Elikkäs olen muuttamassa kevään aikana tampereelle ja haluaisin tietää mitkä alueet ovat rauhallisia asua ja löytyy siistejä asuntoja ja olen vuokralle tulossa.Kesään asti olen opiskelija jonka jälkeen töissä.
Tässä jotain alueita eli aseta nämä järjestykseen rauhallisin ensin jne. tai lisää muita alueita jos tässä ei ole mielestäsi oikeaa.ja perustele hieman.
1. Tammela
2. Kaleva
3. Kissanmaa
4. Pispala
5. Annala
6. Muotiala
7. Rantaperkiö
8. Tahmela
9. Lappi
10. Petsamo
Mikä näistä rauhallisin paikka??
19
5725
Vastaukset
- dommberelaine
Miksiköhän aina täällä joku kyselee kaupunginosien rauhallisuudesta? Tampere-palsta taitaa olla ainoa suomi24.fi:n kaupunkipalstoista, jossa toistuu aina tämä sama tiedustelu.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että tämän jatkuvat tiedustelun on pakko olla joku vitsi, joka ruokkii itseään. Eli aina välillä joku koiranleuka keksii lähettää saman kyselyn. Kyseessä ei välttämättä ole sama henkilö, vaan joku muu keksii välillä lisätä vettä myllyyn.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, kaikki kaupunginosat ovat suunnilleen yhtä rauhallisia. Toisissa on enemmän katumeteliä kuin toisissa. Opiskelijalle se on ihan sama missä asuu, kunhan kämppä on halpa ja suht helpon pääsyn takana oppilaitoksesta.- Tre:lle muuttava
No ensiksi laitan tämän viestin ensimmäistä kertaa tänne.Toiseksi olen kaksi kuukautta opiskelija.Kolmanneksi minulle ei todellakaan ole sama millaisessa talossa asuu ja millainen asuinympäristö.Ja vastatkoon ne joita kiinnostaa auttaa ja joilla on tietoa alueista.Kiitos
- J. Niemelä
Tre:lle muuttava kirjoitti:
No ensiksi laitan tämän viestin ensimmäistä kertaa tänne.Toiseksi olen kaksi kuukautta opiskelija.Kolmanneksi minulle ei todellakaan ole sama millaisessa talossa asuu ja millainen asuinympäristö.Ja vastatkoon ne joita kiinnostaa auttaa ja joilla on tietoa alueista.Kiitos
Kirjoitat, että sinulle ei todellakaan ole sama millaisessa talossa asut. Tässä onkin se oleellinen asia eli jokaisessa kaupunginosassa on hyviä ja vähemmän hyviä alueita/taloja. Ei siis ole mielekästä laittaa kaupunginosia järjestykseen varsinkaan kun ei ole tietoa kysyjästä. Esim työpaikan sijainti, liikumisväline(auto, bussi, polkupyörä) ja harrastukset merkitsevät yllättävän paljon siihen mikä alue on hyvä ja mikä taas ei. Siis yhdelle tietylle henkilölle. Mitä kalliimmat asunnot sitä arvostetumpi alue on näin yleisesti.
Kovasti yleistäen voidaan sanoa (tai sitten ei), että mitä enemmän vuokralaisia asuu alueella sitä huonompi alue tai pikemminkin mitä enemmän vuokralaisia talossa asuu sitä huonompi talo. Toisaalta taas myös iäkkäät asukkaat voivat olla riesa varsinkin jos ei ole niitä parhaiten käyttäytyviä henkilöitä. Mistä päästäänkin siihen, että mitä enemmän nuoria sitä enemmän elämää ja samalla meteliä.
Jos itse muuttaisin Tampereella johonkin niin luultavasti Hallila, Hervanta, Koivistonkylä, Petsamo ja Lukonmäki olisivat listan kärjessä. Joku toinen ei varmaankaan muuttaisi esim Hervantaan ikinään mutta itse pidän alueesta näin yleisesti. Hervanta onkin ääriesimerkki kaupunginosasta, jossa on sekä hyviä että todella huonoja alueita. Huonoimmat ovat niitä vuokrataloalueita. - vuokratalot ovat
J. Niemelä kirjoitti:
Kirjoitat, että sinulle ei todellakaan ole sama millaisessa talossa asut. Tässä onkin se oleellinen asia eli jokaisessa kaupunginosassa on hyviä ja vähemmän hyviä alueita/taloja. Ei siis ole mielekästä laittaa kaupunginosia järjestykseen varsinkaan kun ei ole tietoa kysyjästä. Esim työpaikan sijainti, liikumisväline(auto, bussi, polkupyörä) ja harrastukset merkitsevät yllättävän paljon siihen mikä alue on hyvä ja mikä taas ei. Siis yhdelle tietylle henkilölle. Mitä kalliimmat asunnot sitä arvostetumpi alue on näin yleisesti.
Kovasti yleistäen voidaan sanoa (tai sitten ei), että mitä enemmän vuokralaisia asuu alueella sitä huonompi alue tai pikemminkin mitä enemmän vuokralaisia talossa asuu sitä huonompi talo. Toisaalta taas myös iäkkäät asukkaat voivat olla riesa varsinkin jos ei ole niitä parhaiten käyttäytyviä henkilöitä. Mistä päästäänkin siihen, että mitä enemmän nuoria sitä enemmän elämää ja samalla meteliä.
Jos itse muuttaisin Tampereella johonkin niin luultavasti Hallila, Hervanta, Koivistonkylä, Petsamo ja Lukonmäki olisivat listan kärjessä. Joku toinen ei varmaankaan muuttaisi esim Hervantaan ikinään mutta itse pidän alueesta näin yleisesti. Hervanta onkin ääriesimerkki kaupunginosasta, jossa on sekä hyviä että todella huonoja alueita. Huonoimmat ovat niitä vuokrataloalueita.todellakin sellaista aluetta jota kannattaa välttää, vaikka ko talojen asukkaat pitävät itseään tampereen parhaimpana aineksena.
Asuin itse hervannassa vuoden, sähkökadulla, oli siinä sellaista sakkia, että helpotti kun pois pääsi. Lapset rytistivät rapussa myöhään iltaisin, juopot asui seinän takana ja itsensä paljastaja yläpuolella. Ei sellaisessa lasten kanssa voinut olla.
Useat tuttavat ovat muuttaneet pois Hervannasta, ei niissä vuokrataloissa voineet asua, kun eivät juoneet.
Kaikilla alueilla on hyvätkin puolensa, on rauhallisia taloja, joissa on hyvä asua. - Rantaperkiö
vuokratalot ovat kirjoitti:
todellakin sellaista aluetta jota kannattaa välttää, vaikka ko talojen asukkaat pitävät itseään tampereen parhaimpana aineksena.
Asuin itse hervannassa vuoden, sähkökadulla, oli siinä sellaista sakkia, että helpotti kun pois pääsi. Lapset rytistivät rapussa myöhään iltaisin, juopot asui seinän takana ja itsensä paljastaja yläpuolella. Ei sellaisessa lasten kanssa voinut olla.
Useat tuttavat ovat muuttaneet pois Hervannasta, ei niissä vuokrataloissa voineet asua, kun eivät juoneet.
Kaikilla alueilla on hyvätkin puolensa, on rauhallisia taloja, joissa on hyvä asua.ole jossain hornan tuutissa, muuttaisitko niin kauas?
- kaukana.
Rantaperkiö kirjoitti:
ole jossain hornan tuutissa, muuttaisitko niin kauas?
korvessa...
pikkuisen pitäisi tietää, mitä haet, luonnon rauhaa vai muuten rauhallista seutua ja kuitenkin palveluja, kuten Kaleva ja Tammela, Kalevakin jaetaan sitten Etu- ja Taka-Kalevaan, joista kummastakin kävelee keskustaan, Sammonkadulla enemmän pikkukauppoja kuin Teiskontietllä - tre:lle muuttava
kaukana. kirjoitti:
korvessa...
pikkuisen pitäisi tietää, mitä haet, luonnon rauhaa vai muuten rauhallista seutua ja kuitenkin palveluja, kuten Kaleva ja Tammela, Kalevakin jaetaan sitten Etu- ja Taka-Kalevaan, joista kummastakin kävelee keskustaan, Sammonkadulla enemmän pikkukauppoja kuin TeiskontietlläElikkäs haen sillä tavalla rauhallista seutua jossa saa elää omaa elämää rauhassa eikä toiset häiritse sitä.Eikä hajoteta paikkoja yms.Melua saa olla ja ääniä mutta en halua asua juoppojen ja työttömien keskellä enkä ainoastaan opiskelijoiden eli sillä tavalla rauhallista.Ja kulkuyhteydet julkisella välineellä näyttää olevan joka paikasta myös annalasta ja rantaperkiöltä keskustaan hyvät ja pyörällä pääsen ja autolla että tuo matka keskustaan saa olla 3-10km ihan huoletta. ja palvelut lähellä ei ole pakollisia kun pääsen kauemmaksikin kauppaan.
- J. Niemelä
Rantaperkiö kirjoitti:
ole jossain hornan tuutissa, muuttaisitko niin kauas?
Rantaperkiö ei ole missään hornan tuutissa vaan lähellä keskustaa. Matkaa keskustorille on 3-4 kilometriä. Rantaperkiössä on rauhattomia taloja ja vähemmän rauhattomia taloja. Kaupungin vuokrataloissa asuu kaikennäköistä eläjää ja paikoin voi olla rauhatonta. En tosin ole asunut siellä, joten tämä on vain omaa kuvitteluani.
- mukaan
sekin voi kertoa jotakin
- 234
Annala on ihan ok alue, luonnonrauhaa lähellä ja pari kauppaakin löytyy.
Hervantaan en koskaan muuttaisi, rauhatonta joka puolella.
Tammela-Kaleva ihan ok, mikäli haluat asua kaupungin ytimessä, kävelymatka joka paikkaan.
Rantaperkiöstä muodostumassa rauhaton alue, uudisrakentamisen ansiosta. - reppumies-3
Kissanmaa olisi ensin ja Rantaperkiö noista viimeisenä.
Tammela on hyvä, mutta kallis. - faktoja
1. Tammelassa on tori joten se vetää puoleensa kaikenlaista laitapuolen kulkijaa. Lisäksi Tammelassa on hyvin räkälämäisiä kuppiloita.
2. Kalevan läpi menee kaksi vilkkaasti liikennöityä tietä, niiden väliin sitten jää näitä taloiksi kutsuttuja 70 lukulaisia betonibunkkereita ml. kirkko. Taitaa sinne pari lähiöräkälääkin sekaan mahtua.
3. Kissanmaa on puutaloalue jonka lähistöllä joskus asuinkin, paljon tuntui olevan juoppoja. Välillä niitä makoili keskellä tietä. En tiedä kuinka nyt kun Kissankulmaa ei enää ole?
4. Pispala on syrjäinen lähiö jossa mennään lähiökapakkaan nahkakengissä ja tuulipuvussa laulamaan karaokea.
5. Annalassa on paljon opiskelija-asuntoja ja pari Siwan tasoista lähikauppaa, eipä juuri muuta.
Noista lopuista ei ole mitään omakohtaisia havaintoa, mutta tuskin paljoa edellämainittuja ruususempia paikkoja.Kalevan "betonibunkkerit" ovat 60-luvulta, mukaan lukien se kirkko. Etu-Kalevassa on huuhkajahotelleja, eli tosi hiljaisia vanhojen ihmisten taloyhtiöitä. Sama koskee Tammelaa. Räkälät eivät vaikuta talojen asukkaisiin. Minun asumassani talossa on mm. yksi kapakka, mutta korkeintaan se haittaa ensimmäisen kerroksen asukkaita (tullaan tupakalle parvekkeen eteen).
Tamelantori vetää puoleensa perunoita ostavia eläkeläisiä. Etkö tiedä, että tori menee kiinni puoleltapäivin?- ihmisten asuttamat
sharyn kirjoitti:
Kalevan "betonibunkkerit" ovat 60-luvulta, mukaan lukien se kirkko. Etu-Kalevassa on huuhkajahotelleja, eli tosi hiljaisia vanhojen ihmisten taloyhtiöitä. Sama koskee Tammelaa. Räkälät eivät vaikuta talojen asukkaisiin. Minun asumassani talossa on mm. yksi kapakka, mutta korkeintaan se haittaa ensimmäisen kerroksen asukkaita (tullaan tupakalle parvekkeen eteen).
Tamelantori vetää puoleensa perunoita ostavia eläkeläisiä. Etkö tiedä, että tori menee kiinni puoleltapäivin?taloyhtiöt ne vasta mukavia on, NOT!
- luulo ei ole tiedon väärti
ihmisten asuttamat kirjoitti:
taloyhtiöt ne vasta mukavia on, NOT!
On olemassa isoja kaupunginosia ja pieniä kaupunginosia. Pienet kaupunginosat on äkkiä katsottu läpi vaikka sitten talo talolta, ja yleisilme helposti hahmotettavissa.
Iso kaupunginosa onkin sitten haasteellisempi. Mene esim. hervannan keskustaan ja katso ympärillesi. Syntyvä mielikuva muodostuu vain näkyvillä olevista taloista ja ympäristöstä, ja nimenomaan tuo mielikuva on iskostunut kaikkien ns. hervantatuntijoiden takaraivoon. Mutta kun ajat vaikkapa kilometrin johonkin suuntaan, niin maisemat näyttävätkin jo erilaisilta, ja silti ollaan vielä miltei keskellä Hervantaa.
Hervannalla on monet kasvot. Vuokrakämppiä löytyy moneen makuun, halvimmat ovat niitä tämänkin palstan kirjoittajille tuttuja murjuja. Sitten on uudempia tasokkaita vuokrakämppiä jotka ovat todella haluttuja, ja niitä vapautuu melko harvoin. Vuokrat ovat pilvissä, mutta moni on valmis maksamaan asumisen laadusta.
Sen sijaan että kyselet näillä palstoilla, kannattaa mieluummin itse kierrellä ja katsella, ja luottaa omiin silmiinsä. Oman elämäsi kannalta isossa ratkaisussa (=ratkaisu, minne muutat) ei kannata liikaa luottaa kaikenmaailman örvelöiden kommentteihin. - Minä asun Kalevassa
sharyn kirjoitti:
Kalevan "betonibunkkerit" ovat 60-luvulta, mukaan lukien se kirkko. Etu-Kalevassa on huuhkajahotelleja, eli tosi hiljaisia vanhojen ihmisten taloyhtiöitä. Sama koskee Tammelaa. Räkälät eivät vaikuta talojen asukkaisiin. Minun asumassani talossa on mm. yksi kapakka, mutta korkeintaan se haittaa ensimmäisen kerroksen asukkaita (tullaan tupakalle parvekkeen eteen).
Tamelantori vetää puoleensa perunoita ostavia eläkeläisiä. Etkö tiedä, että tori menee kiinni puoleltapäivin?Niin. Ne Kalevan asuintalot ovat 50-luvulta, eikä siis todellakaan mitään elementtibunkkereita. Kirkon ikää en tiedä.
Asun tälläisessa "mummotalossa", osakastalo ja todella fiksu taloyhtiö. Olen asunut jo 5v enkä ole mitään ongelmaa kohdannut, olen menevä lapseton ihminen. Olen todella onnellinen että talossa noudatetaan järjestyssääntöjä, jos et siihen kykene, muuta johonkin opiskelijataloon missä voi keitellä rappukäytävässä kiljua isoin desibelein vaikka joka ainoa yö. Minä en sellaista kaipaa, ennemmin nämä herttaiset ns. kyttääjämummot naapureina. Seinät ei ole pahvia, joten jopa elämäänkin näissä kunnolla tehdyissä taloissa pystyy. - kuin vasta vanhana
sharyn kirjoitti:
Tamelantori vetää puoleensa perunoita ostavia eläkeläisiä. Etkö tiedä, että tori menee kiinni puoleltapäivin?Vanhojen ihmisten asuttamat talot saattavat olla hyvinkin meluisia, kas kun mummoilla ja papoilla kuulo heikkenee niin telkku HUUTAA kaikki illat. Ja myös päivät, jos ei muuta tekemistä oikein ole kuin sitä tölsää tuijottaa. On meinaan omaa kokemusta moisesta...
- manse--
kuin vasta vanhana kirjoitti:
Vanhojen ihmisten asuttamat talot saattavat olla hyvinkin meluisia, kas kun mummoilla ja papoilla kuulo heikkenee niin telkku HUUTAA kaikki illat. Ja myös päivät, jos ei muuta tekemistä oikein ole kuin sitä tölsää tuijottaa. On meinaan omaa kokemusta moisesta...
Itse olen eri puolilla Kalevaa asuneena pannut merkille, että paras alue on Kalevan pt:n halkaiseva Ilmarinkadun alue, 50-lukulaisia värikkäitä kerrostaloja ja lähellä keskustaa. Alue on rauhallista ja kaunista. Asujaimisto tuntuu olevan pääosin eläkeläisiä, vaikka kadun varrella on opiskelijakorttelikin.
Kun taas mennään tästä kauemmaksi, alkaa tulla näitä ruskeita betonilaatikoita kahden vilkkaasti liikennöidyn tien varsilla.
- lissu
itse 20vuotta kyseisessä kaupunginosassa asuneena voin sanoa,että mukavaa ja rauhallista seutua.Osaan vaan tammelasta sen sanoa,että jos sieltä asuntoa etsit niin todella kallista on asuminen!Sinähän sen loppupeleissä päätät minne muutat joten hiukkasen paha noita muita paikkoja on arvostella.
Kannattaa varmaankin hankkia asunto läheltä työ/opiskelupaikkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463232Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1372975- 492641
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271870- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871535Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391381- 391340