PAAVALI ATEENASSA
Apt. 17:16-21
--
17:16 Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.
17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
17:18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
17:19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?
17:20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."
17:21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
--
Ateenassa Paavali katseli nähtävyyksiä.
Ateena oli siihen aikaan maailman sivistyksen ja kulttuurin keskus.
Kaupungissa sijaitsi lukuisia eri jumalille pyhitettyjä temppeleitä ja epäjumalankuvia (Katso: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateena ). Paavali oli näkemästään kuohuksissa.
Ateenan perinteisiin kuului, että keskusteltiin kaikesta ”taivaan ja maan väliltä” .
Erityisesti näihin keskusteluihin osallistui kaupungin joutoväki , joka vetelihti julkisilla paikoilla (21).
Paavalikin osallistui näihin keskusteluihin ”synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi” (17).
Paavali joutui keskusteluihin myös epikurolaisten ja stoalaisten filosofien kanssa. Epikurolaiset edustivat materialismia ja näkivät elämän tarkoituksen siinä, että ihminen nautti kohtuullisesti tämän maailman hyvyyksistä. Stoalaiset vaativat ankaraa itsetuntoa ja olivat ylemmyydentuntoisia suhtautumisessaan rahvaaseen.
Paavalia pidettiin lavertelijana ja vieraiden jumalien edustajana (18).
Hänen puheensa Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta täytyi kuulostaa heistä aivan mielikuvitukselliselta, mutta he haluavat tietää näistä asioista enemmän (19,20).
Paavali viedään Areiopagille (tark. Areksen kukkulaa).
Areiopagi oli vanha käräjäpaikka. Paavalilta haluttiin nyt lisäselvitystä, millaista oppia hän julisti. Kyse oli ilmeisesti epävirallisesta kokouksesta, jotta voitaisiin päättää jatkotoimenpiteistä.
Paavali Ateenassa, Apt. 17:16-21
4
583
Vastaukset
PAAVALIN PUHE AREIOPAGILLA
Lue Apt.17:22-34!
--
Paavali astuu keskelle Areiopagia (22) ja aloittaa puheensa toteamalla, että ateenalaiset ovat ilmeisen ”jumalia kunnioittavia” ja uskonnollista väkeä (22).
Ateenalaisten jumalakaipuusta Paavali tuo esiin erään näkemänsä alttarin, joka oli vihitty ”tuntemattomalle jumalalle”.
Hän jatkaa sitten, että hän on tuomassa sanomaa juuri tältä tuntemattomalta Jumalalta (23).
Paavali ei siis aloita puhettaan moittimalla ateenalaisia siitä karkeasta pakanuudesta, josta hän itse oli kuohahtanut.
Sen sijaan hän viittaa ihmisen kaipuusta saada yhteys Jumalaan.
Hän puhuu siitä, että Jumala on ilmaissut itsensä luomistöissään; Hän on luonut maailman ja koko ihmiskunnan. Jumalalla on suunnitelma kaikkia kansoja varten (26).
Paavali jatkaa, kuinka Jumala on nyt ratkaisevalla tavalla ilmaissut itsensä Jeesuksen kautta herättämällä hänet kuolleista (30,31).
Kuultuaan Kristuksen ylösnousemuksesta alkavat toiset ivaamaan Paavalia, toiset taas haluavat kuulla häntä toistekin (32).
Paavalin sanoma ei saa kovinkaan paljon vastakaikua.
Luukas mainitsee kaksi uskoontullutta nimeltä (34).
--
1.
Jumala loi auringon, kuun
ja järvet ja puut, ihmiset myös.
Jumalan on taivas ja maa.
Herraa me tahdomme kiittää.
Herralle riemulla
laulamme kiitosta.
Herra, me kiitämme nimeäsi.
2.
Jeesukselle virtemme soi,
hän kuolemallaan elämän toi.
Luonamme hän täällä nyt on.
Herraa me tahdomme kiittää.
Herralle riemulla
laulamme kiitosta.
Herra, me kiitämme nimeäsi.
(Virsi 135:1,2)Paavali osasi ns. ottaa yleisönsä!
Joku tekopyhä alkaisi kauhistella,
mutta Paavali aloitti kehumalla.
Jossain toisessa tilanteessa
Paavali sai kuulustelijat
riitaantumaan keskenään.
Ihan mielenkiintoisia sinun luontevat
Raaamttu-luentosi. Apostolien teot ovat
aina myös tätä päivää - oivallinen malli.
- tähän päivään!
Ja anna todistuksesi vaikka tällä avauksella:
Tapio522 upotuskastealtaan äärellä."Palaa jo alkuseurakunnasta tähän päivään"!
---
Eikö meillä ole Paavalista ym. apostoleista ja alkuseurakunnasta mitään opittavaa?
--
Itse uskon "yhteen Jumalaan, Isään Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan.
ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen....
Ja Pyhään Henkeen...."
Uskon myös "yhden, pyhän, yhteisen ja APOSTOLISEN seurakunnan"
sekä tunnustan "YHDEN KASTEEN SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja odotan kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää".
Etkö sinä usko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811