Hei!
Ihan näin mielenkiinnosta kysyisin kanssasisarilta joilla on ollut tai on raskausdiabetes(Insuliinia pistän kolmesti pvässä)että onko teille puhuttu synnytyksen käynnistyksestä tai tehty käynnistys ennen laskettua aikaa diabeteksen takia?Eli että vauva kasvaisi liian paljon tai onko tullut loppuajasta jotain ongelmia minkä takia olisi käynnistetty?
Millanen olo muuten on ollut loppuraskaudessa?
Itsellä nyt viikkoja 34 5 vauvan painoarvio oli vkolla32 2,5kg,syntymäpainoksi arvio n.4,3-4,5kg.Tuleva vauva on minun neljäs lapsi,eli en ensisynnyttäjä.Jo olemassa olevat lapset myös olleet syntyessään isoja(sokeriarvot kaikilla ok),painoivat 4,7kg,4,6kg ja 4,3kg.
Olen menossa ä-polille rv37 painoarvioon ja puhuivat jos vaikka käynnistystä mietitään sillon samalla.
Kiitos jo etukäteen
raskausdiabetes ja synnytyksen käynnistys
9
10774
Vastaukset
- sanottiin
että vaikka painoarviot ovat olleet hyviä,vauva jopa pienehkö,kun nyt viimeksi 38 0 arvioksi saatiin 2,8kg, että synnytys käynnistettäisiin silti lasketun ajan aikoihin.ei ole kuulemma just niin tarkkaa että 40 viikkoa tasan,voidaan pari päivää antaa mennä yli. en tiedä syytä,sanoivat vaan että "ei mielellään anneta mennä yli lasketun ajan"
syntymäpainoksi arvioivat korkeintaan 3,2 kg jos menee loppuun asti ja kasvaa hyvin loppuajan.kun meillä kasvu ollut ajoittain hidasta.
itse olen ensisynnyttäjä,ja raskausdiabetestä hoidan pistämällä neljästi päivässä. - Mammariini81
Itse juuri synnyttäneenä diabetesmammana voin sanoa että itselle jäi se maku että puheita nuo vain ovat ;)
Minulla oli myös painoarvioseuranta vkolla 34,jolloin vauva oli 2,5kg ja vkolla 37 (puhuivat käynnistyksestä tällöin jos liki 4kg) No, 3,3kg oli silloin..seuraava aika annettiin lasketulle päivälle,jos ei ennen tule ulos :)
4 päivää ennen tyttäreni syntyi. Synnärille mennessä tehtiin painoarvio : 4,3kg! Olin järkyttynyt, koska koko loppuraskauden minulle hokivat kaikki diabeteshoitajat lääkärit että ei anneta kasvaa 4 kiloiseksi, siksi mm. insuliinihoitokin aloitettiin että se hidastaisi..
Vauva syntyi 5 tuntia painoarvion jälkeen 3kg 840g painoisena:) onneksi näin.
Toinen lapseni oli 4,5kg syntyessään, meni neljä päivää yli lasketunpäivän ja silloin minulla ei todettu r-diabetestä!- höpöttelijä rv 39+4
itsellä tulossa suuri vauveli, painoarviota epäilty n.4200g syntymähetkellä tai jotain siinä paikkeilla.Viimeksi kävin pari viikkoa sitten äitipolilla ja vauva painoi jo noin 3500g.Vauva on kasvanut muuten tasaisesti ja itse olen ollut synyessäni 4600g... ei kuulema käynnistetä, vauvalla ei ole makrosomiaa.Kasvanut näin loppua kohden noin 200g/vko.Itse en joudu pistämään, olen deettihoidolla.Ja minulle on höpötetty koko tämä loppuraskaus siitä, että mahdollisesti käynnistetään.Mielipiteitä on yhtä paljon kun lääkäreitäkin, sen olen huomannut.Minusta sinulla on kyllä tulossa ihan normaalikokoinen vauva ja insuliini pitää varmastikin huolen, ettei kasva liikaa.Yleensä nuo käynnistys puheet ovat pelkkää höpötystä, näin olen asian todennut olevan.
- Minä miettisin näin
höpöttelijä rv 39+4 kirjoitti:
itsellä tulossa suuri vauveli, painoarviota epäilty n.4200g syntymähetkellä tai jotain siinä paikkeilla.Viimeksi kävin pari viikkoa sitten äitipolilla ja vauva painoi jo noin 3500g.Vauva on kasvanut muuten tasaisesti ja itse olen ollut synyessäni 4600g... ei kuulema käynnistetä, vauvalla ei ole makrosomiaa.Kasvanut näin loppua kohden noin 200g/vko.Itse en joudu pistämään, olen deettihoidolla.Ja minulle on höpötetty koko tämä loppuraskaus siitä, että mahdollisesti käynnistetään.Mielipiteitä on yhtä paljon kun lääkäreitäkin, sen olen huomannut.Minusta sinulla on kyllä tulossa ihan normaalikokoinen vauva ja insuliini pitää varmastikin huolen, ettei kasva liikaa.Yleensä nuo käynnistys puheet ovat pelkkää höpötystä, näin olen asian todennut olevan.
Höh, minusta on hassua, että jos perheille annetaan tietoa mahdollisista tulevista vaihtoehdoista, jotka ei sitten joka perheen kanssa onneksi toteudukaan, niin se on "höpötystä". Itsestä ainakin on mukava kuulla jo hyvissä ajoin, että raskausdiabeteksen yhteydessä sikiön kasvua seurataan tarkemmin ja tavalliseen raskauteen verrattuna käynnistämistarve ilmenee useammin - mieluummin hyvissä ajoin maistelen annettu infoa kuin että painoarviokäynnillä yllätyksenä täräytettäisiin että te jäättekin nyt sitten tänne synnyttämään...
Mut makuja on monia.
- rv 27+6
hei!!
Voisitteko kertoa millaisia arvoja teillä oli nuitten kohonneiden sokereiden osalta ja kuinka usein mittasitte arvot aterioiden jälkeen kotiseurannassa. Itsellä nyt kohonneet sokerit ja lähete laitettu äippäpolille, diabetes- ja ravintoneuvojalle ja nvlatäti sanoi että saan varmaan insuliinin.Tällä hetkellä käytän Guaremia aterioiden yhteydessä.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!! - ja käynnistettii vk
aikasemmin,kun vauveli ei kasvanut..
- Äiti vm68
Käynnistys taitaa olla hiukan sairaala- ja tapauskohtainen. Minua hoidettiin Helsingin Naistenklinikalla (NKL). Minulla todettiin raskausajan diabetes rv25 sokerirasitustestissä. Aluksi hoitui tiukalla ruokavaliolla, mutta loppuvaiheessa (n. viimeiset 2kk) jouduin aloittamaan myös iltainsuliinien pistokset. NKL on tässä aika tiukka, jo pienissä raja-arvojen ylityksissä suositellaan heti insuliinin aloittamista. Kävin ultrassa n. 3 viikon välein, poika kasvoi koko ajan keskikäyrillä. Synnytyksen käynnistys (kypsytys tableteilla) aloitettiin 3 päivää ennen laskettua aikaa ja poika syntyi 2 päivää ennen laskettua aikaa. NKL ei halua päästää insuliinihoitoisen raskausajan diabeteetikon synnytystä yli lasketun ajan, vaikka sikiön kasvu olisikin normaali. Poika syntyessään 3065g ja 53cm. Raskausajan diabetes oli myös yksi syy (muita syitä sikiön välillä heikommat sykkeet ja avotarjonta), jonka vuoksi synnytys päätyi sektioon, vaikka oli sujunut hyvin ponnistusvaiheeseen asti. Synnytyksen jälkeen pojalta mitattiin paljon verensokeriarvoja, ja tässäkin NKL:lla on tiukimmat rajat. Jos lapsen verensokeri alittaa 3.0 rajan, täytyy saada 3 ylittävää mittausta ennenkuin kuin kotiudutaan. Muualla maailmassa, ja Suomessakin, raja-arvo on 2.6. Tämän vuoksi jouduimme olemaan sairaalassa 5 päivää, kun minulla nousi maito vasta 4. päivänä ja osa kätilöistä ei suostunut antamaan pojalle lisämaitoa, sen vuoksi sitten välillä pojan verensokeri laski alle 3.0 (2.7-2.9). Pojan verensokerin mittaaminen oli aika rankkaa, kun pojalla oli niin hoikat reidet, ettei sieltä saatu veritippaa puristettua, ja yleensä yritettiin 2-3 kertaa per mittaus. Lopulta aina päädyttiin lämmittämään vesipussilla kantapäitä ja sieltä sitten pistettiin koeputkeen verta. Ja näitä mittauksia siis tehtiin 3-4 vuorokaudessa (myös öisin). Onneksi poika sai olla kuitenkin vierellä. Nyt poika on 6 viikkoinen, syö paljon ja nukkuu hyvin eli loppujen lopuksi kaikki on mainiosti pienistä vastoinkäymisistä huolimatta:)
- rdmamma
Minulla on ruokavaliohoitoinen rd. Aamuarvo ylityksiä on ollut, mutta insuliiniä ei siltikään aloitettu, koska verensokeri kuitenkin keskimäärin pysynyt tasaisena - eli mitään suuria vaihteluita ei verensokerissa koskaan ole ollut, koska ruoan jälkeiset arvot ovat olleet aina suhteellisen hyvät.
Vauvan kasvu on ollut kokoajan tasaista keskikäyrän ja alakäyrän välillä. Vauvan syntymäpainoksi on aina arvioitu max 3,5kg. Kasvu on ollut aina siis hieman jäljessä eikä mitään muitakaan merkkejä raskausdiabeteksestä ole havaittu ylimääräisissä ultrissa (esim. runsasta lapsiveden määrää tms.).
Laskettuaika oli ja meni noin viikko sitten ja yliaikaiskontrolli on vasta viikon päästä. Eli kuten normaaliraskaudenkin kanssa. Itse huolissani olisin halunnut yliaikaiskontrollin aiemmin kuin kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen, vaan enpä sitä neuvolasta saanut eikä äitiyspoliltakaan (jossa minua siis on seurattu myös rd:n takia) oltu tuon aikaisempaa aikaa annettu.
- dyyddydyd
Raskausdiabetes x 2. Molemissa insuliineilla. Ensimmäinen käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi viikolla 41 plus jotakin. Toinen taas muista syistä rv 38. Kumpikaan ei kärsinyt makrosomiasta. Syntymän jälkeen heillä ei myöskään ollut sokeriheittoja.
Itselle sanottiin, että jos käynnistetään paljon aikaisemmin, niin sitten täytyy testata vauvan keuhkojen kypsyys. Raskausdiabeetikkojen vauvoilla kun keuhkot kehittyvät hitaammin. Rv 38 lääkärit miettivät vielä, että tarkistetaanko asia, mutta päätyivät siihen ettei enää tarvinnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841