Milloin "liiat" alv:t saa takaisin?

yr ittä jä

Näyttääpi siltä, että viime vuoden liikevaihto jää alle 8500 euron eli kaiketi tulen saamaan maksamani alv:t takaisin? Missähän aikataulussa tämä tapahtuu eli jonkunlainen anomus pitää kai tehdä, mutta kauanko sitten joutuu odottelemaan? Joudunko kuitenkin maksamaan esim. joulukuun alv:t vielä, vaikka jo tiedän ettei tuo liikevaihtoraja ylittynyt?

12

5585

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisään_

Ei kun hakemus sisään. Mene vero.fi sivulle ja laita hakuun "arvonlisävero" niin löytyy ohjeet ja lomakkeet. Kun hakemuksen tekee, se korvaa ao. kuukauden alv-ilmoituksen. Palautus tulee yleensä n. kuukaudessa, riippuen mihin maksatusajoon käsittely kerkiää.

• kysymyksessä

Joudut maksamaan joulukuulta alvin normaalisti.

Tilikauden päätyttyä voit laatia alv:n alarajahuojennushakemuksen.

Edellisessä viestissä viitattiin alv:n palautushakemukseen, mutta se tulee kysymykseen vain jos alv jää negatiiviseksi.

• yr ittä jä

Juu, tarkoitin todella tuota huojennusta. Eli kun tilinpäätös on tehty, voin tehdä sen hakemuksen -ko? Täytyy sitten vaan maksella vielä joulukuun alvit kiltisti ;). Koska muuten suunnilleen sitten palauttavat nuo huojennushakemuksella pyydetyt alvit?

• kuukautta kestää
        yr ittä jä kirjoitti:

Juu, tarkoitin todella tuota huojennusta. Eli kun tilinpäätös on tehty, voin tehdä sen hakemuksen -ko? Täytyy sitten vaan maksella vielä joulukuun alvit kiltisti ;). Koska muuten suunnilleen sitten palauttavat nuo huojennushakemuksella pyydetyt alvit?

Mulla kesti noin kolme kuukautta hakemuksen lähettämisestä saada palautukset.
        joo maksat joulukuun vielä.
        itse laitoin hakemuksen heti kun olin maksanut kyseisen tilikauden kaikki alvit. eli heti kun olet maksanut joulukuun, laita hakemus menemään. Ei tilinpäätöstä tarvitse olla tehnyt ennen hakemuksen lähettämistä (siis virallista tilinpäätöstä, toki tarvitset tilinpäätöksen tiedot jotta voit hakemuksen tehdä eli liikevaihto, alvien määrä).

• yr ittä jä
        kuukautta kestää kirjoitti:

itse laitoin hakemuksen heti kun olin maksanut kyseisen tilikauden kaikki alvit. eli heti kun olet maksanut joulukuun, laita hakemus menemään. Ei tilinpäätöstä tarvitse olla tehnyt ennen hakemuksen lähettämistä (siis virallista tilinpäätöstä, toki tarvitset tilinpäätöksen tiedot jotta voit hakemuksen tehdä eli liikevaihto, alvien määrä).

Kiitos vastauksestasi!

• koksi
        kuukautta kestää kirjoitti:

Eikös se mene niin, että BRUTTOtulot eivät saa mennä yli tuon 8500 niin voi hakea maksetut alvit takas? Liikevaihdosta jos puhutaan niin siitähän on vähennetty menot... eli silloinhan tulot saisivat olla yli tuon 8500, jos menoja on paljon?

• liikevaihto eikä brutto

• (vanha yrittäjä)

• (vanha yrittäjä)
        yr ittä jä kirjoitti:

ei vaikuta siihen saatko alarajahuojennusta vai et. Jos on alveja maksamatta joltain kuukaudelta (esim. vaikka joulukuulta) he vähentävät sen veron osuuden palautettavista alveista.

Ei se sen vaikeampaa ole eikä estä asian käsittelyä. Ihan normaaliahan se on palkansaajillakin, että veronpalautuksesta kuitataan mahdolliset verosaatavat ensin.

• vai.....

Itse ainakin siirsin alvit jotka olivat - puolella seuraavalle tilakaudelle, näin ainakin neuvottiin.

• sjflsjlkj

mutta saa myös rahana takaisin - itse voit valita.

• jaföl kjölaf jdölsj

...että alv jää miinusmerkkiseksi vaan että kun on maksettu alvia vaikka liikevaihto jäänyt alvirajan alle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2293
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      306
      1262
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      737
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      662
    Aihe