olenko pysyvästi sairastunut?

kroonikko

Tilanteeni on lyhyesti selitettynä seuraava:

Sairastan astmaa ja allergioita,olen altistunut useasti homeille, jo lapsuudessani, myös nykyisessä kodissani on ollut kaksi kertaa kosteusvaurio(homeita löydetty) on korjattu..

Olen aina ollut ns.helposti sairastuvaa tyyppiä.Nyt kuitenkin olen sairastunut krooniseen poskiontelotulehdukseen,minulle tehdään fess leikkaus pian, kunhan olen terveempi.

Vaihdoin uuteen työpaikkaan elokuussa, josta asti olen sairastanut kymmeniä kertoja, olen ollut enemmän sairaslomalla kuin töissä.
Minulle on nyt kerrottu että tässä työpaikassa on ollyt kosteusvaurio,joka kaorjattu, kaksi kertaa.Edelleen jotain sisäilmaongelmaa on.Työntekijät oirehtivat monet.

Työpaikkani on kunnallinen päiväkoti...:(

Mitä hittoa tekisin?

Päiväkoti on kuulemma rakennettu ns.vesialtaan päälle aikanaan...en ymmärrä.

Tuntuu että tästähän pitäisi ilmoittaa myös lasten vanhemmille?! Näin ei kuitenkaan tehdä.Asiaa tutkitaan jälleen...

Mietin vain, onko muutokset omassa terveyden tilassani pysyviä? Ennen en esim. ollut näin herkkä hajuille, ja nyt en siedä mitään tuoksuja..? Hengästyn koko ajan..olen väsynyt ja voimaton...

Tällä hetkellä taas naama täynnä vihreää räkää joka ei tule ulos kuin punktiolla:(

Kertokaa mielipiteitänne ja kokemuksianne asiasta? Minä minun olisi hyvä tehdä? Uskallanko olla kyseisessä työpaikassa? Voisiko oireeni johtua siitä???

70

3560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas uusi provo aiheesta!!!

Tällä kokemuksella:
      Sairastan astmaa ja allergioita,olen altistunut useasti homeille, jo lapsuudessani, myös nykyisessä kodissani on ollut kaksi kertaa kosteusvaurio(homeita löydetty) on korjattu

SINÄ JO TIEDÄT MIKÄ ON TILANTEESI JA MITÄ PITÄÄ TEHDÄ!!!

TOSIN TÄMÄ LIENEE TAAS PROVO JOLLA SAADAAN AIKAAN KESKUSTELU ASTMA/HOMEET.

Liekö herra Huu jälleen asialla?

• Lyyli

edellisen ilkeilijän kommenteista. Vastaan suoraan sinulle ja jätetään tuo omaan arvoonsa.

Kuulostaa tutulta ongelmasi. Minun homeongelmaa yritettiin korjata myös fessillä vaan ei auttanut. Tutuiksi tuli punkteeraus, väsymys ja vihreä räkä. Sen jälkeen vuorossa oli astmadiagnoosi ja poskiontelotulehdukset vaivasivat edelleen kunnes pääsin pois homeisista rakennuksista. Työhuonetta ja rakennusta olen vaihtanut monta kertaa, vaikka itse työ on pysynyt samana. Sinun tilanteessa työn vaihtaminen on varmaan vaikeaa. Mistä löytyy homeeton päiväkoti? Oletko huuhtonut poskionteloitasi sarvikuonolla? Sarvikuonon joudut joka tapauksessa hankkimaan fessin jälkihoitoon.

Onko päiväkoti samassa yhteydessä koulun kanssa? Isotkaan remontit eivät poista lähdettä. Miten on koulun puolella? Kuulostaa niin kovin tutulta...

Paremmaksi tulet kunhan pääset sieltä työpaikastasi pois.

• kroonikko

Voisitko jättää tuollaiset provosyyttelyt väliin ja olla vaivautumatta puuttumaan tähän ketjuun...en tullut provosoimaan ketään vaan kerron omasta elämästäni tällä hetkellä.Piste.

Sulle Lyyli,kiitos asiallisesta kommentista!Päiväkoti on samassa rakennuksessa koulun kanssa,ja yhteisen liikuntasalin alla suurin ongelma.

Sarvikuono on tuttu,Tällä hetkellä en saa vettä virtaamaan sieraimesta toiseen,on niin ummessa:(
        Millaiset kokemukset sulla jäi tosta fessistä? Mulle se tehdään nukutuksessa.Eikö ollut mitään apua?

Mietin vaan kovasti sitä, että onko altistuksesta johtuvat muutokset,sairastelut pysyviä?Tämä asia pelottaa..Mulle hommat jatkuu kyseisessä talossa toukokuun loppuun, jonka jälkeen olenkin jäämässä vuodeksi kotiin..

• homeahdistus1

itse jätin fess-leikkaukseni vain kylmästi väliin, sillä en uskonut että nenässäni oli mitään rakenteellista vikaa, homehan se oli. Pitkällä sairaslomalla nenä tulikin parempaan kuntoon. Silti minulla on edelleen krooninen nuha, jota hoidan lähinnä antihistamiineilla ja kostutusöljyllä. Sarvikuonoa käytän kun alkaa mennä täysin tukkoon poskiontelot. Yritän välttää ärsyttäviä pölyjä, käryjä ja hajuja, silti nenä on välillä tosi huonona.

Jos pääsisit pois homeesta, niin tietäisit muutamassa kuukaudessa paraneeko nenäsi yhtään? Uusiakin päiväkoteja on rakennettu, tosin työpaikan vaihdos voi tuoda pitkän työmatkan. Itselleni ainut kriteeri työpaikan valinnassa on enää tuo sisäilma, muuten olen työkyvytön nopeasti.

• =)=)=)=)=)

Siinä kohtaa toppasin, en uskonut leikkauksen auttavan tilannettani, pelkäsin että se pahentaa sitä. Jos tarkoitus on, että nenä blokkaa pois hengitysilman epäpuhtauksia, niin miksi sitä pitäisi muuttaa, ilman että yrittää päästä puhtaisiin tiloihin ja katsoo mitä sitten tapahtuu? Minulle leikkaus olisi pitänyt tehdä, nyt ei enää tarvetta ole. Itse asiassa tarvetta leikkaukseen oli loppuvuodesta 2005-alkuvuoteen 2006 tehdyissä tutkimuksissa. Kesäkuussa 2006 keuhkolääkäri totesi, että nenä on auki ja keuhkotähystys pystyttiin tekemään nenän kautta. Kummassakaan sieraimessa ei sellaista turvotusta enää ollut, mikä olisi mitään leikkausta tarvinnut.

Usein lukee, että on menossa xxx fess-leikkaus samalla henkilöllä. Se ei juurikaan kuulosta normaalilta! Joten knk-lääkäreiden intoa pitäisi hillitä, päästä niihin puhtaisiin tiloihin, sairaslomalle 6 kk - 12 kk ja sen jälkeen katsoa tilanne uudelleen. Jos puhtaista tiloista huolimatta todetaan tarvetta leikkaukseen, niin sitten sitä tarvitaan. Mutta jos työskentelee tai asuu, homeisissa tiloissa ja menee leikkaukseen vain mennäkseen samoihin tiloihin uudelleen... En usko, että fess-leikkaus auttaa tilannetta, pahentaa vain.

Mutta knk-lääkärit nähtävästi pitävät leikkauksista? Itsellä kipuilee taas oikea korva, pitäisi mennä noiden pattien ja korvaan säteilevän säryn vuoksi knk-lääkärille, mutta entäpä jos vastaani tuleekin joku voutilainen... Eipä innosta yhtään tuo lääkärikunta.

• -homekorva-
        =)=)=)=)=) kirjoitti:

Siinä kohtaa toppasin, en uskonut leikkauksen auttavan tilannettani, pelkäsin että se pahentaa sitä. Jos tarkoitus on, että nenä blokkaa pois hengitysilman epäpuhtauksia, niin miksi sitä pitäisi muuttaa, ilman että yrittää päästä puhtaisiin tiloihin ja katsoo mitä sitten tapahtuu? Minulle leikkaus olisi pitänyt tehdä, nyt ei enää tarvetta ole. Itse asiassa tarvetta leikkaukseen oli loppuvuodesta 2005-alkuvuoteen 2006 tehdyissä tutkimuksissa. Kesäkuussa 2006 keuhkolääkäri totesi, että nenä on auki ja keuhkotähystys pystyttiin tekemään nenän kautta. Kummassakaan sieraimessa ei sellaista turvotusta enää ollut, mikä olisi mitään leikkausta tarvinnut.

Usein lukee, että on menossa xxx fess-leikkaus samalla henkilöllä. Se ei juurikaan kuulosta normaalilta! Joten knk-lääkäreiden intoa pitäisi hillitä, päästä niihin puhtaisiin tiloihin, sairaslomalle 6 kk - 12 kk ja sen jälkeen katsoa tilanne uudelleen. Jos puhtaista tiloista huolimatta todetaan tarvetta leikkaukseen, niin sitten sitä tarvitaan. Mutta jos työskentelee tai asuu, homeisissa tiloissa ja menee leikkaukseen vain mennäkseen samoihin tiloihin uudelleen... En usko, että fess-leikkaus auttaa tilannetta, pahentaa vain.

Mutta knk-lääkärit nähtävästi pitävät leikkauksista? Itsellä kipuilee taas oikea korva, pitäisi mennä noiden pattien ja korvaan säteilevän säryn vuoksi knk-lääkärille, mutta entäpä jos vastaani tuleekin joku voutilainen... Eipä innosta yhtään tuo lääkärikunta.

Hei kokeile sitä nielaus tekniikkaa!! Korvakipu tulee ku se tuba putki menee tukkoon.

Pidä nenästä kiinni ja nielase pari kolme kertaa. Kipu alkaa laantua.. Tepsii!!

• homeahdistus1
        =)=)=)=)=) kirjoitti:

ihan samaa mieltä; kuukausia, ei viikkoja. Itse en siltikään parantunut kokonaan, mutta ilma kulkee yleensä ainakin toisessa sieraimessa kerrallaan. Minulla oli kyllä allerginen, ympärivuotinen nuha jo ennestään, joten kokonaan paranemista ei kohdallani voinut tietysti odottaakaan.

Mikähän siellä korvassasi oikein on? Kannattaisi kyllä tutkituttaa korvassakin tuntuvat patit, niin inhottavaa kuin korvalääkärissä käynti onkin, oikeaa kidutusta.

• 0=)=)=)
        -homekorva- kirjoitti:

Hei kokeile sitä nielaus tekniikkaa!! Korvakipu tulee ku se tuba putki menee tukkoon.

Pidä nenästä kiinni ja nielase pari kolme kertaa. Kipu alkaa laantua.. Tepsii!!

noi jutut yhtään. Tuntuu vain pahemmalta. Puoli päätä on jotenkin turtana ja korva on nyt koko ajan sen tuntuinen kuin olisi vettä korvassa tms... astmaa varmaan. ;-)

• ohuemmaksi

* juomalla paljon vettä
      * käyttämällä liman ohennukseen lääkkeitä, esim. duact, mucomyst
      * poskionteloihin voi yrittää höyryhoitoa, apteekista helppo laite
      * lämmin haude kasvoille, esim. mikrossa lämmitetty jyvätyyny tai mahdollisimman lämmin kostea pyyhe

Vaikka saisit hoidettua ongelman kerrallaan, oireilusi tulee pahenemaan, saat uusia oireita, yskä, hengitysvaikeudet, astma jne

Helpointa paeta kun vielä on lähes terve..

• voiko

duactia käyttää jatkuvasti?

• mutta se auttaa
        voiko kirjoitti:

jo muutamassa päivässä kunhan muistaa aloittaa sen heti tukkoisuuden alkuvaiheessa

ohjeessa sanotaan 10pv kerrallaan ja tauko

omaherkistymiseni alkoin varmaankin samoin kuin sinulla..
        vaihdoin kyllä työpaikkaa mutta hups - uudesssa sain ammattiastman kosteusvauriomikrobeista suojamattomassa remontissa

• Kroonikko
        voiko kirjoitti:

Päiväkodin vaihdos ,näin pienellä paikkakunna hankalampi juttu..odotan vain tuota toukokuuta, ja että pääsen sieltä pois.Tosin, olen ollut sairaslomalla yli puolet ajasta:(

Duactia voi mun käsittääkseeni käyttää kuuri luonteisesti useinkin, mutta ei kai säännöllisesti?luulisin...

Toi lämmin kauratyyny olikin ihan uusi juttu mulle,täytyykin kokeilla, kun sellainen kaapista löytyy:)

Sitte mä oon iettin sellasta, että eikö niiden vanhempien kuuluisi tietää,mikä tilanne lastesa hoitopaikassa on? Tästä varovasti mainitsin työterveyshoitajalle, joka mutisi tyyliin "ei kaikki oirehdi ja ei lapset sillai altistu..." Uskoisko tota..Silti tuntuis vaikeelta ottaa asia puheeksi, aikamoisen leiman hankalana työntekijänä saisi itselleen...mutta silti...

Nukuin taas parituntia sohvalla ja unta ois kai riittäny aamuun asti.Nenä tuntuu "avonaisemmalle" tosin tuttu tunne, että tavara onkin jämähtäny taas ja punktio odottaa,YÖK!Vihaan sitä....todella.Tullut jo liian tutuksi.

Tosta fessin tarpeellisuudestakin kuulee monenlaista...oireet voi jopa pahentua,jos fessin jälkeen altistuu edelleen homeille,en tiedä pitääkös paikkansa vai ei.
        No joka tapauksessa sinne menen heti, kun saan itteni siihen kuntoon että voivat leikata..

• =)=)=)=)
        Kroonikko kirjoitti:

Päiväkodin vaihdos ,näin pienellä paikkakunna hankalampi juttu..odotan vain tuota toukokuuta, ja että pääsen sieltä pois.Tosin, olen ollut sairaslomalla yli puolet ajasta:(

Duactia voi mun käsittääkseeni käyttää kuuri luonteisesti useinkin, mutta ei kai säännöllisesti?luulisin...

Toi lämmin kauratyyny olikin ihan uusi juttu mulle,täytyykin kokeilla, kun sellainen kaapista löytyy:)

Sitte mä oon iettin sellasta, että eikö niiden vanhempien kuuluisi tietää,mikä tilanne lastesa hoitopaikassa on? Tästä varovasti mainitsin työterveyshoitajalle, joka mutisi tyyliin "ei kaikki oirehdi ja ei lapset sillai altistu..." Uskoisko tota..Silti tuntuis vaikeelta ottaa asia puheeksi, aikamoisen leiman hankalana työntekijänä saisi itselleen...mutta silti...

Nukuin taas parituntia sohvalla ja unta ois kai riittäny aamuun asti.Nenä tuntuu "avonaisemmalle" tosin tuttu tunne, että tavara onkin jämähtäny taas ja punktio odottaa,YÖK!Vihaan sitä....todella.Tullut jo liian tutuksi.

Tosta fessin tarpeellisuudestakin kuulee monenlaista...oireet voi jopa pahentua,jos fessin jälkeen altistuu edelleen homeille,en tiedä pitääkös paikkansa vai ei.
        No joka tapauksessa sinne menen heti, kun saan itteni siihen kuntoon että voivat leikata..

Söin duacteja pitkään, aina välillä tauko ja taas uusi kuuri. Tuossa lääkkeessä on myös piristävää ainesosaa, joten sekin voi auttaa...

Jos sinulla on tulehdus, niin lämpö ei ole ratkaisu, sehän vain pahentaa sitä tulehdusta! Joten ei ole ollenkaan niin simppeliä hoitaa lämpimällä tulehdusta. Korvatulehdukseenkin joskus lämmintä haudetta, puhallettiin tupakansavua korvaan ja ties mitä.. Mutta kysy nyt ensin lääkäriltä mikä ongelma sinulla siellä nenässä on? Ja miten sitä pitäisi hoitaa. Sarvikuonolla tehtävät huuhtelut lienevät sallittuja, joten ensin tekisin sinuna niitä, kuin hautoisin lämmöllä.

Ole sairaslomalla niin pitkään kuin voit ja vielä senkin jälkeen vaadi sairaslomaa. Ja mieti tilannettasi tuon leikkauksen suhteen. Kyllä se nenä turvoksissa, tukossa, vertahan sieltä niisti jatkuvasti, mutta en itse ainakaan tarvinnut leikkausta. Kun olet ihan OK kunnossa, mieti sitten uudelleen tuo leikkaus. Automyyjä myy autoja ja knk-lääkäri...

Lasten kannalta hirveä tilanne. Vai eivät altistu? Oireileeko siellä lapset paljon? Samoja oireita kun sinulla? Meneekö ne vain "päiväkoti, paljon lapsia" piikkiin? Näinhän me olemme tottuneet ajattelemaan, paljon lapsia ja paljon sairaspoissaoloja. Eihän me kukaan osata ajatella, että sisäilmassa olisikin ne ongelmat...

Minulle oma tt-lääkärini sanoi, ettei minun pidä kantaa huolta muista, nämä sairastelut ovat yksilöjuttuja ja hoidetaan myös siten. Että eivät lääkärit ainakaan kovin laajasti ajattele, yksi potilas tai kymmenen tai sata samasta työpaikasta, yksilöllisiä ongelmia vain. Tosin tuo tt-lääkäri oli edellisen palveluntarjoajan lääkäri, nykyisen tt-lääkärin kantaa en tiedä.

Hirveään pyöritykseen joutuu se, joka ongelman esille kaivaa. Kirjallisesti laittaisin epäilystäni tietoa eteenpäin, sille henkilölle jonka VASTUULLA tuo sisäilma päiväkodissanne on. Sen jälkeen, hänen tulee tuntea vastuunsa ja tehdä tutkimuksia myös.

• kroonikko
        =)=)=)=) kirjoitti:

Söin duacteja pitkään, aina välillä tauko ja taas uusi kuuri. Tuossa lääkkeessä on myös piristävää ainesosaa, joten sekin voi auttaa...

Jos sinulla on tulehdus, niin lämpö ei ole ratkaisu, sehän vain pahentaa sitä tulehdusta! Joten ei ole ollenkaan niin simppeliä hoitaa lämpimällä tulehdusta. Korvatulehdukseenkin joskus lämmintä haudetta, puhallettiin tupakansavua korvaan ja ties mitä.. Mutta kysy nyt ensin lääkäriltä mikä ongelma sinulla siellä nenässä on? Ja miten sitä pitäisi hoitaa. Sarvikuonolla tehtävät huuhtelut lienevät sallittuja, joten ensin tekisin sinuna niitä, kuin hautoisin lämmöllä.

Ole sairaslomalla niin pitkään kuin voit ja vielä senkin jälkeen vaadi sairaslomaa. Ja mieti tilannettasi tuon leikkauksen suhteen. Kyllä se nenä turvoksissa, tukossa, vertahan sieltä niisti jatkuvasti, mutta en itse ainakaan tarvinnut leikkausta. Kun olet ihan OK kunnossa, mieti sitten uudelleen tuo leikkaus. Automyyjä myy autoja ja knk-lääkäri...

Lasten kannalta hirveä tilanne. Vai eivät altistu? Oireileeko siellä lapset paljon? Samoja oireita kun sinulla? Meneekö ne vain "päiväkoti, paljon lapsia" piikkiin? Näinhän me olemme tottuneet ajattelemaan, paljon lapsia ja paljon sairaspoissaoloja. Eihän me kukaan osata ajatella, että sisäilmassa olisikin ne ongelmat...

Minulle oma tt-lääkärini sanoi, ettei minun pidä kantaa huolta muista, nämä sairastelut ovat yksilöjuttuja ja hoidetaan myös siten. Että eivät lääkärit ainakaan kovin laajasti ajattele, yksi potilas tai kymmenen tai sata samasta työpaikasta, yksilöllisiä ongelmia vain. Tosin tuo tt-lääkäri oli edellisen palveluntarjoajan lääkäri, nykyisen tt-lääkärin kantaa en tiedä.

Hirveään pyöritykseen joutuu se, joka ongelman esille kaivaa. Kirjallisesti laittaisin epäilystäni tietoa eteenpäin, sille henkilölle jonka VASTUULLA tuo sisäilma päiväkodissanne on. Sen jälkeen, hänen tulee tuntea vastuunsa ja tehdä tutkimuksia myös.

Tuolla jo joku varoitteli minua siitä lämpöhauteesta ja mipä jo ehdin hautomaan...Olo nyt tukkeisempi kun sitä ennen:( no kokeiltu sekin on..

Ihan samaa sanoi minullekin ttl, että kannattaa vain pitää huolta omasta terveydestä, että se miten se vaikuttaa lapsiin ei oo mun tehtävä miettiä...Siellä tosiaan sairastaa lapset paljon.Huomattavasti enemmän kuin entisissä päiväkodeissa missä olen ollut.Taudit pyörivät ja tartutamme toinen toisemme..Jotkut altistuu ja osa työntekijöistä pysyy täysin terveenä,yksilöllistä kai.

Mun ongelma poskionteloissa on se että kerää sinne märkäistä eritettä eikä tyhjene, ei kannuilla eikä muilla kun punktiolla.Hiukan ahtaalloiset on käytävät, joita nyt siis fessissä avarretaan ja poistetaan samalla sairastunutta limakalvoa.

Kyllä sinne leikkaukseen nyt olen menossa, toivon niin kovin että krooninen poskiontelotulehdus sillä parantuisi, ja astmaoireetkin helpottuu...

• =)=)=)=)
        kroonikko kirjoitti:

Tuolla jo joku varoitteli minua siitä lämpöhauteesta ja mipä jo ehdin hautomaan...Olo nyt tukkeisempi kun sitä ennen:( no kokeiltu sekin on..

Ihan samaa sanoi minullekin ttl, että kannattaa vain pitää huolta omasta terveydestä, että se miten se vaikuttaa lapsiin ei oo mun tehtävä miettiä...Siellä tosiaan sairastaa lapset paljon.Huomattavasti enemmän kuin entisissä päiväkodeissa missä olen ollut.Taudit pyörivät ja tartutamme toinen toisemme..Jotkut altistuu ja osa työntekijöistä pysyy täysin terveenä,yksilöllistä kai.

Mun ongelma poskionteloissa on se että kerää sinne märkäistä eritettä eikä tyhjene, ei kannuilla eikä muilla kun punktiolla.Hiukan ahtaalloiset on käytävät, joita nyt siis fessissä avarretaan ja poistetaan samalla sairastunutta limakalvoa.

Kyllä sinne leikkaukseen nyt olen menossa, toivon niin kovin että krooninen poskiontelotulehdus sillä parantuisi, ja astmaoireetkin helpottuu...

mutta mieti mistä sairastelusi johtuu ja tee sen asian eteen myös jotakin. Minulla oli myös jatkuvia poskiontelotulehduksia. En kyllä ollut noin innokas hoitamaan niitä, kuin mitä sinä olet. Eli vaihtelin lääkäreitä aina tarpeen mukaan, jotta pääsin eteenpäin antibiooteilla vain. Jos ehdoteltiin punktiota, niin sille lääkärille en sitten enää mennyt, oli aika vaihtaa.

Hyvä, että pystyt ottamaan tuon leikkauksenkin noin rennosti. Mutta, muista että perussyy sairastumiseesi tulee myös poistaa. Onnea leikkaukseen, toivoin että se auttaa sinua. Pyydä pitkä sairasloma ja hakeudu jonnekin muualle töihin. Ja se kirjallinen viesti eteenpäin työpaikkasi sisäilmaongelmista....

• kroonikko
        =)=)=)=) kirjoitti:

mutta mieti mistä sairastelusi johtuu ja tee sen asian eteen myös jotakin. Minulla oli myös jatkuvia poskiontelotulehduksia. En kyllä ollut noin innokas hoitamaan niitä, kuin mitä sinä olet. Eli vaihtelin lääkäreitä aina tarpeen mukaan, jotta pääsin eteenpäin antibiooteilla vain. Jos ehdoteltiin punktiota, niin sille lääkärille en sitten enää mennyt, oli aika vaihtaa.

Hyvä, että pystyt ottamaan tuon leikkauksenkin noin rennosti. Mutta, muista että perussyy sairastumiseesi tulee myös poistaa. Onnea leikkaukseen, toivoin että se auttaa sinua. Pyydä pitkä sairasloma ja hakeudu jonnekin muualle töihin. Ja se kirjallinen viesti eteenpäin työpaikkasi sisäilmaongelmista....

Niin uskon, että sairasteluni taustalla on useampi syy, mutta tuo sisäilmaongelma, homeet ja altistukset ovat yksi,ehkä suurinkin..?Astmaan sairastuin jo pikkulikkana (olikos tuo ihme, vanhempani kyssäsivät molemmat sisällä, pieni kämppä jossa kokolattiamatot, villakoira ja kaksi kanarianlintua...ja ainiin, hometta...)

No tähän torppaan muutettiin noin 6 vuotta sitte ja kaksi kosteusvauriota löytynyt, jotka korjattu ja ammattilaiset valvoneet ja lukemat otettu, että kunnossa on.

Tosta lääkäreiden vaihtelusta sen verran, että olen maksanut itseni kipeäksi tämän sairasteluni vuoksi.Olen käynyt yksityisellä lääkärillä, joka onneksi lopulta kirjoitti lähetteen keskussairaalaan, juuri tota leikkausta varten.

Terveyskeskuksesta en ole saanut mitään apua, viime vuonna söin 15 antibioottikuuria heidän toimestaan.Tyhmä tietysti olin, mitäs söin, mutta kun lääkäri määrää...;)

Yleensä niistä ei ollut apua, vaan jouduin hakeutumaan yksityiselle punktioon, jolloin märkä saatiin ulos.

Tämä tilanteeni tosiaan ns. räjähti käsiin tämän uuden, vaurioituneen työpaikan myötä.Olen aina ollut kovasti sairaana, mutta nyt on kyllä jo ihan mahdotonta...tosiaan krooniseksi luokitteli jo lääkärikin.

Pelkään kyllä sitä leikkausta, paljonkin...mutta kun siihen on jo kaksi kertaa henkisesti valmistautunut ja sitte olenkin sairastunut, niin nyt kyllä odotan jo, että olisipa ohi...mutta pelkään kyllä.

Sairaslomalla olen nyt 6.2 asti.Toivon,että leikattaisiin ennen sitä.Siitä tulee 2vko saikkua ja sitten olisi paluu työpaikalle edessä.

Esimieheni tietää tilanteeni, muta hän on sanonnut ettei kesken kauden ruveta siirtoja tekemään, kun ei ole paikkaakaan minne siirtää.Ja tuskimpa moni on valmis siihen taloon vaihtamaan, kun työntekijöiden tiedossa kuitenkin asia on...

Muuten erään toisen talon työntekijä oli meidän talossa palaverissa ja joutui lähtemään kesken pois, koska sai niin kovat oireet siellä.On altistunut homeille ja sairastunut pysyvästi kai...tämäkin kertoo jo paljon.

• Lyyli
        kroonikko kirjoitti:

Itse koin nuhaoireiden hoitamisen helpommaksi fessin jälkeen. Jos sulla on ahtaat poskiontelot, kuulostaa fess ihan järkevältä. Mulla oli pahimmillaan 13 antibioottikuuria vuodessa sinuiitteihin. Muistaakseni maksimissaan oli kaksi tervettä päivää edellisen kuurin ja uuden oireilun välissä, joten olin täydellisen kypsä sen lajin sairastelusta. Punktioissa kävin pari kertaa viikossa muutaman viikon ajan ja niitä poskiontelokuvia on läjä. Nyt jos tulee oireita otan tiukan huuhtelurupeaman (jopa 11 kertaa vuorokaudessa) ja duactia maks. 10 päivää 3 tabua päivässä. Sillä konstilla olen saanut vältettyä useammankin antibioottikuurin. Jos nenä on aivan tukossa, avaan nenän ensin Otrivin mentholilla. Eihän sitäkään saa säännöllisesti käyttää, mutta avaa hyvin ja saat veden virtaamaan ja huuhtelusta on silloin apua. Valtava antibioottimäärä, mitä olen popsinut johti siihen, että nykyisin vain Ketek tehoaa. Doksimysiinit ja Zitromaxit ja monet muut ovat käyneet tehottomiksi.

Tuo lasten oireiluun ja sisäilman ongelmiin puuttuminen on hyvä ajatus, mutta itse huomasin sen olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan ole vastuullinen. Täällä muutti yksi homepäiväkoti home-evakkoon entiseen koulurakennukseen, johon oli jo lupeissa suuri peruskorjaus siellä olevan homeongelman takia. Höpö höpö, mitään ei tehty (maalia), koska sopivasti saatiin uudet vuokralaiset niihin tiloihin. Sinne roudattiin lapset, vaikka asiasta ilmoitin sekä päiväkodin johtajalle ja myös kaupungin teknisille. Ketään ei kiinnostanut, vaikka elokuussa ikkunapuitteissa viihtyi oikein hyvinvoiva sammalkasvusto ja kosteus paistaa tiiliseinistä ulos asti.

Jos oikein olen asian ymmärtänyt, onko Kroonikon jumppasali jouduttanut jo koulun väkeä sairaseläkkeelle ammattitaudin takia? Onko päiväkoti lammen lähellä lähteen päällä?

• Kroonikko
        Lyyli kirjoitti:

Itse koin nuhaoireiden hoitamisen helpommaksi fessin jälkeen. Jos sulla on ahtaat poskiontelot, kuulostaa fess ihan järkevältä. Mulla oli pahimmillaan 13 antibioottikuuria vuodessa sinuiitteihin. Muistaakseni maksimissaan oli kaksi tervettä päivää edellisen kuurin ja uuden oireilun välissä, joten olin täydellisen kypsä sen lajin sairastelusta. Punktioissa kävin pari kertaa viikossa muutaman viikon ajan ja niitä poskiontelokuvia on läjä. Nyt jos tulee oireita otan tiukan huuhtelurupeaman (jopa 11 kertaa vuorokaudessa) ja duactia maks. 10 päivää 3 tabua päivässä. Sillä konstilla olen saanut vältettyä useammankin antibioottikuurin. Jos nenä on aivan tukossa, avaan nenän ensin Otrivin mentholilla. Eihän sitäkään saa säännöllisesti käyttää, mutta avaa hyvin ja saat veden virtaamaan ja huuhtelusta on silloin apua. Valtava antibioottimäärä, mitä olen popsinut johti siihen, että nykyisin vain Ketek tehoaa. Doksimysiinit ja Zitromaxit ja monet muut ovat käyneet tehottomiksi.

Tuo lasten oireiluun ja sisäilman ongelmiin puuttuminen on hyvä ajatus, mutta itse huomasin sen olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan ole vastuullinen. Täällä muutti yksi homepäiväkoti home-evakkoon entiseen koulurakennukseen, johon oli jo lupeissa suuri peruskorjaus siellä olevan homeongelman takia. Höpö höpö, mitään ei tehty (maalia), koska sopivasti saatiin uudet vuokralaiset niihin tiloihin. Sinne roudattiin lapset, vaikka asiasta ilmoitin sekä päiväkodin johtajalle ja myös kaupungin teknisille. Ketään ei kiinnostanut, vaikka elokuussa ikkunapuitteissa viihtyi oikein hyvinvoiva sammalkasvusto ja kosteus paistaa tiiliseinistä ulos asti.

Jos oikein olen asian ymmärtänyt, onko Kroonikon jumppasali jouduttanut jo koulun väkeä sairaseläkkeelle ammattitaudin takia? Onko päiväkoti lammen lähellä lähteen päällä?

Niin, en kyllä tiedä, onko kukaan sairaseläkkeelle joutunut, mutta oirehtivia on muitakin.Tarkkaa syytä talon kosteusongelmiin/sisäilmaongelmiin en tiedä, minulle on vain sanottu, että on ns. rakennettu kuin altaan päälle....että kosteus hohkaa pohjasta.

Kyllä minustakin tuntuu, ettei siitä mitään hyötyä ole vaikka asiasta haloon nostaisi.Olenhan kuitenkin jo vienyt asian esimiesteni tietoon, ja pitäisi olla tutkimukset käynnissä,luulisin...

• kroonikko
        Lyyli kirjoitti:

Oletko sinä lyyli löytänyt itsellesi nyt ns.puhtaan työpaikan, jossa oireesi ovat helpottuneet?
        Eli onko toivetta olon parantumisesta, kunpääsee pois sairastuttavasta rakennuksesta?...

• valkosipulia
        Lyyli kirjoitti:

Minulla myös ollut työpaikalla poskiontelo-ongelmia. Onteloissa turvotusta ym. Punkteerauksessa ei ole tullut koskaan mitään eritettä, mutta särky oli kamala. Nyt sairaslomalla ei enää niin paha olo. Minullakin oli aika fess-leikkaukseen, mutta olen siirtänyt sitä, kun olo on parempi.
        Olen kaikenlaiset suihkeet kokeillut. Nyt teen silloin tällöin suolavesihuuhtelun sarvikuonolla.
        Nyt olen huomannut hyväksi, kun laitan valkosipulin kynnen siivut talouspaperinpalasen sisään ja laitan molempiin sieraimiin. Ilman paperiakin olen laittanut, mutta on aika väkevää.
        Myös Arizona-valkosipulikuoriloita voi käyttää. Niissä on sisällä valkosipulitahnaa, joten halkaisen kuorilon ja pyöräytän tahnaa talouspaperiin ja laitan tupon nenään. Ainakin minulla alkaa räkä irrota. Kannattaa myös syödä valkosipulia runsaasti, jos suinkin voi, tai niitä kuoriloita.
        Greipinsiementipoista voi myös tehdä nenäsuihketta.

• valkosipulia
        valkosipulia kirjoitti:

Minulla myös ollut työpaikalla poskiontelo-ongelmia. Onteloissa turvotusta ym. Punkteerauksessa ei ole tullut koskaan mitään eritettä, mutta särky oli kamala. Nyt sairaslomalla ei enää niin paha olo. Minullakin oli aika fess-leikkaukseen, mutta olen siirtänyt sitä, kun olo on parempi.
        Olen kaikenlaiset suihkeet kokeillut. Nyt teen silloin tällöin suolavesihuuhtelun sarvikuonolla.
        Nyt olen huomannut hyväksi, kun laitan valkosipulin kynnen siivut talouspaperinpalasen sisään ja laitan molempiin sieraimiin. Ilman paperiakin olen laittanut, mutta on aika väkevää.
        Myös Arizona-valkosipulikuoriloita voi käyttää. Niissä on sisällä valkosipulitahnaa, joten halkaisen kuorilon ja pyöräytän tahnaa talouspaperiin ja laitan tupon nenään. Ainakin minulla alkaa räkä irrota. Kannattaa myös syödä valkosipulia runsaasti, jos suinkin voi, tai niitä kuoriloita.
        Greipinsiementipoista voi myös tehdä nenäsuihketta.

Tuli vielä mieleeni, että se lämmin ei välttämättä sovi suoraan poskionteloille, jos on paha tulehdus. Sitä kuumavesipulloa tai kauratyynyä voi pitää niskassa, niin se on sellaista poisjohtavaa hoitoa. Valkosipulinkynsimurskaa laitan joskus myös sukkiin yöksi.

• Lyyli
        kroonikko kirjoitti:

Oletko sinä lyyli löytänyt itsellesi nyt ns.puhtaan työpaikan, jossa oireesi ovat helpottuneet?
        Eli onko toivetta olon parantumisesta, kunpääsee pois sairastuttavasta rakennuksesta?...

Yli vuoden olin oivallisessa home-evakossa, tosin poissa omasta työyhteisöstäni. Olin elämäni kunnossa, jaksoin liikkua ja olin hyvällä päällä niinkuin kissa liukkaalla jäällä. Ei mitään vakavaa, lääkitys alhaalla, ei poskiontelo-oireita jne. Mutta sitten sain siirron muiden mukana uudisrakennukseen, jossa tuli vastaan materiaalipäästöt. Olen lokakuussa aloittanut sairasloman vaikeutuneen astmani kanssa ja nyt toipumiseen annettu aika jatkuu toukokuun loppuun. Syksy oli todella pimeää aikaa - ei valonpilkahduksia missään. Nyt kun vain jaksan olla käymättä missään, niin voin kohtuullisesti. Edelleen lääkearsenaali on melkoinen kortisonitabuja myöten, ja varon edelleen kaikkia mahdollisia päästöjä, katkuja, savuja, käryjä, hajuja... Peffit ovat vielä vaihtelevasti 70 - 100 liian alhaisia ja päivät vaihtelevat. Silti toiveikas. Huoneen vaihto/rakennuksen vaihto on kuitenkin edessä töihin palatessani.

• kroonikko
        Lyyli kirjoitti:

Yli vuoden olin oivallisessa home-evakossa, tosin poissa omasta työyhteisöstäni. Olin elämäni kunnossa, jaksoin liikkua ja olin hyvällä päällä niinkuin kissa liukkaalla jäällä. Ei mitään vakavaa, lääkitys alhaalla, ei poskiontelo-oireita jne. Mutta sitten sain siirron muiden mukana uudisrakennukseen, jossa tuli vastaan materiaalipäästöt. Olen lokakuussa aloittanut sairasloman vaikeutuneen astmani kanssa ja nyt toipumiseen annettu aika jatkuu toukokuun loppuun. Syksy oli todella pimeää aikaa - ei valonpilkahduksia missään. Nyt kun vain jaksan olla käymättä missään, niin voin kohtuullisesti. Edelleen lääkearsenaali on melkoinen kortisonitabuja myöten, ja varon edelleen kaikkia mahdollisia päästöjä, katkuja, savuja, käryjä, hajuja... Peffit ovat vielä vaihtelevasti 70 - 100 liian alhaisia ja päivät vaihtelevat. Silti toiveikas. Huoneen vaihto/rakennuksen vaihto on kuitenkin edessä töihin palatessani.

nimittäin tuo, että kun vain jaksaa olla käymättä missään..itsekin olen ajatellut, että minun olisi paras vain pysytellä kotona,olen tautimangneetti ja ympäristön hajut ja käryt vaikeuttavat oloani.Eilen mieheni pesi itsensä uudella suihkushampoolla....meinasi tulla perheriita, kun ei ymmärtänyt, että nyt on mentävä takaisin saunaan ja hikoiltava moinen haju pois...meni kyllä ;)

Mulla kanssa tuo lääkearsenaali pursuaa pussistaan, etenkin näin pahenemisvaiheessa..

Tunnen kovasti syyllisyyttäkin tästä sairastelustani...Minulle on opetettu että heikot sortuu elon tiellä, jätkä senkun porskuttaa...Tällainen sairastuminen herättää jonkun verran myös epäilijöitä, "miksi tuo muka oireilee, kun mulla ei oo mitään"_tyyliin...

Mieli-alaa on ollut vaikea pitää koholla, kun kroonistunut sairastelu syö voimia, oikeasti koko perheeltä..Pelottaa, että kohta ystävät kaikkoavat ympäriltä, kun en muuta tee kuin valita ja ole aina kipeänä.Fyysisestä kunnosta ei voi puhua enää mitään.Kaikki liikunta on jäissä, kun aina on joko tulossa kipeäksi, kipeaä tai sitten toipilas..Oravanpyörähän tämä on,olen valmiiksi möyhittyä maata tautien iskeä...

• Lyyli
        kroonikko kirjoitti:

nimittäin tuo, että kun vain jaksaa olla käymättä missään..itsekin olen ajatellut, että minun olisi paras vain pysytellä kotona,olen tautimangneetti ja ympäristön hajut ja käryt vaikeuttavat oloani.Eilen mieheni pesi itsensä uudella suihkushampoolla....meinasi tulla perheriita, kun ei ymmärtänyt, että nyt on mentävä takaisin saunaan ja hikoiltava moinen haju pois...meni kyllä ;)

Mulla kanssa tuo lääkearsenaali pursuaa pussistaan, etenkin näin pahenemisvaiheessa..

Tunnen kovasti syyllisyyttäkin tästä sairastelustani...Minulle on opetettu että heikot sortuu elon tiellä, jätkä senkun porskuttaa...Tällainen sairastuminen herättää jonkun verran myös epäilijöitä, "miksi tuo muka oireilee, kun mulla ei oo mitään"_tyyliin...

Mieli-alaa on ollut vaikea pitää koholla, kun kroonistunut sairastelu syö voimia, oikeasti koko perheeltä..Pelottaa, että kohta ystävät kaikkoavat ympäriltä, kun en muuta tee kuin valita ja ole aina kipeänä.Fyysisestä kunnosta ei voi puhua enää mitään.Kaikki liikunta on jäissä, kun aina on joko tulossa kipeäksi, kipeaä tai sitten toipilas..Oravanpyörähän tämä on,olen valmiiksi möyhittyä maata tautien iskeä...

löytyy siitä, että vaihdat työpaikkaa. Etkö voi mitenkään saada siirtoa muualle?

Olin itse monta vuotta niin tulehduskierteessä,etten voinut ajatellakaan liikuntaa. Muistan pelkän kävelyn tehneen niin kipeää poskissa, että lähinnä hiipimällä liikuin työpaikan pihamaalla. Väsymys oli lamaannuttava ja kaikki energia meni ihan olemiseen. Keuhkot ja nuppi täynnä vihreää kamalaa. Nyt on tilanne onneksi toinen. Aina kun ei ole terveystilanne niin kehno yritän liikkua. Hiihdän 5 - 10 km (ei saa olla liikaa pakkasta, jää muuten välille), saatan käydä jumpassa (ei hajuvesiä, sisäilma riittävä ja homeeton), uin tai vesijumppaan. En tiennytkään liikkumisen olevan näin lystiä. Kaikki tosin Ventoline-vedolla.

Hyvä Kroonikko,työpaikka uusiksi;)

• uimassa?
        Lyyli kirjoitti:

löytyy siitä, että vaihdat työpaikkaa. Etkö voi mitenkään saada siirtoa muualle?

Olin itse monta vuotta niin tulehduskierteessä,etten voinut ajatellakaan liikuntaa. Muistan pelkän kävelyn tehneen niin kipeää poskissa, että lähinnä hiipimällä liikuin työpaikan pihamaalla. Väsymys oli lamaannuttava ja kaikki energia meni ihan olemiseen. Keuhkot ja nuppi täynnä vihreää kamalaa. Nyt on tilanne onneksi toinen. Aina kun ei ole terveystilanne niin kehno yritän liikkua. Hiihdän 5 - 10 km (ei saa olla liikaa pakkasta, jää muuten välille), saatan käydä jumpassa (ei hajuvesiä, sisäilma riittävä ja homeeton), uin tai vesijumppaan. En tiennytkään liikkumisen olevan näin lystiä. Kaikki tosin Ventoline-vedolla.

Missä uimahallissa pystyt käymään uimassa? Tekisi kovasti mieli uimaan, vaikka sitten pidemmänkin matkan päähän. Nyt olen siinä kunnossa, että en pysty itse käymällä kokeilemaan, mikä uimahalli sopisi. Lähin uimahalli on sellaisessa kunnossa, että jo sen ohi kävely alkaa yskittää...

• kroonikko
        Lyyli kirjoitti:

En saa siirtoa.Toukokuuhun asti jatkettava.Tämä oli esimiehen kanta ainakin viime vuoden loppupuolella.Hän rohkaisi minua, "että jospa leikkauksesta olisi apua"no saa nähdä.

En edes jaksa alkaa asiasta tappelemaan...tietty, jos tilanteeni vaan jatkuu pahempana leikkauksen jälkeenkin, niin sitten on kai mietittävä "järeämpiä toimenpiteitä...;) "

Voi vee...soittelin mua hoitavalle lääkärille, ja se kutsui mut tänään puntioon...pläääh...YÖK!
        Vihaan sitä toimenpidettä, mutta ei kai tässä TAAS muukaan auta.Yöllä vointu huonontunut selvästi,painetta naamalla ,pääkipeä ja röörit täys räkää(joka kyllä tulee osittain uloskin..)
        Mulla tekee hiton kipeää se puudutustikkujen laitto..tuntuu ettei ne mahdu ja repivät nahat mennessään,yleensä itken ku pienet kakarat sitä touhua tehdessä...ajatella, kuinka "lapsellista"..pitäisi kai reipastua ja käyttäytyä kuin aikaihmiset:)
        (lievä itseironia oiva tapa selvitä vaikeista tilanteista)

Tuntuu vähän haikealta katsella ikkunasta ulos, kun auringonsäteet saavat koskemattoman lumihangen kimaltamaan..Haikeata sen vuoksi,etten muista koska olisin päässyt ulkoilemaan, saatikka lenkille...hiihtääkin voisin..jotain edes..Meneekö talvi katsellessa sitä ikkunan takaa?

Lievää matalapainetta selvästi mielialassa havaittavissa---mutta meneehän se taas ohi.

• Lyyli
        kroonikko kirjoitti:

En saa siirtoa.Toukokuuhun asti jatkettava.Tämä oli esimiehen kanta ainakin viime vuoden loppupuolella.Hän rohkaisi minua, "että jospa leikkauksesta olisi apua"no saa nähdä.

En edes jaksa alkaa asiasta tappelemaan...tietty, jos tilanteeni vaan jatkuu pahempana leikkauksen jälkeenkin, niin sitten on kai mietittävä "järeämpiä toimenpiteitä...;) "

Voi vee...soittelin mua hoitavalle lääkärille, ja se kutsui mut tänään puntioon...pläääh...YÖK!
        Vihaan sitä toimenpidettä, mutta ei kai tässä TAAS muukaan auta.Yöllä vointu huonontunut selvästi,painetta naamalla ,pääkipeä ja röörit täys räkää(joka kyllä tulee osittain uloskin..)
        Mulla tekee hiton kipeää se puudutustikkujen laitto..tuntuu ettei ne mahdu ja repivät nahat mennessään,yleensä itken ku pienet kakarat sitä touhua tehdessä...ajatella, kuinka "lapsellista"..pitäisi kai reipastua ja käyttäytyä kuin aikaihmiset:)

Tuntuu vähän haikealta katsella ikkunasta ulos, kun auringonsäteet saavat koskemattoman lumihangen kimaltamaan..Haikeata sen vuoksi,etten muista koska olisin päässyt ulkoilemaan, saatikka lenkille...hiihtääkin voisin..jotain edes..Meneekö talvi katsellessa sitä ikkunan takaa?

Lievää matalapainetta selvästi mielialassa havaittavissa---mutta meneehän se taas ohi.

saat siitä punktiosta aina kerrallaan. Paineet ja kivun tykytys vähenee. Ei ne mukavia ole ne puudutustikut. Yleensä en koskaan pelaa kännykkäpelejä, mutta silloin tikut nenässä ei ollut muutakaan tekemistä. Kokeile sitä ;)

Hanget valkoiset ovat täälläkin vaan pakkastakin on melkein parikymmentä. Ei ole mitään asiaa ulos.

• homeahdistus1
        kroonikko kirjoitti:

ei voi olla totta, että sisäilmaongelmia hoidetaan laittamalla työntekijät poskionteloleikkauksiin??? Minua on vain siirrelty työpisteestä toiseen vuosien varrella, ei kukaan työterveyslääkäri ole mitään leikkauksia tohtinut ehdottaa, homeongelman hoidoksi, jo on aikoihin eletty. Ainut toimiva hoito on poistuminen homeisista tiloista, jos se ei auta, niin sitten ruvetaan korjaamaan jäljelle jääviä ongelmia. Krooninen poskiontelontulehdus ymmärtääkseni kuuluu niihin sairauksiin, jotka vielä voivat parantua sen jälkeen kun pääsee homeesta pois.

• Lyyli
        uimassa? kirjoitti:

Missä uimahallissa pystyt käymään uimassa? Tekisi kovasti mieli uimaan, vaikka sitten pidemmänkin matkan päähän. Nyt olen siinä kunnossa, että en pysty itse käymällä kokeilemaan, mikä uimahalli sopisi. Lähin uimahalli on sellaisessa kunnossa, että jo sen ohi kävely alkaa yskittää...

jossa käyn on kiinnittänyt erityistä huomiota siihen, että uimarit peseytyvät (!) ennen uimista, uimashortsien käyttö on kielletty uikkareina ja tukka tulee olla märkä tai huputettu. Mitä vähemmän bakteereja vedessä sen vähemmän klooria. Siellä ei oikeasti kloori haise. Pukuhuoneissa saa kyllä väistellä turhan tuoksuvia kukkasia. Muutaman kerran olen sumuttajille asiasta huomauttanut. Sitä tuntee kyllä itsensä tosi v-mäiseksi, mutta toistaiseksi hengittäminen on elinehto.

Kun tulet riittävän pohjoiseen, pääset uimaan ;)

• uintihaluinen
        Lyyli kirjoitti:

jossa käyn on kiinnittänyt erityistä huomiota siihen, että uimarit peseytyvät (!) ennen uimista, uimashortsien käyttö on kielletty uikkareina ja tukka tulee olla märkä tai huputettu. Mitä vähemmän bakteereja vedessä sen vähemmän klooria. Siellä ei oikeasti kloori haise. Pukuhuoneissa saa kyllä väistellä turhan tuoksuvia kukkasia. Muutaman kerran olen sumuttajille asiasta huomauttanut. Sitä tuntee kyllä itsensä tosi v-mäiseksi, mutta toistaiseksi hengittäminen on elinehto.

Kun tulet riittävän pohjoiseen, pääset uimaan ;)

Taitaa olla liian pitkä uimareissumatka Pirkanmaalta... 100-200 km olisin vielä ajellut uimisen ilosta.

Hyviä uintireissuja!

• Hellstone
        voiko kirjoitti:

Itse käytin säännöllisen epäsäännöllisesti toista vuotta Duactia nenän tukkoisuuteen. Auttoi hyvin ja ilma kulki paremmin. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin nenästä vuotaa aina välillä verta ja nenän tukkoisuus lisääntyi....ja duactia jouduin käyttämään useammin. Lopulta tajusin, että happi ei kulje tarpeeksi hyvin ja menin lääkäriin. Kauhisteli kuinka "ruma" nenä mulla olikaan. Harvoin näkee yhtä karstaista nenää kuin mulla oli. Syynä limakalvojen kuivuminen ja veren vuodon aiheuttamia "veriräkäkuivumia". Kielsi käyttämästä enää yhtään duactia. Hoidoksi kehoitti jatkamaan Nasonexin käyttöä aamuisin, nenähuuhtelu suolavesiliuoksella päivisin ja iltaisin kosteuttavia A-vitamiini tippoja. AUTTOI!! Tein näin joka päivä...(ja teen edelleen) ja nenäni limakalvot ovat jälleen kunnossa ja happi kulkee hyvin. Tukkoisuutta esiintyy vieläkin, mutta kun huuhtelen, niin auttaa taas. Kävin kuvauksissa koska vaivanani oli edelleen toistuvat poskiontelotulehdukset ja kuinkas ollakaan: Polyyppikasvustoa onteloissa ja edessä FESS-leikkaus. Ensi perjantaina.

Eniten hirvittää toi eka viikko, jos ei nenän kautta ilma kierrä yhtään. Miten sitä oikein pystyy nukkumaankaan??? APUA. Toistaalta jos siitä leikkauksesta on yhtään apua, niin kai sitä yhden viikon kärsii hapenpuutteesta ja siitä, että se ainoa aivosolukin kärsii öisin hapenpuutteesta.

• ...............

............

• ...

Itse olen pysyvästi sairas; kaikelle mahdolliselle herkistynyt ja voin olla vain täysin puhtaassa paikassa töissä. Tämän takia matkat on olleet välillä tosi pitkät. Vaihtoehtoja ei minulle ole.

Etsi pian uusi työpaikka ja vihjaa asiasta lasten vanhemmille kun olet lähdössä. Niin minä tekisin...

• Ehdottomasti

lasten vanhempien täytyisi tietää, millaisissa tiloissa lapset viettävät päivät pitkät. Kannattaisi jotenkin vihjata. Jos vanhemmat yhtään välittävät, niin varmasti ottavat yhteyttä kaupungin kiinteistöihmisiin ja vaativat korjauksia. On uskomatonta piittaamattomuutta lääkärin taholta, kun sanoo, että ei tarvitse välittää muiden sairastelusta, ja lapset eivät muka sairastu niin helposti. Täyttä potaskaa.

Lapsissa on tulevaisuus. Tällä menolla se on aika kehnolla mallilla. Astmapiippujen, nenäsuihkeiden ja antibioottikuurien täyttämä elämä edessä, jos tämä meininki jatkuu. Sairaseläkkeelle joutuvat kaikki ennen kuin ehtivät aikuisiksi.

Lapset eivät itse pysty asiaan vaikuttamaan, joten meidän aikuisten pitäisi kyllä sen verran välittää, että yritämme puhua asioista ja saada parannusta aikaan.

Mistähän tosiaan johtuvat lasten runsaat sairastelut, kun menevät päiväkotiin? Suurelta osin varmasti huonosta sisäilmasta. Onneksi hoidin lapseni kotona, vaikka en silloin homeongelmista mitään tiennytkään.

• työsuojeluvaltuutetun

kanssa ja koettaisin saada hänet soittamaan tsp:iin, jotta tulisivat sieltä tilannetta tarkastamaan. Soittaisin itsekin, jos valtuutettu ei lämpene. Putuksen viime keväänä opettaja-lehdessä olleen kirjoituksen mukaan niin työntekijöillä kuin tiloissa olevien lasten vanhemmilla on oikeus tietää rakennuksen kunnosta ja rakennuksen omistajalla/johdolla velvollisuus tiedottaa asiasta avoimesti.

• voit sen

tehdä. Tilanteesi rauhoittunee ainakin osittain kun olet pois tuolta pk:sta.

Osaisitko muuten kertoa, oireilevatko lapset? Millaista oiretta? Oletko puhunut vanhempien kanssa?

• kroonikko

No nyt on käyty taas puntiossa ja yhtä kamalaa oli kun aina ennenkin...Mutta positiivista oli uudenlainen puuduttaminen! Mulla on aina ennen laitettu nenään ne metalliset "patukat" jossa puudutetta, mut nyt työnnettiikin nenään ohuehko piikki, josta laitettiin empa-puudutus voidetta! Puutui tosi nopeasti ja hyvin! On kuulemma uudehko keksintö.Suosittelen! Mulla ainakin tehny tosi kipeää juuri se puudutteen laitto, kun nenäkäytävä tosi ahdas ja arka...:(

No löydöksiä tuli ihan kiitettävästi ja nyt se tutkitaan, perjantaina saan tietää tulokset, että mikä mättää..

Joku kyseli, oireileeko lapset...En osaa sanoa, mistä kenenkin oireilu ja sairastelu johtuu...Toki siellä lapset sairastaa, mutta niin muissakin päiväkodeissa...Vaikea sanoa.

Tilannehan on se, että käsittääkseni kosteusvaurio kyseisessä rakennuksessa on korjattu aikanaan, mutta ei tarkastettu.Jäljelle on jäänyt sisäilmaongelma, josta en selvempää tietoa tiedä...Ilmeisesti jotain rakenteissa...En tiedä enempää, mutta asiaa kuulemma selvitellään jällee...toivon ainakin niin!
        Mutta tosi asia on ainakin se, että tämän hetkinen krooninen sairasteluni alkoi tuolloin, kun taloon menin.Ja loppua ei tiedossa...

• haluatko?

"Mietin vain, onko muutokset omassa terveyden tilassani pysyviä? Ennen en esim. ollut näin herkkä hajuille, ja nyt en siedä mitään tuoksuja..? Hengästyn koko ajan..olen väsynyt ja voimaton...

Kertokaa mielipiteitänne ja kokemuksianne asiasta? Minä minun olisi hyvä tehdä? Uskallanko olla kyseisessä työpaikassa? Voisiko oireeni johtua siitä???"

Lyhyt ja yksiselitteinen vastaus tuohon on, että sen päätät itse, haluatko jatkaa tuollaista elämää vai halutako korjausta asiaan?

Ensinäkin Sinun oma puolustusjärjestelmäsi on ihan alamittainen, suorastaan karikolla. Sen korjaamiseksi Sinun tarvitsee vain selvittää itsellesi, haluatko tilanteen korjaantumista ja ja mitä olet sen eteen valmis panostamaan? Ilmaiseksi se ei tule eikä lääkäreillä ravaamisella asia korjaannu.

Ongelma ei ratkea siirtymällä toiseen työpaikkaan.
      Maailma ei muutu sen mukaan, mitä sinä siedät, vaan joko Sinä tyydyt siihen, mikä tilanne on tai sitten alat panostamaan terveydentilaasi, niin että sietokyky paranee nyt oireita aiheuttajia vastaan.

Tarvitset lisää ravinteita. Ja kun et niitä ravinnosta saa, ainoa vaihtoehto on ottaa niitä sitten purkista tai pullosta.
      Järkevä ravintotehostus tuo Sinulle takaisin normaalin elämän, jossa noita ongelmia ei enää ole. Kaikki on kiinni itsestäsi, haluatko vai et, ja oletko valmis panostamaan vai et.

• ravinnolla on

homeongelmat selätetty. Valitettavasti on niin, että vaikka ravitsemus on kuinka kunnossa, niin silti saat yhä pahenevat oireet kosteusvaurioituneissa rakennuksissa, mutta jos saa elimistönsä muutoin kuntoon, niin siitä on apua tervehtymisessä.

• kroonikko

Olet kyllä oikeassa monessakin asiassa.Ensinnäkin puolustusjärjestelmäni on tosi alhainen.Totta.Enkä kyllä ole ajatellutkaan, että mikään tulee ilmaiseksi.On sitten kyse rahasta tai henkisestä pääomasta.Molempia on menetetty.

Syön kyllä hyvin monipuolista, perusruokaa.Sen lisäksi käytän omega3 ja monivitamiinia.Hedelmiä ja kasviksia päivittäin.Myös ruista ja kuituja.

Mutta ongelmaksi koen itsekkin tällä hetkellä fyysisen passiivisuuteni, eli olen jämähtänyt sisätiloihin toimettomana.Vaan siihempä on ajauduttu...Olen harrastanut säännöllistä ulkoilua, lenkkeilyä ja aerobista liikuntaa, vaan elokuun jälkeen vain satunnaisia lenkkejä silloin tällöin...kertakaikkiaan olen aina sairaana...tai tulossa kipeäksi...tai toipumassa...Tai sitten en vaan uskalla liikahtaakaan minnekkään,ettei taas taudit hyökkää,näin kärjistettynä;)

Painoa on tullut kiitettävästi lisää...olen mieliala syöppö..aivan oikein, juuri niinpäin, että kun oikein mättää pääkopassa, niin käsi mättää suussa...vaan sempä tiedostan ja joskus jopa taistelen vastaan...Ryhdistäydyn! ( just nyt en jaksa...)

• homeahdistus1
        kroonikko kirjoitti:

Olet kyllä oikeassa monessakin asiassa.Ensinnäkin puolustusjärjestelmäni on tosi alhainen.Totta.Enkä kyllä ole ajatellutkaan, että mikään tulee ilmaiseksi.On sitten kyse rahasta tai henkisestä pääomasta.Molempia on menetetty.

Syön kyllä hyvin monipuolista, perusruokaa.Sen lisäksi käytän omega3 ja monivitamiinia.Hedelmiä ja kasviksia päivittäin.Myös ruista ja kuituja.

Mutta ongelmaksi koen itsekkin tällä hetkellä fyysisen passiivisuuteni, eli olen jämähtänyt sisätiloihin toimettomana.Vaan siihempä on ajauduttu...Olen harrastanut säännöllistä ulkoilua, lenkkeilyä ja aerobista liikuntaa, vaan elokuun jälkeen vain satunnaisia lenkkejä silloin tällöin...kertakaikkiaan olen aina sairaana...tai tulossa kipeäksi...tai toipumassa...Tai sitten en vaan uskalla liikahtaakaan minnekkään,ettei taas taudit hyökkää,näin kärjistettynä;)

Painoa on tullut kiitettävästi lisää...olen mieliala syöppö..aivan oikein, juuri niinpäin, että kun oikein mättää pääkopassa, niin käsi mättää suussa...vaan sempä tiedostan ja joskus jopa taistelen vastaan...Ryhdistäydyn! ( just nyt en jaksa...)

voit syödä vaikka kuinka terveellisesti tai lopettaa syömisen kokonaan; se ei nyt auta jos edelleen oleskelet hometiloissa.

Toisin kuin edellisessä kirjoituksessa väitetään, ongelma nimenomaan ratkeaa vaihtamalla työpaikkaa, jos se jollain tavalla ratkeaa. Olen itse ollut puoli vuotta sairaslomalla ja nyt olen kuntoutunut työkykyiseksi, tosin olen edelleen siirrettynä puhtaampiin tiloihin kuin muut työntekijät. Pysyviä sairauksia jäi, mutta tarpeeksi puhtaassa ympäristössä pärjään riittävän hyvin. Esimerkiksi kaupan myyjäksi minusta ei olisi, mutta toimistotiloissa oman ilmanpuhdistimen äärellä voin olla.

Jos olet koko ajan kipeä ja kärsit tulehduksesta, niin et voi millään jaksaa pois sohvalta eikä ole tarkoituskaan, elimistösi kaipaa lepoa ja aikaa toipumiseen. Homeesta sairastuminen ei ole mikään elämäntapasairaus, oikea ravinto ja reipas liikunta ei vie oireita pois.

Vakavammin sairastuessa keuhkot saattavat mennä siihen kuntoon, että reipas liikunta ei enää onnistu; minulla on vain astmadiagnoosi mutta en minä enää ikinä tule lähtemään juoksulenkille. Yritä nyt päästä pois sieltä hometyöpaikasta ennen kuin joudut kokonaan työkyvyttömäksi, kuten niin moni on sinulle neuvonutkin.

• Sairaslomalainen
        kroonikko kirjoitti:

Hae vain lisää sairaslomaa. Lääkärin on pakko antaa sitä, kun sanot, että et voi mennä työpaikallesi, kun tulet siellä niin huonoon kuntoon. Hae aina vain lisää. Jos pakottavat menemään töihin, niin laita hengityssuojain.
        Mielestäni siirto täytyisi ehdottomasti valmistella hyvin, ja järjestää muutaman viikon työkokeilu paikassa, jonne mahdollinen siirto tapahtuisi. Työkokeilu/tai kokeiluja voitaisiin järjestää ennen toukokuuta, jos silloin siirto voisi järjestyä. Silloin tietäisit jo etukäteen, voitko olla siellä. Työterv.huolto tietää työkekeiluasiasta. Kysy sieltä.

• kroonikko
        Sairaslomalainen kirjoitti:

Hae vain lisää sairaslomaa. Lääkärin on pakko antaa sitä, kun sanot, että et voi mennä työpaikallesi, kun tulet siellä niin huonoon kuntoon. Hae aina vain lisää. Jos pakottavat menemään töihin, niin laita hengityssuojain.
        Mielestäni siirto täytyisi ehdottomasti valmistella hyvin, ja järjestää muutaman viikon työkokeilu paikassa, jonne mahdollinen siirto tapahtuisi. Työkokeilu/tai kokeiluja voitaisiin järjestää ennen toukokuuta, jos silloin siirto voisi järjestyä. Silloin tietäisit jo etukäteen, voitko olla siellä. Työterv.huolto tietää työkekeiluasiasta. Kysy sieltä.

Olen todella alamaissa...olo on ehkä hiukan kohentunut eilisen punktion johdosta,mutta väsymys ja surullisuus alkavat syödä voimiani..

Soittelin työterveyshoitajalle, joka oli kovin kiireisen oloinen.Ei tiennyt mitään, missä vaiheessa talon tutkimukset ovat.Käski soittaa esimiehelle.Mutta en pystykkään...en ainakaan juuri nyt...

Koen itseni varsinaiseksi murheenkryyniksi:( Jatkuva valittaminen ja omassa pahassa olossa möyriminen tekee minusta kohta marttyyrin.

Entä jos olenkin väärässä?Ehkä ruokavalioni onkin puutteellinen? Jospa vika onkin korvien välissä? Jospa vain pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni?...kysymyksiä risteilee päässäni...

Tänään tunnen juuri näin.Ehkä huominen tuo taas valon pilkahduksen.

• Lyyli
        kroonikko kirjoitti:

Olen todella alamaissa...olo on ehkä hiukan kohentunut eilisen punktion johdosta,mutta väsymys ja surullisuus alkavat syödä voimiani..

Soittelin työterveyshoitajalle, joka oli kovin kiireisen oloinen.Ei tiennyt mitään, missä vaiheessa talon tutkimukset ovat.Käski soittaa esimiehelle.Mutta en pystykkään...en ainakaan juuri nyt...

Koen itseni varsinaiseksi murheenkryyniksi:( Jatkuva valittaminen ja omassa pahassa olossa möyriminen tekee minusta kohta marttyyrin.

Entä jos olenkin väärässä?Ehkä ruokavalioni onkin puutteellinen? Jospa vika onkin korvien välissä? Jospa vain pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni?...kysymyksiä risteilee päässäni...

moni asia paranee kun pääset homeesta eroon. Usko vain.

Muistan itse olleeni itku silmässä ja järkyttynytkin siitä särkevän rään määrästä ja itse toimenpiteestä. Että minun sisällä on ollut sellaista moskaa. (Melkein korvien välissähän ne poskiontelot ovat ;)) No sittemmin on ollut lehmuksen vihreää keuhkot täynnä monet kerrat ja aina se lyö matalaksi. Itseensä pettyy ja myös siihen, että suunnitelmia ei voi tehdä kun aina on edettävä taudin sanelemana. Mutta sieltä noustaan, vaikka joskus siihen menee monta kuukautta.

Ja sitten saat heittää kuikkaa itsesyytöksillä ruokavalion ym. suhteen. Tuttua on sekin. Ensinhän sitä ajattelee; liikun liian vähän (eihän infektion aikana saa harrastaa liikuntaa), syön epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti, saan liian vähän vitamiineja, hivenaineita ym. olen huono ja laiska ihminen tai vain olen sellainen, että saan kaikki liikkeessä olevat infektiot. Kuulostaako tutulta? Kerää kaikki vastaavat aatokset ja viet kipin kapin roskien kanssa sinne minne ne kuuluu. Siitä se lähtee. Sitten keskityt itsesi hoitamiseen ja kuntoon saattamiseen. Jatkat sairaslomaa. Pidättäydyt työstäsi (katso mitä Tyhosa ry:n sivuilla työstä pidättäytymisestä sanotaan) ja lääkitset itseäsi. Ja vältät kaikki homealtisteiset paikat. Anna itsellesi aikaa parantua. Tätä minäkin teen nyt.

Terveisiä.

• sanoisin
        Lyyli kirjoitti:

moni asia paranee kun pääset homeesta eroon. Usko vain.

Muistan itse olleeni itku silmässä ja järkyttynytkin siitä särkevän rään määrästä ja itse toimenpiteestä. Että minun sisällä on ollut sellaista moskaa. (Melkein korvien välissähän ne poskiontelot ovat ;)) No sittemmin on ollut lehmuksen vihreää keuhkot täynnä monet kerrat ja aina se lyö matalaksi. Itseensä pettyy ja myös siihen, että suunnitelmia ei voi tehdä kun aina on edettävä taudin sanelemana. Mutta sieltä noustaan, vaikka joskus siihen menee monta kuukautta.

Ja sitten saat heittää kuikkaa itsesyytöksillä ruokavalion ym. suhteen. Tuttua on sekin. Ensinhän sitä ajattelee; liikun liian vähän (eihän infektion aikana saa harrastaa liikuntaa), syön epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti, saan liian vähän vitamiineja, hivenaineita ym. olen huono ja laiska ihminen tai vain olen sellainen, että saan kaikki liikkeessä olevat infektiot. Kuulostaako tutulta? Kerää kaikki vastaavat aatokset ja viet kipin kapin roskien kanssa sinne minne ne kuuluu. Siitä se lähtee. Sitten keskityt itsesi hoitamiseen ja kuntoon saattamiseen. Jatkat sairaslomaa. Pidättäydyt työstäsi (katso mitä Tyhosa ry:n sivuilla työstä pidättäytymisestä sanotaan) ja lääkitset itseäsi. Ja vältät kaikki homealtisteiset paikat. Anna itsellesi aikaa parantua. Tätä minäkin teen nyt.

Terveisiä.

kuin Lyyli!

Ihan oikeasti, älä enää altistuta itseäsi!

Kyllähän laissakin sanotaan, ettei työntekijän tarvitse mennä työtiloihin, joissa ei pysty turvallisesti olemaan. Minäkin lopulta kieltäydyin, vaikka pitkään olin niin "kiltti" (liian kiltti). Johan alkoi tapahtua, kun rupesin kovaksi. Minä pääsin pois tiloista, mutta ne minua kiltimmät istuvat siellä vielä... Ja oireilevat.

Ei se vika ole korvien välissä. Eikä ruokavaliossa tms. Missähän päin muuten asut? Voisitko soittaa jollekin yksityiselle lääkäriasemalla ja kysyä, olisiko heillä homeisiin erikoistunutta lääkäriä. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja soitin Mehiläiseen. Tällainen lääkäri ei tietenkään voi vaikuttaa työpaikkasi tilanteeseen, mutta hänellä on asiantuntemusta ja hän voi antaa sinulle kaipaamaasi itseluottamusta. Tämä oli ainakin minulle tärkeää: jaksoin taas taistella työpaikalla.

Tutnuu siltä, että olet nyt todella masentunut ja uupunut: siis masennus on tullut homealtistumisen seurauksena - masennus ei todellakaan ole syynä vaivoihisi! Kyllä minullekin yritettiin tarjota ratkaisuksi masennusta (että muka sen takia sairastelisin). Vaikka miten vaikealta kuulostaa, niin älä nyt vain uhraa terveyttäsi työn takia.

T. saman kokenut

• kroonikko
        sanoisin kirjoitti:

kuin Lyyli!

Ihan oikeasti, älä enää altistuta itseäsi!

Kyllähän laissakin sanotaan, ettei työntekijän tarvitse mennä työtiloihin, joissa ei pysty turvallisesti olemaan. Minäkin lopulta kieltäydyin, vaikka pitkään olin niin "kiltti" (liian kiltti). Johan alkoi tapahtua, kun rupesin kovaksi. Minä pääsin pois tiloista, mutta ne minua kiltimmät istuvat siellä vielä... Ja oireilevat.

Ei se vika ole korvien välissä. Eikä ruokavaliossa tms. Missähän päin muuten asut? Voisitko soittaa jollekin yksityiselle lääkäriasemalla ja kysyä, olisiko heillä homeisiin erikoistunutta lääkäriä. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja soitin Mehiläiseen. Tällainen lääkäri ei tietenkään voi vaikuttaa työpaikkasi tilanteeseen, mutta hänellä on asiantuntemusta ja hän voi antaa sinulle kaipaamaasi itseluottamusta. Tämä oli ainakin minulle tärkeää: jaksoin taas taistella työpaikalla.

Tutnuu siltä, että olet nyt todella masentunut ja uupunut: siis masennus on tullut homealtistumisen seurauksena - masennus ei todellakaan ole syynä vaivoihisi! Kyllä minullekin yritettiin tarjota ratkaisuksi masennusta (että muka sen takia sairastelisin). Vaikka miten vaikealta kuulostaa, niin älä nyt vain uhraa terveyttäsi työn takia.

T. saman kokenut

Soittelin tänään todellakin työterveyshoitajalle ja kyselin viimeisimpien tutkimusten tuloksia,hän neuvoi soittamaan esimiehelle,koska hänellä ei ollut mitään uusia tietoja tullut.Soitin esimiehelleni,joka pyysi soittamaan työterveyshoitajalle!Että sillälailla...kukaan ei nyt sitten tiedä, onko talossa edes nyt tehty luvattuja mittauksia ja kerätty maljoihin näytteitä...lupasivat ilmoittaa,kun tietävät jotain.

Iltapäivällä palasi taas päänsärky ja poskien jomotus kuvioihin,mitenköhän se näin pia palasi...Yleensä on kestänyt sentään muutaman päivän pois..Kumpa ei alkaisi taas märkää keräämään..

Tuttuja oireita ja tuntoja moni tossa kirjoittanut.Vihreää, jopa rusehtavaa räkää ja klönttejä tulee juu kurkun kautta ja nenästä,välillä ihan ihmettelee mistä sitä paskaa riittää...voi tätä ihanaa makua suussa kaiken aikaa...ihmekkös tuo, ettei ukko pussaile;)

Itsensä syyllistämiseen menee niin herkästi.Jotenkin on pettynyt itseensä...että jatkuvasti...jossain välissä haluaisi hoitaa kuntoaan reippailemalla vaikka ystävän kanssa,ehkäpä vaikka viikonloppuna uskaltaisi happihyppelylle?...saas nähdä.

Masennus on kyllä mulle tuttu seuralainen, ja siksikin pelkään, mitä tämä tekee mielialalle...tai no, tietäähän sen jo.Yritän kuitenkin löytää joka päivälle ilon aiheita, ja suurimpia ovatkin nuo lapsi-kullat, ilman heitä jäisi moni nauru nauramatta...Ja sitten kirjoittelen,runoja ja muita tekstejä, päiväkirjaa...

Yleensä puhun ystävienikin kanssa ongelmistani, mutta nyt tuntuu, etten voi kuormittaa heitä tällä asialla,olen jopa huomannut, ettei kaikki ymmärrä, vaikka ehkä haluaisivat.En ehkä itsekkään tajuaisi, jos en itse kokisi.

Enkä kyllä koskaan arvannut, minkälaiseen rumbaan sitä vielä joutuu...kumpa olisi kesä ja alkaisi vuorotteluvapaa....olisipa jo...pian.

• altistunut,
        kroonikko kirjoitti:

Soittelin tänään todellakin työterveyshoitajalle ja kyselin viimeisimpien tutkimusten tuloksia,hän neuvoi soittamaan esimiehelle,koska hänellä ei ollut mitään uusia tietoja tullut.Soitin esimiehelleni,joka pyysi soittamaan työterveyshoitajalle!Että sillälailla...kukaan ei nyt sitten tiedä, onko talossa edes nyt tehty luvattuja mittauksia ja kerätty maljoihin näytteitä...lupasivat ilmoittaa,kun tietävät jotain.

Iltapäivällä palasi taas päänsärky ja poskien jomotus kuvioihin,mitenköhän se näin pia palasi...Yleensä on kestänyt sentään muutaman päivän pois..Kumpa ei alkaisi taas märkää keräämään..

Tuttuja oireita ja tuntoja moni tossa kirjoittanut.Vihreää, jopa rusehtavaa räkää ja klönttejä tulee juu kurkun kautta ja nenästä,välillä ihan ihmettelee mistä sitä paskaa riittää...voi tätä ihanaa makua suussa kaiken aikaa...ihmekkös tuo, ettei ukko pussaile;)

Itsensä syyllistämiseen menee niin herkästi.Jotenkin on pettynyt itseensä...että jatkuvasti...jossain välissä haluaisi hoitaa kuntoaan reippailemalla vaikka ystävän kanssa,ehkäpä vaikka viikonloppuna uskaltaisi happihyppelylle?...saas nähdä.

Masennus on kyllä mulle tuttu seuralainen, ja siksikin pelkään, mitä tämä tekee mielialalle...tai no, tietäähän sen jo.Yritän kuitenkin löytää joka päivälle ilon aiheita, ja suurimpia ovatkin nuo lapsi-kullat, ilman heitä jäisi moni nauru nauramatta...Ja sitten kirjoittelen,runoja ja muita tekstejä, päiväkirjaa...

Yleensä puhun ystävienikin kanssa ongelmistani, mutta nyt tuntuu, etten voi kuormittaa heitä tällä asialla,olen jopa huomannut, ettei kaikki ymmärrä, vaikka ehkä haluaisivat.En ehkä itsekkään tajuaisi, jos en itse kokisi.

Enkä kyllä koskaan arvannut, minkälaiseen rumbaan sitä vielä joutuu...kumpa olisi kesä ja alkaisi vuorotteluvapaa....olisipa jo...pian.

kun olo huononee nopeammin kuin aikaisemmin. Minulla se tulee nykyisin puolessa tunnissa. Vähitellen se eteni siihen pisteeseen.

Sama kokemus minulla työpaikastani: ei siellä kukaan vastuuta ottanut, eivät ymmärtäneet miten paha tilanne oli - tai sitten eivät yksinkertaisesti välittäneet. Minuakin palloteltiin paikasta toiseen. Piti olla hieman kiero, että sain mittaustulokset: kukaan ei olisi antanut niitä minulle...

Jos et nyt tee asialle jotain, voi olla että harmittelet sitä loppuelämäsi. Voi olla, että joudut kuitenkin lähtemään - mutta paljon huonommassa kunnossa kuin nyt.

Minusta sinulla on kolme vaihtoehtoa:

Et tee asialle mitään. Tämä on huono vaihtoehto. Voi olla että kadut sitä loppuelämäsi.

Toinen vaihtoehto on, että rupeat "hankalaksi". Kieltäydyt menemästä töihin, kun kerran et pysty olemaan siellä. Mutta et siis irtisanoudu. Vaadit, että asialle on tehtävä jotakin.

Kolmas on, että irtisanoudut. Ja että lähtiessä ilmoitat lasten vanhemmille. Viet ehkä asiaa eteenpäin muuallekin.

Olen tosissani. Olen kokenut saman, tiedän millaista h*lvettiä se on. Toivon, että joku olisi sanonut minulle yhtä rajusti aikanaan ja että olisin terästäytynyt aikaisemmin. Kukaan muu ei ota vastuuta elämästäni.

• kroonikko
        altistunut, kirjoitti:

kun olo huononee nopeammin kuin aikaisemmin. Minulla se tulee nykyisin puolessa tunnissa. Vähitellen se eteni siihen pisteeseen.

Sama kokemus minulla työpaikastani: ei siellä kukaan vastuuta ottanut, eivät ymmärtäneet miten paha tilanne oli - tai sitten eivät yksinkertaisesti välittäneet. Minuakin palloteltiin paikasta toiseen. Piti olla hieman kiero, että sain mittaustulokset: kukaan ei olisi antanut niitä minulle...

Jos et nyt tee asialle jotain, voi olla että harmittelet sitä loppuelämäsi. Voi olla, että joudut kuitenkin lähtemään - mutta paljon huonommassa kunnossa kuin nyt.

Minusta sinulla on kolme vaihtoehtoa:

Et tee asialle mitään. Tämä on huono vaihtoehto. Voi olla että kadut sitä loppuelämäsi.

Toinen vaihtoehto on, että rupeat "hankalaksi". Kieltäydyt menemästä töihin, kun kerran et pysty olemaan siellä. Mutta et siis irtisanoudu. Vaadit, että asialle on tehtävä jotakin.

Kolmas on, että irtisanoudut. Ja että lähtiessä ilmoitat lasten vanhemmille. Viet ehkä asiaa eteenpäin muuallekin.

Olen tosissani. Olen kokenut saman, tiedän millaista h*lvettiä se on. Toivon, että joku olisi sanonut minulle yhtä rajusti aikanaan ja että olisin terästäytynyt aikaisemmin. Kukaan muu ei ota vastuuta elämästäni.

Mietin noita mainitsemisasi vaihtoehtoja...Pelkään pahoin, ettei minun voimat riitä mihinkää radikaaliin ratkaisuun.En tiedä olenko väärässä, mutta kuvittelen, että ei nämä oireet tästä enää pahene, jos kuitenkin kestäisin siellä toukokuun loppuun asti....voin olla väärässäkin.Kuitenkin on niin, että sairaslomalla tulen varmasti paljonkin olemaan.

Työmotivaatio onkin oma lukunsa.Rakastan työtäni ja lapset on siinä parasta,koen olevani työssäni hyvä.Mutta mutta...motivaatio on laskenut kuin lehmän häntä, kun työtä on tehtävä pienissä sykleissä ja mistään suunnitelmallisuudesta ei voi puhuakkaan..Huomasin jo viimeksi, että menin sinne asenteella "tulin käymään,kohta taas sairastun ja jään lomalle..."

Kertokaas minulle joku viisaampi, kun puhutaan "sisäilmaongelmasta", niin sehän voi sitten olla...mitä?Huono ilmanvaihto? Rakenteissa jotain?Ja voiko tämä myös altistaa sairasteluille samalla tavoin kuin silkka home?
        Eli jo siinä talossa on kosteusvauriot korjattu, mutta edelleen sisäilmaongelmaa, niin sairastuttaako edelleen ja selittää esim. juuri minun ongelmia?

Välillä nimittäin tulee oikeasti tunne,että jukoliste olen kai sekoamassa, tuskin tämä mitään on...kun kukaan ei oikeasti tunnu ymmärtävän ja kuuntelevan ja ottavan asiakseen tätä...

• sekoamassa.
        kroonikko kirjoitti:

Mietin noita mainitsemisasi vaihtoehtoja...Pelkään pahoin, ettei minun voimat riitä mihinkää radikaaliin ratkaisuun.En tiedä olenko väärässä, mutta kuvittelen, että ei nämä oireet tästä enää pahene, jos kuitenkin kestäisin siellä toukokuun loppuun asti....voin olla väärässäkin.Kuitenkin on niin, että sairaslomalla tulen varmasti paljonkin olemaan.

Työmotivaatio onkin oma lukunsa.Rakastan työtäni ja lapset on siinä parasta,koen olevani työssäni hyvä.Mutta mutta...motivaatio on laskenut kuin lehmän häntä, kun työtä on tehtävä pienissä sykleissä ja mistään suunnitelmallisuudesta ei voi puhuakkaan..Huomasin jo viimeksi, että menin sinne asenteella "tulin käymään,kohta taas sairastun ja jään lomalle..."

Kertokaas minulle joku viisaampi, kun puhutaan "sisäilmaongelmasta", niin sehän voi sitten olla...mitä?Huono ilmanvaihto? Rakenteissa jotain?Ja voiko tämä myös altistaa sairasteluille samalla tavoin kuin silkka home?
        Eli jo siinä talossa on kosteusvauriot korjattu, mutta edelleen sisäilmaongelmaa, niin sairastuttaako edelleen ja selittää esim. juuri minun ongelmia?

Välillä nimittäin tulee oikeasti tunne,että jukoliste olen kai sekoamassa, tuskin tämä mitään on...kun kukaan ei oikeasti tunnu ymmärtävän ja kuuntelevan ja ottavan asiakseen tätä...

Tiedän kyllä, että se voi siltä tuntua - niin se jossain vaiheessa tuntui minustakin.

Minulla kävi niin, että kun alkoi mennä tarpeeksi huonosti, sain jostain voimaa ryhdistäytyä: ajattelin, että nyt ei ole enää mitään menetettävää. Pohja tuli vastaan. Oli vain pakko toimia.

Voithan ajatella, että jos teet jotain itsesi hyväksi toimit myös samalla noiden ihanien lasten hyväksi! Etteivät he joutuisi aikuisina yhtä hirveään tilanteeseen kuin sinä nyt!

Minusta vaikutat fiksulta, kiltiltä, herkältä ja velvollisuudentuntoiselta (homesairaat eivät todellakaan ole mitään töiden välttelijöitä, vaan oikeasti sairaita), et hullulta.

Edelleen varoitan, että olo voi yhtäkkiä huonontua radikaalisti. Pakko se on sanoa ääneen, koska se on totta. Niin kävi minullakin.

• sairaslomalainen
        kroonikko kirjoitti:

Jos remonttia on tehty, mutta mitään irtaimistoa ei ole puhdistettu, niin ne homemyrkyt säilyvät siellä kyllä ja sairastuttavat herkistyneet aina vain.
        Ja kun on herkistynyt homeille, reagoi helposti vaikka mille, hajuille ja käryille, huonekaluista lähteville kemikaaleille, pesuaineille, kosmetiikalle ym. Ja voihan olla, että kun päiväkodissa on paljon lapsia, jotkut voivat asua hometaloissa ja tuovat sieltä vaatteissaan mukanaan altisteita.

• haluatko?
        kroonikko kirjoitti:

Hakeudu ns. kuntoutuskursseille. Kelalla niitä on erilaisia, jos saisit lääkäriltäsi todistuksen, että tarvitset kuntoutusta.

Se olisi oivallinen katkaisu olemassa olevalle tilanteelle, ja saisit uutta kimmoketta muuttaa päivän rytmejäsi.

Mitä ravinteisiin tulee, vaikka söisit kuinka hyvin ja monipuolisesti, puolustuskykysi on niin heikossa jamassa, että ravinnosta et yksinkertaisesti saa riittävästi. Tarvitset terapeuttisia annoksia lisäravinteita.

Homeita on aina, on ollut ja tulee olemaan. Niitä emme pääse pakoon. Monien ihmisten vaatteiden hajusta jo tuntee, että asuvat hometalossa, ja homeitiöt kyllä leijuvat tällaisen ihmisen läheisyydessä jo vaatteisiin tarttuneina.

Vaikka itse asuisimme tai olisimme töissä missä ei ole hometta, silti joudumme asioimaan tiloissa, missä piilee rakenteissa homeita.

Kävin äsken eräässä palveluja tarjoavassa yrityksessä (hotelli) jossa paljon kokouksia ja koulutuksia. Nenääni heti haiskahti vessaan mennessäni home.

• haluatko?
        kroonikko kirjoitti:

Olen itsekkin ollut tuossa kunnossa. Siitä kuntoutuminen onnistui vain hyvien lisäravinteiden avulla. Ja niitäkin terapeuttisin annoksin. Ja aikaa kului, mutta "kuiville" olen päässyt.

Ravinnosta et ikinä pysty saamaan niin monipuolisesti ja suuria määriä, että ne riittäisivät kantamaan sinut taas kuiville.
        Joudun edelleen olemaan tekemisissä homeisten tilojen kanssa, sillä kaikkea ei jo taloudellisistakin syistä voi romuuttaa ja rakentaa uudelleen, mutta elimistö kestää hyvin, kun sillä on siihen riittävät "eväät".

Tutustu näihin sivuihin:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160801094743EH?OpenDocument

Kuntoutuskursseja:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040901131221MP?openDocument

• totta tämäkin
        sairaslomalainen kirjoitti:

Jos remonttia on tehty, mutta mitään irtaimistoa ei ole puhdistettu, niin ne homemyrkyt säilyvät siellä kyllä ja sairastuttavat herkistyneet aina vain.
        Ja kun on herkistynyt homeille, reagoi helposti vaikka mille, hajuille ja käryille, huonekaluista lähteville kemikaaleille, pesuaineille, kosmetiikalle ym. Ja voihan olla, että kun päiväkodissa on paljon lapsia, jotkut voivat asua hometaloissa ja tuovat sieltä vaatteissaan mukanaan altisteita.

Totta puhut. Niitä ei pääse pakoon. Tehokkain väline niitä vastaan on juuri tuo oman puolustustason nostaminen ja ylläpitäminen.

• ei voi

kukaan tässä vaiheessa sanoa mitään varmaa.

Sama tilanne minullakin: siinä mielessä eri, että olen nyt ollut pari kuukautta poissa töistä ja olo on selvästi kohentunut. Toki homeherkkyys varmaan jää loppuelämäksi, enkä tietenkään ole vielä täysin toipunut. Aika optimistinen olen kuitenkin, koska olo on kohentunut parin kuukauden aikana.

Neuvoni on, että lähde heti työpaikalta. Älä odota toukokuuhun. Et tiedä, missä vaiheessa sairastut todella pahasti: se voi tapahtua jo ensi viikolla tai kuukauden päästä. Kun itse olin tarpeeksi pitkään altistunut, olo alkoi huonontua radikaalisti aika nopeasti. Eivät fess-leikkaukset tai muut mitään auta niin kauan kuin altistut homeelle, todella vastuutonta esimiesten ja lääkäreisen sellaista edes olettaa.

Ota vastuu omasta elämästäsi. Kuulostaa julmalta sanoa näin sairaalle ihmiselle (ja kyllä, tiedän ettei irtisanoutuminen ole helppoa), mutta kukaan muukaan ei sitä vastuuta ota. Päiväkodeissahan alkaa olla jo työvoimapulaa (riippuu tietysti siitä missä päin asut), mutta jos vain millään löydät uuden työpaikan niin yritä. Eivät kaikki päiväkodit kuitenkaan homeessa ole, vaikka puhtaan työpaikan löytyminen ei välttämättä ihan helppoa olekaan.

Itse harmittelen, etten irtisanoutunut aikoja sitten, jolloin en vielä ollut niin pahasti altistunut. Haluan varoittaa muitakin, etteivät joutuisi samaa harmittelemaan. Siis ihan oikeasti, mieti tarkkaan kannattaako uhrata terveys työlle.

• =)=)=)

neuvojesi mukaan pitäisi toimia, jos vain uskaltaisi ja uskoisi omaa itseään. Mutta usein lääkärit kertovat ihan toista tarinaa. Potilaana on vaikea olla uskomatta lääkäreitä. Monista lääkäreistä ongelma ei ole niin paha, eikä sitä kait lääkärit uskalla oikein sanoa, vaikka niin miettisivätkin.

Itse odottelen lähetettä taas kerran sairaalaan tutkimuksiin, saa nähdä milloin tulee taas takaisin. Minulla kun on selkeä astma, mitä sitä enää hoitamaan. Keuhkolääkäri laittoi postia ja pyysi varaamaan aikoja, en vain jaksaisi lähteä. Verkkolääkäri jolta kysyin neuvoja kirjoitti, että kiireellisenä eteenpäin. Tt-lääkäri kirjoittaisi korvatippoja. Kuka näistä lääkäreistä on oikeassa, lähetteen palauttanut keuhkosairauksien ylilääkäri, lähetteen tehnyt tk-lääkäri, toinen tk-lääkäri ja uusi lähete,... Todella helppoa sairastaa tätä selkeää astmaa.

Eli lähtekää pois silloin kun vielä kykenette. Ei jokainen työpaikka voi olla niin homeessa, eihän.

• ei jokainen
        =)=)=) kirjoitti:

neuvojesi mukaan pitäisi toimia, jos vain uskaltaisi ja uskoisi omaa itseään. Mutta usein lääkärit kertovat ihan toista tarinaa. Potilaana on vaikea olla uskomatta lääkäreitä. Monista lääkäreistä ongelma ei ole niin paha, eikä sitä kait lääkärit uskalla oikein sanoa, vaikka niin miettisivätkin.

Itse odottelen lähetettä taas kerran sairaalaan tutkimuksiin, saa nähdä milloin tulee taas takaisin. Minulla kun on selkeä astma, mitä sitä enää hoitamaan. Keuhkolääkäri laittoi postia ja pyysi varaamaan aikoja, en vain jaksaisi lähteä. Verkkolääkäri jolta kysyin neuvoja kirjoitti, että kiireellisenä eteenpäin. Tt-lääkäri kirjoittaisi korvatippoja. Kuka näistä lääkäreistä on oikeassa, lähetteen palauttanut keuhkosairauksien ylilääkäri, lähetteen tehnyt tk-lääkäri, toinen tk-lääkäri ja uusi lähete,... Todella helppoa sairastaa tätä selkeää astmaa.

Eli lähtekää pois silloin kun vielä kykenette. Ei jokainen työpaikka voi olla niin homeessa, eihän.

työpaikka sentään homeessa ole.

Päiväkodeista esim. kuopukseni päiväkoti on puhdas (tuli nyt vain mieleen, kun kerran aloittaja työskentelee juuri päivökodissa). Tai ainakin minä pystyn olemaan siellä - ja nykyisin alan reagoida homepaikoissa jo alle vartissa, poskionteloita pistelee ja rintaan alkaa sattua.

Eli täytyy muistaa, että vaikka home on iso ongelma Suomessa - paljon isompi kuin moni haluaisi uskoa tai myöntää - niin puhtaitakin paikkoja on.

Toistan edelleen: yritä ihmeessä lähteä tuolta heti. Tekee niin pahaa lukea näitä kertomuksia tällä palstalla, kun muut käyvät läpi samaa kuin itsekin...

• homeahdistus1
        =)=)=) kirjoitti:

pian tutkimuksiin selkeän astman aiheuttaman kaulapatin ja kovan korvakivun takia...

Minä olin selkeän astmani kanssa eilen hammaslääkärissä (jouduin keskeyttämään hoidon 3 v sitten koska en pystynyt hengittämään nenän kautta). Yhden reiän paikkaamiseen meni kaksinkertainen aika, kun välillä piti ottaa astmalääkettä, välillä piti niistää nenää, yskitti ja yskitti, limakalvot turposivat, lääkäri pelkäsi että saan puudutteesta allergisen reaktion jne. yhtä ongelmaa. Kun kysyin, miten muut kemikaaliyliherkät pärjäävät hammaslääkärissä, hän sanoi ettei niitä paljon näe, ei hän ole tämmöisiä reaktioita juuri tavannut. Reikiä oli useita, mutta suositteli että pitäisin ainakin puolen vuoden tauon ennen seuraavan hampaan hoitoa ja koittaisin sillä välin saada astmani paremmin tasapainoon. Joopa joo.

• )=)=)=)=)
        homeahdistus1 kirjoitti:

pian tutkimuksiin selkeän astman aiheuttaman kaulapatin ja kovan korvakivun takia...

Minä olin selkeän astmani kanssa eilen hammaslääkärissä (jouduin keskeyttämään hoidon 3 v sitten koska en pystynyt hengittämään nenän kautta). Yhden reiän paikkaamiseen meni kaksinkertainen aika, kun välillä piti ottaa astmalääkettä, välillä piti niistää nenää, yskitti ja yskitti, limakalvot turposivat, lääkäri pelkäsi että saan puudutteesta allergisen reaktion jne. yhtä ongelmaa. Kun kysyin, miten muut kemikaaliyliherkät pärjäävät hammaslääkärissä, hän sanoi ettei niitä paljon näe, ei hän ole tämmöisiä reaktioita juuri tavannut. Reikiä oli useita, mutta suositteli että pitäisin ainakin puolen vuoden tauon ennen seuraavan hampaan hoitoa ja koittaisin sillä välin saada astmani paremmin tasapainoon. Joopa joo.

noista oireistakin huolimatta. Olisi ikävä, jos kävisi kuin Riki Sorsalle. Menetti 9 reikäiseksi luokiteltua hammastaan, koska sairauden hoitoa ei voi aloittaa jos reikiä hampaissa. Ja minultakin ensimmäiseksi tietysti kyseli tuo lääkäri, onko hampaani kunnossa. Oli toisaalta ikävä sanoa, että on ja kuvattukin vielä ja hammaslääkäri pyysi kontrolliin vasta parin vuoden päästä ja kävin tässä juuri äskettäin... Saa nyt sitten nähdä, päänsärky ja huimaus palanneet, mutta aika lieviä ovat vielä. Korvasärkyäkään ei niin himmeesti enää ole, patit ovat. Kävin labrassa, lasko, verenkuva, kilppariarvot... Huomenna saan osan, kilpparissa menee viikko. Kyselen sitten, lähete tullee sairaalasta bumerangina takaisin. Tai olisiko lääkäri osannut kirjoittaa jotakin sellaista millä pääsee jatkotutkimuksiinkin. En tiedä. En oikein pysy hereillä, vaikka veriarvot olivat juuri tosi hyvät. Kaikki pitäisi olla OK, eikä kuitenkaan taida olla. Tai jospa tämä on sitä henkistä sairastelua vain. Laiskuutta, onhan nukkuminen nyt mukavaa puuhaa monenkin mielestä. Voisin nukkua 25 tuntia vuorokaudessa. Lääkkeet astmaani pitivät näemmä minut kuitenkin pirteämpänä, eikä laiskuus paistanut näin hyvin lävitse. Niin ja joo, korvista ei tulehdusta löytynyt.

• ja mielipiteitä.

Nyt niitä on tullut. Ja useimmat ovat asiallisesti kirjoitettuja ja kannustavia.

Jos et nyt niitä usko, niin mitä haet palstalta? Otahan huomioon, että homeista voi tulla reumaa, astmaa, syöpää, lapsettomuutta, dementiaa ym. ym. Kannattaisiko sittenkin yrittää repäistä? Kyllä täällä muutkin ovat joutuneet taistelemaan, ei kannata ajatella että muka olisi ainoa vaikeassa tilanteessa oleva.

• =)=)=)=)

kirjoitan vain pikaisesti, mutta siis anna ihmiselle aikaa. Pitää tajuta missä menään, sopeutua ja järjestellä ajatukset. Ja se on hiton vaikeaa, vaikka miten tätä asiaa kääntelisi ja vääntelisi. Mutta oikeassa olet, pois ja pikaisesti. EI ole kiva, että nyt etsitään syöpää. Ties mistä sekin johtuu, mutta nuo patit tulivat kyllä homehässäkän aikana. Se mitä se loppuviimen on, on auki, mutta silti, EI HYVÄ.

Mutta aikaa niille omille ajatuksille. Ei saa hyökätä sanoilla tai teoilla. Kysellä saa vaikka miljoona kertaa samaa asiaa. Se auttaa kyllä. Joten kysele ja kyseenalaista vain, mieti ja pohdi. Ja tee ratkaisut sitten miten parhaaksi näet ja pystyt. Eihän tämä mitään leikkiä ole, mutta vaikeaa tätä on ymmärtääkään. Ja hei, kirjoittaja, et kirjoittanut pahasti, mutta älä hätäile ja kovistele vaikka huolissasi oletkin. Ja ei saa kyseenalaistaa sitä, että kirjoittelee ja kyselee samaakin asiaa uudelleen ja uudelleen. Niinhän me teemme, ja hyvä niin. Pahempi olla yksin ja hiljaa. Tämä palsta on helpoin tapa, läheisiä on turha rasittaa. Nyt minun mieheni miettisi tätä asiaa viikkoja, kyllä tässä yksi miettiäjä riittää. Ja lisäksi en mieti, kun ei ole pakko. Jos toinen olisi huolissaan ja katselisi miten jakselen, niin en voisi olla miettimättä ja taas pitäisi vain filmata. Joten, palstalle vain kaikki se mitä et läheisten niskaan laita... tänne mahtuu kyllä.

Päivän jatkoa kaikille.

• sinä kirjoitit.
        =)=)=)=) kirjoitti:

kirjoitan vain pikaisesti, mutta siis anna ihmiselle aikaa. Pitää tajuta missä menään, sopeutua ja järjestellä ajatukset. Ja se on hiton vaikeaa, vaikka miten tätä asiaa kääntelisi ja vääntelisi. Mutta oikeassa olet, pois ja pikaisesti. EI ole kiva, että nyt etsitään syöpää. Ties mistä sekin johtuu, mutta nuo patit tulivat kyllä homehässäkän aikana. Se mitä se loppuviimen on, on auki, mutta silti, EI HYVÄ.

Mutta aikaa niille omille ajatuksille. Ei saa hyökätä sanoilla tai teoilla. Kysellä saa vaikka miljoona kertaa samaa asiaa. Se auttaa kyllä. Joten kysele ja kyseenalaista vain, mieti ja pohdi. Ja tee ratkaisut sitten miten parhaaksi näet ja pystyt. Eihän tämä mitään leikkiä ole, mutta vaikeaa tätä on ymmärtääkään. Ja hei, kirjoittaja, et kirjoittanut pahasti, mutta älä hätäile ja kovistele vaikka huolissasi oletkin. Ja ei saa kyseenalaistaa sitä, että kirjoittelee ja kyselee samaakin asiaa uudelleen ja uudelleen. Niinhän me teemme, ja hyvä niin. Pahempi olla yksin ja hiljaa. Tämä palsta on helpoin tapa, läheisiä on turha rasittaa. Nyt minun mieheni miettisi tätä asiaa viikkoja, kyllä tässä yksi miettiäjä riittää. Ja lisäksi en mieti, kun ei ole pakko. Jos toinen olisi huolissaan ja katselisi miten jakselen, niin en voisi olla miettimättä ja taas pitäisi vain filmata. Joten, palstalle vain kaikki se mitä et läheisten niskaan laita... tänne mahtuu kyllä.

Päivän jatkoa kaikille.

Olin ehkä inhottava. Ehkä siirsin ne kiukut mitä tunnen oman työpaikan alistujia kohtaan tänne... Mulla on elämä nyt suhtkoht mallillaan (ei niin kuin ennen, mutta kuitenkin paremmin kuin monella muulla homealtistuneella), mutta vanhassa työpaikassa on vielä noita oireilevia... Jotka eivät "kehtaa" valittaa, kun siitä saa niin "hankalan" ihmisen maineen.

Mä olen ollut ns. "hankala" ihminen, mutta mulla on elämä nyt paljon parempaa kuin heillä. Ihan karmeita asioita tapahtunut.

No joka tapauksessa, tsemppiä aloittajalle. Jaksamista ja toivottavasti uskallat kaikesta huolimatta tehdä asialle jotakin!!!! Tekisi mieli ikään kuin virtuaalisesti vähän ravistella: ihan totta, hyvää täällä sulle tarkoitetaan, kun kehotetaan olemaan alistumatta! :)

• kroonikko

olen kirjoitellut tänne palstalle monestakin eri syystä...Haluan jäsentää ajatuksiani, jakaa niitä muiden, ehkä samoja kokeneiden kanssa,kuulostella ja olla kuulolla...

Olen saanut täältä valtavasti tietoa, ja tukeakin ajatuksilleni.Olen myös vahvasti kokenut, etten ole yksin.Enkä missään nimessä ole ajatellut painivani näiden asioiden kanssa yksin.

Anteeksi, jos olen kirjoitteluillani pahoittanut jonkun mielen, se ei todellakaan ole ollut tarkoitus

• tarvitse
        kroonikko kirjoitti:

olen kirjoitellut tänne palstalle monestakin eri syystä...Haluan jäsentää ajatuksiani, jakaa niitä muiden, ehkä samoja kokeneiden kanssa,kuulostella ja olla kuulolla...

Olen saanut täältä valtavasti tietoa, ja tukeakin ajatuksilleni.Olen myös vahvasti kokenut, etten ole yksin.Enkä missään nimessä ole ajatellut painivani näiden asioiden kanssa yksin.

Anteeksi, jos olen kirjoitteluillani pahoittanut jonkun mielen, se ei todellakaan ole ollut tarkoitus

anteeksi pyydellä, minä se olin k*sipää...

Myönnän sen ja pahoittelen. Ei tällä palstalla pitäisi lyödä lyötyä - ja eihän tätä vastuuta pitäisi sairastuneelle langettaa, vaan työnantajille: heidänhän tässä pitäisi vastuu ottaa!

Mutta niin kauan kuin työnantajat, työterveydenhuolto, kiinteistöjen huoltajat ym. eivät vastuuta kanna, niin kehottaisin kaikkia homeista sairastuneita ottamaan itse vastuu omasta elämästään. On taisteltava, tarkoitti se sitten irtisanoutumista tai sitkeyttä työpaikalla. Valitettavasti se vainb on näin.

• Saman kokenut

Ehdottomasti irtisanoudu työstäsi tai vaadi työpaikan siirtoa eri päiväkotiin, jonka kaupunki/kunta pystyy takaamaan homeesta vapaaksi. Ja jää niin pitkälle sairaslomalle, kuin mahdollsita. Silloin huomaat, että kuntosi alkaa pikku hiljaa parantua.
      Mieti myös tarkkaan menetkö fess-leikkaukseen. Ensin pois homeen vaikutuksesta ja yritä hoitaa poskiontelot terveeksi "puhtaassa"ilmassa. Fess on peruuttamaton toimenpide ja ei valitettavasti tuo kaikille apua, vaan päin vastoin.

• Poskiontelo

Samaa mieltä olen, että sairaslomaa tarvitset niin pitkästi, että alat parantua. Sitten huomaat alkaako poskiontelovaiva hellittää. Jos ei sittenkään ala, niin leikkaus lienee tarpeellinen. Mutta paraneminen saattaa kestää kuukausia
        Monilla on leikattu poskionteloita useita kertoja. Jos homealtistus jatkuu, niin valitettavasti moni joutuu leikkauskierteeseen.
        Jos leikkaukseen kuitenkin päädyt, niin homeesta pitää siis päästä pois joka tapauksessa.

• kroonikko
        Poskiontelo kirjoitti:

Samaa mieltä olen, että sairaslomaa tarvitset niin pitkästi, että alat parantua. Sitten huomaat alkaako poskiontelovaiva hellittää. Jos ei sittenkään ala, niin leikkaus lienee tarpeellinen. Mutta paraneminen saattaa kestää kuukausia
        Monilla on leikattu poskionteloita useita kertoja. Jos homealtistus jatkuu, niin valitettavasti moni joutuu leikkauskierteeseen.
        Jos leikkaukseen kuitenkin päädyt, niin homeesta pitää siis päästä pois joka tapauksessa.

Vieläkään ei ole kuulunut fessistä mitään,se pitäisi olla pikapuolin.En meinaa sitä enää perua.Moni lääkäri on sitä ehdottomasti suositellut.Poskiontelot ovat kuulemma ahtaat ja sairastunut limakalvo tulee poistaa.

En usko että saan mitään sairaslomaa,jos tästä taas parannun,tai niin on ainakin lääkäri sanonut,ettei voi kirjoittaa saikkua sillä perusteella, että ettei sairastuisi...

Tällä hetkellä lämpöä 37 ja uutena kaverina kutiava kurkku ja kuivia yskänpuuskia..Vierailin eilen tiloissa, jossa tuoksui mummola..ja sieltä tämä yskä tuli,uskon,sillä siellä se alkoi...Minun piti puhua siellä palaverissa paljon,ja siitä ei meinannut tulla mitään yskimisen takia.

Edelleen nenästä tulee rusehtavaa räkää,ja tänään jopa veristä,liekö johtuu vielä maanantaista punktiosta..en tiedä..

• Poskiontelo
        kroonikko kirjoitti:

Vieläkään ei ole kuulunut fessistä mitään,se pitäisi olla pikapuolin.En meinaa sitä enää perua.Moni lääkäri on sitä ehdottomasti suositellut.Poskiontelot ovat kuulemma ahtaat ja sairastunut limakalvo tulee poistaa.

En usko että saan mitään sairaslomaa,jos tästä taas parannun,tai niin on ainakin lääkäri sanonut,ettei voi kirjoittaa saikkua sillä perusteella, että ettei sairastuisi...

Tällä hetkellä lämpöä 37 ja uutena kaverina kutiava kurkku ja kuivia yskänpuuskia..Vierailin eilen tiloissa, jossa tuoksui mummola..ja sieltä tämä yskä tuli,uskon,sillä siellä se alkoi...Minun piti puhua siellä palaverissa paljon,ja siitä ei meinannut tulla mitään yskimisen takia.

Edelleen nenästä tulee rusehtavaa räkää,ja tänään jopa veristä,liekö johtuu vielä maanantaista punktiosta..en tiedä..

Jos menet töihin ja olosi huononee siellä taas uudelleen, niin hae sitten lisää sairaslomaa.

Oletko yrittänyt tehdä suolavesihuuhtelua ? (Vai kirjoititko aikaisemmin, että, että olit niin tukossa, että ei onnistunut). Sarvikuono on hyvä siihen tarkoitukseen. Sitä voi tehdä useamman kerran päivässä. Jospa sillä saisit eritteet pois onteloista, niin olosi helpottuisi. Ja höyryhengityskin voi auttaa.

Syö sokerittomia puolukoita ja juo lämmintä mehua. Ne ovat hyviä vanhan ajan kurkkukivunlievityskonsteja.

Olosi huononeminen saattaa hyvinkin johtua "mummolanhajuisista" tiloista.

• tyhmä lääkäri.
        kroonikko kirjoitti:

Siis ihan oikeasti... Kyllähän nimenomaan homeista sairastuneelle pitäisi kirjoittaa niin pitkä sairasloma, että hän toipuisi - ja jos heti sen jälkeen töihin palatessaan sairastuu uudestaan, niin on aika selvä syy-seuraussuhde.

Yritä vielä puhua lääkärin kanssa. No mitäpä se välttämättä auttaa, tiedän sen itsekin, mutta voithan korostaa, miten rankkaa tämä on henkisesti(kin) ja kysyä, ottaako hän vastuun jos tapahtuu peruuttamattomia vaurioita?

• sinkkiä kokeeksi
        kroonikko kirjoitti:

Joitakin on auttanut sinkki. Sinkin vähyys voi siis olla yhtenä syynä reagtioherkkyyteen.

• ghhgghhgghhghghhg

asassaasaassaasasasasasasasasasa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe