Diabeteksen syistä ja ruokavaliohoidosta

musigiant

I-tyypin ja II-tyypin diabetes ovat kaksi täysin eri sairautta.

I-tyypin diabetes syntyy, kun haiman Langerhansin saarekkeet tulehtuvat ja insuliinia tuottavat haiman beta-solut tuhoutuvat osittain tai kokonaan. Kyseessä on ilmeisesti autoimmuunivaste tai toistuvat enterovirusinfektiot ja perinnöllisyydelläkin on osuutta asiaan, mutta tarkkaa syytä ei tiedetä. Tämä johtaa insuliinin puutteeseen ja sen seurauksena elimistön kyky kuljettaa energiaa soluihin lamaantuu ja seuraa diabetekselle tyypilliset oireet eli sokeri virtsassa, väsymys, laihtuminen, jano yms. Ruokavaliolla ei voi I-tyypin diabetekseen juurikaan vaikuttaa, paitsi harkitulla ruokavaliolla lääkityksen ohella voidaan vaikuttaa taudin hoitotasapainoon .

II-tyypin diabetes on täysin toisenlainen sairaus ja puhutaan usein myös metabolisesta oireyhtymästä, joka on laajempi käsite, jonka alle menee monet liitännäissairaudetkin, jotka ovat seurausta häiriintyneestä sokeriaineenvaihdunnasta. II-tyypin diabetes johtuu lähes täysin elintapatottumuksista eli lähinnä liikunta ja ravintotottumuksista. Elimistö saa enemmän hiilihydraattipitoista energiaa kuin kuluttaa, elimistön normaalit ravintovarastot alkavat olla täynnä (runsaasti rasvavarastoa ja glykogeenivarasto äärimmillään) Erityisesti glykogeenivarastolla on suuri merkitys, sillä hiilihydraatit varastoituvat verestä ensisijaisesti glykogeeniksi. Rasvavaraston koko ei sinällään ole niin tärkeä II-tyypin diabeteksen kannalta. II-tyypin diabeteksessä insuliinia erittyy yleensä normaalisti, mutta koska elimistön varastot ovat täynnä, sitä tarvitaan suurempia annoksia, jotta sokeri saataisiin verestä kudoksiin; puhutaan ns. insuliiniresistenssistä. Haiman betasolut toimivat ylikierroksilla, joka voi pitkään jatkuessaan johtaa niiden tuhoutumiseen ja II-tyypin diabetes voi muuttua sekundaariseksi I-tyypin diabetekseksi.

Liikunta on tehokas tapa kuluttaa glykogeenivarastoja, sillä elimistö kuluttaa ensisijaisesti sitä, koska se on helppoa energiaa. Kun glykogeenivarastoja säännöllisesti kulutetaan ja ravinnosta saadaan sopivasti hiilihydraatteja, niin ne pysyvät tasapainossa. Tämän takia liikunnalla on erittäin suuri merkitys II-tyypin diabeteksen hoidossa.

Toinen tärkeä keino on se, että rajoitetaan joko ravinnosta saatavan hiilihydraatin määrää tai sen imeytymisnopeutta. Paaston tai vähähiilihydraattisen dieetin aikana glykogeenivarastot kuluvat enemmän kuin niitä käytetään ja tämä siis vähentää insuliiniresistenssiä ja elimistön normaali insuliinimäärä riittää kuljettamaan ravinnosta saatavan pienen hiilihydraattimäärän kudoksiin.
Kun taas syödään ruokaa, jossa on alhainen glykeeminen indeksi eli verensokeri nousee aterian jälkeen hitaasti ja maltillisesti ja ateriasta imeytyy hiilihydraatteja tasaisesti ja pitkään, kudokset ehtii kuluttamaan syötyä ravintoa ja siksi uutta ravintoa voidaan siirtää ja tarvitaankin tilalle.

II-tyypin diabeteksen tärkein syy on nopeasti imeytyvät hiilihydraatit ja sokeri. Toiset ihmiset ovat siihen geneettisesti alttiimpia, varsinkin, jos on hidas aineenvaihduta ja harrastaa vähän liikuntaa. VHH-ruokavalio tai ns. hyvähiilihydraattinen ruokavalio ovat siis perustellusti II-tyypin diabeetikoille sopivia ruokavalioita, jolla voidaan ehkäistä, hoitaa ja jopa parantaa kyseinen sairaus.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on hyvä silloin, kun on tarkoitus pudottaa painoa. Ruokavaliosta karsitaan pois kaikki sokeria ja tärkkelystä runsaasti sisältävät ruoka-aineet, kuten viljat, sokeri, tärkkelykset, peruna, useimmat hedelmät. Ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia, joista saadaan ravinteita ja kuitua; runsaasti rasvaa ja runsaasti proteiinia.

Hyvähiilihydraattinen ruokavalio on muutoin samankaltainen, mutta siihen sisältyy myös ns. hyviä hiilihydraatteja eli täysjyväviljaa ja hedelmiä, mutta hyvin rajoitetusti tärkkelystä ja sokeria.

Nykyiset suomalaiset ruokavaliohoidot eivät ole kaikilta osin perusteltuja diabeteksen hoidossa. Ruotsissa esimerkiksi hiilihydraattitietoisia ruokavalioita on suositeltu diabetekseen ihan virallisestikin.

21

3670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin tuotu esiin asia.

Uusi, juuri pillerit saanut 2 tyypin eläkeläinen.
      En ole saanut aikaa ter.hoitajalle vielä, joten tuo artikkelisi kuvasi hyvin asioita.
      Tiedän ruokailutapojeni, ja liikkumattomuuteni, syyksi.
      Tuossa periaatteessa kiellettiin kaikki, mitä useimmiten syön.
      Pieni eläke, joten keitot (joissa paljon perunaa) yleisiä ruokiani. Samoin makaronilaatikko. Leipää menee, ja lettuja. Eli kaikki mikä on edullista. Hedelmiä paljon. Pulla ja karkit ei suurta osaa ole.
      Nyt sitten hedelmät pois vai? En pysty juureksia puremaan, vihannekset kalliita. Allerginen paprikalle, sipulille, kurkulle, tomaatille, jää vain oikeastaan salaatti, jota leivällä käytän.
      Tuntuupa hankalalta. Makaroni edullista, mitä sitten tilalle?
      Perunasta tuntuu vaikealta luopua, "rakastan" sitä kaikessa muodossa tehtynä. Huh, huh. Taitaa itku tulla.
      Tiedän etten liiku, vaikeaa ja "vaarallista". Kerran ryöstöä yritetty, jäi kammo sen sairaalareissun ja silmalasien rikkoontumisen vuoksi. Tasapainohäiriö lisäksi. Ei ole ketään joka kanssani ulkoilisi, ja yksin en mene. Siitä tämä kaikki varmaan seraustakin.

• xz..

Jos teet itse ruokaa, niin yritä löytää kaupasta höyrykattila. Toinen mahdollisuus on painekattila. Se on aika kallis. Höyrykattilassa on kaksi kattilaa päällekkäin ja ylemmässä on reikiä pohjassa. Siinä keitetään vihanneksia, kalaa ja lihaa.
        Kun pilkkoo vihannekset sopivan kokoisiksi, ne on valmiita 12 minuutin keittämisen jälkeen. Samoin myös kala. Mausteena vihanneksille käy oliiviöljy. Samoin voi syödä vaikkapa tonnikalaa mausteena.
        Minä olen syönyt tällaista jo vuodesta 2000 lähtien. Joskus voi ostaa grillattua kanaa lämpimänä.
        Leipää ja muuta jauhoruokaa en voi syödä.
        Ei tarvitse olla nälässä, kun keittelee vihanneksia ja ne maistuu aina jatkuvasti hyvältä.
        Raaka salaattiruoka olisi myös hyvää, mutta sen tekeminen on vaativampaa.
        Kyllä tietysti voi syödä ja liharuokia ja pitääkin, niissä on tärkeää proteiinia.

• xz..
        xz.. kirjoitti:

Jos teet itse ruokaa, niin yritä löytää kaupasta höyrykattila. Toinen mahdollisuus on painekattila. Se on aika kallis. Höyrykattilassa on kaksi kattilaa päällekkäin ja ylemmässä on reikiä pohjassa. Siinä keitetään vihanneksia, kalaa ja lihaa.
        Kun pilkkoo vihannekset sopivan kokoisiksi, ne on valmiita 12 minuutin keittämisen jälkeen. Samoin myös kala. Mausteena vihanneksille käy oliiviöljy. Samoin voi syödä vaikkapa tonnikalaa mausteena.
        Minä olen syönyt tällaista jo vuodesta 2000 lähtien. Joskus voi ostaa grillattua kanaa lämpimänä.
        Leipää ja muuta jauhoruokaa en voi syödä.
        Ei tarvitse olla nälässä, kun keittelee vihanneksia ja ne maistuu aina jatkuvasti hyvältä.
        Raaka salaattiruoka olisi myös hyvää, mutta sen tekeminen on vaativampaa.
        Kyllä tietysti voi syödä ja liharuokia ja pitääkin, niissä on tärkeää proteiinia.

Mutta täytyy mittailla niiden jälkeen, miten paljon verensokeri on noussut.
        Vihanneksilla en tarkoita lehtivihanneksia, vaan kaikenlaisia keitettäviä. Niitä on parsa, purjosipuli, brysselinkaali, sipuli, peruna, porkkana, lanttu ja löytyy muutakin.

• Se eka kyselijä
        xz.. kirjoitti:

Mutta täytyy mittailla niiden jälkeen, miten paljon verensokeri on noussut.
        Vihanneksilla en tarkoita lehtivihanneksia, vaan kaikenlaisia keitettäviä. Niitä on parsa, purjosipuli, brysselinkaali, sipuli, peruna, porkkana, lanttu ja löytyy muutakin.

Käsitin sit varmaan väärin. Peruna on mun peruselintarvike. Hyvä jos saa sittenkin sitä syödä.
        Se on noiden kaalien kanssa sama kuin sipuli, ei käy mun vatsalle. Sehän onkin niinvaikeaa kun piti salaateista luopua, kokeiltu yhtä kerrallaan n,1/2v välein, vaan ei käy. Rakastin paprikaa ja tomaatteja, nyyh. Ruokatorvi ja vatsa ei kestä, ikenet turpoaa tomaatista.
        Ainoa salaatti mitä oon tehnyt enää on jäävuorisalaatti, raejuusto, maissi, siihen sit tonnikalaa tai kanaa. Ei kai se maissikin ole kielletty?
        Kaipa terveydenhoitaja antaa sit listan kielletyistä, kunhan onnistun ajan saamaan. (varattu helmik 1/2väliin kaikki ajat)
        hedelmiä voin muuta paitsi omenoita ja kiiviä syödä, vatsaongelmat niistä kovat.
        Oon ostanut ain niitä mitä on tarjoukses, aplarit. Mandariinit, päärynät, nektariinit, rypäleet. Banaaneista en pidä. ;-) ongelma kait et syön niitä paljon. Kun ne myydään lähes aina kilon paketis, niin ne tahtoo huveta.

• tärkkelystä
        Se eka kyselijä kirjoitti:

Käsitin sit varmaan väärin. Peruna on mun peruselintarvike. Hyvä jos saa sittenkin sitä syödä.
        Se on noiden kaalien kanssa sama kuin sipuli, ei käy mun vatsalle. Sehän onkin niinvaikeaa kun piti salaateista luopua, kokeiltu yhtä kerrallaan n,1/2v välein, vaan ei käy. Rakastin paprikaa ja tomaatteja, nyyh. Ruokatorvi ja vatsa ei kestä, ikenet turpoaa tomaatista.
        Ainoa salaatti mitä oon tehnyt enää on jäävuorisalaatti, raejuusto, maissi, siihen sit tonnikalaa tai kanaa. Ei kai se maissikin ole kielletty?
        Kaipa terveydenhoitaja antaa sit listan kielletyistä, kunhan onnistun ajan saamaan. (varattu helmik 1/2väliin kaikki ajat)
        hedelmiä voin muuta paitsi omenoita ja kiiviä syödä, vatsaongelmat niistä kovat.
        Oon ostanut ain niitä mitä on tarjoukses, aplarit. Mandariinit, päärynät, nektariinit, rypäleet. Banaaneista en pidä. ;-) ongelma kait et syön niitä paljon. Kun ne myydään lähes aina kilon paketis, niin ne tahtoo huveta.

mikä ei ole ollenkaan niin terveellistä diabeetikolle kuin ennen on uskottu.
        Peruna ja muu tärkkelys nostaa nopeasti verensokeria ja lihottaa. Diabeetikon ei pidä tuudittautua siihen uskoon, että terveystäti kyllä tietää. Jokaisen on opittava itse mittaamaan verensokeriaan ja valitsemaan sen perusteella ruokansa
        Asiaa selostetaan tässä oppaassa
        http://www.biovita.fi/suomi/pdf/Diabetesopas.pdf

• xz..

saa syödä vähän muiden vihannesten joukossa. Keitetyt kaalit eivät ole niinkuin raaka valkokaali.
        Jos peruna maistuu, ei muukaan keitetty vihannes ole sen kummempaa.
        Jos sinulla on vatsaongelmia, se pitäisi hoitaa eri asiana. Eihän sellainen ole normaalia.

• VHH-positiivinen

Allergiat ja ruoansulatusvaivat ovat kyllä ongelmallisia, koska ne rajoittavat ruokavaliota. Vähähiilihydraattinen dieetti voi olla kalliimpi kuin runsashiilihydraattinen, mutta toisaalta hintaan pystyy vaikuttamaan omilla valinnoillaan melko paljon. Edullisimpia proteeininlähteitä, jos niitä vain pystyy käyttämään ovat soijarouhe (sisältää paljon proteiinia, kilohinta tosi edullinen, koska turvotetaan vedellä ennen käyttöä), kananmunat ja pakastesei (n.4€/kg, sisältää runsaasti proteiinia, aavistuksen kalarasvaa, muttei juuri muuta) ja tonnikalapurkillinen öljyssä salaatin kera käy jo yksinään kunnon ateriasta.. Pakastetuista kasvissekoituksista voisin suositella mm. parsakaali-kukkakaali-porkkana sekoitusta tai muuta pakastettua kasvissekoitusta, niistä löytyy kilohinnaltaan edullisia vaihtoehtoja, tuorevihannekset voivat tulla kalliimmiksi. Pakastevihanneksista ei yleensä tule hävikkiä, koska niitä voi käyttää kerralla sopivan määrän ja ne ovat lisäksi helppoja ja nopeita käyttää. Vihanneksista saa herkullista ruokaa kevyesti höyryttämällä tai paistamalla nopeasti pannulla öljyssä eli wokkaamalla. Kevyesti kypsennetyt kasvikset ei juuri muuta maustetta tarvi kuin suolaa tai soijakastiketta. Hyvän aterian saa koottua kun puolet lautasesta täyttää kasviksilla ja puolet proteiinipitoisella. Öljyä ja oikeaa voita voi VHH-dieetillä käyttää reippaasti, koska se edistää ravinteiden imeytymistä ja tekee kylläiseksi eikä edes lihota, toisin kuin runsashiilihydraattisella ruokavaliolla.
        Edullisia vihanneksia, mitä olen käyttänyt ovat mm. itseidätetyt idut (mm. mungpapu yms.) Itselläni kaali on sellainen joka kipristelee vatsassa helposti, mutta olen huomannut, että wokattu kaali taas sopii minulle hyvin tai wokattu kaali-porkkanaraaste. Hapankaali sopii myös.
        Maitotuotteista käytän paljon mm. erilaisia juustoja, raejuustoja ja maitorahkaa (siihen voi lisätä marjoja tai sokeritonta mehutiivistettä sekä öljyä tai kermavaahtoa)
        Juureksistakin tulee mukavan pehmeitä kun niitä vähän kypsentää ja ne ovat yleensä melko edullisia.

-ostaessani kaupasta tuotteita, katson tarkkaan aina kilohinnan. Ostan myös paljon tarjoustuotteita ja suosin kauppoja, joissa hintataso on havaintojeni mukaan melko alhainen esim. Lidl ja Prisma. Tarjoustuotteita ostan myös varastoon tai pakasteeseen. Ja ruokakuluni ei ole ruokavalion muutoksen myötä juuri noussut, se on noin 50-100 euroa/kk. Runsasproteiininen ja runsasrasvainen ruoka on täyttävämpää ja sitä ei tarvitse syödä niin paljon. Vaikka raaka-aineet olisi vähän kalliimpia, niin se vähän kompensoituu.

• häivytit pelkojani ;-)
        VHH-positiivinen kirjoitti:

Allergiat ja ruoansulatusvaivat ovat kyllä ongelmallisia, koska ne rajoittavat ruokavaliota. Vähähiilihydraattinen dieetti voi olla kalliimpi kuin runsashiilihydraattinen, mutta toisaalta hintaan pystyy vaikuttamaan omilla valinnoillaan melko paljon. Edullisimpia proteeininlähteitä, jos niitä vain pystyy käyttämään ovat soijarouhe (sisältää paljon proteiinia, kilohinta tosi edullinen, koska turvotetaan vedellä ennen käyttöä), kananmunat ja pakastesei (n.4€/kg, sisältää runsaasti proteiinia, aavistuksen kalarasvaa, muttei juuri muuta) ja tonnikalapurkillinen öljyssä salaatin kera käy jo yksinään kunnon ateriasta.. Pakastetuista kasvissekoituksista voisin suositella mm. parsakaali-kukkakaali-porkkana sekoitusta tai muuta pakastettua kasvissekoitusta, niistä löytyy kilohinnaltaan edullisia vaihtoehtoja, tuorevihannekset voivat tulla kalliimmiksi. Pakastevihanneksista ei yleensä tule hävikkiä, koska niitä voi käyttää kerralla sopivan määrän ja ne ovat lisäksi helppoja ja nopeita käyttää. Vihanneksista saa herkullista ruokaa kevyesti höyryttämällä tai paistamalla nopeasti pannulla öljyssä eli wokkaamalla. Kevyesti kypsennetyt kasvikset ei juuri muuta maustetta tarvi kuin suolaa tai soijakastiketta. Hyvän aterian saa koottua kun puolet lautasesta täyttää kasviksilla ja puolet proteiinipitoisella. Öljyä ja oikeaa voita voi VHH-dieetillä käyttää reippaasti, koska se edistää ravinteiden imeytymistä ja tekee kylläiseksi eikä edes lihota, toisin kuin runsashiilihydraattisella ruokavaliolla.
        Edullisia vihanneksia, mitä olen käyttänyt ovat mm. itseidätetyt idut (mm. mungpapu yms.) Itselläni kaali on sellainen joka kipristelee vatsassa helposti, mutta olen huomannut, että wokattu kaali taas sopii minulle hyvin tai wokattu kaali-porkkanaraaste. Hapankaali sopii myös.
        Maitotuotteista käytän paljon mm. erilaisia juustoja, raejuustoja ja maitorahkaa (siihen voi lisätä marjoja tai sokeritonta mehutiivistettä sekä öljyä tai kermavaahtoa)
        Juureksistakin tulee mukavan pehmeitä kun niitä vähän kypsentää ja ne ovat yleensä melko edullisia.

-ostaessani kaupasta tuotteita, katson tarkkaan aina kilohinnan. Ostan myös paljon tarjoustuotteita ja suosin kauppoja, joissa hintataso on havaintojeni mukaan melko alhainen esim. Lidl ja Prisma. Tarjoustuotteita ostan myös varastoon tai pakasteeseen. Ja ruokakuluni ei ole ruokavalion muutoksen myötä juuri noussut, se on noin 50-100 euroa/kk. Runsasproteiininen ja runsasrasvainen ruoka on täyttävämpää ja sitä ei tarvitse syödä niin paljon. Vaikka raaka-aineet olisi vähän kalliimpia, niin se vähän kompensoituu.

niinkuin kerroin, ruokaan käytettävät varani ovat suppeat. Tuon 60-80e minulla yleensä myös menee, eikä kovin voisi nousta. Ihanaa lukea että sillä on mahdollista pärjätä. Hyviä vinkkejä, sinulla. Keittoja olen tähänkin asti paljon syönyt, mutta liiaksi perunoita varmaan. On ollut kyllä pakastevihanneksia käytössä, kohtuullisesti.
        Pöyristyneenä eilen huomasin myös Lidlin hintojen nousseen, sen15-20%.
        Prismaa ei lähellä ole, muutoin kyllä käytän tarjoukset hyväkseni, juuri niinkuin sinäkin.
        Pari kysymystä olisi nyt, varmaan jatkossa enemmänkin?
        Vatsani ei myöskään siedä pannu tai suodatinkahvia, espressoa kylläkin. Siksi juon aamulla sitä mukillisen, mutta ei sitä kyllä ilman sokeria juo millään? Muutoin en juo kahvia, vain aamulla. Miten se sokeri??
        Entäs aamuleivät, 2kpl olen syönyt, ja sitten sopan kanssa ruisleipää lounaalla, onko nekin sitten kielletty? Jos on niin mitä tilalle? Huh, anteeksi kysymystulva?

• type2
        häivytit pelkojani ;-) kirjoitti:

niinkuin kerroin, ruokaan käytettävät varani ovat suppeat. Tuon 60-80e minulla yleensä myös menee, eikä kovin voisi nousta. Ihanaa lukea että sillä on mahdollista pärjätä. Hyviä vinkkejä, sinulla. Keittoja olen tähänkin asti paljon syönyt, mutta liiaksi perunoita varmaan. On ollut kyllä pakastevihanneksia käytössä, kohtuullisesti.
        Prismaa ei lähellä ole, muutoin kyllä käytän tarjoukset hyväkseni, juuri niinkuin sinäkin.
        Vatsani ei myöskään siedä pannu tai suodatinkahvia, espressoa kylläkin. Siksi juon aamulla sitä mukillisen, mutta ei sitä kyllä ilman sokeria juo millään? Muutoin en juo kahvia, vain aamulla. Miten se sokeri??
        Entäs aamuleivät, 2kpl olen syönyt, ja sitten sopan kanssa ruisleipää lounaalla, onko nekin sitten kielletty? Jos on niin mitä tilalle? Huh, anteeksi kysymystulva?

"Vatsani ei myöskään siedä pannu tai suodatinkahvia, espressoa kylläkin. Siksi juon aamulla sitä mukillisen, mutta ei sitä kyllä ilman sokeria juo millään? Muutoin en juo kahvia, vain aamulla. Miten se sokeri??
        Entäs aamuleivät, 2kpl olen syönyt, ja sitten sopan kanssa ruisleipää lounaalla, onko nekin sitten kielletty? Jos on niin mitä tilalle? Huh, anteeksi kysymystulva?"

Jokaisen pitäisi itse verensokerimittarin avulla selvittää, mitä oikein sietää. Kun mittaa ennen ateriaa, 1 h ja 2 h siitä, niin näkee tuloksista, oliko hiilihydraatteja liikaa.

Sinulla on aamiaisella hiilihydraatteja ainakin nuo kaksi siivua leipää ja sokeria. Jos mittari näyttää liian isoa verensokerin nousua aamiasen jälkeen, niin hiilihydraatteja on vähennettävä. Sokerin voi korvata makeutusaineella. Leipien sijalle on keksittävä muuta vähähiilihydraattista.

Lounaalla sama asia. Jos keitossa on perunoita tai muuta runsashiilihydraattista, niitä on vähennettävä tai jätettävä kokonaan pois ja korvattava enemmällä määrällä kasviksia. Jos tuntuu liian kevyeltä, niin lihaa tai kalaa lisää keitosta riippuen. Hernekeitto on oma tapauksensa. Siinä on melkoisesti hiilihydraatteja, mutta eivät ole nopeita. Mittausta!

Työpaikkaruokailu voi olla ongelma, jos tarjolla ei ole oikein mitään sopivaa vähähiilihydraattista. Silloin omat eväät voi olla toimiva ratkaisu.

• VHH-positiivinen

Suosittelisin aamupalaksi leivän sijasta vaikka munakasta tai keitettyjä kananmunia, jos maistuu. Riippuu siitä, kuin paljon laittaa kahviin sokeria, että onko siitä haittaa. Pieni teelusikallinen painaa noin 1 gramman ja jos päivän sokerit on siinä, niin ei sillä ole juuri merkitystä, varsinkin jos samalla syö jotain proteiinipitoista.

Jos keiton kanssa haluaa ehdottomasti syödä leipää, niin sen pitäisi olla täysjyvä(ruis)leipää tai jotain muuta erittäin paljon kuitua sisältävää. Pari palaa täysjyväruisleipää kyllä sopii vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, jos ei ole painoa tarkoitus pudottaa. Keittoon ei kannata laittaa perunaa ainakaan kovin paljoa, vaan se kannattaa korvata kasviksilla. Peruna on lähes puhdasta hiilihydraattia. Jos keitossa on paljon lihaa tai kalaa, niin se tasaa kyllä hiilihydraatin imeytymistä jonkin verran.

• Hyviä vastauksia sain
        VHH-positiivinen kirjoitti:

Suosittelisin aamupalaksi leivän sijasta vaikka munakasta tai keitettyjä kananmunia, jos maistuu. Riippuu siitä, kuin paljon laittaa kahviin sokeria, että onko siitä haittaa. Pieni teelusikallinen painaa noin 1 gramman ja jos päivän sokerit on siinä, niin ei sillä ole juuri merkitystä, varsinkin jos samalla syö jotain proteiinipitoista.

Jos keiton kanssa haluaa ehdottomasti syödä leipää, niin sen pitäisi olla täysjyvä(ruis)leipää tai jotain muuta erittäin paljon kuitua sisältävää. Pari palaa täysjyväruisleipää kyllä sopii vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, jos ei ole painoa tarkoitus pudottaa. Keittoon ei kannata laittaa perunaa ainakaan kovin paljoa, vaan se kannattaa korvata kasviksilla. Peruna on lähes puhdasta hiilihydraattia. Jos keitossa on paljon lihaa tai kalaa, niin se tasaa kyllä hiilihydraatin imeytymistä jonkin verran.

Tietysti kun kaikki on uutta, ja vasta pillerit aloitettu, on paljon mielessä kysymyksiä. Lääkäri ei varmaan tiennyt et hoitajalle ei aikoja saakaan heti, pian. Siksi jäi kysymykset ja vastaukset siltä osin tulevaisuuteen.
        Mukava kun kukaan ei "lytännyt", ja sain paljon ohjeita, miten edetä.
        Kiitos, uskallan vastaisuudessakin kysyä.

• VHH-positiivinen

Aamuleivän tilalle voisit kokeilla tällaista reseptiä, helppo&nopea&herkullin&terveelinen:

-2 tl öljyä (tai voita sulatettuna)
        -1 kananmuna
        -n.3/4 dl esim. leseitä, pellavarouhetta, seesaminsiemeniä, pähkinä- tai mantelijauhetta, soijajauhoa,proteiinijauhetta, ruisjauhoa (mieleisenä sekoituksena)
        -ripaus suolaa
        (ripaus leivinjauhetta)

Ainekset sekoitetaan keskenään ja "leipä paistetaan mikronkestävässä astiassa n. 1 minuutti täydellä teholla.

• Sokrut alhaalla

Olen puolisen vuotta kituuttanut diabetes-diagnoosin kanssa, ja tietysti opiskellut aiheesta niin paljon kuin nuppi sietää...Omat ruokavaliokokeilut verensokerinmittaaminen lisäksi. Nyt verensokeriarvoni ovat ihan priimaa, "normaali-ihmisten" luokkaa (aamuisin 4,1-4,6, aterioiden jälkeen 5,1-6,0). Omat mittauksethan ovat kyllä n. yhden yksikön alhaisempia kuin labratulokset, mutta kuitenkin. Lähtötasoni oli aivan muuta. Tähän pääsin lääkityksellä ja hyvin tiukalla ruokavaliolla:
        - kokonaan pois: peruna, valk. riisi, valk. pasta, valk. leipä (valkoiset jauhot yleensäkin, ml. suurusteet), useimmat hedelmät ja tietysti kaikki näkyvä sokeri, olut (sisältää maltoosia, jossa on korkea GI)
        - hallitusti eli hyvin harvoin ja vain vähän: kokojyväleipää, -pastaa, tummaa riisiä, viiniä
        - runsaasti: raakoja vihanneksia (kypsennettynä porkkanakin muuttuu pahikseksi!)
        Kun päivän hiilariannoksen pitää alle 40g, niin varmasti helpottaa! Ja GI-arvoja kannattaa tarkkailla!

• Sokrut alhaalla
        Sokrut alhaalla kirjoitti:

Olen puolisen vuotta kituuttanut diabetes-diagnoosin kanssa, ja tietysti opiskellut aiheesta niin paljon kuin nuppi sietää...Omat ruokavaliokokeilut verensokerinmittaaminen lisäksi. Nyt verensokeriarvoni ovat ihan priimaa, "normaali-ihmisten" luokkaa (aamuisin 4,1-4,6, aterioiden jälkeen 5,1-6,0). Omat mittauksethan ovat kyllä n. yhden yksikön alhaisempia kuin labratulokset, mutta kuitenkin. Lähtötasoni oli aivan muuta. Tähän pääsin lääkityksellä ja hyvin tiukalla ruokavaliolla:
        - kokonaan pois: peruna, valk. riisi, valk. pasta, valk. leipä (valkoiset jauhot yleensäkin, ml. suurusteet), useimmat hedelmät ja tietysti kaikki näkyvä sokeri, olut (sisältää maltoosia, jossa on korkea GI)
        - hallitusti eli hyvin harvoin ja vain vähän: kokojyväleipää, -pastaa, tummaa riisiä, viiniä
        - runsaasti: raakoja vihanneksia (kypsennettynä porkkanakin muuttuu pahikseksi!)
        Kun päivän hiilariannoksen pitää alle 40g, niin varmasti helpottaa! Ja GI-arvoja kannattaa tarkkailla!

Ai niin, kahvi ja vahva teekin pitäisi jättää pois, sokeroimatonkin...

• os..

että syöt runsaasti raakoja vihanneksia, vähän leipää, pastaa ja viiniä. Oliko siinä kaikki?

• Sokrut alhaalla
        os.. kirjoitti:

että syöt runsaasti raakoja vihanneksia, vähän leipää, pastaa ja viiniä. Oliko siinä kaikki?

...juuri näin. Verensokeriarvot on ihan priimaa, "normali-ihmisten" luokkaa. Ei edes mitään piikkejä aterian jälkeen. Ja kyllähän tähän ruokavalioon tottuu, ensin teki vähän tiukkaa. Nyt ei edes jaksa syödä kuin korkeintaan puolet siitä mitä ennen yhdellä aterialla.
        Painokin putoaa, mutta ihmeen hitaasti...oiskohan se se viini, joka hidastuttaa laihtumista?

• Sokrut alhaalla

...juuri näin. Verensokeriarvot on ihan priimaa, "normali-ihmisten" luokkaa. Ei edes mitään piikkejä aterian jälkeen. Ja kyllähän tähän ruokavalioon tottuu, ensin teki vähän tiukkaa. Nyt ei edes jaksa syödä kuin korkeintaan puolet siitä mitä ennen yhdellä aterialla.
        Painokin putoaa, mutta ihmeen hitaasti...oiskohan se se viini, joka hidastuttaa laihtumista?

...anteeksi, olin liian hätäinen...syön toki proteiineja (mutta aina salaatin kanssa) eli vähärasvaista lihaa, kalaa, kananmunaa, äyriäisiä. Ja salaattiin liraus oliiviöljyä.

• jonnin joutavia

ja vanhanaikaisia mielipiteitä.

• mikä on vikana

Minun mielestäni ketjun aloittaja kertoo asiaa.

Sinä pidät esitettyjä mielipiteitä jonnin joutavina ja vanhanaikaisina. Mikä niissä on väärin tai vanhanaikaista? Kerro puolestasi, miten asiat olisi nähtävä ja tehtävä. Riittävätkö evääsi tähän?

• kalle

ottakaa paperi kopio.liikunnaksi kelpaa siivous tyot,imurointi,pyykin pesu kasin.hetelman palasen voi syota jos yrittaa nostaa sokeria ylemmaksi,samoin keitettya perunaa

• RAL

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      109
      6953
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4451
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3945
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      191
      3502
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2542
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13