Oppi-isäni Luther oli paitsi itsekriittinen, hän antoi aina kun vain syytä oli, muidenkin kuulla kunniansa. Olipa kyse sitten kristityistä, islamilaisista, juutalaisista, aatelisista, talonpojista, kuninkaista tai paaveista, niin kaikki saivat kyllä tasapuolisesti oikeutettua nuhdesaarnaa hänen kynästään.
HYVÄ!
Luther ei ollut mikään pehmopelle!
8
846
Vastaukset
- Marianna
Martin Lutherin kovan kritiikin kohteeksi joutuivat kaikki - kaikki paitsi yksi: hän itse. Siinä hänen dilemmansa, joka tekee hänestä kristinuskon totuuden kannalta pelkän pehmopellen.
Hänhän juuri nosti opin synnintunnosta, itsekritiikistä ja uskonvanhurskaudesta uuteen nousuun omakohtaisen kokemuksen kautta.
- rgo
mm. vanhaksi tohtorin narriksi tai jotain sinnepäin, joten ei itseään liian korkealle korottanut.
- Psykoko
Hurmahenget, turkkilaiset, kasteenuusiat, paavilaiset, omavanhurskaat: sillä kaikki nämä joutivat mainiosti kuolla, esivallan miekan kautta, - sen joka oli janoinen. Mm. 1540-1630 välisenä aikana kastajaliike oli kokonaan hävitty Saksan alueelta. Vasta Kristalliyönä aloitettiin ne toimet vihdoinkin, johon jollakin (murha) hengellä täytetty kirkkoisä kehotti pyhää Jumalan kansaa jo 1540-luvulta alkaen.
Historia on tarua ihmeellisempää! Nyt pitää aikuisten ihmisten ymmärtää ja muistaa että otsikkoni on toki vähän tietoisen provosoiva ja Luther oli virheitä tekevä ihminen siinä kuin muutkin.
Peruslinjoiltaan kuitenkin ihan kelpo mies.
HYVÄ!- Läpi sormien
Moni toisinajattelija kuoli hänen pontevuutensa tähden; - jotta mainio luterilinen oman lahkon usko voittaisi. Hessenin Filipillä oli sitä luonetta sen varran ettei hänen ruhtinaskunnassaan tapettu Augsburin tunnustuken (1530) vaatimuksista huolimatta ketään.
- L.-M.
Tuon sinun pehmopellesi "ansiosta" kristikunta on tänään hajanaisempi kuin koskaan. Jopa itse luterilaisuus on sittemmin revennyt tuhansiksi hajanaisiksi ja keskenään riitaisiksi lahkoiksi, poppoiksi ja kellariseurakunniksi.
Suomen ev.-lut. kirkkokunta on sekin pelkkä valtion varoilla itseään ruokkiva katto-organisaatio, jonka jäsenillä ei ole edes samaa uskoa.
Ykseys on toki mahdollista. Mutta vain paavin alaisuudessa.- Kotkan varjo
Jos lähtee sutta karkuun tuohon suutaan, niin tulee varmasti karhu vastaan. Nämä tahot ovat luoneet "yhtenäikirkkoa" hävittämällä pois muut vaihtoehdot 1500-vuotta. LM koska tarkat tiedot puhdistuksista ja inkvisiition autodafen hävittämistä ihmisisitä julkaistaan tilastoina?
Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294