Kytkin ja liikennevalot?

1024

Moi,

Autokoulussa minulle opetettiin pitämään kytkin pohjassa ja vaihde silmässä auton ollessa __pysähdyksissä liikennevaloissa__. Luin sanomalehdestä (artikkeli kopioitu "Auto Bild") että tällöin tulisi pitää vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.

Omalla nykyisellä rajatulla tekniikan tietämyksellä en ymmärrä miksi vaihde pitäisi olla vapaalla ja kytkin ylhäällä, kun ollaan __pysähdyksissä liikennevaloissa__?

Opetettiinko minulle väärin? Artikkelissa paskapuhetta?

31

7725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auto bild

      Sanoisin että artikkelissa oli paskapuhetta. Niin minullekin opetettiin ja ainakin pääsee nopeammin pois toisten edestä kun valo vaihtuu.

      • 56hhg

        vaihteen voi lykätä silmään jo kun valot vaihtuu keltaiselle.


    • gullwing

      Tuolla opetetulla tavallahan se on tosiaan nopeampaa ja helpompaa. Käsittääkseni vapaalla pitäminen ei edes toisi polttoainesäästöä, koska konehan on kuitenkin ns. tyhjäkäynnillä ja sama tilanne pitäisi vallita kytkimen ollessa pohjassa (mikä siis katkaisee yhteyden vetävien pyörien ja moottorin välillä). Toisin sanoen valoissa säästää vain jalkaansa jos vaihtaa välillä vapaalle. Muutoin lopputulos on molemmissa - käsittääkseni - sama: auto on paikallaan ja moottori käy tyhjäkäyntiä.

    • AK-ope

      Ei sillä ole väliä kumpaa tapaa käyttää.

      Autokoulussa opitun tavan hyvä puoli on siinä, että ykkönen on valojen vaihtuessa jo päällä, eikä tarvi alkaa sohia vääriä vaihteita päälle, kun valot vaihtuvat.

      Jos kyseinen toiminta rasittaa jalkaa tms. tarkista ajoasento.

    • mekaanikko

      painelaakeri ja paineasetelma rasittuu enemmän jos pidät vaihdetta päällä pysähdyksissä, joten kytkin remontti tulee aikaisemmin eteen. Suosittelen opettelee valojen vaihtumis ennakointia ja pitämään vaihdetta vapaalla valoissa pysähdyksissä. Sama asia koskee myös automaatteja, että pitäis laittaa vaihde vapaalle etenkin jos on pitempi pysähdys valoissa, sillä rasittaa automaattilaatikkoa!

    • Per Saukko

      Joku säälittävä asiaa tuntematon väittää, että kytkin kuluu silloin, kun poljin on pohjassa. Ei se kulu. Kytkin kuluu vain, jos se "makaa päällä" eli jos sitä tahallaan luistattaa tai jos se irrota, kun poljin on pohjassa.

      Jos pidät vaihdetta vapaalla, hidastat liikennettä. Et pääse heti lähtemään vihreällä, kun rupeat ronkkimaan ykköstä silmään.

      • mekaanikko

        kirjoittamaani vastaukseen niin opettele lukemaan!!!!! En kirjoittanu kytkin levystä sanaakaan vaan painelaakerista ja paine-asetelmasta!!!!!! Jos et tiedä kytkimen toiminta periaatetta niin suksi vittuun ja mene leikkii hiekkalaatikkoon pikku autoilla!!!!!!!!!!!!!!!!


      • on syytä

        pitää vaihde silmässä ja kytkin pohjassa liikennevaloissa.
        Sitten kun autoilu alkaa olla hallinnassa voi vaihtaa vapaalle ja antaa kytkimen olla ylhäällä, rasittamatta koko ajan painelaakeria.
        Liikennevaloja seuraamalla tietää kyllä, koska se valo on muuttumassa vihreäksi. Aika riittää hyvin ykkösen kytkemiseen ja liikkeelle lähtöön.
        Jotkut oppivat nopeastikin, mutta kaikki eivät koskaan.


    • tiivistettynä menee näin

      Mekaanikko puhuu asiaa. TOISAALTA, nykyajan autoissa se rasitus alkaa vissiin olla melko vähäistä että lähes sama pitääkö vaihdetta päällä vai ei. Itse en pidä ja vain sen takia etten jaksa jännittää jalkaa turhaan valoissa poljinta painaen :D

      • k23324

        No olisko keskustelun aloittaja tajunnut asiat vinoon? Meinaan että ei vaan tarkoitettu esim. BMW:n uusissa manuaalivaihteisissakin autoissa vakiona olevaa Start-Stop -järjestelmää, joka sammuttaa auton ristyksessä kun vaihde on vapaalla ja kytkin nostetaan ylös?

        Painelaakerin puolesta pelkääminen taitaa olla urbaanilegenda nykyään, meinaan jakeluajossa erilaisia autoja (HA/KA) pyöritelleenä en ole koskaan heittänyt valoissa vapaalle. Eikä ole paineasetelmat levinneet sen takia ennen kytkintä koskaan. Kytkimetkin kestää yllättävän pitkään. Ennemmin auto vaihtuu ku kytkinlevy.


      • clutch
        k23324 kirjoitti:

        No olisko keskustelun aloittaja tajunnut asiat vinoon? Meinaan että ei vaan tarkoitettu esim. BMW:n uusissa manuaalivaihteisissakin autoissa vakiona olevaa Start-Stop -järjestelmää, joka sammuttaa auton ristyksessä kun vaihde on vapaalla ja kytkin nostetaan ylös?

        Painelaakerin puolesta pelkääminen taitaa olla urbaanilegenda nykyään, meinaan jakeluajossa erilaisia autoja (HA/KA) pyöritelleenä en ole koskaan heittänyt valoissa vapaalle. Eikä ole paineasetelmat levinneet sen takia ennen kytkintä koskaan. Kytkimetkin kestää yllättävän pitkään. Ennemmin auto vaihtuu ku kytkinlevy.

        En usko, että ketjun aloittaja on tarkoittanut tuota järjestelmää. Tämän päivän autoissa kytkimen ei todellakaan pidä laueta siitä, että sitä pidetään liikennevaloissa pohjassa ja vaihde näin ollen kytkettynä. Voi olla, että mekaanikolle on joskus tullut kytkinremppaan autoja, mutta en ole koskaan kuullut, että kytkin hajoaisi tuon takia. Ehkä tuolloin on sitten luistatettu liikkeellelähdössä tai "makuutettu" jalkaa kytkimen päällä niin, että kuski ei ole edes tiennyt tekevänsä niin. Itse pidän aina vaihteen kytkettynä punaisissa valoissa, ellen takuuvarmasti tiedä pysähdyksen kestävän todella kauan. Jos auto pitää viedä sen takia kytkinremonttiin, niin vaihdan kytkimen sijasta koko auton. Jalka ei varmana väsy siitä, sillä kytkintä tarvitsee muuten käyttää ajaessa vain vaihteen vaihtamiseen yhteydessä, jarrutuksen loppuvaiheessa, jotta auto pysyisi käynnissä ja liikkeellelähdössä. Moni turvautuu kytkimeen aivan turhaan vähän joka välissä.


      • mekaanikko
        clutch kirjoitti:

        En usko, että ketjun aloittaja on tarkoittanut tuota järjestelmää. Tämän päivän autoissa kytkimen ei todellakaan pidä laueta siitä, että sitä pidetään liikennevaloissa pohjassa ja vaihde näin ollen kytkettynä. Voi olla, että mekaanikolle on joskus tullut kytkinremppaan autoja, mutta en ole koskaan kuullut, että kytkin hajoaisi tuon takia. Ehkä tuolloin on sitten luistatettu liikkeellelähdössä tai "makuutettu" jalkaa kytkimen päällä niin, että kuski ei ole edes tiennyt tekevänsä niin. Itse pidän aina vaihteen kytkettynä punaisissa valoissa, ellen takuuvarmasti tiedä pysähdyksen kestävän todella kauan. Jos auto pitää viedä sen takia kytkinremonttiin, niin vaihdan kytkimen sijasta koko auton. Jalka ei varmana väsy siitä, sillä kytkintä tarvitsee muuten käyttää ajaessa vain vaihteen vaihtamiseen yhteydessä, jarrutuksen loppuvaiheessa, jotta auto pysyisi käynnissä ja liikkeellelähdössä. Moni turvautuu kytkimeen aivan turhaan vähän joka välissä.

        siihen kytkimen toimintaan, niin tulette siihen loppu tulokseen että painelaakeri ja paineasetelma rasittuu kun kytkin poljinta pidetään pohjassa turhaan pitempiä aikoja. Kytkin on laitettu autoon, moottoripyörään, kuorma-autoon jne. liikkeelle lähtöä ja vaihteiden vaihtamista varten.


    • Kiki  

      Miksi tehdä kärpäsestä hevonen? jos ollaan pysähdyksissä vähän aikaa, nini pidetään vaihde päällä, ja kytkin alhaalla, jos ollaan pidempään, niin vaihde vapaalla, ja kytkin ylhäällä, ja sitten vähän ennenkun pitää lähteä liikkeelle laitetaan vaihde päälle, siis vähän ennen.

      Itse en koe mitenkään erittäin mielyttäväksi pitää kytkintä alhaalla pitkään, etenkään vanhoissa autoissa joissa on mekaaninen kytkin ilman tehostinta, mutta ettehän te autokoululaiset edes sellaisella osaisi ajaa, ainiin, tässä autossa ei voi edes rattia pyöritellä kämmenpohjalla paikallaan ollessa.

      • autossa sulla

        on kytkimelle tehostin? Empä ole nähnyt sellaista vielä nyky henkilöautossa!!!!!!!!!!


      • Kiki  
        autossa sulla kirjoitti:

        on kytkimelle tehostin? Empä ole nähnyt sellaista vielä nyky henkilöautossa!!!!!!!!!!

        Etkö tosiaan tiedä semmosta autoa jossa menee kytkinpolkimelta nesteputki kytkimelle, ja että ohjaus on semmonen et voi paikallaan pyöritellä eutusorella/kämmenpohjalla


      • Oi-oi surkeutta
        Kiki   kirjoitti:

        Etkö tosiaan tiedä semmosta autoa jossa menee kytkinpolkimelta nesteputki kytkimelle, ja että ohjaus on semmonen et voi paikallaan pyöritellä eutusorella/kämmenpohjalla

        Kytkinpolkimelta pitää mennä nesteputki, vaijeri tai metallitangot kytkimelle. Muutoin ei kytkinpolkimen liike välity kytkimelle.
        Tällä ja näillä ei ole mitään tekemistä kytkintehostimen kanssa. Isommissa ja uudemmissa kuorma-autoissa käytetään kytkintehostinta.
        Ohjaustehostimella taas ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.


      • Kiki  
        Oi-oi surkeutta kirjoitti:

        Kytkinpolkimelta pitää mennä nesteputki, vaijeri tai metallitangot kytkimelle. Muutoin ei kytkinpolkimen liike välity kytkimelle.
        Tällä ja näillä ei ole mitään tekemistä kytkintehostimen kanssa. Isommissa ja uudemmissa kuorma-autoissa käytetään kytkintehostinta.
        Ohjaustehostimella taas ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

        Mutta nimenomaan tuo vaijerikytkin on semmonen tooooosi jäykkä, eihän nykyteinit osaisi edes ajaa sellasta autoa jossa ei ohjaus pyöri pikkusormella.

        JA nimen omaan nestekytkin on se mitä pitelee pohjassa ihan huvin vuoksi, ja ompa jossain autoissa nestekytkimelle samanlainen alipaineservo kuin jarruille


      • etkö tiedä
        Kiki   kirjoitti:

        Etkö tosiaan tiedä semmosta autoa jossa menee kytkinpolkimelta nesteputki kytkimelle, ja että ohjaus on semmonen et voi paikallaan pyöritellä eutusorella/kämmenpohjalla

        että neste toiminen kytkin ei ole tehostettu ja ei se vaijeri toiminenkaan ole sen jäykempi jos vaijeri kunnossa! jos et jaksa vaijeri toimistakytkin poljinta painaa niin mene treenaa jalka lihaksia punttisalille! taidat olla kukkakeppi!!!


      • gullwing
        Kiki   kirjoitti:

        Mutta nimenomaan tuo vaijerikytkin on semmonen tooooosi jäykkä, eihän nykyteinit osaisi edes ajaa sellasta autoa jossa ei ohjaus pyöri pikkusormella.

        JA nimen omaan nestekytkin on se mitä pitelee pohjassa ihan huvin vuoksi, ja ompa jossain autoissa nestekytkimelle samanlainen alipaineservo kuin jarruille

        ...kuulee kyllä kaikenlaista jauhettavan, mutta enpä ole tuommoista syytettä enää kuullut, ettei meistä muka ole edes kytkintä painamaan. Toista ilmeisesti oli vanhaan hyvään aikaan kun miehet olivat rautaa ja autot puuta.


      • Kiki  
        etkö tiedä kirjoitti:

        että neste toiminen kytkin ei ole tehostettu ja ei se vaijeri toiminenkaan ole sen jäykempi jos vaijeri kunnossa! jos et jaksa vaijeri toimistakytkin poljinta painaa niin mene treenaa jalka lihaksia punttisalille! taidat olla kukkakeppi!!!

        Kyllähän sitä jaksaa painaa, se on vaan varsin vittumasista.

        Sun mielestä sit varmaan sit tosi-isoissa trukeissa, joissa on hyrdraullinen ohjaus pumpun kera, ei ole ollenkaan ohjaustehostinta, koska välissä on vaan kierrätyspumppu, ja letkuja, ei edes ohjausakselia.


      • puhuu kokemus..

        Kikillähän siitä autokoulun käymisestä onkin jo kulunut monta kuukautta.
        Sitä ollaan oikein automiehiä!


      • ammattikuljettaja.

        lapsukaista. Aletaanko puhumaan oikeesti autoista, vai lopetatko ton itsesi ylentämisen tähän paikkaan?


      • ammattikuljettaja.
        Kiki   kirjoitti:

        Kyllähän sitä jaksaa painaa, se on vaan varsin vittumasista.

        Sun mielestä sit varmaan sit tosi-isoissa trukeissa, joissa on hyrdraullinen ohjaus pumpun kera, ei ole ollenkaan ohjaustehostinta, koska välissä on vaan kierrätyspumppu, ja letkuja, ei edes ohjausakselia.

        kytkintehostimesta tyttö pieni. :DDDD


      • 466ghty
        Kiki   kirjoitti:

        Mutta nimenomaan tuo vaijerikytkin on semmonen tooooosi jäykkä, eihän nykyteinit osaisi edes ajaa sellasta autoa jossa ei ohjaus pyöri pikkusormella.

        JA nimen omaan nestekytkin on se mitä pitelee pohjassa ihan huvin vuoksi, ja ompa jossain autoissa nestekytkimelle samanlainen alipaineservo kuin jarruille

        Kortti ollu vuoden ja ajettu autoilla mihnä ei ole ohjaustehostinta, abseja, ilmastointia vai vastaavia, ja ajettu semmosilla mihnä on kaikki maholliset hilavitkuttimet!!!


    • vapaalle.

      Kyllä sen vaihteen kerkiää laittamaan päälle ihan rauhassa,kun valo vaihtuu. Toinen vaihtoehto on pitää vaihde päällä,mutta on siinä omat vaaransakin. Jos sattuukin esim.kytkinvaijeri (autoissa,missä on)juuri silloin katkeamaan eikä auto sammu. Mihin sit mennään? TÖKS. Toisen perään.

      • sattuu vain

        SATTUMAAN! Öhhö-hö-höh-höh-hö!

        Kaikenlaisia sattmuksia sitä saisi tietysti jäädä odottelemaan siihen liikennevaloihin. Saattaahan sitä vaikka pieni meteoroidi osua päähän.

        Voi voi


      • kannattaa.
        sattuu vain kirjoitti:

        SATTUMAAN! Öhhö-hö-höh-höh-hö!

        Kaikenlaisia sattmuksia sitä saisi tietysti jäädä odottelemaan siihen liikennevaloihin. Saattaahan sitä vaikka pieni meteoroidi osua päähän.

        Voi voi

        Pitää ykkönen silmässä.Luistattaa kytkintä ja kierrokset punasen rajalle,kytätä valojen vaihtumista,niin pääsee muiden jaloista ripeästi pois. ns.Formulalähtö.


      • harvinaista
        sattuu vain kirjoitti:

        SATTUMAAN! Öhhö-hö-höh-höh-hö!

        Kaikenlaisia sattmuksia sitä saisi tietysti jäädä odottelemaan siihen liikennevaloihin. Saattaahan sitä vaikka pieni meteoroidi osua päähän.

        Voi voi

        Kuule, ainoa paikka, missä kytkinvaijeri menee poikki on se, kun poljinta painaa. Itsellänikin on se sattunut kerran. Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan. Ilmeisesti sinulla on niin vähän kilometrejä takana, ettei mitään yllättävää ole ehtinyt tapahtumaan.

        Auto on vain mekaaninen laite, jossa on monta liikkuvaa osaa. Jollain aikavälillä niihin tulee vikoja aivan varmasti. Heti tai myöhemmin, mutta varmasti niitä tulee.


    • naurettavaa

      perin, etten jopa sanoisi kerrassaan naurettavaa :) jos valot punaiset ja näyttää siltä ettei valoista pääse vielä hetkeen niin vaihde vapaalle vaan ja tarvittaessa voi painaa jarrua. jos taas näyttää siltä että valot muuttuu pian vihreäksi, kytkin pohjaan ykkönen päälle jalka kaasulle

      • Joku

        Ostakaa automaatti ni ei tarvii miettii kummin tekee =)


      • berapera

        Joutuu sillä automaatillakin miettiä iskeekö vapaalle vai painaako jarrua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe