Käsitteistä "funk" ja "soul"

selittäkää

Selittääkäpä tietämättömälle funkin ja soulin musiikillisia piirteitä ja mikä ne konkreettisesti eroittaa toisistaan.

Soulista mulla ainakin tulee ensimmäisenä mieleen balladit ja leppoisat fiilistelyt tyyliin Stevie Wonder, ja funkista tiukka iskevä tanssikama tyyliin James Brown. Voiko soul-biisi olla rytmikäs ja iskevä? Voiko funk olla kevyttä, onko olemassa esim. funk-balladeja? Voidaanko tulkita niin, että soul on kevyempää funkkia ja funk rankempaa soulia?

Onko vaikka Aretha Franklinin Respect soulia vai funkia? Iskevä biisi kyseessä, eikä vastaa mun käsitystä soulista, mutta usein kai määritellään souliksi.

Jos joku nämä käsitteet hyvin tuntema voisi selittää, olisin kiitollinen.

15

2360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • funk-heebo

      Funk lähti kehittymään soulista omaksi alalajikseen 60-luvun lopulla James Brownin ja Sly & the Family Stonen johdatuksessa. Pikkuhiljaa kehitys johti siihen, että jotkut yhtyeet erikoistuivat funkin esittämiseen, mutta kuitenkin monien artistien levyiltä löytyi sekä soulia että funkkia (Stevie Wonder, Temptations, Edwin Starr, Leon Haywood...)

      Soulkin voi olla rytmikästä ja vauhdikasta. Funkille tyypillisiä elementtejä ovat: soundin bassovoittoisuus, hidas biitti = hitaampi kuin diskomusiikissa, yleensä biitin raskaus, kaikki soittimet osallistuvat rytmin luomiseen, vokaaliosuudet ovat yleensä sivuroolissa.

      Funk-balladi voisi olla jokin funk-yhtyeen tai -laulajan balladi, jossa ei tavoitella harmoniaa ja jossa on tukeva bassovoittoinen tausta (Bootsy´s Rubber Band: Vanish in our sleep, Ohio Playersien balladit: Bi-centennial, Honey ym. , Commodores: Wonderland).

      Funkissa voi olla myös kevyt biitti: se ei ole aina hartiavoimin rumpujen hakkaamista. Esim. seuraavilta yhtyeiltä löytyy varsin kevyellä biitillä tehtyä ehtaa funkkia: Rose Royce, Brass Construction, Mass Production.

      • funk-heebo

        Itsessään musiikin lajitteleminen souliin, funkkiin, r&b:hin ym. ei ole tärkeää, mutta se helpottaa tiedottamista ja kommunikointia, kun käsitteet ovat kutakuinkin hallinnassa.

        Jotta hämmentyisit lopullisesti, pitää vielä todeta, että monilta ensisijaisesti funkkiin keskittyviltä yhtyeiltä löytyy aivan huippuluokan soul-balladeja (Lakeside: Real love, Rose Royce: Love don´t live here anymore, Con Funk Shun: Who has the time)


      • Sepi Ihme
        funk-heebo kirjoitti:

        Itsessään musiikin lajitteleminen souliin, funkkiin, r&b:hin ym. ei ole tärkeää, mutta se helpottaa tiedottamista ja kommunikointia, kun käsitteet ovat kutakuinkin hallinnassa.

        Jotta hämmentyisit lopullisesti, pitää vielä todeta, että monilta ensisijaisesti funkkiin keskittyviltä yhtyeiltä löytyy aivan huippuluokan soul-balladeja (Lakeside: Real love, Rose Royce: Love don´t live here anymore, Con Funk Shun: Who has the time)

        on ensisijaisesti soul-artisti, mutta löytyyhän siltäkin ihan ehtaa funkia, niinkuin löytyy myös Eart Wind & Firelta, joka mielletään funk-bändiksi, soulia. Ei se niin yksinkertaista siis ole. Funkin isä on James Brown, joka teki myös soulin puolella merkittävän elämäntyön. 80-luvulla koko mustan musiikin johtotähtenä toimi Prince, joka yhdisti funkin, soulin ja rhythm and bluesin valkoisen popin alatyyppeihin hienoilla tuloksilla. 90-luvulla Jamiroquain kaltaiset funk-yhtyeet palauttelivat vanhaa mäiskettä, ja 2000-luvulla taas, ovat menestyneet enimmäkseen Outkastin kaltaiset hiphop-porukat. Mustan musiikin kehitys on siis jatkunut, vaikka nykyään siihen yhdistetään valitettavan usein MTV:n paska-r&b-artistit.

        Muutamia suositeltavia mustan musiikin klassikoita ilmestymisärjestyksessä:

        Kind of Blue- Miles Davis (1959)

        Lady Soul- Aretha Franklin (1968)

        What's Going On- Marvin Gaye (1971)

        Innervisions- Stevie Wonder (1973)

        Sign o' the Times- Prince (1987)

        The Return of the Space Cowboy- Jamiroquai (1994)

        Speakerboxxx/The Love Below- Outkast (2003)


    • Dr. Funkensson

      Laitan tähän muutaman linkin sivuille, joiden kautta voi kuunnella musiikkinäytteitä funkin ytimestä. Linkki avautuu sivulle, josta voi valita joko Windows Media Player- tai Real Player-version.

      Tältä sivulta suositukseni: Larry T-Byrd Gordonin Contact Off Funk
      http://www.tunes.co.uk/tunes/featured/9378.html

      Tältä sivulta löytyy Instant Funkin kokoelma. Ensiksi kannattaa valita biisi Slap slap lickedy lap!
      http://www.tunes.co.uk/tunes/featured/11187.html

      Brass Construction-kokoelma:
      http://www.tunes.co.uk/tunes/featured/217.html

      James Brownin I´m satisfied ja BT Expressin Energy level
      http://www.tunes.co.uk/tunes/featured/11629.html

      • ketjun aloittaja

        Hyviä vastauksia, selvisi jo paremmin.


    • Daddy Pop

      joten kyllä se ero tosiaan on usein kuin veteen piirretty viiva. Aretha Franklin, James Brown, The Supremes, Stevie Wonder ja Marvin Gaye ovat soulia, Earth, Wind & Fire funkia ja Prince r&b:tä - mutta yksikää näistä ei mahdu yhteen karsinaan, ellei se karsina sisällä myös hiphoppia ja rappia, ja miksei sisältäisi. Kyllä siellä ovat myös Outkast, Whitney Houston, Anita Baker ja Michael Jackson. Yhdysvaltain mustan musiikin mestareita kaikki.

      • soulfunkbrother

        Eikös Prince ole kuitenkin ennemmin funkkia kuin r&b:tä? Tai siis, sehän on tehnyt kyllä myös poppia, rockia ja jazzia, ja hiphopia ja paljon muuta, mutta tämmöset biisit kun Kiss, Sexy MF ja Musicology ovat musta enemmän funk-tyylisuuntaan sopivia. Sign of the times taas on melkein kuin bluesia.


      • Daddy Pop
        soulfunkbrother kirjoitti:

        Eikös Prince ole kuitenkin ennemmin funkkia kuin r&b:tä? Tai siis, sehän on tehnyt kyllä myös poppia, rockia ja jazzia, ja hiphopia ja paljon muuta, mutta tämmöset biisit kun Kiss, Sexy MF ja Musicology ovat musta enemmän funk-tyylisuuntaan sopivia. Sign of the times taas on melkein kuin bluesia.

        mutta käsittääkseni Prince, Michael Jackson ja Whitney Houston yleensä lasketaan koko r&b:ksi kutsutun tyylisuunnan perustajiksi; nähdäkseni sen perusta on soulissa ja funkissa, mutta siihen on yhdistelty popin, rokin, hiphopin ja diskon elementtejä, kuka minkäkinlaisessa suhteessa. Näistä kolmesta Houston on ehkä eniten pop ja Prince eniten funk, mutta kaikille on ominaista "mustan" ja "valkoisen" musiikin raja-aitojen yli loikkiminen.


      • -M-ikk-o-
        Daddy Pop kirjoitti:

        mutta käsittääkseni Prince, Michael Jackson ja Whitney Houston yleensä lasketaan koko r&b:ksi kutsutun tyylisuunnan perustajiksi; nähdäkseni sen perusta on soulissa ja funkissa, mutta siihen on yhdistelty popin, rokin, hiphopin ja diskon elementtejä, kuka minkäkinlaisessa suhteessa. Näistä kolmesta Houston on ehkä eniten pop ja Prince eniten funk, mutta kaikille on ominaista "mustan" ja "valkoisen" musiikin raja-aitojen yli loikkiminen.

        -tuplakiekko ('87) kiteyttää loistavasti Princen loikkimisen eri tyylilajeissa: nimikappale on elektrobluesia, Housequake funkia, Slow Love soulia, Starfish And Coffee poppia ja I Could Never Take the Place of Your Man rockia. Biisistä The Cross taas on vaikea sanoa, onko soulia, hardrockia vai balladi. Ja se on pelkästään hyvä asia.

        Michael Jackson on minusta vanhan liiton R&B-artistiksi luokiteltava: esim. Thriller ei ole soulia, muttei poppiakaan, vaan jotain näiden välistä. Eli R&B:tä. Kyseessä on kuitenkin eri tyylisuunta kuin mitä nykypäivän R&B tarkoittaa: uudella vuosituhannella se on tarkoittanut kuin jotain rapin feminiinista vastinetta, jota tekevät kyllä miehetkin, mm. Usher ja Justin. Mustan musiikin kanssa sillä ei enää juurikaan ole tekemistä.

        Eikä tule unohtaa Stevie Wonderin Songs in the Key of Lifeakaan, joka on enimmäkseen R&B:tä, ei soulia eikä funkia. Kun taas Innervisions on selkeästi soulia. Mutta vaikeitahan nämä karsinat ovat ja turhia niin kauan kuin musiikki toimii.


      • Daddy Pop
        -M-ikk-o- kirjoitti:

        -tuplakiekko ('87) kiteyttää loistavasti Princen loikkimisen eri tyylilajeissa: nimikappale on elektrobluesia, Housequake funkia, Slow Love soulia, Starfish And Coffee poppia ja I Could Never Take the Place of Your Man rockia. Biisistä The Cross taas on vaikea sanoa, onko soulia, hardrockia vai balladi. Ja se on pelkästään hyvä asia.

        Michael Jackson on minusta vanhan liiton R&B-artistiksi luokiteltava: esim. Thriller ei ole soulia, muttei poppiakaan, vaan jotain näiden välistä. Eli R&B:tä. Kyseessä on kuitenkin eri tyylisuunta kuin mitä nykypäivän R&B tarkoittaa: uudella vuosituhannella se on tarkoittanut kuin jotain rapin feminiinista vastinetta, jota tekevät kyllä miehetkin, mm. Usher ja Justin. Mustan musiikin kanssa sillä ei enää juurikaan ole tekemistä.

        Eikä tule unohtaa Stevie Wonderin Songs in the Key of Lifeakaan, joka on enimmäkseen R&B:tä, ei soulia eikä funkia. Kun taas Innervisions on selkeästi soulia. Mutta vaikeitahan nämä karsinat ovat ja turhia niin kauan kuin musiikki toimii.

        edustaa siis joillekin jo vanhan liiton r&b:tä? Kyllä se minusta yhdessä Princen 1980-luvun levyjen kanssa oli tämän uuden r&b:n alku; "vanhan liiton r&b:tä" on minun nähdäkseni vanha rhytm and blues tyyliin Dinah Washington, Ray Charles ja The Platters. Ja kyllähän rap ja 2000-luvun hiphop ovat edelleen mustaa musiikkia - afroamerikkalaista musiikkiahan melkein kaikki aikamme populaarimusiikki on, kantria ja iskelmiä lukuun ottamatta.


      • -M-ikk-o-
        Daddy Pop kirjoitti:

        edustaa siis joillekin jo vanhan liiton r&b:tä? Kyllä se minusta yhdessä Princen 1980-luvun levyjen kanssa oli tämän uuden r&b:n alku; "vanhan liiton r&b:tä" on minun nähdäkseni vanha rhytm and blues tyyliin Dinah Washington, Ray Charles ja The Platters. Ja kyllähän rap ja 2000-luvun hiphop ovat edelleen mustaa musiikkia - afroamerikkalaista musiikkiahan melkein kaikki aikamme populaarimusiikki on, kantria ja iskelmiä lukuun ottamatta.

        Tämän päivän R&B on kaukana soulin ja funkin perinteestä ja mustan musiikin juurista. Se on enimmäkseen autotune-kikkailua, musiikillisesti köyhiä biittejä ja teknisesti käsiteltyä, porhahtavaa laulua. Ei toki kaikki; tarkoitan tällä oikeastaan lähinnä MTV:n pinnallisia roska-artisteja.

        Rhythm and Blues -käsite on kieltämättä vaikea. Se voi ilmeisesti tarkoittaa niin Ray Charlesia, Princeä ja Michaelia kuin Rolling Stonesia ja Usheriakin. Rollarithan usein määritellään rock and roll/rhythm and blues -bändiksi. Se on sitten taas enemmän blues-pohjaista "r&b:tä".

        "Ja kyllähän rap ja 2000-luvun hiphop ovat edelleen mustaa musiikkia - afroamerikkalaista musiikkiahan melkein kaikki aikamme populaarimusiikki on, kantria ja iskelmiä lukuun ottamatta."

        Toki toki. Tarkoitin lähinnä, että usein alkuperäisen mustan musiikin hienous ja taika puuttuu nykyisestä mustasta musiikista. Ja esimerkiksi rapin muuttuessa taustoiltaan popimpaan suuntaan (Eminem), vähenee alkuperäisen rapin James Brown -perintö. No, onneksi muutama hieno poikkeus löytyy 2000-luvun rytmimusasta, esim. Outkast ja Alica Keys.


      • Daddy Pop
        -M-ikk-o- kirjoitti:

        Tämän päivän R&B on kaukana soulin ja funkin perinteestä ja mustan musiikin juurista. Se on enimmäkseen autotune-kikkailua, musiikillisesti köyhiä biittejä ja teknisesti käsiteltyä, porhahtavaa laulua. Ei toki kaikki; tarkoitan tällä oikeastaan lähinnä MTV:n pinnallisia roska-artisteja.

        Rhythm and Blues -käsite on kieltämättä vaikea. Se voi ilmeisesti tarkoittaa niin Ray Charlesia, Princeä ja Michaelia kuin Rolling Stonesia ja Usheriakin. Rollarithan usein määritellään rock and roll/rhythm and blues -bändiksi. Se on sitten taas enemmän blues-pohjaista "r&b:tä".

        "Ja kyllähän rap ja 2000-luvun hiphop ovat edelleen mustaa musiikkia - afroamerikkalaista musiikkiahan melkein kaikki aikamme populaarimusiikki on, kantria ja iskelmiä lukuun ottamatta."

        Toki toki. Tarkoitin lähinnä, että usein alkuperäisen mustan musiikin hienous ja taika puuttuu nykyisestä mustasta musiikista. Ja esimerkiksi rapin muuttuessa taustoiltaan popimpaan suuntaan (Eminem), vähenee alkuperäisen rapin James Brown -perintö. No, onneksi muutama hieno poikkeus löytyy 2000-luvun rytmimusasta, esim. Outkast ja Alica Keys.

        niin kuin Jimi Hendrix ja Lenny Kravitz - tai ehkä rock & rollia niin kuin Little Richard ja Tina Turner, joka muuten näyttää ja kuulostaa kutakuinkin naispuoliselta Jaggerilta. Melko vähän Rolling Stonesilla on koskaan ollut mielestäni tekemistä sen paremmin vanhan rhythm & bluesin kuin uudemman r&b:nkään kanssa. No, tekihän nekin 1970-luvun lopussa diskohitin Miss You, mutta silloinhan diskoa tekivät kaikki Abbasta Pink Floydiin.


      • Fizai
        Daddy Pop kirjoitti:

        niin kuin Jimi Hendrix ja Lenny Kravitz - tai ehkä rock & rollia niin kuin Little Richard ja Tina Turner, joka muuten näyttää ja kuulostaa kutakuinkin naispuoliselta Jaggerilta. Melko vähän Rolling Stonesilla on koskaan ollut mielestäni tekemistä sen paremmin vanhan rhythm & bluesin kuin uudemman r&b:nkään kanssa. No, tekihän nekin 1970-luvun lopussa diskohitin Miss You, mutta silloinhan diskoa tekivät kaikki Abbasta Pink Floydiin.

        oli aloittaessaan hyvinkin blues/rhythm and blues -vetoinen bändi. Alkuaikoinaan he soittivat paljon mm. Chuck Berry -covereita. Satisfaction-singlellä (1965) bändi löysi oman tyylinsä, ja seuraavan 12 vuoden aikana Rolling Stones määritteli sekä musiikillisella että imagollisella toiminnallaan rockin tuleville vuosikymmenille. Silti monissa 70-luvunkin kuolemattomissa Rollari-klassikoissa on kuultavissa blues-vaikutteita.


      • Daddy Pop
        Fizai kirjoitti:

        oli aloittaessaan hyvinkin blues/rhythm and blues -vetoinen bändi. Alkuaikoinaan he soittivat paljon mm. Chuck Berry -covereita. Satisfaction-singlellä (1965) bändi löysi oman tyylinsä, ja seuraavan 12 vuoden aikana Rolling Stones määritteli sekä musiikillisella että imagollisella toiminnallaan rockin tuleville vuosikymmenille. Silti monissa 70-luvunkin kuolemattomissa Rollari-klassikoissa on kuultavissa blues-vaikutteita.

        jos afroamerikkalaisesta populaarimusiikista puhutaan, ja sitähän Rollaritkin on. Vielä niinkin myöhään kuin 1991 myös Michael Jackson levytti kappaleen Black or white, joka on pohjimmiltaan bluesia.


    • Blackworrier

      Ne osaa ratkaista kaikki maailman ongelmat, ne tietää senkin, että porot syö halkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe