olla ennen sitä a1- tai b-ajokortti? kunnei ole yhtään mitään motivaatiota tuohon b-korttiin... neuvokaa tyhmää, mutta turha laittaa kommenttia sen henk.autokortin tarpeellisuudesta. kiitos
voiko ajaa pelkän
28
6093
Vastaukset
- ei tarvitse
Kyllä, voit mennä suoraan autokouluun suorittamaan sitä A korttia, kun vain ikää on tarpeeksi. A1 tai B kortteja sulla ei tarvitse olla pohjalla. 18vuotiaana saa sen rajoitetun A:n, ja 21vuotiaana sen ison A:n mikäli erikseen ajat. Ellei ikärajat ole muuttuneet? Toki tiedän, että kun 18vuotiaana on ajanut rajotetun A:n, niin se muuttuu aikanaan sitten isoksi A:ksi, eli sillein voi sen saada alle 21vuotiaana, ja sama sitten kevarikortissa.
- gyhujiko
Eli jos on ikää jo 21, ja on alla B-kortti, niin hyvitetäänkö siitä mitään jos hommaa A1 kortin, sillä ainakin a:han ja A:han hyvitetään, mut B->A1 kortista ei ole ollut juuri missään juttua
- ettei hyvitetä
Lainsäätäjän tarkoitus on ollut, että alle 18 vuotiaat saavat vain A1 kortin, yli 18 vuotiaat pyrkivät luonnollisesti A tasoon. Sinä varmaankin saat ajokorttiisi vain sen A1 merkinnän, jos välttämättä haluat, mutta autokoulu voi sanoa, että ajat kuten B-kortin omistaja ajaa A:n tai sitten kuten kortiton alle 18-vuotias ajaa A1:n.
Mutta varaudu joka tapauksessa väittelyyn poliisin kanslistin kanssa kun haet ajokorttilupaa korttityypille A1 B. Joudut ehkä vaatimaan kirjallisia perusteluja päätökselle, ettei tällaista lupaa muka voitaisi myöntää. - frtgyhuj
ettei hyvitetä kirjoitti:
Lainsäätäjän tarkoitus on ollut, että alle 18 vuotiaat saavat vain A1 kortin, yli 18 vuotiaat pyrkivät luonnollisesti A tasoon. Sinä varmaankin saat ajokorttiisi vain sen A1 merkinnän, jos välttämättä haluat, mutta autokoulu voi sanoa, että ajat kuten B-kortin omistaja ajaa A:n tai sitten kuten kortiton alle 18-vuotias ajaa A1:n.
Mutta varaudu joka tapauksessa väittelyyn poliisin kanslistin kanssa kun haet ajokorttilupaa korttityypille A1 B. Joudut ehkä vaatimaan kirjallisia perusteluja päätökselle, ettei tällaista lupaa muka voitaisi myöntää.Miksi pitäisi olla aina isoin korttiluokka jonka saa.
Jos on B, jolla ei saa ajaa mitään moottoripyörää, niin miksi ihmeessä ei saisi hommatta kevarikorttia, vaikka VOISI hommata ison aa:n - niin annetaan suoraan
frtgyhuj kirjoitti:
Miksi pitäisi olla aina isoin korttiluokka jonka saa.
Jos on B, jolla ei saa ajaa mitään moottoripyörää, niin miksi ihmeessä ei saisi hommatta kevarikorttia, vaikka VOISI hommata ison aa:nSulla riittää ikä isompaan prätkään jos olet yli 18 vuotias, niin sulle kirjoitetaan sitten suoraan se joku isompi prätkäkortti kuin A1, joko se rajoitettu tai rajoittamaton. Mikä järki on ajaa A1 kortti vaikka 20vuotiaana? A1 kortti ajetaan alle 18vuotiaana kun ei riitä ikä isompaan, muuten sulle tulee automaattisesti joku isompi A kortti. Veikkaan, että et vain pysty ajamaan A1 korttia yli 18vuotiaana. Poliisilaitoksen sihteerin lisäksi voit tapella lisäksi tutkinnon vastaanottajan kanssa, joka ei suostu kirjoittamaan sulle A1 korttia, vaan kirjoittaa suoraan A kortin.
- Anti-Kiki klubilaiset
niin annetaan suoraan kirjoitti:
Sulla riittää ikä isompaan prätkään jos olet yli 18 vuotias, niin sulle kirjoitetaan sitten suoraan se joku isompi prätkäkortti kuin A1, joko se rajoitettu tai rajoittamaton. Mikä järki on ajaa A1 kortti vaikka 20vuotiaana? A1 kortti ajetaan alle 18vuotiaana kun ei riitä ikä isompaan, muuten sulle tulee automaattisesti joku isompi A kortti. Veikkaan, että et vain pysty ajamaan A1 korttia yli 18vuotiaana. Poliisilaitoksen sihteerin lisäksi voit tapella lisäksi tutkinnon vastaanottajan kanssa, joka ei suostu kirjoittamaan sulle A1 korttia, vaan kirjoittaa suoraan A kortin.
Kohta saatte taas sen sortin vastausta, että tukka pois. (Kiki on taas päästetty lomille ja koneen ääreen)
Miksi Suomessa sallitaan ko. henkilöiden liikkua vapaasti? Turussa on taas täysi hälytystila päällä. - vghjk
niin annetaan suoraan kirjoitti:
Sulla riittää ikä isompaan prätkään jos olet yli 18 vuotias, niin sulle kirjoitetaan sitten suoraan se joku isompi prätkäkortti kuin A1, joko se rajoitettu tai rajoittamaton. Mikä järki on ajaa A1 kortti vaikka 20vuotiaana? A1 kortti ajetaan alle 18vuotiaana kun ei riitä ikä isompaan, muuten sulle tulee automaattisesti joku isompi A kortti. Veikkaan, että et vain pysty ajamaan A1 korttia yli 18vuotiaana. Poliisilaitoksen sihteerin lisäksi voit tapella lisäksi tutkinnon vastaanottajan kanssa, joka ei suostu kirjoittamaan sulle A1 korttia, vaan kirjoittaa suoraan A kortin.
Onko muka se sitten saman hintainen vaikka hommaisikin samantien ison aa:n?
Ja tiedämpä yhden tytön joka hankki 21 vuotiaana M-kortin, vaikka olisi saanut hommata ABC kortin - -S-
vghjk kirjoitti:
Onko muka se sitten saman hintainen vaikka hommaisikin samantien ison aa:n?
Ja tiedämpä yhden tytön joka hankki 21 vuotiaana M-kortin, vaikka olisi saanut hommata ABC kortinJos nyt ihan välttämättä haluat maksaa enemmän A1-kortista, niin eihän siinä. Meillä mm. A-kortti on pari sataa euroa halvempi.
Ja tiedoksi niille, jotka ajavat rajoitetun A-kortin 18-vuotiaana.. Jotta saatte sen nostettua isoimpaan A:han täytyy käydä käsittely- ja ajokoe uudestaan isoimmalla pyörällä, kun täyttää 20(/21?)vuotta. - tfgyhujik
-S- kirjoitti:
Jos nyt ihan välttämättä haluat maksaa enemmän A1-kortista, niin eihän siinä. Meillä mm. A-kortti on pari sataa euroa halvempi.
Ja tiedoksi niille, jotka ajavat rajoitetun A-kortin 18-vuotiaana.. Jotta saatte sen nostettua isoimpaan A:han täytyy käydä käsittely- ja ajokoe uudestaan isoimmalla pyörällä, kun täyttää 20(/21?)vuotta.Jos ajaa nyt 20 vuotiaana a1-kortin, niin kaipa se nousee isommaksi ajan myötä, ihan niikuin 16 vuotiaillaillakin...
Ja nyt ei ole kyse siitä etteikö osaisi ajaa vaikkapa 500cc pyörää, vaan siitä mikä kortti on halvin, jolla saa ajaa 100cc skootteria - -S-
tfgyhujik kirjoitti:
Jos ajaa nyt 20 vuotiaana a1-kortin, niin kaipa se nousee isommaksi ajan myötä, ihan niikuin 16 vuotiaillaillakin...
Ja nyt ei ole kyse siitä etteikö osaisi ajaa vaikkapa 500cc pyörää, vaan siitä mikä kortti on halvin, jolla saa ajaa 100cc skootteriaA1-kortti nousee, mutta A-kortti ei.
Ja A1-kortti on kalliimpi kuin A-kortti (ellei aja harjoitusluvilla). - tfgyhujikl
-S- kirjoitti:
A1-kortti nousee, mutta A-kortti ei.
Ja A1-kortti on kalliimpi kuin A-kortti (ellei aja harjoitusluvilla).Mut ajokortissa on takana A jonka edessä kaksi pyörää, meinaatko siis isoa A:ta tai pientä A:ta, lisäksi mulla on A1
Ja tottakai se kevarikortti harjoitusluvalla hommattaisiin, kun kerran prätkä on jo. - Tajua
tfgyhujikl kirjoitti:
Mut ajokortissa on takana A jonka edessä kaksi pyörää, meinaatko siis isoa A:ta tai pientä A:ta, lisäksi mulla on A1
Ja tottakai se kevarikortti harjoitusluvalla hommattaisiin, kun kerran prätkä on jo.Mitään.Voihan A-Kortin ajaa 18-v.suoraan,jos haluaa a1-kortin niin saa kuitenkin väli8 a:n,koska 125 motkarilla saa opettaa väli a:n.Jos ei korttia ajetaan v.18ak.
- häh ja täh
-S- kirjoitti:
A1-kortti nousee, mutta A-kortti ei.
Ja A1-kortti on kalliimpi kuin A-kortti (ellei aja harjoitusluvilla).Kyllä se A kortti nousee, jos tarkoitat sitä rajoitettua A:ta. iso A ei enää nouse mihinkään suuntaan sitten, jos sitä tarkoitat.
" Jos ajaa nyt 20 vuotiaana a1-kortin"
Joku muu tuossa sanoi tuon. Eipä taida onnistua, kun olet jo yli 18, niin ne kirjoittaa inssissä suoraan jonkun isomman A kortin kun toi A1. Tulee pikku-A kun on alle 21. - gyhujikl
Tajua kirjoitti:
Mitään.Voihan A-Kortin ajaa 18-v.suoraan,jos haluaa a1-kortin niin saa kuitenkin väli8 a:n,koska 125 motkarilla saa opettaa väli a:n.Jos ei korttia ajetaan v.18ak.
Mun kortin kääntöpuolella on A1 ja A jossa on kaksi kohtaa, kerro nyt meinaatko ylempää tai alempaa A:ta
- nyt vaan
häh ja täh kirjoitti:
Kyllä se A kortti nousee, jos tarkoitat sitä rajoitettua A:ta. iso A ei enää nouse mihinkään suuntaan sitten, jos sitä tarkoitat.
" Jos ajaa nyt 20 vuotiaana a1-kortin"
Joku muu tuossa sanoi tuon. Eipä taida onnistua, kun olet jo yli 18, niin ne kirjoittaa inssissä suoraan jonkun isomman A kortin kun toi A1. Tulee pikku-A kun on alle 21.Ei kortteja inssissä kirjoiteta. Inssissä kuitataan, että ajokorttiluvassa mainitun ajoneuvoluokan tutkintovaatimukset on täytetty. Jos poliisi on myöntänyt ajokorttiluvan A1 luokkaan, ei inssi voi sitä korottaa. Se, että tutkintoajo on tehty isommalla pyörällä, ei auta yhtään. Ohjeet eivät rajoita pyörän kokoa.
Toisenlainen byrokratian ilmaisu on rekkakortti. CE-kortin saamisen ehtona on hyväksytty ajokokemus kuorma-autolla. C1E kortin saa kuka tahansa C-kortin omistaja (12 kk jälkeen) joka vaan ajokorttiluvan hakee ja menee tutkintoon. Mutta tutkintoon ei saa mennä täydellä CE-autolla. Ei sittenkään vaikka C-kortti oikeuttaa ajamaan tällaista yhdistelmää tyhjänä.
Eli et saa osoittaa ajotaitoasi monella tavalla vaativamman kokeen muodossa, vaan on tyydyttävä tilanteeseen, pieni kortti, pienet tutkintovaatimukset. - VÄLI-A
gyhujikl kirjoitti:
Mun kortin kääntöpuolella on A1 ja A jossa on kaksi kohtaa, kerro nyt meinaatko ylempää tai alempaa A:ta
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta kerronpa tässä nyt silti. Väli-A on ihan oikea kutsumanimi kortille, tai no toinen nimi sille voisi olla Pikku-A. Iso-A on sitten kanssa olemassa, ja sitten on se kevarikortti. Vai että oikeilla nimillä? Mitkäköhän ovat niiden korttien oikeita nimiä sun mielestä?
- nämä
VÄLI-A kirjoitti:
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta kerronpa tässä nyt silti. Väli-A on ihan oikea kutsumanimi kortille, tai no toinen nimi sille voisi olla Pikku-A. Iso-A on sitten kanssa olemassa, ja sitten on se kevarikortti. Vai että oikeilla nimillä? Mitkäköhän ovat niiden korttien oikeita nimiä sun mielestä?
Ihan ajokortin takaa katotutta
A1
Pieni A
Iso A - hämeenlinnan oppilas
nyt vaan kirjoitti:
Ei kortteja inssissä kirjoiteta. Inssissä kuitataan, että ajokorttiluvassa mainitun ajoneuvoluokan tutkintovaatimukset on täytetty. Jos poliisi on myöntänyt ajokorttiluvan A1 luokkaan, ei inssi voi sitä korottaa. Se, että tutkintoajo on tehty isommalla pyörällä, ei auta yhtään. Ohjeet eivät rajoita pyörän kokoa.
Toisenlainen byrokratian ilmaisu on rekkakortti. CE-kortin saamisen ehtona on hyväksytty ajokokemus kuorma-autolla. C1E kortin saa kuka tahansa C-kortin omistaja (12 kk jälkeen) joka vaan ajokorttiluvan hakee ja menee tutkintoon. Mutta tutkintoon ei saa mennä täydellä CE-autolla. Ei sittenkään vaikka C-kortti oikeuttaa ajamaan tällaista yhdistelmää tyhjänä.
Eli et saa osoittaa ajotaitoasi monella tavalla vaativamman kokeen muodossa, vaan on tyydyttävä tilanteeseen, pieni kortti, pienet tutkintovaatimukset.Jos ajat a1:sen 16-18v,saat 18v.väli a;n,joka täytyy vaihtaa polöisilaqitoksella a:han jos et ole ajanut b:tä siihen mennessä.Väli-A muuttuu isoksi A:ksi automaattisesti,tosin ulkomailla voi tulla vaikeuksia.T.Nimimerkki 38v kokemusta,jota mollattiin opetuslupapuolelta.
- nim.38
hämeenlinnan oppilas kirjoitti:
Jos ajat a1:sen 16-18v,saat 18v.väli a;n,joka täytyy vaihtaa polöisilaqitoksella a:han jos et ole ajanut b:tä siihen mennessä.Väli-A muuttuu isoksi A:ksi automaattisesti,tosin ulkomailla voi tulla vaikeuksia.T.Nimimerkki 38v kokemusta,jota mollattiin opetuslupapuolelta.
Väli A muuttuu 2v:n kokemuksen jälkeen Isoksi A:ksi.Näin ollen sen voi saada 20v.Muussa tapauksessa inssi ili 35kw tehoisella mp:llä 21 vuotiaana.
- inssistä
nyt vaan kirjoitti:
Ei kortteja inssissä kirjoiteta. Inssissä kuitataan, että ajokorttiluvassa mainitun ajoneuvoluokan tutkintovaatimukset on täytetty. Jos poliisi on myöntänyt ajokorttiluvan A1 luokkaan, ei inssi voi sitä korottaa. Se, että tutkintoajo on tehty isommalla pyörällä, ei auta yhtään. Ohjeet eivät rajoita pyörän kokoa.
Toisenlainen byrokratian ilmaisu on rekkakortti. CE-kortin saamisen ehtona on hyväksytty ajokokemus kuorma-autolla. C1E kortin saa kuka tahansa C-kortin omistaja (12 kk jälkeen) joka vaan ajokorttiluvan hakee ja menee tutkintoon. Mutta tutkintoon ei saa mennä täydellä CE-autolla. Ei sittenkään vaikka C-kortti oikeuttaa ajamaan tällaista yhdistelmää tyhjänä.
Eli et saa osoittaa ajotaitoasi monella tavalla vaativamman kokeen muodossa, vaan on tyydyttävä tilanteeseen, pieni kortti, pienet tutkintovaatimukset.Ajo-oikeus alkaa nykyään heti, kun on saanut inssiajon suoritettua hyväksytysti. Eli kun olet suorittanut inssin joka on läpi, kirjoittaa tutvo eli tutkinnon vastaanottaja lapun, jolla saa ajaa kuvallinen henkkari mukana. Elikkä kyllä se kortti nykyään tollein kirjoitetaan inssissä. Ajokorttilupa pitää olla ensin haettuna poliisilta, se oli sentäs oikein sinullakin.
- laki tarkemmin
inssistä kirjoitti:
Ajo-oikeus alkaa nykyään heti, kun on saanut inssiajon suoritettua hyväksytysti. Eli kun olet suorittanut inssin joka on läpi, kirjoittaa tutvo eli tutkinnon vastaanottaja lapun, jolla saa ajaa kuvallinen henkkari mukana. Elikkä kyllä se kortti nykyään tollein kirjoitetaan inssissä. Ajokorttilupa pitää olla ensin haettuna poliisilta, se oli sentäs oikein sinullakin.
Ajokortin myöntää poliisiviranomainen. Näin sanoo laki. Ajokorttilupa haetaan poliisilta ja poliisi sen myöntää. On totta, että ajo-oikeus voi alkaa heti inssin jälkeen ja inssin kuittauksella, mutta sehän on vain lain suoma tilapäisjärjestely. Ja se ajo-oikeushan ei ole täydellinen, inssin kirjoittama paperilappu ei ole voimassa ulkomailla eikä myöskään Ahvenanmaalla (vaikka se ei ulkomaa olekaan).
A1 ei nouse automaattisesti A:ksi, se pitää hakea. Siis jos ei aja B:tä niin A pitää hakea. Siihen hakumenettelyyn on oma poikkeuspykälänsä ajokorttiasetuksessa, että helpollahan sen saa. Jos noin vaan lähtee ajelemaan isommalla prätkällä 18 v täytettyään niin sakkoa tulee.
Jos menee hakemaan B-luokan ajokorttilupaa ja on jo A1, niin jokainenhan ilman muuta raksii lomakkeella ruudut A ja B (eli siis itse hakee A:n). Mutta entä jos asiakas on sinnikäs ja raksii A1 ja B. Saattaapi tulla mielenkiintoinen keskustelu poliisilaitoksella. Se mielestäni ainakin pitää onnistua, että jättää A:n kokonaan pois, eli luopuu prätkän ajo-oikeudestaan kun pääsee henkilöauton rattiin, joten en pitäisi mahdottomana, että A1:n jälkeen saa A1B kortin, tai että B-kortin haltija saa halutetssaan ajaa vain A1:n ja saa siten A1B kortin, eikä käy sitä koskaan hakemuksellaan AB:ksi korottamassa.
Eli mikä olikaan se suurin määrä merkkejä, mitä kortissa voi olla
A BE C1E C D1E D, mutta voisiko tuossa alussa olla vielä A1 A:n sijasta. - pötyä puhut
hämeenlinnan oppilas kirjoitti:
Jos ajat a1:sen 16-18v,saat 18v.väli a;n,joka täytyy vaihtaa polöisilaqitoksella a:han jos et ole ajanut b:tä siihen mennessä.Väli-A muuttuu isoksi A:ksi automaattisesti,tosin ulkomailla voi tulla vaikeuksia.T.Nimimerkki 38v kokemusta,jota mollattiin opetuslupapuolelta.
Kirjoitat: Jos ajat a1:sen 16-18v,saat 18v.väli a;n,joka täytyy vaihtaa polöisilaqitoksella a:han
Sanot täytyy vaihtaa. Ei mikään laki pakota, jos se A1 riittää. Jos ei isompia luokkia halua, niin onhan se 16 vuotiaana saatu A1 voimassa vaikka kuinka pitkään. (No en tosin tiedä kirjoitetaanko se 70 ikävuoteen saakka, mutta miksi ei kirjoitettaisi.)Ja jos vaikka kortti uhkaa vanheta, niin senkun menee poliisille ja sanoo, minä haluan A1:n jatkuvan, en halua A:ta. - Inssistä
laki tarkemmin kirjoitti:
Ajokortin myöntää poliisiviranomainen. Näin sanoo laki. Ajokorttilupa haetaan poliisilta ja poliisi sen myöntää. On totta, että ajo-oikeus voi alkaa heti inssin jälkeen ja inssin kuittauksella, mutta sehän on vain lain suoma tilapäisjärjestely. Ja se ajo-oikeushan ei ole täydellinen, inssin kirjoittama paperilappu ei ole voimassa ulkomailla eikä myöskään Ahvenanmaalla (vaikka se ei ulkomaa olekaan).
A1 ei nouse automaattisesti A:ksi, se pitää hakea. Siis jos ei aja B:tä niin A pitää hakea. Siihen hakumenettelyyn on oma poikkeuspykälänsä ajokorttiasetuksessa, että helpollahan sen saa. Jos noin vaan lähtee ajelemaan isommalla prätkällä 18 v täytettyään niin sakkoa tulee.
Jos menee hakemaan B-luokan ajokorttilupaa ja on jo A1, niin jokainenhan ilman muuta raksii lomakkeella ruudut A ja B (eli siis itse hakee A:n). Mutta entä jos asiakas on sinnikäs ja raksii A1 ja B. Saattaapi tulla mielenkiintoinen keskustelu poliisilaitoksella. Se mielestäni ainakin pitää onnistua, että jättää A:n kokonaan pois, eli luopuu prätkän ajo-oikeudestaan kun pääsee henkilöauton rattiin, joten en pitäisi mahdottomana, että A1:n jälkeen saa A1B kortin, tai että B-kortin haltija saa halutetssaan ajaa vain A1:n ja saa siten A1B kortin, eikä käy sitä koskaan hakemuksellaan AB:ksi korottamassa.
Eli mikä olikaan se suurin määrä merkkejä, mitä kortissa voi olla
A BE C1E C D1E D, mutta voisiko tuossa alussa olla vielä A1 A:n sijasta."Ajokortin myöntää poliisiviranomainen. Näin sanoo laki. Ajokorttilupa haetaan poliisilta ja poliisi sen myöntää."
Tottakai ajokorttilupaa haetaan poliisilta, sehän on selvää. Siitä on tässä nyt väitelty, että kuka sen kortin kirjoittaa. Minä, ja moni muu sanoo/ovat sanoneet, että kortin kirjoittaa inssi. Tavallaan kyllä se on totta, että se sen kirjoittaa. Ehkä tässä on vähän tulkintakysymystäkin mukana, että kuka sen kortin kirjoittaa. Ja toisaalta taas ajattelen, että se on jo turhan pilkunviilaamista ajatella, että inssisetä ei kirjoita ajokorttia.
"A1 ei nouse automaattisesti A:ksi, se pitää hakea."
Tästä asiasta olen kysynyt poliisilta. A1 nousee automaattisesti A:ksi, kun A1 kortti on ollut voimassa sen 2vuotta, vaikka korttia ei menisi poliisilaitokselle vaihtamaan. Ulkomailla tästä voi tulla myöhemmin ongelmia jos korttia ei vaihda, mutta täällä Suomessa siitä ei ongelmia tule.
"Eli mikä olikaan se suurin määrä merkkejä, mitä kortissa voi olla
A BE C1E C D1E D, mutta voisiko tuossa alussa olla vielä A1 A:n sijasta."
A BE C1E C D1E D on aivan mahdollinen kirjainyhdistelmä ajokortissa. Itse kyllä kuvittelisin, että useimmilla ainakin se A1 on ehtinyt nousta tuossa vaiheessa A kortiksi, kun ajokortissa on D jne... D korttihan vaatii, että ikää on 21vuotta, ja pitää olla pitkäaikainen kortti. Mutta toi D kortin ikärajajuttu on muuttumassa nyt 2008 syksyllä (varmasti joku muistaa sen EU:n ajokorttidirektiivi). - ajaa ekaksi noi kaikki muut
Inssistä kirjoitti:
"Ajokortin myöntää poliisiviranomainen. Näin sanoo laki. Ajokorttilupa haetaan poliisilta ja poliisi sen myöntää."
Tottakai ajokorttilupaa haetaan poliisilta, sehän on selvää. Siitä on tässä nyt väitelty, että kuka sen kortin kirjoittaa. Minä, ja moni muu sanoo/ovat sanoneet, että kortin kirjoittaa inssi. Tavallaan kyllä se on totta, että se sen kirjoittaa. Ehkä tässä on vähän tulkintakysymystäkin mukana, että kuka sen kortin kirjoittaa. Ja toisaalta taas ajattelen, että se on jo turhan pilkunviilaamista ajatella, että inssisetä ei kirjoita ajokorttia.
"A1 ei nouse automaattisesti A:ksi, se pitää hakea."
Tästä asiasta olen kysynyt poliisilta. A1 nousee automaattisesti A:ksi, kun A1 kortti on ollut voimassa sen 2vuotta, vaikka korttia ei menisi poliisilaitokselle vaihtamaan. Ulkomailla tästä voi tulla myöhemmin ongelmia jos korttia ei vaihda, mutta täällä Suomessa siitä ei ongelmia tule.
"Eli mikä olikaan se suurin määrä merkkejä, mitä kortissa voi olla
A BE C1E C D1E D, mutta voisiko tuossa alussa olla vielä A1 A:n sijasta."
A BE C1E C D1E D on aivan mahdollinen kirjainyhdistelmä ajokortissa. Itse kyllä kuvittelisin, että useimmilla ainakin se A1 on ehtinyt nousta tuossa vaiheessa A kortiksi, kun ajokortissa on D jne... D korttihan vaatii, että ikää on 21vuotta, ja pitää olla pitkäaikainen kortti. Mutta toi D kortin ikärajajuttu on muuttumassa nyt 2008 syksyllä (varmasti joku muistaa sen EU:n ajokorttidirektiivi).ja sitten vasta A1 kortin, koska yksikään noista (BE C1E C D1E D) ei vaadi alle A-korttia joten sen voi hommata myös vimppana.
- Inssistä
ajaa ekaksi noi kaikki muut kirjoitti:
ja sitten vasta A1 kortin, koska yksikään noista (BE C1E C D1E D) ei vaadi alle A-korttia joten sen voi hommata myös vimppana.
Ennen tuli automaattisesti se iso-A kortti B kortin mukana, mutta eipä tule enää. Nyt voi ajaa A kortin jos tahtoo. Totta on, että B kortti ei vaadi A korttia.
- ftgyhujik
Inssistä kirjoitti:
Ennen tuli automaattisesti se iso-A kortti B kortin mukana, mutta eipä tule enää. Nyt voi ajaa A kortin jos tahtoo. Totta on, että B kortti ei vaadi A korttia.
Ettei tule enää sitä A:ta kaupanpäälle, aikoinaanhan lakia perusteltiin sillä "jos osaa ajaa polkupyörää ja autoa, osaa ajaa moottoripyörää"
Mutta siis voi olla ihan hyvin A1 BE C1E C D1E D kortti - tietoa jaat
Inssistä kirjoitti:
"Ajokortin myöntää poliisiviranomainen. Näin sanoo laki. Ajokorttilupa haetaan poliisilta ja poliisi sen myöntää."
Tottakai ajokorttilupaa haetaan poliisilta, sehän on selvää. Siitä on tässä nyt väitelty, että kuka sen kortin kirjoittaa. Minä, ja moni muu sanoo/ovat sanoneet, että kortin kirjoittaa inssi. Tavallaan kyllä se on totta, että se sen kirjoittaa. Ehkä tässä on vähän tulkintakysymystäkin mukana, että kuka sen kortin kirjoittaa. Ja toisaalta taas ajattelen, että se on jo turhan pilkunviilaamista ajatella, että inssisetä ei kirjoita ajokorttia.
"A1 ei nouse automaattisesti A:ksi, se pitää hakea."
Tästä asiasta olen kysynyt poliisilta. A1 nousee automaattisesti A:ksi, kun A1 kortti on ollut voimassa sen 2vuotta, vaikka korttia ei menisi poliisilaitokselle vaihtamaan. Ulkomailla tästä voi tulla myöhemmin ongelmia jos korttia ei vaihda, mutta täällä Suomessa siitä ei ongelmia tule.
"Eli mikä olikaan se suurin määrä merkkejä, mitä kortissa voi olla
A BE C1E C D1E D, mutta voisiko tuossa alussa olla vielä A1 A:n sijasta."
A BE C1E C D1E D on aivan mahdollinen kirjainyhdistelmä ajokortissa. Itse kyllä kuvittelisin, että useimmilla ainakin se A1 on ehtinyt nousta tuossa vaiheessa A kortiksi, kun ajokortissa on D jne... D korttihan vaatii, että ikää on 21vuotta, ja pitää olla pitkäaikainen kortti. Mutta toi D kortin ikärajajuttu on muuttumassa nyt 2008 syksyllä (varmasti joku muistaa sen EU:n ajokorttidirektiivi).Onkohan joku poliisi johon vetoat, puhunut lakia tuntematta, vai oletko sinä ymmärtänut väärin
Ajokorttiasetuksessa on seuraava lause:
A-luokan ajokortti luovutetaan A1-luokan ajo-oikeuden haltijalle 1 momentista poiketen uutta kuljettajantutkintoa vaatimatta. Edellä 11 §:n 3 momentissa tarkoitettu voimassa olevaa moottoripyörän ajo-oikeutta vastaava ajokortti luovutetaan uutta kuljettajantutkintoa vaatimatta ja 8 §:n 1 momentissa tarkoitetun merkinnän sisältävä moottoripyörän ajokortti, kun todistus ajokokeen suorittamisesta esitetään.
Ajokorttiasetus tuntee selvästi, että on olemassa A1 kortti ja A-kortti. Ja A-kortti luovutetaan... Ja ennenkuin se luovutetaan on ao. henkilön pitänyt sitä hakea.
Älkää nyt vaan arvoisat A1-korttilaiset uskoko tuota harhaanjohtajaa. Ennenkuin isomman prätkän sarviin hyppää, pitää käydä hakemassa poliisilta A-kortti. Muuten voi lähteä kortti kokonaan ainakin vähäksi aikaa.
Eli seuraava lause arvoisan harhaanjohtajan viestissä on potaskaa.
"Tästä asiasta olen kysynyt poliisilta. A1 nousee automaattisesti A:ksi, kun A1 kortti on ollut voimassa sen 2vuotta, vaikka korttia ei menisi poliisilaitokselle vaihtamaan."
A-korttiin oikeuttavan pätevyyden saa automaattisesti 2 vuodessa ilman mitään lisätutkintoja, mutta kortti pitää kyllä erikseen hakea. - Naikkonen30vee
Tilanne tämä. Kiinnostaisi ajaa kevarikortti eli tuo a1, B olemassa. Jos kerran tulee suoraan pikku a kortti kun on yli 18, voiko tutkinnon silti suorittaa kaikkista pienimmällä pyörällä (a1)? En haluaisi ajaa isompaa pyörää, ei luonto riitä. Kertokaa fiksummat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847