papilloomavirus

?????

Terve.
Onko täällä ihmisiä jolla olisi todettu papillooma viruksen aiheuttamia solumuutoksia?
tänään tuli sairaalasta lappu. Onkos minulla siis niinkun kondylooma tai jotain.. parin viikon päästä tehdään silmukkakoepalatoimenpide..

15

3032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papilloomaviruksia tunnetaan n 100 erilaista (40 esiintyy sukuelimien alueella) ja jotkin niistä aiheuttavat kondyloomia, eli visvasyyliä. Niitä et ole huomannut? Ei välttämättä tulekaan. Sama virus aiheuttaa esim jalkapohjan syyliä ym...

Eli siis, sinulla on solumuutoksia, jotka johtuvat HPV:stä--->niitä on eri luokkia, luokka 1=puhdas, luokka 2=muutoksia luokka3...ym ym. Käytännössä solumuutokset tarkoittavat syövän esiasteita. Hoitamattomana ne voivat kehittyä kohdunkaulansyöväksi vuosien aikana. Siksi papa-testissä käyminen säännöllisesti on erittäin tärkeää.

Suosittelen menemään hoitoihin, jos et halua vuosien päästä seuraavaa yllätystä--->syöpää.

Sitten alat käyttämään kondomia, näin estät HPV:n tarttumisen eteenpäin. Jos olet vakituisessa suhteessa ja olette naineet ilman kumia, on HPV jo miehelläsi, suojautuminen ei enää auta. Miehelle HPV ei aiheuta muuta haittaa kuin kosmeettisesti ikävät kondyloomat. Kondyloomat itsessään eivät ole mitenkään vaarallisia, pirullisia vaan. Sitä itsensä uneen itkiessä miettii, että olisimpa käyttänyt kondoomia :P

HPV virus saattaa poistua elimistöstä max viiden vuoden sisällä oman immuunijärjestelmän avulla. Mutta hei, älä huokaise helpotuksesta, voit saada seuraavalta seksikumppanilta 10 kertaa pahemman version. Ajattelutapa; "minulla on jo kondylooma" ei kannata, sillä sinulla on mahdollisuus saada ne loput n. 40 virusta itseesi.

• laboraattori

Paitsi että se kondomin käyttö ei suojaa aina kondyloomalta (ja herpekseltä). Virus kun saattaa levitä myös emätineritteiden välityksellä, tai olla alueella jota kortsu ei suojaa (kuten pakarat, kivekset, peräaukko, häpyhuulet jne).

• hellumamma
        laboraattori kirjoitti:

Paitsi että se kondomin käyttö ei suojaa aina kondyloomalta (ja herpekseltä). Virus kun saattaa levitä myös emätineritteiden välityksellä, tai olla alueella jota kortsu ei suojaa (kuten pakarat, kivekset, peräaukko, häpyhuulet jne).

Tehäänkö niin, että kuitenkin alan ammattilaisina suositellaan kondomin käyttöä, koska se on ainut sukupuolitaudeilta ehkäisevä hökötys.

Typerää mainostaa ajattelutapaa: "Ei se kondomi välttämättä tartuntaa estä, miksi siis käyttää". Niin lapset sen ymmärtävät.

Sukupuolitaudit tarttuvat huonommin naiselta miehelle kuin mieheltä naiselle ja ne puhkeavat useimmin naisilla kuin miehillä. Nainen pystyy helposti suojautumaan kondomilla limakalvokosketukselta, siksi kondomin käyttöä ei pitäisi vähätellä. Kivekset on eri juttu...mutta aika pieni todennäköisyys.

Onko sulla vielä jotain millä haluat osoittaa erinomaisuutesi? T. kondomin ystävä Saganna

• ????
        laboraattori kirjoitti:

Heips.

Ja kiitos vastauksista.

Eipä mulla mitään muutoksia alapään alueella ole ollut.(Ainakaan ulkoisesti)Puolisen vuotta ennen viim. papakoetta alkoi yhdynnän jälkeen niukka verenvuoto.Kumma että nyt vasta pistivät jatkotutkimuksiin kun papa ollut jo pian kolmisen vuotta 2-luokkaa.
        Tosiaan eilen tuli koepalojen tulos: Papilloomaviruksen aiheuttama solumuutos joka pitänyt papatuloksen kakkosluokassa. En kyl ole mun miehen kalussa huomannut mitään. Mielestäni hänellä "erittäin sileä penis" :) Ja onpa sellainen olo, että mies lähtee lätkimään kun tajuaa että multa saanut taudin. Koska mullahan se varmaan sitten on ollut jo ennen tätä suhdetta kun kuitenkin solumuutokset todettu jo 3.v sitten ja suhde kestänyt reilu 2 vuotta.No mä olen tässä jo pitkään miettinyt, että miksi mulla kulkee "Musta pilvi pään päällä" Joka viikko jotain paskaa päälle sataa ja nyt vielä tämä! Alkaa olee pää täynnä tätä paskaa elämää.

8pv ensikuuta on se kohdunsuulla tapahtuva poltto operaatio.
        Ja siitä kondoomista: Olisi kai tosiaan joskus pitänyt sitäkin ajatella enempi. Eipä varmaan olisi tätä tilannetta.
        Mitenkä muuten... Aiheuttaako tällainen virus lapsettomuutta? Vaikka ei suunnitelmissa ole kun tuo yksi 7v poika edellisestä suhteesta riittää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä kun ikää vasta 28.. Voi mieli muuttua vielä

• ???? kirjoitti:

Heips.

Ja kiitos vastauksista.

Eipä mulla mitään muutoksia alapään alueella ole ollut.(Ainakaan ulkoisesti)Puolisen vuotta ennen viim. papakoetta alkoi yhdynnän jälkeen niukka verenvuoto.Kumma että nyt vasta pistivät jatkotutkimuksiin kun papa ollut jo pian kolmisen vuotta 2-luokkaa.
        Tosiaan eilen tuli koepalojen tulos: Papilloomaviruksen aiheuttama solumuutos joka pitänyt papatuloksen kakkosluokassa. En kyl ole mun miehen kalussa huomannut mitään. Mielestäni hänellä "erittäin sileä penis" :) Ja onpa sellainen olo, että mies lähtee lätkimään kun tajuaa että multa saanut taudin. Koska mullahan se varmaan sitten on ollut jo ennen tätä suhdetta kun kuitenkin solumuutokset todettu jo 3.v sitten ja suhde kestänyt reilu 2 vuotta.No mä olen tässä jo pitkään miettinyt, että miksi mulla kulkee "Musta pilvi pään päällä" Joka viikko jotain paskaa päälle sataa ja nyt vielä tämä! Alkaa olee pää täynnä tätä paskaa elämää.

Ja siitä kondoomista: Olisi kai tosiaan joskus pitänyt sitäkin ajatella enempi. Eipä varmaan olisi tätä tilannetta.
        Mitenkä muuten... Aiheuttaako tällainen virus lapsettomuutta? Vaikka ei suunnitelmissa ole kun tuo yksi 7v poika edellisestä suhteesta riittää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä kun ikää vasta 28.. Voi mieli muuttua vielä

HPV:tä on Suomessa 8 ihmisellä kymmenestä, joten siltä on aika vaikea välttyä, tietenkin kaikkensa voi tehdä ja olla tyytyväinen siihen.

HPV ei aiheuta lapsettomuutta, sen hoitaa mm. klamydia ja tippuri.

• Suzyanna
        ???? kirjoitti:

Heips.

Ja kiitos vastauksista.

No, miehesi on joka tapauksessa jo saanut hpv-tartunnan, ainakin suurella todennäköisyydellä näin on (jos hpv:ta ei ollut jo ennen teidän suhdettannekin).

Jos hän rakastaa sinua ja haluaa olla kanssasi, niin miksi hän jättäisi sinut tartunnan takia? Eihän tartunta sillä poistu. Jättämällä sinut ja siirtymällä uuteen suhteeseen, hän vain mahdollisesti tartuttaisi taudin sellaiselle jolla sitä ei vielä ole. Ja mikä sen teon idea sitten olisi? Miksi hän ei jatkaisi kanssasi ja jakaisi ilot, surut ja hpv:nkin? Kyllähän tuo tartunta varmasti ketuttaa, mutta eihän sille enää mitään voi. Ja sen kanssa pystyy kuitenkin elämään ihan normaalisti, kyse kun ei ole hiv:n kaltaisesta taudista.

• laboraattori
        Saganna kirjoitti:

HPV:tä on Suomessa 8 ihmisellä kymmenestä, joten siltä on aika vaikea välttyä, tietenkin kaikkensa voi tehdä ja olla tyytyväinen siihen.

HPV ei aiheuta lapsettomuutta, sen hoitaa mm. klamydia ja tippuri.

Totta, että monet ihmiset saavat papilloomavirustartunnan elämänsä aikana, mutta pitää kuitenkin muistaa, että tartunnoista n. 30% on niitä, jotka aiheuttavat syyliä tai muutoksia sukupuolielinten alueelle, mukaan lukien kohdun. Eivät suinkaan kaikki.

• 80%:sta osalla syylä varpaa...
        laboraattori kirjoitti:

Totta, että monet ihmiset saavat papilloomavirustartunnan elämänsä aikana, mutta pitää kuitenkin muistaa, että tartunnoista n. 30% on niitä, jotka aiheuttavat syyliä tai muutoksia sukupuolielinten alueelle, mukaan lukien kohdun. Eivät suinkaan kaikki.

Kun tilastoissa lukee, että 80%:lla on hpv (human papilloma virus) elimistössään, niin nämä tartunnat eivät kaikki suinkaan ole tulleet seksistä. Osa on saanut hpv-tartunnan vaikkapa koulun suihkutilan lattiasta jalkaansa, ja seurauksena on syylä varpaassa tai jalkapohjassa tai molemmissa.

Kovin yleinen hpv on kuitenkin seksin seurauksenakin, koska sitä ei oikein osata varoa. Varsinkin kun tytöt siirtyvät käyttämään hormonaalista ehkäisyä, niin kondomin käyttö lopetetaan joskus kokonaan. Osa tekee näin siis myös yhden yön jutuissa, ja lyhyissä seurustelusuhteissakin heti alkumetreillä. Ja tämä tietysti edistää kaikkien sukupuolitautien leviämistä.
        Huonolla tuurilla hpv voi tarttua myös kondomista huolimatta (kuten allekirjoittaneella), mutta kondomi on kuitenkin ainoa tapa edes yrittää välttää tartunta, jos seksitön elämä ei houkuta.

Sukupuolielimissä viihtyvää papilloomaa on sitäkin erilaisina viruksina, joten yhden papilloomaviruksen saatuaan voi saada jonkin toisenkin ja kolmannenkin. Joku virus on täysin tai lähes oireeton, toinen voi aiheuttaa paljon ja isoja syyliä, joiden hoito ja poistaminen on hidasta, vaivalloista ja jopa kivuliasta.
        Tästä virusten erilaisuudesta johtuen kannattaa kondomia käyttää, vaikka itsellä ja uudella kumppanilla olisi kummallakin hpv-tartunta.
        Oman harkinnan mukaan voi sitten jättää kondomin pois, jos tuntuu, että kyseessä on vakavampi suhde, eikä pöpöjen vaihtaminen pelota, ja suunnitellaan kenties perheenlisäystäkin.

• ....

Kondomin suoja muita tauteja vastaan on parempi, mutta kondyloomalta se ei suojaa niin hyvin. Niin että kondomin käyttö ei välttämättä olisi estänyt tartuntaa... Virus tarttuu jo limakalvo- ja ihokontaktissakin, ja hyvin herkästi, solut hilseilevät virusta laajalti. Virusalueita on sielläkin mitä kondomi ei peitä. Ikävä kyllä.

Tuosta voisikin vetää johtopäätöksen, että kaikilla yhden yön suhteita harrastaneilla ihmisillä on hyvin suurella todennäköisyydellä ko. virus. Itse ainakin aion välttää sellaisia ihmisiä! Toki virus voi tulla parisuhteestakin, kun sitä ei kerta voi edes testata, mutta yhden yön suhteita harrastaneilla se on takuulla!

• Kaalimato.

"Sitä itsensä uneen itkiessä miettii, että olisimpa käyttänyt kondoomia :P"

Niin. Itke nyt kun ette käyttäneet. Paitsi että se ei välttämättä olisi suojannut. :( Ei kannata olla seksisuhteissa, silloin voi saada tauteja kortsusta huolimatta. Selibaatti kannattaa. Tai sitten yhteiselo toisen neitsyen kanssa. Ai niin mutta sekin pystyy pettämään...

• Kaalimato.
        hellumamma kirjoitti:

Tehäänkö niin, että kuitenkin alan ammattilaisina suositellaan kondomin käyttöä, koska se on ainut sukupuolitaudeilta ehkäisevä hökötys.

Typerää mainostaa ajattelutapaa: "Ei se kondomi välttämättä tartuntaa estä, miksi siis käyttää". Niin lapset sen ymmärtävät.

Sukupuolitaudit tarttuvat huonommin naiselta miehelle kuin mieheltä naiselle ja ne puhkeavat useimmin naisilla kuin miehillä. Nainen pystyy helposti suojautumaan kondomilla limakalvokosketukselta, siksi kondomin käyttöä ei pitäisi vähätellä. Kivekset on eri juttu...mutta aika pieni todennäköisyys.

Onko sulla vielä jotain millä haluat osoittaa erinomaisuutesi? T. kondomin ystävä Saganna

varmaan tarkoittanutkaan että pitäisi luopua kondomin käytöstä vain siksi, kun se ei suojaa sataprosenttisesti. Se ei suojaa kondyloomalta, mutta se vähentää tartuntariskiä muissa taudeissa. Niin että ehkä laboraattori vain halusi kertoa sinulle faktan jota et tiedä... :) Paitsi että nyt tiedät!

Niin että älä harrasta niitä seksisuhteita! Voit saada kondylooman kondomista huolimatta!

• Kaalimato.
        hellumamma kirjoitti:

"alan ammattilaisina suositellaan kondomin käyttöä, koska se on ainut sukupuolitaudeilta ehkäisevä hökötys"

Eikös sinulle tyttöselle juuri kerrottu tuo asia? Kondomia pitää käyttää, mutta se ei suojaa kondyloomalta joten on tiedostettava, että tartunta tapahtuu silti.

"Typerää mainostaa ajattelutapaa: "Ei se kondomi välttämättä tartuntaa estä, miksi siis käyttää". Niin lapset sen ymmärtävät."

Niin. Sinunkaltaisesi lapset ymmärtävät sen noin.

Muista silti Saganna käyttää kondomia niissä irtosuhteissasi! Se ei silti poista sinulta lutkamaisuuttasi.

• miksu.S

Mulla tuli oireet vasta 3,5 vuotta tartunnasta. Mun muijal papa-koe näytti negatiivista ja mulla tuli syyliä,suuria sellasia. En oo pettäny muijaani ja yritäpä siinä selvittää sille, et oot ollu uskollinen. No, fiksuna ihmisenä asiaa funtsittuaan uskoi asian, nii ku se o. Stressi laukasee kuulemma usein oireet. Jostain se on joskus tullu, mut ei tiedä mistä.

• jepjepjuu
        miksu.S kirjoitti:

Mulla tuli oireet vasta 3,5 vuotta tartunnasta. Mun muijal papa-koe näytti negatiivista ja mulla tuli syyliä,suuria sellasia. En oo pettäny muijaani ja yritäpä siinä selvittää sille, et oot ollu uskollinen. No, fiksuna ihmisenä asiaa funtsittuaan uskoi asian, nii ku se o. Stressi laukasee kuulemma usein oireet. Jostain se on joskus tullu, mut ei tiedä mistä.

Sepä se, jos kumppaneita on joskus ollut muitakin, ei voi tietää mistä ja keltä se tartunta on tullut. Kondy kun tosiaan voi "muhia" pitemmän aikaa, ennen kuin näyttäytyy. Eikä välttämättä parisuhteen toisella puoliskolla tule näkyviä muutoksia koskaan, vaikka toiselle tulee, sillä virukseen reagointi on kovin yksilöllistä.

Edelleen ja jälleen kerran, jos papa-koe onkin negatiivinen kondyn (hpv:n) osalta, niin se tarkoittaa vain sitä, että tartuntaa ei ole emättimessä eikä ainakaan kyseisessä kohdassa, josta papa on otettu. Ulkoisissa sukupuolielimissä tartunta voi silti olla. Papa-koe ei siis kerro mitään ulkoisten sukupuolielinten kondy-tilanteesta!!

• on HPV-rokote.

Joka minulla jo on! :D Ha!
      Eipä tartte kohdunkaulan syöpään ainaskaan kuolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe