laittanut meille vietin, ei siinä ole mitään syntiä. - SiioninEeva
vrk kirjoitti:
Sinä olet oikeassa. Mutta asia on tosi iso ja vakava kun ihan suviseura-alustuksessa taas kerran kehdattiin asia ottaa esille. Olen asiasta tasan samaa mieltä kanssasi.
vrk, ja vanh.lest.MItä ihmettä? Ei kohtu orgasmin aikana supistele, vaan vagina :D Mistä sun seksitietous on peräisin? Ja synnytys on ihan yhtä kivulias orgasmeja saavallekin, voi hyvänen aika!
Ja ihan kaikille teille lestoile, runkatkaa, vetäkää käteen, onanoikaa, masturboikaa ja ajatelkaa vaikka mitä ihania sekisfantasioita hyvällä omallatunnolla! Sitä kutsutaan seksuaaliterveydeksi.
P.S. Päivä päivältä olen onnellisempi, ettei näitä asioita tarvitse surulla ja syyllisyydellä miettiä, kuten lapsena, jolloin olin lestadiolaisen aivopesun uhri ja aivan kaikki oli syntiä. - SiioninEeva
Ai nyt luin sun viimeisen kommentin ja olen todella pahoillani. Itselllä oli sama kasvatus; itsetyydytys oli huono juttu. Koin syyllisyyttä, koska olen seksuaalisesti todella aktiivinen ja koin, että minussa oli jotain vikaa, koska aloitin itseni tyydyttämisen todella nuorena.
Toivon sulle onnellisia hetkiä seksissä kahden tai yksin.
- Mooses
...jos on lestis.
- yks vaan
Niin no, itse kullakin on joku asia jonka ympärille kaikki rakentuu, toisilla seksiasiat, toisilla uskomisen asiat.
- Faded
...kerran taivaassa
- Mooses
Faded kirjoitti:
...kerran taivaassa
...sen takia kyllä kannattaa jättää tämä elämä elämättä. Uo jee.
- Faded
Mooses kirjoitti:
...sen takia kyllä kannattaa jättää tämä elämä elämättä. Uo jee.
..tuolla lauseellasi "jättää elämä elämättä"??
Minä ainakin elän täyttä elämää. Ilon aiheet vain tulevat osittain eri asioista. Ylipäätänsä jos tarkoitat elämän elämisellä ryyppäämistä, aviotonta seksiä, tv:n tölläämistä kaiket illat niin mielipiteeni on että ei ole hääviä elämää sekään... - parjattu nainen
Faded kirjoitti:
...kerran taivaassa
Et kai tosissasi kirjoita, että itsetyydyttäjät jäävät ilman taivasosuutta?!
- parjattu nainen
... korjaisin: on se elämä vaikiaa, kun on pönttö
- Faded
Et kai tosissasi kirjoita, että itsetyydyttäjät jäävät ilman taivasosuutta?!
Jokaisen omantunnon pitäisi ilmoittaa että mikä on syntiä ja mikä ei (jollei sitä [omaatuntoa] ole paaduttanut aivan kokonaan). En sano etteivät itsetyydyttäjät pääse taivaaseen,koska en ole se joka ne asiat päättää. Mutta itse koen sen syntinä josta saa parannusta tehdä. Eihän mikään synti vie taivasosuutta kun sen syntinä uskoo anteeksi :)
Itse en ole tämän asian suhteen sen "parempi", olen tähän syntiin monesti langennut. Mutta nykyisin olen huomannut että myös täällä maailmassa on niin paljo muitakin "uskolle terveellisiä" nautintoja ettei seksuaalisille nautinnoille tarvitse antaa yliotetta. - parjattu nainen
Faded kirjoitti:
Jokaisen omantunnon pitäisi ilmoittaa että mikä on syntiä ja mikä ei (jollei sitä [omaatuntoa] ole paaduttanut aivan kokonaan). En sano etteivät itsetyydyttäjät pääse taivaaseen,koska en ole se joka ne asiat päättää. Mutta itse koen sen syntinä josta saa parannusta tehdä. Eihän mikään synti vie taivasosuutta kun sen syntinä uskoo anteeksi :)
Itse en ole tämän asian suhteen sen "parempi", olen tähän syntiin monesti langennut. Mutta nykyisin olen huomannut että myös täällä maailmassa on niin paljo muitakin "uskolle terveellisiä" nautintoja ettei seksuaalisille nautinnoille tarvitse antaa yliotetta.No mutta miten niitä lapsia tehdään sitten kun ei saa ajatella tuhmia ja eihän siitin jäykisty jos ei pikkasen tuhmia ajattele? sehän menee sitten ehkäisyn puolelle?
- Faded
No mutta miten niitä lapsia tehdään sitten kun ei saa ajatella tuhmia ja eihän siitin jäykisty jos ei pikkasen tuhmia ajattele? sehän menee sitten ehkäisyn puolelle?
...puhuimmekin itsetyydytyksestä (yksin harjoitettavasta) emmekä lapsenteosta..
- vrk
Faded kirjoitti:
...puhuimmekin itsetyydytyksestä (yksin harjoitettavasta) emmekä lapsenteosta..
Niin, mutta pyytäisin sinua miettimään asian loppuun. Tämä on erittäin oleellinen asia: Kun nuorelta (varsinkin naiselta tai tytöltä)kielletään mielikuvamaailma muka saastaisena ja sitten hän menee avioon, hänen seksielämänsä (ainakin naisen, koska naisen seksuaalisuus ei syty nappia painamalla)on pilalla, sillä se on pitkän ja harmonisen seksuaalikehityksen tulos.
Voitko vastata. - Faded
vrk kirjoitti:
Niin, mutta pyytäisin sinua miettimään asian loppuun. Tämä on erittäin oleellinen asia: Kun nuorelta (varsinkin naiselta tai tytöltä)kielletään mielikuvamaailma muka saastaisena ja sitten hän menee avioon, hänen seksielämänsä (ainakin naisen, koska naisen seksuaalisuus ei syty nappia painamalla)on pilalla, sillä se on pitkän ja harmonisen seksuaalikehityksen tulos.
Voitko vastata....naimisissahan sitä seksuaalisuutta on hyvä alkaa kehittämään :) Et voi sanoa että naisen seksielämä olisi "pilalla" jos hän ei ennen naimisiin menoa (tai sen aikana) ole harrastanut itsetyydytystä, ainakaan minun vaimoni kohdalla ei näin ole käynyt (juu tiedän mitä sanot: mistä tiedät että mitä hän on harrastellut?, en tiedäkkään varmasti mutta luotan hänen kertomaansa). Voihan se olla että alussa menee kauemman aikaa "totutellessa" seksiin, mutta mikäs kiire sitä sitten naimisissa enään on?
Eikä seksi ole avioliitossa tärkein asia, itse ainakin nautin paljon muista asioista mitä yhdessä (tai kavereiden kanssa) teemme. - ihmetellen
vrk kirjoitti:
Voitko vastata.Mikä pakkomielle seksi on sinulle? Käsityksesi ja puheesi kaikesta seksuaalisuuten liittyvästä on jotenkin ylikorostunutta ja vauhkoa. "Pitää harjoitella ja pitää olla valmis, ei syty nappia painamalla jne". Elämäntehtäväsi on ilmeisesti saarnata itsetyydytyksen tarpeellisuutta tulevaa avioelämää varten ja opettaa muille miten avioparit tyydyttävät toisensa.
Joku trauma sinulla on ja paha! - Faded
Faded kirjoitti:
...naimisissahan sitä seksuaalisuutta on hyvä alkaa kehittämään :) Et voi sanoa että naisen seksielämä olisi "pilalla" jos hän ei ennen naimisiin menoa (tai sen aikana) ole harrastanut itsetyydytystä, ainakaan minun vaimoni kohdalla ei näin ole käynyt (juu tiedän mitä sanot: mistä tiedät että mitä hän on harrastellut?, en tiedäkkään varmasti mutta luotan hänen kertomaansa). Voihan se olla että alussa menee kauemman aikaa "totutellessa" seksiin, mutta mikäs kiire sitä sitten naimisissa enään on?
Eikä seksi ole avioliitossa tärkein asia, itse ainakin nautin paljon muista asioista mitä yhdessä (tai kavereiden kanssa) teemme....etten tiedä yleisesti naisten seksuaalisesta kehityksestä ja miten itsetyydytys siihen vaikuttaa :) Voit tietääkkin siitä enemmän ja voihan se vaikuttaa myönteisestikkin, mutta en pitäisi sitä silti niin suurena hyötynä että itsetyydytykseen pitäisi kehoittaa. Ennemmin tulisi kehoittaa välttämään kaikkea syntiä, muutoin on pelkona kadottaa synnintunto ja hyvä omatunto.
- vrk
Faded kirjoitti:
...naimisissahan sitä seksuaalisuutta on hyvä alkaa kehittämään :) Et voi sanoa että naisen seksielämä olisi "pilalla" jos hän ei ennen naimisiin menoa (tai sen aikana) ole harrastanut itsetyydytystä, ainakaan minun vaimoni kohdalla ei näin ole käynyt (juu tiedän mitä sanot: mistä tiedät että mitä hän on harrastellut?, en tiedäkkään varmasti mutta luotan hänen kertomaansa). Voihan se olla että alussa menee kauemman aikaa "totutellessa" seksiin, mutta mikäs kiire sitä sitten naimisissa enään on?
Eikä seksi ole avioliitossa tärkein asia, itse ainakin nautin paljon muista asioista mitä yhdessä (tai kavereiden kanssa) teemme.Mukava kuulla, että teillä menee hyvin.
Ehkäpä juuri hyvien kokemustenne takia et voikaan ymmärää, mikä vaara on siinä, että herkkä nuori (jollaisia vaimosi ja sinä ette siis onneksi ole olleet)saa liian jyrkän kuvan asioista ja joutuu liian ahtaalle.
Ja kannattaa silti miettiä, onko vaimosi täysin rehellinen sinulle.Hän ei ehkä henno sanoa sinulle kaikkea päin naamaa. No, kyllä minä uskon, että teillä on avoin suhde, mutta kaikilla ei ole.Silti yllättävän moni mies hämmästyisi jos tietäisi mitä kaikkea nainen sängyssä/ sängyn jälkeen voi miettiä (tutkimusten mukaan)
Tiedän useampia äitejä jotka eivät saa orgasmia ikinä. Eräs äiti sanoi,että toisinaan teeskentellee yhdynnässä.
Ja luitko ex-vl-homon järkyttävän kirjoituksen kun hän saapui suviseurakentälle ja kuuli ilta-alustuksen?
Jos itsellä menee hyvin ja jokin asia ei hetkauta suuntaan tai toiseen, siitä ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että ihan sama mitä mikrofoniin sanotaan. Sillä kaikilla ei ole ollut yhtä hyvää lapsuutta tai yhtä kivaa seksikumppania jonka kanssa voisi avoimesti puhua ja opetella. - vrk
ihmetellen kirjoitti:
Mikä pakkomielle seksi on sinulle? Käsityksesi ja puheesi kaikesta seksuaalisuuten liittyvästä on jotenkin ylikorostunutta ja vauhkoa. "Pitää harjoitella ja pitää olla valmis, ei syty nappia painamalla jne". Elämäntehtäväsi on ilmeisesti saarnata itsetyydytyksen tarpeellisuutta tulevaa avioelämää varten ja opettaa muille miten avioparit tyydyttävät toisensa.
Joku trauma sinulla on ja paha!Oliko sinulla jotain asiaakin? Voit jättää juttuni lukematta kun kerran häiritsen.
- ihmetellen
vrk kirjoitti:
Oliko sinulla jotain asiaakin? Voit jättää juttuni lukematta kun kerran häiritsen.
Asiani oli, että olisi kiinnostavaa tietää seksuaalitraumastasi enemmän. Alani sivuaa aihetta, joten ammattinikin puolestasi olisi mielenkiintoista perehtyä asiaan.
- vrk
ihmetellen kirjoitti:
Asiani oli, että olisi kiinnostavaa tietää seksuaalitraumastasi enemmän. Alani sivuaa aihetta, joten ammattinikin puolestasi olisi mielenkiintoista perehtyä asiaan.
mitä kuuluu!!
- ihmetellen
vrk kirjoitti:
mitä kuuluu!!
Kiitos ihan hyvää. Lämmintä keliä on pidellyt!!
Entä mitä sulle kuuluu?
- vl-ammattiaut
hei nuori teen työtä nuorten parissa ja usein aiheena kesk. on masturbointi. en näe sitä syntinä vaan ihmisen normaalina keinona tututstua omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa. tietysti jos koko mielen pakkomielteisesti täyttää itsetyyd. on kyse jo sairauden puolelle menevästä oireesta ja onko sairaus synti?. toisaalta ohjeet liiallisesta itsetyyd ja oman kehon tark. varoittelusta voivat olla henkilöä suojaaviakin, mutta mieluummin kuitenkin tuetaan nuorta hyväksymään kehonsa ja Jumalahan ei ole luonut meihin synnillisiä paikkoja ja ei synnillisiä paikkoja, samaa savimajaa koko keho. Myös avioliitossa voi itsetyydytystä harrastaa.
- ihmeissään
Miksikäs et osallistunut aiemmin keskusteluun? Vai tulitko vasta nyt palstalle? Tarvetta olisi ollut.
- vl-ammattiauttaja
ihmeissään kirjoitti:
Miksikäs et osallistunut aiemmin keskusteluun? Vai tulitko vasta nyt palstalle? Tarvetta olisi ollut.
...todellakaan, pisti vain niin silmään
- parjattu nainen
vl-ammattiauttaja kirjoitti:
...todellakaan, pisti vain niin silmään
Kiva että et joutunut nimim Oskari vl:n ja muutamien muiden vl:ksi itseään kutsuvien vainon kohteeksi, siis aiemmin kun puolustin asiaa. Olisin kaivannut silloin tukeasi. Siksi vain kirjoitin.. :)
- Weli
Ei meidän tule maanpäällä luokitella synnin ja synnittömyyden rajaa, vaan jokainen tuntee omassa tunnossaan. Kukaan ihminen ei voi sanoa, että tuo ei ole, ja tuo on syntiä!
Lueppa aikaisemmin kirjoittamani teksti, jossa viittaan lihalliseen ajatteluun. Oletko ajatellut asiaa siltä kantilta? - parjattu nainen
Weli kirjoitti:
Ei meidän tule maanpäällä luokitella synnin ja synnittömyyden rajaa, vaan jokainen tuntee omassa tunnossaan. Kukaan ihminen ei voi sanoa, että tuo ei ole, ja tuo on syntiä!
Lueppa aikaisemmin kirjoittamani teksti, jossa viittaan lihalliseen ajatteluun. Oletko ajatellut asiaa siltä kantilta?Lihallisesti KUULUU ajatella, olet jotenkin käsittänyt väärin tuon Raamatun kohdan. Eihän lapsiakaan voi tehdä ilmna lihallista ajattelua rakas ystävä. Eihän miehen siitin jäykisty ilman kiihotusta!! Eli lapsia ei tule!
Pitäisiköhän vanhoillislestadiolaisille nuorille järjestää opistoilla jokin seksuaalisuuden peruskurssi, kun perusasiat on näin hakoteillä? Jos tätä lukee joku kurssivastaava tai esim Kankkonen, niin juuri tätä tarkoitin kun kritisoin suviseura-alustusta.
Eikö teillä Oulun miehet tai muut jotka olitte Kankkosta mikrofonin eteen työntämässä todella ollu hoksottimet päällä? Tähän sitä mennään kun itsetyydytyksetä puhutaan!! Olette saaneet alustuksella paljon paljon tuhoa aikaan: nuoriso on kuin puusta pudonnutta! - Faded
Lihallisesti KUULUU ajatella, olet jotenkin käsittänyt väärin tuon Raamatun kohdan. Eihän lapsiakaan voi tehdä ilmna lihallista ajattelua rakas ystävä. Eihän miehen siitin jäykisty ilman kiihotusta!! Eli lapsia ei tule!
Pitäisiköhän vanhoillislestadiolaisille nuorille järjestää opistoilla jokin seksuaalisuuden peruskurssi, kun perusasiat on näin hakoteillä? Jos tätä lukee joku kurssivastaava tai esim Kankkonen, niin juuri tätä tarkoitin kun kritisoin suviseura-alustusta.
Eikö teillä Oulun miehet tai muut jotka olitte Kankkosta mikrofonin eteen työntämässä todella ollu hoksottimet päällä? Tähän sitä mennään kun itsetyydytyksetä puhutaan!! Olette saaneet alustuksella paljon paljon tuhoa aikaan: nuoriso on kuin puusta pudonnutta!Lapset on tarkoitus tehdä naimisissa JA tokihan sitä silloin kun lapsia tehdään niin ajatellaan myös lihallisesti ja tyydytetään tarvetta lisääntyä, mutta silloin se tehdään raamatun mukaisesti oman aviopuolison kanssa!!
MUTTA itsetyydytys on asia erikseen siinä ei tarkoituksena ole lisääntyminen vaan pelkästään omien LIHALLISTEN HIMOJEN tyydyttäminen ja silloin se tehdään raamatun vastaisesti!!
Pitäisi lukaista raamattu läpi muistivihkon kanssa niin osaisin lisäillä tekstiin tarkat raamatun kohdat mistä lukea aiheeseen liittyen :) - vrk
Faded kirjoitti:
Lapset on tarkoitus tehdä naimisissa JA tokihan sitä silloin kun lapsia tehdään niin ajatellaan myös lihallisesti ja tyydytetään tarvetta lisääntyä, mutta silloin se tehdään raamatun mukaisesti oman aviopuolison kanssa!!
MUTTA itsetyydytys on asia erikseen siinä ei tarkoituksena ole lisääntyminen vaan pelkästään omien LIHALLISTEN HIMOJEN tyydyttäminen ja silloin se tehdään raamatun vastaisesti!!
Pitäisi lukaista raamattu läpi muistivihkon kanssa niin osaisin lisäillä tekstiin tarkat raamatun kohdat mistä lukea aiheeseen liittyen :)Ehkä tätä asiaa on mahdoton tajuta jos ei ole ollut naimisissa seksuaalisesti traumatisoituneen ihmisen kanssa.Pitäisi vain ehjempienkin ihmisten vain uskoa, kun nämä ihmiset kertovat teille eikä hokea vastoin parempaa tietoa.
Kirjeesi oli hyvin ystävällinen ei siinä mitään. :) - Weli
Lihallisesti KUULUU ajatella, olet jotenkin käsittänyt väärin tuon Raamatun kohdan. Eihän lapsiakaan voi tehdä ilmna lihallista ajattelua rakas ystävä. Eihän miehen siitin jäykisty ilman kiihotusta!! Eli lapsia ei tule!
Eikö teillä Oulun miehet tai muut jotka olitte Kankkosta mikrofonin eteen työntämässä todella ollu hoksottimet päällä? Tähän sitä mennään kun itsetyydytyksetä puhutaan!! Olette saaneet alustuksella paljon paljon tuhoa aikaan: nuoriso on kuin puusta pudonnutta!Nyt en voi sanoo ku et kyl sä oot seko, parjattu nainen. Raamattua ei tule lukea joka toiselta riviltä ja jättämällä pois joka toisen sanan!?:) Mistä kohdasta olet lukenut että meitä kehoitetaan lihalliseen(seksuaaliseen) ajatteluun. Sitähän pitäisi kulkea kokoaika kiihottuneena! Mieti ny vähä!?
Meitä kielletään ajattelemalla lihallisesti ennen avioliittoa, ja avioliitossakin muita naisia ei kuuluisi ajatella/katella "sillä silmällä". Eli tottakai omaa aviokumppania saa ajatella miten ajattelee, silloinhan he ovat yhtä lihaa! Seksi ei onnistu ilman seksuaalista ajattelua, siinä olen kanssasi samaamieltä.
Alappa ny siu arvosteleen meidän seksuaalisuuden tuntemusta. Jokainen tarpokoot tyylillään, ite en ongelmia pelkää, mut tiedän ettei lihallisesti kuuluisi ajatella, mutta sitä silti ajattele useesti.
Ja mulla meinaa syltätä kone kiinni. MIKSI ihmeessä sä arvostelet ja panettelet Kankkosta joka toisessa viestissäsi??? Se että se sanoi minun mielestä hyvässä puheenvuorossa, ettei uskovaisten elämään kuulu esiavioinen seksi, itsetyydytys lukuunlaskeminen. Se oli Jumalan sanaa ja seurakunnan mielestä oikeaa sanaa. Sitten sinä rupeat mesoamaan ja muuttamaan raamatun tekstiä. En tuomitse ketään joka noita harrastelee, mutta ÄLÄ ihmeessä arvostele niitä jotka kulkevat ilman seksiä!!!
Hmm... en ymmärrä sinua, paljon tuhoa aikaan. Alustus on saanut tuhoa aikaan vain siinä porukassa, jotka itsetyydytystä harrastaa ja ovat tekemässä sitä luvalliseksi. Onko se luvallista vai ei, mielestäni se ei ainakaan ole rakennukseksi! Ja en tasan ja tarkkaan ole ollut päättämässä, et kuka pitää alustuksen. Mä en voi käsittää sua ja sun ajatusten juoksua! - Weli
vrk kirjoitti:
Ehkä tätä asiaa on mahdoton tajuta jos ei ole ollut naimisissa seksuaalisesti traumatisoituneen ihmisen kanssa.Pitäisi vain ehjempienkin ihmisten vain uskoa, kun nämä ihmiset kertovat teille eikä hokea vastoin parempaa tietoa.
Kirjeesi oli hyvin ystävällinen ei siinä mitään. :)Jotkut ihmiset tekevät syntiä luvalliseksi, koska siitä on muodostunut "helma-synti". Ei näin pitäisi ajatella.
En missään nimessä tuomitse ketään itsetyydytyksestä jne. mutta en kyllä kannusta harrastamaan sitä, sillä omakohtaiset kokemukset osoittavat että siinä tehdään väärin.
Yritän ymmärtää teitä "vanhoja ja viisaita" mutta muistakaa että vanhatkin ovat monesti väärässä. Lapsen mielisestihän meidän tulisi uskoa! - Kaveri
Weli kirjoitti:
Nyt en voi sanoo ku et kyl sä oot seko, parjattu nainen. Raamattua ei tule lukea joka toiselta riviltä ja jättämällä pois joka toisen sanan!?:) Mistä kohdasta olet lukenut että meitä kehoitetaan lihalliseen(seksuaaliseen) ajatteluun. Sitähän pitäisi kulkea kokoaika kiihottuneena! Mieti ny vähä!?
Meitä kielletään ajattelemalla lihallisesti ennen avioliittoa, ja avioliitossakin muita naisia ei kuuluisi ajatella/katella "sillä silmällä". Eli tottakai omaa aviokumppania saa ajatella miten ajattelee, silloinhan he ovat yhtä lihaa! Seksi ei onnistu ilman seksuaalista ajattelua, siinä olen kanssasi samaamieltä.
Alappa ny siu arvosteleen meidän seksuaalisuuden tuntemusta. Jokainen tarpokoot tyylillään, ite en ongelmia pelkää, mut tiedän ettei lihallisesti kuuluisi ajatella, mutta sitä silti ajattele useesti.
Ja mulla meinaa syltätä kone kiinni. MIKSI ihmeessä sä arvostelet ja panettelet Kankkosta joka toisessa viestissäsi??? Se että se sanoi minun mielestä hyvässä puheenvuorossa, ettei uskovaisten elämään kuulu esiavioinen seksi, itsetyydytys lukuunlaskeminen. Se oli Jumalan sanaa ja seurakunnan mielestä oikeaa sanaa. Sitten sinä rupeat mesoamaan ja muuttamaan raamatun tekstiä. En tuomitse ketään joka noita harrastelee, mutta ÄLÄ ihmeessä arvostele niitä jotka kulkevat ilman seksiä!!!
Hmm... en ymmärrä sinua, paljon tuhoa aikaan. Alustus on saanut tuhoa aikaan vain siinä porukassa, jotka itsetyydytystä harrastaa ja ovat tekemässä sitä luvalliseksi. Onko se luvallista vai ei, mielestäni se ei ainakaan ole rakennukseksi! Ja en tasan ja tarkkaan ole ollut päättämässä, et kuka pitää alustuksen. Mä en voi käsittää sua ja sun ajatusten juoksua!En nyt moiti sinua suoraan, mutta muistutan mieliimme parin virren sanoja. "Han on turva turvattoman, vaarien vanhurskaus." Ei siis oikeiden vanhurskaus. Ja aamuvirressa: "Se paiva ei ylpeille aueta voi, sen koyhat ja syntiset saavat."
- Weli
Kaveri kirjoitti:
En nyt moiti sinua suoraan, mutta muistutan mieliimme parin virren sanoja. "Han on turva turvattoman, vaarien vanhurskaus." Ei siis oikeiden vanhurskaus. Ja aamuvirressa: "Se paiva ei ylpeille aueta voi, sen koyhat ja syntiset saavat."
Ja mitä siitä vaikka kuuluisinkin, mutta kyllä miulla on muut harrastukset kuin laulaminen!
hmmm... ne jaksa edes vastata!:))) Lue pitempiä patkiä, äläkä pelkkiä lauseita!
- Kaveri
Kristus sanoi syntistä naista moittineille farisealaisille: Se joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Sen jälkeen kaikki farisealaiset kaikkosivat.
Olen lukenut, että psykiatri ei saisi mielikuvissaankaan käyttää potilastaan hyväkseen. Se toki huonontaa ihmisten välejä. Mutta on niitä itsetyydytystä pahempiakin syntejä, kuten ylpeys, valhe, eriseurat ym. Virallista kantaa en tiedä, enkä sitäkään, onko sellainen joskus ollut? Seksuaalisuus on oikein käytettynä Jumalan lahja. Luomisen mukaan se on oikein silloin, kun se tapahtuu miehen ja naisen välillä siunatussa ja julki solmitussa liitossa. Me tiedämme ihan hyvin, jos olet ollut nuori, että siinä on ongelma. Fyysinen valmous parisuhteeseen herää paljon aiemmin kuin sen toteuttaminen siunstussa liitossa on mahdollista. Avioliitossa tulee mukaan vastuita ei pelkkiä oikeusia. Tämä herääminen on se mikä askarruttaa. Jokaiselle se on tullut eteen jossain vaiheessa. Tämän ajan maailmassa halutaan kaikki pilata, mikä on Jumalan hyvyyttä. On olemassa valtavat teollisuuden alat, joissa tuotetaan korviketavaroita. Avioliitto on kokonaisuus, jossa ihmisen perustarpeet toteutuvat parhaalla tavalla. Ystävyys, kumppanuus ja yhteiset kokemukset ja elämä yleensä yhdessä. Kaikki toiminta, joka tapahtuu avioliiton ulkopuolella, on korviketoimintaa. Emme monikaan varmaan ole voineet välttyä itsetyydytykselta niinä vuosina, kun mieli ja olemus on kuohuntatilassa. Monet meistä myös tietää, että siitä tulee paha olo eli muodostuu painajainen, jos vain on kielteinen kanta, eikä kielto koskaan anna voimaa! Ainoa mahdollisuus on olla Jumalansa edessä avoin ja tunustaa, että en omin voimin hallitse asiaa. Jumala voi auttaa ja vaikka ei antaisikaan vapautusta, niin armo on valmistettu juuri kyvyttömiä varten, jotka eivä't selviä omin voimin. Haittapuolena on se, että voi jäädä sillä tavalla koukkuun, että ikävä toiseen sukupuoleen häviää ja kyky luoda siunattua parisuhdetta kärsii.
- Anonyymi
Joka kerralla pitää tulla vauva tuohon ihme lahkoon.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 123169
- 181801
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit191642En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m321555- 731543
- 231511
- 281360
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91334Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111274Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui341252