Puola rikki?

urpo-08

Autossa vähän sähkökatkoksia, pystyykö millään testaamaan on puola ehjä? Näyttääkö esim. ajoituslampun valo sen? Pitäisikö palaa koko ajan?

14

35831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppo testi

      Jos puola on rikki niin auto ei käy lainkaan. Aika helppo testata kun kipinää ei tule.

      Jos kone käy epätasaisesti ja kipinöitä jää väliin, kannattaa testaus ja vaihto aloittaa katsomalla kaikki puolalle tulevat kontaktit ja puhdistamalla ne.

      Myös puolalta jakajalle lähtevä johto kannattaa tarkistaa. Yhdessä autossani tuo kontakti oli löysä hatun sisällä ja tärinän vaikutuksesta kipinä pätki mystisesti.

      Muutenkin tarkistus ja vaihto aloitetaan tulpista ja tulpanjohtimista sekä virranjakajan kannesta ja sisuskaluista jos sellaisia on. Nuo ovat selvästi kuluvia osia toisin kuin puola joka yleensä kestää auton iän.

      • urpo-08

        ja tulpat johdot vaihdettu sekä virranjakaja. Puolaan saakka näyttäis tulevan tasainen kipinä ja siit eteenpäin pätkii......


      • mekaanikko
        urpo-08 kirjoitti:

        ja tulpat johdot vaihdettu sekä virranjakaja. Puolaan saakka näyttäis tulevan tasainen kipinä ja siit eteenpäin pätkii......

        kyseessä on kärjetön sytytys niin vika voi olla monuulissa eli sytytysyksikössä.


      • diplinssi
        urpo-08 kirjoitti:

        ja tulpat johdot vaihdettu sekä virranjakaja. Puolaan saakka näyttäis tulevan tasainen kipinä ja siit eteenpäin pätkii......

        puolaan saakka tulee tasainen kipinä?
        Jos puola antaa tulpalle kunnon kipinän, kun yhdistät tulpan johdolla suoraan puolasta ilman virranjakajaa, niin vikahan on puolan jälkeen eli korkeajännitejohtimissa tai virranjakajan kansi halki (naarmukin voi johtaa kostealla kelillä virran maahan) tai kannen liittimissä tai pyörijä huono.
        Jos puolassa iskee kipinää puolan pintaa pitkin korkeajänniteliittimestä maahan (näkyy pimeässä hyvin), niin silloin on joku korkeajännitejohdin poikki (ei pääse tulppaan, niin etsii toisen tien).


      • yks pimeenä

        4kpl puolia, joten voi ainakin yks olla pelistä pois ,autossa vain vähän käyntihäiriöö.
        Ainakin vw:llä käytössä kai muissakin.?


      • kahdessa autossa ollut
        yks pimeenä kirjoitti:

        4kpl puolia, joten voi ainakin yks olla pelistä pois ,autossa vain vähän käyntihäiriöö.
        Ainakin vw:llä käytössä kai muissakin.?

        Alkuperäinen kysyjä ei puhunut mitään suorasytytyksestä mutta tässäkään tapauksessa yhden puolan hajoaminen ei aiheuta "vähän käyntihäiriötä"

        Kone tärisee, veto on poissa ja kojelautaan syttyy kirkas moottorin vikavalo.

        Jossain tapauksessa auto taitaa pysähtyä siihen mutta kaksi autoa olen saanut nilkutettua huoltoon kolmella pytyllä yhde puolan hajottua. Ei taida tosin tehdä hyvää katalysaattorille...


      • sitroen.

        kirjoitti: "...tulpanjohtimista sekä virranjakajan kannesta ja sisuskaluista jos sellaisia on. Nuo ovat selvästi kuluvia osia..."
        Kuinkas pian tuollaiset pitäisi uusia, kun kuulemma kuluvat? Minulla kun on 19 v uudessa ja 330 tuhatta ajetussa pienessä "Ranskan Rapeassa" vielä alkuperäiset. Eikä merkkiäkään vikaantumisesta, päästöarvotkin läpäisee suurella marginaalilla. Kulutus tien päällä kesällä luokkaa 4,7 ja talvella jopa 6,2 litraa satasella.


      • mekaanikko
        diplinssi kirjoitti:

        puolaan saakka tulee tasainen kipinä?
        Jos puola antaa tulpalle kunnon kipinän, kun yhdistät tulpan johdolla suoraan puolasta ilman virranjakajaa, niin vikahan on puolan jälkeen eli korkeajännitejohtimissa tai virranjakajan kansi halki (naarmukin voi johtaa kostealla kelillä virran maahan) tai kannen liittimissä tai pyörijä huono.
        Jos puolassa iskee kipinää puolan pintaa pitkin korkeajänniteliittimestä maahan (näkyy pimeässä hyvin), niin silloin on joku korkeajännitejohdin poikki (ei pääse tulppaan, niin etsii toisen tien).

        ei kerro sinulle onko sytytysyksikössä vikaa, sytytysyksikkö pitää testata testerillä joka testaa yksikön toiminnan kaikilla kierros alueilla. SYTYTYSYKSIKKÖ VOI TOIMIA TIETYILLÄ KIERROKSILLA (MOOTTORIN) NORMAALISTI, ESIM 0-1200KIER/MIN JONKA JÄLKEEN KIPINÄN TULO ALKAA HIIPUMAAN!!!!!! JOS ET USKO MENE VAIKKA KYSYMÄÄN ESIM. AUTOSÄHKÖASENTAJALTA BOSCH SERVISESTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • tarpeetonpaska
        kahdessa autossa ollut kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä ei puhunut mitään suorasytytyksestä mutta tässäkään tapauksessa yhden puolan hajoaminen ei aiheuta "vähän käyntihäiriötä"

        Kone tärisee, veto on poissa ja kojelautaan syttyy kirkas moottorin vikavalo.

        Jossain tapauksessa auto taitaa pysähtyä siihen mutta kaksi autoa olen saanut nilkutettua huoltoon kolmella pytyllä yhde puolan hajottua. Ei taida tosin tehdä hyvää katalysaattorille...

        Suorasytytys on nykyajan hapatusta ja tarpeetonta elektroniikkaa millä ei tee mitään. kyllä perinteinen kärjellinen jakajasytytys olisi parempi ja toimintavarmempi. ei tarvitsisi ihmetelä mitään koneen tärinää ja keltaisia vikavaloja.


      • Anonyymi
        tarpeetonpaska kirjoitti:

        Suorasytytys on nykyajan hapatusta ja tarpeetonta elektroniikkaa millä ei tee mitään. kyllä perinteinen kärjellinen jakajasytytys olisi parempi ja toimintavarmempi. ei tarvitsisi ihmetelä mitään koneen tärinää ja keltaisia vikavaloja.

        Puhuu köyhä kommari jolla ei ole varaa 2000-luvun autoon.


      • Anonyymi
        kahdessa autossa ollut kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä ei puhunut mitään suorasytytyksestä mutta tässäkään tapauksessa yhden puolan hajoaminen ei aiheuta "vähän käyntihäiriötä"

        Kone tärisee, veto on poissa ja kojelautaan syttyy kirkas moottorin vikavalo.

        Jossain tapauksessa auto taitaa pysähtyä siihen mutta kaksi autoa olen saanut nilkutettua huoltoon kolmella pytyllä yhde puolan hajottua. Ei taida tosin tehdä hyvää katalysaattorille...

        Oma auto kyllä käynnistyy ja kulkee kolmellakin, tosin tahmeasti eikä varmaan ole suotavaa turhia ajoja ajella. Kiihtyy huonosti enkä itse raaski yli 60 mennä, mutta rauhallista kaupunkiajoa tuntuisi kestävän sen verran että korjaamolle pääsee.

        Mutta, itse kysyisin onko täällä kenelläkään ideaa mikä taustasyynä voisi olla kun puola menee rikki 2-3kk välein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuu köyhä kommari jolla ei ole varaa 2000-luvun autoon.

        noin minäkin ajattelen vaikken olekkaan kommari ,huoltaminen paljon helpompaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noin minäkin ajattelen vaikken olekkaan kommari ,huoltaminen paljon helpompaa

        Luvin tuossa mulla on Opel Meriva osti viime kesän ja siihen ilmestyi syy kasetti puolla 3 pytty pimiän puola rikki syksyllä viime vuonna ja nytten tämän vuoden huhtikuu viikko sitte sama vika 4pytty samoin kuten puola rikki tulppa märkä puolla kasettia otellaan olen miettinyt tuota mikä saa aikaansa onko suoja kannen vika vain korkea kuumuus voi olla syy täytyy kokeilla kesä kumus ja antaa käytä hän aikaa paikallaan että auttaako tuo


    • lagge

      puola oli rikki vastukset ok mutta ei toimi,uusi vaihtamalla vikakatosi heti,piti tosin yksitellen koittaa vaihtaaja koittaa vika löytyi 2 sylinteristä ,nyt pelaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe