Isak=seurakunta & Ismael=Israel

Uudessa Liitossa Galatalaiskirje jakaa kortit mielenkiintoisen radikaalin vallankumouksellisesti täysin uudella tavalla. Isakia edustaa nyt vainottu seurakunta ja sen Jerusalem on ylhäällä taivaissa. Ismael on puolestaan Jeesuksen hylännyt Israel, joka elää lain orjuudessa ja on kotoisin Siinain vuorelta, maallisesta Jerusalemista, jota Ilmestyskirja kutsuu myös Sodomaksi:

4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen
orjattaresta, toinen vapaasta.
4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas
lupauksen voimasta.
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa:
toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä
Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän
äitimme.
4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä,
riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä
on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen
mukaan syntynyttä, niin nytkin.
4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä
orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

Ilmestyskirja:
11:8 Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota
hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös
heidän Herransa ristiinnaulittiin.

6

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baltasar

hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: 'Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. (Room.11:25,26.)

"Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, MUTTA VALINNAN KANNALTA HE OVAT RAKASTETTUJA ISIEN TÄHDEN. SILLÄ EI JUMALA ARMOLAHJOJANSA JA KUTSUMISTANSA KADU. (jakeet:28,29)

"Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että Hän kaikkia armahtaisi.
      Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsitämättömät hänen tiensä!" (jakeet:32,33.)

"Ja Minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen, He katsovat minuun jonka ovat lävistäneet." (Sak.12:10.)

• Höh!

Ilman Kristusta kuolee joka päivä juutalaisia.

• Baltasar

Tarkasti: "Niin koko Israel on tuleva autuaaksi (pelastuva), niin kuin kirjoitettu on: 'Pelastaja tulee Siionista ja Hän poistaa jumalattoman menon Jaakosta. Tämä on liittoni heille, otan pois heidän syntinsä'. (Saarisalon kään.) Tekstissä sana "koko" on kreik. "pas" = kaikki, jokainen.

Sakarjan kirjan 12-luku kuvaa tätä Hengen vuodattamista Israelin kansan päälle, ja heidän uskoon tuloaan. Israelin kansan "puhdistettu jäännös" tulee olemaan se ensimmäinen kokonainen kansakunta, jonka jokaisen jäsenen sanotaan uskovan Adon Yeshuaan.

Lainaamasi Ilmestyskirjan kohta edeltää tätä kokonaisvaltaista uudistuksen hetkeä; jolloin Messias Kuningas myös ilmestyy. Sitä edeltää ahdistus, jossa Jaakko puhdistetaan. Siksi myös Sakarjan kirjan 14:2. - sanoo tarkasti Jerusalemin tulevista vaikeuksista: PUOLI KAUPUNKIA ON VIHOLLISTEN TOIMIEN KOHTEENA - ENNENKUIN; Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä." (jae.3.)

Lisäksi on syytä huomioida, jos listaa ja laskee "pelastineiden määrää"; että Jumalan ajatukset eivät ole sama asia: kuin meidän oma järkeilymme tulokset. Kuinka tutkimattomat ovatkaan Hänen tiensä? Tämän osoitaa sekin mitä Pietri sanoo kirjeessään:

"mutta tehtiin eläväksi Hengessä, jossa Hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Noan päivinä." (1.Piet.3:20.) Ja vielä:

"Mutta itsekullekin on meistä armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.

Sentähden on sanottu: 'Hän astui ylö korkeuteen, Hän otti vankeja saaliikseen, Hän antoi lajoja ihmisille'.

Mutta että Hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että Hän on astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin? Hän, on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI." (Ef.3:7-10.)

• He sanovat, että tuo "koko" Israel, joka on pelastuva, on hengellinen Israel. Se on ainoa kokonainen pelastuva Israel:

Roomalaiskirje:
        9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.

• Baltasar
        KTS kirjoitti:

He sanovat, että tuo "koko" Israel, joka on pelastuva, on hengellinen Israel. Se on ainoa kokonainen pelastuva Israel:

Roomalaiskirje:
        9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.

Lue luvun 13: sisältö tarkkaan. Sen ahjon läpi tulevat ovat kaikki uskossa. Jaakobin jäännös sanoo Adon Yeshualle: "Herra minun jumalani" ja Hän vastaa 'Se on minun kansani'; siis tämä jäännös, joka on osa nykyisestä: "kolmas osa siitä jää jäljelle", - siis Jaakobista, joka kulkee ahdistuksen kautta ja josta jumalaton meno on poistetaan niin, että se on Jumalan Israel: kansakunta uskossa.

• Baltasar kirjoitti:

Lue luvun 13: sisältö tarkkaan. Sen ahjon läpi tulevat ovat kaikki uskossa. Jaakobin jäännös sanoo Adon Yeshualle: "Herra minun jumalani" ja Hän vastaa 'Se on minun kansani'; siis tämä jäännös, joka on osa nykyisestä: "kolmas osa siitä jää jäljelle", - siis Jaakobista, joka kulkee ahdistuksen kautta ja josta jumalaton meno on poistetaan niin, että se on Jumalan Israel: kansakunta uskossa.

Tapetaan ensin kaikki toisinajattelevat juutalaiset, niin jää vain messiaaniset jäljelle...

Mut Jumalahan on myös kuolleitten Jumala...

/..\
         O

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      106
      931
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe