Nastojen poisto katsastukseen

Nastat vai ei

Talvirenkaista nastat karisseet sen verran paljon että varmasti katsastusmies hylkää. Miten on? Jos raksin kaikki nastat pois niin renkaathan menee silloin kitkoina läpi. Vai meneekö? Eli saako talvella ajaa renkailla joista on nastat poistettu ja kulutuspinta riittää?

40

24718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunhan ovat talvirenkaat. Ei tarvi olla mitkään kitkarenkaat.

      Nastojen lukumäärä saa poiketa eri renkaissa noin 25 % toisistaan joten älä turhaan nypi kaikkia pois. Raapii ne vähätkin nastat paremmin jäätä kuin täysin nastattomat renkaat.

      • asioitsija

        mene hoitoon !


    • Kallevillejalmari

      Nastarenkaat eivät muutu kitkarenkaiksi nastojen poistolla.

      • lailliseksi

        Muuttuvatko nastarenkaat laillisiksi nastoja poistamalla ? Meneekö läpi ?


      • Kallevillejalmari
        lailliseksi kirjoitti:

        Muuttuvatko nastarenkaat laillisiksi nastoja poistamalla ? Meneekö läpi ?

        Nastoja ei tarvitse talvirenkaissa olla, joten muuttuu lailliseksi, jos ovat muuten kunnossa. Liikenneturvallisiksi ne eivät muutu. On hyvä muistaa, että kitkarenkaatkin ovat käyttökelvottomat viimeistään kahden talven jälkeen kumin vanhenemisesta johtuen.


    • ykx katsastusmies

      Asetus määrää, että katsastukseen saa tulla kesällä ja talvella kesärenkailla tai nastarenkailla mutta ei sakkorenkailla.
      Tästä tulee johtopäätös, että nastattomien talvirenkaiden minimi urasyvyys on 1,6mm, koska silloin ne ovat lailliset kesärenkaat. Jos renkaissa on nastat, niin silloin ne ovat selvästi talvirenkaat, jolloin minimi urasyvyys on 3mm.

      Maksimi nastaero saa olla asetuksen mukaan 25%. Sekarengastus on kielletty.

      Renkaat pitää olla muutoinkin ehjät, ei saa olla pullistumia, isoja halkeamia, kankaat tai teräkset eivät saa olla näkyvissä yms.

      Jos ollaan jo niin huonoilla renkailla liikenteessä, että näitä ohjeita täytyy oikeasti alkaa tulkitsemaan, niin silloin pitää mennä bussilla.

      • gjgfj

        Jos renkaassa on M S merkintä on se silloin talvirengas. Olet varmaan A:lla hommissa? Siellä eletään näköjään tässäkin asiassa kuin pellossa.


      • OOOOL

        Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm. Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M S tai MS tai M & S.

        Nastarenkaita ja kitkarenkaita
        Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita.


        EI URASYVYYDET MIKSIKÄÄN MUUTU KESÄAIKANA JOS M S RENGAS NIIN 3 MM VÄHINTÄÄN


      • sastus
        gjgfj kirjoitti:

        Jos renkaassa on M S merkintä on se silloin talvirengas. Olet varmaan A:lla hommissa? Siellä eletään näköjään tässäkin asiassa kuin pellossa.

        Just joo


      • Kallevillejalmari
        OOOOL kirjoitti:

        Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm. Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M S tai MS tai M & S.

        Nastarenkaita ja kitkarenkaita
        Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita.


        EI URASYVYYDET MIKSIKÄÄN MUUTU KESÄAIKANA JOS M S RENGAS NIIN 3 MM VÄHINTÄÄN

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §

        "1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria «renkaan» kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

        Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm..."

        Siis ainoastaan kalenteri määrää renkaiden vähimmäisurasyvyyden. Siis, M S renkaiden minimiurasyvyys maalis-marraskuussa on 1,6mm. Tällaiset renkaat ovat kyllä käyttökelvottomat, mutta siis lailliset.


      • Rätsi

        Taidat olla YhdenKoon ketjun hommissa. Sieltä voisi tuollaisia tulkintoja ropista.


      • ooooooooop
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §

        "1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria «renkaan» kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

        Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm..."

        Siis ainoastaan kalenteri määrää renkaiden vähimmäisurasyvyyden. Siis, M S renkaiden minimiurasyvyys maalis-marraskuussa on 1,6mm. Tällaiset renkaat ovat kyllä käyttökelvottomat, mutta siis lailliset.

        ei mikään kalenteri määrää urasyvyyksiä !!!!!!

        M S rengas on talvirengas oli kesä tai talvi
        ja ura syvyys 3mm


      • Katsuri
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §

        "1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria «renkaan» kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

        Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm..."

        Siis ainoastaan kalenteri määrää renkaiden vähimmäisurasyvyyden. Siis, M S renkaiden minimiurasyvyys maalis-marraskuussa on 1,6mm. Tällaiset renkaat ovat kyllä käyttökelvottomat, mutta siis lailliset.

        Aivan olet oikeassa!!!!!!!!! joulu, tammi ,helmi 3mm muulloin 1.6mm


      • Yx katsuri
        ooooooooop kirjoitti:

        ei mikään kalenteri määrää urasyvyyksiä !!!!!!

        M S rengas on talvirengas oli kesä tai talvi
        ja ura syvyys 3mm

        ...näitä keltanokkia. Periaatteessa olet oikeassa, jos asetusta oikein tarkkaan lukee, mutta käytäntö on toinen. Ja se käytäntöhän on, että urasyvyys pitää olla joulu-, tammi-, helmikuussa vähintään 3 mm, muina aikoina vähintään 1,6 mm.


      • Kallevillejalmari
        Yx katsuri kirjoitti:

        ...näitä keltanokkia. Periaatteessa olet oikeassa, jos asetusta oikein tarkkaan lukee, mutta käytäntö on toinen. Ja se käytäntöhän on, että urasyvyys pitää olla joulu-, tammi-, helmikuussa vähintään 3 mm, muina aikoina vähintään 1,6 mm.

        Tarkkaan luettuna asetus määrittää, että milloin tulee käyttää sellaisia talvirenkaita, joiden urasyvyys on väh. 3mm. Tarkkaan luettuna se ei määritä talvirenkaaksi hyväksytyn renkaan urasyvyyttä muuna aikana erilaiseksi kuin vain kesärenkaaksi hyväksytyn renkaan minimin.


      • Ruuttanalampi
        OOOOL kirjoitti:

        Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm. Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M S tai MS tai M & S.

        Nastarenkaita ja kitkarenkaita
        Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita.


        EI URASYVYYDET MIKSIKÄÄN MUUTU KESÄAIKANA JOS M S RENGAS NIIN 3 MM VÄHINTÄÄN

        Asetuksessa sanotaan yksiselitteisesti, että talvirenkaiden minimi urasyvyys on 3,0mm , siis jos merkinnällä MS ja kesärenkailla 1.6, erotuksella että voit ajaa talvirenkailla joissa ei ole nastoja kesälläkin kunhan 3,0 ylittyy, kesärenkailla ei sensijaan ole saanut ajaa talvella, joskin sekin muuttuu vuodenvaihteessa, jolloin keli määrää millä renkailla voit ajaa


    • nastarenkaista

      poistetaan viimeisetkin nastat, ne muuttuu periaatteessa kesärenkaiksi. Katsastusmies ei siitä tykkää. Kitkarenkaiksi ne ei muutu.
      Maaliskuun alusta alkaen voit kyllä mennä katsastukseen ilman nastoja, talvirengaspakko on ohi sitten.

      • kesätalvi

        Nastaton talvirengas, oletko kuullut ?

        Voi katsastaa koska vain, kesät talvet.


      • kesärenkaiksi

        eihän se talvirengas siitä mihenkään muutu jos nastat pois ottaa, yhä on talvirengas. nastapakkoa kun ei ole niin kelpaavat kats jos 3 mm pintaa on ja kesärengasaikana 1,6 mm riittää samassa renkaassa.

        järkeä niillä ajamisessa ei ole.

        ja katsastukseen voi mennä vaikka kesärenkailla keskellä talvea kunhan siirtoajo ei ole liian pitkä. ja jos joku niin tekee niin lakikirja käteen ja lukee mikä on pitkämatka.


    • minä nyt

      Jos otat kaikki nastat pois renkaista niin läpi mänee.. Itsellä aikoinaan valittivat nastaerosta ja mukana muutama muukin vika niin ei männyt leimasta läpi..Sitten vain otin pienen ruuvimeisselin kauniiseen käteen ja nypin kaikki nastat pois niin läpi meni.
      Aluksi oli tarkoitus nastoittaa renkaat mutta pinta ei riittänyt ja uusia en viitsinyt ostaa kun kesä oli kovasti eteen päin tulossa. Tämä siis viime keväänä.

    • Tyhmä kysymys

      Jos kolmella kulmalla on kitkarengas ja yhdellä kulmalla nastarengas, josta nastat on poistettu - meneekö läpi?? Onhan se nastaton, mutta tulkitsevatko asian siten, että se toimii kolmen kitkarenkaan kanssa..?

      • älä arvaile

        Sekarengastus on keilletty. Oli jo isäsi aikana...


      • en arvaile
        älä arvaile kirjoitti:

        Sekarengastus on keilletty. Oli jo isäsi aikana...

        Joo niiin on. Kuitenkin nyt ei ole kyse sekarengastuksesta jos joka kulmassa on talvirengas. Mullakin on kaikki 4 rengasta eri valmistajalta, 3 eri leveyttä yhtäaikaa allla. Leimalla ei ongelmia kun urasyvyys riittää.


      • Hylkäys uhkaamassa
        en arvaile kirjoitti:

        Joo niiin on. Kuitenkin nyt ei ole kyse sekarengastuksesta jos joka kulmassa on talvirengas. Mullakin on kaikki 4 rengasta eri valmistajalta, 3 eri leveyttä yhtäaikaa allla. Leimalla ei ongelmia kun urasyvyys riittää.

        Täytyy vain olla huolellinen, ettei siihen yhteen renkaaseen jää ainuttakaan nastaa. Jos yhdessä on yksi nasta ja muissa ei yhtään, 25 prosentin raja menee rikki.


      • Autoilija vai?
        en arvaile kirjoitti:

        Joo niiin on. Kuitenkin nyt ei ole kyse sekarengastuksesta jos joka kulmassa on talvirengas. Mullakin on kaikki 4 rengasta eri valmistajalta, 3 eri leveyttä yhtäaikaa allla. Leimalla ei ongelmia kun urasyvyys riittää.

        Olet väärässä. Samalla akselilla tulee aina olla SAMANLAISET renkaat. Se tarkoittaa leveyttä, korkeutta, vannekokoa, kuvion muotoa, kantavuutta. Käytännössä identtiset samanmerkkiset renkaat. Vaikkei missään luekkaan että saman merkkiset, sillä katsastaja ei voi mistään tietää onko erimerkkisillä renkailla kuvion lisäksi samanlainen sisärakenne. Kuinka monta vyötä renkaassa on ja millaisia kumiseoksia on käytetty. Kumiseos vaikuttaa renkaan lumipitoon todella paljon.

        Olen kerran asiakkaalle sanonut että renkaiden tulee olla identtiset ja saman merkkiset. No asiakas oli käynyt eräällä yrittäjävetoisella asemalla kysymässä mielipidettä ja siellä oli sanottu ettei tarvitse olla saman merkkiset.

        Haluampa nähdä sen joka tuo Continetalin eco-contactin kuviolla ja rakenteella varustetut renkaat jotka ovat vaikka dunlopit. Ei taida tulla vastaan.
        Sitä oli sitten kiva vääntää asiakkaan kanssa.

        Talvirenkaissa tulee muuten aina olla vähintään 3 mm pintaa talvi aikaan. Kesä aikaan urasyvyys on 1.6 mm. Kesärenkaissa urasyvyys on ympäri vuoden 1.6 mm.

        Muuten semmonen juttu tähän väliin että jos teille myydään maastoauton renkaita jossa on A/T (all terrain) merkintä niin varmistakaa että renkaassa on myös M S merkintä. Muuten rangas ei ole talvirengas.

        Lisäksi Katsokaa kuviota että onko se rakenteeltaan lamelloitu vai kesärengasmaisen "kova" nappulanen. Koska kovanappulaisella on aivan helvetin hirveetä ajaa talvella, verrattuna kunnoll lamelloituun.


      • en arvaile
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Olet väärässä. Samalla akselilla tulee aina olla SAMANLAISET renkaat. Se tarkoittaa leveyttä, korkeutta, vannekokoa, kuvion muotoa, kantavuutta. Käytännössä identtiset samanmerkkiset renkaat. Vaikkei missään luekkaan että saman merkkiset, sillä katsastaja ei voi mistään tietää onko erimerkkisillä renkailla kuvion lisäksi samanlainen sisärakenne. Kuinka monta vyötä renkaassa on ja millaisia kumiseoksia on käytetty. Kumiseos vaikuttaa renkaan lumipitoon todella paljon.

        Olen kerran asiakkaalle sanonut että renkaiden tulee olla identtiset ja saman merkkiset. No asiakas oli käynyt eräällä yrittäjävetoisella asemalla kysymässä mielipidettä ja siellä oli sanottu ettei tarvitse olla saman merkkiset.

        Haluampa nähdä sen joka tuo Continetalin eco-contactin kuviolla ja rakenteella varustetut renkaat jotka ovat vaikka dunlopit. Ei taida tulla vastaan.
        Sitä oli sitten kiva vääntää asiakkaan kanssa.

        Talvirenkaissa tulee muuten aina olla vähintään 3 mm pintaa talvi aikaan. Kesä aikaan urasyvyys on 1.6 mm. Kesärenkaissa urasyvyys on ympäri vuoden 1.6 mm.

        Muuten semmonen juttu tähän väliin että jos teille myydään maastoauton renkaita jossa on A/T (all terrain) merkintä niin varmistakaa että renkaassa on myös M S merkintä. Muuten rangas ei ole talvirengas.

        Lisäksi Katsokaa kuviota että onko se rakenteeltaan lamelloitu vai kesärengasmaisen "kova" nappulanen. Koska kovanappulaisella on aivan helvetin hirveetä ajaa talvella, verrattuna kunnoll lamelloituun.

        Hyviä neuvoja annoit. Varsinkin tuo kumin kovuus on asia jota normihenkilöautoilija ei yleensä ymmärrä. Lamelllit samoin.
        Samanlaisuudesta olen kuitenkin edelleen erimieltä. Samanlaisia ovat talvirenkaat keskenään ja kesärenkaat keskenään. Paitsi kesällä jolloin saa olla talvi. ja kesärengasta samassa autossa. Jos tuosta enempää vaadit niin se on asiakkan kyykyttämistä.
        Kantavuus onkin mielenkiintoinen juttu. Alle ei saa mennä, totta. Itsekin hämmästyin kun ihan vanhan valtiomonopolin aikaan suikkapää neuvoi että silloiseen veronkiertofarmariin voi laittaa eteen vahvistamattomat ha-renkaat kun ne riittävät akselipainolle. Taka-akselipaino taas vaati C-vahvistetun mutta riittää vain toiselle puolelle jos näin saadaan max-akselipainon ylittävä kantavuus. Rekisteriotteeseen oli kuitenkin mielikuvituksettomasti lätkäisty rengasvaatimukseksi C.


      • Ruutanalampi
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Olet väärässä. Samalla akselilla tulee aina olla SAMANLAISET renkaat. Se tarkoittaa leveyttä, korkeutta, vannekokoa, kuvion muotoa, kantavuutta. Käytännössä identtiset samanmerkkiset renkaat. Vaikkei missään luekkaan että saman merkkiset, sillä katsastaja ei voi mistään tietää onko erimerkkisillä renkailla kuvion lisäksi samanlainen sisärakenne. Kuinka monta vyötä renkaassa on ja millaisia kumiseoksia on käytetty. Kumiseos vaikuttaa renkaan lumipitoon todella paljon.

        Olen kerran asiakkaalle sanonut että renkaiden tulee olla identtiset ja saman merkkiset. No asiakas oli käynyt eräällä yrittäjävetoisella asemalla kysymässä mielipidettä ja siellä oli sanottu ettei tarvitse olla saman merkkiset.

        Haluampa nähdä sen joka tuo Continetalin eco-contactin kuviolla ja rakenteella varustetut renkaat jotka ovat vaikka dunlopit. Ei taida tulla vastaan.
        Sitä oli sitten kiva vääntää asiakkaan kanssa.

        Talvirenkaissa tulee muuten aina olla vähintään 3 mm pintaa talvi aikaan. Kesä aikaan urasyvyys on 1.6 mm. Kesärenkaissa urasyvyys on ympäri vuoden 1.6 mm.

        Muuten semmonen juttu tähän väliin että jos teille myydään maastoauton renkaita jossa on A/T (all terrain) merkintä niin varmistakaa että renkaassa on myös M S merkintä. Muuten rangas ei ole talvirengas.

        Lisäksi Katsokaa kuviota että onko se rakenteeltaan lamelloitu vai kesärengasmaisen "kova" nappulanen. Koska kovanappulaisella on aivan helvetin hirveetä ajaa talvella, verrattuna kunnoll lamelloituun.

        Mistäs löytyy lakipykälä, jossa sanotaan ettei talvirenkaissa tarvitse olla kesällä 3,0 pintaa jäjella, lukisin sen itsekkin. Olen lukenut "asiantuntijan" kirjoittavan, että talvirenkaan kumiseoas on liian pehmeää kesäkäyttöön, mutta jos ne ovat olleet jo neljä vuotta talvikäytössä, voisiko ne olla saman aikaisesti myös liian kovat, tai peräti sopivat kesäkäyttöön. Jos autolla ajetaan noin 8000km vuodessa, niin miten usein uudet renkaat


    • täh?!??

      Ymmärsinkö nyt oikein että katsastukseen voi mennä talvellakin KESÄrenkailla kunhan on pintaa?

    • Kirjaviisas

      Tässä lainaus lakikirjasta kohdasta Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää: auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa.

    • JUSTIHIN NIIN

      OLENKO YMMÄRTÄNYT OIKEIN? TALVIRENKAAT OVAT TURVALLISET 01.12 -31.02 JOS KULUTUSPINTAA ON VÄHINTÄÄN 3 MM VAIKKA TIE OLISI SULA ULKONA PLUS ASTEITA, JA VASTAAVASTI VAARALLISET KESÄAIKAAN 01.03- 31.11 VÄLISENÄ AIKANA VAIKKA TIE OLISI KUIVA, JÄINEN, SATEELLA JNE.
      VASTAAVASTI KESÄRENKAAT TURVALLISET 01.03.-31.11 VÄLISENÄ AIKANA VAIKKA TIE OLISI JÄÄSSÄ, KUNHAN ON KULUTUSPINTAA VÄHINTÄIN 1,6 MM
      SIIS KESÄRENKAAT ALLE 01.03 ALKAEN

      • Yhteisö

        Et. Lopeta huutaminen.


      • Mieti ja ihmettele

        Ei ole 01.12. - 31.02 aikaväliä olemassa, jote älä huutele turhia.


      • Mieti ja ihmettele kirjoitti:

        Ei ole 01.12. - 31.02 aikaväliä olemassa, jote älä huutele turhia.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§:"Henkilö- ja pakettiautossa sekä O2-luokan perävaunussa on joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutustuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."

        Ei kovin loppuunasti mietitty pykälä. Kaikkina muina aikoina kulutuspinnaksi riittää 1,6 mm, olipa kysymyksessä kesä- tai talvirengas. Esimerkiksi marras- tai huhtikuussa alla oleva hiihtoliiton hyväksymä talvirengas on laillinen.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17§:"Käytettäessä nastarenkaita, on ne asennettava , paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta, kaikkiin pyöriin. Nastamäärät saavat poiketa enint. 25% sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."

        Tämä pykälä on selkeä. Nastoja ei ole pakko käyttää. Nastattomat talvirenkaat ovat OK. Ratkaisevaa on vain nastaero.


      • sdgsfgsgdsgsdg
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§:"Henkilö- ja pakettiautossa sekä O2-luokan perävaunussa on joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutustuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."

        Ei kovin loppuunasti mietitty pykälä. Kaikkina muina aikoina kulutuspinnaksi riittää 1,6 mm, olipa kysymyksessä kesä- tai talvirengas. Esimerkiksi marras- tai huhtikuussa alla oleva hiihtoliiton hyväksymä talvirengas on laillinen.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17§:"Käytettäessä nastarenkaita, on ne asennettava , paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta, kaikkiin pyöriin. Nastamäärät saavat poiketa enint. 25% sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."

        Tämä pykälä on selkeä. Nastoja ei ole pakko käyttää. Nastattomat talvirenkaat ovat OK. Ratkaisevaa on vain nastaero.

        melkoinen porsaanreikähän tuohon lakiin on kyllä jäänyt.
        >>Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.>>
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

        eli jos nastarenkaista nyppii kaikki nastat pois, poikkeamaa ei silloin ole lainkaan ja renkaat ovat täysin lailliset. ei tokikaan missään nimessä turvalliset ja aivan hölmöläisen hommaa lähteä tuollaisilla liikenteeseen.


      • Vanha pieru
        sdgsfgsgdsgsdg kirjoitti:

        melkoinen porsaanreikähän tuohon lakiin on kyllä jäänyt.
        >>Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.>>
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

        eli jos nastarenkaista nyppii kaikki nastat pois, poikkeamaa ei silloin ole lainkaan ja renkaat ovat täysin lailliset. ei tokikaan missään nimessä turvalliset ja aivan hölmöläisen hommaa lähteä tuollaisilla liikenteeseen.

        Totta puhut. Turvallisuus ja laillisuus eivät kuitenkaan ole sama asia. Laki määrittelee ainoastaan minimin, joka sekin tuntuu olevan joillekin liikaa. Itsekin nuorena opiskelijana nypin vanhasta Taunuksestani surkeista talvirenkaista kaikki nastat pois ja käytin niitä vielä seuraavan kesänkin kesärenkaina. Laillista sekin.

        Nyt vanhana gubbena sitä ajattelee jo erilailla. En voisi enää kuvitellakaan ajavani huonoilla renkailla tai autolla, jossa ei ole turvatyynyjä ja ABS -jarruja. Oma ja muiden turvallisuus tulee eittämättä mieleen, kun vanhenee.

        Hyvä, kun katsastuksessa näihin asioihin puututaan.


      • Tekstin maksimimäärä
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§:"Henkilö- ja pakettiautossa sekä O2-luokan perävaunussa on joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutustuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."

        Ei kovin loppuunasti mietitty pykälä. Kaikkina muina aikoina kulutuspinnaksi riittää 1,6 mm, olipa kysymyksessä kesä- tai talvirengas. Esimerkiksi marras- tai huhtikuussa alla oleva hiihtoliiton hyväksymä talvirengas on laillinen.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17§:"Käytettäessä nastarenkaita, on ne asennettava , paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta, kaikkiin pyöriin. Nastamäärät saavat poiketa enint. 25% sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."

        Tämä pykälä on selkeä. Nastoja ei ole pakko käyttää. Nastattomat talvirenkaat ovat OK. Ratkaisevaa on vain nastaero.

        Pykälä on sikäli hyvin mietitty, että katsastusmiehille ei tule mieleenkään joustaa tuosta tippaakaan. On siis ihan turha mennä katsastukseen helmikuun viimeisellä viikolla talvirenkailla, joissa on kulutuspintaa alle kolme milliä ja sanoa, että ensi viikolla saa laittaa jo kesä renkaat alle. Hylky napsahtaa välittömästi.


    • 3rrk13

      Eikös tuo 25% sääntö liity samaan asiaan kuin esim jarruissa 30% heitto. Eli auto lähtee jarruttaessa kaartamaan liikaa toiseen suuntaan (pöpelikköön), sama siis jos nastoissa on liikaa heittoa (toisen puolen rengas pitää paremmin). Eli sikäli "järkevä" laki.

    • iineonhuore

      jos autossa on ajonvakautus, niin auto osaa kyllä kompensoida nastaerot.
      Tuo laki on kyllä kieltämättä hyvä niille jotka ajelevat vanhalla takavedolla

    • veio1

      Tuosta väänsin kättä poliisin kanssa. Ajoin autoliikkeen lainaksi antamalla autolla. Alla oli talvella renkaat joista nastat oli poistettu. Poliisi ratsasi renkaat. Sanoivat ettei renkaat ole siinä käytössä mihin ne on tarkoitettu. Pyysin näyttämään mitä lain kohtaa olin rikkonut. Eivät näyttäneet mutta kutsuivat liikkuvat paikalle. Hekään eivät pystyneet näyttämään sitä lainkohtaa.

      Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä miten monitulkintainen ja selkeyttämisen tarpeessa on koko laki.

      • liikenneturha

        Laki on selkeä. Esimerkkisi kertoo vain kuinka heikko poliisien laintuntemus on. Katsastusinssien pitää lopettaa nastarengasautojen hylkääminen katkenneiden nastojen takia jos se johtaa nastojen poistamiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe