Talvirenkaista nastat karisseet sen verran paljon että varmasti katsastusmies hylkää. Miten on? Jos raksin kaikki nastat pois niin renkaathan menee silloin kitkoina läpi. Vai meneekö? Eli saako talvella ajaa renkailla joista on nastat poistettu ja kulutuspinta riittää?
Nastojen poisto katsastukseen
40
26318
Vastaukset
kunhan ovat talvirenkaat. Ei tarvi olla mitkään kitkarenkaat.
Nastojen lukumäärä saa poiketa eri renkaissa noin 25 % toisistaan joten älä turhaan nypi kaikkia pois. Raapii ne vähätkin nastat paremmin jäätä kuin täysin nastattomat renkaat.- asioitsija
mene hoitoon !
- Kallevillejalmari
Nastarenkaat eivät muutu kitkarenkaiksi nastojen poistolla.
- lailliseksi
Muuttuvatko nastarenkaat laillisiksi nastoja poistamalla ? Meneekö läpi ?
- Kallevillejalmari
lailliseksi kirjoitti:
Muuttuvatko nastarenkaat laillisiksi nastoja poistamalla ? Meneekö läpi ?
Nastoja ei tarvitse talvirenkaissa olla, joten muuttuu lailliseksi, jos ovat muuten kunnossa. Liikenneturvallisiksi ne eivät muutu. On hyvä muistaa, että kitkarenkaatkin ovat käyttökelvottomat viimeistään kahden talven jälkeen kumin vanhenemisesta johtuen.
- ykx katsastusmies
Asetus määrää, että katsastukseen saa tulla kesällä ja talvella kesärenkailla tai nastarenkailla mutta ei sakkorenkailla.
Tästä tulee johtopäätös, että nastattomien talvirenkaiden minimi urasyvyys on 1,6mm, koska silloin ne ovat lailliset kesärenkaat. Jos renkaissa on nastat, niin silloin ne ovat selvästi talvirenkaat, jolloin minimi urasyvyys on 3mm.
Maksimi nastaero saa olla asetuksen mukaan 25%. Sekarengastus on kielletty.
Renkaat pitää olla muutoinkin ehjät, ei saa olla pullistumia, isoja halkeamia, kankaat tai teräkset eivät saa olla näkyvissä yms.
Jos ollaan jo niin huonoilla renkailla liikenteessä, että näitä ohjeita täytyy oikeasti alkaa tulkitsemaan, niin silloin pitää mennä bussilla.- gjgfj
Jos renkaassa on M S merkintä on se silloin talvirengas. Olet varmaan A:lla hommissa? Siellä eletään näköjään tässäkin asiassa kuin pellossa.
- OOOOL
Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm. Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M S tai MS tai M & S.
Nastarenkaita ja kitkarenkaita
Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita.
EI URASYVYYDET MIKSIKÄÄN MUUTU KESÄAIKANA JOS M S RENGAS NIIN 3 MM VÄHINTÄÄN - sastus
gjgfj kirjoitti:
Jos renkaassa on M S merkintä on se silloin talvirengas. Olet varmaan A:lla hommissa? Siellä eletään näköjään tässäkin asiassa kuin pellossa.
Just joo
- Kallevillejalmari
OOOOL kirjoitti:
Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm. Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M S tai MS tai M & S.
Nastarenkaita ja kitkarenkaita
Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita.
EI URASYVYYDET MIKSIKÄÄN MUUTU KESÄAIKANA JOS M S RENGAS NIIN 3 MM VÄHINTÄÄNAsetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §
"1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria «renkaan» kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm..."
Siis ainoastaan kalenteri määrää renkaiden vähimmäisurasyvyyden. Siis, M S renkaiden minimiurasyvyys maalis-marraskuussa on 1,6mm. Tällaiset renkaat ovat kyllä käyttökelvottomat, mutta siis lailliset. - Rätsi
Taidat olla YhdenKoon ketjun hommissa. Sieltä voisi tuollaisia tulkintoja ropista.
- ooooooooop
Kallevillejalmari kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §
"1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria «renkaan» kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm..."
Siis ainoastaan kalenteri määrää renkaiden vähimmäisurasyvyyden. Siis, M S renkaiden minimiurasyvyys maalis-marraskuussa on 1,6mm. Tällaiset renkaat ovat kyllä käyttökelvottomat, mutta siis lailliset.ei mikään kalenteri määrää urasyvyyksiä !!!!!!
M S rengas on talvirengas oli kesä tai talvi
ja ura syvyys 3mm - Katsuri
Kallevillejalmari kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16 §
"1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria «renkaan» kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm..."
Siis ainoastaan kalenteri määrää renkaiden vähimmäisurasyvyyden. Siis, M S renkaiden minimiurasyvyys maalis-marraskuussa on 1,6mm. Tällaiset renkaat ovat kyllä käyttökelvottomat, mutta siis lailliset.Aivan olet oikeassa!!!!!!!!! joulu, tammi ,helmi 3mm muulloin 1.6mm
- Yx katsuri
ooooooooop kirjoitti:
ei mikään kalenteri määrää urasyvyyksiä !!!!!!
M S rengas on talvirengas oli kesä tai talvi
ja ura syvyys 3mm...näitä keltanokkia. Periaatteessa olet oikeassa, jos asetusta oikein tarkkaan lukee, mutta käytäntö on toinen. Ja se käytäntöhän on, että urasyvyys pitää olla joulu-, tammi-, helmikuussa vähintään 3 mm, muina aikoina vähintään 1,6 mm.
- Kallevillejalmari
Yx katsuri kirjoitti:
...näitä keltanokkia. Periaatteessa olet oikeassa, jos asetusta oikein tarkkaan lukee, mutta käytäntö on toinen. Ja se käytäntöhän on, että urasyvyys pitää olla joulu-, tammi-, helmikuussa vähintään 3 mm, muina aikoina vähintään 1,6 mm.
Tarkkaan luettuna asetus määrittää, että milloin tulee käyttää sellaisia talvirenkaita, joiden urasyvyys on väh. 3mm. Tarkkaan luettuna se ei määritä talvirenkaaksi hyväksytyn renkaan urasyvyyttä muuna aikana erilaiseksi kuin vain kesärenkaaksi hyväksytyn renkaan minimin.
- Ruuttanalampi
OOOOL kirjoitti:
Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm. Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M S tai MS tai M & S.
Nastarenkaita ja kitkarenkaita
Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita.
EI URASYVYYDET MIKSIKÄÄN MUUTU KESÄAIKANA JOS M S RENGAS NIIN 3 MM VÄHINTÄÄNAsetuksessa sanotaan yksiselitteisesti, että talvirenkaiden minimi urasyvyys on 3,0mm , siis jos merkinnällä MS ja kesärenkailla 1.6, erotuksella että voit ajaa talvirenkailla joissa ei ole nastoja kesälläkin kunhan 3,0 ylittyy, kesärenkailla ei sensijaan ole saanut ajaa talvella, joskin sekin muuttuu vuodenvaihteessa, jolloin keli määrää millä renkailla voit ajaa
- nastarenkaista
poistetaan viimeisetkin nastat, ne muuttuu periaatteessa kesärenkaiksi. Katsastusmies ei siitä tykkää. Kitkarenkaiksi ne ei muutu.
Maaliskuun alusta alkaen voit kyllä mennä katsastukseen ilman nastoja, talvirengaspakko on ohi sitten.- kesätalvi
Nastaton talvirengas, oletko kuullut ?
Voi katsastaa koska vain, kesät talvet. - kesärenkaiksi
eihän se talvirengas siitä mihenkään muutu jos nastat pois ottaa, yhä on talvirengas. nastapakkoa kun ei ole niin kelpaavat kats jos 3 mm pintaa on ja kesärengasaikana 1,6 mm riittää samassa renkaassa.
järkeä niillä ajamisessa ei ole.
ja katsastukseen voi mennä vaikka kesärenkailla keskellä talvea kunhan siirtoajo ei ole liian pitkä. ja jos joku niin tekee niin lakikirja käteen ja lukee mikä on pitkämatka.
- minä nyt
Jos otat kaikki nastat pois renkaista niin läpi mänee.. Itsellä aikoinaan valittivat nastaerosta ja mukana muutama muukin vika niin ei männyt leimasta läpi..Sitten vain otin pienen ruuvimeisselin kauniiseen käteen ja nypin kaikki nastat pois niin läpi meni.
Aluksi oli tarkoitus nastoittaa renkaat mutta pinta ei riittänyt ja uusia en viitsinyt ostaa kun kesä oli kovasti eteen päin tulossa. Tämä siis viime keväänä. - Tyhmä kysymys
Jos kolmella kulmalla on kitkarengas ja yhdellä kulmalla nastarengas, josta nastat on poistettu - meneekö läpi?? Onhan se nastaton, mutta tulkitsevatko asian siten, että se toimii kolmen kitkarenkaan kanssa..?
- älä arvaile
Sekarengastus on keilletty. Oli jo isäsi aikana...
- en arvaile
älä arvaile kirjoitti:
Sekarengastus on keilletty. Oli jo isäsi aikana...
Joo niiin on. Kuitenkin nyt ei ole kyse sekarengastuksesta jos joka kulmassa on talvirengas. Mullakin on kaikki 4 rengasta eri valmistajalta, 3 eri leveyttä yhtäaikaa allla. Leimalla ei ongelmia kun urasyvyys riittää.
- Hylkäys uhkaamassa
en arvaile kirjoitti:
Joo niiin on. Kuitenkin nyt ei ole kyse sekarengastuksesta jos joka kulmassa on talvirengas. Mullakin on kaikki 4 rengasta eri valmistajalta, 3 eri leveyttä yhtäaikaa allla. Leimalla ei ongelmia kun urasyvyys riittää.
Täytyy vain olla huolellinen, ettei siihen yhteen renkaaseen jää ainuttakaan nastaa. Jos yhdessä on yksi nasta ja muissa ei yhtään, 25 prosentin raja menee rikki.
- Autoilija vai?
en arvaile kirjoitti:
Joo niiin on. Kuitenkin nyt ei ole kyse sekarengastuksesta jos joka kulmassa on talvirengas. Mullakin on kaikki 4 rengasta eri valmistajalta, 3 eri leveyttä yhtäaikaa allla. Leimalla ei ongelmia kun urasyvyys riittää.
Olet väärässä. Samalla akselilla tulee aina olla SAMANLAISET renkaat. Se tarkoittaa leveyttä, korkeutta, vannekokoa, kuvion muotoa, kantavuutta. Käytännössä identtiset samanmerkkiset renkaat. Vaikkei missään luekkaan että saman merkkiset, sillä katsastaja ei voi mistään tietää onko erimerkkisillä renkailla kuvion lisäksi samanlainen sisärakenne. Kuinka monta vyötä renkaassa on ja millaisia kumiseoksia on käytetty. Kumiseos vaikuttaa renkaan lumipitoon todella paljon.
Olen kerran asiakkaalle sanonut että renkaiden tulee olla identtiset ja saman merkkiset. No asiakas oli käynyt eräällä yrittäjävetoisella asemalla kysymässä mielipidettä ja siellä oli sanottu ettei tarvitse olla saman merkkiset.
Haluampa nähdä sen joka tuo Continetalin eco-contactin kuviolla ja rakenteella varustetut renkaat jotka ovat vaikka dunlopit. Ei taida tulla vastaan.
Sitä oli sitten kiva vääntää asiakkaan kanssa.
Talvirenkaissa tulee muuten aina olla vähintään 3 mm pintaa talvi aikaan. Kesä aikaan urasyvyys on 1.6 mm. Kesärenkaissa urasyvyys on ympäri vuoden 1.6 mm.
Muuten semmonen juttu tähän väliin että jos teille myydään maastoauton renkaita jossa on A/T (all terrain) merkintä niin varmistakaa että renkaassa on myös M S merkintä. Muuten rangas ei ole talvirengas.
Lisäksi Katsokaa kuviota että onko se rakenteeltaan lamelloitu vai kesärengasmaisen "kova" nappulanen. Koska kovanappulaisella on aivan helvetin hirveetä ajaa talvella, verrattuna kunnoll lamelloituun. - en arvaile
Autoilija vai? kirjoitti:
Olet väärässä. Samalla akselilla tulee aina olla SAMANLAISET renkaat. Se tarkoittaa leveyttä, korkeutta, vannekokoa, kuvion muotoa, kantavuutta. Käytännössä identtiset samanmerkkiset renkaat. Vaikkei missään luekkaan että saman merkkiset, sillä katsastaja ei voi mistään tietää onko erimerkkisillä renkailla kuvion lisäksi samanlainen sisärakenne. Kuinka monta vyötä renkaassa on ja millaisia kumiseoksia on käytetty. Kumiseos vaikuttaa renkaan lumipitoon todella paljon.
Olen kerran asiakkaalle sanonut että renkaiden tulee olla identtiset ja saman merkkiset. No asiakas oli käynyt eräällä yrittäjävetoisella asemalla kysymässä mielipidettä ja siellä oli sanottu ettei tarvitse olla saman merkkiset.
Haluampa nähdä sen joka tuo Continetalin eco-contactin kuviolla ja rakenteella varustetut renkaat jotka ovat vaikka dunlopit. Ei taida tulla vastaan.
Sitä oli sitten kiva vääntää asiakkaan kanssa.
Talvirenkaissa tulee muuten aina olla vähintään 3 mm pintaa talvi aikaan. Kesä aikaan urasyvyys on 1.6 mm. Kesärenkaissa urasyvyys on ympäri vuoden 1.6 mm.
Muuten semmonen juttu tähän väliin että jos teille myydään maastoauton renkaita jossa on A/T (all terrain) merkintä niin varmistakaa että renkaassa on myös M S merkintä. Muuten rangas ei ole talvirengas.
Lisäksi Katsokaa kuviota että onko se rakenteeltaan lamelloitu vai kesärengasmaisen "kova" nappulanen. Koska kovanappulaisella on aivan helvetin hirveetä ajaa talvella, verrattuna kunnoll lamelloituun.Hyviä neuvoja annoit. Varsinkin tuo kumin kovuus on asia jota normihenkilöautoilija ei yleensä ymmärrä. Lamelllit samoin.
Samanlaisuudesta olen kuitenkin edelleen erimieltä. Samanlaisia ovat talvirenkaat keskenään ja kesärenkaat keskenään. Paitsi kesällä jolloin saa olla talvi. ja kesärengasta samassa autossa. Jos tuosta enempää vaadit niin se on asiakkan kyykyttämistä.
Kantavuus onkin mielenkiintoinen juttu. Alle ei saa mennä, totta. Itsekin hämmästyin kun ihan vanhan valtiomonopolin aikaan suikkapää neuvoi että silloiseen veronkiertofarmariin voi laittaa eteen vahvistamattomat ha-renkaat kun ne riittävät akselipainolle. Taka-akselipaino taas vaati C-vahvistetun mutta riittää vain toiselle puolelle jos näin saadaan max-akselipainon ylittävä kantavuus. Rekisteriotteeseen oli kuitenkin mielikuvituksettomasti lätkäisty rengasvaatimukseksi C. - Ruutanalampi
Autoilija vai? kirjoitti:
Olet väärässä. Samalla akselilla tulee aina olla SAMANLAISET renkaat. Se tarkoittaa leveyttä, korkeutta, vannekokoa, kuvion muotoa, kantavuutta. Käytännössä identtiset samanmerkkiset renkaat. Vaikkei missään luekkaan että saman merkkiset, sillä katsastaja ei voi mistään tietää onko erimerkkisillä renkailla kuvion lisäksi samanlainen sisärakenne. Kuinka monta vyötä renkaassa on ja millaisia kumiseoksia on käytetty. Kumiseos vaikuttaa renkaan lumipitoon todella paljon.
Olen kerran asiakkaalle sanonut että renkaiden tulee olla identtiset ja saman merkkiset. No asiakas oli käynyt eräällä yrittäjävetoisella asemalla kysymässä mielipidettä ja siellä oli sanottu ettei tarvitse olla saman merkkiset.
Haluampa nähdä sen joka tuo Continetalin eco-contactin kuviolla ja rakenteella varustetut renkaat jotka ovat vaikka dunlopit. Ei taida tulla vastaan.
Sitä oli sitten kiva vääntää asiakkaan kanssa.
Talvirenkaissa tulee muuten aina olla vähintään 3 mm pintaa talvi aikaan. Kesä aikaan urasyvyys on 1.6 mm. Kesärenkaissa urasyvyys on ympäri vuoden 1.6 mm.
Muuten semmonen juttu tähän väliin että jos teille myydään maastoauton renkaita jossa on A/T (all terrain) merkintä niin varmistakaa että renkaassa on myös M S merkintä. Muuten rangas ei ole talvirengas.
Lisäksi Katsokaa kuviota että onko se rakenteeltaan lamelloitu vai kesärengasmaisen "kova" nappulanen. Koska kovanappulaisella on aivan helvetin hirveetä ajaa talvella, verrattuna kunnoll lamelloituun.Mistäs löytyy lakipykälä, jossa sanotaan ettei talvirenkaissa tarvitse olla kesällä 3,0 pintaa jäjella, lukisin sen itsekkin. Olen lukenut "asiantuntijan" kirjoittavan, että talvirenkaan kumiseoas on liian pehmeää kesäkäyttöön, mutta jos ne ovat olleet jo neljä vuotta talvikäytössä, voisiko ne olla saman aikaisesti myös liian kovat, tai peräti sopivat kesäkäyttöön. Jos autolla ajetaan noin 8000km vuodessa, niin miten usein uudet renkaat
- täh?!??
Ymmärsinkö nyt oikein että katsastukseen voi mennä talvellakin KESÄrenkailla kunhan on pintaa?
- Kirjaviisas
Tässä lainaus lakikirjasta kohdasta Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää: auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa.
- JUSTIHIN NIIN
OLENKO YMMÄRTÄNYT OIKEIN? TALVIRENKAAT OVAT TURVALLISET 01.12 -31.02 JOS KULUTUSPINTAA ON VÄHINTÄÄN 3 MM VAIKKA TIE OLISI SULA ULKONA PLUS ASTEITA, JA VASTAAVASTI VAARALLISET KESÄAIKAAN 01.03- 31.11 VÄLISENÄ AIKANA VAIKKA TIE OLISI KUIVA, JÄINEN, SATEELLA JNE.
VASTAAVASTI KESÄRENKAAT TURVALLISET 01.03.-31.11 VÄLISENÄ AIKANA VAIKKA TIE OLISI JÄÄSSÄ, KUNHAN ON KULUTUSPINTAA VÄHINTÄIN 1,6 MM
SIIS KESÄRENKAAT ALLE 01.03 ALKAEN- Yhteisö
Et. Lopeta huutaminen.
- Mieti ja ihmettele
Ei ole 01.12. - 31.02 aikaväliä olemassa, jote älä huutele turhia.
Mieti ja ihmettele kirjoitti:
Ei ole 01.12. - 31.02 aikaväliä olemassa, jote älä huutele turhia.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§:"Henkilö- ja pakettiautossa sekä O2-luokan perävaunussa on joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutustuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
Ei kovin loppuunasti mietitty pykälä. Kaikkina muina aikoina kulutuspinnaksi riittää 1,6 mm, olipa kysymyksessä kesä- tai talvirengas. Esimerkiksi marras- tai huhtikuussa alla oleva hiihtoliiton hyväksymä talvirengas on laillinen.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17§:"Käytettäessä nastarenkaita, on ne asennettava , paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta, kaikkiin pyöriin. Nastamäärät saavat poiketa enint. 25% sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."
Tämä pykälä on selkeä. Nastoja ei ole pakko käyttää. Nastattomat talvirenkaat ovat OK. Ratkaisevaa on vain nastaero.- sdgsfgsgdsgsdg
feldgendarmerie kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§:"Henkilö- ja pakettiautossa sekä O2-luokan perävaunussa on joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutustuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
Ei kovin loppuunasti mietitty pykälä. Kaikkina muina aikoina kulutuspinnaksi riittää 1,6 mm, olipa kysymyksessä kesä- tai talvirengas. Esimerkiksi marras- tai huhtikuussa alla oleva hiihtoliiton hyväksymä talvirengas on laillinen.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17§:"Käytettäessä nastarenkaita, on ne asennettava , paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta, kaikkiin pyöriin. Nastamäärät saavat poiketa enint. 25% sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."
Tämä pykälä on selkeä. Nastoja ei ole pakko käyttää. Nastattomat talvirenkaat ovat OK. Ratkaisevaa on vain nastaero.melkoinen porsaanreikähän tuohon lakiin on kyllä jäänyt.
>>Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.>>
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
eli jos nastarenkaista nyppii kaikki nastat pois, poikkeamaa ei silloin ole lainkaan ja renkaat ovat täysin lailliset. ei tokikaan missään nimessä turvalliset ja aivan hölmöläisen hommaa lähteä tuollaisilla liikenteeseen. - Vanha pieru
sdgsfgsgdsgsdg kirjoitti:
melkoinen porsaanreikähän tuohon lakiin on kyllä jäänyt.
>>Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.>>
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
eli jos nastarenkaista nyppii kaikki nastat pois, poikkeamaa ei silloin ole lainkaan ja renkaat ovat täysin lailliset. ei tokikaan missään nimessä turvalliset ja aivan hölmöläisen hommaa lähteä tuollaisilla liikenteeseen.Totta puhut. Turvallisuus ja laillisuus eivät kuitenkaan ole sama asia. Laki määrittelee ainoastaan minimin, joka sekin tuntuu olevan joillekin liikaa. Itsekin nuorena opiskelijana nypin vanhasta Taunuksestani surkeista talvirenkaista kaikki nastat pois ja käytin niitä vielä seuraavan kesänkin kesärenkaina. Laillista sekin.
Nyt vanhana gubbena sitä ajattelee jo erilailla. En voisi enää kuvitellakaan ajavani huonoilla renkailla tai autolla, jossa ei ole turvatyynyjä ja ABS -jarruja. Oma ja muiden turvallisuus tulee eittämättä mieleen, kun vanhenee.
Hyvä, kun katsastuksessa näihin asioihin puututaan. - Tekstin maksimimäärä
feldgendarmerie kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§:"Henkilö- ja pakettiautossa sekä O2-luokan perävaunussa on joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutustuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
Ei kovin loppuunasti mietitty pykälä. Kaikkina muina aikoina kulutuspinnaksi riittää 1,6 mm, olipa kysymyksessä kesä- tai talvirengas. Esimerkiksi marras- tai huhtikuussa alla oleva hiihtoliiton hyväksymä talvirengas on laillinen.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17§:"Käytettäessä nastarenkaita, on ne asennettava , paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta, kaikkiin pyöriin. Nastamäärät saavat poiketa enint. 25% sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."
Tämä pykälä on selkeä. Nastoja ei ole pakko käyttää. Nastattomat talvirenkaat ovat OK. Ratkaisevaa on vain nastaero.Pykälä on sikäli hyvin mietitty, että katsastusmiehille ei tule mieleenkään joustaa tuosta tippaakaan. On siis ihan turha mennä katsastukseen helmikuun viimeisellä viikolla talvirenkailla, joissa on kulutuspintaa alle kolme milliä ja sanoa, että ensi viikolla saa laittaa jo kesä renkaat alle. Hylky napsahtaa välittömästi.
- 3rrk13
Eikös tuo 25% sääntö liity samaan asiaan kuin esim jarruissa 30% heitto. Eli auto lähtee jarruttaessa kaartamaan liikaa toiseen suuntaan (pöpelikköön), sama siis jos nastoissa on liikaa heittoa (toisen puolen rengas pitää paremmin). Eli sikäli "järkevä" laki.
- iineonhuore
jos autossa on ajonvakautus, niin auto osaa kyllä kompensoida nastaerot.
Tuo laki on kyllä kieltämättä hyvä niille jotka ajelevat vanhalla takavedolla - veio1
Tuosta väänsin kättä poliisin kanssa. Ajoin autoliikkeen lainaksi antamalla autolla. Alla oli talvella renkaat joista nastat oli poistettu. Poliisi ratsasi renkaat. Sanoivat ettei renkaat ole siinä käytössä mihin ne on tarkoitettu. Pyysin näyttämään mitä lain kohtaa olin rikkonut. Eivät näyttäneet mutta kutsuivat liikkuvat paikalle. Hekään eivät pystyneet näyttämään sitä lainkohtaa.
Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä miten monitulkintainen ja selkeyttämisen tarpeessa on koko laki.- liikenneturha
Laki on selkeä. Esimerkkisi kertoo vain kuinka heikko poliisien laintuntemus on. Katsastusinssien pitää lopettaa nastarengasautojen hylkääminen katkenneiden nastojen takia jos se johtaa nastojen poistamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882