Ohjaaja Ridley Scottin uralle mahtuu monta väkivaltaista elokuvaa.American Gangster on sitä samaa väkivalta elokuvan sarjaa kuin useimmat rikos elokuvat.Todellisuus pohjainen tarina on taustana elokuvalle,jossa Vietnamin sodan aikoihin 70-luvulle sijoittuva "tositarina" kertoo huumekaupan kaksi osapuolta: poliisin ja rikollisen näkökulmasta katsottuna yhdellä kertaa.Huumeita suoraan sota tantereelta rahtaava Frank Lucas(Denzel Washington)tekee halvasta heroiinista unelma pisneksiä.Richie Roberts(Russell Crowe)on lahjomaton huumekyttä,jonka johtolangat kulkeutuvat väistämättömästi Frank Lucasiin.
Tositarina on ehkä jonkinmmoinen rasite elokuvalle,sillä henkilöhahmot eivät välttämättä ole mitenkään silmiinpistäviä karikatyyrejä.Ridley Scott on kuitenkin ohjaaja joka luo ympäristön kuvauksen avulla tukevan perustan henkilöille,eli ohjaaja ei ole koskaan ollut näyttelijä lähtöinen visiönääri.Realistisia 70-luvun näkymiä New Yorkista ovat niitä elokuvan tärkeimpiä anteja,joten viihteelliseksi toiminta elokuvaksi tätä ei voi luokitella.Erinomaisiin näyttelijöihin nojautuva rikosdraama ei ehkä ole Scorsesen Mafiaveljien kaltainen merkkiteos,tai Brian de Palman Scarfacen kaltainen väkivalta elokuva,ei vaan enemmän realismin makuinen,jossa nähdään miten "sota" voi levitä arvaamattomasti kotikonnuille asti.
Väkivalta elokuvassa on pelottavaa,kuten kuuluukin olla.Elokuvan voi nähdä myös yhteiskunta kriittisenä noottina,jossa Amerikkalaiset sotilaat ovat Vietnamissa 30.prosenttisesti huumeiden käyttäjiä,tämä huume kulkeutuu armeijan lentokone kuljetusten myötä Amerikan mantereelle myrkyttämään kansaa,jonka jäljet näkyvät vielä nykypäivänäkin.Moniulotteisessa rikosdraamassa on ajattelemisen aihetta.
TÄHTIÄ ¤¤¤¤
AMERICAN GANGSTER
8
694
Vastaukset
- vaiheilla
kumpaa mennä katsomaan, tämä vai Perhonen lasikuvussa, kun Tapani Maskula ei kuitenkaan antanut Perhoselle kovin paljon pisteitä, jos oikein ymmärsin
HS on sikäli hyvä lehti, että siinä viisi erilaista (?) kriitikkoa arvostelee, niin näkee hiukan hajontaa, jos sellaista on tullakseen; hyvä idea- Veteranfan
Turun Sanomien arvostelija taisi antaa American Gangsterille peräti yhden tähden viidestä,Tapani Maskula ei ole koskaan pitänyt väkivalta elokuvista,vaikka se olisikin realismia.
- leffafani
Elokuva oli valtaisa pettymys. Tylsä, pitkävetinen elokuva, joka ontui vähän joka osa-alueella. Edes huippunäyttelijät Washington ja crove eivät onnistuneet tällä kertaa.
- sellaisen kirjoittajan
tekstiä joka ei hallitse edes yhdyssanoja.
Mihin menet Suomen koululaitos...- Veteranfan
Nyt kirjoitetaan elokuvasta, eikä Suomen kielestä.Jokainen uskalias voi kirjoitella "suoraan lonkalta" mitä sattuu näihin sivuihin,ainakin olen itse niin huomannut.Oletko itse kenties kirjakielen opettaja ?
- kirjakielen
Veteranfan kirjoitti:
Nyt kirjoitetaan elokuvasta, eikä Suomen kielestä.Jokainen uskalias voi kirjoitella "suoraan lonkalta" mitä sattuu näihin sivuihin,ainakin olen itse niin huomannut.Oletko itse kenties kirjakielen opettaja ?
lukija.
- Veteranfan
kirjakielen kirjoitti:
lukija.
Täydellinen Suomalainen.
- ja luottaa
Veteranfan kirjoitti:
Täydellinen Suomalainen.
Tapani Maskulan viitoittamaan tiehen
ja haluaako hän silti, että ihmiset menevät katsomaan ja luovat oman mielipiteensä vai onko alhaisten tähtien tarkoitus todella myös suunnata valintoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 291215
- 261151