Vain 1 tarkoitus Jeesuksen teolla

Ainoa tarkoitus, miksi Jeesus tuli maan päälle ihmiseksi, eli täällä, toimi, kärsi, kuoli, nousi kuolleista ja nousi taivaaseen, oli se, että jokainen ihminen voisi pelastua iankaikkisen helvetin tuomiolta - ei mikään muu.

Mutta tuo sovitus on otettava uskossa vastaan ja lähdettävä seuraamaan Jeesusta, muuten jää helvettitielleen aivan turhaan ja omaa syytään.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000018271660

23

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkreettisesti?

      Miten näkymätöntä seurataan?

      • Näkymätöntä Herraa seurataan lähimmäisessä
        hänet nähden. Kun näet lähimmäisesi tilanteen
        ja tarpeet - löydät Jumalan tahdon.

        Kun Jumala antoi Poikansa pelastukseksi helvetisltä,
        niin Raamattu vakuuttaa ,että tuon kaikkensa
        antamisen ohessa hän antaa jo täällä ajassakin
        kaiken mitä tarvitaan ja jopa enemmän kuin
        ymmärrämme pyytääkään.

        Jeesuksen nimessä rukoillaan Isää - ja se on
        vaikkapa ihan tavallista keskustelua, uskoen,
        "että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät".

        Näin on


      • Näkymätöntä Jeesusta seurataan uskossa. Hän puhuu uskoville sekä Raamatussa että suoraan hengessä ja toisten kristittyjen kauttakin, jopa aasin kautta kovapäisimmässä tapauksessa, niinkuin voit lukea neljännen Mooseksen kirjan 22. luvusta.

        Ja seuraaminen tapahtuu sitten kuuliaisuudessa Hänen sanalleen ja johdatukselleen Hänen kanssaan rakkaussuhteessa eläen; ilossa ja rauhassa, vaikka oma liha, muut ihmiset, maailma ja pahan vallat kiusaisivat ja yrittäisivät eksyttää oikealta tieltä.


    • anti-kristitty

      Sinä sanoit että:
      "Jeesus tuli maan päälle ihmiseksi"

      Tuostahan saa melkein sellaisen kuvan, että Jumalan sana olisi ollut Jeesus ihan kirjaimellisesti ja persoonana ollut olemassa ennenkuin tuli lihaksi.

      • Aivan oikean kuvan sait. Kristus on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona (Jumala = Isä, Poika eli Kristus eli Jeesus ja Pyhä Henki erottamatta ja sekoittamatta).

        Eli Jumala on aina ollut kokonaisuutena.

        Joten kyllä Jeesus on aina ollut kirjaimellisen persoonana, Häntä ei ole luotu eikä Hän ole koskaan ollut olematta. Mutta maan päälle Hän syntyi ihmiseksi ollen kuitenkin yhä samalla Jumalan toinen persoona.


      • ammennat?
        uskova_1 kirjoitti:

        Aivan oikean kuvan sait. Kristus on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona (Jumala = Isä, Poika eli Kristus eli Jeesus ja Pyhä Henki erottamatta ja sekoittamatta).

        Eli Jumala on aina ollut kokonaisuutena.

        Joten kyllä Jeesus on aina ollut kirjaimellisen persoonana, Häntä ei ole luotu eikä Hän ole koskaan ollut olematta. Mutta maan päälle Hän syntyi ihmiseksi ollen kuitenkin yhä samalla Jumalan toinen persoona.

        Ei raamattu kerro mistään jumalan toisesta persoonasta, eikä kolmiyhteisestä jumalasta.


      • anti-kristitty
        uskova_1 kirjoitti:

        Aivan oikean kuvan sait. Kristus on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona (Jumala = Isä, Poika eli Kristus eli Jeesus ja Pyhä Henki erottamatta ja sekoittamatta).

        Eli Jumala on aina ollut kokonaisuutena.

        Joten kyllä Jeesus on aina ollut kirjaimellisen persoonana, Häntä ei ole luotu eikä Hän ole koskaan ollut olematta. Mutta maan päälle Hän syntyi ihmiseksi ollen kuitenkin yhä samalla Jumalan toinen persoona.

        Nii-in... samaa mieltä en voi olla. Tutkittuani asiaa parin vuoden verran päädyin aika vasta siihen lopputulokseen, että minun on hyljättävä kolminaisuusoppi, koska:

        Huom! Jos sanon pahasti, niin se ei ole tarkoitettu sinua kohtaan. Minä en usko, että toisten vilpittömien ihmisten solvaaminen on Jumalan tahto.

        1) Se ei perustu Raamatun tekstiin, vaan sen tulkintaan ja kaiken lisäksi se filosofia, jota juuri tuossa tulkinnassa käytetään pohjana, ei ole raamatullista vaan se on lainattu pakanoilta (mikä ei sinänsä ole mikään suuri ihme ottaen huomioon, että monet tunnetuimmista kirkkoisistä olivat alunperin pakanoita ja filosofeja)

        2) Koska se on täysin ristiriidassa VTn kanssa (joka on yksiselitteisesti täysin monoteistinen ilman häivääkään mistään moninaisuudesta Jumalassa).

        3) Koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä Jeesus sanoo (jos luen sen, mitä Jeesus sanoo, ajatellen, että Jeesus on kirjoituksiin uskova juutalainen, niin mikään, mitä Jeesus sanoo, ei edes vihjaa Hänen uskovan, että Hän itse olisi Jumala).

        4) Jos Raamattu tarjoaisi riittävästi tukea sille, niin silloin kolminaisuusopin tukijoiden ei tarvitsisi kääntäessä ja kopioitaessa alentua muuttamaan Raamatun tekstejä saadakseen lisää tukea opilleen, niinkuin he ovat tehneet.

        5) Kolminaisuusoppi on järjetön. Ongelmana ei ole se, että se jotenkin olisi järjen yläpuolella uskon mysteerinä. Se on sen alapuolella olemalla ristiriitainen.

        Kolminaisuusoppi kehitettiin ja hyväksyttiin, ei siksi että se omilla ansioillaan olisi sen ansainnut, vaan siksi, että sillä ratkaistiin ongelma... päästiin tuomitsemaan ne, joita pidettiin harhaoppisina. Sen jälkeen siitä tulikin perinne, jota ei saa kyseenalaistaa, jos haluaa olla kristitty!? Nykyään se on vielä voimissaan eniten sen takia, että se on jo erottamaton osa kristillistä kirkollista perinnettä.

        Sori... vaikutan varmaan aika tuomitsevalta tässä. Minua vain ottaa päähän kaikki ne ongelmat, joita tuo kolminaisuusoppi aiheuttaa tavallisille kristityille. Omat kokemukset asiasta mukaanluettuna...

        Reiluuden vuoksi minä kerron oman kantani asiaan, että sinäkin pääset sanomaan, mitä ikinä sitten haluatkin sanoa, jos haluat sanoa, minun kantaani vastaan. Tässä on siis minun uskoni yksinkertaistettuna, typistettynä ja sekavasti ilmaistuna, koska en tässä ajassa parempaan pysty.

        Jo alusta lähtien "sana" (ajatus, viisaus, tahto, suunnitelma, jne. "logos" ja "davar" sanojen alkukielisen merkityksen mukaan) oli Jumalan tykönä. Jumalalla oli siis suunnitelma kaikkea varten ja kaiken varalle jo alusta lähtien (jo ennen luomista). Jumala toteutti tahtonsa ensin luomisessa ja kun ihminen lankesi, niin Jumala ilmoitti hänelle lupauksen kautta, että Hän on jo etukäteen valmistanut ihmisille pelastuksen Messiaan kautta. Jeesus oli siis olemassa jo alusta lähtien osana Jumalan suunnitelmaa (ennaltatiedettynä/suunniteltuna) samalla tavalla kuin esimerkiksi viimeinen tuomio. Ja sitten aikanaan, niinkuin Hän oli profeetoiden kautta ilmoittanut, Messias syntyi synnittömänä ihmisenä, eli, kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli, haudattiin, nousi kuolleista, otettiin ylös taivaiseen, jne. Eli siis minun näkökulmasta Jeesusta ei varsinaisesti ollut olemassa ennen kuin Jumala hänet loi Marian kohtuun, mutta Jeesus oli samalla olemassa yhtä varmasti kuin Jumala itse Jumalan lupauksena. Minulle siis Jeesus on Jumalan ainoa poika ja Messias. Kolminaisuusoppi syö kaiken uskottavuuden siltä, että Jeesus olisi ollut täysin ihminen ja siksi myös siltä, että Jeesus voisi oikeasti olla meille esikuvana kaikessa.

        Henkilökohtaisesti minuun eniten on vaikuttanut se ajatus, että Jeesus oli täysin ihminen eikä mitään muuta, ja silti Hän eli täysin synnittömän elämän vaikka ne kiusaukset, joita paholainen kasasi Hänen eteen olivat täydellisen kohtuuttomia sekä laadulta että määrältään. Jos Jeesus on edes osaksi Jumala, niin tämä ajatus katoaa savuna ilmaan eikä sitä voi estää mikään kirkkoteologia, olkoon se kuinka monimutkaista tahansa ja ehkä juuri siksi.


      • anti-kristitty kirjoitti:

        Nii-in... samaa mieltä en voi olla. Tutkittuani asiaa parin vuoden verran päädyin aika vasta siihen lopputulokseen, että minun on hyljättävä kolminaisuusoppi, koska:

        Huom! Jos sanon pahasti, niin se ei ole tarkoitettu sinua kohtaan. Minä en usko, että toisten vilpittömien ihmisten solvaaminen on Jumalan tahto.

        1) Se ei perustu Raamatun tekstiin, vaan sen tulkintaan ja kaiken lisäksi se filosofia, jota juuri tuossa tulkinnassa käytetään pohjana, ei ole raamatullista vaan se on lainattu pakanoilta (mikä ei sinänsä ole mikään suuri ihme ottaen huomioon, että monet tunnetuimmista kirkkoisistä olivat alunperin pakanoita ja filosofeja)

        2) Koska se on täysin ristiriidassa VTn kanssa (joka on yksiselitteisesti täysin monoteistinen ilman häivääkään mistään moninaisuudesta Jumalassa).

        3) Koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä Jeesus sanoo (jos luen sen, mitä Jeesus sanoo, ajatellen, että Jeesus on kirjoituksiin uskova juutalainen, niin mikään, mitä Jeesus sanoo, ei edes vihjaa Hänen uskovan, että Hän itse olisi Jumala).

        4) Jos Raamattu tarjoaisi riittävästi tukea sille, niin silloin kolminaisuusopin tukijoiden ei tarvitsisi kääntäessä ja kopioitaessa alentua muuttamaan Raamatun tekstejä saadakseen lisää tukea opilleen, niinkuin he ovat tehneet.

        5) Kolminaisuusoppi on järjetön. Ongelmana ei ole se, että se jotenkin olisi järjen yläpuolella uskon mysteerinä. Se on sen alapuolella olemalla ristiriitainen.

        Kolminaisuusoppi kehitettiin ja hyväksyttiin, ei siksi että se omilla ansioillaan olisi sen ansainnut, vaan siksi, että sillä ratkaistiin ongelma... päästiin tuomitsemaan ne, joita pidettiin harhaoppisina. Sen jälkeen siitä tulikin perinne, jota ei saa kyseenalaistaa, jos haluaa olla kristitty!? Nykyään se on vielä voimissaan eniten sen takia, että se on jo erottamaton osa kristillistä kirkollista perinnettä.

        Sori... vaikutan varmaan aika tuomitsevalta tässä. Minua vain ottaa päähän kaikki ne ongelmat, joita tuo kolminaisuusoppi aiheuttaa tavallisille kristityille. Omat kokemukset asiasta mukaanluettuna...

        Reiluuden vuoksi minä kerron oman kantani asiaan, että sinäkin pääset sanomaan, mitä ikinä sitten haluatkin sanoa, jos haluat sanoa, minun kantaani vastaan. Tässä on siis minun uskoni yksinkertaistettuna, typistettynä ja sekavasti ilmaistuna, koska en tässä ajassa parempaan pysty.

        Jo alusta lähtien "sana" (ajatus, viisaus, tahto, suunnitelma, jne. "logos" ja "davar" sanojen alkukielisen merkityksen mukaan) oli Jumalan tykönä. Jumalalla oli siis suunnitelma kaikkea varten ja kaiken varalle jo alusta lähtien (jo ennen luomista). Jumala toteutti tahtonsa ensin luomisessa ja kun ihminen lankesi, niin Jumala ilmoitti hänelle lupauksen kautta, että Hän on jo etukäteen valmistanut ihmisille pelastuksen Messiaan kautta. Jeesus oli siis olemassa jo alusta lähtien osana Jumalan suunnitelmaa (ennaltatiedettynä/suunniteltuna) samalla tavalla kuin esimerkiksi viimeinen tuomio. Ja sitten aikanaan, niinkuin Hän oli profeetoiden kautta ilmoittanut, Messias syntyi synnittömänä ihmisenä, eli, kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli, haudattiin, nousi kuolleista, otettiin ylös taivaiseen, jne. Eli siis minun näkökulmasta Jeesusta ei varsinaisesti ollut olemassa ennen kuin Jumala hänet loi Marian kohtuun, mutta Jeesus oli samalla olemassa yhtä varmasti kuin Jumala itse Jumalan lupauksena. Minulle siis Jeesus on Jumalan ainoa poika ja Messias. Kolminaisuusoppi syö kaiken uskottavuuden siltä, että Jeesus olisi ollut täysin ihminen ja siksi myös siltä, että Jeesus voisi oikeasti olla meille esikuvana kaikessa.

        Henkilökohtaisesti minuun eniten on vaikuttanut se ajatus, että Jeesus oli täysin ihminen eikä mitään muuta, ja silti Hän eli täysin synnittömän elämän vaikka ne kiusaukset, joita paholainen kasasi Hänen eteen olivat täydellisen kohtuuttomia sekä laadulta että määrältään. Jos Jeesus on edes osaksi Jumala, niin tämä ajatus katoaa savuna ilmaan eikä sitä voi estää mikään kirkkoteologia, olkoon se kuinka monimutkaista tahansa ja ehkä juuri siksi.

        Kas juuri olen käynyt muslimien kanssa keskusteluja ja heillä on samat puheet kuin sinullakin.

        Jos nyt aletaan katsoa Raamatusta eikä Koraanista tietoja Jumalasta, niin Jumala on ilmoittanut itsensä yhtenä:

        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI." (5 Moos 6:4)

        "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa" (Mark 12:29)

        "koskapa Jumala on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta." (Room 3:30)

        "Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on YKSI." (Gal 3:20 )

        "YKSI Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef 4:5)

        "Sinä uskot, että Jumala on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat." (Jaak 2:19)

        että tuo yksi Jumala on ilmoittanut itse itsensä kolmena persoonana:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Matt 28:19)

        "Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)

        ja Pyhänä Henkenä:

        "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen PYHÄN HENKENSÄ" (Jes 63:10-11)

        "Ja hänen päällänsä lepää HERRAN HENKI, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki." (Jes 11:2)

        "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä." (1 Moos 1:2)

        "Sinä lähetät HENKESI, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon. " (Ps 104:30)

        "Opeta minut tekemään sitä, mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä HENKESI johdattakoon minua tasaista maata." (Ps 143:10)

        "JUMALAN HENKI on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut." (Job 33:4)

        "HERRAN HENKI on puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni" (2 Sam 23:2)

        "Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan MINUN HENGELLÄNI, sanoo Herra Sebaot." (Sak 4:6)

        "Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan HENKI korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi" (Jes 32:15)

        "Näitten jälkeen minä olen vuodattava HENKENI kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät" (Jooel 2:28)

        "Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan HENKENI Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra." (Hes 39:29)

        "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)

        "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen PUOLUSTAJAN olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, TOTUUDEN HENGEN, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17)

        "Mutta PUOLUSTAJA, PYHÄ HENKI, jonka ISÄ on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26)

        "Mutta kun PUOLUSTAJA tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, TOTUUDEN HENKI, joka lähtee ISÄN tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26)

        jne.

        ja Poikana:

        Jesajan 40-66 luvut

        "MINÄ olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni Ja nyt, ISÄ, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN." (Joh 17:4-5) Eli Jeesus siinä puhuu Isän ja itsensä iankaikkisesta yhteydestä.

        "niin kuinka te sanotte sille, jonka ISÄ on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat JUMALAA', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen JUMALAN POIKA'?" (Joh 10:36)

        jne.

        ja Isänä:

        "Niinkuin ISÄ armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä." (Ps 103:13)

        "Hän on orpojen ISÄ ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa" (Ps 68:6)

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen ISÄNI tahdon." (Mat 7:21)

        "Rukoilkaa siis te näin: ISÄ meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Matt 6:9)

        "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan ISÄNI edessä, joka on taivaissa." (Matt 10:32)

        "josta kaikki, millä ISÄ on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä" (Ef 3:15)

        jne.


      • ammennat? kirjoitti:

        Ei raamattu kerro mistään jumalan toisesta persoonasta, eikä kolmiyhteisestä jumalasta.

        Katso allaolevasta vastauksestani anti-kristitylle.


      • kolminaisuutta
        uskova_1 kirjoitti:

        Kas juuri olen käynyt muslimien kanssa keskusteluja ja heillä on samat puheet kuin sinullakin.

        Jos nyt aletaan katsoa Raamatusta eikä Koraanista tietoja Jumalasta, niin Jumala on ilmoittanut itsensä yhtenä:

        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI." (5 Moos 6:4)

        "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa" (Mark 12:29)

        "koskapa Jumala on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta." (Room 3:30)

        "Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on YKSI." (Gal 3:20 )

        "YKSI Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef 4:5)

        "Sinä uskot, että Jumala on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat." (Jaak 2:19)

        että tuo yksi Jumala on ilmoittanut itse itsensä kolmena persoonana:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Matt 28:19)

        "Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)

        ja Pyhänä Henkenä:

        "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen PYHÄN HENKENSÄ" (Jes 63:10-11)

        "Ja hänen päällänsä lepää HERRAN HENKI, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki." (Jes 11:2)

        "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä." (1 Moos 1:2)

        "Sinä lähetät HENKESI, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon. " (Ps 104:30)

        "Opeta minut tekemään sitä, mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä HENKESI johdattakoon minua tasaista maata." (Ps 143:10)

        "JUMALAN HENKI on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut." (Job 33:4)

        "HERRAN HENKI on puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni" (2 Sam 23:2)

        "Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan MINUN HENGELLÄNI, sanoo Herra Sebaot." (Sak 4:6)

        "Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan HENKI korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi" (Jes 32:15)

        "Näitten jälkeen minä olen vuodattava HENKENI kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät" (Jooel 2:28)

        "Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan HENKENI Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra." (Hes 39:29)

        "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)

        "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen PUOLUSTAJAN olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, TOTUUDEN HENGEN, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17)

        "Mutta PUOLUSTAJA, PYHÄ HENKI, jonka ISÄ on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26)

        "Mutta kun PUOLUSTAJA tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, TOTUUDEN HENKI, joka lähtee ISÄN tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26)

        jne.

        ja Poikana:

        Jesajan 40-66 luvut

        "MINÄ olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni Ja nyt, ISÄ, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN." (Joh 17:4-5) Eli Jeesus siinä puhuu Isän ja itsensä iankaikkisesta yhteydestä.

        "niin kuinka te sanotte sille, jonka ISÄ on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat JUMALAA', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen JUMALAN POIKA'?" (Joh 10:36)

        jne.

        ja Isänä:

        "Niinkuin ISÄ armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä." (Ps 103:13)

        "Hän on orpojen ISÄ ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa" (Ps 68:6)

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen ISÄNI tahdon." (Mat 7:21)

        "Rukoilkaa siis te näin: ISÄ meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Matt 6:9)

        "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan ISÄNI edessä, joka on taivaissa." (Matt 10:32)

        "josta kaikki, millä ISÄ on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä" (Ef 3:15)

        jne.

        Lännen kirkot siirtyivät kolminaisuusoppiin vasta 600-700 luvuilla.

        Tästä ei saarnatuoleista koskaan puhuta mitään.

        Tämä jos mikään, todistaa, että kolminaisuusoppi kristinopissa on konstruktio, eikä alkuperäinen oppi. Kaikissa pakanauskoissa tunnetaan trimurti –käsite jossakin muodossa. Trimurti on esim. hindulaisuudessa, Shiva Wishnu ja Brahma, aine, elämä ja henki (äly).

        Kun Kristinuskossa syntyi uusi jumala vanhan jumalan lisäksi löydettiin näppärästi hyvä paikka Jeesus-jumalalle nimittämällä hänet Sanaksi. Pyhästä Hengestä tehtiin myös persoona kirkolliskokousten päätöksillä ja niin oli jumala, jossa oli kolme erillistä persoonaa syntynyt alun perin monoteistisessa uskonnossa, esikuvana väärin ymmärretty trimurtitulkinta ja uuden kirkon vallan vahvistamiseksi.

        Meitä on jo noin 2000 vuotta johdettu harhaan - eikö olisi jo korkea aika herätä itse ajattelemaan?


      • kolminaisuutta kirjoitti:

        Lännen kirkot siirtyivät kolminaisuusoppiin vasta 600-700 luvuilla.

        Tästä ei saarnatuoleista koskaan puhuta mitään.

        Tämä jos mikään, todistaa, että kolminaisuusoppi kristinopissa on konstruktio, eikä alkuperäinen oppi. Kaikissa pakanauskoissa tunnetaan trimurti –käsite jossakin muodossa. Trimurti on esim. hindulaisuudessa, Shiva Wishnu ja Brahma, aine, elämä ja henki (äly).

        Kun Kristinuskossa syntyi uusi jumala vanhan jumalan lisäksi löydettiin näppärästi hyvä paikka Jeesus-jumalalle nimittämällä hänet Sanaksi. Pyhästä Hengestä tehtiin myös persoona kirkolliskokousten päätöksillä ja niin oli jumala, jossa oli kolme erillistä persoonaa syntynyt alun perin monoteistisessa uskonnossa, esikuvana väärin ymmärretty trimurtitulkinta ja uuden kirkon vallan vahvistamiseksi.

        Meitä on jo noin 2000 vuotta johdettu harhaan - eikö olisi jo korkea aika herätä itse ajattelemaan?

        Etkös ollenkaan lukenut, mitä Raamatun kohtia annoin sulle noista.

        Mikäs päähänpinttymä sinulla on tuosta sanasta kolminaisuus, jota minä en edes maininnut. Sehän on vain kuvaus, ettei tarvitse joka kerta luetella kaikkia nimiä. Aika hankalaahan se olis varmaan sinunkin mielestäsi, jos kahvilaan mennessä joutuisit joka kerta tilaamaan: hiivaa, vehnäjauhoja, maitoa, suolaa, sokeria, kardemummaa, voita. Ja noinhan sinun pitäisi koko ajan toimia, jollet hyväksy kokonaisuuksia kuvaavia sanoja, kuten pulla.

        Raamatussa Jumala puhuu itsestään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt 28:19)

        Toinen vastaava on apostolinen siunaus:

        Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)


      • anti-kristitty
        uskova_1 kirjoitti:

        Kas juuri olen käynyt muslimien kanssa keskusteluja ja heillä on samat puheet kuin sinullakin.

        Jos nyt aletaan katsoa Raamatusta eikä Koraanista tietoja Jumalasta, niin Jumala on ilmoittanut itsensä yhtenä:

        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI." (5 Moos 6:4)

        "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa" (Mark 12:29)

        "koskapa Jumala on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta." (Room 3:30)

        "Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on YKSI." (Gal 3:20 )

        "YKSI Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef 4:5)

        "Sinä uskot, että Jumala on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat." (Jaak 2:19)

        että tuo yksi Jumala on ilmoittanut itse itsensä kolmena persoonana:

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Matt 28:19)

        "Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)

        ja Pyhänä Henkenä:

        "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen PYHÄN HENKENSÄ" (Jes 63:10-11)

        "Ja hänen päällänsä lepää HERRAN HENKI, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki." (Jes 11:2)

        "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä." (1 Moos 1:2)

        "Sinä lähetät HENKESI, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon. " (Ps 104:30)

        "Opeta minut tekemään sitä, mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä HENKESI johdattakoon minua tasaista maata." (Ps 143:10)

        "JUMALAN HENKI on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut." (Job 33:4)

        "HERRAN HENKI on puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni" (2 Sam 23:2)

        "Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan MINUN HENGELLÄNI, sanoo Herra Sebaot." (Sak 4:6)

        "Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan HENKI korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi" (Jes 32:15)

        "Näitten jälkeen minä olen vuodattava HENKENI kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät" (Jooel 2:28)

        "Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan HENKENI Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra." (Hes 39:29)

        "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)

        "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen PUOLUSTAJAN olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, TOTUUDEN HENGEN, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17)

        "Mutta PUOLUSTAJA, PYHÄ HENKI, jonka ISÄ on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26)

        "Mutta kun PUOLUSTAJA tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, TOTUUDEN HENKI, joka lähtee ISÄN tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26)

        jne.

        ja Poikana:

        Jesajan 40-66 luvut

        "MINÄ olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni Ja nyt, ISÄ, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN." (Joh 17:4-5) Eli Jeesus siinä puhuu Isän ja itsensä iankaikkisesta yhteydestä.

        "niin kuinka te sanotte sille, jonka ISÄ on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat JUMALAA', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen JUMALAN POIKA'?" (Joh 10:36)

        jne.

        ja Isänä:

        "Niinkuin ISÄ armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä." (Ps 103:13)

        "Hän on orpojen ISÄ ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa" (Ps 68:6)

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen ISÄNI tahdon." (Mat 7:21)

        "Rukoilkaa siis te näin: ISÄ meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Matt 6:9)

        "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan ISÄNI edessä, joka on taivaissa." (Matt 10:32)

        "josta kaikki, millä ISÄ on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä" (Ef 3:15)

        jne.

        Niin... itsekin uskoin kolminaisuusoppiin viimeiset 8 vuotta ja muslimienkin kanssa "keskustelin" siitä. Tiedän kyllä argumentit kolminaisuusopin puolesta. Koraaniakin olen vilkaissut... se ei kuitenkaan ole Jumalan sanaa. Miksi ihmeessä minä muka etsisin totuutta tai sen puolesta todisteita sellaisesta pakanakirjasta?

        Eikä sinun tarvitse ruveta minulle mitään alkeiskurssia Raamatusta pitämään. Olen sitä lukenut itsekin sen verran, että olen aika hyvin perillä siitä, mitä siellä lukee.

        On vain yksi syy sille, miksi en usko pojan ja hengen jumaluuteen. Sitä ei voi perustella yksin Raamatulla ilman perusteettomia oletuksia. Yksi niistä on se, että Raamatun kirjoittajat ja päähenkilöt olisivat uskoneet pojan ja hengen jumaluuteen. Ongelmana on, että kaikki heistä olivat heprealaisia/juutalaisia. Kolminaisuusoppi ei satu olemaan mitään perinteistä yksinkertaista monoteismiä. Hyppäys yhdestä kolmeen persoonaan on teologisesti valtava eikä se väite, että esimerkiksi VTn profeetat olisivat uskoneet, että Jumala on useampi kuin yksi persoona, ole alkuunkaan uskottava. Vai kirjoittivatko Raamatun kirjoittajat tekstin tajuamatta, mitä se tarkoittaa?

        Miksi lainaat tekstejä näyttääksesi toteen, että Jumala on yksi? Senhän minä jo hyväksyn. Minä en vain hyväksy sitä väitettä, että Jumala olisi enemmän kuin yksi persoona.

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Matt 28:19)

        Ja apostolien teoista löytyy neljä kohtaa, joissa puhutaan pelkkään Jeesuksen nimeen kastamisesta. Mitenkäs nämä sovitetaan yhteen? Raamattuun vetoaminen, kun halutaan todistaa jotain sen avulla, etsimällä sieltä omalta kannalta mieluisia tekstejä ei todista yhtään mitään ja vielä vähemmän silloin, kun löytyy *vain* yksi teksti.

        Ja tämähän on vielä kaiken lisäksi *ainoa* teksti, jossa mainitaan tämä perinteinen "kastekaava".

        Tähän vielä sitten liittyy sekin, että on olemassa (minun mielestä suhteellisen vahvoja) todisteita senkin puolesta, että tuo kyseinen kohta on myöhemmin muutettu tuollaiseksi... eli siis että kirkkoisät ja heidän toverinsa ovat muuttaneet Raamatun tekstejä enemmän mieleisekseen. Siinähän ei olisi mitään ihmeellistä sillä sitähän tehdään vieläkin esimerkiksi Raamattua kääntäessä. Jos käännöksiä muokataan "kirkon teologisien tarpeiden mukaan", niin onko olemassa jotain syytä olettaa, että kirkko ei olisi muka uskaltanut kajota alkukieliseen tekstiin?

        "Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)

        Tämä teksti ei edellytä, että Jeesus ja henki olisivat mitenkään jumalallisia.

        Isän jumaluutta en kyseenalaista.

        Mitä tulee teksteihin pyhästä hengestä... Käsittääkseni ei juutalaiset eikä heprealaisetkaan ole ikinä pitäneet Jumalan henkeä (he vissiin alunperin mieluummin käänsivät sen "Jumalan tuuleksi") persoonana. Ja mitä noihin UTn teksteihin tulee, niin taas kerran en voi tehdä mitään muuta kuin kehoittaa olematta luottamatta raamatunkäännöksiin. Käytännössä katsoen ainoa asia, joka saa ihmiset pitämään pyhää henkeä persoonana on se, että siihen viitataan persoonapronominilla "hän". Tuo kuitenkin on väärä käännös, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin kirkkoperinteeseen. Oikea käännös olisi "se", niinkuin kielioppisäännöt sanovat.

        Mitä Jeesuksen jumaluuteen tulee... se, että Jeesus on Jumalan poika, ei edellytä hänen jumaluuttaan.

        "JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN"

        Ei myöskään edellytä Jeesuksen kirjaimellista olemassaoloa. Vanhaan Testamenttiin perustuvassa ajattelussa Jumalan lupaamia, mutta vielä toteutumattomia, pidetään jo tosina ja olemassaolevina. Samalla tavalla kuin Jeesus oli ajatuksena Jumalan mielessä ennen maailman luomista oli Jeesuksen osaksi tuleva kirkkauskin osa Jumalan suunnitelmaa jo ennen maailman luomista.

        Jos haluaa pitää kiinni siitä, että Jeesus oli persoonana olemassa alusta asti, on myös edes yritettävä selittää kaikki siitä koituvat ongelmat ja selitettävä kuinka se sopii yhteen VTn kanssa.


    • Jeesusta

      Herra kehottaa kansaansa nimittämään sapattia ilon päiväksi (Jes. -58:-13). Miten se on mahdollista? Vain siten, että seurataan sapatin Herran Jeesuksen esimerkkiä. Vain siten voidaan kokea sitä todellista iloa ja tyydytystä, jonka Jumala on varannut tuolle päivälle. Jeesus vietti säännöllisesti sapattia, otti osaa sen jumalanpalvelukseen ja antoi uskonnollista opetusta tuona päivänä

      • Oikea oppi esitetään Jes 53.

        Profeetta Jesajan jo täyttynyt ennustus

        1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
        4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
        8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
        9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
        10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
        11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
        12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.


      • Olet vahvassa eksytyksessä. Sotket lihan alueeseen kuuluvan asian eli jonkin päivän vieton yhteyteen, johon se ei kuulu. Päivät, ruuat ja pesut eivät ole uskonasioita, vaan ihmissääntöjä.

        "vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti." (Heb 9:10)

        Saati sitten, että adventistina vielä vedit tuolla ellensapatilla väärää profeettaa ja hänen demonejansa seuraamaan. Hyi hyi.


    • Mutta on valitettavasti apostolin mukaan niitäkin, jotka -
      ollen "kaikkia muita ihmisiä surkuteltavimpia" -
      laittavat toivonsa Kristukseen vain siksi,
      että täällä maailmassa olisi mukavat oltavat.

      Matt 16:23
      Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

      Matt 17:3-5
      3
      Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
      4
      Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".
      5
      Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä".

      Niinpä, jopa johtajat ovat niin lihallisia, ettei
      niihin pidä ripustautua - kuulkaamme Poikaa.
      Poika ei ajattele maailmallisia vaan taivaallisia.
      Poika puhuu evankeliumeissaan ja Ilmestyskirjassaan
      - yhdestä asiasta:
      -- iankaikkisesta kadotuksesta pelastavasta iankaikkisesta evankeliumista!

      Matt. 25:46
      Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

      Matt 25:40-42 -(iankaikkisuus on iankaikkisuutta)
      40
      Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
      41
      Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
      42
      Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;

      Ilm 20:10
      Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti. [Ilm. 13:11, 14:10,11, 19:20]

      Ilm 22:5
      Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti. [Ilm. 21:23,25 | 1. Kor. 6:2 ]


      Odotan vaan, milloin advariopet alkavat väittää,
      että Ilmestyskirja on jäljestäpäin lisätty -
      sillä Ilmestyskirjahan tekee tyhjäksi adv.opin.

    • _ _ _ )

      Uskova _ 1 luin tekstisi Kuinka ihminen pelastuu, jonka kirjoitit 31.7.2006

      Puhut ulkoa opittua käsitettä ja heitä tuohon kirjoitukseesi kysymyksen, että
      Mitä on syntiinlankeemus? Tämä on tärkeä asia tutkia ja tuoda myös kirjoituksista esille.
      Eli tekstisi on vajaa ja kaipaa täydennystä, ettei se olisi niin ympäripyöreä teksti, ettei se tältä osin sano mitään.

      Ja nyt-------
      Tähän jälkimmäiseen tekstiisi ”Vain 1 tarkoitus Jeesuksen teolla”, - on myös tekstinä hyvin avoin.
      Se tuo ainoastaan ajatuksen, että Jeesus tuli siksi, että ihminen pelastuisi helvetiltä, mutta tarkastelu on hyvin suppea ja taas paljon aukijättävä teksti.
      Eli kirjoita, ihmisille selkokielellä, tämä ristin kuolema, mutta en johdattele yhtään enempää vaan päästän sinut kirjoittamaan.

      Näin tekstisi läpi lukeneena Karhi.

      • Uskova_1 opettaa samoin kuin muu kristikansa - yksi seuraus ylitse muiden oli syntiinlankeemuksella ja
        niinmuosoin siitä yhdestä suuresta lankeemuksesta
        helvetin herran syliin - Jeesus tuli pelastamaan.

        Niinkuin ykkösujskovaa moitit ulkoaopitun toistosta,
        niin minua ehkä keksit syytellä uusista sanonnoista.

        Mutta ihminen todellakin lankesi ja myi itsensä ja
        luomakunnan saatanalle, jonka - saatanan - koti on
        helvetissä. Tästä pulasta Jeesus tuli meidät
        lunastamaan.

        Kalliisti ostettu halpa Herran oma


      • Niin Aatami ja Eeva olivat alussa eläviä, eli heillä oli ruumis, sielu ja henki. Mutta kun he lankesivat, niin heidän henkensä kuolivat ja heistä tuli ruumis, sielu ja näivettynyt henki.

        Niinpä jokainen ihminen tulee maailmaan näivettyneen hengen kanssa ja menee helvettiin, ellei synny uudesti Hengestä "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.", "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä." (joh 3:3, 7)

        Joten älä enää ihmettele, vaan usko, että sinun täytyy syntyä uudesti ylhäältä - ei ruumiisi, ei sielusi, vaan henkesi.


      • ja miksi
        uskova_1 kirjoitti:

        Niin Aatami ja Eeva olivat alussa eläviä, eli heillä oli ruumis, sielu ja henki. Mutta kun he lankesivat, niin heidän henkensä kuolivat ja heistä tuli ruumis, sielu ja näivettynyt henki.

        Niinpä jokainen ihminen tulee maailmaan näivettyneen hengen kanssa ja menee helvettiin, ellei synny uudesti Hengestä "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.", "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä." (joh 3:3, 7)

        Joten älä enää ihmettele, vaan usko, että sinun täytyy syntyä uudesti ylhäältä - ei ruumiisi, ei sielusi, vaan henkesi.

        kerro se. Juu, Jeesus pelastaa, mutta mitenkä ja miksi?


      • ja miksi kirjoitti:

        kerro se. Juu, Jeesus pelastaa, mutta mitenkä ja miksi?

        Jeesus pelastaa siten, että voit laittaa Hänen päälleen omat syntisi, jolloin Hän kärsii niistä tulevan rangaistuksen ja sinä pääset kuin koira veräjästä.

        Samalla pyydät Häntä tulemaan elämääsi pelastajaksesi ja herraksesi ja lähdet seuraamaan Häntä maksoi mitä maksoi.

        Jos näin toimit täydestä sydämestäsi niin, että se kelpaa Jumalalle, niin puhdistut synneistäsi ja synnyt uudesti eli henkesi tulee eläväksi ja Pyhä Henki asettuu sinne asumaan. Tiesi taivaaseen on alkanut ja sinun on sitten sillä tiellä pysyttävä, niin että kun ruumiisi kuolee sinussa on yhä Pyhä Henki ja pääset samantien taivaaseen.

        Ai miksi Jeesus pelastaa! No siksi, että Jumala loi ihmisen yhteyteensä, rakastaakseen häntä. Mutta kun Jumala näki ennalta, miten ihmisen käy, eli että hän lankeaa syntiin ja joutuu pois Jumalan yhteydestä, niin Hän teki pelastussuunnitelman, että saisi ihmisen takaisin yhteyteensä ja sen takia Jumalan itsensä piti kärsiä ihmisen sijasta ihmiselle kuuluva rangaistus. Minkään luodun: ihmisen, enkelin tai eläimen kärsimys ei olisi auttanut siinä asiassa hölkäsen pöläystä ja niinpä itse Jumalan eli Jeesuksen Jumalan toisena persoonana (Isä ensimmäinen ja Pyhä Henki kolmas, erottamatta ja sekoittamatta) piti tulla se sijaiskärsimys ihmisen puolesta suorittamaan.


      • järjetöntä!
        uskova_1 kirjoitti:

        Jeesus pelastaa siten, että voit laittaa Hänen päälleen omat syntisi, jolloin Hän kärsii niistä tulevan rangaistuksen ja sinä pääset kuin koira veräjästä.

        Samalla pyydät Häntä tulemaan elämääsi pelastajaksesi ja herraksesi ja lähdet seuraamaan Häntä maksoi mitä maksoi.

        Jos näin toimit täydestä sydämestäsi niin, että se kelpaa Jumalalle, niin puhdistut synneistäsi ja synnyt uudesti eli henkesi tulee eläväksi ja Pyhä Henki asettuu sinne asumaan. Tiesi taivaaseen on alkanut ja sinun on sitten sillä tiellä pysyttävä, niin että kun ruumiisi kuolee sinussa on yhä Pyhä Henki ja pääset samantien taivaaseen.

        Ai miksi Jeesus pelastaa! No siksi, että Jumala loi ihmisen yhteyteensä, rakastaakseen häntä. Mutta kun Jumala näki ennalta, miten ihmisen käy, eli että hän lankeaa syntiin ja joutuu pois Jumalan yhteydestä, niin Hän teki pelastussuunnitelman, että saisi ihmisen takaisin yhteyteensä ja sen takia Jumalan itsensä piti kärsiä ihmisen sijasta ihmiselle kuuluva rangaistus. Minkään luodun: ihmisen, enkelin tai eläimen kärsimys ei olisi auttanut siinä asiassa hölkäsen pöläystä ja niinpä itse Jumalan eli Jeesuksen Jumalan toisena persoonana (Isä ensimmäinen ja Pyhä Henki kolmas, erottamatta ja sekoittamatta) piti tulla se sijaiskärsimys ihmisen puolesta suorittamaan.

        Runoilija Ovidius , joka eli noin Jeesuksen aikaan ( kuoli 17 j.Kr) sanoi sijaissovitus- ajatuksesta: Jos itse olet syyllinen, miksi toisen olisi kuoltava sinun puolestasi? Miten järjetöntä on odottaa pelastusta toisen kuolemasta. Tämä osoittaa, että sovitusajatus oli kansan tiedossa jo Jeesuksen teini-iässä. Raamattuun se tuli Paavalin tulkintana.


      • alex-kasi
        uskova_1 kirjoitti:

        Jeesus pelastaa siten, että voit laittaa Hänen päälleen omat syntisi, jolloin Hän kärsii niistä tulevan rangaistuksen ja sinä pääset kuin koira veräjästä.

        Samalla pyydät Häntä tulemaan elämääsi pelastajaksesi ja herraksesi ja lähdet seuraamaan Häntä maksoi mitä maksoi.

        Jos näin toimit täydestä sydämestäsi niin, että se kelpaa Jumalalle, niin puhdistut synneistäsi ja synnyt uudesti eli henkesi tulee eläväksi ja Pyhä Henki asettuu sinne asumaan. Tiesi taivaaseen on alkanut ja sinun on sitten sillä tiellä pysyttävä, niin että kun ruumiisi kuolee sinussa on yhä Pyhä Henki ja pääset samantien taivaaseen.

        Ai miksi Jeesus pelastaa! No siksi, että Jumala loi ihmisen yhteyteensä, rakastaakseen häntä. Mutta kun Jumala näki ennalta, miten ihmisen käy, eli että hän lankeaa syntiin ja joutuu pois Jumalan yhteydestä, niin Hän teki pelastussuunnitelman, että saisi ihmisen takaisin yhteyteensä ja sen takia Jumalan itsensä piti kärsiä ihmisen sijasta ihmiselle kuuluva rangaistus. Minkään luodun: ihmisen, enkelin tai eläimen kärsimys ei olisi auttanut siinä asiassa hölkäsen pöläystä ja niinpä itse Jumalan eli Jeesuksen Jumalan toisena persoonana (Isä ensimmäinen ja Pyhä Henki kolmas, erottamatta ja sekoittamatta) piti tulla se sijaiskärsimys ihmisen puolesta suorittamaan.

        Olisit kuitenkin voinut lisätä, että se laki mikä tuomitsee syntisen kuolemaan on Jumalan ikuinen täydellisyyden laki (laki jota ei kukaan voi välttää halusi tai ei).

        Jokaisen joka haluaa iankaikkisen elämän on täytettävä se laki, koska siinä on iankaikkisen elämän olemus, mutta koska ei kukaan ihminen pysty sitä lakia täyttämään (oman epätäydellisyytensä tähden) ja siten saamaan iankaikkista elämää, täytti Jumala sen itse - ihmisten puolesta, Hän teki sen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, hänessä joka ei syntiä tehnyt, joka oli ihmisen poika ja Jumalan Poika, mutta joka siitä huolimatta Jumalan elämänlain vastaisesti (siis laittomasti) tuomittiin kuolemaan. Sen vuoksi Jumala, kaiken elämän ikuinen lähde, Hän jolla ainoalla on kuolemattomuus, armahtaa syntisen ja antaa hänelle iankaikkisen elämän. Sillä se Jumalan elämänlain mukainen (siksi oikeudenmukainen) tuomio mikä olisi ihmisen osa on jo langetettu ja kärsitty - sen teki Jumalan Poika Jeesus Kristus ristillä. Hän kuoli - syntisen kuoleman vaikka oli viaton ja synnitön - väärän ja laittoman tuomion seurauksena - Jeesus tapettiin Jumalan lain rikkomisesta kuolemaan. Siis, vaikka Jeesus täytti Jumalan ikuisen elämänlain ja oli lain mukaan synnitön, hänet tapettiin - syytön tapettiin lain vastaisesti - se oli PAHUUS joka tuomitsi ja tappoi Jumalan Pojan, ei Jumala, mutta Jumala salli sen tapahtua koska se toi esiin pahuuden mitättömyyden ja Jumalan suuruuden ja pelasti samalla monet syntiset kuolemasta.

        Sen tähden - se joka USKOO tähän, että Jeesus tuomittiin vääryydellä ja lain vastaisesti ja että hän kuolemallaan maksoi ihmisten syntivelat -toisin sanoen, maksoi sen TÄYDEN hinnan mikä niistä kuuluu maksaa - ja kuoli sen kuoleman joka kuuluu lainrikkojalle ja että sen vuoksi Jumala armahtaa syntisen - oman ítsensä tahden ja syntisen tähden. Se joka USKOO että se on totta ja USKOO että se on oikeudenmukaisen rakkauden mukaista armahtaa, joka USKOO sen - sen Jumala armossaan pelastaa pois kuoleman kirouksesta .. elämään Jumalan valtakunnassa - missä sama Jumalan elämänlaki on voimassa - sillä laki on Hyvä ja Pyhä.

        Siten Jumala täytti lakinsa syntisen puolesta ja poisti sen langettaman rangaistuksen heidän päältään ja näytti oman suuruutensa, voittaen kuoleman ja pahuuden oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella - panemalla armon lain sijaan niille jotka USKOVAT ja HALUAVAT seurata Jeesuksen esimerkkiä elämässään.

        On aivan fantastista että Jumala ITSE oikeudenmukaisessa rakkaudessaan täytti Pojassaan sen elämänlain jonka jokaisen joka haluaa elää Jumalan valtakunnassa tulee täyttää - Jumalan itse täytti sen ihmisen puolesta - armosta ja rakkaudesta - jotta ihminen saisi ja voisi elää.

        Se on tietysti aivan uskomaton asia tässä maailmassa, joka on pahuutta ja rakkaudettomuutta täynnä ja siksi on pelastus myös monelle lähes mahdotonta uskoa.

        Ja kuitenkin, armahdetun ihmisenkin tulee ymmärtää, että jokaisen joka haluaa iankaikkisen elämän tulee olla YHTÄ armahtava lähimmäisiään kohtaan - koska on niin että - sillä mitalla millä ihminen mittaa, sillä hänellekin mítataan, Jeesus kuoli VAIN niiden edestä jotka uskovat hänen viattomuuteensa JA HALUAVAT SEURATA HÄNEN ESIMERKKIÄÄN.

        Heidän edestään hän täytti elämänlain ja maksoi heidän syntivelkansa. Ei muiden ..

        Siksi on niin että ne jotka eivät usko että Jeesus täytti Jumalan elämänlain heidän puolestaan tai jos he välittämättä Jumalan tahdosta käyttäytyvät rakkaudettomasti lähimmäisiään kohtaan - heidät tuomitsee täsmälleen sama Jumalan ikuinen elämänlaki - sillä Jumalan laki on kuin kaksiteräinen miekka, se tuomitsee ja pelastaa eikä kukaan voi piiloutua tai pääse sitä pakoon.

        Mikset kertonut tätä uskova_1?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7264
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2204
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1449
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      113
      1162
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      885
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe