Millaiseen haluat lapsesi olevan? Kenelle kuuluu lapsen kasvatus, mielstäni lapsen vanhemille. He ovat esikuvia lapsilleen ja näyttävät mikä on oikein ja mikä väärin. Jokainen lapsi katselee miten omat vanhemmat toimivat eri tilanteissa ja ottavat oppia heistä. Lapset ovat lojaaleja vanhempiaan kohtaan, ja luulevat että nämä ovat aina oikeassa. Ja tekevät kaikki asiat oikein.Kirjoitan lapsista jotka ovat alle 10 v.
Sinä aikuinen, joka rankaiset lastasi jostain asiasta, niin eikö kannataisi ensin miettiä, minkä takia lapsi on tehnyt jotain väärin. Ehkä lapsesi on katsellut miten sinä aikuinen olet toiminnut eri tilanteissa ja sitten lapsi toimii itse samalla tavoin, koska lapsi on varma, että niin pitää toimia.Että se on se oikea tapa.
Mutta lapset eivät voi rangaista vanhempiaan millään auktorisella tavalla esim. laittaa äitiään "jäähylle", jos tämä on unohtanut jotakin, vai voiko? Voiko lapsi ottaa vanhemmiltaaan pois tavaroita, jos vanhemmat ovat huolimattomasti niitä käsitelleet, en ole koskaan kuullut.Voiko lapsi laittaa äitnsä kotiarestiin, taikka kieltää tätä menemästä naapuriin kahville! Eipä tietenkään. Lapsi voi ehkä sanoa, että kun olet tehnyt väärin, niin tässä on sitten sinulle rangaistus. Lapsi ei saa niin tehdä, koska hän on lapsi ja siitä voi seurata rangaistus jos sanoo vastaan vanhemmilleen. Lapsi ei voi myöskaan rangaista äitiään tai isäänsä, jos tämä ei ole siivonnut,tai tehnyt jotain tyhmää, ollut juovuksisa ja hölmöillyt jne.
Lapsen on vain nieltävä kaikki ja varmasti , ajattelee pienessä päässään, että sitten kun hänestä itsetään tulee iso ja aikuinen, niin silloin hän voi tehdä samalla tavalla omille lapsilleen.
Nykyaikana kaikilla on kiire, aina johonkin suuntaan ollaan menossa. Asioita unohtuu, niin aikuisilta kuin lapsiltakin. Kaikki on inhimillistä, kaiken kiireen keskellä.
On olemassa jopa vanhempia jotka vievät lapset kunnalliseen hoitopaikkaan, vaikka itse eivät ole töissä. Mitäköhän lapsi silloin ajattelee, kaiketi mitä äiti tai isä sielä kotona tekee ja minun pitää olla poissa kotoa. Miksi en saa olla kotona minäkin.
Kun koulut alkaa, niin sinne on lasten pakko mennä. Ihan samalla lailla, kuten vanhempien pitää mennä töihin lomien jälkeen, huvitti tai ei. Niin ei kuitenkaan kaikki vanhemmat tee. Hyvin pieni osa vanhemmista ovat kotona ja viihdyttävät itseään mukavilla asioilla, kun lapset ovat hoidossa,no mikäs sen mukavempaa.Uskon kylläkin, että sellainen on hyvin harvinaista.Normaalia on että perhe jakaantuu aamusin ja kokoontuu taas iltaisin. Ja viikonloput yritetään olla yhdessä. Ja tehdään mukavia asoita kimpassa.
On tietysti tapauksia, joissa vanhemmat aloittavat ryyppäämisen ja sitten kaikki meneekin pieleen, mutta toivon, että näitä ei montaa ole. Ja optimistisena uskon ja toivon, että tälläisiin tilanteisiin ei moni lapsi joutusi.
Lasten kasvatus
9
626
Vastaukset
- provoaa
äiteen ja iskän tehtävä, avioliitosa
- Diktaattori-isä
Meillä astuu perheeseen lasten ja vanhempien välille demokratia vasta kun lapset ovat siihen kyllin vanhoja ja viisaita. Sitäennen meillä vallitsee ehdoton vanhempien diktatuuri. Koska meillä vanhemmilla on ehdoton päätäntävalta on meillä myöskin vastuu lapsistamme. Lapsille tulee vastuuta vasta perhe demokratian astuessa voimaan.
- diktatuuria
Liian autoritaarinen kasvatus aiheuttaa herkässä lapsessa käyttäytymisoireita; epävarmuutta, pelkoa, pelkoa hylkäämisestä, vanhempia kohtaan tuntema pelko saattaa aiheuttaa mielialamuutoksia ja liiallista tarvetta miellyttää ja saavuttaa vanhempiensa luottamus ja rakkaus.
Lapsen kanssa voidaan kodin askareista sopia ja neuvotella, erittäin tärkeää on että lapselle annetaan oikeus osallistua kodin tiettyihin asioihin, onhan se lapsenkin koti, 6-vuotias on usein jo yllättävän älykäs ja kypsä ymmärtämään asioita. Tutkimustuloksia löytyy esim. siitä, että lapsi kun kuulee keskusteltavan raha-asioista, on lapsi vanhempana vastuuntuntoinen rahankäyttäjä, riippuen tietysti ovatko vanhemmat sitä.
Vaikka vanhempi kasvattaisi kuinka hyvin ja rakastavasti, vaikuttaa esikoulun ja koulun henkilökunnan asenne ja käyttäytyminen hyvin paljon lapseen. Olen saanut läheltä seurata miten eräs lastentarhanopettaja väheksyy ja nimittelee lapsia, on niin kovakourainen että lapselle jää mustelmia (mustelmien saaminenkin on tietysti yksilöllistä) tai kynnen jälkiä. Lapsi alkaa oireilla pelkotiloilla, hän saattaa vetäytyä omiin oloihinsa, kieltäytyy yhteistyöstä, ihmettelee miksi joku saa käyttäytyä noin. Laki kieltää lasten vanhempia kurittamasta lastaan, miten on mahdollista että ammatti-ihminen syyllistyy siihen. Olen sitä mieltä, että kovempia soveltuvuusarviointeja henkilöille, jotka hakeutuvat töihin lasten tai nuorten pariin.
Hyvin valitettavaa on se, että asioihin ei puututa vaikka vanhemmat niin toivoisivat. - Diktaattori-isä
diktatuuria kirjoitti:
Liian autoritaarinen kasvatus aiheuttaa herkässä lapsessa käyttäytymisoireita; epävarmuutta, pelkoa, pelkoa hylkäämisestä, vanhempia kohtaan tuntema pelko saattaa aiheuttaa mielialamuutoksia ja liiallista tarvetta miellyttää ja saavuttaa vanhempiensa luottamus ja rakkaus.
Lapsen kanssa voidaan kodin askareista sopia ja neuvotella, erittäin tärkeää on että lapselle annetaan oikeus osallistua kodin tiettyihin asioihin, onhan se lapsenkin koti, 6-vuotias on usein jo yllättävän älykäs ja kypsä ymmärtämään asioita. Tutkimustuloksia löytyy esim. siitä, että lapsi kun kuulee keskusteltavan raha-asioista, on lapsi vanhempana vastuuntuntoinen rahankäyttäjä, riippuen tietysti ovatko vanhemmat sitä.
Vaikka vanhempi kasvattaisi kuinka hyvin ja rakastavasti, vaikuttaa esikoulun ja koulun henkilökunnan asenne ja käyttäytyminen hyvin paljon lapseen. Olen saanut läheltä seurata miten eräs lastentarhanopettaja väheksyy ja nimittelee lapsia, on niin kovakourainen että lapselle jää mustelmia (mustelmien saaminenkin on tietysti yksilöllistä) tai kynnen jälkiä. Lapsi alkaa oireilla pelkotiloilla, hän saattaa vetäytyä omiin oloihinsa, kieltäytyy yhteistyöstä, ihmettelee miksi joku saa käyttäytyä noin. Laki kieltää lasten vanhempia kurittamasta lastaan, miten on mahdollista että ammatti-ihminen syyllistyy siihen. Olen sitä mieltä, että kovempia soveltuvuusarviointeja henkilöille, jotka hakeutuvat töihin lasten tai nuorten pariin.
Hyvin valitettavaa on se, että asioihin ei puututa vaikka vanhemmat niin toivoisivat.Tarkoitan tuolla kasvatusdiktatuurilla sitä että kaikki päätösvalta on vanhemmilla. Lapset voivat neuvotella asioista jolloin lupa erilaisiin asioihin tietysti heltiää, mutta päätökset tekee vanhemmat. Pikkuhiljaa lapsi saa ruveta päättämään omista asioistaan, muttei täydellistä itsemääräämisoikeurtta myönnetä kuin vasta täysi-ikäisenä- Siihen asti lapsi on vanhempien alamainen. Diktaattori olen, mutten tyranni:)
- Äiti 48v.
diktatuuria kirjoitti:
Hyvin valitettavaa on se, että asioihin ei puututa vaikka vanhemmat niin toivoisivat.Kait olet tehnyt ilmoituksen kyseisestä "opettajasta"?
Oikein pahaa tekee!!!
Tuo juuri että on luottamus kodin ja koulu, esikoulun, tarhan välillä on kaiken AjaO.
Tarkoitan että lapsella on turvallinen ympäristö, ja "rajat on rakkautta" molemmissa.
mutta että käsiksi käydään tuolla tavalla?
Kasvatuksesta:Meidän Eskarilainen opettelee nyt bio-jätteiden lajittelua, ovat rakentaneet jo kerho aikana oman kompostin jne...
Kotona taas selvittiin riidalta sillä, että saavat vuoron perään tytöt laittaa esim.Vuokrakuitin(viivakoodi) automaattiin ja näpytellä.
Kauppa reisuilla toinen punnitsee, vihanneksia, toinen hedelmiä(ettei tule siitä huutoa).
Mieluista puuhaa kestänyt jo vuoden...
Säästö-possunsa itse saavat pankki-tädille antaa ja ottaa kuitin jne...
tuollaisia yksinkertaisia asioita aikuiselle, mutta uutta ja jännää lapselle.
Mutta hirvitti tuo juttu niin sanotusta opettajasta!
T:Äiti - diktatuuria
Äiti 48v. kirjoitti:
Kait olet tehnyt ilmoituksen kyseisestä "opettajasta"?
Oikein pahaa tekee!!!
Tuo juuri että on luottamus kodin ja koulu, esikoulun, tarhan välillä on kaiken AjaO.
Tarkoitan että lapsella on turvallinen ympäristö, ja "rajat on rakkautta" molemmissa.
mutta että käsiksi käydään tuolla tavalla?
Kasvatuksesta:Meidän Eskarilainen opettelee nyt bio-jätteiden lajittelua, ovat rakentaneet jo kerho aikana oman kompostin jne...
Kotona taas selvittiin riidalta sillä, että saavat vuoron perään tytöt laittaa esim.Vuokrakuitin(viivakoodi) automaattiin ja näpytellä.
Kauppa reisuilla toinen punnitsee, vihanneksia, toinen hedelmiä(ettei tule siitä huutoa).
Mieluista puuhaa kestänyt jo vuoden...
Säästö-possunsa itse saavat pankki-tädille antaa ja ottaa kuitin jne...
tuollaisia yksinkertaisia asioita aikuiselle, mutta uutta ja jännää lapselle.
Mutta hirvitti tuo juttu niin sanotusta opettajasta!
T:Äitiharrastava lastentarhaopettaja on ehtinyt usean lapsen kohdalla aiheuttaa jonkinasteisia traumoja ja pelkotiloja, mutta pahinta tässä on se, että vaikka asiasta ollaan ylemmillä tahoilla tietoisia ei siihen puututa. Yksin valituksen tekevä vanhempi on byrokratian rattaissa likimain voimaton ja äkkiä käy niin, että itse kärsit nahoissasi ja työhön sopimaton jatkaa niinkuin ennenkin. Näinhän on käynyt tässäkin tapauksessa.
Minulle on hoitohenkilökunta jopa sanonut suoraan, että jos vanhemmat ovat liian aktiivisia puuttumaan esim. hoitopaikassa oleviin epäkohtiin, saattavat heidän lapsensa joutua henkilökunnan hampaisiin.
Tämä on tätä päivää ja minä olen se paskamainen äiti, joka uskaltaa valittaa epäkohdista.
Älkää siis aina vanhemmat syyllistäkö itseänne, jos lapsenne joutuu tuplaamaan esikoulun tai hän ei suostu hoidossa yhteistyöhön. Syy saattaa johtua yllä olevan esimerkin kaltaisista asioista.
- menee nyt
hieman varsinaisen aiheesi vierestä, mutta vastine otsikkosi kysymykseen.
Täällä Suomessa ei ole mahdollista kasvattaa lapsiaan itse. Siihen astuu väliin niin monta asiaa hankaloittavaa tekijää.
Nyt läheisin esimerkki on esikoululaisen eskarimatkat, joita hän ei jostain syystä saa millään kulkea yksin. Tai siis saa kotoa eskarille päin, kukas sen estäisi, mutta sieltä ei lähetetä lasta kotiin yksin. Jokin diktaattori on jostain syystä päättänyt, että jos lapsi on syntynyt tammikuun ensimmäinen päivä, hän ei ole eskari-iässä kypsä kulkemaan yksin samaa matkaa, minkä edellisenä päivänä syntynyt ekaluokkalainen kyllä on jo kypsä tekemään. Ja lapsen luonteella tai kasvatuksella tai edes kulkemalla reitillä ei siihen ole mitään vaikutusta.
Käsittämätöntä, että Suomen laki vaatii, että lasta vahditaan suurennuslasin alla siihen päivään kun hän aloittaa koulun käynnin (jonka siis alkuvuonna syntyneet aloittavat lähes vuoden vanhempana kuin loppuvuonna syntyneet), mutta sitten yllättäin koulun alettua hän onkin kypsä jo kulkemaan yksin, olemaan iltapäivät yksin ja suoriutumaan kaikesta yksin. Eikös olisi kaikin puolin järkevää, että vanhemmat saisivat kasvattaa lapsensa yksilöllisesti saamaan vastuuta ikänsä ja kykyjensä mukaisesti? Ei, Suomessa eivät vanhemmat saa kasvattaa lapsiaan.
Nim. Eräs, joka joutuu lääkärin kiellosta (suuri keskenmenoriski) huolimatta kävelemään joka päivä neljä kilometriä hakeakseen esikoululaisen, joka ei jaksa madella minun vauhtiani, vaan juoksee yksin edeltä kotiin ja on siellä noin puolta tuntia ennen minua. - Lastentarhanopeksi opiskeleva
"On olemassa jopa vanhempia jotka vievät lapset kunnalliseen hoitopaikkaan, vaikka itse eivät ole töissä. Mitäköhän lapsi silloin ajattelee"
Ikätovereiden (ja ammattikasvattajien) parissa toimimisen on todettu olevan lapsen kehitykselle erittäin suotavaa. Kysyt kenellä on vastuu kasvatuksesta. Vastuu kuuluu vanhemmille, päiväkodin tehtävä on tukea kasvatusta. Tähän muuhun en nyt edes ala ottamaan kantaa. - Yritä enemmän
Ei oikein onnistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2633281Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell201819Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.241485- 811324
- 1371028
- 81974
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.61778Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.86726Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.60658Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗50616