Matteuksen evankeliumi:
25:1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
25:2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
25:3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
25:4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
25:5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
25:6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
25:7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
25:8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat.'
25:9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
25:10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
25:11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
25:12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.'
25:13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
Jeesuksella oli tässä vertauksessa esikuvina tuon ajan tunnetuimmat tulen vartijat, Vestan neitsyet.
Antiikin Roomassa ikuista tulta vartiovat Vestan neitsyet valittiin aina 30 vuodeksi kerrallaan. Ensimmäiset 10 vuotta Vestan neitsyt eli vestaali harjoitteli tehtäväänsä varten, seuraavat 10 vuotta hän vartioi tulta ja suoritti muita palvontatehtäviä. Viimeiset 10 vuotta vestaali opetti uusia tulokkaita.
Heidät valittiin tehtäväänsä noin 6-vuotiaana, joten he pääsivät eläkkeelle 36 vuotiaina. Sen jälkeen heillä oli lupa mennä naimisiin ja hankkia vaikka lapsia jos siltä tuntui.
Kuri oli ankaraa. Jos tuli pääsi sammumaan, vestaalia rangaistiin. Oli siis oltava koko ajan valvovalla kannalla ja lampuissa öljyä kuten tuossa Jeesuksen vertauksessakin.
Neitsyet tulen vartijoina
0
125
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022306- 1151801
- 881449
- 1331397
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741248Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631111- 511067
- 36992
- 33844