SUOMENKIELINEN PIHASUUNNITTELUOHJELMA????

Silence08

Oon yrittäny ettiä epätoivon vimmalla suomenkielistä pihasuunnitteluohjelmaa ja ei sellaista tunnu mistään löytyvän. Joku varmasti tietää jonkin sellaisen. Tai jos on olemassa selkeä englanninkielinen, niin sekin käy. Olkaa ystävällisiä ja auttakaa. Kiitos jo etukäteen...

13

14912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etukäteen

      Tämän nimi on jalat, kädet ja silmät. Liiku rakennuksissa, tontilla ja sitä rajaavilla tie, puisto ja piha-alueilla. Havainnoi seuraavia elämismukavuuden kannalta oleellisia seikkoja: istuta kasvi tai kasviryhmä siten että kadulta ei näe ikkunasta sisään mutta sisältä voi havainnoida katua. Kuulosta hassulta mutta on mahdollista. Huomioi että kompromisseja on tehtävä. Toista metodia haluamissasi kohteissa. Kirjoita sitten asemapiirrokseen käsin tai CADilla päättämiisi kohtiin tuija, mänty, mesiangervo tai muu päätetty kasvi-/kivikunnan tuote.

      Lupapapeita varten merkitse koko alue joko luonnontilaiseksi tai kaiken kattavalla termillä sora. Näin pääset helpoiten läpi alun luparumbasta sekä myöhemmin loppukatselmuksesta ja voit ihan ajan kanssa miettiä laitanko tuohon asfalttia vai valkovuokkoja.

      • Silence08

        Kaikki tuo edellä mainittu on kyllä jo tiedossani sillä olen tehnyt viheralan töitä vuodesta 1996.
        Kuitenkin tuo atk-pohjainen suunnittelu on mulle aika lailla hebreaa. Siinäpä syy miksi kysyin neuvoa tällä palstalla. Vastausta kysymykseeni en tosin saanut ja näyttää siltä, ettei sitä taida tullakaan. Ehkäpä selvitän asian muita teitä kautta.


      • ohjelma on joku CAD
        Silence08 kirjoitti:

        Kaikki tuo edellä mainittu on kyllä jo tiedossani sillä olen tehnyt viheralan töitä vuodesta 1996.
        Kuitenkin tuo atk-pohjainen suunnittelu on mulle aika lailla hebreaa. Siinäpä syy miksi kysyin neuvoa tällä palstalla. Vastausta kysymykseeni en tosin saanut ja näyttää siltä, ettei sitä taida tullakaan. Ehkäpä selvitän asian muita teitä kautta.

        Asemapiirrokset ovat valtaosin CADiä. Voit toki siirtää vektorikuvan johonkin kuvankäsittelyohjelmaan mutta mikä on hyöty? Ehkä halvempi lisenssi?

        Jos löydät sellaisen maailman ihmeen sieltä muilta teiltä niin jaa se meidän kanssamme.


    • tee kuvankäsittelyohjelmalla

      Olen yrittänyt löytää ilmaista suunnitteluohjelmaa, mutta en ole löytänyt. Piirroksia olen tehnyt kuvankäsittelyohjelmalla nimeltä GIMP. Se on laadukas, monipuolinen ja suomenkielinen, lähes kaupallisten kuvankäsittelyohjelmien tasoa. Se on saatavilla sekä Windowsille että Linuxille. GIMP kuuluu tähän Linux projektiin, ja on ihan laillisesti ilmainen. GIMPin käyttöliittymä poikkeaa hieman totutusta, eli käytön opettelu vie kyllä vähän aikaa.

      • Silence08

        Tuota täytyykin kokeilla ihan samantien.


    • pro vector

      sellainen on olemassa kuin fiksu- vihersuunnitteluohjelmisto. markkinoidaan ammattilaisille, muttei ammattilaiset sitä käytä koska on monia paljon parempia ohjelmia. itse käytän vectorworksia. molemmat ovat CAD-pohjaisia sovelluksia. vectorworks on suht helppo oppia käyttämään, jos osaa edes auttavasti englantia ja osaa käyttää konetta edes jotenkin. vectorilla saa auttavaa jälkeä suht nopeasti, hyvään lopputulokseen tarvitaan osaamista ja aikaa sekä lisäohjelmia ulkoasun viilaamiseen.

