Puola rikki?

urpo-08

Autossa vähän sähkökatkoksia, pystyykö millään testaamaan on puola ehjä? Näyttääkö esim. ajoituslampun valo sen? Pitäisikö palaa koko ajan?

14

34925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppo testi

      Jos puola on rikki niin auto ei käy lainkaan. Aika helppo testata kun kipinää ei tule.

      Jos kone käy epätasaisesti ja kipinöitä jää väliin, kannattaa testaus ja vaihto aloittaa katsomalla kaikki puolalle tulevat kontaktit ja puhdistamalla ne.

      Myös puolalta jakajalle lähtevä johto kannattaa tarkistaa. Yhdessä autossani tuo kontakti oli löysä hatun sisällä ja tärinän vaikutuksesta kipinä pätki mystisesti.

      Muutenkin tarkistus ja vaihto aloitetaan tulpista ja tulpanjohtimista sekä virranjakajan kannesta ja sisuskaluista jos sellaisia on. Nuo ovat selvästi kuluvia osia toisin kuin puola joka yleensä kestää auton iän.

      • urpo-08

        ja tulpat johdot vaihdettu sekä virranjakaja. Puolaan saakka näyttäis tulevan tasainen kipinä ja siit eteenpäin pätkii......


      • mekaanikko
        urpo-08 kirjoitti:

        ja tulpat johdot vaihdettu sekä virranjakaja. Puolaan saakka näyttäis tulevan tasainen kipinä ja siit eteenpäin pätkii......

        kyseessä on kärjetön sytytys niin vika voi olla monuulissa eli sytytysyksikössä.


      • diplinssi
        urpo-08 kirjoitti:

        ja tulpat johdot vaihdettu sekä virranjakaja. Puolaan saakka näyttäis tulevan tasainen kipinä ja siit eteenpäin pätkii......

        puolaan saakka tulee tasainen kipinä?
        Jos puola antaa tulpalle kunnon kipinän, kun yhdistät tulpan johdolla suoraan puolasta ilman virranjakajaa, niin vikahan on puolan jälkeen eli korkeajännitejohtimissa tai virranjakajan kansi halki (naarmukin voi johtaa kostealla kelillä virran maahan) tai kannen liittimissä tai pyörijä huono.
        Jos puolassa iskee kipinää puolan pintaa pitkin korkeajänniteliittimestä maahan (näkyy pimeässä hyvin), niin silloin on joku korkeajännitejohdin poikki (ei pääse tulppaan, niin etsii toisen tien).


      • yks pimeenä

        4kpl puolia, joten voi ainakin yks olla pelistä pois ,autossa vain vähän käyntihäiriöö.
        Ainakin vw:llä käytössä kai muissakin.?


      • kahdessa autossa ollut
        yks pimeenä kirjoitti:

        4kpl puolia, joten voi ainakin yks olla pelistä pois ,autossa vain vähän käyntihäiriöö.
        Ainakin vw:llä käytössä kai muissakin.?

        Alkuperäinen kysyjä ei puhunut mitään suorasytytyksestä mutta tässäkään tapauksessa yhden puolan hajoaminen ei aiheuta "vähän käyntihäiriötä"

        Kone tärisee, veto on poissa ja kojelautaan syttyy kirkas moottorin vikavalo.

        Jossain tapauksessa auto taitaa pysähtyä siihen mutta kaksi autoa olen saanut nilkutettua huoltoon kolmella pytyllä yhde puolan hajottua. Ei taida tosin tehdä hyvää katalysaattorille...


      • sitroen.

        kirjoitti: "...tulpanjohtimista sekä virranjakajan kannesta ja sisuskaluista jos sellaisia on. Nuo ovat selvästi kuluvia osia..."
        Kuinkas pian tuollaiset pitäisi uusia, kun kuulemma kuluvat? Minulla kun on 19 v uudessa ja 330 tuhatta ajetussa pienessä "Ranskan Rapeassa" vielä alkuperäiset. Eikä merkkiäkään vikaantumisesta, päästöarvotkin läpäisee suurella marginaalilla. Kulutus tien päällä kesällä luokkaa 4,7 ja talvella jopa 6,2 litraa satasella.


      • mekaanikko
        diplinssi kirjoitti:

        puolaan saakka tulee tasainen kipinä?
        Jos puola antaa tulpalle kunnon kipinän, kun yhdistät tulpan johdolla suoraan puolasta ilman virranjakajaa, niin vikahan on puolan jälkeen eli korkeajännitejohtimissa tai virranjakajan kansi halki (naarmukin voi johtaa kostealla kelillä virran maahan) tai kannen liittimissä tai pyörijä huono.
        Jos puolassa iskee kipinää puolan pintaa pitkin korkeajänniteliittimestä maahan (näkyy pimeässä hyvin), niin silloin on joku korkeajännitejohdin poikki (ei pääse tulppaan, niin etsii toisen tien).

        ei kerro sinulle onko sytytysyksikössä vikaa, sytytysyksikkö pitää testata testerillä joka testaa yksikön toiminnan kaikilla kierros alueilla. SYTYTYSYKSIKKÖ VOI TOIMIA TIETYILLÄ KIERROKSILLA (MOOTTORIN) NORMAALISTI, ESIM 0-1200KIER/MIN JONKA JÄLKEEN KIPINÄN TULO ALKAA HIIPUMAAN!!!!!! JOS ET USKO MENE VAIKKA KYSYMÄÄN ESIM. AUTOSÄHKÖASENTAJALTA BOSCH SERVISESTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • tarpeetonpaska
        kahdessa autossa ollut kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä ei puhunut mitään suorasytytyksestä mutta tässäkään tapauksessa yhden puolan hajoaminen ei aiheuta "vähän käyntihäiriötä"

        Kone tärisee, veto on poissa ja kojelautaan syttyy kirkas moottorin vikavalo.

        Jossain tapauksessa auto taitaa pysähtyä siihen mutta kaksi autoa olen saanut nilkutettua huoltoon kolmella pytyllä yhde puolan hajottua. Ei taida tosin tehdä hyvää katalysaattorille...

        Suorasytytys on nykyajan hapatusta ja tarpeetonta elektroniikkaa millä ei tee mitään. kyllä perinteinen kärjellinen jakajasytytys olisi parempi ja toimintavarmempi. ei tarvitsisi ihmetelä mitään koneen tärinää ja keltaisia vikavaloja.


      • Anonyymi
        tarpeetonpaska kirjoitti:

        Suorasytytys on nykyajan hapatusta ja tarpeetonta elektroniikkaa millä ei tee mitään. kyllä perinteinen kärjellinen jakajasytytys olisi parempi ja toimintavarmempi. ei tarvitsisi ihmetelä mitään koneen tärinää ja keltaisia vikavaloja.

        Puhuu köyhä kommari jolla ei ole varaa 2000-luvun autoon.


      • Anonyymi
        kahdessa autossa ollut kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä ei puhunut mitään suorasytytyksestä mutta tässäkään tapauksessa yhden puolan hajoaminen ei aiheuta "vähän käyntihäiriötä"

        Kone tärisee, veto on poissa ja kojelautaan syttyy kirkas moottorin vikavalo.

        Jossain tapauksessa auto taitaa pysähtyä siihen mutta kaksi autoa olen saanut nilkutettua huoltoon kolmella pytyllä yhde puolan hajottua. Ei taida tosin tehdä hyvää katalysaattorille...

        Oma auto kyllä käynnistyy ja kulkee kolmellakin, tosin tahmeasti eikä varmaan ole suotavaa turhia ajoja ajella. Kiihtyy huonosti enkä itse raaski yli 60 mennä, mutta rauhallista kaupunkiajoa tuntuisi kestävän sen verran että korjaamolle pääsee.

        Mutta, itse kysyisin onko täällä kenelläkään ideaa mikä taustasyynä voisi olla kun puola menee rikki 2-3kk välein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuu köyhä kommari jolla ei ole varaa 2000-luvun autoon.

        noin minäkin ajattelen vaikken olekkaan kommari ,huoltaminen paljon helpompaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noin minäkin ajattelen vaikken olekkaan kommari ,huoltaminen paljon helpompaa

        Luvin tuossa mulla on Opel Meriva osti viime kesän ja siihen ilmestyi syy kasetti puolla 3 pytty pimiän puola rikki syksyllä viime vuonna ja nytten tämän vuoden huhtikuu viikko sitte sama vika 4pytty samoin kuten puola rikki tulppa märkä puolla kasettia otellaan olen miettinyt tuota mikä saa aikaansa onko suoja kannen vika vain korkea kuumuus voi olla syy täytyy kokeilla kesä kumus ja antaa käytä hän aikaa paikallaan että auttaako tuo


    • lagge

      puola oli rikki vastukset ok mutta ei toimi,uusi vaihtamalla vikakatosi heti,piti tosin yksitellen koittaa vaihtaaja koittaa vika löytyi 2 sylinteristä ,nyt pelaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      76
      4058
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      105
      3574
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      83
      3383
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      38
      2809
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe