Nyt kaivataan kokemuksia, mielipiteitä ja ajatuksia :)
Eli siis tyttöystäväni kertoi omaavansa sukupuoliherpeksen. Olemme olleet kimpassa vasta n. kuukauden, mutta sinä aikana olemme kuitenkin seksiä harrastaneet (kondomia käyttäen luonnollisesti). Tottakai järkytyin uutisesta, koska tälläiset asiat pitää kertoa heti. Vaikka ymmärrän myös sen, että asian kertominen saattaa olla äärimämisen vaikeaa. Nyt asiasta on puhuttu avoimesti ja tyttö tunnustaa kyllä virheensä ja on aidosti pahoillaan. Hänellä herpes on sieltä helpommasta päästä, eikä ole häirinnyt elämää. Mutta itse en tiedä vieläkään miten asiaan tulisi suhtautua. Itselläni ei ole herpestä, eikä oireita ole ilmaantunut. Ellei se sitten ole piilevänä, mutta sitä ei voi tietää kuin testaamalla. Testi pitäneekin käydä tekemässä.
Onko jollain vastaavia kokemuksia? Yleinen mielipide taitaa olla, että hyvää suhdetta ei kannata herpeksen takia lopettaa. Kunhan jatkossa pystyy luottamaan toiseen.
Olen myös todella kiinnostunut siitä, miten pariskunnat jossa naisella on herpes alapäässä vaikuttaa elämään, seksiin ja suhteeseen. Olen lukenut aiheesta jo paljonkin ja tiedän että kondomi ei anna täyttä suojaa, koska herpes voi tarttua esim. ihoon, reisiin tai kasseihin.
Onko täällä kukaan mies saanut tartuntaa kondomista huolimatta normaali seksissä (ei suuseksiä) ja olemalla muuten varovainen (ei seksiä oireiden aikana jne), juuri esim reisiin tai palleihin?
Uskaltaako seksiin ylipäätään enää lähteä, vaikka olisikin varovainen ja suojautuisi. Miten suuri mahdollisuus minun on saada tartunta kumista huolimatta... auttakee :)
Apua, tyttöystävällä on herpes!
16
5532
Vastaukset
- esim. jenkkifoorumeita
täältä et luotettavaa tietoa löydä. Lue vaikka medhelp.orgin tohtorifoorumeita ja cdc.govin tietoiskuja jne jne. Tartunta voi toki tulla, mutta riski on pieni jos kumi on käytössä ja herpesrakkuloiden ilmaantuessa otetaan seksistä taukoa. Sinuna miettisin sitä että kuinka tärkeä tämä kumppani sulle on. Ja jos on tärkeä, ainakin pitäisi ja toivon että on, niin joku herpes on yksi paskanhailee siinä sivussä - jos sen joskus sattuu kumppanilta saamaan. Onnellista yhteiseloa! :)
- tytsy
Itse aikoinaan saanut genitaali herpeksen ( klamydian)mieheltä, jolla oli huuliherpes. Kieltämättä otti päähän, koska minulla ei sitä ennen ollut kumpaakaan herpestä. Olen tartunnan jälkeen harrastanut useampia kuukausia virusta kantamattoman miehen kanssa seksiä eikä hän ole saanut ko vaivaa (suhteen loppumisesta aikaa jo yli vuosi). Joten jos vältät yhdyntää ja suuseksin antamista rakkulavaiheessa et saa tätä riesaa itsellesi. Inhottava tauti tämä on, mutta toisaalta oireet ja uusiutumisen väli helpottavat koko ajan. Itsekään en ole herpeksestä uudelle partnerille kertonut ennen rakkulavaihetta. Muista myös, että vaiva on erittäin yleinen, ja suhteellisen iso prosentti seksuaalisesti aktivisista ihmisistä kantaa genitaali herpestä, joten mitä luultavammin jo ennen nykyistä tyttöystävääsi olet ollut naisen kanssa jolla on sama tartunta. Älä siis jätä naistasi herpeksen takia!
Ja vaiva yleistyy koko ajan, sillä tekstistäsi huomaa ettet nyt ole ihan ajan tasalla. Vaikka ex-miehesi ei ole koskaan valittanut oireita, voi hän silti kantaa (ja tartuttaa) herpestä.
- ............
nykyään ämmillä on vaikka mitä kun ne jakaa kaikille paljaalla. sunkin muijaa varmaan höylätty ihan simona.
- miehiin..
"nykyään ämmillä on vaikka mitä kun ne jakaa kaikille paljaalla. sunkin muijaa varmaan höylätty ihan simona."
Se on ikävää että olet katkeroitunut naisiin. Jos herpeksestä puhutaan, ei liene epätavallista että monet naiset ovat saaneet sen rakastamaltaan mieheltä, joka on käynyt vieraissa pettämässä... - stressipohjainen herpes
miehiin.. kirjoitti:
"nykyään ämmillä on vaikka mitä kun ne jakaa kaikille paljaalla. sunkin muijaa varmaan höylätty ihan simona."
Se on ikävää että olet katkeroitunut naisiin. Jos herpeksestä puhutaan, ei liene epätavallista että monet naiset ovat saaneet sen rakastamaltaan mieheltä, joka on käynyt vieraissa pettämässä...herpes voi naisilla johtua myös stressireaktiosta tai epätasapainoisesta elämästä. Kun asiat eivät ole elämässä kohdallaan tai on esim. paineita ja velvoitteita (koulussa, työssä, kotona) herpes voi puhjeta. Eli ei tarvitse olla käynyt vieraissa saadakseen sukupuoliherpeksen.
stressipohjainen herpes kirjoitti:
herpes voi naisilla johtua myös stressireaktiosta tai epätasapainoisesta elämästä. Kun asiat eivät ole elämässä kohdallaan tai on esim. paineita ja velvoitteita (koulussa, työssä, kotona) herpes voi puhjeta. Eli ei tarvitse olla käynyt vieraissa saadakseen sukupuoliherpeksen.
Joo stressi voi laukaista herpeksen, mutta pitää se sitä ennen saada jostain pölvästi!
- se@siellä
Niin, no tuo herpes on onneksi sieltä vaarattomasta päästä kun puhutaan sukupuolitaudeista. Ajattele sitä enemmän ominaisuutena kun sairautena. Huuliherpes on suomessa varmaan 90% kansalaisista ja ei tuo toinenkaan herpes mitenkään epätavallinen ole, voi olla että sinulla on se jo mutta se ei vielä oireile.
- huuliherpestä
siivottomien ja suttuisten tauti,kertoo ihmisestä ja tämän tavoista.
- se@siellä
huuliherpestä kirjoitti:
siivottomien ja suttuisten tauti,kertoo ihmisestä ja tämän tavoista.
Yskänrokko on Herpes simplex -viruksen aiheuttama rakkulatauti, joka useimmiten esiintyy toispuolisesti huulissa. Tartunta saadaan useimmiten jo lapsuudessa ja noin 90%:lla aikuisista on todettu jossain elämänsä vaiheessa saaneen virustartunnan. Lapsuusiässä saatu tartunta on usein oireeton ja tartunnan saaneet jäävät viruksen pysyviksi kantajiksi viruksen jäädessä oireettomana tuntohermosolmukkeisiin.
http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=7155221
On hyvä vaan ja lukee itse jos ei muuten mene perille, sinun mukaan 90% suomen kansalaisista on siis suttuisia, todellinen ammattilainen siellä siis. Ei voi kun nauraa tuollaisille tietäjille.
- jakitsu
Kiitos kommenteista!
Vielä kaipailen silti kovasti infoja tietäjiltä tai miehiltä, jotka ovat saaneet herpeksen kondomista huolimatta. Onko todennäköisyys saada herpes iholle, palleihin, reisiin lienee minimaalinen jos käyttää kondomia? Miten yleistä on muutenkin herpeksen tarttuminen terveelle iholle ilman molemminpuoleista limakalvokontaktia...- justagirl83
Itse en ole mies, eikä mulla ole minkäännäköistä omakohtaista kokemusta herpeksestä, mutta yksi tuttavamies 50v kärsi todella pahasti herpeksestä. Hänellä ei ollut mitään käsitystä, mikä hänellä oli kun hänelle herpes rakkulat ilmaantuivat joka puolelle kehoa keskittyen selkään. Ne oli kuulemma ihan helevetin kivuliaita ja kyseinen herra meni moneen otteseen sairaalan päivystykseen kipujen takia. Kivut kestivät hänellä kuukauden verran. Lääkäri oli tetstauttanut herpeksen ja se osoittautui postiviiviseksi.Lääkäri oli sanonut, että tuo kipu voi kestää jopa kolmisen kuukautta.
Kyseistä miestä ei aikaisemmin ollut vaivannut kyseinen virus....linee ollut piilevä vuosia. Tuo kyseinen mies on naimisissa ollut jo 20v, eikä vaimolla koskaan kuulemma ole ollut minkäännäköisiä oireita. Että näin :). - nasutin
justagirl83 kirjoitti:
Itse en ole mies, eikä mulla ole minkäännäköistä omakohtaista kokemusta herpeksestä, mutta yksi tuttavamies 50v kärsi todella pahasti herpeksestä. Hänellä ei ollut mitään käsitystä, mikä hänellä oli kun hänelle herpes rakkulat ilmaantuivat joka puolelle kehoa keskittyen selkään. Ne oli kuulemma ihan helevetin kivuliaita ja kyseinen herra meni moneen otteseen sairaalan päivystykseen kipujen takia. Kivut kestivät hänellä kuukauden verran. Lääkäri oli tetstauttanut herpeksen ja se osoittautui postiviiviseksi.Lääkäri oli sanonut, että tuo kipu voi kestää jopa kolmisen kuukautta.
Kyseistä miestä ei aikaisemmin ollut vaivannut kyseinen virus....linee ollut piilevä vuosia. Tuo kyseinen mies on naimisissa ollut jo 20v, eikä vaimolla koskaan kuulemma ole ollut minkäännäköisiä oireita. Että näin :).tässä tapaukses oli kait kysees todennäköisesti vyöruusu, joka on sukua herpekselle. ja vyöruusu jää itämään elimistöön vesirokon sairastuneille ja joillakin se puhkeaa esiin jossain vaiheessa ja joillakin ei.
- herpekset sukupuolitauteja
justagirl83 kirjoitti:
Kyseistä miestä ei aikaisemmin ollut vaivannut kyseinen virus....linee ollut piilevä vuosia. Tuo kyseinen mies on naimisissa ollut jo 20v, eikä vaimolla koskaan kuulemma ole ollut minkäännäköisiä oireita. Että näin :).elikkä hänellä todennäköisesti oli vyöruusu mikä on herpesviiruksen aiheuttama, mutta kysymyksessä ei ole sama herpeksen muoto joka esiintyy genitali alueilla. Huuli- ja genitaali herpes voivat tarttua sekä huuliin että genitaalialueille, riippuen mihin kosketukseen rakkulat sattuu osumaan. Mutta nyo selän ja vyötärön rakkulat ovat homma erikseen eikä kyseessä ole sama "sairaus" hyvänä huomiona sanottakoot että vesirokkokin on herpes virus peräinen, ja mikäli aikuis-iällä vesirokon sairastaa voi jälkitautina tulla juurikin vyöruusu. Eli samanmoiset rakkulat, kuumeilu ja kovat kivut kuuluu asiaan. Mitä verikokeisiin tulee, se joko osoittaa herpes viruksen olemassa olon tai ei, se verikoe ei sensijaan kerro missä se herpes oireilee. Joten ei kannata leimailla ihmisiä tuon perusteella...
- Sä teet
hirveä numeron tosta asiasta. Ihan kuin se olisi joku kuoleman tauti. Kamalan pitkä kirjoitus. Herpesvirus on todella yleinen nykyään. Ainoa, miten voit välttää sen, on käyttämällä kondomia.
Jos häntä rakastat, niin ei maailma siihen kaadu. Jos et rakasta, niin sitten kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja. - justagirl83
Ei ollut vyöruusu, koska itsekkin epäilin ja kysyin sitä mahdollisuutta. Lääkäri oli sanonut että herpes oli kyseessä. Se oli alkanut pienenistä haavoista peniksessä ja levinnyt ympäri kehoa. Uskomatonta ja pelottavaa. Mutta onneksi kaikki virustyypit eivät ole samanlaisia eikä aiheuta samankalataisia oireita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661559Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331212- 851202
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023