      • Silence08

        Tuota vectorworksia oon ittekkin miettinyt mut taitaa olla aika tyyris ohjelma ja toi englannin taitokin on vähän niin ja näin :)


      • pro vector
        Silence08 kirjoitti:

        Tuota vectorworksia oon ittekkin miettinyt mut taitaa olla aika tyyris ohjelma ja toi englannin taitokin on vähän niin ja näin :)

        jos olet opiskelija saa lisenssin n.300-400e, en nyt muista tarkkaa hintaa mutta tosiaan edellyttää sen, että on opiskelija. muuten puhutaan tuhansista euroista. opiskelijalisenssissä ei muuta eroa, kuin että tulosteissa lukee "education version" mutta sen saa kierrettyä... ja käyttöohjeita ei saa mukaan kuin varsinaiseen versioon. itselläni vector, joka on vähän vanhempi versio ja netistä ilmaiseksi ladattu mutta toimii ihan hyvin.


      • Silence08
        pro vector kirjoitti:

        jos olet opiskelija saa lisenssin n.300-400e, en nyt muista tarkkaa hintaa mutta tosiaan edellyttää sen, että on opiskelija. muuten puhutaan tuhansista euroista. opiskelijalisenssissä ei muuta eroa, kuin että tulosteissa lukee "education version" mutta sen saa kierrettyä... ja käyttöohjeita ei saa mukaan kuin varsinaiseen versioon. itselläni vector, joka on vähän vanhempi versio ja netistä ilmaiseksi ladattu mutta toimii ihan hyvin.

        Saahan noita ladattua netistä mut oon kuullut,että vaatii jonkin lisenssinumeron toimiakseen.Mistäpä sellaisen tempaisee summa mutikassa...


    • tietokone ja kamera

      Otin pihasta useita kuvia digikameralla. Mittasin ja mitasin, kaikki etäisyydet.

      Kokosin kuvat omaan kansioon. Sitten mietin mitä pihalla haluan tehdä ja millainen perheemme on.

      Seuraavaksi haluanko hoitaa kasveja vai olisiko kivampi vaikka kivikkopuutarha ja vähemmän kasvien hoitoa.
      Seuraavaksi valo-olosuhteet, mitkä kasvit viihtyy ja sopii.

      Sitten avuksi kynää ja vihkoa, sinne piirtelemään alustavia suunnitelmia. Näistä parhaat skannasin koneelle ja hioin lopulta lopullisen suunnitelman.

      Toteutus: meni seuraavaan kesään. Keräsin materiaalia tarjouksista, tilasin kasvit taimitarhasta.
      Työ tehtiin oman perheen kesken, kesti koko kesän.

      Lopputulos: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Kannattaa uskoa omaan ideaan, netti on oiva apu suunnittelussa. kaiken voi mysö teettää ammattilaisella, ilmaiseksi ei kuitenkaan saa mitään.

      Koko homma tuli maksamaan noin 3000e, kun oma työ jätetään pois laskuista.

    • aika kiva

      Rosenholm.se, oli 50€ aikoinaan, luulen että on myös suomenkielellä

      • pihasuunnittelu

        Minulla olis täälä tarjolla Rosenholm, en tee sillä mitään. Viidelläkympillä saa. Ota yhteys pihasuunnittelugardeners.com kautta.


    • kukkaloisto

      Aion rakentaa mökille puutarhan jossa yhdistyy vekkomuurit ja puu rakentaminen
      (katettu verkkomuuri)Onko yhtään ammattilaista kiinnostunut ideasta?Tarkoitus suunnitella talvella ja toteutus itse pikku hiljaa.En ole nähnyt yhtään vastaavaa rakentamista ja siksi haluaisin kokeilla omassa pihassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe