Tutkimuskysely

ahistaa

Hei!

Minulla on 14-vuotias poika, joka on ollut ylivilkas siitä asti, kun liikkumaan alkoi yhdeksän kuukautta vanhana. Keskittyminen/tarkkaavaisuus olleet vaikeutena myöskin koko iän.

Hänelle tehtiin neuropsykologiset tutkimukset syksyllä -06. Käyntejä oli 4 neuropsykologilla a 45 min. Itse olin ensimmäisellä käynnillä mukana 20 minuuttia juttelemassa. Sitten oli yksi käynti neurologilla ja tästäkin käynnistä olin mukana noin 20 min.

Diagnoosi oli: Tarkkaavaisuushäiriö? sekä Käytöshäiriö

Tekstissä oli mainittu, että mahdollisesti jonkinasteista ADHD-problematiikkaa ja tunne-elämän vaikeuksia.

Tämä siis oli syksyllä -06, kun hän aloitti yläasteen. Ala-asteella hänellä oli keskittäytymisvaikeuksia ensimmäisestä luokasta asti. Hänellä oli 7 eri opettajaa ala-asteella ja itse uskon tämän olleen yksi tekijä, miksei keskittäymisongelmat tulleet niin selkeästi esille, kuin että jos olisi ollut yksi opettaja koko ajan.

Tammikuussa -07 hän joutui siirtymään toiseen kouluun pienryhmään,missä on 7 oppilasta. Luulin, että tilanne parantuisi. Siellä hän ollut siis vuoden ja tilanne on vain huonontunut entisestään. Ei pysty keskittymään ja tarvitsee usein kouluavustajan kanssa henkilökohtaista opetusta. Häiriköi ja menee helposti muiden mukaan, kun ei pysty keskittymään.

Kun sitten viime kesänä itse sain diagnoosin: ADHD (erittäin oireileva, olen lääkityksellä), niin ajattelin, että voisiko sitten kuitenkin pojallani olla ADHD (perinnöllisyys). Mietin vain lääkityksen mahdollisuutta hänelläkin, kun ei tuo keskittyminen onnistu.

Eilen istuimme palaverissa, missä oli psykiatri, neurologi ja pari muuta ihmistä. Sillä, että minulla on ADHD, ei tuntunut olevan minkäänlaista merkitystä. Itse olen kuitenkin ymmärtänyt perinnöllisyyden olevan tärkeä tekijä. Saimme sitten kuulla, että tähänastisten tutkimusten perusteella heidän mielestään pojallani ei ole ADHD:tä, mutta kuitenkin lääkitystä kokeillaan. Olen kyllä ymmärtänyt, että lääkitystä ei yleensä aloiteta, ellei diagnoosia ole???

Neurologin mielestä vanhemmat ja opettajat ovat huonoimpia arvioimaan lääkkeen vaikutuksen. Tätäkään en ihan ymmärtänyt???

Haluaisinkin vastauksia miten tutkimuksia kenenkin kohdalla on tehty?? Mitä kaikkea ne ovat sisältäneet ja missä/kenen kanssa keskusteluja on käyty.

Onko teille tullut sellainen olo, että vika on vain vanhemmissa? Tämä tuli ainakin niin selkeästi esille kohdallamme.

Myöskin nukkuminen ja tietokoneen käyttö tuntuivat olevan niitä ainoita ja oleellisia syitä kohdallamme, jotka aiheuttavat oireita. Kuitenkin pojallani on tiettyjä oireita ollut ennenkuin meillä edes oli tietokonetta. En vähättele unen tärkeyttä ja en tarkoita, etteikö liika tietokoneella oleminen ole haitallista, mutta jotenkin tuntui, että niistä tehdään "syyllisiä" liiankin helposti.

Tämä oli nyt tällainen karkea versio, kun tämä kirjoittaminen ei ole todellakaan niitä vahvempia puoliani.

Eli jos joku jaksaisi vastata noihin kysymyksiin, mitkä löytyvät tuolta tekstistä, niin olisin kiitollinen.

13

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä menetä toivoa

      Kyllähän perinnöllisyydellä on ADHD:ssa suuri merkitys. Meillä on sekä isällä että pojalla sama homma. Isä ei lääkityksellä ja elämä yhtä alamäkeä. Poika lääkityksellä ja elämä menee mukavasti. Isä itse harmittelee, etteivät omat vanhemmat auttaneet/tukeneet häntä, kun ongelmat alkoivat koulussa.

      Toisaaltahan on hyvä, jos lääkitystä kokeillaan, koska meillä ainakin se toi avun. Vaikutus näkyi heti.

      Neurologin mielestä vanhemmat ja opettajat ovat huonoimpia arvioimaan lääkkeen vaikutuksen -lause oli omituinen. Kukahan muu sen parhaiten näkisi, kuin juuri ihmiset, jotka ovat pojan kanssa päivittäin pitkään tekemisissä.

      Meillä oli ensin perheneuvolavaihe psykologeineen: katsottiin useaan otteeseen käyttäytyminen yksin ja ryhmässä. Siellä epäiltiin jo ADHD:tä. Seuraava vaihe oli sairaala tutkimukset. eri psykiatreja, keskusteluita, kaavakkeita meille ja opettajalle pariinkin kertaan, ennen ja jälkeen lääkityksen aloittamisen, sukuhistorian selvittämistä...

      Onko teille tullut sellainen olo, että vika on vain vanhemmissa? Tämä tuli ainakin niin selkeästi esille kohdallamme.
      Tähän vastaus, että alkuun todella tuli, mutta varmaan oma huoli lisäsi myös tätä tunnetta ja kai se perheen tutkiminen on välttämätön osa oikean diagnoosin tekoa.

      Pelaaminen on huono homma, koska ADHD jää niin helposti "koukkuun". Meillä on ollut pakko rajoittaa pelaaminen 1- max 2 tuntiin. Tärkeää on, että on muita harrastuksia.

      Hyvinhän sinä kirjoitit ja huoli tuli selvästi läpi siitä. Toivottavasti saat ymmärtävää apua lapsellesi.

      terv. ADHD:een äiti

      • tuntematon

        Hei!

        Olisin kysynyt, että miksei isällä ei ole lääkitystä...ja millainen hänen elämänsä on ollut, kun kerroit sen olevan alamäkeä.

        Minun pojalla 17v, on todettu vuosi sitten add...lääkitystä ei ole, kun lääkäri sanoi edelleen että lääke ei auta, kun mukana ei ole ylivilkkautta. Pojallani on siis hahmottamis-ja keskittymishäiriö, hän on sairaaloisen mustasukkainen tyttöystävästään, mikään ei kiinnosta..työ eikä koulu....kun jotain ehdotan, niin vastaa vain että "ei jaksa". Hän itse innostuu päivittäin, joo, hän laittaa työhakemukset sinne, toisena päivänä soittaa että hän meniskin töihin "tuonne", mutta ne innostukset ja puheet lähtevät yhtä nopeesti kun tulivatkin mieleen. Luulen että moneenkin syy on mustasukkaisuus. Onko tietoa pysyytkö sairaaloista mustasukkaisuutta parantaa...lääkeet,psykiatri, hypnoosi, kaukoparannus, homeopaatti....haluan kaiken vinkit, mitkä vois auttaa.


      • Ensimmäinen
        tuntematon kirjoitti:

        Hei!

        Olisin kysynyt, että miksei isällä ei ole lääkitystä...ja millainen hänen elämänsä on ollut, kun kerroit sen olevan alamäkeä.

        Minun pojalla 17v, on todettu vuosi sitten add...lääkitystä ei ole, kun lääkäri sanoi edelleen että lääke ei auta, kun mukana ei ole ylivilkkautta. Pojallani on siis hahmottamis-ja keskittymishäiriö, hän on sairaaloisen mustasukkainen tyttöystävästään, mikään ei kiinnosta..työ eikä koulu....kun jotain ehdotan, niin vastaa vain että "ei jaksa". Hän itse innostuu päivittäin, joo, hän laittaa työhakemukset sinne, toisena päivänä soittaa että hän meniskin töihin "tuonne", mutta ne innostukset ja puheet lähtevät yhtä nopeesti kun tulivatkin mieleen. Luulen että moneenkin syy on mustasukkaisuus. Onko tietoa pysyytkö sairaaloista mustasukkaisuutta parantaa...lääkeet,psykiatri, hypnoosi, kaukoparannus, homeopaatti....haluan kaiken vinkit, mitkä vois auttaa.

        Isää ei diagnostisoitu kouluaikana, joten ongelmat pääsivät kasaantumaan. Addiktoitunut: pelaamiseen, naisiin, työhön, viinaan...Tällä hetkellä suuri velkataakka pikavipeistä, alkoholiongelmaa, kaikki ihmissuhteet lyhytaikaisia, ärsytyskynnys matala, työaddikti... Nyt tuntuu siltä, että pelkkä lääkärille meno on ihan mahdoton tehtävä. Lääkettä ei voi kuulemma ottaa, kun ei ole rahaa. Katkera kovasti vanhemmilleen. Jatkuvasti hermostuneen oloinen. Harmillista tässä hommassa on se, että oikeasti lahjakas ja hyväpäinen ihminen. Olemme eronneet, johtuen juuri näistä addikteista.


      • tuntematon
        Ensimmäinen kirjoitti:

        Isää ei diagnostisoitu kouluaikana, joten ongelmat pääsivät kasaantumaan. Addiktoitunut: pelaamiseen, naisiin, työhön, viinaan...Tällä hetkellä suuri velkataakka pikavipeistä, alkoholiongelmaa, kaikki ihmissuhteet lyhytaikaisia, ärsytyskynnys matala, työaddikti... Nyt tuntuu siltä, että pelkkä lääkärille meno on ihan mahdoton tehtävä. Lääkettä ei voi kuulemma ottaa, kun ei ole rahaa. Katkera kovasti vanhemmilleen. Jatkuvasti hermostuneen oloinen. Harmillista tässä hommassa on se, että oikeasti lahjakas ja hyväpäinen ihminen. Olemme eronneet, johtuen juuri näistä addikteista.

        Tarkentaisitko mitä tarkoitat työaddikti? Onko hän kova tekemään töitä, vai just toiste päin, entä onko hänellä useita lyhyitä työsuhteita jne...Pelkään vaan kovasti että poikaa ei kiinnosta työnteko tai että hänellä tulee olemaan vaikeaa työelämässä...esim. jos vaikka menee töihin silloin kuin "jaksaa", tai myöhästelee. Onko miehesi ollut mustasukkainen, ja jos on ollut onko se iän myötä laantunut?


      • Ensimmäinen
        tuntematon kirjoitti:

        Tarkentaisitko mitä tarkoitat työaddikti? Onko hän kova tekemään töitä, vai just toiste päin, entä onko hänellä useita lyhyitä työsuhteita jne...Pelkään vaan kovasti että poikaa ei kiinnosta työnteko tai että hänellä tulee olemaan vaikeaa työelämässä...esim. jos vaikka menee töihin silloin kuin "jaksaa", tai myöhästelee. Onko miehesi ollut mustasukkainen, ja jos on ollut onko se iän myötä laantunut?

        Ei hakenut helpolla töitä, mutta kun pääsi sisään, niin teki/tekee aamusta iltaan töitä. Rahan tarvekin tietysti pakottaa tähän, mutta kyllä muutenkin. Työnantaja kyllä pitää, vaikka kaveri räiskähtelee välillä, koska ei osaa sanoa ei ja puskee töitä niin paljon. Mustasukkaisuutta en huomannut, koska itsellään oli monta suhdetta liittomme aikana. Liiton päätyttyäkin mustasukkaiset naiset soittelivat perään, hän on hyvin miehekkään näköinen. Mieluummin näkyy nykyään olevan niin, että hänestä ollaan mustasukkaisia ja jos vanhat tavat ovat tallella, ihan aiheesta. Aikaisemmasta suhteestani hän oli kyllä mustasukkainen, mutta se ei ollut sairaalloista. Mustasukkaisuus saattaa kieliä huonosta itsetunnosta, joten joku harrastus jossa kehittyisi hyvin saattaisi olla hyvästä, esim moottorilajit ovat monelle mieleen. Mustasukkaisuus ja impulsiivisuus ovat huono yhdistelmä. Kannattaa hakea apua mahd pian. Auta poikaa löytämään se työpaikka, jos itsessä ei ole puhtia, saahan hän silloin omaa rahaa ja voi suunnitella tulevaisuuttaan. Myöhästely oli miehellänikin suuri ongelma. Myöhästymiset eivät olleet edes pieniä, tyyliin tunti tai kaksi. Mutta kun on niin kova työmies, työnantaja sallii sen.


      • ahistaa

        Hei!

        Kiitti vastauksestasi. Jos saisin vielä kysyä minkälaisia kysymyksiä kaavakkeet sisälsivät? Minä en mitään kaavakkeita ole saanut täytettäväksi missään vaiheessa.

        Ja jos saan kysyä, niin minkä ikäinen poikasi oli, kun hän diagnoosin sai? Miten ADHD-epäily sai alkunsa?

        Olen ensi perjantaina menossa tapaamaan erästä psykologia. Hän lupasi käydä kanssani läpi kaikki tutkimukset mitä tähän asti on tehty. Sanoi, että katsotaan onko tutkimus ollut tarpeeksi kattava.

        Kiitos etukäteen.....


      • tuntematon
        ahistaa kirjoitti:

        Hei!

        Kiitti vastauksestasi. Jos saisin vielä kysyä minkälaisia kysymyksiä kaavakkeet sisälsivät? Minä en mitään kaavakkeita ole saanut täytettäväksi missään vaiheessa.

        Ja jos saan kysyä, niin minkä ikäinen poikasi oli, kun hän diagnoosin sai? Miten ADHD-epäily sai alkunsa?

        Olen ensi perjantaina menossa tapaamaan erästä psykologia. Hän lupasi käydä kanssani läpi kaikki tutkimukset mitä tähän asti on tehty. Sanoi, että katsotaan onko tutkimus ollut tarpeeksi kattava.

        Kiitos etukäteen.....

        Mitä kautta te menitte sinne psykiatrille? entä saitteko jonkunlaista terapiaa? Poikani ADHD-keskusken lääkäri suositteli psykiatrialla käyntiä, jossa voidaan harkita myös jonkunlaista terapiaa jne.... Soitin tänään kelaan, ja he sieltä neuvoivsat hakemaan ns. vammaistukea, tai että lääkäri kirjoittaisi c-lausunnon, jolla saisi ilmaisenski terapait tai ainaskin halvemmalla. Miten te muut menitte?


      • ensimäinen
        ahistaa kirjoitti:

        Hei!

        Kiitti vastauksestasi. Jos saisin vielä kysyä minkälaisia kysymyksiä kaavakkeet sisälsivät? Minä en mitään kaavakkeita ole saanut täytettäväksi missään vaiheessa.

        Ja jos saan kysyä, niin minkä ikäinen poikasi oli, kun hän diagnoosin sai? Miten ADHD-epäily sai alkunsa?

        Olen ensi perjantaina menossa tapaamaan erästä psykologia. Hän lupasi käydä kanssani läpi kaikki tutkimukset mitä tähän asti on tehty. Sanoi, että katsotaan onko tutkimus ollut tarpeeksi kattava.

        Kiitos etukäteen.....

        Kysymyspatteri oli niin laaja, että en muista; erilaisia esim käyttäytymiseen, eri tilanteisiin liittyviä ainakin oli. Opettajakin joutui täyttämään kaavakkeen. Poika on nyt yksitoistaja diagnoosi saatiin seitsemän vanhana.
        Itse vein pojan perheneuvolaan jo eskari-ikäisenä.
        Neuvolan psykologi lähetti pojan sairaalatutkimuksiin.
        Psykologi ei tee diagnoosia siihen tarvitaan lääkäri.


      • ahistaa
        ensimäinen kirjoitti:

        Kysymyspatteri oli niin laaja, että en muista; erilaisia esim käyttäytymiseen, eri tilanteisiin liittyviä ainakin oli. Opettajakin joutui täyttämään kaavakkeen. Poika on nyt yksitoistaja diagnoosi saatiin seitsemän vanhana.
        Itse vein pojan perheneuvolaan jo eskari-ikäisenä.
        Neuvolan psykologi lähetti pojan sairaalatutkimuksiin.
        Psykologi ei tee diagnoosia siihen tarvitaan lääkäri.

        Kiitos. Toi jo lohduttaa, että en ihan hakoteillä ole, kun epäilen, ettei tutkimukset ole olleet tarpeeksi kattavia poikani kohdalla.Minä en todellakaan ole täyttänyt ainoatakaan kyselylomakketta.

        No huomenna menen noiden meidän papereiden kanssa käymään adhd:een erikoistuneen psykologin luona. Katsotaan, mitä hän on mieltä. Jos on sitä mieltä, että lisätutkimukset ovat paikallaan, niin heiltä löytyy myös asiantuntevat lääkärit.

        Hyvillä mielin menen. =0)


    • tuntematon

      Lueskelin uudetaan sinun kirjoittaman jutun, minua kiinnostaisi tietää että miten pojallasi tulee ilmi tämä käytöshäiriö?
      Me ei kyllä saatu sellaista diagnoosia, mutta kyllä tuntuu usein että käyttäytyminen ei aina ole kovin ikäisensä tasoista. Tekee välillä jotain lapsellisen typerää, ja nauraa perään....ja kun asiasta huomauttaa...niin hän vain jatkaa. Tässä oli siis yksi esimerkki.

    • yksin...
    • aiheetta

      Liian usein vanhemmat syyllistetään ikävin seurauksin

      • lapsellamme on

        silloin kun joutuu koko luokan silmätikuksi tietää paljon ponnisteluja,kannattaa kysyä terapiaa,se vie eteenpäin,kaikki ei kehity samaa tahtia ja ei maistu ruuatkaan silloin opettajakin kiinnostuu.pyydä reilussti tutkimuksia,nopeimmin vie eteenpäin,tottakai kaikkea kysellään,mutta eihän omassa elämässä salaisuuksiakaan ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe