Asiaa on puitu Ruotsin helareiden keskuudessa ja päätetty pyrkiä raittiiseen linjaukseen alkoholin suhteen ja ehtoollis viinikin pitäs olla alkoholiton, tai ainakin vaihtoehtoiseksi viini ilman alkoholia.
Itse olen täys raittiuden kannalla, syynä ehkä sekin, että olen alkoholin orjuuden läpi käynyt ja tuo himo on poistettu Kristuksessa.
Minua itseäni, ei toisten juominen häiritse, tosin en tiedä miksi sitä tarvitaan.
Viime viikolla juuri "ihmettelin", kun 4cl.vodkaa maksoi 2EUR ja pieni kuppi kahvia pari senttiä vähemmän et jo on piristys aineilla hinnottelut.
Tarkat hinnat oli 19SEK ja 17SEK, eli liki samat Viktorialla.
Mihin Kristitty viinaa tarvitsee???, en kirjoittanut viiniä, sen vielä jotenkin ymmärrän, kun alkoholitonta viiniä joskus ruuan kanssa olen nauttinut, mut mihin väkevää tarvitaan, tuskin matoja tappamaan.
Vieläkö Suomessa alkoholin johdosta eroitetaan seurakunnasta?, täällä se on hyvin harvinaista.
Tuossapa muutama ajatus alkoholista, kun ajattelin ihmisiä, jotka joutuvat "rypemään" tuon kirotun aineen orjuudessa, joka on niin monet perheet pirstonut ja lapset vammauttanut.
Yhteiskunnan rahat vois paljon hyödyllisempään käyttää, kun kaikkeen siihen, mitä viinan johdosta joudumme veroja maksamaan, toinen on sit tupakka, mut se on jo uuden aloituksen "arvoinen.
Alkoholi ja helluntalaisuus?
19
2686
Vastaukset
- jpp3
...ei-hellarina otan kantaa, että tässä humalahakuisessa kulttuurissa ei ole sopivaa
käyttää laillistettua huumetta nimeltä etanoli.
Se aiheuttaa riippuuvutta, ja uskovatkin ovat
vaarassa juopua siitä sen sijaan, että heille
kuuluu kehoitus:
Ef.
5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Täyttykää Hengellä, niin ette lihan himoa täytä.
Kun luonnollisesti olet tunnustautunut ihmisten
edessä Jeesuksen seuraajaksi, niin olet tarkkailun alla. Mitähän mahtaa 'maailma'
puhua, ajatella, jos vaikka alkon jonossa jonotat tai lankeat juoppouteen?
Parempi pysyä alkoholista erossa, sillä se on
osoittautunut monien sairauksien syyksi ja jopa
karsinogeeniksi. Tänä päivänä jos se keksittäisiin, luulisin sen kiellettävän lailla.
Parempi Pyhässä Hengessä kuin viinanhuurussa.
En ole tiukkapipo, sillä ei ihmistä saastuta
se mikä menee suusta alas, vaan se mikä tulee
suusta ulos. Älkäämme olko loukkaukseksi ja
esimerkiksi uskossaan heikoille, sillä se saattaa koitua veljellesi/sisarellesi lankeemukseksi.
Emme tarvitse alkoholia. Miten suuria ongelmia
alkoholi aiheuttaakaan maassamme... Olkaamme
esimerkkeinä, ja pidättäytykäämme alkoholista.
Toin siis oman näkemykseni esiin. Sen, mitä
Herra on minulle puhunut.
Siu! - kaaleppi..
viina ole hyväksi kenellekkään ja suomessa se paheni vaan ongelmat kun hintaa laskettiin. Tosin joka kylässä ennen hinnan laskua oli pirtukauppiaat että tuskin se kulutus sillai on noussu mutta alaikäisille noilla viinakauppojen kulmilla pulsut trokaa. Neljätoistavuotias kolmevarttisen lippuviinapullon kanssa talvipakkasella aika pelottava näky. Kuusisataa tuhatta suomalaista käyttää vuosittain jonkinasteisia psyykelääkkeitä ja ehkä pahin juttu on kun lääkärit määrää alkoholiongelmaisille uni ja psyykelääkkeitä niin siinä on sitte sellainen gogtail että jälki on hirveää. Aikanaan viiniä tehtiin sen takia että puhdasta juomavettä ei aina ollut ja ihminen huomasi että vedestä sairastuu niin varsinki viinirypäleistä tuli itsestään käyvää juomaa mutta ei sitä tosiaan kännäämiseen tarkoitettu. Tietääkseni nk. vapaatsuunnat suhtautuu aika kielteisesti humalatilaan ja tupakointiin. No sehän on kuitenkin kaikkien oma asia mutta tupakasta pääsin muutamavuosi sitten eroon ja suosittelen lopettamista muillekkin. Nikotiini on vahva myrkky ja tekee ihmisen nopeasti riippuvaiseksi. Tosin mulla tuo orastava keuhkoahtauma laittoi lopettaan ja kannatti.
- frihet
Muistan kyllä sen ajan ku sätkä piti olla joka lähtöön huulissa ja jos sellanen paikka oli et eisaanu poltaa, nii silloin nuuka mälli oli huulessa, et oli sekin hullutusta.
Nyt on ajat muuttuneet ja johan se on hyvä et ei polta, ku kohta ei sellasta paikkaa löydy, missä sais edes poltaa.
Joku jo vihjas, et täytyy helareitten joukkoon mennä polttaan.
Mullekki uskoontuloni aikaa näyttivät paheksuntaa, kun tupakan polton synniksi ilmoitin, tuolla LP kokouksessa.
No pentuna se minäkin jo kännäsin, et en voi nuorisoa haukkua, mut hrille langaajat kyllä pitäs ilmoittaa.
On multakin tullu tuolla matkoilla kysymään, josko heille tupakkaa tai viinaa hakisin (lapsille).
Alkuun juoppo-kaveritkin pyyteli, mut ku huomas et uskossa tosiaankin olen, nii sit jo sanoivat, et on hatun noston paikka.
Et kyl minä olen iha tyytyväinen elämääni, hiuka paikkoja kolottaa, joten vanhuus ei tule yksin.
Kiitos tiedosta, jota helareiden ulkopuolisena toit, taitaa muuten olla tilanne täällä melko saman moinen. ku teillä.
- rgo
Itse olen sitä mieltä, että on parempi pidättäytyä kokonaan alkoholista, mutta miten ymmärrätte tämän raamatunkohdan(sananlaskut 31:4-7). En ole myöskään helluntailainen.
33/38-käännös:
Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?"
5. Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä saädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden.
6. Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
7. Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko.
92-käännös:
Ei sovi kuninkaille, Lemuel,
ei sovi kuninkaille viinin juonti
eikä ruhtinaille olutmaljan kallistelu.
5 Juopuessaan he unohtavat lait
ja jättävät köyhät oikeutta vaille.
6 Olut sopii onnettomalle,
viini sille, jonka mieli on katkera.
7 Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa
eikä mieti murheitaan.- huomioon...
Raamatun mukaan alkoholin kohtuukäyttö on sallittu. Täyskieltoa ei voida raamatulla perustella. Ymmärrän että lahkoissa otetaan tiukka linja, koska siellä on mukana niin paljon ihmisiä joilla on tai on ollut alkoholiongelma. Tottakai tälläinen sitten näkyy myös asenteissa ja käytännössä. Tavallisen kohtuukäyttäjän, jolla ei ole alkoholiongelmaa ei tarvitse raamatun vuoksi lopettaa käyttöä.
- rgo
huomioon... kirjoitti:
Raamatun mukaan alkoholin kohtuukäyttö on sallittu. Täyskieltoa ei voida raamatulla perustella. Ymmärrän että lahkoissa otetaan tiukka linja, koska siellä on mukana niin paljon ihmisiä joilla on tai on ollut alkoholiongelma. Tottakai tälläinen sitten näkyy myös asenteissa ja käytännössä. Tavallisen kohtuukäyttäjän, jolla ei ole alkoholiongelmaa ei tarvitse raamatun vuoksi lopettaa käyttöä.
itsekin ymmärtänyt.
- juuri.
rgo kirjoitti:
itsekin ymmärtänyt.
Minusta viininjuonti on hyvin raamatullista. Tulee ihan mieleen Jeesuksen järjestänä "viimeinen ateria" tai kaanaan häät, jossa vesi muutettiin viiniksi. Paavali myös suositteli timoteukselle viiniä vatsavaivoihin ja eräässä raamatunkohdassa kerrottiin viinin ilahduttavan ihmisen sydämen. Näinhän se on. Lasillinen pari ilahduttaa minuakin ja tuntuisi kummalta jos ei raamattuun uskovalle viini maistu :) Jos Jeesus, Paavali ja opetuslapset ottivat, niin se ei ole kiellettyä meiltäkään.
- ei tarvita...
mut mihin väkevää tarvitaan, tuskin matoja tappamaan.
Minusta väkeviä ei tarvita. Itse otan lasillisen viiniä tai likööriä tai olutta/siideriä, mutta väkeviä en juo. Miedot alkoholijuomat ovat ok, silloin kun pysytään kohtuukäytössä jonka määrittelen 1-2 annokseksi. Maksimissaan kolmeksi. Onneksi itsellä ei ole ollut alkoholi ongelmaa.
Tuolta voi lukea mitä kaikkea alkoholin liikakäyttö tuhoaa pysyvästi:
http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=190- hansutuulia
paljon yhteiskuntana joudumme maksamaan näiden alkoholin kirjojen tuloksia.:( Uskovana ei tarvitse moista ainetta käyttää.
- poikalapsi
Uskovanakaan ei silti tarvitse kulkea muita tuomitsemassa. Alkoholia osaa moni käyttää asiallisesti. Alkoholismi on sairaus, joka ei tule jokaiselle, joka juo joskus.
Paljon yhteiskunta maksaa myös mm. mielenterveyshoidoista, joita mm. helluntailahkon ja vastaavien ahdas ilmapiiri ruokkivat. Jos viina kielletään, tulee kieltää myös lahkot.
Ole juomatta - se on sinun oma asiasi. Minä en lasiin sylje, mutta enpä paljoa juokaan - eikä se asia sinulle kuulu. En tuota kuluja siinäKÄÄN valtiolle.
Asia se on silwiisteen, että jos joku iälliseksi tullut ukko tai muori ottaa konjakkipaukun lääkkeeksi ja ilman humalahakuisuutta, sille se suotakoon, olkoon tämä vaikka helluntailainen.
Sillä onhan se selvää, etteivät iälliseksi tulleet ihmiset enää kännäämisen vuoksi konjakkia nautiskele, vaan esim. vilustumisen ehkäisyyn tai unilääkkeksi.. yms..- affe
jeesustelijoille ei tee yhtään herkkää dokata. ja mitä se merkkaa, jos doku on kuivilla ja jeesustelee eri mestoissa, kun mesta on täynnä yhtä ja toista= fiilistä ja kiksejä tulee joka kerta kun kaatuu. älä puhu puppua, säkin käyt hakemassa kiksit aina kun kanisteri on tyhjä. kuule, TosiJeesus ei ole kiksi, vaan TOTUUS ilman kiksejä ja fiiliksiä maanantaista maanantaihin,juu knou! mulla on enempi kun sulla ja sun broideillas, mulla on Jeesuksessa kaikki, sulla
on vaan fiilis, tät's it peipi. - tyypillinen
Sulla on tyypillinen alkoholisti helluntailaisen kanta asiaan. Et kykene ymmärtämään, että vaikka sinulle alkoholin käytön hallitseminen oli mahdotonta ja kohtuukäyttö mahdotonta varmaan nykyisinkin niin kaikkien kohdalla asia ei näin ole. Suurin osa ihmisistä kuitenkin kykenee hallitsemaan alkoholinkäyttöään vaivatta.
Asia on sama, kuin jos helluntailaisuus kiellettäisiin sillä perusteella, että joillekin ihmisille se on aiheuttanut henkisiä ongelmia.- Nimetön
Tosi asia on se että parissa lasissa viini ruuan kanssa ei ole mitään väärää vaikka se vähän kohahtaisikin tukkaan. Muistakaa ihmiset se kuka muutti veden viiniksi Kaanaan häissä kuka oli viinin hyvä ystävä. Jeesus itse!
Hyvät ystävät nauttikaa rauhassa hyvästä viinistä, pelkäämättä että tekisitte jotain väärää, mutta muistakaa toki kohtuullisuus.
- Onkotäällänyt
ihan tervejärkistä porukkaa?
- Hape59
Alkoholista voi juopua, se tiedetään ja valitettavasti on koettu. Asiaa voi lähestyä analyyttisemminkin ja tietää (suunnilleen) sen, minkä verran juo. Esimerkki kun mies 117 kiloa juo kahdeksan keskiolutta viiden tunnin aikana, hänen promillensa ovat 0.43 ja alkoholin palamisaika noin 4 tuntia. Eipä siinä juopottelusta tarvitse puhua ja tuolla määrällä saa aikaan rentouttavan sauna- tai muun illan. Jos on probleema ja käyttö hallitsematonta, silloin ei kannata "yrittää polttaa pikkunuotiota isossa bensa-astiassa". Kyl se niin helposti roihahtaa.
- Roipetta ronkelille
Aihe alkoholi on sellainen, että se herättää puolustusta ja vastustusta.
Sitä en ymmärrä, että tietyntyyppiset, helppoheikkimäiset saarnamiehet tms. evankelistat puhuvat koko uransa ajan niistä ajoistaan, kun ryyppäsivät ja rellestivät ja sitten kaikki muuttui... Itse ne kerta kaikkiaan jaksa tuollaista yhtään. Ja yleensä kirkkokansa nauraa höröttää mukana... Amen!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131374Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2511309- 1051095
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1191035- 62666
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä154627- 52562
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368538Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52505- 71483