allergiako??

vieraana joo

meiän nappula nyt 7kk nukkunut aina huonosti. ja tässä lueskellessa huomasin yhtäläisyyksiä muiden allergikkojen kanssa. lapsella näppyjä kuivunut iho alahuulen alla eli siis leuassa. välillä menee ohi mutta tulee taas takaisin.

ei syö tuttia. ei siis siitä näpyt tule ja kuolaamista silloin tällöin.

voisikohan olla peruna tai porkkana allergia? koska näiden jälkeen näyttäisi olevan paljon levottomampi yö ja kuivempi leuka.

ja mitä ihmeen kaupan sosetta voisin syöttää että saisin selville kun en ole löytänyt soseita jossa ei olisi kasviksia..

14

4521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse tehtynä

      Varminta on tehdä itse soseet, silloin tiedät varmasti mitä syötät. Eihän perunan kypsentäminen mikrossakaan mene kuin se minuutti per peruna.
      Saat sillon myös luomua.

    • allergikon äiti

      Meillä on poika, joka on allerginen perunalle ja porkkanalle. Bonan maissisose on ainut valmissose, joka hänelle on ikinä sopinut. 9 kk ikäisenä se olikin ainut varmasti sopiva kiinteä ruoka.

      Eli jos epäilet peruna- ja porkkana-allergiaa, niin kannattaa kokeilla tuo maissisose. Ja noilla allergioilla on sitten vain alistuttava kokkaamaan ne vauvan soseet itse. Kannattaa kokeilla bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, parsakaalia jne.

      Jos imetät, niin kannattaa jättää myös omasta ruokavaliosta pois ne ruoka-aineet, joiden epäilet aiheuttavan vauvallesi allergiaoireita. Ja tämä vaatiikin sitten tarkkaa tuoteselosteiden lukemista.

      • vieraana joo

        maissi kyllä sopii niinkuin lihat kanat ja muut mitä olen tarjoillu.
        eilen kokeilin sitten kesäkurpitsaa ja mies osti valmiiksi bataattia. mutta koska en suoraan sanottuna tiedä mitään bataatista ja kesäkurpitsasta on minulle vaikeaa laittaa niistä ruokia. eli siis osaisitko neuvoa käytetäänkö bataattia samalla lailla kuin perunaa vai pitääkö jokin tehdä erilailla valmistaessa? ja olisiko sinulla ruokavinkkejä esim kesäkurpitsan laittoon?

        eilen illalla ihottuma rupesi helpottamaan ja tänä aamuna taas pahentu (yöllä vain tissimaitoa) ja tunnustan syöneeni eilen perunoita. no jospa sitten lopetan yötissittelynkin nyt huiman 7kk jälkeen jos siitä on pienelle apua


      • +++
        vieraana joo kirjoitti:

        maissi kyllä sopii niinkuin lihat kanat ja muut mitä olen tarjoillu.
        eilen kokeilin sitten kesäkurpitsaa ja mies osti valmiiksi bataattia. mutta koska en suoraan sanottuna tiedä mitään bataatista ja kesäkurpitsasta on minulle vaikeaa laittaa niistä ruokia. eli siis osaisitko neuvoa käytetäänkö bataattia samalla lailla kuin perunaa vai pitääkö jokin tehdä erilailla valmistaessa? ja olisiko sinulla ruokavinkkejä esim kesäkurpitsan laittoon?

        eilen illalla ihottuma rupesi helpottamaan ja tänä aamuna taas pahentu (yöllä vain tissimaitoa) ja tunnustan syöneeni eilen perunoita. no jospa sitten lopetan yötissittelynkin nyt huiman 7kk jälkeen jos siitä on pienelle apua

        Bataatista voi laittaa ruokaa samalla tavalla kuin perunasta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että se kypsyy nopeammin kuin peruna. Kesäkurpitsaa voi aikuinen syödä ihan raakanakin, tuorekurkun tapaan, mutta voi sen kypsentääkin. Jos teet vauvalle sosetta, kesäkurpitsasta, kuori se, paloittele ja keitä vähässä vedessä. Kypsyy tosi nopeasti.


      • porkkanattomiin
        vieraana joo kirjoitti:

        maissi kyllä sopii niinkuin lihat kanat ja muut mitä olen tarjoillu.
        eilen kokeilin sitten kesäkurpitsaa ja mies osti valmiiksi bataattia. mutta koska en suoraan sanottuna tiedä mitään bataatista ja kesäkurpitsasta on minulle vaikeaa laittaa niistä ruokia. eli siis osaisitko neuvoa käytetäänkö bataattia samalla lailla kuin perunaa vai pitääkö jokin tehdä erilailla valmistaessa? ja olisiko sinulla ruokavinkkejä esim kesäkurpitsan laittoon?

        eilen illalla ihottuma rupesi helpottamaan ja tänä aamuna taas pahentu (yöllä vain tissimaitoa) ja tunnustan syöneeni eilen perunoita. no jospa sitten lopetan yötissittelynkin nyt huiman 7kk jälkeen jos siitä on pienelle apua

        Meidän pikku-ukko on myös porkkanalle herkkä. Sekä kaikille kaaleille ja herneille. Pistää mahan jumiin, ei muuta.

        Kaupassa on tosiaan vain neljää eri sosetta, joita meidän poika syö. Bonalta vähän karkeampia soseita Pikkufarmarin herkkua (nautaa) ja Perunaa ja porsasta, Piltiltä sileitä soseita Kasviksia ja porsaanlihaa sekä Perunaa ja lihaa (nautaa). Semperillä taisi olla tillilihaa, jota jossain vaiheessa söi, enää ei suostu =)

        Olen näitä neljää makua (?) varioinut lisäämällä sekaan maissisosetta tai bataattia. Ensimmäistä saa Bonalta purkissa, toista teen itse:

        Kuori bataatti ja paloittele. Vettä niin että palat juuri peittyvät. Keitä. Valmistuu nopeammin kuin peruna.

        Ota keitinvettä talteen muutamia desejä eri astiaan, kaada muu vesi pois. Survo perunasurvimella. Hienompaa sosetta halutessasi purista siivilän läpi lusikan pohjalla. Lisää sekaan keitinvettä sen verran, että sose näyttää sopivalta.

        Pakasta esim. jääpalamuotissa tai Mini Minigripissä sopivia kerta-annoksia.

        Sulata mikrossa. Sopii sellaisenaan tai muun ruoan lisänä.

        Olen useasti ihmetellyt, miksei missään lastenruokapurkissa ole bataattia. Se oli meidän miehen ensimmäinen oikea ruoka ja yhä suurin herkku!


    • Kahden allergisen pojan äiti

      Turha tuollaisia on miettiä. Lastenlääkärit osaavat auttaa, lapsikin voi paremmin.

      • vieraana joo

        niin osaavat kyllä lastenlääkärit auttaa kyllä tiedän mutta haluaisin tehdä ensi alkuun itse kokeiluja ennenkun vien lastenlääkärien aikaa. onse nimittäin paljon helpompi lastenlääkärillekin mennä kun on tehnyt hieman pohjustus työtä. no tämä on tietysti vain minun mielipiteeni


      • allergikon äiti

        Kokemuksesta tiedän, että vaikka kävisi kuinka pätevällä allergologilla, jää se allergioiden selvitystyö käytännössä kuitekin suurelta osalta vanhempien tehtäväksi. Lääkäri voi tehdä testejä, antaa vinkkejä ja kirjoittaa lääkereseptejä, mutta ruokien kokeileminen ja oireiden seuranta jää kuitenkin vanhempien vastuulle. Mutta hyvällä lääkärillä käyminen todella kannattaa.

        Saati jos sattuu käymään sellaisella lastenlääkärillä, joka ei ymmärrä allergioista mitään, voi tulos olla se, ettei se väsynyt äiti saa kuin pahan mielen siitä lääkärikäynnistä.


    • allergiaa

      Meillä poika 9kk ja porkkanalle allarginen. Juuri nuo oireet! Nukkui huonosti, ihottumaa kasvoissa ja jaloissa, finninäppylöitä poskissa. Suosittelen sinua lopettamaan porkkanan ruokavaliosta. Meidän pojalla meni oireet ohi 3 viikossa porkkanan lopettamisen jälkeen. Itsekin olin aivan ihmeissäni mitä sille sitten syöttää kun melkein kaikissa kaupan soseissa porkkanaa! Muutaman löysin missä ei ole: Kasvissoseissa löytyy perunaa ja kukkakaalia, pelkkää kukkakaalia, peruna muussia, maissia, perunaa ja parsakaalia. Lihasoseissa pikku farmarin herkku, perunaa ja porsasta,kasviksia ja porsaanlihaa, kalkkunaa ja parsakaalia. Kyllä ne kaupan hylyiltä löytyy mutta joutuu kyllä etsimään ihan tosissaan! Nämä vaihtoehdot eri valmistajilta! Toinen vaihtoehto on että teet soseet itse... Kokeilin ja minun mielestäni vaikeaa!
      Kysy neuvolasta ohjeita ja että mitä kasviksia olisi tusvallista syöttää.
      Meillä taas uusi epäily; omena. Saa nähdä onko allerginen sillekkin...

      • hipsistä

        Miksi se ruuan teko sille siun ihananlle pienelle nyytille on niin vaikeaa? Itselläni 3 lasta, kaikille tehnyt ruuat itse, hedelmä soseet toki ostin valmiina jos niitä annoin.
        Tein isot annokset kerralla ja pakastin annoskokoina rasioissa. Syy miksi näin toimin, oli se, että en voisi itse henkilökohtaisesti laittaa suuhuni noita valmisruokia koska minun mielestä ne antaa jo niin inhottavan tuoksun ja se maku... HUOMIO, VAIN MINUN MIELIPIDE!
        Mulla on kans allerginen lapsi, joten pikkusen myös tiedän jutuista. Meillä oli mm. vehnä, ja se kun lopetettiin niin iho-ongelmat oli tipotiessään. Nyt isompana ei ole ruoka-aine allergioita. Tsemppiä kaikille!!! Huom! Jos pilkot sipulia ja lapsesi silmät reagoi, niin huomioi sekin jatkossa...


    • allergiaa

      Ja unohtui kirjoittaa, että ihottumaan kannattaa kokeilla aqualan perusvoidetta. Meidän pojalle auttoi vain ja ainoastaan se.

    • vieraana joo

      kiitos kaikille viesteistä. meillä oli sitten kumpikin allergisoiva (peruna, porkkana) jatkellaan kokeilua mitä oikein pystytään syömään, seuraava epäilys lähteekin johonkin viljaan, onneksi se ei aiheuta pahoja oireita.. otetaan edelleen ruoka vinkkejä vastaan

      • ...

        Meillä pystyttiin syömään lähes kaikkea ennen kuin aloitettiin omatekoiset soseet!

        Omatekoiset soseet laukaisivat allergiat. Pystyimme syömään piltti merkin peruna-kukkakaalia ja peruna-parsakaalia, mustikkasosetta, kuningatarsosetta ja puolukkaa sekä viljoja. Kaikki muu aiheutti ihottumaa. (lihat, kalat, kana, hedelmät, juurekset jne...)

        Kotona keitettynä peruna ei käynyt, mutta piltin valmissoseessa kävi. Meillä syötiin 4kk pelkästään noita 4 erilaista piltti sosetta. 1kk välein kokeilimme josko nyt kestäisi, mutta ei. Vähitellen oireet vähenivät. Mutta jos syö esim. porkkanaa niin silloin ei voi syödä lihaa, kalaa, kanaa. Mutta jos porkkanaa ei syödä voi syödä esim. sianlihaa.

        Toiset voi syödä esim. vanhoja perunoita, mutta ei uusia. Toiset voi syödä perunoita jos ne on ensin kypsennetty ja sitten pakastettu (esim. ranskanperunat).

        Auttaa kun kirjoittaa selvän ruokapäiväkirjan ja merkitsee siihen kaiken syödyn ruuan, kylvyssä käyttämiset, rasvaukset, punoitukset, yskät, kitinät, yövalvomiset tai erityisen hyvät päivät.

        Meillä pojan ollessa 7kk aloitimme kaikkien kiinteiden ruokien uudelleen testauksen. Eli joimme korviketta litroittain ja maistoimme viikon verran peruna-kukkakaalia. Määrää vähän lisäten.


      • pulup

        tutustu allergia ja astmaliiton sivuille ja marttaliiton sivut ja pelkästään laittamalla nettiin ruokaaine allergia pulpahtaa esille kaikenlaista uutta vinkkiä . lapsi nukkumaan ja äiti nettiin niin meillä monen päivän ruuat pelastettiin. ja vieläkin tehdään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe