Kirjoitin viime keväänä tänne vaikeasta suolistosairaudestani(colitis ulcerosa)haavaisesta paksusuolen tulehduksesta. Minut leikattiin Meilahdessa lokakuun lopussa ja olen nyt ikionnellinen että se tehtiin ja että älysin itse pyytää leikkausta.
Leikkauksessa poistettiin paksu-ja peräsuoli ja ohutsuolesta tehtiin J-pussi. Tuskat jäivät,samoin lääkkeet!
Minulla on nyt väliaikainen avanne,se oli alkuun järkytys ja vaikea hyväksyä kun olen nuori ja menevä mutta totuin tähänkin. Avanne poistetaan kahden viikon päästä,juuri kun olin oppinut elämään sen kanssa. Ei avannettakaan tarvitse pelätä.
Minulla kesti toipuminen sen pari kuukautta mikä arvioitiinkin. Olen käynyt jo diskossa tanssimassa ja syönyt ja juonut mitä haluan,ei koske. Avanteessa on sekin hyvä puoli ettei ole kiire vessaan,käy tyhjentää pussin kun ehtii. Avanteen sulkuleikkauksen jälkeen joudun käymää usein vessassa mutta ei tarvitse kärsiä kivuista kun kipeä suoli on poissa.
Kirjoitin päiväkirjaa ennen leikkausta,sairaalassa heti leikkauksen jälkeen ja toipumisen aikana. Otin paljon valokuvia haavasta ja sen paranemisen eri vaiheista.
En saanut ennen leikkausta paljoa tietoa siitä miltä leikkauksen jälkeen tuntuu ja miten toipuminen etenee,siksi kirjoitin itse päiväkirjaa ja voin kertoa nyt muille.
Kysykää mitä mieleen tulee,pyrin vastaamaan. Elkää kärsikö turhaan kivuissa,niistä pääsee eroon.
Leikkaukseen vain jos lääkkeet ei enää tehoa tai joutuu syömään pitkään vahvoja lääkkeitä mistä on sivuvaikutuksia.
suolistoleikkaus kannatti,suosittelen!
12
11730
Vastaukset
- fat-butterfly
Huomenta!
Minulla todettiin ensimmäisen kerran antibioottiripuli marraskuun loppupuolella viime vuonna. Ulostenäyte oli positiivinen ja sain Flagyl - antibioottikuurin ja Idoform - mhbakteeria. Olin osastolla 10 vrk. 5 päivää kuurin loppumisen jälkeen oli ripulointia, se rauhoittui muutamaksi päiväksi ja alkoi sitten uudelleen, lämpö nousi. Viimein joulukuun puolen välin jälkeen sain uuden Flagyl- abkuurin ja Idoformia. Se loppui joulukuun viimeiseen päivään ja sitten taas lämpö nousi, ripuli alkoi. Nyt menin päivystykseen, kun leku ei suostunu uusia ab - kuuria. Ja siitä 9 vrk osastolle.
Clostridium Diffencile ( ab - ripuli ) oli negatiivinen pikaviljelyssä ja lopullisessa testissä. Flagyl aloitettiin 4 vrk ja lopetettiin...
Viikko sitten tehtiin tähystys ja siellä todettiin antibioottiripuli. Suolistoni on vasemmalta ärtynyt, turvoksissa ja mulla on tosi kovat kivut. Vatsaa kramppaa ja ruokailulla ei ole vaikutusta! Sitä mietinkin, että olisiko kokeiltava esim. allevo - valmistetta, sillä se olisi nestemäisessä muodossa hivenaineineen.
Mulla on Flagylin kanssa nyt Precosa, mutta se tuntuu hiivavalmisteisena maitohappobakteerina ärsyttävän lisää.
Onko Sinulla ollut antibioottiripuli?
Tämä on kiusallinen, eikä loppua tunnu tulevan. Ei säännöllisestä maitohappobakteereista ole apua!
Mitä arvelet, jos tämä jatkuu vielä, kannattaisiko minunkin miettiä sitä leikkausta? Olisi nimittäin mentävä selkäleikkaukseen ja ripulin olisi parannuttava. Se ei vaan tunnu lähtevän. Suolistossa oli sitä Clostridium Diffencileä runsaasti. Ei mihinkään voi lähteä, kun suolisto on niin ärkky! Ja karkaa siltikin...
Olin tipassa kuivumisen takia molemmilla reissuilla.
Tähystyksen esivalmisteluna käytetty ColonSteril - liuos tuntui pahentavan asiaa. Mun ois pitäny juoda 5 - 7 l ja pystyin vain 4 l ja lasilliseen. Päivystävä lääkäri kävi yöllä, kun verenpaineet romahti kertaalleen. Hän sanoi, että tyhjennys on ollut liian raju. Miten olisi käynyt, jos oisin juonu sen 7 litraa?!
Toivotan Sinulle kaikkea hyvää ja hyvää vointia!
Ystävällisin terveisin fat-butterfly- totaalikoliitti
Hurjalta kuullostaa,tuntuu että sinäkin olet aikamoisessa oravan pyörässä. Minulla ei ole ollut antibioottiripulia.
Kannattaa jutella lääkärin kanssa leikauksesta jos tuo ei ala pian rauhoittua.Tietysti pitää miettiä kumpi on hoidettava ensin selkäleikkaus vai suolisto? Kannattaa tutkituttaa suolisto myöhemmin uudestaan,jospa se antibioottiripuli aiheuttaa muita sairauksia kuten colitis ulcerosan..?
Minä kyllästyin kun kolme vuotta kokeiltiin eri lääkkeitä ja odoteltiin että jospa suolistoni rauhoittuisi,ei,paheni vaan. Colonsteril on kyllä ärsyttänyt minunkin suolta tyhjennyksen aikana. Miksiköhän potilaalle suositellaan aina sitä tyhjentämistä varten.
Leikkausta edeltävänä iltana sain noin 2dl tyhjennysainetta olikohan nimi joku fosforal? ei sitä enempää tarvinnu juoda. 1,5h sen juomisen jälkeen alkoi suoli tyhjentyä ja se ei koskenu.
Lääkäreiltä kannattaa kysellä,ja jos tuntuu ettei saa apua,vaihda lääkäriä.
Kaikkea hyvää myös sinulle!Voimia!!!Kyllä tuo aikanaan helpottaa,ennemmin tai myöhemmin. - sen verran,
totaalikoliitti kirjoitti:
Hurjalta kuullostaa,tuntuu että sinäkin olet aikamoisessa oravan pyörässä. Minulla ei ole ollut antibioottiripulia.
Kannattaa jutella lääkärin kanssa leikauksesta jos tuo ei ala pian rauhoittua.Tietysti pitää miettiä kumpi on hoidettava ensin selkäleikkaus vai suolisto? Kannattaa tutkituttaa suolisto myöhemmin uudestaan,jospa se antibioottiripuli aiheuttaa muita sairauksia kuten colitis ulcerosan..?
Minä kyllästyin kun kolme vuotta kokeiltiin eri lääkkeitä ja odoteltiin että jospa suolistoni rauhoittuisi,ei,paheni vaan. Colonsteril on kyllä ärsyttänyt minunkin suolta tyhjennyksen aikana. Miksiköhän potilaalle suositellaan aina sitä tyhjentämistä varten.
Leikkausta edeltävänä iltana sain noin 2dl tyhjennysainetta olikohan nimi joku fosforal? ei sitä enempää tarvinnu juoda. 1,5h sen juomisen jälkeen alkoi suoli tyhjentyä ja se ei koskenu.
Lääkäreiltä kannattaa kysellä,ja jos tuntuu ettei saa apua,vaihda lääkäriä.
Kaikkea hyvää myös sinulle!Voimia!!!Kyllä tuo aikanaan helpottaa,ennemmin tai myöhemmin.että se on turvallisin tyhjennysaine ja siksi sitä usein suositellaan, vaikka sitä pitääkin juoda hankalan paljon. Fosforalia ei saa käyttää monissa sairauksissa, en muista missä kaikissa, mutta ainakaan aktiivisessa suolitulehduksessa ei saa käyttää, koska se voi pahentaa tulehdusta.
- täälläkin
hei,
minulla on ny cd uusiutunut kolmesti, lääkkeksi työntävät aina sitä trikozolia, nyt viimeisellä kerralla precozal hiivavalmiste mukana sekä rela tipat.
mietin myös, lähteekö tämä ikinä.. aina kun kuuri loppuu, menee 4 päivää niin ripuli alkaa taas. viime kerralla nousi kuumekin.
onko sinulla ripulia kuurinkin aikana? ja mietin, miksei sinulle ole käytetty lääkkeenä trikozolia vaan jotain flagylia?
aika tyhmä tauti. itellä alko 2007 joulukuussa. - fat-butterfly
täälläkin kirjoitti:
hei,
minulla on ny cd uusiutunut kolmesti, lääkkeksi työntävät aina sitä trikozolia, nyt viimeisellä kerralla precozal hiivavalmiste mukana sekä rela tipat.
mietin myös, lähteekö tämä ikinä.. aina kun kuuri loppuu, menee 4 päivää niin ripuli alkaa taas. viime kerralla nousi kuumekin.
onko sinulla ripulia kuurinkin aikana? ja mietin, miksei sinulle ole käytetty lääkkeenä trikozolia vaan jotain flagylia?
aika tyhmä tauti. itellä alko 2007 joulukuussa.Hei!
Ja kiitos että kirjoitit! Tämä taistelu tuntuu loputtomalta ja Precosa tuntuu vain pahentavan oireita, eli ripulia ja se pierettää aivan järjettömästi!
Minulla on ripulia lääkehoidosta huolimatta, mutta sitten kun lääke loppuu, ripuli pahenee ja lämpö nousee. Viimeksi se ripuli oli rauhallisempi lääkekuurin aikana, mutta nyt sitä on ollut enemmän. Uloskaan ei ole uskaltanut lähteä enää kuukauteen, kun vessa pitää olla hyvin lähellä.
En tiedä, miksi on vain käytetty Flagylia. Vankomysiiniä, joka olis toinen hoitokeino, ei voi käyttää allergian takia.
Tämä ripuli uuvuttaa voimat aivan totaalisesti! Ja ruokailulla ei tunnu olevan tälle mitään vaikutusta! Eikä maitohappobakteereilla - joskin Idoformia käytin aiemmin, ei ollut haittavaikutuksia.
Kun lääkäriaika on nyt ensi viikon torstaina ( kuuri loppuu tiistaina ) , täytyy kysyä onko tämä loputon kierre ja että sais pidemmän kuin 10 päivän kuurin ( tabletti 3 x päivässä ) .
Toivotan Sinulle ja alkuperäiselle kirjoittajallekin jaksamista!
Yst. terveisin Fat - Butterfly - sama typy
fat-butterfly kirjoitti:
Hei!
Ja kiitos että kirjoitit! Tämä taistelu tuntuu loputtomalta ja Precosa tuntuu vain pahentavan oireita, eli ripulia ja se pierettää aivan järjettömästi!
Minulla on ripulia lääkehoidosta huolimatta, mutta sitten kun lääke loppuu, ripuli pahenee ja lämpö nousee. Viimeksi se ripuli oli rauhallisempi lääkekuurin aikana, mutta nyt sitä on ollut enemmän. Uloskaan ei ole uskaltanut lähteä enää kuukauteen, kun vessa pitää olla hyvin lähellä.
En tiedä, miksi on vain käytetty Flagylia. Vankomysiiniä, joka olis toinen hoitokeino, ei voi käyttää allergian takia.
Tämä ripuli uuvuttaa voimat aivan totaalisesti! Ja ruokailulla ei tunnu olevan tälle mitään vaikutusta! Eikä maitohappobakteereilla - joskin Idoformia käytin aiemmin, ei ollut haittavaikutuksia.
Kun lääkäriaika on nyt ensi viikon torstaina ( kuuri loppuu tiistaina ) , täytyy kysyä onko tämä loputon kierre ja että sais pidemmän kuin 10 päivän kuurin ( tabletti 3 x päivässä ) .
Toivotan Sinulle ja alkuperäiselle kirjoittajallekin jaksamista!
Yst. terveisin Fat - Butterflyhuomenta taas,
aika erikoista että sulla jatkuu ripuli antibiooteista huolimatta. mulle sanottiin tampereen yliopistollisessa sairaalassa että jos ripuli jatkuu antibiooteista huolimatta, on mentävä siihen suolitähyyn, onko sulle jo se tehty ja mitä sieltä näkyi?
ja ihmettelen yhä tuota flagyl nimeä, hoidetaanko silläkin tätä? koska en ole kuullut kuin trikozolista (eli metronidatsolista) ja toisena vaihtoehtona siitä vancomysiinistä. (vai onko flagyl sama asia kuin trikozol?)
no enivei, toivottavasti saadaan nyt mahat ja suolet kuntoon, on tämä vaan niin paskamainen tauti. minulla ei ole edes kiloja mitä menettää, olin ennen tätä jo hento kuin mikä, nyt vielä pahemmin. kyllä suututtaa.
koita jaksaa. toivon todella voimia ja sitä että kierre saadaan lopetettua. - fat-butterfly
sama typy kirjoitti:
huomenta taas,
aika erikoista että sulla jatkuu ripuli antibiooteista huolimatta. mulle sanottiin tampereen yliopistollisessa sairaalassa että jos ripuli jatkuu antibiooteista huolimatta, on mentävä siihen suolitähyyn, onko sulle jo se tehty ja mitä sieltä näkyi?
ja ihmettelen yhä tuota flagyl nimeä, hoidetaanko silläkin tätä? koska en ole kuullut kuin trikozolista (eli metronidatsolista) ja toisena vaihtoehtona siitä vancomysiinistä. (vai onko flagyl sama asia kuin trikozol?)
no enivei, toivottavasti saadaan nyt mahat ja suolet kuntoon, on tämä vaan niin paskamainen tauti. minulla ei ole edes kiloja mitä menettää, olin ennen tätä jo hento kuin mikä, nyt vielä pahemmin. kyllä suututtaa.
koita jaksaa. toivon todella voimia ja sitä että kierre saadaan lopetettua.Heip!
Sama se on minullakin, ettei ois varaa paljoo menettää. Nesteitä on kyllä osa painosta, mutta painoindeksi on 20 luokkia. Ja sitt kun siitä seuraa kuivuminen ja tipan seuraksi joutuminen ja se ajatus ei liiemmä kiehdo...
Niin, ulosteviljely oli negatiivinen, mutta kolonoskopiassa, eli paksusuolen tähystyksessä ilmeni se, että suoli on tulehtunut, turvoksissa ja clostridium diffencileen kuuluvaa keltaista katetta. Ja siitä johtuu kai ne tuskalliset krampit mm. ripuloidessa.
Voi olla, että se on sama aine ( flagyl ja trikotzoli ) , ainakin hoitajat puhuvat samana sitä.
Jotenkin tuntuu, että Precosa pahentaa sitä tilannetta. Vatsa on julmetun turvoksissa. Lääkäri sanoi, että lämpötyyny voisi rentouttaa ja helpottaa kipuja.
Jaksamisia kovasti! t. Fat-butterfly.
Ps. Äsken kävin hetken aikaa ulkona, viimeksi kävin 13.12 ja se tuntui ihanalta, mutta on voimat pois! Jospa se tästä alkais sujumaan!
- Jonex79
Hei!! Sairastin 2006 kanssa rajun Totaali koliitin. Kortisonia söin puoli vuotta , alkaen 60mg ja sitä pikkuhiljaa laskien. Tauti näytti rauhottuneen mutta sitten taas pian rajuna takaisin , veripisarat vain nokkuivat pönttöön ja vatsakivut alkoivat, ruoka ei sulanut tuli ns.vellinä ulos veren kera :(
Nyt olen ollut tosi hyvässä kunnossa n. 1 vuoden . Syön silti estolääkkeenä Azamunia ja Asacolia. Miksi sulta suoli poistettiin ? Löytyikö tähystyksessä koepaloissa SOLUMUUTOKSIA?? Mulla taas tähystys elokuussa. - paha olo
Oliko sinulla leikkausen jälkeen seuraavana päivänä ,normaali ruoka saitko makaroneja ja lihapullia,tuliko tukosta suoleen oliko oksettavaolo.
- leikattu 2003
Hyvä kun sängystä pääsi jaloilleen pariksi minuutiksi.
Ruoka ei koskaan kelkeutunut suolisotn läpi. Siellä suolessa oli tukos. Minut leikattiin uudelleen vajaa viikko j-pussileikkauksen jälkeen!
Kokonaisuudessaan j-pussileikkauksesta toiupumiseen meni 2 vuotta. Eikä tämä ole kirjoitusvirhe. Kaksi vuotta.
- j-pussilainen
Olisi kiva kuulla, mitä aloittajalle nyt kuuluu.
Minun elämäni meni tietyssä mielessä huonompaan suuntaan j-pussileikkauksen jälkeen. Minulle ainut syy mennä leikkaukseen oli se, etten halunnut syödä "kaikkia" lääkkeitä. Asacolit, Prednisonit ja Azamun huusivat maksimiannoksella. Hemoglobiini oli alle 80, olisko ollut alle 70 jossain vaiheessa? Veritankkauksia iltaisin, että pääsin taas seuraavaksi päiväksi töihin. MUTTA yhtä ainoaa päivää en colitis ulcerosa -aikoina ollut sairaslomalla! Päivääkää en koskaan ollut pois töistä! Soittivat sairaalasta, että aamun verikokeet näyttävät hemoglobiinin olevan 68, että olenko enää tolpillani? Sanoin olevani töissä ja tulevani vasta työpäivän jälkeen veritankkaukseen! Pussit oli valmiina sairaalassa (Meilahti) kun saavuin.
Omaa tahtia säädin tippaa niin, että pääsin päivystyksestä aina pois klo. 23 ennen sulkemista... ja seuraavana päivänä taas töihin.
Olin niin "huonona", että leikkautin paksusuolen suolen pois vaikka työpoissaoloja ei ollut päivääkään.
J-pussileikkaus siis 2003, ilman avannetta, ns. kerralla kuntoon! Parhaat kirurgit Meilahdessa leikkasivat.
Mitä kuuluu minulle tänään? Olen käytännössä joka viikko useita päiviä ripulilla. Ehkä yhden päivän viikossa uloste on koostumukseltaan jämäkkää "sosetta". Muutoin ihan silkkaa vesiripulia tai limaista ripulia. Vessassakäyntejä yli 10 kertaa vuorokaudessa!
Tämä on minun uusi "normaalini". Sosiaalisesti olen syrjäytynyt enkä voi tehdä enää ulkomaanmatkoja. En matkusta mielelläni. Esim. tänään työpäivän jälkeen kävin kotiin tultuani ensimmäisen tunnin aikana kolme eri kertaa vessassa ulostamassa! Ja tämä on ollut ihan normipäivä. Käyn töissä ja edelleen ilman yhtään työpoissaoloa viim. 6 vuoden aikana, mutta olen niin huonona, että työpaikan ulkopuolella olen vain asunnossani ja ripuloin.
Yllättäen sen 8 tunnin työpäivän selviää tsempillä, vaikka olisi kuinka huono vointi. Vain 2-3 vessassakäyntiä työpäivän aikana normaalisti. (Aamuisin toki 3 kertaa vessaan ennen töihinlähtöä, että saa suolen tyhjäksi!)
Olen niin kyyninen, etten jaksa enkä viitsi hakeutua lääkärille hoitoon. Miksi menisin? Antavat vain jotain lääkettä. En halua lääkettä. Haluan olla terve. Ainut keino olla terve on muuttaa omalla kohdallani terveen määritelmää: Minun määritelmäni mukaan 12 ulostuskertaa vuorokaudessa ja jatkuva ripuli ovat "normaalia", mutta nyt olen siis toisaalta huonommassa kunnossa kuin colitis ulcerosa -aikoina.
Elämä on jatkuvaa ripulia, suolikrampeja, vatsakipua ja ajoittaisia ilmavaivoja. Joskus on yksittäisiä hyviä päiviä, mutta ne on yksittäisiä hyviä päiviä. Esim. viim. kolme työpäivää (pe, ma ja ti) ovat olleet yhtä tuskaa ja vaivaa suolistossa.
En tiedä miksi näitä j-pussileikkauksia tehdään? Lopputuloksena on sosiaalisesti syrjäytynyt ja kyvytön ihminen, joka ulostelee yli 10 kertaa vuorokaudessa. Se tekee muuten noin 4000 ulostuskertaa vuodessa.
Olen edes jossain asiassa pro eli "ammattilainen".
Paljonko yksi j-pussileikattu kuluttaa vessapaperia, keksii joku seuraavaksi kysyä? Kotona menee noin 1 rulla vuorokaudessa. Menisi enemmän (ja meneekin loma-aikaan), mutta töissä käy ne muutamat kerran vessassa, joten yksi rulla päivässä riittää, 7 rullaa viikossa.- J_Buss
Hei j-pussilainen.
En ole ketjun aloittaja, mutta itselleni tehtiin j-pussileikkaus jo 1999 ja ajattelin kertoa omia kokemuksia. Ongelmat olivat samankaltaisia kuin sinulla, paksusuoli ei pysynyt millään rauhallisena ja verta tuli ja hemoglobiini laski todella alas. Tasapainottelua jatkui n. 7 vuotta kunnes lääkkeet menettivät tehoaan ja tilanne paheni entisestään ja päätin sitten mennä lääkärin suosituksesta leikkaukseen. Pitkän toipumis- ja avannejakson jälkeen elämänlaatuni parani huomattavasti. Itse voin sanoa että parannuin.
Arki ei toki samanlaista aina ole kuin tavallisella terveellä ihmisellä ja samoja "vaivoja" on ollut kuin sinulla, että vessassa joutuu välillä käydä päivän aikana useasti. Itse olen tämän pystynyt hyväksymään uudeksi normaaliksini, vaikka se tiettyjä ärsyttäviä rajoitteita asettaakin elämässä. Ei esimerkiksi tee kauheasti mieli lähteä paikkoihin jossa ei pääse suht. helposti ja varmasti vessaan. Mutta, kaikesta tästä huolimatta kokemukseni on leikkausesta aika paljon positiivisempi kuin sinulla, sillä minulla koko homma meni lähinnä niinpäin, että oma sosiaalinen elämä kohentui roimasti, kun sairaus ei vienytkään kaikkia voimia ja olikin taas aikaa ja kykyä tehdä asioita ja harrastaa normaalisti. Oikeastaan koko matka tuolta 1999 vuodesta tuonne 2017 asti meni j-pussin kanssa hyvin ja olen siitä kiitollinen, mutta nyt minulla on vuoden verran ollut uutta tulehdusta tuolla j-pussissa johon ei oikeen tunnu toimivaa hoitoa löytyvän. Vuoden antibioottikuuri on syöty, joka laski tulehdusarvot melkeen normaaliksi, mutta olotila ei edelleenkään ole ihan normaali ja taas uusi tähystys odottaa. Isoin pelkoni itselläni on että joutuisin tämän vuoksi eroon j-pussistani ja joutuisin tyytymään avanne-elämään. Jos se on niin, se on niin. Elämä jatkuu siitäkin huolimatta ja varmasti avannearkeenkin tottuu samalla tavalla kuin muihinkin isoihin muutoksiin elämässä.
Toivottavasti olet pitänyt huolta itsestäsi ja hakeutunut lääkäriin ja olet saanut arkesi paremmaksi. Nykyään on mahdollisuuksia tutkia myös erilaisten ruokavalioiden vaikutusta suolesi toimintaan ja kauppojen tarjontakin on erittäin hyvä jos tuntuu, että joku ruoka-aine ei itselle sovi ja pahentaa suoliston tilaa. Mitään yhtä vinkkiä tähän ei ole, vaan itse pitää kokeilla mikä itselle sopii. Viimeisinä terveisinä sinulle, että yritä hyväksyä tilanteesi ja löytää iloa elämään, ehkä olet jo löytänytkin? Ei pelkkä leikkaus tee ihmisestä kyynistä, eikä sosiaalisesti syrjäytynyttä, vaan siitä on kyllä loppujen lopuksi ihan itse vastuussa. Täytyy yrittää katsoa asiaa positiivisin silmin ja tiedostaa, että asiat voisivat olla paljon huonomminkin. Et todellakaan ole vetänyt lyhintä tikkua, mm. itse olen tuon edellämainitun ohessa sairastanut myös koko ajan selkärankareumaa, joka on yrittänyt hidastaa menoa välillä oikeen huolella, mutta periksi ei anneta ja pidetään positiivinen tapa katsoa asioita yllä. Vaikeaa se on välillä, mutta tehtävissä!
- J Buss
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862