Mysteriot kristinopissa

Uudessa estamentissa mainitaan kaiken kaikkiaan 19 mysteriota eli salaisuutta:

1: Taivasten (t. Jumalan) valtakunnan mysterio
Matteuksen evankeliumi:
13:11 Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
Markuksen evankeliumi:
4:11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,
Luukkaan evankeliumi:
8:10 Hän sanoi: "Teidän on annettu tuntea Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksissa, että he, vaikka näkevät, eivät näkisi, ja vaikka kuulevat, eivät ymmärtäisi.

2: Ihmisten mysterio
Roomalaiskirje:
2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

3: Israelin paatumuksen mysterio
Roomalaiskirje:
11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

4: Evankeliumin (Jumalan sanan) mysterio
Roomalaiskirje:
16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
Efesolaiskirje:
6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
Kolossalaiskirje:
1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,
1:25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan,
1:26 sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä,
1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä,

5: Jumalan mysterio
1.Korinttolaiskirje:
4:1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
Kolossalaiskirje:
2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
Ilmestyskirja:
10:7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.

6: Jumalan viisauden (teosofian) mysterio
1.Korinttolaiskirje:
2:7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,

7: Kielillä puhumisen mysterio
1.Korinttolaiskirje:
14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

8: Muuttumisen mysterio
1.Korinttolaiskirje:
15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,

9: Jumalan tahdon (armotalouden) mysterio
Efesolaiskirje:
1:9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä –
1:10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.

3:2 olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu,
3:3 että näet tämä salaisuus on ilmestyksen kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;
3:9 ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito, joka ikuisista ajoista asti on ollut kätkettynä Jumalassa, kaiken Luojassa,

10: Kristuksen mysterio
Efesolaiskirje:
3:4 josta te sitä lukiessanne voitte huomata, kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen,
Kolossalaiskirje:
4:3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,

11: Kristuksen ja seurakunnan mysterio
Efesolaiskirje:
5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.

12: Laittomuuden mysterio
2.Tessalonikalaiskirje:
2:7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,

13: Uskon mysterio
1.Timoteuksen kirje:
3:9 vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa.

14: Jumalisuuden mysterio
1.Timoteuksen kirje:
3:16 Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.

15: Seitsemän tähden mysterio
Ilmestyskirja:
1:20 Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni…

16: Seitsemän kultaisen lampunjalan mysterio
Ilmestyskirja:
1:20 …ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa."

17: Mannan mysterio
Ilmestyskirja:
2:17 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

18: Porton mysterio
17:5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti."
17:7 Ja enkeli sanoi minulle: "Miksi ihmettelet? Minä sanon sinulle tuon naisen salaisuuden

19: Pedon mysterio
Ilmestyskirja:
17:7 ja tuon pedon salaisuuden, joka häntä kantaa ja jolla on seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.

12

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baltasar

Siltä osin olet eksttäjä ja tarkoituksenasi on ryhtyä opettamaan: Kristusen opille vierasta mysterio viisautta eli teosifista salatiedettä ja harhaoppia, jolla ei ole mitään tekemistä Kristuksen tuntemisen salaisuuksien kanssa. Olin aikoinani teosofi ja antroposofi 6-70-luvulla, jopa elin "sisällä näissä yhteisöissä" ja vakuutan: Raamatun ja Kristuksen salaisuuksilla ja Hänessä olevalla viisaudella ei ole mitään yhteistä alkuperää. Teosofinen ja antroposofinen salatiede on puhtaasti läsimaista "riivaajen oppia", josta tulee karttaa ja josta tulee ehdottomasti irtisanoutua. Jos sinut on eksytetty; hylkää kaikki muut "opetukset" ja tutki vain raamatun sanomaa niin voit vapautua kukaties vaarallisista kytköksistäsi "riivaajiin", jotka esiintyvät valtoina ja voimina; kirkkauden henkiolentoina vaikka ovat langenneita enkeleitä, joille on varattu tuomio jne. Varo ettet tule osalliseksi juuri siihen heidän kanssaan KTS.

• En minä mitään yritä, vaan siteerasin Raamattua sanatarkasti. Sinä itsehän siinä halusit nähdä viittauksen nykyajan Teosofiseen Seuraan enkä minä.

• Baltasar
        KTS kirjoitti:

En minä mitään yritä, vaan siteerasin Raamattua sanatarkasti. Sinä itsehän siinä halusit nähdä viittauksen nykyajan Teosofiseen Seuraan enkä minä.

Vaikuttaa, ettei kysymyksessä ole vain tuon sanan käyttö. En ole ainut, vaan useat ovat todenneet sinut teosofiksi: opetuksesi sisällön suhteen, - tarkemmin sitä nyt enää yksilöimättä.
        Tuot usein esille, juuri teosofisia käsityksiä ja maailmankuvaa - vai luuletko, etten ole sitä entisenä teosofina ensi hetkestä asti havainnut, kun luin esim. "kaksi erilaista luomiskertomusta". Minusta näyttäkin, että osaat kätkeä ajatuksiasi tilanteen mukaan, ja välillä vaikutat kovinkin "kristilliseltä". Juuri näin toimivat taitavasti esim. antroposofit ripustaessaan madonnan kuvia tilojensa seinille jne. Opetus noista asioista on kuitenkin sisällöllisesti, jotakin aivan muuta kuin UT:n evankeliumi tai Paavalin tarkoittama Jumalan viisaus.

• Baltasar kirjoitti:

Vaikuttaa, ettei kysymyksessä ole vain tuon sanan käyttö. En ole ainut, vaan useat ovat todenneet sinut teosofiksi: opetuksesi sisällön suhteen, - tarkemmin sitä nyt enää yksilöimättä.
        Tuot usein esille, juuri teosofisia käsityksiä ja maailmankuvaa - vai luuletko, etten ole sitä entisenä teosofina ensi hetkestä asti havainnut, kun luin esim. "kaksi erilaista luomiskertomusta". Minusta näyttäkin, että osaat kätkeä ajatuksiasi tilanteen mukaan, ja välillä vaikutat kovinkin "kristilliseltä". Juuri näin toimivat taitavasti esim. antroposofit ripustaessaan madonnan kuvia tilojensa seinille jne. Opetus noista asioista on kuitenkin sisällöllisesti, jotakin aivan muuta kuin UT:n evankeliumi tai Paavalin tarkoittama Jumalan viisaus.

No se ei suinkaan ole teosofien havainto, että Raamatussa on kaksi luomiskertomusta. Ensimmäisenä sen äkkäsivät juutalaiset itse jo vuostuhansia sitten kuten tuolla juutalaispalstalla nämä suomalaiset ystävämmekin ovat todenneet. Sittemmin myös kristinopin teologia on todennut tämän.

Otin vain kerran esille teosofien asiaan antaman selitysmallin, jolla he mallintavat omaa maailmankuvaansa noiden kahden luomiskertomuksen avulla.

• Baltasar
        KTS kirjoitti:

No se ei suinkaan ole teosofien havainto, että Raamatussa on kaksi luomiskertomusta. Ensimmäisenä sen äkkäsivät juutalaiset itse jo vuostuhansia sitten kuten tuolla juutalaispalstalla nämä suomalaiset ystävämmekin ovat todenneet. Sittemmin myös kristinopin teologia on todennut tämän.

Otin vain kerran esille teosofien asiaan antaman selitysmallin, jolla he mallintavat omaa maailmankuvaansa noiden kahden luomiskertomuksen avulla.

Plää, plää, plää. se vaan jatkuu ihan kun ei olis alaleukaa ollenkaan: plää, plää... pläää

• Baltasar kirjoitti:

Plää, plää, plää. se vaan jatkuu ihan kun ei olis alaleukaa ollenkaan: plää, plää... pläää

Sinun kanssasi on mukava jutella professori Balthasar...

Oletko sinä ollut koskaan Netmissionissa?

• learsi

Ilm. 13:-5

• Mutta, mutta

Onkohan sinunkin nikkisi jo saanut pahan "kuolinhaavan"?

• Learsi
        Mutta, mutta kirjoitti:

Onkohan sinunkin nikkisi jo saanut pahan "kuolinhaavan"?

..... vai? Minähän vain lainaan tekstejä.

Kerro, miten näet tuon?

Enhän minä ole mitään väittänyt. Vai tuliko sinulle jokin mielikuva?

Sekä peto, että väärä profeetta esiintyvät ulkonaisesti vaarattomina rauhantekijöinä, mutta
        molemmat puhuvat kuin lohikäärme.

Voihan sitä aina vaikka katsoa itseään sinne sisinpään. Kenen palveluksessa sitä oikein on.

• Learsi kirjoitti:

..... vai? Minähän vain lainaan tekstejä.

Kerro, miten näet tuon?

Enhän minä ole mitään väittänyt. Vai tuliko sinulle jokin mielikuva?

Sekä peto, että väärä profeetta esiintyvät ulkonaisesti vaarattomina rauhantekijöinä, mutta
        molemmat puhuvat kuin lohikäärme.

Voihan sitä aina vaikka katsoa itseään sinne sisinpään. Kenen palveluksessa sitä oikein on.

Peto on aika pitkälle "perinnäissääntö", koska sen kreikankielinen versio antaa lukuarvon 666. Kyse on siis kuolleesta uskonnollisuudesta, kuolleesta kirjaimesta jota harjoitetaan vain perinteen ja kulttuurin eikä sydämen uskon vuoksi.

• Learsi
        KTS kirjoitti:

Peto on aika pitkälle "perinnäissääntö", koska sen kreikankielinen versio antaa lukuarvon 666. Kyse on siis kuolleesta uskonnollisuudesta, kuolleesta kirjaimesta jota harjoitetaan vain perinteen ja kulttuurin eikä sydämen uskon vuoksi.

Alussa oli sana ja sana oli J:lan tykönä.

Sana muodustuu kirjaimista. Sillä on kaikki luotu. Se luo edelleen uutta. Kirjain ei ole kuollut, eikä kuole, niin kauan kuin maa ja taivas pysyy.

Sana virvoittaa sielua, se on elämän veden lähde,
        joka pitää elossa sydämen uskon.

• Learsi kirjoitti:

Alussa oli sana ja sana oli J:lan tykönä.

Sana muodustuu kirjaimista. Sillä on kaikki luotu. Se luo edelleen uutta. Kirjain ei ole kuollut, eikä kuole, niin kauan kuin maa ja taivas pysyy.

Sana virvoittaa sielua, se on elämän veden lähde,
        joka pitää elossa sydämen uskon.

Tää perinnäissääntöongelma ja sisällyksetön uskonnollisuus ei oo jonkin tietyn uskonnon ongelma, vaan koskee tietenkin kaikkia...

/..\
         O

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe