Nenämahaletku

Banjo11

Elikkäs..
Uteliaisuuttani kysyn, miltä nenämahaletku tuntuu, sen laitto, sen kanssa oleminen?
Itse olen joutumassa letkuihin, ja siksi kysynkin sitä.

15

21054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan mitään

      herkkua ole...itse en ole kokenut sitä, mutta muutamalle potilaalle sen olen laittanut. jo pelkästään sen laittaminen toiselle on melko kamalan näköistä :S

      • ollut

        ei todellakaan mitään herkkua.. ite yökin koko aja ku sitä laitettiin ja se ärsyttää koko ajan nenän limakalvoja ja reilu viikon päästä alko tuntuu nielussakin inhottavalta. nieleminenki sattu välillä.. mut niihin tottu kyllä, ja helpotti se letku ihan hirveesti sitä painonnostourakkaa, halusin vaan pois äkkiä ja syöminen oli kauheeta. Mutta tietysti jos ite pystyy syömällä nostaan painoonsa ni se kannattaa tehdä!! jaksamisia


    • wilmaeve

      minulle pistettiin väkisin nenämahaletku kun painoin enää 40-kiloa. sitä oli laittamassa 6 hoitajaa, kun eivät meinanneet saada sitä paikalleen. ehkä osasyynä oli se että huusin kuin syötävä, koska se sattui niin pirusti. mieti nyt että jotain tungetaan nenästäsi alas.

      mutta helpoiten se menee paikalleen, kun et rimpuile ja teet kaiken hoitajien neuvojen mukaan, mm. alat nieleskellä kun letkua laitetaan nenästä sisään. se helpottaa letkun alas menemistä.

      tsemppiä sinulle!!!! ja kauheasti voimia, kyllä siitä letkusta pääsee eroon, kunhan asiat alkavat rullata!

    • jsfdgdgfgfg

      Ei se mitään herkkua todellakaan ole, kun sain tietää joutuvani letkuihin, olin jo tuolloin ollut viikon suljetulla vastaanotolla, sitä oli laittamas 4 henkilöä, kaksi naista ja kaksi miestä vartio etten alkaisi temppuilemaan, meinasin pyörtyä koska ajatus oli todella heikottava. Minulla alkoi heti ensimmäisen päivän jälkeen tuntumaan hankalalta niellä, koska letku ärsytti kurkkua. Minulla laitettiin 5 dl pussi tippumaan 24h eli aika pientä vauhtia, koska olin ollut syömättä lähes kolme kk ;o !

      • eveeveeve

        Joo, ei se kivaa ole. Kannattaa mielommin yrittää olla ilman, eli saada syötyä. Mutta jos se on ihan mahdotonta, niin kyllähän se pitää hengissä ja auttaa painonnostossa
        Itsellä on ollut letku muutamia kertoja, ekalla kerralla revin kokoajan pois, mutta sitten sain hoitajan viereen ja kädet siteisiin. Eli ei kannata tehdä itse siitä vaikeampaa.
        Ja se sattuu jos se meenkin heuhkoon eikä mahalaukkuun.


    • michelin

      Sen letkun laittaminen nenäontelosta nieluun ja siitä ruokatorveen oli inhottavaa, mutta ei mua ainakaan yökkäyttänyt yhtään ja kun hoitaja käski niellä vettä tietyssä vaiheessa, se meni ihan hyvin.

      Alussa se letku tuntu nielussa ja nieleminen ja puhuminenkin oli hankalahkoa, mutta siihen tottu tosi nopeasti.
      Ei nenä-mahaletku ole kummoinen, mun mielestä ainakaan.

    • nimierkki1111

      no hyi ei kannata. jouduin nenämahaletkuun vajaa vuosi sitten ensimmäisen kerran, joulukuun neljäs päivä. nenis on niin perseestä. laitettu mulle neljä kertaa. oleminen sen kanssa on ihan hyi helvetti. se laitto on kaikki p****nta siinä koko jutussa, jos se letku on tarpeeksi pieni, ei sen kanssa oleminen haittaa paljoa. jos se on liian iso, se haittaa ja paljon. mä en pystynyt puhumaan saati nielemään neljään päivään. niitä pahvihöskiä ja paperia meni aivan älyttömästi sen takia, kun kuola valui eikä voinut niellä. mä pääsin suljetulta osastolta pois 9.9. oltuani siellä vajaan vuoden. aluksi menin sinne koulun vuoksi, sitten lääkäri huomasi, että diagnoosi tänne tuloon taitaapi olla epätyypillinen syömishäiriö. älkää suotta järkyttykö, mutta mun mitat osastolle jouduttua oli 144/24, nyt olen saanut molemmissa yli 10 cm / 10 kg lisää vuodessa. vuosi sitten painoin vähemmän kuin 6 vuotta nuorempi veljeni, ellen juuri saman verran. mun paino on aina ollut alhainen ja mun painon luultiin olevan sukujuttuja, sillä mun isä oli ollut lapsuudessaan pienikokoinen. mutta joo nenikseen siis.

      SYÖKÄÄ RUOKAA, ÄLKÄÄ AJAUTUKO NUTRIDRINKKEIHIN SAATI NENÄMAHALETKUUN!!

    • pieni perhonen

      Nenä-mahaletku sattuu. Itselleni se laitettiin vajaa vuosi sitten syömättömyyden takia. En suostunut vapaaehtoisesti letkun laittoon ja olin suljetulla osastolla, joten minut laitettiin lepareihin ja sitten tungettiin letku nenästä. En osannut letkua pitää montaa päivää ja aina se laitettiin uudestaan kun olin edellisen repinyt irti. Laitto sattui niin paljon että itkin joka kerta kun sitä laitettiin. Eräänä yönä heräsin siihen että kuvittelin käärmeen olevan selässäni, vaikka siellä oli vain letku. Se oli pelottavaa. Suosittelen siis syömistä. Se helpottaa elämää.

    • piupau.

      Ensimmäisellä kerralla olin niin kuolemispisteessä tai ihan pihalla kumminkin joten en oikeen tajunnu ees sitä. Ei se sillee sattunu sillon.

      Tokalla kertaa sattu sattu sattu. Olin varma että mun nenä räjähtää. Kaikenlisäks se lääkäri ei saanut sitä laitettua ensimmäisellä kerralla oikein joten otti pois ja laitto uudestaan, siinä vaiheessa väänsin itkua. :D

      Siihen tottuu aika nopeeta mutta mua sattu ainakin kun söin/join ja se letku liikku sillee inhottavasti niin sattu aivan hemmetisti. :( Se paino nenää ja tuli verta siitä kun se osu siihen sillee inhottavasti hangaten ja siihen jäi muistoks semmone pieni lommo. :D

      Mutta joo.. Ei mitään herkkua. Tosin kyllä sen ''kivun'' kestää.. Ei se nyt niin hirveän kamalaa ole.

      Tsemppiä kaikille!

    • kauheeta

      mulle tullaan laittamaan sellanen. Oon menossa leikkauksee ja sen jälkeen en pariin päivään pysty syömään.. mua pelottaa hirveesti nyt ku luki kuinka ppaljon se sattuu.. ja pelkään et oksennann..

      • Anonyymi

        Se on paljon helpompaa jos teette niinku hoitaja sanoo ettekä rimpuile. Tottakai se hirvittää aatella että sun sisään tungetaan letku mutta se tosissaan on monta kertaa helpompaa ku teet niinku pitää.


    • Nokkis ei kannata

      Mulla 12 kertaa ollu nokkaletku vähemmän kuin yhden vuoden aikana. En suosittele.
      JOs juot vettä samaan aikaan kun sitä laitetaan ja letkussa on puudutusgeeliä on asia lasten leikkiä. :) Ei paineita!

    • Legolas Kaksi

      Ei kannata,mulla oli piedemmillään nokkaletku yli kuukauden. Mitä kauemmin nokkaletku oli,sitä vaikeampaa oli syömisen aloittaminen. Ja kuule,jokatapauksessa joudut sen jossain vaiheessa aloittamaan,niin miksi se sitten kannattaa lopettaa??
      Nykyään nautin ruoasta,ei nenämahaletku tai nutrit mitään ihailtavaa ole!

    • Roboottii12

      Olet ihan oikeassa kannattaa syödä ihan itse
      Koska lääkärit kuin päättää että laitetaan nenä maha letku niin se laitetaan eikä mielipidettäsi kuunnella
      ONNEA!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe