Kanttorimme darwinismin pauloissa ;)

/SEURA nro 2, 11.1.2008/
-Kapellimestari Jorma Panulan haastattelu "Venytetähän samaa säveltä", s.58-62.

"Kylän kanttori sanoi tylysti nuorelle Panulalle, että klassisen musiikin
urasta tämän oli turha haaveilla, sillä sitä oli liian vaikea päästä opiskelemaan.
"Mä uskoin ja lährin urkuja tramppaamahan Sibelius-Akatemiaan kirkkomusiikin
puolelle", Panula kertoo.
Hän suoritti nelivuotisen kanttori-urkuri-tutkinnon yhdessä vuodessa ja valmistui 19-vuotiaana,
"Hengellistä perintöä mulla ei ole sitten saatana yhtähän, paitsi äitee
oli rovastin tytär, joka pakotettihin istumaan ensimmääses riviis. Aikuusena äitee ei enää käyny kirkos, se oli saanu tarpeheksensa. Näin käy kakarooren kans", Panula kertoo. "Ei mulla oo ollu minkäänlaista Jumalaa, en mä tartte.
Mun ajattelu menöö ihan toiselle puolelle, darwinismiin."
Panula toimi Etu-Töölön seurakunnan kirkon kanttorina kolmisen vuotta.
..
Muita Panulan oopperoita ovat Jaakko Ilkka ja Jokiooppera. Hänen säveltämäänsä
Peltomiehen rukousta soitetaan kirkoissa. Monipuolinen muusikko on säveltänyt
muun muassa Ritva Oksaselle tangon Musta Tango ja Tamara Lundille hitin
Mä oon mikä oon."

13

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen pohjalline

      Olipa hyvä notta kerroot tuallaasen jutun. Nyt munkaan ei trenkää mennä kirkhon kuuntelhon veisuuta ja höpinöötä pyhäaamuusin. Mäkin rupian lukemhan evoluutiota ja Tarvinia

      • Mr.K.A.T.

        Kiitti huomautuksesta.


      • Turkana
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Kiitti huomautuksesta.

        Kiitos vastauksesta. Tuo ensimmäinen vaihtoehto tosiaan lienee todennäköisin.


    • Ilmeisestikään Jeesuksen persoona ei ole tehnyt Panulaan vaikutusta. Silloin tietenkin kanttorina toimiminen on vakaumuksensa vastaista (voisi se tietenkin olla jonkun kirkko/seurakuntavakaumuksen vastaista, vaikka Jeesus-asenne olisi toinenkin)

      Ihan hyvä, ettei Panulan tarvitse olla kanttorina turhautumassa. Darwinin osuus musiikin inspirointiinkin (saati luontiin) taitaa olla vähäistä.

      • Tuovali

        Jean Sibelius oli tunnettu vapaamuurari, ja ettekö te kreationistit pidä vapaamuurareita saatanan lähettiläinä?
        Kyllä se Finlandia onkin niin saatanallista musiikkia jotta.


      • "Ilmeisestikään Jeesuksen persoona ei ole tehnyt Panulaan vaikutusta."

        Mitenkähän Asterixin persoona on häneen vaikuttanut?


      • Mr.K.A.T.
        Nas.se kirjoitti:

        "Ilmeisestikään Jeesuksen persoona ei ole tehnyt Panulaan vaikutusta."

        Mitenkähän Asterixin persoona on häneen vaikuttanut?

        HS kerran kirjoitti kun oli toimittaja korvat höröllä kuuntelmassa mitä Helsinkiin tulleet Esa-Pekka Salonen ja Mikko Franck (ainakin toinen on Panulan oppilas),
        keskustelevat.

        Yllättäen he debatoivatkin keskenään siitä mitä tapahtui ja missä järjestyksessä Aku Ankassa siinä tarinassa missä Pelle Pelottoman koje muutti elukat puhuviksi..

        Että kerrankin kun he saavat tavata, niin aihe onkin tämä.. eikä mikään Kalevala tai Matteuksen evankeljumi. Se on tätä päivää.. :)


      • Mr.K.A.T.

        "Darwinin osuus musiikin inspirointiinkin (saati luontiin) taitaa olla vähäistä."

        Mutta mehän voimme mitata.
        MySpace:lla on kaikki vähänkin kynnelle kykenevät bändit ja musikantit nykyään. Kokeillaan siellä:

        Avainsana "Jesus" ->100 sivua
        Avainsana "Darwin" ->25 sivua
        Avainsana "Hitler" ->13 sivua
        Prosessinimike evoluutio:
        Avainsana "evolution" ->43 sivua

        (Osalla sama esim. "Darwin's Jesus")
        Oletin aluksi kyllä että dramaattinen elämä olisi ratkaissut jolloin Hitlerillä olisi pitänyt olla enempi kuin rauhallisen elämän D:llä..


        t.MrKAT


      • Mr.K.A.T. kirjoitti:

        "Darwinin osuus musiikin inspirointiinkin (saati luontiin) taitaa olla vähäistä."

        Mutta mehän voimme mitata.
        MySpace:lla on kaikki vähänkin kynnelle kykenevät bändit ja musikantit nykyään. Kokeillaan siellä:

        Avainsana "Jesus" ->100 sivua
        Avainsana "Darwin" ->25 sivua
        Avainsana "Hitler" ->13 sivua
        Prosessinimike evoluutio:
        Avainsana "evolution" ->43 sivua

        (Osalla sama esim. "Darwin's Jesus")
        Oletin aluksi kyllä että dramaattinen elämä olisi ratkaissut jolloin Hitlerillä olisi pitänyt olla enempi kuin rauhallisen elämän D:llä..


        t.MrKAT

        löytyy Korn:in biisi evolution, josta jopa kielitaidottomampikin saa ideasta kiinni:

        http://www.youtube.com/watch?v=VntFEWF8I8A/

        Että kyllä jonain päivänä tuttiskin voi toimia innoittajana, ehkä tavalla jota hän ei itse ensimmäisenä tullut ajatelleeksi....


      • Mr.K.A.T.
        Nas.se kirjoitti:

        löytyy Korn:in biisi evolution, josta jopa kielitaidottomampikin saa ideasta kiinni:

        http://www.youtube.com/watch?v=VntFEWF8I8A/

        Että kyllä jonain päivänä tuttiskin voi toimia innoittajana, ehkä tavalla jota hän ei itse ensimmäisenä tullut ajatelleeksi....

        "df_evolution" -teknobändi (yhden miehen, oletan)on mun idolini mikseri.netissä

        (nykyään ei ole hänen teoksiaan siellä, mutta onneksi ehdin muinoin ladata pari kappaletta talteen).

        t. MrKAT


    • Sakurax

      Panula oli hiljan TV:ssä ja näytti junttiutensa, mitä pahimmillaan pohjalaisista voi kuvitella!
      Tollasia ei ookkaan enään!
      Ei se lahjakkuus mitään auta, jos ei hallitse elämää kokonaisuutena.

      TV. pohjalainen

    • Kössönöm

      lehdestä kokonaan. Kun usein puhutaan Pohjanmaan uskovaisuudesta, niin löytyyhän sieltä onneksi tällaistakin itse ajattelijaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      334
      7599
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2244
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1652
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1499
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      116
      1211
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      76
      1193
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      935
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      925
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      823
    Aihe