Tarvitsen apua!

Kookoo88

kirjoitan veljestäni. Hän on monta kuukautta juonut PÄIVITTÄIN ja paljon kerralla. Hän on siis käytännössä ollut humalassa kuukausia. Tämän lisäksi hänellä on lievää masennusta, johon hän syö lääkkeitä, mutta niitäkin väärin ja liikaa. Saimme vihdoin hänet uskomaan, että hän tarvitsee apua ja hän saikin lähetteen jonkinlaiselle terapeutille, mutta sinne on siis jonot, johon hän tällä hetkellä jonottaa. Hän siis tunnistaa mielenterveysongelmansa, mutta minkäänlaiseen päihdeapuun hän ei suostu, vaikka sehän se tässä selvästi isoin ongelma on! Hänen elämänsä on täysin sekaisin. Rähä-asiat ovat täysin pielessä, hän on aggressiivinen ja välinpitämätön asioita kohtaan ja hänen persoonansa on kokonaisuudessaan muuttunut täysin holtittomaksi ja sekavaksi kokonaisuudessaan. Ihminen on siis koko ajan sekaisin ja päihteiden alaisena! Mitä ihmettä me läheiset voimme tehdä pelastaaksemme hänet!? Pelkäämme todella hänen henkensä puolesta päivittäin! Koko hänen elämänsä valuu sormien välistä.

38

2389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi tehdä mitään

Ette voi tehdä mitään, veljesi pitää itse haluta muutosta elämäänsä. Oma mieheni kuoli alkoholiin, ei siinä auttaneet mitkään puheet hoitoon menosta. Tiedän tuon avuttomuuden tunteen ja pelon, mitä varmaan tunnette tällä hetkellä. Voimia teille kaikille!

• mutta totta

Ei tule mistään mitään, jos ei itse halua muuttaa elämäänsä kokonaan päihteiden osalta. Minullakin isäni teki itsemurhan, koska oli juomisen takia niin masentunut ja voimaton. Voimattomia oltiin mekin, vaikka yritettiin kaikki auttaa häntä ja ohjata hoitoon. Ei vaan halunnut luopua juomisesta, oli kuulema ainoa lohtu.

En todellakaan tiedä millä saisitte alkoholistin uskomaan, että hänellä on vaihtoehtoina vain jatkaa juomista tai lopettaa se ihan tyystin.

• auttanut, niin

Ei se tarkoita että kenelläkään ei auta.
        Allekirjoittanut on sellainen tapaus jota patisteltiin aikansa, pistettiin kovat ehdot, oli valittava ja valitsin perheeni. Tukea sain.

• mutta,
        auttanut, niin kirjoitti:

Ei se tarkoita että kenelläkään ei auta.
        Allekirjoittanut on sellainen tapaus jota patisteltiin aikansa, pistettiin kovat ehdot, oli valittava ja valitsin perheeni. Tukea sain.

Meillä ei auttanut uhkaus perhe tai alkoholi, mies valitsi alkoholin. Olisin ollut valmis tukemaan ja auttamaan.

• apua olemassa kyllä.

No joo, hoitoa on saatavilla vaikka minkälaista. A-klinikallehan mies pitäisi ensimmäiseksi saada menemään, mutta jos ei suostu niin ei suostu. Terveyskeskuksissakin on tarjolla monenlaisia palveluita, tässä linkkilistoja muihin organisaatioihin:

http://www.apua.info/
      http://neuvoa-antavat.stakes.fi/tietokannat/hoitopaikat/

Kannattaa muistaa että ne jotka sanovat ettei ongelmaista voisi auttaa puhuvat ainoastaan omasta puolestaan

• vee-e

lukea ..

että :
        monet kirjoittavat "ainoastaan omasta puolestaan".

ei muuten kirjoita, ainakaan tässä jutussa.
        ihan täysiä totuuksia ne on, vieläpä hyvin läheltä nähtynä ja koettuna.
        kokemus siellä puhuu.

mistähän kokemuksista ja millä taustalla tää kirjoittaja "omasta puolestaan" puhuu ??
        se kiinnostaa. saisiko siihen vastauksen ?

ei se juopottelu paapomisella tai esirukouksilla mihinkään muutu.

juopon on itse haluttava eroon elintavastaan ja vain siten ja sitten häntä voi auttaa. ei aiemmin.

kaikki tuo muu pakkoauttaminen ja hyysääminen saa aikaan vaan entistä syvemmän juopottelun.
        juuri sen juomisen mahdollistamisen.

tässä linkki asian tiimoille:
        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=alkoholismi mahdollistaminen&btnG=Google-haku&meta=lr=lang_fi

juoppo on jätettävä täysin omilleen kaikkine paskoineen ja näin saatava edes teoriassa ottamaan vastuuta itsestään.

silloin hänelle on jätetty edes mahdollisuus havahtua ja toipua. hyysääminen kun ei toipumiseen edes anna mitään mahdollisuutta.

juopon karusellissa pyörii ja sairastuu hyysääjät , nämä hyvää tarkoittavat mutta tietämättömät( ja jos kerran tietää niin sanotaan sitten suoraan: tyhmät) ihmiset.

eikö riitä että juoppo on sairas ?
        miksi myös muitten pitäisi sairastua ? myötätunnostako ?
        vai uskonto-aivopesun takia ?

kysyy alkoholisti, joka onnistui laittamaan korkin kii. ja vain sen takia kun hyysääminen ei sitä estänyt.

• taas kerran
        vee-e kirjoitti:

lukea ..

että :

kokemus siellä puhuu.

mistähän kokemuksista ja millä taustalla tää kirjoittaja "omasta puolestaan" puhuu ??

juopon on itse haluttava eroon elintavastaan ja vain siten ja sitten häntä voi auttaa. ei aiemmin.

kaikki tuo muu pakkoauttaminen ja hyysääminen saa aikaan vaan entistä syvemmän juopottelun.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=alkoholismi mahdollistaminen&btnG=Google-haku&meta=lr=lang_fi

juoppo on jätettävä täysin omilleen kaikkine paskoineen ja näin saatava edes teoriassa ottamaan vastuuta itsestään.

silloin hänelle on jätetty edes mahdollisuus havahtua ja toipua. hyysääminen kun ei toipumiseen edes anna mitään mahdollisuutta.

juopon karusellissa pyörii ja sairastuu hyysääjät , nämä hyvää tarkoittavat mutta tietämättömät( ja jos kerran tietää niin sanotaan sitten suoraan: tyhmät) ihmiset.

kysyy alkoholisti, joka onnistui laittamaan korkin kii. ja vain sen takia kun hyysääminen ei sitä estänyt.

opitut litanniat täällä jaksetaan lukea joka kerta. Keksikää välillä jotakin uutta. Ei teidän AA:laisten totuus ole mikään yksi ja ainoa oikea muille kuin teille itsellenne. Ette te voi tietää muuten kuin omasta puolestanne.

• vee-e
        taas kerran kirjoitti:

opitut litanniat täällä jaksetaan lukea joka kerta. Keksikää välillä jotakin uutta. Ei teidän AA:laisten totuus ole mikään yksi ja ainoa oikea muille kuin teille itsellenne. Ette te voi tietää muuten kuin omasta puolestanne.

joku jaksaa olla.

vai pitäisi " meidän AA:laisten" keksiä jotain uutta ? vaikka sairaus on sama ?

mitkä helvetin "ulkoa opitut litanniat " ?
        itse ne on koettu, oman perseen kautta hankalimman mukaan.

kuten myöskin sinun neuvosi, joita ei ole koskaan ollut eikä tule olemaankaan. sehän se on se kaikkein miellyttävin tapa juopolle jatkaa örvellystään ja vaatia paapomaan entistä enemmän. pthyi !

olepa hyvä -sinä ikuinen ulkoilija- keksi sinä jotain uutta .

tai ei sen tarvitse edes olla uutta. kunhan vaan keksit etkä toistele sanomaasi, joka on pelkästään.. sitä että muut eivät tiedä mutta.. sinä... et sitäkään. räksytystä vaan.

ei oikein osaa keksiä synonyymia tyhjälle itsensä toistamiselle, jossa pointti on se, että sitä ei ole.

myötähävettää tuollaisten tapausten kanssa. periaatteessa samoja ihmisiä mutta käytännössä jotain ihan muuta, alkulimaa ? ällöä.

kippis, kahville. ja järjen valolle.
        ja juopon läheisille asian ymmärtämiseen ja ongelman hoitamiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
        se tapa ei ole se tapa mikä ensimmäisenä tulee mieleen, eli juuri se hoivaaminen ja juomisen ymmärtäminen " kun on pakko juoda, koska on niin hankalaa ....". äitii pyyhkimään !

lukekaa juopon omaiset näitä juttuja, löytyy paljon jo koettuja ja elettyjä samoja asioita.

muitten jo tehdyistä virheistä saa oppia.
        se olisi hyvin suotavaa. oppia voisi myös sen mitä pitää jättää tekemättä. eli lyhyesti, se paapominen

löytyy juuri niitä samoja menetelmiä, joitten kanssa teette omasta elämästä helvetin/ tai ei, juopon kupeella.

terveisin alkoholiton alkoholisti, itse asiat eläneenä ja kokeneena.

• sä tiedät
        vee-e kirjoitti:

joku jaksaa olla.

vai pitäisi " meidän AA:laisten" keksiä jotain uutta ? vaikka sairaus on sama ?

mitkä helvetin "ulkoa opitut litanniat " ?
        itse ne on koettu, oman perseen kautta hankalimman mukaan.

kuten myöskin sinun neuvosi, joita ei ole koskaan ollut eikä tule olemaankaan. sehän se on se kaikkein miellyttävin tapa juopolle jatkaa örvellystään ja vaatia paapomaan entistä enemmän. pthyi !

olepa hyvä -sinä ikuinen ulkoilija- keksi sinä jotain uutta .

tai ei sen tarvitse edes olla uutta. kunhan vaan keksit etkä toistele sanomaasi, joka on pelkästään.. sitä että muut eivät tiedä mutta.. sinä... et sitäkään. räksytystä vaan.

ei oikein osaa keksiä synonyymia tyhjälle itsensä toistamiselle, jossa pointti on se, että sitä ei ole.

myötähävettää tuollaisten tapausten kanssa. periaatteessa samoja ihmisiä mutta käytännössä jotain ihan muuta, alkulimaa ? ällöä.

kippis, kahville. ja järjen valolle.
        ja juopon läheisille asian ymmärtämiseen ja ongelman hoitamiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
        se tapa ei ole se tapa mikä ensimmäisenä tulee mieleen, eli juuri se hoivaaminen ja juomisen ymmärtäminen " kun on pakko juoda, koska on niin hankalaa ....". äitii pyyhkimään !

lukekaa juopon omaiset näitä juttuja, löytyy paljon jo koettuja ja elettyjä samoja asioita.

muitten jo tehdyistä virheistä saa oppia.
        se olisi hyvin suotavaa. oppia voisi myös sen mitä pitää jättää tekemättä. eli lyhyesti, se paapominen

löytyy juuri niitä samoja menetelmiä, joitten kanssa teette omasta elämästä helvetin/ tai ei, juopon kupeella.

terveisin alkoholiton alkoholisti, itse asiat eläneenä ja kokeneena.

Kaiken!
        Muitten elämästä ja ongelmista tiedät ja osaat neuvot lätkäistä pöytään tuosta vaan! Se ei tarkoita sitä että jos sinä/ystäväsi/tuttavasi on jollakin konstilla raitistunut, että kaikki raitistuu tai tarvitsee teidän konsteja! Yritä tajuta että sinä et ole kaikkitietävä etkä ole kaikessa oikeassa! Et sinä, eikä kukaan voi antaa yhtä ainoaa oikeaa neuvoa! Sinun neuvosi on tyyliä: "Tämä pitää tehdä, muusta ei ole apua".
        Sinä et yksinkertaisesti voi tietää mikä ketäkin auttaa!
        Neuvosi ovat varmasti yleispäteviä, mutta älä tyrkytä niitä mielipiteitäsi absoluuttisena totuutena. Ei toisen ihmisen alkoholiongelma ole mikään matemaattinen yhtälö johon sinun taskustasi löytyy ratkaisu.
        Kaikenlisäksi teidän hyvät neuvonne voivat olla jopa sangen vaarallisia jos joku onneton ottaa ne vielä tosissaan ja kirjaimellisesti.

• lisää tässä
        vee-e kirjoitti:

lukea ..

että :

kokemus siellä puhuu.

"ei se juopottelu paapomisella tai esirukouksilla mihinkään muutu."

Mistä tiedät?

"juoppo on jätettävä täysin omilleen kaikkine paskoineen ja näin saatava edes teoriassa ottamaan vastuuta itsestään."

Joo, sangen fiksua neuvoa kun tuntee tilanteen jopa yhden kirjoituksen pohjalta!

Kyllä todella täytyy ihmetellä miten näitä selvännäkijöitä ei vielä käytetä julkisen terveydenhuollon puolella. Tuskin tarvitsevat edes kristallipalloa. Diagnoosi olisi anakin helppo; Aina sama.

• vee-e
        sä tiedät kirjoitti:

Kaiken!
        Muitten elämästä ja ongelmista tiedät ja osaat neuvot lätkäistä pöytään tuosta vaan! Se ei tarkoita sitä että jos sinä/ystäväsi/tuttavasi on jollakin konstilla raitistunut, että kaikki raitistuu tai tarvitsee teidän konsteja! Yritä tajuta että sinä et ole kaikkitietävä etkä ole kaikessa oikeassa! Et sinä, eikä kukaan voi antaa yhtä ainoaa oikeaa neuvoa! Sinun neuvosi on tyyliä: "Tämä pitää tehdä, muusta ei ole apua".
        Sinä et yksinkertaisesti voi tietää mikä ketäkin auttaa!
        Neuvosi ovat varmasti yleispäteviä, mutta älä tyrkytä niitä mielipiteitäsi absoluuttisena totuutena. Ei toisen ihmisen alkoholiongelma ole mikään matemaattinen yhtälö johon sinun taskustasi löytyy ratkaisu.
        Kaikenlisäksi teidän hyvät neuvonne voivat olla jopa sangen vaarallisia jos joku onneton ottaa ne vielä tosissaan ja kirjaimellisesti.

mitkä vitun "teidän neuvonne" ? minä olen minä eikä minua tarvitse teititellä vaikka näkiskin kahtena. ilman kuvaakin !

jos ihminen kysyy asiallisesti neuvoa, minä vastaan siihen jos on asiasta tietoa, ihan auttamismielessä.

miten sinua voisi auttaa ?

sinun ongelmasi on aikalailla tiedossa mutta vielä sinun pitäisi itse tajuta se. muuten sinä vaan pilaat omaa ja muitten elämää ellei banni välillä armahda silloin kun alkaa viskaamaan liian pahasti.

onko nykyinen elämäsi myös sinun tulevaisuuden haaveesi ?
        mitä lääkärisi on ehdottanut ?

• vee-e
        lisää tässä kirjoitti:

"ei se juopottelu paapomisella tai esirukouksilla mihinkään muutu."

Mistä tiedät?

"juoppo on jätettävä täysin omilleen kaikkine paskoineen ja näin saatava edes teoriassa ottamaan vastuuta itsestään."

Joo, sangen fiksua neuvoa kun tuntee tilanteen jopa yhden kirjoituksen pohjalta!

Kyllä todella täytyy ihmetellä miten näitä selvännäkijöitä ei vielä käytetä julkisen terveydenhuollon puolella. Tuskin tarvitsevat edes kristallipalloa. Diagnoosi olisi anakin helppo; Aina sama.

"Kyllä todella täytyy ihmetellä miten näitä selvännäkijöitä ei vielä käytetä julkisen terveydenhuollon puolella. Tuskin tarvitsevat edes kristallipalloa."

-------------

hehhehhh. kristallipullo on niin tuttu kapine ettei palloa tarvita.
        ellei se joltain oo sitten hukassa. multa noita siis riittäis kyllä lainaksi muuten mutta kun eivät perkeleet yleensä palauta . on niin laadukasta ja tarpeeseen menevää tavaraa.

ja julkinen puoli se osaa ja kykenee hoitamaan niin hienosti tuon mainitun alkoholiongelman (vieläpä vastoin juopon omaa tahtoa, wow !)
        ja vielä siitä kärsivät läheisetkin tulee kursituksi kokoon niin fyysisistä vammoista kuin henkinen puolikin.

kerrotko muutaman esimerkin. tietysti jo vuosien takaa, että asia ei ole ihan kuukauden tai vuoden mittainen kupla.

siis miten homma oikein hoitui ?
        kerro, annetaan ne neuvot eteenkin päin.
        aina tuolle ketjun aloittajalle asti.

hän tulee aikanaan kostein silmin kiittämään sinua loistavista ja tehoavista neuvoistasi. uskotko ?

luen nekin mielelläni ja sitten jään miettimään, että olen tainnut raitistua ihan väärin ?
        että pitäiskö ottaa uudestaan kaikki ihan alusta.
        ekaks ihan vaan pari saunakaljaa..

• jotakin..
        vee-e kirjoitti:

"Kyllä todella täytyy ihmetellä miten näitä selvännäkijöitä ei vielä käytetä julkisen terveydenhuollon puolella. Tuskin tarvitsevat edes kristallipalloa."

-------------

hehhehhh. kristallipullo on niin tuttu kapine ettei palloa tarvita.
        ellei se joltain oo sitten hukassa. multa noita siis riittäis kyllä lainaksi muuten mutta kun eivät perkeleet yleensä palauta . on niin laadukasta ja tarpeeseen menevää tavaraa.

ja julkinen puoli se osaa ja kykenee hoitamaan niin hienosti tuon mainitun alkoholiongelman (vieläpä vastoin juopon omaa tahtoa, wow !)
        ja vielä siitä kärsivät läheisetkin tulee kursituksi kokoon niin fyysisistä vammoista kuin henkinen puolikin.

kerrotko muutaman esimerkin. tietysti jo vuosien takaa, että asia ei ole ihan kuukauden tai vuoden mittainen kupla.

siis miten homma oikein hoitui ?
        kerro, annetaan ne neuvot eteenkin päin.
        aina tuolle ketjun aloittajalle asti.

hän tulee aikanaan kostein silmin kiittämään sinua loistavista ja tehoavista neuvoistasi. uskotko ?

luen nekin mielelläni ja sitten jään miettimään, että olen tainnut raitistua ihan väärin ?
        että pitäiskö ottaa uudestaan kaikki ihan alusta.
        ekaks ihan vaan pari saunakaljaa..

Minä en olekkaan tyrkyttänyt totuuksiani kenellekkään. Sinä taas olet!
        Neuvoja tietysti saa ja pitää antaa, mutta ei niitä neuvojaan pidä eikä saa tyrkyttää TOTUUKSINA.
        Jokainen tilanne on omanlaisensa, ei näihin asioihin ole yhtä ainoaa totuutta.
        Jo se kertoo jotakin sinun henkisestä tasostasi kun alat kenkkuilla toisille(minulle tuossa yhdessä viestissäsi).
        Kerrottakoon kuitenkin että en ole tarvinnut lääkäriä oikeastaan koskaan. Minä olen kyllä raitistunut alkoholisti ja voin kertoa neuvoja ja omia kokemuksiani, mutta en kuvittele silti että kokemukseni antavat minulle pätevyyttä sanella mitä kenenkin tulee tehdä.
        Älä hyvä ihminen tuputa neuvojasi totuuksina vieraille ihmisille. Etkö yhtään ajattele mitä siitä voi seurata jos joku alkaa toimimaan "totuuksiesi" mukaan?
        Henkilökohtaisesti en usko että olisin tässä jos minut olisi hyljätty aikoinaan oman onneni nojaan(kuten kehoitat aloittajaa tekemään).
        Koitappa mennä itseesi, vaikka se onkin monille alkoholisteille vaikeaa.
        Voin vain kuvitella miten vaikea ihminen olet ollut juodessasi kun olet selvinkinpäin noin itsetietoinen.

• vee-e
        jotakin.. kirjoitti:

Minä en olekkaan tyrkyttänyt totuuksiani kenellekkään. Sinä taas olet!
        Neuvoja tietysti saa ja pitää antaa, mutta ei niitä neuvojaan pidä eikä saa tyrkyttää TOTUUKSINA.
        Jokainen tilanne on omanlaisensa, ei näihin asioihin ole yhtä ainoaa totuutta.
        Jo se kertoo jotakin sinun henkisestä tasostasi kun alat kenkkuilla toisille(minulle tuossa yhdessä viestissäsi).
        Kerrottakoon kuitenkin että en ole tarvinnut lääkäriä oikeastaan koskaan. Minä olen kyllä raitistunut alkoholisti ja voin kertoa neuvoja ja omia kokemuksiani, mutta en kuvittele silti että kokemukseni antavat minulle pätevyyttä sanella mitä kenenkin tulee tehdä.
        Älä hyvä ihminen tuputa neuvojasi totuuksina vieraille ihmisille. Etkö yhtään ajattele mitä siitä voi seurata jos joku alkaa toimimaan "totuuksiesi" mukaan?
        Henkilökohtaisesti en usko että olisin tässä jos minut olisi hyljätty aikoinaan oman onneni nojaan(kuten kehoitat aloittajaa tekemään).
        Koitappa mennä itseesi, vaikka se onkin monille alkoholisteille vaikeaa.
        Voin vain kuvitella miten vaikea ihminen olet ollut juodessasi kun olet selvinkinpäin noin itsetietoinen.

minä en ole tietääkseni antanut palautetta tai kommentoinut kenenkään kirjoituksia, jotka olisi kirjoittanut nimimerkki "jotakin".

pyrin auttamaan ap. kysyjää ja räksyttäjät sitten jääköön omaan luokkaansa.
        ehkä haukkukuninkuus olisi se oikea laji heille ?

pikaisesti laskien sain viisi kertaa laskettua sanan "totuuksia" jossain muodossa tuosta ylempää tekstistäsi.

en todellakaan aio enempää edes ymmärtää miksi sitä viljellä. menee niin ohi.

pyytäisin vaan nöyrästi Sinua kirjoittamaan vakiintuneella nimimerkillä. ei sen taustalla ole mitään pahaa.
        sen avulla vaan voi loikata suoraan yli ja pysyä enemmän sillä tasolla, joka auttaa kulloistakin kyselijää.

ja niitä neuvoja aloittajalle.

missä ne sinun osalta ovat ?

tokihan niitä on kun kerran tiedät ja osaat arvostella, että väärin-väärin ? vai eikö ole ?
        mutta silti "väärin sammutettu" ?

aiheetta enempään, koskaan, toivon.
        siinä auttaa vakiintunut nimimerkki. ymmärräthän sen ?

silloin voit jättää lukematta minun tuotokseni (kuten nytkin se on vapaa-ehtoista, minun merkkini on vakiintunut) ja ennen kaikkea minä Sinun.
        sopiiko se Sinulle ?

kiitos ja hyvää loppuelämää.

• merkitystä
        vee-e kirjoitti:

minä en ole tietääkseni antanut palautetta tai kommentoinut kenenkään kirjoituksia, jotka olisi kirjoittanut nimimerkki "jotakin".

pyrin auttamaan ap. kysyjää ja räksyttäjät sitten jääköön omaan luokkaansa.
        ehkä haukkukuninkuus olisi se oikea laji heille ?

pikaisesti laskien sain viisi kertaa laskettua sanan "totuuksia" jossain muodossa tuosta ylempää tekstistäsi.

en todellakaan aio enempää edes ymmärtää miksi sitä viljellä. menee niin ohi.

pyytäisin vaan nöyrästi Sinua kirjoittamaan vakiintuneella nimimerkillä. ei sen taustalla ole mitään pahaa.
        sen avulla vaan voi loikata suoraan yli ja pysyä enemmän sillä tasolla, joka auttaa kulloistakin kyselijää.

ja niitä neuvoja aloittajalle.

missä ne sinun osalta ovat ?

tokihan niitä on kun kerran tiedät ja osaat arvostella, että väärin-väärin ? vai eikö ole ?
        mutta silti "väärin sammutettu" ?

aiheetta enempään, koskaan, toivon.
        siinä auttaa vakiintunut nimimerkki. ymmärräthän sen ?

silloin voit jättää lukematta minun tuotokseni (kuten nytkin se on vapaa-ehtoista, minun merkkini on vakiintunut) ja ennen kaikkea minä Sinun.
        sopiiko se Sinulle ?

kiitos ja hyvää loppuelämää.

On jollain vakinaisella nimimerkillä kun asiasta puhutaan.
        Sen takia vain kirjoitin että alkuperäinen kysyjä(ja sinulle vastaisuudessa), ei ottaisi juttujasi totuutena. Koska ne ei ole mitään totuuksia. yritä nyt vihdoin jo ymmärtää että voisit laittaa neuvoihisi vaikkapa että "näin minulla toimi" Tai "Tämä yleensä toimii".
        Älä yleistä niinkuin yleistät.
        Jutuistasi saattaa aiheutua korvaamatonta vahinkoa! Olisitko valmis ottamaan sen vastuun tosielämässä? Helppohan se on tänne laittaa mitä sylki suuhun tuo.
        Kirjoituksissasi on lisäksi hirveä agressio, viha ja katkeruus. EI KAIKKI OLE KUTEN SINÄ!

• kanssasi,
        merkitystä kirjoitti:

Sen takia vain kirjoitin että alkuperäinen kysyjä(ja sinulle vastaisuudessa), ei ottaisi juttujasi totuutena. Koska ne ei ole mitään totuuksia. yritä nyt vihdoin jo ymmärtää että voisit laittaa neuvoihisi vaikkapa että "näin minulla toimi" Tai "Tämä yleensä toimii".
        Jutuistasi saattaa aiheutua korvaamatonta vahinkoa! Olisitko valmis ottamaan sen vastuun tosielämässä? Helppohan se on tänne laittaa mitä sylki suuhun tuo.
        Kirjoituksissasi on lisäksi hirveä agressio, viha ja katkeruus. EI KAIKKI OLE KUTEN SINÄ!

Itse olen uskon avulla saanut parinkymmenen vuoden raittiuden, se on yksi vaihtoehto, monien muiden joukossa, tosin minulle paras ja olenpa muillekin mahdollisuudesta kertonut.

Tosin olen myös sitä mieltä, että ystävä vierelle on hyvä saada, johon voi luottaa ja tuntea turvaa, jos nyt sanonta hyväksytään.

"Yksinäisyys on mielestäni hyvin heikko rakennus alusta".

• vee-e
        merkitystä kirjoitti:

"Jutuistasi saattaa aiheutua korvaamatonta vahinkoa! Olisitko valmis ottamaan sen vastuun tosielämässä? Helppohan se on tänne laittaa mitä sylki suuhun tuo. "

jutut voi olla äkkiä kirjoitettuja ja vielä ärsytettynä.

olin ja olen valmis edelleen ottamaan vastuun alkuperäisen kysyjän ja läheistensä jaksamisesta. se on ykkös-sijalla. ei juopon paapominen.
        siihen annoin napakat neuvot.

niillä neuvoilla myös juopolla on mahdollisuus, on pelkästään hänestä itsestään kiinni.
        hän voi hakeutua hoitoon tai ihan mitä tahansa, vaikka ryypätä itsensä hengiltä. se oikeus hänellä on. jokainen juoppo tietää a-klinikan.

että pitäisi ottaa vastuu, jos juoppo ihan omin käsin kittaa itsensä hengiltä ? kun kukaan ei ole paapomassa ?
        ja aiheuttaa näin kuollessaan "korvaamatonta vahinkoa" ?

pitkät pierut !

korvaamatonta vahinkoa ? jos tarkoitat juovan juopon kuolemaa, kuule se on pelkkää onnea juopolle, kärsimystensä poisto ja ihan kaikille läheisilleen iloinen asia, se kuolema. mieti sitä.

lopultakin helpottaa kaikilla osapuolilla ja normaali elämä voi jatkua.

sen osansa juoppo itse valitsee, kun hänelle annetaan mahdollisuus valita. holhousvaltiossa vaikka eletään niin ei se sentään ihan kaikkea onneksi kata.

vaikka juopot kuinka haluaisivat.
        ulkoruokintaan siirretyn on aika keksiä uusia tekosyitä ryypätä. mutta juopon kannalta onkin uusi tilanne kun kukaan ei niitä häneltä enää vaadi eikä kuuntele. on aika havahtua ja kasvaa aikuisemmaksi. tai ihan mitä vaan, ei se silloin enää ketään kiinnosta. kunhan pysyy poissa sotkemasta ihmisten elämää.

PS. enää poikkeuksena vastaan nimettömään/ puskasta kirjoittajalle/ paapotulle.
        he eivät ansaitse kommentteja.
        se on taas kerran todistettu vankasti.

• puskasta?
        vee-e kirjoitti:

"Jutuistasi saattaa aiheutua korvaamatonta vahinkoa! Olisitko valmis ottamaan sen vastuun tosielämässä? Helppohan se on tänne laittaa mitä sylki suuhun tuo. "

jutut voi olla äkkiä kirjoitettuja ja vielä ärsytettynä.

olin ja olen valmis edelleen ottamaan vastuun alkuperäisen kysyjän ja läheistensä jaksamisesta. se on ykkös-sijalla. ei juopon paapominen.
        siihen annoin napakat neuvot.

niillä neuvoilla myös juopolla on mahdollisuus, on pelkästään hänestä itsestään kiinni.
        hän voi hakeutua hoitoon tai ihan mitä tahansa, vaikka ryypätä itsensä hengiltä. se oikeus hänellä on. jokainen juoppo tietää a-klinikan.

että pitäisi ottaa vastuu, jos juoppo ihan omin käsin kittaa itsensä hengiltä ? kun kukaan ei ole paapomassa ?
        ja aiheuttaa näin kuollessaan "korvaamatonta vahinkoa" ?

pitkät pierut !

korvaamatonta vahinkoa ? jos tarkoitat juovan juopon kuolemaa, kuule se on pelkkää onnea juopolle, kärsimystensä poisto ja ihan kaikille läheisilleen iloinen asia, se kuolema. mieti sitä.

lopultakin helpottaa kaikilla osapuolilla ja normaali elämä voi jatkua.

sen osansa juoppo itse valitsee, kun hänelle annetaan mahdollisuus valita. holhousvaltiossa vaikka eletään niin ei se sentään ihan kaikkea onneksi kata.

vaikka juopot kuinka haluaisivat.
        ulkoruokintaan siirretyn on aika keksiä uusia tekosyitä ryypätä. mutta juopon kannalta onkin uusi tilanne kun kukaan ei niitä häneltä enää vaadi eikä kuuntele. on aika havahtua ja kasvaa aikuisemmaksi. tai ihan mitä vaan, ei se silloin enää ketään kiinnosta. kunhan pysyy poissa sotkemasta ihmisten elämää.

PS. enää poikkeuksena vastaan nimettömään/ puskasta kirjoittajalle/ paapotulle.
        he eivät ansaitse kommentteja.
        se on taas kerran todistettu vankasti.

Rekisteröi sinä ensin itse nimimerkki ennen kuin nimittelet ketään puskasta huutelijaksi. Itse olet ihan samanlainen. Lisäksi kommenttisi ovat todella agressiivisia jos sinua joku sattuu arvostelemaan. Haukut kaikki, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Onko tosielämässä sama juttu? Olet ehkä viinasta päässyt eroon mutta päänuppisi kanssa olisi vielä tekemistä ja paljon.

• ....
      • ....

Tahdonvastainen psykiatrinen hoito tulee kysymykseen vain silloin, jos ihminen tulee psykoottiseksi ja on hallitsemattomassa tilassa vaarallinen itselleen tai muille.
        Silloin poliisit paikalle.

• Bunuel1981

Siinä missä Kisahalli ei ole mikään mielenterveystoimisto ei neuroleptit paranna alkoholismia. Parasta olisi ottaa kaikki näennäinen apu pois tältä veljeltäsi ja ostaa, vaikka kori Koskenkorvaa ja jättää yksin ryyppäämään. Sääli ja selkääntaputtelu vain pitkittää hänen ja hänen läheistensä kärsimystä. Hänen tulisi jossain vaiheessa havahtua siihen, että psyykkiset ongelmat ovat oire alkoholismista ja tavallaan päinvastoin, sillä alkoholismi on tunne-elämän sairaus.

• Nämä "lääkärien"

Lausunnot jättää hieman omaan arvoonsa, ainakin suhtautua varauksella.

• Bunuel1981
        Nämä "lääkärien" kirjoitti:

Lausunnot jättää hieman omaan arvoonsa, ainakin suhtautua varauksella.

...että jotenkin tämän vielä kärsivän pitäisi saada pohjakosketus, että hänelle muodostuisi vilpitön halu lopettaa juominen ja raitistuakin. Paapominen ei auta mitään. Ryömiminen nöyränä A-klinikalle katkaisuun on aikalailla mahtava startti, sitä kautta saa pahimmat vieroitusoireet helpottamaan, voi tavata oikeasti raittiuden saralla motivoitunutta porukkaa ja lähteä mahdollisesti oikeaan jatkohoitoon.
        Onhan tuo AA:n auttava puhelinkin erittäin mainio keksintö, jos ei ihan kramppailutasolle ole vielä ennättänyt ja tahtoo terveen toipumiskeinon.
        Just jotenkin näin... Tämä lekuri ei kirjoita pameja!

• aiheesta.
        Bunuel1981 kirjoitti:

...että jotenkin tämän vielä kärsivän pitäisi saada pohjakosketus, että hänelle muodostuisi vilpitön halu lopettaa juominen ja raitistuakin. Paapominen ei auta mitään. Ryömiminen nöyränä A-klinikalle katkaisuun on aikalailla mahtava startti, sitä kautta saa pahimmat vieroitusoireet helpottamaan, voi tavata oikeasti raittiuden saralla motivoitunutta porukkaa ja lähteä mahdollisesti oikeaan jatkohoitoon.
        Onhan tuo AA:n auttava puhelinkin erittäin mainio keksintö, jos ei ihan kramppailutasolle ole vielä ennättänyt ja tahtoo terveen toipumiskeinon.
        Just jotenkin näin... Tämä lekuri ei kirjoita pameja!

Onko kysymyksessä ammattitaidoton ja paska lekuri?

• Bunuel1981
        aiheesta. kirjoitti:

...suo minulle tyyneyttä hyväksyä tämä sairas ihminen. Kuinka voin auttaa häntä? Älä anna minun suuttua. Tapahtukoon Sinun tahtosi.

• kummin päin vaan
        aiheesta. kirjoitti:

Onhan sekakäyttäjä aina lääkärin tekemä ongelma. Lääkärinhän täytyy aina tutkia potilas, ennen kuin voi "määrätä" hänelle pameja, vai mitä?

Jos palopäällikkö "määräisi" ruiskuttamaan bensaa palavan talon liekkeihin, eikö hän olisikin ammattitaidoton ja paska palopäällikkö, eikö olisikin?

• U-Ö.

Itse olin taannoin katkolla. Sinne otetaan vastaan juovuksissakin, kuten useimmat tulevat, mutta lääkitystä ei tule, kuin korkeintaan 0,1 puhaltamalla, joten alku voi olla vaikeaa mehukannun kanssa seurustellessa.
      Sitten tulee rauhottavat huuleen, ja vähän helpottaa. Illalla annettiin esilääkitys, joka kumma kyllä on alunperin allergialääke, mutta toimii uneen valmistavana, ja tuo sopivan väsymyksen kun annetaan nukahtamislääke - jo vain tulee makeat unet, ja jo ensimmäisenä aamuna olo on aivan toista.
      5-7 vuorokaudessa hyvällä ruualla, levolla ja lääkityksellä saadaan ukot ja akat tolpilleen ja suunnilleen järkiinsä.
      Kustannus oli täällä hienossa laitoksessa 26 e/vrk tai rahattomana voi koinata sosiaalitoimistosta maksusitoumuksen.

Joten voisi yrittää ympäripuhua mestari lähtemään A-klinikalle, josta ensin on saatava lähete katkolle. Läheiset voivat mennä mukaan. Juopuneelle A-klinikalta ei tule mitään apuja, mutta lähetteen katkolle saa.
      Jos kuvio onnistuu, pitää myös harkita, mitä katkon jälkeen, sillä se on vain ensiapu putken katkaisuun. Kannattanee A-klinikalla sopia katkon jälkeisestä avohoidosta.

http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html

• selkeästi

Kokemuksen ääni. Jotakin muutakin kuin tuota eräitten yhtä ja samaa paatosta jota he tyrkyttävät kaikille ABOLUUTTISENA totuutena ja ainoana oikeana vaihtoehtona... Ei ymmärrä...

• hyvä mies!
        selkeästi kirjoitti:

Kokemuksen ääni. Jotakin muutakin kuin tuota eräitten yhtä ja samaa paatosta jota he tyrkyttävät kaikille ABOLUUTTISENA totuutena ja ainoana oikeana vaihtoehtona... Ei ymmärrä...

Minun täytyy sanoa, että U-Ö on yksi tämän palstan parhaimmista kirjoittajista! Ensinnäkin hän puhuu täyttä asiaa ja kokemuksen rintaäänellä. Toisekseen hänellä on ilmiselvästi kirjoittamisen taito muutenkin hallussa; vakavasta asiasta osaa heittää välillä aika mustaa ja hauskaa huumoriakin. Oikein nautinto lukea ko. kaverin juttuja. Joskohan hänelle vielä kirjailijan tai toimittajan ura urkenisi?

• kirjoittajien aatelia
        hyvä mies! kirjoitti:

Minun täytyy sanoa, että U-Ö on yksi tämän palstan parhaimmista kirjoittajista! Ensinnäkin hän puhuu täyttä asiaa ja kokemuksen rintaäänellä. Toisekseen hänellä on ilmiselvästi kirjoittamisen taito muutenkin hallussa; vakavasta asiasta osaa heittää välillä aika mustaa ja hauskaa huumoriakin. Oikein nautinto lukea ko. kaverin juttuja. Joskohan hänelle vielä kirjailijan tai toimittajan ura urkenisi?

parhaat kirjoittajat: nimimerkki raitis ja vee-e.

Itelläkin on takana raittiutta kymmenen vuotta.

AA on ratkaisu kaikkeen, siellä on mun kaveritkin.

Vain raitistunut AA:lainen voi sen kaiken tietää ja kaiken tehdä oikein.

Kaikki muu on jatkuvaa itsepetosta.

• selvää

Voiko häntä viedä psykiatrisen päivystykseen, koska hetki jolloin toinen apua suostuu vastaaottamaan, voi mennä ohi.
      Masennus on vakava tila, johon pitäisi saada apua mahdollisimman nopeasti ja valitettavasti masennus ja alkoholi kulkevat lähes käsi kädessä. Olen ollut asian tiimoilta itse sivusta auttaneena tai ainakin kaikkeni olen yrittänyt, ja minusta yrityksistä on ollu apua, koska masennus on hoidossa ja alkoholin käyttö huomattavasti läheiselläni vähentynyt. Hän myös jaksaa paremmin, ja on ottanut oman elämäsnä taas itselleen.
      Paras mielestäni mitä voit tehdä on olla taustatukena, mutta älä hyysää, silloin veljesi tottuu siihen, vaan pienin askelin saada häntä tekemään asioita itse esim. tänään pesen tämän lautasen ja se on lautanen enemmän kuin eilen.
      Jaksamista, tiesi tulee olemaan rankka, mutta toivottavasti saatte apua ajoissa =)

• pahoin pelkään

Veljesi on erittäin tyypillinen esimerkki sekakäyttäjästä. Sekakäyttöön liittyy aina ennemmin tai myöhemmin (tunteeton) välinpitämättömyys omista ja/tai muiden asioista.
      Kokemuksesta tiedän, että sekakäyttäjän päivittäinen selviäminen omassa elämässään rajoittuu vain pamien ja alkoholin saatavuuden turvaamiseen. Riippuvuus molempiin on siksi helvetillinen.

Olenko oikeassa, jos kerron veljesi olleen alunperin pelkkä "puhdas" alkoholisti, jolle juominen alkoi aiheuttaa masennusta, ja jota lääkäri sitten päätti hoitaa benzoilla?
      Tämä on se yleinen kaava, kuinka meillä sekakäyttäjiä tehdään.
      Syynä on yleensä lääkärin ammattitaidottomuus (alkoholismin suhteen) ja/tai kiire päästä potilaastaan eroon.

Sekakäyttäjä muuttuu hyvinkin nopeasti aivan toiseksi ihmiseksi. Viha ja katkeruus kaikkea kohtaan on hyvin näkyvää, ja yllättäviä agressioita ilmaantuu ennen niin rauhallisellekin juopolle. Ja kuten kerroit, hän on koko ajan päihteiden vaikutuksen alaisena.

Omat läheiseni kertoivat jälkeenpäin, että sekakäyttäjän alasvajoaminen on sivusta helvetillistä katsottavaa - kun ei voi mitenkään auttaa. Sivusta joutuu vain katsomaan, kun toinen voi jatkuvasti pahoin ja oireilee mitä ihmeellisemmin tavoin.

Tuon sekakäytön omakohtaisesti kokeneena, neuvon sinuakin kohdistamaan veljeesi ns. "julmaa rakkautta".
      Hän ottaa kaikenlaisen päivittäisen avun itsestään selvyytenä vastaan, ja saa sen takia jatkaa sekoiluaan luvan kanssa. Hän tulkitsee kaiken saamansa myötätunnon ja avun luvaksi itselleen jatkaa menoaan, koska hän on omasta mielestään olosuhteiden uhri. Hän kieltää täysin oman tilansa, eikä näe itsessään mitään syitä omalle käyttäytymiselleen.
      Siksi paras tapa auttaa häntä, onkin hänen "hylkäämisensä", jotta hän sitä kautta kohtaisi oman todellisen minänsä.

Yleensähän sekakäyttäjän meno jatkuu ja kiihtyy, ystävien ja läheisten "epäitsekkään" avun turvin, kunnes loppu tulee fyysisten syiden takia tai hän joutuu johonkin laitokseen loppuelämäkseen.

Sekakäyttö on "onneksi" hyvin rankkaa. Siinä ihminen polttaa todellakin kynttilää molemmista päistään, ja totaalinen uupuminen koittaa pian.
      Siinä vaiheessa minä aloin haluamaan itselleni apua, koska en enää olisi muuten jaksanut.

Kuten kirjoitit, veljelläsi on ensisijaisesti alkoholi-ongelma, jonka hän tietenkin kieltää, koska hänellä on voimakas "kielto päällä".
      Mutta kun hän on kuitenkin suostunut hakemaan apua, tulisi se apu kohdistaa nimenomaan alkoholismiin.
      Itse en usko, että mikään psykiatri saa häntä luopumaan alkoholista, ja kuten kerroit, on terapiaan pitkät jonot.
      Hän tarvitsee apua nyt, kun hän on valmis ottamaan sitä vastaan.
      Nyt hän on ilmeisesti väsynyt oloonsa ja haluaa jotain muutosta elämäänsä, mutta kunnon alkoholistina hän ei tietenkään halua luopua kaikkein rakkaimmastaan, eli alkoholista.

Hyvässä hoitopaikassa hän saattaa sitä alkaa haluamaan, kun pääsisi ensin ulos zombie-maailmastaan ja takaisin elävien kirjoihin.
      Niin minulle kävi.

• Nimetön

Sinun huolesi ei kaikessa surkeudessaan ole kovin harvinainen. Jätin tarkoituksella lukematta suurimman osan vastauksista, mutta luultavasti monessa niistä sanotaan, ettei alkoholismista pääse eroon, ellei tahdo. Siinä on todellakin lohduton totuus. Kuitenkin sinä voit auttaa veljeäsi muilla tavoin ja alkoholismia hyväksymättä.

Ajattele asiaa sitä kautta, että voit tukea häntä saamaan apua masennukseensa. Ja vaikka sinusta masennuksen hoitaminen ennen alkoholismia olisi hyödytöntä ei asia ole niin. Alkoholismi ja mielenterveysongelmat ovat yleisesti yhteydessä toisiinsa ja sairauksina ne ruokkivat toinen toisiaan. Tämä johtuu osittain siitä, että molemmat vaikuttavat elimistön serotoniinin eli mielihyvähormonin tuotantoon.Juuri tämän yhteyden takia on tärkeää hoitaa edes toista ongelmaa ja, jos veljesi kerran suostuu ottamaan apua edes masennukseensa, niin silloin läheisten olisi hyvä auttaa häntä siinä.

Sinun kannattaisikin ottaa selvää voitko auttaa veljeäsi pääsemään toiselle terapeutille ja mahdollisesti, jos tiedät, ottaa yhteyttä hänelle lääkkeet määränneeseen lääkäriin ja ilmaista huolesi veljesi holtittomasta lääkkeiden käytöstä. Voi näet olla, että lääkkeiden väärinkäyttö on pahentanut masennusta tai aiheuttanut muita psyykeongelmia.

Jossain tapauksissa kunnat ja muut yhteisöt tarjoavat neuvonta-apua läheisille, jotka ovat vastaavassa tilanteessa kuin sinä. Kannattaa siis ottaa selvää onko lähiympäristössäsi tahoa, jonka puoleen voisit kääntyä ja josta voisit saada tilanteeseenne sopivia neuvoja.

Ennen kaikkea tärkeää on jutella asiasta perheen sisällä, yritä saada vanhempasi tai joku muu avuksesi. Alkoholismi on yksilön sairaus, mutta se heijastuu kaikkiin hänen ympärillään.

Yritä jaksaa ja tee, mitä voit auttaakseesi, mutta muista, ettei kaikkea tarvitse jaksaa ja kestää. Voimia.

• pahoin pelkään

En aio ryhtyä väittelemään kanssasi alkoholismin ja mt-ongelmien tai tässä tapauksessa sekakäytön hoidosta.
        Sinulla on asiasta ehkä lääketeollisuuden antama ohjeistus, kun taas minulla omiin kokemuksiini perustuva näkemys.

Kuitenkin ihmettelen tapaa jolla rinnastit masennuksen ja alkoholismin, molemmat serotoniinin puutteesta johtuviksi sairauksiksi. Näinhän asia ei ole.
        Alkoholismi ei johdu serotoniini-vajeesta eikä sitä voida hoitaa esim. ssri-lääkityksellä.

Niinikään kerroit, että masennus ja alkoholismi ruokkisivat toinen toisiaan.
        Sinä oletat ilmeisesti, että jokainen joka juo tietyn määrän annoksia tietyssä ajassa, olisi alkoholisti?
        Alkoholismi on kuitenkin jotain aivan muuta kuin vain alkoholin kaatamista suuhun, eikä siinä koskaan ole ratkaisevaa se, kuinka paljon alkoholia juo.
        On totta, että pitkään juonut ihminen masentuu, ilmeisesti siksi kun serotoniini-tuotanto alkaa temppuilla. Siksi siis alkoholistikin masentuu ihan varmasti, kunhan juo riittävän kauan, mutta masennuksesta kärsivä ihminen ei muutu alkoholistiksi, vaikka alkaisikin käyttää alkoholia runsaasti.

Siinä on se ero, ja kun mietitään sekakäyttäjälle hoito-järjestystä, on ihan selvää, että ensin on saatava alkoholi pois kuvioista ja sen jälkeen turhaksi jäävä (ja koukuttanut) benzo-lääkitys.
        Juomisesta johtuvan masennuksen hoitaminen on turhaa hiekkakasan edes-takaisin siirtelyä, ellei sen syytä eli juomista hoideta joko ensin tai yhtäaikaa masennuksen kanssa.
        Tämä on se syy, miksi ne masennukseen keskittyvät terapeutit eivät yleensä saa alkoholistia lopettamaan juomistaan, eivätkä pamien popsimista eli sekakäyttöä.

Kehotit aloittajaa ottamaan yhteyttä lääkkeet määränneeseen lääkäriin!
        Eiköhän lääkärin pidä jo reseptiä uusiessaan nähdä pamien kova kulutus, ja jos veli hakee niitä useammalta lääkäriltä, ei auta mitään kertoa asiasta yhdelle lääkärille. Tuollainen ohje on vain ongelman siirtämistä "ensi kertaan" eli maton alle.
        Sekakäytön koukku on niin helvetillinen, että käyttäjä hankkii pamit ja alkoholin vaikka mistä, keinoja kaihtamatta.
        On siis keksittävä muu keino, eikö vaan.

Ja vielä ohjeesi sekakäyttäjän "auttamisesta".
        Et siis tunne alkoholismi-sairautta yhtään, sillä nuo ohjeesi johtavat vain juomisen (ja sekakäytön) jatkumiseen kiihtyvällä vauhdilla.
        Toisaalta siinä kyllä tulee käyttäjälle piankin pohja vastaan, eli joko henki lähtee tai hän lähtee hakemaan apua, kunhan se apu ei olisi jo sitten suljetulla osastolla.

• tuutikki§
        pahoin pelkään kirjoitti:

En aio ryhtyä väittelemään kanssasi alkoholismin ja mt-ongelmien tai tässä tapauksessa sekakäytön hoidosta.
        Sinulla on asiasta ehkä lääketeollisuuden antama ohjeistus, kun taas minulla omiin kokemuksiini perustuva näkemys.

Kuitenkin ihmettelen tapaa jolla rinnastit masennuksen ja alkoholismin, molemmat serotoniinin puutteesta johtuviksi sairauksiksi. Näinhän asia ei ole.
        Alkoholismi ei johdu serotoniini-vajeesta eikä sitä voida hoitaa esim. ssri-lääkityksellä.

Sinä oletat ilmeisesti, että jokainen joka juo tietyn määrän annoksia tietyssä ajassa, olisi alkoholisti?
        Alkoholismi on kuitenkin jotain aivan muuta kuin vain alkoholin kaatamista suuhun, eikä siinä koskaan ole ratkaisevaa se, kuinka paljon alkoholia juo.
        On totta, että pitkään juonut ihminen masentuu, ilmeisesti siksi kun serotoniini-tuotanto alkaa temppuilla. Siksi siis alkoholistikin masentuu ihan varmasti, kunhan juo riittävän kauan, mutta masennuksesta kärsivä ihminen ei muutu alkoholistiksi, vaikka alkaisikin käyttää alkoholia runsaasti.

Siinä on se ero, ja kun mietitään sekakäyttäjälle hoito-järjestystä, on ihan selvää, että ensin on saatava alkoholi pois kuvioista ja sen jälkeen turhaksi jäävä (ja koukuttanut) benzo-lääkitys.
        Juomisesta johtuvan masennuksen hoitaminen on turhaa hiekkakasan edes-takaisin siirtelyä, ellei sen syytä eli juomista hoideta joko ensin tai yhtäaikaa masennuksen kanssa.
        Tämä on se syy, miksi ne masennukseen keskittyvät terapeutit eivät yleensä saa alkoholistia lopettamaan juomistaan, eivätkä pamien popsimista eli sekakäyttöä.

Eiköhän lääkärin pidä jo reseptiä uusiessaan nähdä pamien kova kulutus, ja jos veli hakee niitä useammalta lääkäriltä, ei auta mitään kertoa asiasta yhdelle lääkärille. Tuollainen ohje on vain ongelman siirtämistä "ensi kertaan" eli maton alle.
        Sekakäytön koukku on niin helvetillinen, että käyttäjä hankkii pamit ja alkoholin vaikka mistä, keinoja kaihtamatta.

Et siis tunne alkoholismi-sairautta yhtään, sillä nuo ohjeesi johtavat vain juomisen (ja sekakäytön) jatkumiseen kiihtyvällä vauhdilla.
        Toisaalta siinä kyllä tulee käyttäjälle piankin pohja vastaan, eli joko henki lähtee tai hän lähtee hakemaan apua, kunhan se apu ei olisi jo sitten suljetulla osastolla.

malttanukkaa olla hiljaa?

• N. Muikkunen
        tuutikki§ kirjoitti:

malttanukkaa olla hiljaa?

On vain hyvä, että me kaikki olemme hereillä silloin kun typeryyttä vastaan aletaan taistelemaan, vai mitä?

• Nimetön vastaa
        pahoin pelkään kirjoitti:

Näkemykseni puutteellisuus johtuu osin siitä, että lähestyn asiaa eri tavalla kuin sinä ”pahoin pelkään”. En myöskään kirjoittaessani tajunnut, että kirjoittamani asiat voisi noinkin tulkita, joten on hyvä, että nostit asian esille.

Minulla ei ole samanlaista kokemusta sekakäytöstä tai sekakäyttäjistä. Minun näkemykseni perustuu vain alkoholismiin ja mielenterveysongelmiin eli niihin asioihin, joista oikeasti tiedän jotain. Luettuani kirjoituksesi tulin siihen tulokseen, että sinulla varmasti on paljon parempi näkemys tästä asiasta/tapauksesta ja tunnut ymmärtävän tilannetta.

Pari väärinymmärrystä tahdon kuitenkin korjata.
        Minä en oleta, että jokainen masentunut, joka lääkitsee itseään alkoholilla, muuttuisi määrätyssä ajassa alkoholistiksi, mutta toisin kuin sinä minä tiedostan, että näinkin voi käydä. Ennen kuin tyrmäät kantani ota huomioon, etten tarkoita pientä ohimenevää putkea vaan pitkään jatkuvaa tissuttelusta alkunsa saanutta käyttäytymistä. Tästä asiasta minulla on 20 vuoden kokemus.
        Lisäksi haluaisin huomauttaa, etten rinnastanut masennusta ja alkoholismia serotoniinin puutteesta johtuviksi sairauksiksi vaan totesin niiden vaikuttavan serotoniinin tuotantoon. Tuosta vaikutuksesta serotoniini tuotantoon löytyy kyllä tutkimustietoa. (todettakoon sivuhuomautuksena, että Suomessa on 80-luvulla tehty tutkimus, jossa alkoholismin yhdeksi aiheuttajaksi on nimetty matala serotoniinin tuotanto.)

Vielä siis kaikille vihaisille sieluille selvennykseksi: en väitä alkoholismin johtuvan serotoniini-vajeesta enkä väitä jokaisesta ryyppyputkesta muodostuvan alkoholismia.

Koko kirjoitukseni päätarkoitus olikin rohkaista kookoo88:a ottamaan asia puheeksi muualla ja hakea apua. Täällä netissä kun asioita on helppo ymmärtää väärin, koska kaikki faktat eivät ole tiedossa. Yritin myös välttää neuvoja hoidosta, sillä tapauksessa on niin monta asiaa, jotka täytyisi ensin selvittää.

Aivan lopuksi täytyy vielä todeta, että nykyisin lievän masennuksen (josta ymmärtääkseni oli kyse) hoidossa pyritään käyttämään muita kuin SSRI- lääkkeitä, juuri näiden ogelmien vuoksi. Perustinkin käsitykseni sille pohjalle, että kyseiset lääkkeet eivät olisi SSRI-ryhmään kuuluvia. Voi tietenkin olla, että lääkkeiden määrämiskäytännössä on alueellisia eroja, mutta voin onnekseni sanoa, etten ole vielä törmännyt kuvaamiisi käytäntöihin terveydenhuollon puolella.

• calmato

Päihdeongelmaisen lähellä eläminen vie omatkin voimat. Kaikki alkaa pyöriä vain läheisen ympärillä ja mieli askartelee ratkaisemassa ongelmaa, jota kukaan muu kuin alkoholisti itse ei pysty ratkaisemaan.

Jokaisella on oikeus elää oma elämänsä sillä tavalla kuin haluaa, koskee myös veljiä, puolisoa, omia vanhempia, jopa omia lapsiamme.

Voit antaa hänelle avunsaantipaikkojen yhteystiedot, mutta paljon muuta ei sitten voikaan tehdä. Paitsi sen, että ei millään tavalla helpota läheisen itsetuhoisaa elämäntapaa. Ei siis rahan antamista, juoppokuskina toimimista tai vastaavaa.

Alkoholiongelmaisten vertaistukiryhmässä on paljon kokemusta ja viisautta. Itse olen oppinut tässä yhteisössä pitämään huolta itsestäni ja saanut mielentyyneyttä vaikeina aikoina.

http://www.al-anon.fi/

Voimia!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe