Auton valot ja miten niitä käytetään

Pimeänkurssi pakolliseksi k...

Tämä syksy ja talvi on todella vaatinut tarkavaisuutta ja varovaisuutta pimeällä ajettaessa.
Osa autoilijoista tulee vastaan koko valovarustus päällä ja osa ei näe nenäänsä pitemmälle.
Pitääkö kaikki ajokortin omaavat kuljettajat määrätä valojen käyttö kurssille?

Esinnäkin autossa on seisonta- eli etuvalot, Seisonta valot, vanha hyvä nimi ennen eu:ta, auto seisoo paikallaan. Ei liiku, niillä valoilla ei ajeta. Seisonta valot eivät nykyautoissa kytkeydy automaattisesti päälle vaan ne ovat kuljettajan tietoinen valinta valokatkaisijasta.
Esim, kaistanvaihdon yhteydessä on todella vaikea havaita pimeällä vieressä ajavaa autoa kun se ajaa seisontavaloilla.

Ajo-eli lähivalot, miksi ihmeessä piti vaihtaa hyvä suomalainen nimi eu:n myötä, lähivalot? Ajovalot, autolla ajetaan. Kytkeytyy automaattisesti päälle nykyautoissa. Ei tarvitse kääntää katkaisiasta kuin ehkä silloin kun on tarvetta käyttää pitkiä-eli kaukovaloja.

Kaukovaloja käytetään pimeällä tiellä kun ei ole vastaan tulevaa ajoneuvoa, en ryhdy nyt opettmaan kaukovalojen oikeaoppista vaihtamista, koska sen oppiminen vaatii käytännön ohjausta. Valtaosa minun ikäisistä kuljettajista, jotka eivät ole käynneet pimeänajon kurssia, vaihtaa valoja liian aikaisin kohdatessa ja liian myöhään ohittaessaan toisen ajoneuvon.

Sumuvalot, hyvä nimi, käytetään kun on sumua. Sataa kaatamalla, räntää, lunta tai tiestä nousee pöllyävälumi.
Niillä ei ajeta kirkkaala, pimeällä ajokelillä.
Joku voisi laskea kuinka paljon kuluu poltoainetta kun ajellaan turhaan sumuvalot päällä ja on vieläpä rangaistava teko, eli voi saada maksumuistutuksen.

Opetelkaa ajamnne auton valokytkimet ettei tule ongelmia kun käytätte niitä. Ajaminen vasenkäsi valokatkaisinta kiinni pitäen on hankalaa kun pitkätvalot eivät kytkeydy päälle tarvittaessa. Tätäkin tapaa käytetään kuulema.

Vahvuutesi ei ole etuoikeus vaan velvollisuus muita kohtaan.
Turvallista matkaa

24

6619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeutesi

      Pitkillä valoille vaihtaessasi sovita nopeutesi sellaiseksi ettet tarvitse pitkiä valoja ennen kuin olet ohittanut vastaantulijan ettet häikäise kohdatessa.Mikään ei ota päähän,kuin valot jotka räpsahtävät juuri silmäkulmassa.Eihän pitkiä valoja saa käyttää ajoneuvon tullessa vastaan.Huomauta sitten vasta muita sumarien käytöstä,kun olet lopettanut itse ylinopeudella ajosi.Onhan sekin kiellettyä.

      • Yksi monien puolesta

        Etusumuvalojen holtiton käyttö on aika lailla vähentynyt. Enää ei ajeta yhtä paljon kuin joku vuosi sitten, jolloin etusumuvaloja oli käytössä ajettaessa jonossa, päivänvalossa tai valaistulla ajoradalla, tuli mieleen, että onko se sumu ajajan korvien välissä.
        Huonoin tilanne näyttää olevan maaseudulla kirkonkylissä, missä on edelleen aika tavallista yrittää häikäistä vastaantulijoita.
        Kumma kyllä takasumuvalojen turha käyttö on aina ollut hyvin harvinaista.


      • valojen käyttö

        Näillä kahdella asialla ei tämän kirjoituksen kanssa ole mitään tekemistä keskenään. Ensimäisessä kirjoituksesssa en ole maininnut ajonopeuksista vaan oikeiden valojen käytöstä (seisonta-ajo-sumuvalot). Puhut aidan seipäistä kun toinen puhuu aidasta. Pitkien valojen käyttö oikein ei perustu ajonopeuteen vaan oikeaa AJOITUKSEEN. Millä teet kirjoituksestani johtopäätöksen, että ajaisin ylinopeutta?
        Keskitä pimeällä ajaminen oman ajolinjan tarkailuun äläkä toisten valojen käyttöön, silloin ajosi on turvallisempaa itsellesi ja mahdolliselle kevyenliikenteen kulkijalla.


      • Sumuvalot
        Yksi monien puolesta kirjoitti:

        Etusumuvalojen holtiton käyttö on aika lailla vähentynyt. Enää ei ajeta yhtä paljon kuin joku vuosi sitten, jolloin etusumuvaloja oli käytössä ajettaessa jonossa, päivänvalossa tai valaistulla ajoradalla, tuli mieleen, että onko se sumu ajajan korvien välissä.
        Huonoin tilanne näyttää olevan maaseudulla kirkonkylissä, missä on edelleen aika tavallista yrittää häikäistä vastaantulijoita.
        Kumma kyllä takasumuvalojen turha käyttö on aina ollut hyvin harvinaista.

        On totta että sumuvalojen käyttö ainakin pääkaupuni seudulla on vähentynyt, mutta uusi villitys joka on huolestuttavasti lisääntynyt, jopa ammattlaisten (taksit,bussit) keskuudessa, on seisontavaloilla ajaminen. Eritotteen tänä syksynä ja talvena olen huomannut sen lisäntyneen ja se on vakava asia. Tihkusateessa ja pimeässä on näitä autoilijoita melkein mahdotonta nähdä. Tämä oli varsinainen syy kirjoitta valojen käytöstä.


      • jakeluun
        valojen käyttö kirjoitti:

        Näillä kahdella asialla ei tämän kirjoituksen kanssa ole mitään tekemistä keskenään. Ensimäisessä kirjoituksesssa en ole maininnut ajonopeuksista vaan oikeiden valojen käytöstä (seisonta-ajo-sumuvalot). Puhut aidan seipäistä kun toinen puhuu aidasta. Pitkien valojen käyttö oikein ei perustu ajonopeuteen vaan oikeaa AJOITUKSEEN. Millä teet kirjoituksestani johtopäätöksen, että ajaisin ylinopeutta?
        Keskitä pimeällä ajaminen oman ajolinjan tarkailuun äläkä toisten valojen käyttöön, silloin ajosi on turvallisempaa itsellesi ja mahdolliselle kevyenliikenteen kulkijalla.

        Että ajoneuvon kohdatessa ei saa käyttää pitkiä valoja.Sovita ajonopeutesi sellaiseksi ettet ikinä tarvitse autossasi pitkiä valoja.Reakointi riittää puolivalojen näyttämän matkan.Joko ymmärrät että pitkät valot laitetaan vasta sitten kun on ohitettu vastaan tulija.Ei ole meilipiteestä milloin pitkät laitetaan vaan siitä että häikäisyä ei synny.


      • pimeä kurssi.......
        jakeluun kirjoitti:

        Että ajoneuvon kohdatessa ei saa käyttää pitkiä valoja.Sovita ajonopeutesi sellaiseksi ettet ikinä tarvitse autossasi pitkiä valoja.Reakointi riittää puolivalojen näyttämän matkan.Joko ymmärrät että pitkät valot laitetaan vasta sitten kun on ohitettu vastaan tulija.Ei ole meilipiteestä milloin pitkät laitetaan vaan siitä että häikäisyä ei synny.

        Meneppä autokoulun pimeän kursille niin opit asioita joista kinaat vaikka et tiedä mistä puhut.


      • Mondeo2011
        pimeä kurssi....... kirjoitti:

        Meneppä autokoulun pimeän kursille niin opit asioita joista kinaat vaikka et tiedä mistä puhut.

        Ihmeen paljon tulee autoja pelkät parkit päällä vastaan,kun rupesin seuraamaan niin työmatkalla noin 100 km tuli toistakymmentä vastaan.ei voi olla vahinko.ps.tiedän mitkä on päivävalot.


    • valot unohtuvat jne.....

      omalla koti Ladallasi ajaessasi seitsemättävuotta sinä kyllä muistat kaiken pilkuntarkasti, mutta meillä lainavehkeillä ajajilla se on toisin.....

    • Swedish pump helps

      Sumuvalopellet ovat taas seuranamme, oli sitten päivä tai ilta. Pahimpia sumariurpoja ovat ns. citymaastureilla ajavat pellet. Muille tiellä liikkujille on pakko päästä koko valoarsenaalin voimin ilmaisemaan ajavansa citarilla :D

    • K-Kaahari

      Ajovalo muisti on liikkuvankansan syöpä. Laite jolla he oppivat olla välittämästä hallintalaitteista. Sen jälkeen eivät ole tienneet mitkä polttimot ovat autostaan ehjät. Se on jäänyt katsastuksen huoleksi. Mut kun se ei ole syy hylkäämiseen,seuraavana vuonna ei pala loputkaan takavaloista. Varsinkaan jos niitä ei ole kuin kaksi.
      Parkkivalojen käyttö pitäisi ensin opettaa poliiseille jonka jälkeen voisivat valvoa niiden käyttöä ajoneuvoilta jotka ovat parkissa ja joiden lähi-,sumu- ja kaukovalot häiritsevät muita ympärillään.
      Lisäksi se osoittaa täysin sen miten kykenemätön kuljettaja on käsittelemään autonsa hallintalaitteita. Kun ei osaa("ei tullu mieleen") kytkeä parkeille pysäköidessään autonsa vaikka P-paikalle. Valojen osottaessa tielle.

      Ja ne jotka vaihtavat polttimoitaan autoonsa,opetelkaa asentamaan ne oikein. Etteivät HÄIKÄISE vastaantulevia. sama koskee valojen suuntausta. Korkeus- ja sivuttaissäätö.
      Suurinosa häikäisevästä valosta tulee LÄHIVALOISTA edellisistä syistä. Harvojen sumarit häikäisevät poislukien TAKASUMARI joka häiritsee AINA. Kumma kun monesti jonon eka polttaa sumariaan ja loppujono ei sitä tarvitse. Vaikka sen oikeanlainen käyttö edellyttäisi jonon viimeisen sitä käyttävän. Mut kun eivät osaa käyttää niitä hallintalaitteita...

      Olen ollut tähänasti vastaan kaikenlaista pakko-opastamista mutta,kyllä nykykansa on niin TYHMÄÄ että,ne tarvitsisivat kokoajan holhouksen liikkuessaan autoillaan.
      Autokoulut eivät opeta pysäköimään eritilanteissa eivätkä kerro miksi ja miten vilkkua käytetään oikein. Vilkkua ei käytetä MUTKASSA vaan RISTEYKSISSÄ,KAISTANVAIHDOSSA ja kaikessa sellaisessa tilanteessa jolloin kanssakulkijan pitää tietää aikeesi ETUKÄTEEN mihin aijot mennä. Jos siinä paikassa on mahdollisuus mennä suoraan,oikealle tai vasemmalle. Hyvin moni vilkuttaa varmuudenvuoksi kun ei käsitä ajaako suoraan vai kääntyykö. Ja joku joka näkee,ottaa oppia ja jatkaa virheellistä toimintaa tahollaan jne. Ongelman tekee se ohjauspyörän kääntäminen. Autokouluissa opettavat sen jos sitä käännetään ylivarttikierros niin vilkkua käytetään ja jos vähemmän niin,ei käytetä. Ja silloin ne kaistanvaihdotkin jää vilkuttamatta. Ja osoitetaan ettei osata käyttää hallintalaitteita.

      omalla esimerkillä voidaan edes IHAN VÄHÄN vaikuttaa hyviin tapoihin käyttää niitä valoja ja vilkkuja.

      • pimeän kurssi......

        Oletko käynyt autokoulun pimeän kurssin?
        Autokoulussa kyllä opetetaan asiat niin teoriassa kuin käytännössä, eriasia on miten oppi otetaan vastaan.
        Pimeänkurssin tarkoitus ei pelkästään ole opetta se miten valoja käytetään, vaan siellä havainnollistetaan myös mitä ihminen näkee pimeällä ja mitä hänen tulee tehdä, jotta itse näkyisi erillaisissa tilanteissa.
        Vilkun käytön puuttellisuus ei johdu autokouluista vaan kanssa-autoilioden hyvästä esimerkistä. Mitä sitä näyttämään, kun tuntee itsensä tyhmäksi. Eritoteen Helsingissa, missä kymmenestä autosta ehkä kaksi käyttää vilkua.
        Poltimoiden vaihdosta sen verran vielä,
        Meillä oli aikoinaan Peugeot 206 auto johon ei pystynyt ilman huotokorjaamoa vaihtamaan ajovaloja. Tämän kaltaisia autoja on markkinoilla useita malleja. Eu:ssa on nyt vaadittu autoihin sellaiset valoasennukset että polttimon vaihtoto on voitava tehdä ilman huotokorjaamoa. Minä naisihmisenä ole opetellut automme polttimon vaihdon.


      • häikäisystä

        Olen joskus sitä miettinyt, että kummat useammin häikäisevät, sumuvalot vai lähivalot. Sen olen jokatapauksessa havainnut että useimmiten kun maantiellä tulee vastaan tai roikkuu puskurissa auto jonka valot häikäisevät, keulalla loistavat myös sumuvalot. Olisiko siis niin, että väärästä suuntauksesta tai virheellisestä polttimon asennuksesta johtuvaa heikkoa valotehoa kompensoidaan sumuvaloilla?

        Varsin yleistä näyttää olevan myös se, että jos toinen lähivalo ei pala, niin vastapainoksi se toimiva valo osoittaa suoraan päin vastaantulijaa...

        Ja missä tilanteessa se valojen suuntaus edes pääsee muuttumaan? Suuntaus tarkistetaan katsastuksessa kerran vuodessa eikä valoja sisältäkään saa säädettyä kuin alaspäin. Luulisi sen lisäksi tyhmemmänkin huomaavan itsekin, että valojen suuntauksessa on jotakin vikaa jos suoralla tiellä ei lähivaloilla näy selvää rajaa johon valaistu alue loppuu ja jonossa ajaessa valot osoittavat edellämenevän takalasin alareunaan.


      • uijokla
        häikäisystä kirjoitti:

        Olen joskus sitä miettinyt, että kummat useammin häikäisevät, sumuvalot vai lähivalot. Sen olen jokatapauksessa havainnut että useimmiten kun maantiellä tulee vastaan tai roikkuu puskurissa auto jonka valot häikäisevät, keulalla loistavat myös sumuvalot. Olisiko siis niin, että väärästä suuntauksesta tai virheellisestä polttimon asennuksesta johtuvaa heikkoa valotehoa kompensoidaan sumuvaloilla?

        Varsin yleistä näyttää olevan myös se, että jos toinen lähivalo ei pala, niin vastapainoksi se toimiva valo osoittaa suoraan päin vastaantulijaa...

        Ja missä tilanteessa se valojen suuntaus edes pääsee muuttumaan? Suuntaus tarkistetaan katsastuksessa kerran vuodessa eikä valoja sisältäkään saa säädettyä kuin alaspäin. Luulisi sen lisäksi tyhmemmänkin huomaavan itsekin, että valojen suuntauksessa on jotakin vikaa jos suoralla tiellä ei lähivaloilla näy selvää rajaa johon valaistu alue loppuu ja jonossa ajaessa valot osoittavat edellämenevän takalasin alareunaan.

        Joo silloin kun vastaantulijan ajovalo killittää suoraan silmiin, vaikka toinen valo ei häikäise lainkaan, on selvästi kyse itse vaihdetusta polttimosta eikä väärästä suuntauksesta.

        H4-polttimoiden valtakaudella polttimon asennus oli hyvin selkeää, sitä oli vaikea asentaa väärin. H7-polttimoiden vaihto on tarkempaa puuhaa. Senkin kyllä saa itse laitettua oikein paikalleen, mutta asennuksen kanssa ei saa hosua.


    • joillekin

      tuntuu olevan tuo valojen vaihto. Tuntuu, että kun jotkut pösilöt sa ne pitkät päälle, niin ei niitä saada sitten pois. Monet kerrat olen joutunut hidastamaan omaa vauhtia, kun ei yksinkertaisesti näe eteensä, kun joku sokea tai muuten vaan tyhmä, tulee keula täynnä valoja vastaan pimeässä. Eräs tapaus ei tajunnut vaihtaa lähivaloille vaikka monesti välkytin omia pitkiä, siinä sai tosissaan ihmetellä, että missä tie on. Niin ja ajan joka päivä pimeitä teitä, pysykää kaupunkilaiset niiltä pois ja ajakaa takseilla.

      • Pimeän kurssi.........

        Ovat tehneet tutkimuksia nuo tilasto nikkarit, että täällä pääkaupunki seudulla saattaa olla autoilijoita jotka eivät ole koskaan joutuneet käyttämään pitkijä valoja. Miten sitä siten voi käytännössa soveltaa opittua asiaa, kun on niin jännittynyt ajamisesta pimeällä, että unohtaa koko katkaisijan.


      • eip niitä
        Pimeän kurssi......... kirjoitti:

        Ovat tehneet tutkimuksia nuo tilasto nikkarit, että täällä pääkaupunki seudulla saattaa olla autoilijoita jotka eivät ole koskaan joutuneet käyttämään pitkijä valoja. Miten sitä siten voi käytännössa soveltaa opittua asiaa, kun on niin jännittynyt ajamisesta pimeällä, että unohtaa koko katkaisijan.

        osaa käyttää, jos ei ole tarvinnut. Mutta nuorimmilla pitäisi olla homma "hanskassa" kun ajokorttiin kuuluu pakollisena pimeänajo. Tänä aamuna tuli taas yksi pitkät päällä vastaan, ei älynnyt poiskaan niitä ottaa, oli se sitten taas kiva ajaa pimeällä, kapeahkolla ja mutkikkaalla tiellä, kun silmissä vilisi mustia palloja.


      • Pimeän kurssi.....
        eip niitä kirjoitti:

        osaa käyttää, jos ei ole tarvinnut. Mutta nuorimmilla pitäisi olla homma "hanskassa" kun ajokorttiin kuuluu pakollisena pimeänajo. Tänä aamuna tuli taas yksi pitkät päällä vastaan, ei älynnyt poiskaan niitä ottaa, oli se sitten taas kiva ajaa pimeällä, kapeahkolla ja mutkikkaalla tiellä, kun silmissä vilisi mustia palloja.

        Mestarin. Tosiasia on että rallia oppii ajamaan vain harjoittelemalla, ei yhteen kisaan osallistuminen tee rallia-autoilijaa. Pimeän ajon kurssi autokoulussa kestää oppilasta kohti noin 50 min. siinä käydään ensin edellä mainitut asiat. Mitä näet ja miten näyt pimeällä, loppuaika on ajoharjoittelua. Aika ei misään nimessä anna kuin perustiedot, harjoitus tekee mestarin ja jos et niitä sen jälkeen käytä ei taito kehity.


      • Tällainen tapaus
        Pimeän kurssi..... kirjoitti:

        Mestarin. Tosiasia on että rallia oppii ajamaan vain harjoittelemalla, ei yhteen kisaan osallistuminen tee rallia-autoilijaa. Pimeän ajon kurssi autokoulussa kestää oppilasta kohti noin 50 min. siinä käydään ensin edellä mainitut asiat. Mitä näet ja miten näyt pimeällä, loppuaika on ajoharjoittelua. Aika ei misään nimessä anna kuin perustiedot, harjoitus tekee mestarin ja jos et niitä sen jälkeen käytä ei taito kehity.

        Sinua vastaan tulee kilometrin pituinen pitkä jono pimeällä tiellä harvakseen autoja.Et kuitenkaan voi käyttää pitkiä valoja.Tulevat sellaisilla välein vastaan.Miksi siis tarvitset jonon viimeisillä metreillä sokaita se viimeinen autoilija liian aikaisilla pitkien valojen laitolla.Kun olet ajanut toista kilometriä puoli valoilla.Miksi et voi ajaa viimeistä 10metriä vielä puolikkailla.Niin kaikki olisimme tyytyväisiä kun ei tulla häikäistyksi.


      • Pimeän kurssi.......
        Tällainen tapaus kirjoitti:

        Sinua vastaan tulee kilometrin pituinen pitkä jono pimeällä tiellä harvakseen autoja.Et kuitenkaan voi käyttää pitkiä valoja.Tulevat sellaisilla välein vastaan.Miksi siis tarvitset jonon viimeisillä metreillä sokaita se viimeinen autoilija liian aikaisilla pitkien valojen laitolla.Kun olet ajanut toista kilometriä puoli valoilla.Miksi et voi ajaa viimeistä 10metriä vielä puolikkailla.Niin kaikki olisimme tyytyväisiä kun ei tulla häikäistyksi.

        Mikä on viimeinen 10 m? Mistä se alkaa, ennen vastaan tulevaa autoa vai sen jälkeen? En oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Jos olet ohittanut vastaan tulevan auton ja sen jäkeen vasta laitat pitkätvalot päälle, niin myöhässä olet. Yhtä hyvin voisit sulkea silmäsi kahdeksi sekunnuksi, samanlainen on tilanne kun syöksyt pimeään ajovaloilla. Varsinkin jos se tapahtuu antamasi esimerkin jälkeen. Ihmisen silmän muuntautumiskyky uusiin olosuhteisiin ei toimi kuten kissan silmät.


    • 24.12.-08

      Trafin määräyksissä selvät säännöt etuvaloista kuten muistakin. ei kuitenkaan talvella 2018 näytä olevan kyseisillä laeilla, määräyksillä, ohjeilla mitään noudattamispakkoa! etäisyydet ja määrät pääsäntöisesti lain ja asetusten vastaisia. katsastus ja poliisit eivät valvo/puutu. todella kurja ajaa raskaan liikenteen joukossa työmatkoja, kun koko ajoneuvo loistaa led-valoja joka suuntaan ja vesisateessa ne "räjähtävät" näkökenttään. ilmeisesti poliisitkaan eivät ehdi puuttumaan, kun tehtävä työajalla mainostelevisioyhtiöille ohjelmia tai oltava avustamassa muita elokuvia esimiesten käskyttämiä toisasiallisia tehtäviä. trafin vi(r)kamieskoneisto väsäilee uusia pykäliä vaikka vanhojenkaan noudattamisella ei väliä. (ennen kirjoituksen hyväksymistä valittava henkilöautot kuvista. valitsin vaan sivusto ei ymmärrä, ettei pakettiauton kuva ole henkilöauton)

    • Ari.ja.se.oikea.Ari

      Valot kannattaa pitää pois päältä. Valojen käyttö lisää bensan kulutusta monta litraa sadalla kilometrillä!

      • Anonyymi

        Pitkän päälle datsun.


    • Anonyymi

      Auto ite vaihtaa valonsa,kääntää mutkissa ne oikeeseen suuntaan.Reagoin vastaantulevat keskity vaan ajoon.Ja niin kirkkaat et varmaa näkee.Ei ihmisen tartte tehä mitää.Peilit saa säädettyä ei häikäsyjä.Mikä hätä..Moni ei osaa saunalyhtyjä ajoissa vaihdella.Jotkut ei vaihda lainkaan..

    • Anonyymi

      Minulla oli pitkä valo päällä en ymmärrä miksi ne me automaattisesti päälle nyt korjaus huolto vie auto Porissa väinölässä paskat Pori ajoin pitkä valo päällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe