Kysymys identtisistä kaksosista

Isoisä 1.

Tiedossa on, että kehdossa olevat lapset ovat identtisiä kaksosia, mutta niin pieniä vielä, ettei heidän kätisyydestään voi sanoa mitään.
Kysyisin identtisten lasten vanhemmilta, miksei itseltäänkin, pitääkö paikkansa kuvitelmani, että identtisen kaksoset ovat ikäänkuin toistensa peilikuvia. Eli jos toisen jakaus on vasemmalla, toisella se on oikealla, siis luonnollisesti syntyvä. Vastaavasti tästä seuraisi se, että he ovat erikätisiä, toinen vasen- toinen oikeakätinen.
Pitääkö tämä oletus pakkansa vai on vain pelkkä kuvitelma?

11

5423

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • genetiikkaxx

Identtisissä kaksosissa on eroja jotka johtuvat jakautumisvaiheesta ja ympäristötekijöistäkin. Osa kaksosista on kätisyyspeilikuvia, osa ei. Ne oiden solut ovat jakautuneet hyvin aikaisessa vaiheessa ovat hiukan "erilaisempia" kuin myöhään jakautuneet. Vasta lasten kasvaessa näitä seikkoja voi vertailla.

• erikätiset

Ns. peilikuvakaksoset ovat toistensa peilikuvia niin kätisyyden kuin vaikkapa nenän vinoudenkin suhteen. Tv-dokumentissa sanottiin, että se oikeakätinen on ikään kuin se "oikea" alkuperäinen lapsi, josta olisi tullut vain yksi lapsi. Mutta alkio onkin jakautunut puoliksi sillä tavalla, että siitä toisesta tulee tämän ensimmäisen peilikuvakopio. Hän on vasenkätinen - ja jopa sisäelimet voivat olla toisinpäin (esim. sydän oikealla) kuin tavallisesti.

Peilikuvakaksoset ovat yksi muunnos. On sitten myös niitä täysin samanlaisia, kenties myös muita variaatioita. Ihmeellinen tämä maailma on!

• tilhimyy

Ovat niin identtiset että ei edes oma isänsä niitä erota,,Onneksi minä ne kuitenkin saan erotettua=)..Ne ovat justiin saman pituisia ja painosia, tällä hetkellä ainut joka heidät erottaa on hampaitten määrä suussa!=)

• Isoisä 1.

Miten menee hiusten "pyöryväisten" suunta - jos hiuksia on - samoin vai eripäin?

• tilhimyy
        Isoisä 1. kirjoitti:

Miten menee hiusten "pyöryväisten" suunta - jos hiuksia on - samoin vai eripäin?

vähäsen hiuksia ja kun äsken katsoin niin ihan samaan suuntaan kierteet menee! Aika jännää..

• identtinen kaksonen
        tilhimyy kirjoitti:

vähäsen hiuksia ja kun äsken katsoin niin ihan samaan suuntaan kierteet menee! Aika jännää..

Mä olen identtinen kaksonen ja täsmälleen samanlainen kuin siskoni. Hiusten pyörre on samaan suuntaan ja samakätisiä ollaan. Jakaus on eri puolilla, mutta ihan tarkoituksella, kun ei haluta olla samanlaisia :).

• Isi

Meidän kaksospojat on 3v ja identtiset. Näyttäisi sille, etä toinen on vasenkätinen. ( Syö, piirtää vasemmalla.) Tosin asia voi vielä muuttua, onhan ne niin pieniä vielä, mutta nyt toinen on vasuri.

• Isä myös

Oman poikani vasemman käden hallitsevuus ilmeni jo ryömintäiässä eikä ole siitä muuttunut. Tarttui ja tavoitteli esineitä vasemmalla kädellä. Aikuinen on ja tekee yhä samaa.

• Täti

Tunnen lasteni kavereina useita identtisiä kaksosia,
      ja heistä kaikista toinen puolisko on vasenkätinen,
      sekä yhdet epäidenttiset kaksoset (jotka ovat erittäin paljon samannäköisiä), joista myös toinen on vasenkätinen.

Meidän kaksoset ovat oikeakätisiä,
      mutta he ovatkin epäidenttiset.

• Identtistenkaksosten iskä

Tervehdys,

meillä tosiaan on juuri näin että toinen lapsista
      on vasenkätinen. Tästä on kirjoiteltu paljon tutkimuksia ja dokumentteja ja kuulemma Elvis itse olisi ollut kaksonen, mutta toinen olisi menehtynyt jo raskauden aikana.
      Ja Elvis oli vasenkätinen.

Tuon kätisyyden huomasimme aika varhaisessa vaiheessa, tosin ensin vain arvuuttelimme että ottaako lapsi sattumalta lelun tms. vasemmalla kädellä.

• epäid. kaksonen

mutta silti "peilikuva" kaksonen. Siis siskoni vasenkätine, minä oikeakätinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      83
      1109
    2. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      73
      922
    3. Jasmin Vähäkangas paljastelee

Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      767
    4. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      57
      680
    5. Taidan lähettää kaveripyynnön

Sulle nainen. Otan vaan rohkaisuryypyn ensin.
      Ikävä
      43
      605
    6. Ei mulle kelpaa kukaan muu...

Kuin "hän"
      Ikävä
      30
      592
    7. Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta

Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.
      Sinkut
      177
      591
    8. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      140
      579
    9. Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat

Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t
      Hyrynsalmi
      4
      576
    10. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      61
      555
    Aihe